Muutto kotiseudulle

Lo-rena

Vielä kerran muutto, ennen sitä viimeistä muuttoa, ajatus tulvahti mieleeni tavatessani ostarin käytävillä kaksikin lähellä 80 ikävuotta entistä työkaveria. Kummallakin asunnot myynnissä, haluavat palata kotipaikkakunnilleen. Asunnot vaan eivät tahdo mennä kaupaksi ja uudetkin asunnot uudella paikkakunnalla ovat vain mielessä.

Mistäköhän tällainen muutto buumi johtuu, kun on paikkakunnalla asunut kymmeniä vuosia, ystäviä - tuttavia tulee vastaan ulkoillessa - puhekavereita löytyy. Entiselle kotiseudulle muuttoa omalla kohdallani pidän täysin utopistisena ajatuksena. Vanhat ystävät ovat muuttaneet joko ulkopaikkakunnalle tai siirtyneet pilven tuolle puolen.

Mitä on kaipuu, kaipaus kotiseudulle, kun se menneisyys on mennyttä, tänä päivänä sielläkin puhaltavat uudet tuulet. Ikääntyneisiin sukulaisiin ei voi nojautua, uusia ystävyyksien solmiminen ei ole ihan helppoa, sanonta "
"vaikka laulun sä kuulet niin onnellisen, se on kauas jo jäänyt vuosikymmenien taa, mikään entinen ei enää koskaan palaa".

Toivottavasti he jotka tähän muuttorumbaan ovat lähteneet,löytävät vanhan kotiseudun onnellisena vanhuuden seesteisenä asuinpaikkana.
Itsellä on varsin kimuranttia muuttaa omien lasten perässä, jo uuteen kulttuuriin sopeutuminen osittain kielipuolena tuntuu varsin utopistisena.

Jokaisella muuttoa harkitsevalla on henkilökohtainen visio muutosta, voi olla asuinpaikan vaihto tervehdyttäväkin kokemus..

39

1109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauppaankm

      Muutot ovat rasittavia. Itse muutan, kun en enää itsenäisesti selviä. Lapsuuskodissani käyn säännöllisesti, omistan siitä osan. En voisi asua niin syrjässä. Paikkakunnalla käydessäni en yleensä tuttuja tapaa. Ystäväni ovat ympäri Suomea, siihen olen tottunut. Viimeksi muutin 9 vuotta sitten ja ystäviä olen saanut täälläkin.

    • Arveluttavaa tuollaisen pohtiminen on, mutta mieleen tulee varmaan itse kullekin.

      se mikä ennen oli tuttua on nyt vierasta, eikä mukautuminen niinkään onnistu.

      • kati-leija

        Tuota mietin kohdallani. Taidan asua kotipaikkakunnallani. Synnyinpaikallani elin alle kolmevuotiaaksi ja se saarikin jäi rajan taakse. Kansakoulun ja oppikoulun kävin kolmella eri paikkakunnalla. Evakkoasuinpaikkojen jälkeen seitsemän vuotta omassa kodissa naimisiin menoon asti. Tampereella viisi vuotta ja täällä Suomen Turussa viisikymmentä vuotta. Täällä muutin neljänteen asuntoon (ikääntyminen huomioituna), kun yksin jäin. Mihinkäs täältä muuttaisi. Jos olisi pakko Tampereelle menisin.
        Elämäntilanteet ovat jokaisella erilaiset samoin ne entiset kotipaikkakunnat. Muistot ovat kultaantuneita, tarkkaa harkintaa vaaditaan toteutukseen.


      • jakolasku

        No eipä pätkähtäisi päähäni muuttaa körttipitäjään vanhuutta viettämään. Olen nyt paluumuuttaja Keski-Uudellamaalla ja tänne taidan jäädä. Täällä olen asunut elämästäni runsas puolet.
        Mitähän tekisin synnyinpitäjässäni? En yhtään mitään, kamala ajatus!


      • kati-leija kirjoitti:

        Tuota mietin kohdallani. Taidan asua kotipaikkakunnallani. Synnyinpaikallani elin alle kolmevuotiaaksi ja se saarikin jäi rajan taakse. Kansakoulun ja oppikoulun kävin kolmella eri paikkakunnalla. Evakkoasuinpaikkojen jälkeen seitsemän vuotta omassa kodissa naimisiin menoon asti. Tampereella viisi vuotta ja täällä Suomen Turussa viisikymmentä vuotta. Täällä muutin neljänteen asuntoon (ikääntyminen huomioituna), kun yksin jäin. Mihinkäs täältä muuttaisi. Jos olisi pakko Tampereelle menisin.
        Elämäntilanteet ovat jokaisella erilaiset samoin ne entiset kotipaikkakunnat. Muistot ovat kultaantuneita, tarkkaa harkintaa vaaditaan toteutukseen.

        Olen vaihtanut asuinpaikkaa ja asuntoa liiankin monta kertaa.

        Asunto lähellä palveluja on tärkeä ja se toteutuu tässä naapurissasi, Raisiossa.

        Allers ei huoli minua ruuneperiksi vaan ruunemannina on pakko olla. Edellisen kai tiedätkin.

        Sp-osoitteeni on [email protected]. Kun ollaan sekä vanhoja, ainakin minä, ja myös tuttuja, voitaisiin kirjoitella joskus kuulumisia - kuin ennen vanhaan.


    • eisatu-eitapahdu

      Se on totta täytyy tarkkaan harkita muuttoa ikäihmisenä. Nykyään pienemmillä paikkakunnilla ei ole tarjolla oikeastaan mitään palveluita. Kaupat ja terveyskeskukset ovat jossain "huitsin-nevatassa" jos ei ole autoa et kerta kaikkiaan tule toimeen.
      Teatterit ja muut kulttuuri tapahtumat ovat valovuosien päässä.
      Parasta taitaa ola tähän ikään eläessä, että asustaa siellä missä on käden ulottovilla kaikki palvelut.

      Olen jostain lukenut meille ikäihmisille sopivan mietteen.
      Ennenvanhaan sitä sattui ja tapahtui.
      Nykyisin ei mitään tapahdu,
      mutta joka paikkaan sattuu.

      Lempeitä kesätuulia toivotellen

    • Riippunee alkuperäisestä kotiseudusta ja aktiivi-iän puutteen torjunnan luonteesta.
      Teimme perheen kanssa kotimaisen "rengasmatkan" päätyen lähtöpisteeseen ilman mitään nostalgisia suunnitelmia.
      Lukuisat muutot pitivät tavaravalikoiman järkevänä ja tämä voomeinen, lähtöpisteen paikkakunnan ok:sta keskustan kerrostaloon oli varsin kivuton. Tuttu autoilija haki korkealavaisella kahmarikuormurilla kamaa ja uuden asunnon täyttämisestä vastasi pääosin toimialaan erikoistuneen yrityksen heput.

      Muutama tuttavani on päin vastoin, muuttanut haja-asutusalueelle luonnon keskelle, veden äärelle.

    • näinkin-on-käyny-

      Joku aikoinaan kun oli muttanu kotiseudulleen kymmenien vuosien kuluttua eläkkeelle päästyään, oli pallanu työpaikka seudulle takasi häntä koipien välissä, oli sanonu että synnyin seudulla oli kaikki vierasta, kukaan ei enää tuntenu ja lapsuuden kaverit oli kuollu,
      ei osannukkaan enää juurtua synnyinseudulleen,
      -- työpaikkakunta olikin se paras jonne lopulta halusiki vanhentua ja kuolla,

      • kullervoinen

        Samansuuntainen juttu, Pohjois-Karjalan maisemat Kontiolahdella eivät täyttäneet kultturihenkilön toiveita. Tuli hiukan alemmas Joen kaapunkiin .


    • Syntymäkylän ikä-ihmiset vielä ehkä muistaisivat, mutta nuorempiin ei ole mitään kontaktia ollut vuosikymmeniin.
      Kun kymmenkunta vuotta kävin siellä, laajakaistayhteyksiä ei vielä ollut. Jollakin mokkulalla laskujaan maksoivat.
      Onhan sielää kyläilyoikeus syntymäkodissa, kalavedet ja kaikki pienen ajomatkan takana.
      Lomareissu vaikka Lounaissaaristoon, jossa en ole ehtinyt käymään olisi kiinnostavampi. Ajomatka molempiin olisi sama.

    • Me olemme siinä onnellisessa asemassa, että asumme kumpikin syntymäkunnassamme.
      Avioliittomme ensimmäisen vuoden asuimme Laten kotikylässä, ja sitten erehdyimme muuttamaan sellaiseen Espoo peräkorpeen, josta oli melkoinen kävelymatka lähimpään kauppapuotiin, joka oli just sellainen kuin ikivanhojen kotimaisten elokuvien sekatavarakaupat olivat.
      Kohteliaan asiakaspalvelunkin sai, jos kuului svenska talande bättre folkiin.

      Kipinkapin tulimme takaisin kotikuntaan mummolan vintille, ja täältä emme lähde kulumallakaan, Onhan tämäkin paljon muuttunut maisemaltaan. Tämä on muuttovoittoinen kunta, joten uutta väestöä taitaa jo olla enemmän kuin "alkuperäiskansalaisia". Monista on tullut lähemminkin kuin vain hyvän päivän tuttuja, ja vanhat paikkakuntalaiset suorastaan halaavat, tavattiin kuinka julkisella paikalla tahansa.
      Täällä on päiväkoteja, kouluja joka kylässä, ammattioppilaitos ja kolme yliopistoon johtavaa oppikoulua. Palvelukoti, vanhusten asuintaloja, kunnallisia yhtiömuotoisia vuokrataloja ja asuntoja kehitysvammaisille.
      Omalääkärijärjestelmä pelaa sujuvasti, ja hätätilassa pääsee heti päivystykseen.
      Terveyskeskustakin voisin mainostaa ja sairaalaa, mutta johan tuossa taitaa olla kehuja kerraksi...

      Kun tähän vielä lisää sen, että omat jälkeläisemme ovat jääneet kotikonnuille, niin eipä muuta voi toivoakaan.
      Kun lapsenlapset olivat päiväkoti-iässä, ja päiväkodeissa järjestettiin isovanhempien päiviä, tapasimme mummeja ja vaareja ihan Oulua myöten.
      Kuultuaan meidän olevan paikkakuntalaisia melkein kaikki sanoivat, että olimme onnellisia, kun olimme niin lähellä lapsenlapsiamme. Emme olleet eri mieltä...

      Nyt alkaa varmasti aika mennyt umpeen. Katsotaanpa, miten muijan käy.

      • Se onnistui ensi yrittämällä! Ei tarviinnut edes sanoa taikasanaa...


    • Moni on muuttanut kotipaikkakuntaan --ja nämä Ruotsinsuomalaiset varsinkin .
      Kun pääsivät eläkeikään ,ja lapset poli jo aikuisia ., muuttivat Rakkaaseen suomeenmaahan jobbejoka kesä ainakinn tekivät lomamatkoja - Mutta kun heidän vanhemmat kuili oli Suomenvierailutkin vähentyneet -
      Jostain syystä kuitenkin monet muuttivat --siinä toivossa että viihtyisivät yhtä hyvin kun kesälomillakin - Ei olekkaan ollut helppoa -- ja monet tulleet taksin Ruotsiin .
      Itsekkin ajattelin että voin eläkkeellepäästyäni 15 vuotta täälä olleena , muuttaa takaisin Suomeen -- mutta nyt olen ollut jo 17 vuotta eläkkeelläkin ja ei tulis mieleenikään muuttaa minnekkään enään .
      Tämä paikka on nyt viimeiseni -- Tampereella Messukylässä tuli asuttua lapsuuskodissani ja mieheni kanssa rakentamassa talossa 51vuotta täälä olen asunut kahdessa paikkaa --oli katsottava tämä viimeinen ,sellainen että pärjään jostulen vanhaksi , Aikaisemmassa ei ollut Hissiä ja muutenkin vanhukselle sopimaton .
      Hyvä vaan että viihtyy --ei sen muuten ole niin väliä --puhukoot vaikka kiinaa , aina on pärjättävä , sellaista se vaan on tämä elämä.

      • Antakaa anteeksi --olipa paljon kirjoitusvirheitä -- Tekstiä ei voi enään korjata -- Onko sen niinväljäkään mitä minä --kun olen muutenkin ulkosuomalainen .


    • jjoutava

      Oikeassa olet Ulla-mirjami. Harkittava on ja mihinkään paikkaan ei kannata kiintyä niin ettei enää muuttaa voi. Asuin Espoossa yli 50v ja kun nyt Tampereelle muutin niin olen jo kiintynyt tänne. Lapset asuvat tahoillaan ja saattavat muuttaa minun puolesta vaikka Timpuktuun jos siellä on heillä mukavempaa.
      En ole niin hullu että kuvittelen olevani lapsenlapsille tärkeä, höpisevä ukko joka saa varmaan mieluusti muuttaa vaikka hornaan.

      • jakolasku

        Olen ollut aika heikko paikkoihin sitoutuja tosin edellisessä paikassa olimme kuutisen vuotta suht huonosti viihtyen. Viihtyvyys on parantunut kun palasimme takaisin niin ovat tehneet muutkin pääkaupungilla asuneet. Pikku kaupunki kesällä vesineen ja puistoineen kiinnostaa mutta kun lomat loppuu maa on autio ja tyhjä huonoine palveluineen.


    • Vesipeto

      Olen käynyt lapsuuden kotitanhuvilla muutaman vuoden välein ne kauniit lapsuusmuistot pyörii mielessä ja samaa tunnetta kantavat siellä elämäänsä viettävät mutta...
      Maisemat muuttuneet kovasti, nuorempia en tunne ja onpa pari perhettä sinne muuttanut näiden vuosikymmenten kuluessa.
      Toinen on opettajapariskunta parin kouluikäisen lapsen kanssa ja toinen keski-ikäinen lapseton jotka pitävät kyläkauppaa.
      Ikäpolveni ihmiset harventuneet ja osa heistäkin jo nurmen alla osa hoitolaitoksissa.
      Oman entisen kotini ovat toispaikkakuntalaiset asuttaneet ja muuttaneet pihapiiriä rakentamalla muutaman makuuaitan, tien ja järven läheisyys tarjoaa pientä tuloa kesäisin yöpyjistä.
      Muutama talo kylällä jo autiona eivät edes lapset ole pitämässä kesälomiaan entisellä kotipaikallaan, lienevätkö sitten ajatukessa myydä ?

      Itse tunnen jo oloni sen verran voimattomaksi etten voisi ajatella pysyvästi muuttavani tuonne 'luonnonhelmaan' sitä se kuitenkin on rankkaa hommailun pihassa kesällä saati talvella lumityöt.
      Kodikasta kyllä olisi takkavalkeassa kutoa sukkaa jos lapastakin ;-)).
      Siispä tämä kerrostalo asuminen on vertaansa vailla ja lasten perheistä saan tarvittaessa apua, kokemuksesta tiedän siispä paikkani on nykyinen kotini.

      • Kotiseutuko oi ! Menneeseen en koskaan ole halunnut palata eikä ´kotiseutua´ ole. Tai toisaalta kotiseutu on ollut aina se paikka, missä olemme asuneet, eläneet. Sensijaan kaukokaipuu aina uuteen tuntemattomaan on edelleen olemassa.


      • muuttakootvaantakasin
        sus.morsian kirjoitti:

        Kotiseutuko oi ! Menneeseen en koskaan ole halunnut palata eikä ´kotiseutua´ ole. Tai toisaalta kotiseutu on ollut aina se paikka, missä olemme asuneet, eläneet. Sensijaan kaukokaipuu aina uuteen tuntemattomaan on edelleen olemassa.

        ihmettelen kanssa kun olen täälä "Vieraallamaalla" niinsanotusti . Kuinka tänne nuorena tulleet eivät kotiude , eivät opettele kieltä ,ja elä maan tavapojen mukaan - kun sentään kulttuuri on melkolaillasamanlaistakin .
        Olen hyvilläni kun minun lapseni jotka tulivat jo nuorena tänne yksinään -- että heidän lapset osaa montaakieltä . Sopeutuminen on hyväksi -- sillain ei tunne itseään missään ulkopuoliseksi
        etelästä ulkopuolelta euroopan -- voi olla heille vaikeampaa sopeutuminen -- Mutta jos aikovat kotiutua ,on siihen vaan sopeutuminen maan tapoihin -
        Olen lukenut kuin Etelästä (muslimit) vaativat heille erikois kohtelua . EI HYVÄ,-Ja se ei ole rasismia heitäkohtaa -niin on vaan asiat .,


      • muumaaa

        Maassa maan tavalla. Itse pidin itsestäänselvänä, että opettelisin maan kielen, jos jonnekin muuttaisin. Nyt en enää ulkomaille haikaile. Sattuneesta syystä eksyimme vähän, kun lapsuuskaupungissa viikolla ajelimme. Kyllä ihmisiä asuu korvessa ihan eteläisessä Suomessa, minua ei kiehdo.


      • haaveeksi-jäi-
        sus.morsian kirjoitti:

        Kotiseutuko oi ! Menneeseen en koskaan ole halunnut palata eikä ´kotiseutua´ ole. Tai toisaalta kotiseutu on ollut aina se paikka, missä olemme asuneet, eläneet. Sensijaan kaukokaipuu aina uuteen tuntemattomaan on edelleen olemassa.

        Samoin,
        kaukokaipuu on ikuista,
        valitettavasti vanhuus on tullu esteeksi,
        ei sekään muuten mutta kun puoliso poistui tuonpuoleiseen, yksin tuntee ittensä hyvin orvoksi,
        tietenki jos suuri ihme tapahtuisi ja luoja toisi sydänystävän äkkiarvaamatta tielleni, silloin elämä alkaisi uudelleen,
        muuttaa vaoisin vaikka maan ääriin oman kullan kanssa,


    • kati-leija
      • kor-jaus

        Veikko Tuomen


    • savommuan_sisukas

      Hankittiin vanhasta kotikunnasta, jossa on paljon kesäasukkaita , aluksi jonkinlainen kakkosasunto. Etukäteen oletti, että siellä viihtyisi.

      Toisin kävi. Vanhat paikat olivat edelleen olemassa, mutta paljon oli tullut uutta. Uusia olivat myös ihmiset. Vain muutama lapsuusajan tuttu löytyi.

      Yllättävää oli paikalla tuntuva varauksellisuus, jopa vihamielisyys muualta tullutta kohtaan. Lähtökohtana oli se, että vieras, joka on sentään lapsuutensa viettänyt paikkakunnalla, vain arvostelee paikallisia asukkaita ja katsoo heitä samoin kuin koko paikkakuntaa ylhäältä päin. Tässä tapauksessa se ei ainakaan pitänyt paikkaansa.

      Outo vihamielisyys tuli osaksi mm. asunto-osakeyhtiön kokouksissa, joista on sittemmin ollut viisainta pysyä poissa.

      Nyt onkin pyrkimyksenä päästä asunnosta vähitellen eroon ja hankkia samanvertainen uusi asunto muulta paikkakunnalta, jonne ei ole ainakaan tällaisia tunnesiteitä.

      • jakolasku

        Sisäänpäin lämmenneitä paikkoja piisaa varsikin jos paikkakunnalla on asukkaita vähän.


      • Vihamielisyyttä?? Outo ilmiö! En ole kohdannut moista. Kolmen taloyhtiön kokouksissa en ole havainnut keneenkään kohdistunutta vihamielisyyttä.
        Enemmänkin ihmettelen piha- ja vuosikokouspuheiden ristiriitaa. Pihalla paheksutaan vaikka mitä ilmiöitä mutta vuosikokouksessa on toinen ääni kellossa.
        Mammojen arvomaailma on yksivärinen. Satunnainen alaoven kolahdus ja naapurin viikonlopun kännikäisporukan rällingit asetetaan samaan häiriöluokkaan eikä viimemainituistakaan uskalleta huomauttaa. Kostavat?!


      • mocca-maija
        laiska-lasse kirjoitti:

        Vihamielisyyttä?? Outo ilmiö! En ole kohdannut moista. Kolmen taloyhtiön kokouksissa en ole havainnut keneenkään kohdistunutta vihamielisyyttä.
        Enemmänkin ihmettelen piha- ja vuosikokouspuheiden ristiriitaa. Pihalla paheksutaan vaikka mitä ilmiöitä mutta vuosikokouksessa on toinen ääni kellossa.
        Mammojen arvomaailma on yksivärinen. Satunnainen alaoven kolahdus ja naapurin viikonlopun kännikäisporukan rällingit asetetaan samaan häiriöluokkaan eikä viimemainituistakaan uskalleta huomauttaa. Kostavat?!

        Ei pidä yleistää meitä mammoja ja pappoja. Esimerkki vain, 2 naista elää onnellista elämää osakkeessa mutta ei siedä ulkona leikkivien lasten ääniä, joten talosta ovat lapsiperheet lähteneet pois.

        Samassa rapussa nuoret herrat pitävät omia pirskeitä, hauskaa heillä on nauretaan mahtaville tyttökokemuksille. Hallitus alkoi työstää ja uhitella asunnon haltuun ottoa ellei meininki muutu ja nämä kaikki hallituksen puheenjohtajan vispilöimänä joka on se toinen kahden naisen taloudesta. Että anna mun kaikki kestää ja kokea, koko talon väen pitäisi siis elää 2 naisen ehdoilla.


    • juurillaannyt

      Taitaa olla ihan omaa kuvittelua tuo vihamielisyys, oma vihamielisyys siinä voi vääristää tulkintaa muitten suhtautumisesta. Uusi asukas saakin pysyä ensin hiljaa yhtiökokouksessa, kuulostella ja katsella. miksi ei saa tunnesiteitä olla paikkakunnalla, sehän on ihan hirveää kun pelkkiä tuntemattomia , vanhana ei helppoa löytää uusia ystäviä enää. Aivan pöpiltä kuulosta myös tuo susmorsiin haave muuttaa Puolaan tai ylipäätään ulkomaille vanhana. Kyllä ne ongelmat seuraa joka paikkaan mukana.

      • jjoutava

        kuka täällä ongelmista puhuu? Kai jjoutavakin mieluusti kokeilis ulukomailla asumista jos saisi vaan aikaseksi sellaisen prosessin, että lähtee. Arkajalkoja on nämä toppuuttelijat ja itsekin laiskuuttani lankennen niihin verukkeisiinj että löpöttelee vaan paikoillaan tässä samassa suomesa.

        Tyhmä olen ollut etten edes Australiaan lähtenyt aikoinaan, kun jo olin papereita hommimassa serkkupoijaan kanssa, että lähetään, mutta peruin kuitenkin sen lähön.


    • Syntymäkotini

      näin erään sukulaiseni kanssa ajellessani, hän ajoi, olin katselijana ja näin sen talon.
      Suuri vanha kaunis talo on poissa, suuri kaunis puutarha on poissa, tilalla on ruma uusi talo, kuin jokin tehdashalli.

      Mikään ei kutsu luo.
      Vaikka tarkoitus oli pysähtyä ja käydä pihassa, sanoin, ei pysähdytä!

    • k.kolmonen

      Syntymäkylään muuttaminen tuntuisi ennakolta kaik huonpimmalta vaihtoehdolta. En ole kuitenkaan ns.siltoja polttanut sinnekään.
      Nykyinen asuin ja kotipaikka menettelee, vaikka en olekaan mitenkään juurtunut tänne. Hiljanen pakko toivoa eri tilanteista selviämistä.

    • Ramoona_

      On olemassa sanonta, että voimme lähteä kotiseudultamme, mutta kotiseutu ei koskaan lähde meistä. Ehkä sanonta pitää paikkansa osittain, mutta vain osittain. Sanakin merkitsee eri asioita eri ihmisille. Mielestäni se liittyy juuriin, ei kulloiseenkin asuinpaikkaan. Asuin synnyinseudullani aikuisuuteen asti, siellä oli lapsuuskotini vanhempieni kuolemaan asti . Käyn yhäkin käydä siellä joka kesä, kesäasukkaina on sukulaisia ja entisiä koulukavereita, löydän paljon rakasta koko vesistöjen ympäröimästä kauniista kunnasta. Kysyttäessä vastaan, että olen sieltä kotoisin. Samat kasvilajit voivat viihtyä eri paikkakunnilla, juurtua kunnolla jopa eri maihin, jos on ravinteita ja aurinkoa saatavilla, kullekin kasville sen vaatimat olosuhteet. Miksei ihmisetkin !

      Minua ei synnyinseutuun sido enää ihmiset, vain lapsuuden ja nuoruuden muistot ja muistojen maisemat. En ole koskaan haaveillut muutosta sinne, olen vankasti juurtunut tänne etelärannikolle, opiskelun ja perheen perustamisen sekä työelämän lujasti monin säkein sitomana. Lasten perheet pitävät meidät täällä , talo pihoineen on oma ponnistuksemme ja luomuksemme, pitkäaikaiset naapuruussuhteetkin on kullan arvoinen asia.

      Elämä on vain järjestynyt näin, ja näin on hyvä meille. Matkoilta on hyvä palata kotiin, ehkä hiukan avartuneena senkin suhteen, että ei se oma pieni kotipiiri seinineen ja tontin aitoineen merkitse sinänsä kaikkea. Koti on aina perimmältään se paikka, jossa rakkaat ovat vaikkapa vain muistoina , jossa tuntee olevansa turvassa ja saa olla oma itsensä.

      • malvimarha

        Kasveja olen kuljettanut mukanani. Lapsuuskodista ovat puutarhassani peräisin ruskolilja, siperiankurjenmiekka ja papulanruusu. Työelämänajan kodistani ovat peräisin mm. humala, ruskolilja (erilainen), marhanlilja, varjolilja, kuunlilja, tuoksuorvokki, Pikkalan ruusu, harmaamalvikki, kilpikierto. Paikasta, jossa olen paljon aikaani viettänyt on villiviini.


      • ovipönkä

        Tuo on totta että muistot kotiseudun maisemiin ovat vahvat. Jos ne kieltäisi jotenkin se olisi itseään jalkaan ampumista.
        Kuitenkin ne ovat vain maisemiin kiintymistä, ei siellä ole mahdollista elää. Siinä menisi vaan sekin illuusio ja joskus eletty idylli.
        Muistoissa, maisemakuvissakin viihtyy kaukana kaikesta tuosta.


    • savommuan_sisukas

      Joku ei ottanut uskoakseen, kun tämän kirjoittaja kirjoitti kokemastaan vihamielisyydestä, kun muutti asunto-osakeyhtiöön vanhalle kotiseudulleen keskisuureen maalaiskuntaan.

      Ei siellä entistä kuntalaista avosylin otettu vastaan. Kyllä se selkeästi oli vihamielisyyttä! Näkemys oli siellä sellainen, että tulija katselee kaikkia muita ylhäältä päin ja väheksyy heitä. Vuosikokouksessakin annettiin kuva, että tulija on vastahakoinen yhteistoiminnalle ja etsiin omaa etuaan toisten kustannuksella.

      Tulija ehti olla hallituksessakin, mutta talon hankinnoista päätettiin hänen tietämättään muiden hallituksen jäsenten, joista yhdellä oli laskun allekirjoitusoikeus, ja eräiden asukkaiden kesken.

      Siinä riitti asianomaiselle hallituksen jäsenyys, riittivät yhtiökokoukset, joissa ei sen koommin ole oltu. Eivät enää kiinnostaneet yhtään sen yhtiön asiat. Hoitakoot omansa, kun ovat hoitamaan ruvenneet.

      Kaakkois-Suomen vaalipiiristä on kyse, mutta jääköön enemmän kertomatta.

      • massa

        Tarinasi on hyvin uskottava. Kyräilyn uhriksi joutui minunkin tuttavani.


    • vm..39

      Ilmeisesti on niin, että vanha kotiseutu tuntuu sinusta läheiseltä, mutta vanhan kotiseudun ihmiset eivät koe sinua läheiseksi.
      Yli 40 vuotta on asuttu yhdessä ja samassa pääkaupunkiseudun kaupungissa ja maksettu sille veroja, mutta ei se kotiseudulta tunnu.
      Kotiseutua ei taida olla missään.

      • jakolasku

        Minä kyllä oon kotiutunut entiseen kotikuntaani aika hyvin. Tänne on tosin rakennettu uutta paljon. Ihmiset on kiireisiä.


    • pettynyt_tomppeli

      Vanhalla kotiseudulla tuli koetuksi köyhyys ja tunne, että siltä lähdettyä voi elämä johtaa vain parempaan päin.

      Niin kävikin. Nyt kun on rahaa ja tavaraa, niin luulisi viihtyvän siellä. Niin ei kuitenkaan ole käynyt.

      Suurin ongelma ovat ihmiset, jotka elävät omassa liemessään. Jos voi elää ja asua mahdollisimman paljon erillään paikallisista asukkaista, niin elämä sujuu siellä.

      Joka tapauksessa on koettu paluukin vanhalle kotiseudulle sekä paluuseen liittynyt pettymys.

      Miksi muutenkaan jäädä asumaan köyhään maalaiskuntaan maksamaan korkeaa veroäyriä, josta veronmaksajien määrä vähenee koko ajan? Kyllä sekin eläkeläistä kirpaisee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe