Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sama uni monta kertaa?

Outojaunia

Itse olen 7 vuotiaasta asti nähnyt unia, että hukun, ja se paikka mihin hukun on AINA sama. Yritän aina pinnan alta huutaa apua (en tiedä edes miten tämä on mahdollista?) ja äiti vain katsoo kun hukun eikä tee mitään muut. Mitä tämä tarkoittaa?

39

1878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nostrom

      Voi olla että muistat oman kuolemasi etukäteen unen kautta.

      • Justjustjuupajuu

        Sitten me suurin osa varmaan kuollaan jonkun jellonan ruokana, kun monissa painajaisissa jokin otus jahtaa.


    • Psykoottinen

      Et ole sitten kovin terve jos näet kokoajan samaa unta.

      • Sleepless90

        Unia on helppo tulkita. Vauva unessa tarkoittaa jonkin uuden alkamista elämässä. Samoin vesi. Ehkä olet aloittamassa jotain uutta jota äitisi ei ehkä hyväksy tai et usko hänen hyväksyvän. Itse näin avioeroni aikaan jatkuvasti unta omakotitalomme vinttikerroksesta (jota siis ei todellisuudessa ollut) ja sen kauniista valoisista huoneista. Silloin oli uusi elämänvaihe alkamassa vanhan pohjalta. Unet on ylipäätään aika helppo tulkita kun miettii mikä tällä hetkellä elämässä aiheuttaa päänvaivaa ja stressiä. Sieltä se vastaus löytyy. Alitajunta tekee töitä nukkuessamme. Ei sen enempää eikä vähempää.


    • itsensäterapeutti

      Sinulla on ehkä kokemus jostain piinaavasta tilanteesta, jossa koet että olet ollut pulassa ja mistään ei ole tullut apua ja onko niin että äiti tai joku turvallinen aikuinen ei ole reagoinut mitenkään.
      Saattaa myös olla että sinua pelottaa jokin asia, tilanne tai tehtävä joka on edessä ja et usko selviytyväsi siitä. Yrität keksiä keinoa, miten selvitä, mutta et keksi ulospääsyä.
      Itselläni jos on töissä tai muuten huolia ja epävarmuutta alan näkemään tietyn tyyppisiä painajaisia: yritän päästä johonkin päämäärään, tie on pitkä, harhailen eksyksissä, kiertelen ja kaartelen. Joskus herään ja jään taipaleelle, mutta nykyään onneksi pääsen lopulta sittenkin perille. Tarkoittanee sitä että vaikka on pelkoja ja epävarmuutta, niin uskon selviytyväni ja elämä kantaa.

      En usko, että uni viittaa tulevaan kuolemaan ja on terveen ihmisen merkki, että unessa kokee ja käy läpi asioita ja ongelmia.

      Rohkaisen sinua pohtimaan, muistelemaan, puhumaan ja kirjoittamaan uniasi. Alitajunnasta alkaa nousta muistoja mieleen, alat oivaltaa kytköksiä unien kautta menneisyyteen ja arjen ongelmiin ja huoliin. Jokaisella on oma unimaailma ja oivaltaa itse parhaiten sen kuva- ja symbolikieltä.

      • Sleepless90

        Tutkimusten mukaan unet nimenomaan peilaavat nykyhetkeä. Ei mitään menneisyyttä, tai edes kovin kaukaista tulevaa vaan sitä mikä juuri tällä hetkellä stressaa tai aiheuttaa ongelmia. Sikäli unia on helppo tulkita, koska ne eivät ole enteitä tai mitään muutakaan woodoota. Alitajunta vain yrittää työstää tällä hetkellä mieltä painavia asioita unien kuvakielen kautta.


    • inhottavia_unia

      Minäkin olen nähnyt samoja unia monta kertaa, esim. että luisun korkean talon katolla kohti reunaa ja kun menen reunan yli niin säpsähdän hereille.
      Toinen uni mitä viime aikoina olen useasti nähnyt on että olen töissä mutta työpaikka on kuitenkin jotenkin outo, sammuttelen teollisuuslaitoksen koneita, valot ovat jo osittain sammuneet hallista, tunnelma on jotenkin ahdistava ja piinaava, jopa pelottava.

      • ValvePelottaaEnemmän

        Yt-uni. Ehkä enne Suomen tulevaisuudesta, valitettavasti jo nykysyyttäkin. Kun kannattavat tehtaat myydään ulkomaille, niin kieltämättä tunnelma on ahdistava ja pelottava.


    • VedenPiilotajunta

      Vesi ja veden pinta kuvaa unimaailmassa kaikista yleisimmin ihmisen tiedostamatonta sielunelämää, saattaa olla että sun uni vihjaa sulle juuri tällaista tilanteesta koska sun äitikään ei reagoi sun "hukkumiseen" millään lailla, kysymys on siis siitä että sun pitää hyväksyä se että kun sä menet veden alle niin lopeta pyristely ja pelkääminen että hukkuisit, yritä muistaa tämä seuraavan kerran kun menet nukkumaan, siis muista se ettei ole mitään pelättävää tässä unessa, ja saatat saada todella mielenkiintoista katsottavaa ja koettavaa sun "sukelluksessa".

      Jos voit, niin kerro vielä mikä tai millainen "sama paikka" se sun unessasi on, niin voidaan tulkita lisää. Joka tapauksessa tämä paikka tietenkin määrää puitteet sille mitä saat/joudut käymään läpi siellä tiedostamattoman alueellasi, toivottavasti paikka on ihan samalla tavalla neutraali eikä pelottava kuten huomiosi äidistäsikin unessasi on, se on varma merkki siitä että alitajuntasi haluaa vain huomioida sulle joitakin asioita, eivätkä ne ole negatiivisia asioita ilmeisesti ollenkaan. Voit päästä ihan mielenkiintoiselle sukellusreissulle, kun vain opettelet olemaan pelkäämättä siellä veden pinnan alla : ).

      • Karhunpentusairastaa

        Tulkitsen sen niin että äitisi on kaiken pahan alku ja juuri.Sen vanhat teot ovat traumatisoineet sinut ja alitajuntasi yrittää kertoa sitä.Sekin että nyt pitäisi olla kokonaan irti muka äidistäsi ettei pääse vaikuttamaan sinuun.Ne menneet pulpahtavat esiin odottamatta joku yö kuin filminauhana.


    • Tippuja

      Mulla on sama ongelma. En vain näe unta joka yö, mutta usein. Minut pakotetaan hyppäämään pilvenpiirtäjän/tornin katolta ja kun osun maahan, säpsähdän hereille. Unen jälkeen olen ahdistunut ja hikinen.

      • 97yugj

        Minusta tuntuu että tuo uni voisi olla merkki siitä, että koet jollainlailla elämässäsi joko ihan suoraan tai sitten itseltäsi kieltäen, että sinut pakotetaan elämään (tai siis itse pakotat itsesi elämään) elämää, mitä et oikeasti halua. Ensimmäiseksi tulisi mieleen suorittaminen, että sinut pakotetaan suorittamaan asioita mitkä eivät ole sinua ja koet ne ahdistaviksi. Mutta samanlainen uni voi myös toistua jos ei saakaan suorittaa, suorittaa siis niitä asioita mitä kokee oikeaksi. Eräällä tuntemallani ihmisellä tämän kaltainen uni kuvasi sitä, miten hän ei saanut olla kunnianhimoinen vaan häntä latistettiin ja joka päivä hän tavallaan hyppäsi omaan henkiseen kuolemaansa. Toisella taas se oli jatkuvaa puskemista, äiti painosti olemaan kaikkea, milloin hyvä ja milloin huono, mutta ei koskaan oma itsensä. En siis tietenkään tuntematta osaa sanoa, miksi sinä joudut hyppäämään, mutta selkeästi olet pakkotilanteessa, missä joudut elämään elämää, mihin kuolet. Kuolema useimmiten merkkaa unissa henkistä kuolemaa, elämän kutistumista, ahdistavaa oman itsen tukahtumista.

        Joskus ihminen voi ympäristön paineesta elää jopa itselleen hyvin taitavasti valehdelleen vaan elämää, mikä on oikein, kunnossa, ja sen mukaan mitä hän tavallaan luuli itsekin haluavansa... niin kauan kunnes todella alkoi kuunnella itseään. Ja silloinkin joku tämmöinen uni voi tulla. Vaikka siis väittäisi itselleenkin että tätähän minä halusin.

        Usein toistuvat unet kertovat kyllä meille jotain siitä mitä alitajunta yrittää käsitellä, vaikka usein unet onkin vain sekavia yhdistelmiä mitä ihmeellisimmistä asioista ja aivojen omituista kuvasumatyöskentelyä, eikä niitä kannata ottaa kovinkaan vakavasti.


    • dfsghdfgjfdkj

      Entäpä jos kysyisit äidiltäsi, onko sinulle pienenä oikeasti sattunut jotakin? Hukkumiset ovat kuitenkin aika yleisiä. Osa lapsista vammautuu, mutta etenkin jos vesi on viileää, on selviämisen mahdollisuus suurempi (pienempi hapenkulutus). Ehkä sinulle ei ole vain kerrottu asiasta, ettet saisi traumoja. Luulisi, että hukkumisen kokemus jäisi alitajuntaan hyvinkin vähäisestä. Lastahan kylvetetään ja lapsi saa nimen kasteella. Miksei tällainenkin voisi jäädä alitajuntaan?

      Olen meinannut lapsena hukkua, mutta vaikka neurootikko olen, siitä en näe koskaan painajaisia. Unissani vesi on aina miellyttävän lapsivesimäistä ja kutsuvaa, talviunissakin. Itsekin näin lapsena ja vielä nuorempana tiettyjä toistuvia unia. Tulipalouni oli hyvin toistuva. Itse en ole ollut tulipalossa, mutta läheiseni on, ja olin varmasti kuullut siitä tarinoita. Toisessa toistuvassa unessa juoksin pahaa pakoon vanhassa koulurakennuksessani. Ja tietysti näin ydinräjähdysunia, se oli sitä maailmanaikaa, kun sellaiset asiat olivat erityisesti pinnalla.

    • Muuttunut

      Itse näin joskus teini-ikäisenä unen, jossa olin putoamaisillani kuumailmapallosta ja äitini vain katseli. Ajattelin tämän liittyvän itsenäistymiseen, mutta jostakin syystä tuo uni oli niin vaikuttava, että se muutti minussa jotakin. Mielestäni minusta tuli ahdistuneempi ja pelokkaampi. Se oli jonkinlainen käännekohta joka tapauksessa.

    • Mikskysyt

      Ei tarkoita mitään . Jos joku toista väittää niin valehtelee satavarmasti . Näet hänen jutusta seuraavat painajaiset.

    • unetkertovat

      Hukkumisunet voivat merkitä jotain ahdistavaa, mitä olet kokenut, mutta et muista. Mutta uni tuo sen tapahtuman ahdistuksen esille, jonka olet joko unohtanut tai se on ollut niin iso asia, ettet voi sitä muistella. Mutta saattaahan se olla kyse vain jostain muusta, unen laadusta, nukut sikeästi, etkä pääse hereille tms.

    • Näoin4455667

      Hukkuminen tarkoittaa sitä että sisimmässi tiedtä kuoleman jälkeen hukkuvasi, ellet täällä elämän aikana löydä rauhaa Jumalan kanssa, joka saadaan vain Jeesusen kauttam, että Hän tulee sydämeen ja sinä uudestisynnyt ja silloin tiedät minne olet menossa kuoleman jälkeen.

      • exit-hell

        Uskovaisilta kysyttäessä luultavasti mikä tahansa uni aiheuttaa vastaavanlaisen selityksen. Itse vapaa-ajattelijana ja osapäivä satanistina olen todennut että satanismi vapauttaa synnistä, ei ole tarvinnut sen jälkeen sytiä ajatella, toisin kuin seurakunnissa sitä voivotellaan joka vitun tilaisuudessa ja syyllistetään ihmistä.


    • Selitys

      Vesi kuvaa syntiä. Uni kertoo jostakin asiasta johon lankeat aina uudelleen ja josta äitisi ei joko välitä tai hyväksy. Sinä ja äitisi ette ajattele jostain asiasta samoin ja on yhdentekevää vaikka huudat; hän ei sinua kuule/ tahdo ymmärtää. Luulen että äitisi voisi tietää mistä uni on saanut alkunsa.

      • karvaskalkki

        Äidit ei voi kertoa lapsilleen näitä asioita, siis että isukki ei olekaan oikea isukki.


    • random3

      Et pysy pinnalla. Se voi tarkoittaa montaa asiaa. Hukkuminen saattaa kuvastaa asioihin ja kiireisiin hautautumista. Se että äiti vain katsoo voi tarkoittaa monia asioita myös. Ei välttämättä ettei hän välitä. Ehkä hän vain odottaa että oppisit uimaan tms. Unien tulkinta on helpompaa unen näkijälle itselleen. Ja jos näet samaa unta monta kertaa, mikset vain toimi toisin unessa?

      Olisi auttanut tietää minkä ikäinen ole ja montako kertaa olet unen nähnyt ja pelkäätkö vettä yleensä jne. Ehkä jos oletkin vaikka 8v ja nähnyt unen joku 5 kertaa ja kyse on oikeasti vain huonosta uimataidosta.

    • Ihan.normaalia

      Täällä osa kirjoittelee aivan höpöjä, toivottavasti kysyjä osaa suodattaa tietoa, eikä usko kaikkea mitä joni-petterit kirjoittaa.

      Lyhyesti; saman unen näkeminen useasti ei millään tavalla tavatonta eikä vaarallista. Unia kannattaa lähestyä siten, että niiden avulla alitajuntamme käsittelee joskus kummallisienkien vertauskuvien tai symboliikan kautta mieltämme askarruttavia asioita ja traumoja.

      Hukkumisunet on tosi yleisiä. Varmaan 90% jengistä näkee elämänsä aikana jossain kohtaa hukkumisunia.

      Mä lähtisin purkamaan ja pureksimaan tota sun unisettiä sen kysymyksen kautta, että mikä siinä on niin kamalaa? Äiti joka ei reagoi, hukkuminen ylipäätään, vai jokin muu asia? Yhtäkkiä miettiessään voi vaikka oivaltaa, että pelkää sitä että on tullut joskus hylätyksi tai torjutuksi ja ei ole vaikka lapsena saanut vanhemmiltaan kaipaamaansa turvaa.

      Koska näät samaa unta jatkuvasti, jossa on sama tunnelma, niin sun slitajunta yrittää vimmatusti auttaa sua ton unen avulla saavuttaan mielenrauha/tyyneyden, jonkin sua pelottavan tai askarruttavan asian suhteen.

      Nauti matkasta, oot varmasti pikapuoliin yhtä ratkaisua viisaampi :)

      Ja noi kaikki höpöhöpöjutut kannattaa ohittaa, koska ihminen on aina ollut sellainen, että kun se ei ymmärrä tai tajua asioita, niin se keksii oman rationalisuutensa rajoissa kaikkea ihmeellistä henkimaailman höperöä.

    • Sinun unesi näyttää mitä sinä ajattelet. Jos sinä ajattelet samat asiat aina, unessa voi nähdä aina samat. Tai et luota äitiisi. 'Vedessä olit' ei ole niin tärkeä juttu, jos se ei ole trauma. Jos luotat äitiisi, ei olisi niin vaarallista unia, kun itsekin olin nähnyt samanlaista asioita unessa kun olin lapsi.. :)
      Mutta jos et nuku syvään ja sen vuoksi paha uni näkyy, se varmasti on ongelmaa.. :(

    • hoikkapoika1

      Voi olla myös uniapnean oireista (hengityskatkoksia/kuorsausta) johtuvia nuo painajaiset, Itsellä ainakin tuntuu olevan..

    • oooooooo

      Loppu on lähellä!

    • pöljäunimaailma

      Minä taas näen unia kuivuneesta järvestä ja paskasista vessoista.

      • äitikerto

        Paskaunet tietää rahaa.


    • lesbottraumatisoi

      Näen usein unen, että ovelle ilmestyy kädet rinnan päällä huutava lesbo, joka haukkuu, että vien häneltä naiset. Olin vuosia sitten työpaikassa, jossa oli paljon lesboja. Olenko saanut trauman siitä sairaasta yhteisöstä? Yritän kuristaa sitä, mutta kun saan otteen aina häviää johonkin

    • Nostradam

      Minä en näe mitään, kun en juuri nukukaan. Ne kolmen tunnin unijaksot saattavat olla kylläkin täyttä painajaista josta herään hiessä kylpien. Unet naurattavat. Unettomuus ei! Jos nukutte normaalimittaisia yöunia, unia nähden niin tilanne on loistava. Uni ja unet ovat aivojen suurikapasiteettisesta päivätyöstä elpymistä. Mielenterveyden ja jopa elämisen suhteen välttämätöntä. Unien aiheuttamaa ahdistusta oppii kyllä käsittelemään, kun oppii ymmärtämään, että uni ja valvetodellisuus ovat kaksi täysin eri asiaa. Unella ei ole mitään tekemistä valve-elämän kanssa...!

      • Joakmdy

        Oot kyllä aivan pihalla näistä asioista.


    • Jännääää

      Mitähä se tarkottaa, kun viime yönä näin unta että joku mies puolinen tyyppi lahjotti miule pelit lehtiä joista vanhin numero oli 70 luvun puolelta, mikä ei oikeen ole oikeesti mahdollista, kun Pelit lehteä alotettiin tekemään 1992.

    • Unet.kertovat

      Eikö painajainen usein ole juuri sellainen, että on tilanteessa, josta ei pääse pois ja ahdistus vain kasvaa. Kyllä sama uni varmasti kertoo jostakin alitajuisesti piinaavasta asiasta.
      Itselläni oli lapsuudessa ahdistava uni, jossa kuljin loputonta tietä pienenä korkeiden puiden ohi, jotka humisivat ja paheksuivat minua. Ne kumartuivat alas ja paheksuivat, puhisivat ja niillä oli äidin ääni.
      Se uni vaivasi minua vuosikausia, eikä ole vaikea arvata, miksi. Oli vaikea kelvata hänelle.

    • kiikii

      Oma uneni näyttäytyy ajoittain, mitään syytä/selitystä en sille ole keksinyt. Ensimmäisiä kertoja näin unen ala-aste ikäisenä, viimeisimpänä muutama vuosi sitten.
      Unessa karhu jahtaa minua ja juoksen metsässä yrittäen päästä karkuun/piiloon. Jossain kohtaa huomaan vanhan mökin (semmonen kauan sijoillaan seissyt ja asumaton ollut vuosia) ja yritän päästä sinne turvaan. Ikkunoista seuraan pelolla karhua joka yrittää päästä kaikin keinoin sisälle ja lopulta pääseekin. Silloin ahdan itseni pieneen kaappiin (ns. seinään upotettu kaappi jossa hyllyjäkin ja juuri ja juuri mahdun kyykyyn) piiloon. Herään aina samaan, eli kun karhu on tajunnut minun piileskelevän kaapissa ja on juuri pääsemässä sinne (eli en näe koskaan mitä tapahtuu kun karhu saa oven auki). Uni on erittäin ahdistava pelottava, tosin nykyään kun painajaista on vuosien mittaan usein nähnyt osaan jo päätellä unissanikin että kun karhu minut "löytää" herään..
      Tätä unta näin paljon nuorempana (ala- ja ylä-aste) ja hämmästyin kun yli 20 vuotiaanakin joskus tuli tämä painajainen uniin. Mistähän mahtaa olla kyse?

      • aviosiippasi

        Jos näkisit loppuun saakka unen selviäisi sen karhun olevan aviomiehesi, kulli pystyssä ...


      • Justjustjuupajuu

        :D

        Paitsi kirjoittaja taitaa olla mies.


    • kurre1

      Minä näin unen n.3vuotta sitten että hukun euron seteleihin,unenihan piti paikkansa. Nyt en tiedä mihin minä käytän tätä rahaa kun sitä on yllin,kyllin. Kreikkaan ajattelin kyllä lahjoittaa aika moisen nipun riihikuivaa rahaa!!

      • mitäteetenäätäällä

        Olisitkin hukkunut.


    • Unessani

      Näin itse aikusiälle samaa painajaista. Olin ulko-ovella ja kun halusin peloissani sisälle kukaan ei avannut ovea.
      Puhuin kerran veljelleni unestä hän selitti, että oli lapsuudessa tapahtunut sellainen asia ja selitti asian. Sen jälkeen en nähnyt enää sitä unta.
      Eli alitajunnassa tuo hätä kummitteli mutta kun asia selvisia ei enää samaa unta nähnyt koskaan.
      Voi siis olla joku koettu asia takana joka liittyy uneesi. Selvitä se jos joku joku joka voisi kertoa onko jotain tapahtunut kuten unessa tai sitten on vertauskuva asiasta unesi.

    • verinenkuu

      Minulla toistui lapsena kuumeessa varsinkin aina sama painajainen, näen siinä aluksi kauniin aurinkoisen koivuisen kesätien, lintu laulaa puhelinlangalla ja on täysi rauha auringon paistaessa, mutta sitten rauha rikkoutuu, ja ikäänkuin puhelinlankojen välistä työntyy täysin toinen todellisuus ja kuvajainen esille, se on punainen, levoton, verinen, niinkuin edessä olisi jokin iso suppilo, joka pyörii ylt'ympäri, ja sen suppilon keskellä liikkuu jokin iso verinen köntti, iso verinen lihapala, ja se on pelottava ja ahdistava ja kauhea, se täyttää koko alueen. Se näky on täysi vastakohta sille aloituksen seesteiselle maisemalle(ilmeisesti kuumeen noustessa aivojen synpsit alkaa kiehumaan ja saa aikaan näyn). Tai on mulla toinenkin selitys tuolle unelle jonka tajusin kun luin C.G.Jungin nähneen samantyyppistä unta, Jung näki lapsena unta että heidän kotitalonsa kellarissa oli jollakinlailla samantapainen iso yksisilmäinen kyklooppi, jättiläinen, samanlainen iso lihajötikkä istumassa, tekemättä yhtään mitään, jotensakin näin Jungin uni. Kun luin tämän ja miten Jung analysoi sitä fallossymboliksi joka kuvastaa tietenkin isää. Saattaa nimittäin olla että jos raskaana oleva äiti harrastaa shika-shikaa aviomiehensä kanssa niin lapsi ei voi olla sitä huomaamatta äidin kohdussa. En osaa muuta selitystä sanoa tuolle painajaiselle, sen verran samankaltainen se verinen iso jötikkä siinä painajaisvaiheessa on, kun se työntyy esille rikkoen sen ensimmäisen seesteisen linnunlaulumaiseman.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2434
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1788
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1581
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1515
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe