RAVINTOLAN ASIAKAS

Tarjoilija2015

Suomalaisten ravintolakäyttäytymisessä on parantamisen varaa vielä!



Olemme kollegoidemme kanssa aina ihmetelleet, että miksi asiaakkaana mennään aina likaiseen pöytään istumaan, kun vieressä on puhdas, katettu pöytä. Se tuntuu hieman kummalliselta ja epäloogiselta. Kiireen keskellä se on aika kiusallista.

Myös se, että kun pyydetään lasku, niin miksi ei voida antaa,jos kortilla maksetaan, kortti tarjoilijalle matkaan, jotta jalat säästyisivät. Siinä ilmeisesti piilee pelko, että tarjoilija vinguttaa korttia omiin tarpeisiin. Jos siihen on halu, niin se kortti voidaan hyväksikäyttää milloin tahansa. Yleensä ravintolahenkilökuntaa pidetään varkaina ja juoppoina, joka ei pidä paikkaansa. Ne ajat ovat olleet joskus kieltoaikoina ja ravintolakulttuurin alkuaikoina, kun viinaa myytiin tiskin alta jne.

Miksi ei osata arvostaa hyvää ja laadukasta palvelua. Monessa paikkaa palvelu on ammattimaista ja ystävällistä. Palveluraha ei ole pakollista, mutta tekee työpäivästämme mukavan. Se on osoitus ja kiitos asiakkaalta, että on saanut hyvää palvelua. Pelkkä kättenpuristus ei riitä! Onko suomalainen niin pihi vai kateellinen? Vai vaan niin kiittämätön? Ulkomaalaiset kyllä osaavat kiittää hyvästä, laadukkaasta ja ystävällisestä palvelusta jättämällä jonkin lantin lähtiessään, mutta kun asiakkaana on sekä ulkomaalaisia ja suomalaisia samassa seurueessa, niin tämä suomalainen kieltää ulkolaista jättämään tippiä. Se on kyllä hävytöntä! Meidän palkkamme eivät ole päätähuimaavia.Suomalainen kyllä osaa vaatia palvelua ja erikoistoiveita tulisi täyttää jos minkinlaista, mutta siitä ei olla valmiita maksamaan extraa.

Esim. ulkomaille mennessänne tarjoilija nauraa sinut pihalle jos kuvittelet, että laskut tulevat eriteltynä tai pyydät sitä. Me täällä Suomessa erittelemme sen teille, joka on extraa, ei siis mikään itsestäänselvyys. Se vie aikaa muilta asiakkailta joita pitäisi olla jo palvelemassa. Kaikki asiakkaat ovat samanarvoisia: ei ole ketään parempaa tai tärkeämpää. Ison seurueen laskun erittely vie aikaa johon asiakkaan pitää tyytyä jos haluaa eritellyt laskut.

Teemme kovasti töitä, että asiakkaamme lähtevät pöydästä tyytyväisinä ja palaavat uudelleen. olemme ylpeitä ammatistamme ja ammattitaidostamme. Meillä on myös muita erinäisiä taitoja ammattitaitojemme lisäksi. Olemme näyttelijöitä ja ihmistuntijoita. Tiedämme paljon ruoasta ja viineistä. Haluamme pitää nykyisen tason ammattitaidon sitä tietty hiomalla jatkuvasti.

7

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hattuhyllyllä

      Suomalaiseen kulttuuriin ei kuulu tippien jakelu.
      Se että ei oteta sitä valmiiksi katettua pöytää , voi johtua ihan sellaisesta seikasta että ajatellaan että se on varattu joillekkin muille.
      Ajattelu tapa varmaan juontaa juurensa suomalaisesta kasvatustyylistä.
      Mielestäni asiakkaita kuuluu palvella hyvin vaikkei sitä tippiä tulisikaan , koska se on kuitenkin sen asiakaspalvelijan työtä. Jokainen on itse ammattinsa valinnut..
      Joku voi ajatella ettei sen tarjoilijan tarvitse juosta edestakaisin kun tulee itse kassalle maksamaan.
      Mahdollisesti ehkä maksu hoituu nopeammin. Ihmiset kun ovat niin kiireisiä nykyäänkin.

    • en.jätä

      En jätä tippiä, koska se on typerä tapa.

      • miettikäähetki

        Tippi ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin vaan on jotain ömerikköläisyyttä - siellä kun tipit ovat osa palkkaa (tai pelkkä palkka minimin lisäksi) ja Suomessa taas palkka on kiinteä ilman tipsejä.

        Toki jos erittäin hyvää palvelua on saanut osakseen niin siitä voi myös maksaa ekstraa, mutta kuten niin usein palvelu on luokatonta ja siksi normalimaksu on paikallaan.


    • PalveluOnKunnossa

      Suomalainen palvelu on perseestä kun ei anneta ilmaisia aterioita ? herätys jooko?

    • Tiedänfaktat

      Jos asiakaspalvelija ei heti hymyile tai sano hei niin asiakkaat saavat päähänsä sellaista,että ruoka maistuu erilaiselta.Kerran yksi mies tarjoilija hymyili kaverilleni ja minulle ei.Maistoin omaa ruokaani ja ei valittamista.Otin vielä maistiaiset kaveriltani niin ei siinäkään ollut vikaa.Mistä te saatte päähänne,että ruoka on heti huonoa kun tarjoilija ei hynyile?

    • 250vrk.v.matkalla

      missä tarjoilija tarjoilee, jos Jyväskylää etelämpänä, haluaisin käydä siellä syömässä.

    • entippaa

      Sen sanon että Suomessa ei kuulu tippien antaminen kulttuuriin, tuotteet on hinnoiteltu niin että se tippi on jo moneen kertaan niissä. Lisäksi täällä tarjoilijat saavat palkkaa, toisin kuin jossain jenkeissä, joissa tipit ovat ok.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      3965
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3052
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      3010
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2838
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2784
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2525
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      297
      2416
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      225
      2104
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1987
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1957
    Aihe