Pelkän Kristus-nimityksen käyttäminen?

JeesusTotuus

Toisinaan olen törmännyt ihmisiin, jotka ovat jonkin sortin kristittyjä, ja jotka käyttävät Jeesuksesta aina vain nimitystä Kristus. Mistähän tämä johtuu?

Vähän aikaa sitten juttelin erään henkilön kanssa, ja hän aivan kiusaantui, kun käytin nimeä Jeesus (ja välillä Jeesus Kristus). Kun hänellä oli puheenvuoro, hän taas jätti nimen Jeesus pois. Hän ei missään vaiheessa sanonut Jeesus! Tätä tapahtui niin usein, että on ilmeistä että hänellä on jotain Jeesus-nimen käyttöä vastaan. Jossain vaiheessa, kun esitin jonkin kysymyksen, jossa käytin Jeesus-nimeä, hän vastasi "korjaten" sen Kristukseksi. Esim. kysyin: "tarkoittikohan Jeesus tässä sitä että...?" johon hän vastasi: "No, Kristus varmaan tarkoitti että...".

Mistä mahtaa johtua, että jotkut ovat niin tykästyneet Kristus-nimen käyttöön, että karttavat Jeesus-nimeä tyystin? Onko luterilaisuudessa joku tällainen opillinen perinne tai onkohan kyseessä jokin tietty uskonsuuntaus ja tapakulttuurinen perinne, jonka peruja tämä on?

Minusta tuntui että olisi jotenkin kiusallista ja epäluuloista, jos olisin kysynyt esim. tältä ihmiseltä suoraan, miksi hän välttelee Jeesus-nimeä niin tarkoin.

54

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfagdfsgdfsg

      Itse olen huomannut että luterilaiset nimipiispat käyttää nimenomaan Kristus sanaa. Ehkä se on lihallisille "kristityille" helpompi. Nimi Jeesus kun kouraisee omaatuntoa joka kerta kun sen sanoo, ainakin itsellä.

      Siinähän sitten lähtevät seuraamaan antikristusta kun se julistaa olevansa Kristus.

      • mnjbhgf

        Jeesus Nimeä käytetään pilkkaamiseen ja kristusnimeä rikoksia antateeksi antamisen valehtelemisiin.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9944923
        "teuta
        21.6.2011 18:31
        KIITOS VAAN TARJOUKSESTA , MUTTA SULTAHAN JO LOPPUI
        KOKONAAN TUO PAHNA TUSKA ., KUN TULI KESÄ JA KÄRPÄSET,
        AIVAN OIKEIN OLET KOPIONUT JP :N ASIAN .Mat. 5:43-48
        SE ON JOKAINEN PEFOFIILI SAA SYNTINSÄ ANTEEKSI , JOS
        HÄN KATUU TEKOAAN JA TAHTOO TEHDÄ PARANNUKSEN .
        JA ANOO ANTEEKSI /TEKEE RIPIN."

        Paavali oli, ehkä ainoa rehellinen kristitty, tunnusti saatanan herrakseen ja kristittyjen herraksi:
        Jeesus ei ole rikollisen kristinuskon seurakuntien perustaja vaikka niin uskotaan/väitetään.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavalin_kirjeet
        "Apostoli Paavali oli ensimmäisen kristillisen sukupolven merkittävin uskonoppinut. Hän julisti evankeliumia ja perusti seurakuntia kolmen vuosikymmenen ajan Rooman valtakunnan itäosiin."

        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos

        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

        Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta.

        JEESUKSEN evankeliumia Matteuksen mukaan:
        24:24 "Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."


        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan
        23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan;
        25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."


      • giugoh
        mnjbhgf kirjoitti:

        Jeesus Nimeä käytetään pilkkaamiseen ja kristusnimeä rikoksia antateeksi antamisen valehtelemisiin.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9944923
        "teuta
        21.6.2011 18:31
        KIITOS VAAN TARJOUKSESTA , MUTTA SULTAHAN JO LOPPUI
        KOKONAAN TUO PAHNA TUSKA ., KUN TULI KESÄ JA KÄRPÄSET,
        AIVAN OIKEIN OLET KOPIONUT JP :N ASIAN .Mat. 5:43-48
        SE ON JOKAINEN PEFOFIILI SAA SYNTINSÄ ANTEEKSI , JOS
        HÄN KATUU TEKOAAN JA TAHTOO TEHDÄ PARANNUKSEN .
        JA ANOO ANTEEKSI /TEKEE RIPIN."

        Paavali oli, ehkä ainoa rehellinen kristitty, tunnusti saatanan herrakseen ja kristittyjen herraksi:
        Jeesus ei ole rikollisen kristinuskon seurakuntien perustaja vaikka niin uskotaan/väitetään.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavalin_kirjeet
        "Apostoli Paavali oli ensimmäisen kristillisen sukupolven merkittävin uskonoppinut. Hän julisti evankeliumia ja perusti seurakuntia kolmen vuosikymmenen ajan Rooman valtakunnan itäosiin."

        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos

        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

        Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta.

        JEESUKSEN evankeliumia Matteuksen mukaan:
        24:24 "Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."


        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan
        23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan;
        25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."

        Öööö Tuliko väärään ketjuun?


      • wurys
        giugoh kirjoitti:

        Öööö Tuliko väärään ketjuun?

        Ei se tullut, on sekoillut palstalla ennenkin näillä samoilla jutuillaan, joista ei kyllä selvää saa.


      • ei.jaksa
        mnjbhgf kirjoitti:

        Jeesus Nimeä käytetään pilkkaamiseen ja kristusnimeä rikoksia antateeksi antamisen valehtelemisiin.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9944923
        "teuta
        21.6.2011 18:31
        KIITOS VAAN TARJOUKSESTA , MUTTA SULTAHAN JO LOPPUI
        KOKONAAN TUO PAHNA TUSKA ., KUN TULI KESÄ JA KÄRPÄSET,
        AIVAN OIKEIN OLET KOPIONUT JP :N ASIAN .Mat. 5:43-48
        SE ON JOKAINEN PEFOFIILI SAA SYNTINSÄ ANTEEKSI , JOS
        HÄN KATUU TEKOAAN JA TAHTOO TEHDÄ PARANNUKSEN .
        JA ANOO ANTEEKSI /TEKEE RIPIN."

        Paavali oli, ehkä ainoa rehellinen kristitty, tunnusti saatanan herrakseen ja kristittyjen herraksi:
        Jeesus ei ole rikollisen kristinuskon seurakuntien perustaja vaikka niin uskotaan/väitetään.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavalin_kirjeet
        "Apostoli Paavali oli ensimmäisen kristillisen sukupolven merkittävin uskonoppinut. Hän julisti evankeliumia ja perusti seurakuntia kolmen vuosikymmenen ajan Rooman valtakunnan itäosiin."

        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos

        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

        Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta.

        JEESUKSEN evankeliumia Matteuksen mukaan:
        24:24 "Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."


        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan
        23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan;
        25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."

        Balttis mene hoitoon.


    • ana.lyysi

      Kirkko käyttää Kristus-nimitystä nykyään ja jotenkin häpeää Jeesuksen aitoa nimeä. Kristus on arvonimi, muttta Jeesus on se nimi, jossa on pelastus.

      Syynä on varmaan Jeesuksen häpeäminen. Kirkko ei hyväksy Jeesusta eikä myöskään Raamattua. Ja näin käytetään kiertoilmaisuja ja sitten Raamatun tulkintaa. Kristinuskon ydin halutaan häivyttää sekä omasta että ihmisten mielistä. Tämä on luonnollinen kehitys Laodekian seurakunnalle, jossa kristinuskosta tehdään haaleaa ja mitäänsanomatonta.

    • outolempinen

      Miltähän muuten kuulostaa, jos joku käyttää hyvästä ystävästään (Jeesushan kutsuu uskovia ystävikseen) käyttäisi vain arvonimeä? Sensijaan että sanoisi "Hei Kalevi - tuus katsoon" sanoisikin, että "Hei - agronomi tuus katsoon millaisen kalan sain". Eikä koskaan suostuisi ystävästään käyttämään etunimeä.

      • JeesusTotuus

        Heh. Niinpä, Kristushan tarkoittaa Messiasta eli Jumalan voideltua.

        Ei Kristuksessakaan mitään vikaa ole, mutta onhan se nyt perin omituista, jos ei voi ikinä etunimeä käyttää.

        Itse tykkään Messias-sanasta enemmän kuin Kristus-sanasta. Samaahan ne tarkoittavat. Uusi Testamentti on kirjoitettu kreikan kielellä, ja siitä tulee sana Kristus. Paavalit ja kumppanit käyttivät oikeasti puhuessaan sanaa Messias.


      • Sanakäännös
        JeesusTotuus kirjoitti:

        Heh. Niinpä, Kristushan tarkoittaa Messiasta eli Jumalan voideltua.

        Ei Kristuksessakaan mitään vikaa ole, mutta onhan se nyt perin omituista, jos ei voi ikinä etunimeä käyttää.

        Itse tykkään Messias-sanasta enemmän kuin Kristus-sanasta. Samaahan ne tarkoittavat. Uusi Testamentti on kirjoitettu kreikan kielellä, ja siitä tulee sana Kristus. Paavalit ja kumppanit käyttivät oikeasti puhuessaan sanaa Messias.

        Olen ihan samaa ajatellut pitkään! Miksi kreikasta tullut sana Kristus eikä Jeesuksen äidinkielestä sana Messias?


      • kummastusta
        Sanakäännös kirjoitti:

        Olen ihan samaa ajatellut pitkään! Miksi kreikasta tullut sana Kristus eikä Jeesuksen äidinkielestä sana Messias?

        Miksi meidän pitäisi erottautua Messiaaseen uskovista juutalaisista käyttämällä Raamattuun jätetyllä kreikankielisellä arvonimellä? Eikö meidät ole oksastettu samaan "puuhun"?


    • KTSEiKirj

      Sekundasällit vauhdissa taas.
      Jeesus Kristus on koko nimi ja me kunnon kristityt painoatamme Kristusta, joka kuvastaa Hänen jumalallista olemuspuoltaan, joka lunastaa. Jeesus kuvastaa inhimillistä olemuspuolta, joka ei lunasta.

      Jeesustelijat ovat avanneet oven helevettiin päästämällä sisälle jeshuaanis-mashialaiset Jeesuksen väärentäjät, kirotut puolijudaistiset perkeleet, jotka Ruotsissa ovat jo siirtäneet Jeesuksen Kristuksineen hyllylle ja luoneet tilalle judaistisen antimessiaan, joka ei ole jumalallinen.

      Johanneksen evankeliumi:
      5:43 Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.

      • korjaus

        Jeesus on se nimi - Kristus on arvonimi.


      • JeesusTotuus

        KTS, oletko uskovainen?

        Jeesus Kristus nimenomaan pelastaa, lunastaa ja on Herra ja vapahtaja. Jeesus on Herra, lunastaja vapahtaja. Jeesus Kristus on jakamaton ja yksi.

        Ei ole mitään erillistä "jumalallista olemuspuolta". On vain Jeesus, joka on Messias.

        Sinun viestisi sisältö kuulostaa New Agelta... Vesimiehen aika jne.


      • KTSEiKirj
        JeesusTotuus kirjoitti:

        KTS, oletko uskovainen?

        Jeesus Kristus nimenomaan pelastaa, lunastaa ja on Herra ja vapahtaja. Jeesus on Herra, lunastaja vapahtaja. Jeesus Kristus on jakamaton ja yksi.

        Ei ole mitään erillistä "jumalallista olemuspuolta". On vain Jeesus, joka on Messias.

        Sinun viestisi sisältö kuulostaa New Agelta... Vesimiehen aika jne.

        Sisältö ei liity mihinkään New Ageen vaan ihan perinteiseen, kunnon kristinoppiin. Jeesuksella Kristuksella on kaksinainen luonto, inhimillinen ja jumalallinen. ja teijän lössi pyrkii tuon jumalallisen häivyttämään jotta Jeesuksesta tehtäisiin pelkkä ihminen ja juutalaisille sopiva tyhjänpäiväinen profeetta.
        Teikäläiset tätä saakelin harhaoppia on levittämässä.


      • KTM12

        Älä ählyhinuri selitä.


      • mietinpävain
        KTSEiKirj kirjoitti:

        Sisältö ei liity mihinkään New Ageen vaan ihan perinteiseen, kunnon kristinoppiin. Jeesuksella Kristuksella on kaksinainen luonto, inhimillinen ja jumalallinen. ja teijän lössi pyrkii tuon jumalallisen häivyttämään jotta Jeesuksesta tehtäisiin pelkkä ihminen ja juutalaisille sopiva tyhjänpäiväinen profeetta.
        Teikäläiset tätä saakelin harhaoppia on levittämässä.

        MUtta miksi sinä sitten meidän kirkossa olet liitossa niiden kanssa, jotka ovat alentaneet Jeesuksen pelkäksi puusepän pojaksi? Puheetkin ovat toisinaan niin vihamielisiä muita kristittyjä kohtaan, että...


    • LARENEG

      Ahaa, eli kun Raamatussakin puhutaan lukuisia kertoja Jeesuksesta käyttäen pelkästään nimeä Kristus, niin kyseisten Raamatun kirjojen kirjoittajatkin siis mitä ilmeisimmin "häpeävät" Jeesuksen nimeä? Eihän siihen tietenkään mitään muuta syytä voi olla, että käytetään tuollaista kiertoilmausta, niinkö?!?

      Miten helvetin typeriä te oikein olette kaikki?

      • sivu.huom

        Raamatussa ei käytetä alinomaan sanaa Kristus eikä hävetä Jeesus-nimeä.


      • LARENEG
        sivu.huom kirjoitti:

        Raamatussa ei käytetä alinomaan sanaa Kristus eikä hävetä Jeesus-nimeä.

        Sanoiko joku, että käytettäisiin "alinomaa"? Opettele lukemaan. Minä sanoin, että Hänestä käytetään siellä LUKUISIA KERTOJA nimitystä Kristus. Se kertoo siitä, että on aivan oikein ja hyväksyttävää käyttää Hänestä sitä nimitystä. Ei siis ole mitään syytä niputtaa Kristus-nimeä käyttäviä vain joukoksi Jeesuksen nimeä häpeäviä ihmisiä, niinkuin joku tässä ketjussa jo meni tekemään.


      • jos.käyttää.pelkästään
        LARENEG kirjoitti:

        Sanoiko joku, että käytettäisiin "alinomaa"? Opettele lukemaan. Minä sanoin, että Hänestä käytetään siellä LUKUISIA KERTOJA nimitystä Kristus. Se kertoo siitä, että on aivan oikein ja hyväksyttävää käyttää Hänestä sitä nimitystä. Ei siis ole mitään syytä niputtaa Kristus-nimeä käyttäviä vain joukoksi Jeesuksen nimeä häpeäviä ihmisiä, niinkuin joku tässä ketjussa jo meni tekemään.

        Mutta eihän se liity aloittajan tekemään havaintoon, että jotkut ihmiset välttävät kokonaan Jeesuksen nimeä. Kyllähän aloittaakin sanoo välillä käyttävänsä Kristus-nimeä.

        Sinun viestisi ei liity ketjuun ollenkaan.

        Mutta joo.. tuohon aloittajan havaintoon liittyen, vapaamuurarithan haluavat "hävittää Jeesuksen nimen". Kristuksen nimen käyttäminen pelkästään liittyy juurikin new ageen ja teosofiaan. Vapaamuurariuskin on teosofiaa.


      • pohtimista
        sivu.huom kirjoitti:

        Raamatussa ei käytetä alinomaan sanaa Kristus eikä hävetä Jeesus-nimeä.

        Raamatussa käytetään Kristus-nimeä, mutta sen olisi voinut kääntää yhtä hyvin Voidelluksi eli suomenkielelle. Kreikkalaisethan käänsivät Messiaan omalle kielelleen.


    • Herätykseksi

      Johtunee siitä, että elävätja toimivat antikritsilllisessä, Kristuksen Jeesuksen vastaisessa, pettävässä / eksyttävässä uskonnollisessa hengessä. Ei Kristuksen Jeesuksen kirkkaudeksi ja kunniaksi, Hänen apostolista seurakuntaa ja seurakuntiaan rakentavassa, Pyhässähengessä. Mutta eipä näytä muutkaan siinä Kritsuksen Jeeusksen Pyhässä, Totuudenhengessä elävän.

      Ei ole vielä löytynyt täältä siitä Kristuksen Jeesuksen kirkkaudeksi ja kunnikasi, Hänen, maailmalle valkeudeksi ja maalle suolaksi riitävää, apostolista seurakuntaa ja seurakuntiaan / sitä pelastukseksi Krist. vaihtoehtoa rakentamisesta kiinnostuneita.

      Että missä lie hengessä, ketä ja mitä palvelvasti, elävät. Kun eivät Kristusta ja Jeesusta, eikä Hänen apostolista seurakuntaa rakentavasti

      Jeesuksen nimessä... tiedustellen. Mitä kukin arvelette / sanotte.

    • New Age yhteyksissä puhutaan Kristuksesta, muttei Jeesuksesta?

      • JeesusTotuus

        Kyllä siltä vaikuttaa. Tutkin tätä asiaa ja päädyin polkuja seurattuani New Age -juttuihin.

        Moni new agelaisesti ajatteleva ei itse tiedä olevansa new agen vaikutuspiirissä. Samaan tapaan kuin muita pakanallisia piirteitä ja tapoja on sekoitettu kristinuskoon, ja osa ihmisistä on vuosikymmenten ja -satojen aikana lähteneet seuraamaan näitä piirteitä ja eksyneet.

        Haluan korostaa, etten vastusta Kristus-nimityksen käyttöä, vaan itsekin käytän sitä! Mutta kummastukseni kohdistuu siihen, että jotkut eivät ollenkaan suostu käyttämään Jeesus-nimeä, joka kuitenkin on Jeesuksen oikea nimi!


      • KTSEiKirj

        Ei New Age enää ole ongelma. Se on torjuttu. Nykyään puukkoa selkään iskee kaiken maailman laitalahkojen laitalaislössit jaahushuineen ja meshiashmashiasrashiaksineen. Tarkoituksena on ujuttaa judaismia vaan kunnon perinteiseen kristinoppiin ja siirtää Jeesus juoksupojaksi.


      • ämpäräkkyrä
        JeesusTotuus kirjoitti:

        Kyllä siltä vaikuttaa. Tutkin tätä asiaa ja päädyin polkuja seurattuani New Age -juttuihin.

        Moni new agelaisesti ajatteleva ei itse tiedä olevansa new agen vaikutuspiirissä. Samaan tapaan kuin muita pakanallisia piirteitä ja tapoja on sekoitettu kristinuskoon, ja osa ihmisistä on vuosikymmenten ja -satojen aikana lähteneet seuraamaan näitä piirteitä ja eksyneet.

        Haluan korostaa, etten vastusta Kristus-nimityksen käyttöä, vaan itsekin käytän sitä! Mutta kummastukseni kohdistuu siihen, että jotkut eivät ollenkaan suostu käyttämään Jeesus-nimeä, joka kuitenkin on Jeesuksen oikea nimi!

        Eikö olekin niin, että sinä olet vapaasrk:n tai helluntaisrk:n tai muun vastaavan sakin jäsen? Niissä jengeissä sitä jaksetaan tehdä tällaisistakin tikuista asiaa.

        Etkö käsitä, että Kristus on paljon enemmän kuin vain "voideltu"? Hän on YLÖSNOUSSUT Jumalan Poika, joka omalla kuolemallaan kärsi meidän puolestamme sen rangaistuksen joka olisi kuulunut meistä jokaiselle! Tämän Hänen tekonsa ansiosta Jumala katsoo MEIDÄT vanhurskaiksi - meidät, jotka emme MITENKÄÄN voisi tuota armoa itse ansaita!

        Käyttämällä Kristus-nimeä me korostamme tuota tosiasiaa joka kerta Hänestä puhuessamme. Jos joku ei ymmärrä, mitä Jeesus hänenkin puolestaan teki, ja mikä Kristuksen merkitys on, on aivan sama, millä nimellä hän Jeesusta nimittää - kadotettu hän on joka tapauksessa!

        Tätä asiaa voi tarkastella myös niin päin, että kun sinä puhut Jeesuksesta, puhut vain siitä Nasaretilaisesta puusepän pojasta joka myös Jeesus -nimiseksi tiedettiin, ja jätät kokonaan huomiotta sen, mitä Hän ON ja mitä Hän TEKI.

        Älä ala urputtamaan asioista mitä et oikeasti käsitä. Teet vain itsesi naurunalaiseksi. Tärkeämpää, kuin nimi, on se, mitä Jeesus KRISTUS meille ON - mitä Hän meille merkitsee, ja mitä tuo tosiasia meidän elämissämme MUUTTAA. Sen jälkeen kun nämä asiat ovat sinullakin kunnossa, et enää halua korottaa itseäsi kitisemällä siitä, mitä nimeä Hänestä SINUN mielestäsi pitäisi käyttää.


      • pappi.parat

        "Etkö käsitä, että Kristus on paljon enemmän kuin vain "voideltu"? Hän on YLÖSNOUSSUT Jumalan Poika, joka omalla kuolemallaan kärsi meidän puolestamme sen rangaistuksen joka olisi kuulunut meistä jokaiselle! "

        Puhut nyt Jeesuksesta! Jeesus on Hän, joka kuoli Golgatalla ja nousi ylös kolmantena päivänä. Kristuksia on Raamatun mukaan vaikka kuinka paljon, mutta Jumalan Poika Jeesus on yksi.

        "Käyttämällä Kristus-nimeä me korostamme tuota tosiasiaa joka kerta Hänestä puhuessamme. "

        Te ette korosta yhtään mitään muuta kuin halpaa armoa. Haluatte häivyttää Jeesuksen pois ihmisten mielistä ja häpeätte Jeesus-nimeä, jossa ainoana nimenä on pelastus.

        "Tärkeämpää, kuin nimi, on se, mitä Jeesus KRISTUS meille ON - mitä Hän meille merkitsee, ja mitä tuo tosiasia meidän elämissämme MUUTTAA. "

        Juuri niin! Ja kirkolle Jeesus merkitsee vain yhtä rekvisiittää, jonka tehtävä on olla "hiljainen ja nöyrä" ja "amoa täynnä". Muuten Hänen tulee olla hiljaa ja poissa pappien jaloista.

        Ette ilmeisesti kirkon piirissä nyt käsitä millaista viestiä kristinuskosta lähetettä. Muuten ei ole ymmärrettävissä tuo vihaviestisi Jeesukseen uskovia kohtaan. Ja tämän te kyllä osaatte tehdä.


      • ämpäräkkyrä
        pappi.parat kirjoitti:

        "Etkö käsitä, että Kristus on paljon enemmän kuin vain "voideltu"? Hän on YLÖSNOUSSUT Jumalan Poika, joka omalla kuolemallaan kärsi meidän puolestamme sen rangaistuksen joka olisi kuulunut meistä jokaiselle! "

        Puhut nyt Jeesuksesta! Jeesus on Hän, joka kuoli Golgatalla ja nousi ylös kolmantena päivänä. Kristuksia on Raamatun mukaan vaikka kuinka paljon, mutta Jumalan Poika Jeesus on yksi.

        "Käyttämällä Kristus-nimeä me korostamme tuota tosiasiaa joka kerta Hänestä puhuessamme. "

        Te ette korosta yhtään mitään muuta kuin halpaa armoa. Haluatte häivyttää Jeesuksen pois ihmisten mielistä ja häpeätte Jeesus-nimeä, jossa ainoana nimenä on pelastus.

        "Tärkeämpää, kuin nimi, on se, mitä Jeesus KRISTUS meille ON - mitä Hän meille merkitsee, ja mitä tuo tosiasia meidän elämissämme MUUTTAA. "

        Juuri niin! Ja kirkolle Jeesus merkitsee vain yhtä rekvisiittää, jonka tehtävä on olla "hiljainen ja nöyrä" ja "amoa täynnä". Muuten Hänen tulee olla hiljaa ja poissa pappien jaloista.

        Ette ilmeisesti kirkon piirissä nyt käsitä millaista viestiä kristinuskosta lähetettä. Muuten ei ole ymmärrettävissä tuo vihaviestisi Jeesukseen uskovia kohtaan. Ja tämän te kyllä osaatte tehdä.

        Höpöhöpö. Ajatuksesi ovat punnitut, ja köykäisiksi havaitut.


      • fkvkdke
        pappi.parat kirjoitti:

        "Etkö käsitä, että Kristus on paljon enemmän kuin vain "voideltu"? Hän on YLÖSNOUSSUT Jumalan Poika, joka omalla kuolemallaan kärsi meidän puolestamme sen rangaistuksen joka olisi kuulunut meistä jokaiselle! "

        Puhut nyt Jeesuksesta! Jeesus on Hän, joka kuoli Golgatalla ja nousi ylös kolmantena päivänä. Kristuksia on Raamatun mukaan vaikka kuinka paljon, mutta Jumalan Poika Jeesus on yksi.

        "Käyttämällä Kristus-nimeä me korostamme tuota tosiasiaa joka kerta Hänestä puhuessamme. "

        Te ette korosta yhtään mitään muuta kuin halpaa armoa. Haluatte häivyttää Jeesuksen pois ihmisten mielistä ja häpeätte Jeesus-nimeä, jossa ainoana nimenä on pelastus.

        "Tärkeämpää, kuin nimi, on se, mitä Jeesus KRISTUS meille ON - mitä Hän meille merkitsee, ja mitä tuo tosiasia meidän elämissämme MUUTTAA. "

        Juuri niin! Ja kirkolle Jeesus merkitsee vain yhtä rekvisiittää, jonka tehtävä on olla "hiljainen ja nöyrä" ja "amoa täynnä". Muuten Hänen tulee olla hiljaa ja poissa pappien jaloista.

        Ette ilmeisesti kirkon piirissä nyt käsitä millaista viestiä kristinuskosta lähetettä. Muuten ei ole ymmärrettävissä tuo vihaviestisi Jeesukseen uskovia kohtaan. Ja tämän te kyllä osaatte tehdä.

        pappistunnustuksen antaneet eivät saa Jeesuksen evankeliumia saarnata tai opettaa mutta saavat valehdella ja pilkata Jeesusta.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
        Pappislupaus
        Kirkkojärjestyksen mukaan Pappislupaus menee näin:
        "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaaTahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."

        Tuon tunnustuksen mukaan pappi ei saa Jeesuksen evankeliumia saarnata vaan paavalialais-luterilaisuuden sopaskaa!
        Jumalan palvelemisen tahto on täysin kumottu pappislupauksen tässä lauseessa: "siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa"

        Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
        12:38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla
        12:39 ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
        12:40 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion."

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9823701/#comment-49138876
        "Mutta alkuperäiseen kommenttiin liittyen vastaan, että Jeesus oli äpärä. Siitäkin huolimatta, että ilmaisu on ruma.
        Antti-pappi "

        Ja tottakai pitää valhdella mahdollisimmen törkeästi:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11977916
        "Hei Mirka,
        Kaste ilman kirkkoonliittämistä ei ole mahdollista.
        Kirkkojärjestyksen mukaan kirkkoonkuuluvien vanhempien on kastatettava lapsensa.
        Sallikaa lasten tulla Jeesuksen opetuslapsiksi ja Taivaan Isän lapsiksi kasteen kautta!
        t. Maarit-pappi "

        Ja tottakai pappien opettamista tulee opettaviansa parempia pikku piruja:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9944923
        "teuta
        21.6.2011 18:31
        KIITOS VAAN TARJOUKSESTA , MUTTA SULTAHAN JO LOPPUI
        KOKONAAN TUO PAHNA TUSKA ., KUN TULI KESÄ JA KÄRPÄSET,
        AIVAN OIKEIN OLET KOPIONUT JP :N ASIAN .Mat. 5:43-48
        SE ON JOKAINEN PEFOFIILI SAA SYNTINSÄ ANTEEKSI , JOS
        HÄN KATUU TEKOAAN JA TAHTOO TEHDÄ PARANNUKSEN .
        JA ANOO ANTEEKSI /TEKEE RIPIN."

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9864171
        "teuta
        14.5.2011 16:22
        Ei tuosta ÄLÄ TAPA käskystä , tarvii sen enenpää ymmärtää
        kun mitä siinä lukee .."

        Eikä teuta ole yksin tuollaisia rikollisuuden saatanallisuuksia opettava pikku piru. Tässä esimerkki lisää herra jumalan palvelijan sontaluukku sopaskaa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9955763
        "Jeesus on tie
        1.7.2011 20:09
        Jokainen bedofiili toiaan saa syntinsä anteeksi, jos hän antaa Jeesuksen sovintoveren virran puhdistaa sydämensä, hallelujaa kiitos Jeesus!
        Jos parannusta ei tule, niin sinun raukan käy huonosti.
        Keneltä, kysyi yksi mäntti?!!!
        Jumalalta!"

        Perkeleen perisyntisten syntisäkki on ikuinen taakka eksytetyille; näin ovat uskontunnustuksessaan Jumalasta ja ihmisyydestään luopuneen ja perisynti lastinsa vastaan ottaneet:

        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole järkeä'

        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole ymmärrystä'

        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
        'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
        'Olemme syntisiä' (((rikollisia)))

        www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
        'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'
        (((syntinen = rikollinen )))


      • se.koira.älähtää
        ämpäräkkyrä kirjoitti:

        Eikö olekin niin, että sinä olet vapaasrk:n tai helluntaisrk:n tai muun vastaavan sakin jäsen? Niissä jengeissä sitä jaksetaan tehdä tällaisistakin tikuista asiaa.

        Etkö käsitä, että Kristus on paljon enemmän kuin vain "voideltu"? Hän on YLÖSNOUSSUT Jumalan Poika, joka omalla kuolemallaan kärsi meidän puolestamme sen rangaistuksen joka olisi kuulunut meistä jokaiselle! Tämän Hänen tekonsa ansiosta Jumala katsoo MEIDÄT vanhurskaiksi - meidät, jotka emme MITENKÄÄN voisi tuota armoa itse ansaita!

        Käyttämällä Kristus-nimeä me korostamme tuota tosiasiaa joka kerta Hänestä puhuessamme. Jos joku ei ymmärrä, mitä Jeesus hänenkin puolestaan teki, ja mikä Kristuksen merkitys on, on aivan sama, millä nimellä hän Jeesusta nimittää - kadotettu hän on joka tapauksessa!

        Tätä asiaa voi tarkastella myös niin päin, että kun sinä puhut Jeesuksesta, puhut vain siitä Nasaretilaisesta puusepän pojasta joka myös Jeesus -nimiseksi tiedettiin, ja jätät kokonaan huomiotta sen, mitä Hän ON ja mitä Hän TEKI.

        Älä ala urputtamaan asioista mitä et oikeasti käsitä. Teet vain itsesi naurunalaiseksi. Tärkeämpää, kuin nimi, on se, mitä Jeesus KRISTUS meille ON - mitä Hän meille merkitsee, ja mitä tuo tosiasia meidän elämissämme MUUTTAA. Sen jälkeen kun nämä asiat ovat sinullakin kunnossa, et enää halua korottaa itseäsi kitisemällä siitä, mitä nimeä Hänestä SINUN mielestäsi pitäisi käyttää.

        Ämpäräkkyrä, kyse oli siitä, että jotkut käyttävät PELKÄSTÄÄN Kristus-nimitystä eivätkä KOSKAAN Jeesus-nimeä. Aloittaja ihmettelee MIKSI näin on.

        Etkö sinä KOSKAAN käytä Jeesus-nimeä? Vai käytätkö JOSKUS? Kuulutko sinä niihin, jotka EIVÄT KOSKAAN käytä Jeesus-nimeä? Jos ET kuulu, niin miksi sinä vaahtoat tästä asiasta?

        Itse uskoisin, että Jeesus-nimeä välttävät eivät ole ymmärtäneet, että Jeesus Kristus on ihminen, lihaksi tullut. Hän on ihmiseksi syntynyt Jumala.


    • Sanamagiaa

      En tiedä, mutta monin verroin enemmän on niitä (varsinkin vapaissa suunnissa), jotka käyttävät vain nimeä Jeshua. He ovat sanamaagikkoja, jotka uskovat, että kun tietyt kirjaimet laitetaan tiettyyn järjestykseen ja lausutaan ne tiettyinä äänteina suusta ulos, silloin pelastutaan. Huvittavaa, silä Jeesuksen oikea nimi ei edes ollut Jeshua, vaan Jehoshua.

      • höörhädä

        Ei kun se OIKEA nimihän oli tietysti jehushuahöhihyyppähamassssssshia - mitä enemmän tuohon loppuun saa käärmemäistä sihinää, niin sitä parempi... kuulostaa kato herransa ääneltä...

        Näinhän se on, että kun ei todellisesta totuudesta ole hajuakaan, niin silloin yritetään näyttää paremmilta ja kuulostaa viisaammilta korostamalla kaikenlaisia muka-tärkeitä asioita, että muut yhtä typerät luulisivat viisaiksi.


    • gkbkdkwk

      Ylösnuossutta Jeesusta kristukseksi pilkkaavat ovat eksyttäjiä tai eksytettyjä; useimiten molempia:
      Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
      13:21 Ja jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tai: 'Katso, tuolla', niin älkää uskoko"

      Aito, Jeesuksen seuraaja on kristillinen.
      Jeesuskaan ei ollut kristitty vaan kristillinen.

      Siis kristityt ja kristilliset ovat eri ryhmiä:
      Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleinnen ja herra jumalineen joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina.
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Meillä ei ole järkeä'
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Meillä ei ole ymmärrystä'
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
      'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
      'Olemme syntisiä'
      www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
      'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
      'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

      Kristilliset = Jeesuksen perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lakia ja oppeja ymmäräviä seurakuntalaisia opetuslapsineen.
      VAROKAAN kristittyjä JOTKA ESIINTYVÄT KRISTILLISINÄ.
      JEESUKSEN evankeliumia Matteuksen mukaan:
      24:24 "Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."

      Älkää sotkeko näitä toisistaan eroavia oppeja ja seurakuntia
      toisiinsa osoittakaa edes sen verran kunnioitusta...
      Ja kristtyjen olis aika olla sen verran rehellisiä, ettei esiinnyt kristillisten nimissä kun ovat kristittyjä, vaikka häpeättekin todellista herraanne.

      • KTSEiKirj

        Kuten edellisestäkin aivopierusta näemme, Raamattua repivät, Paavalia vääräksi profeetaksi haukkuvat puoljudaistiset perkeleet ovat pesiytyneet kristillisiin piireihin ja vaikuttavat syövän tavoin mädättävästi.


    • Kristus ja Jeesus nimellä, kummallakin on hieman eri merktys. Kristus tarkoittaa voideltua Messiasta ja Jeesus on Hänen nimensä. Kumpaa nimeä käyttää riippuu siitä, missä yhteeksissä sitä käyttää.
      Ehkä Jeesusta silloin kun on kysymys läheisimmistä ja henkilökohtaisimmista asioista ja Kristusta yleisimmissä asiayhteyksissä.
      http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kristus
      "Jeesus-nimi tulee heprealaisesta nimestä Joosua, joka tarkoittaa "Jahve pelastaa". Jeesusta kutsutaan Kristukseksi, mikä tarkoittaa kreikaksi Messiasta. Heprean kielen sana Messias tarkoittaa "Jumalan voideltu". Kristityt tunnustavat Jeesuksen olevan Jumalan Poika ja ilmaisevat siten uskovansa hänen jumaluuteensa. Hänen nimeensä liitetään monia lisänimiä: Herra, Pelastaja, Ihmisen Poika, Sana, Daavidin poika, Jumalan Karitsa, Kuningasten Kuningas.[17] Jeesus käytti evankeliumeissa itsestään nimeä Ihmisen Poika."
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesus

      Toisaalta on loppujen lopuksi makuasia kumpaa nimeä käyttää. Ehkä jokainen käyttää ensisijaisesti sitä nimeä, minkä katsoo itselleen luontevammaksi.

      • Tässä oli asiaa. Ehkä käytämme aina sitä nimeä, mikä missäkin tilanteessa tuntuu luontevimmalta.


      • tarkkuutta

        Aloituksen aiheena oli, miksi jotkut eivät koskaan käytä Jeesus-nimeä.


      • esim.nämä
        tarkkuutta kirjoitti:

        Aloituksen aiheena oli, miksi jotkut eivät koskaan käytä Jeesus-nimeä.

        Mummon Mäkinen ja Askola esim.eivät koskaan käytä.


    • No itse käytän vaihtelevasti erilaisia suomenkielisiä Jeesuksen nimiä ja arvonimiä: milloin Jeesus, milloin Jeesus Kristus tai pelkkä Kristus tai pitemmin Herra Jeesus Kristus. Mitään "Jesse"-nimitystä en rohkene kaikkivaltiaasta Kuninkaasta, Herrasta ja Tuomarista käyttää ollenkaan.

      Enkä näe tarpeelliseksi suomalaisena ja suomenkielisenä kikkailla joillain aramean ja hepreankielisillä Jeesuksen nimillä.

    • dfgdsfgdfg

      Olin häissä. Ei sanonut pappi nimeä Jeesus muistaakseni.

    • yksiteoria

      Sisäiset, jopa tiedostamattomat antipatiat juutalaisia kohtaan voivat aiheuttaa sen, ettei käytä nimeä Jeesus, vaan ainoastaan arvonimeä Kristus.

      Minä tunnen ihmisen, joka on joskus flirttaillut antisemitististen ideoiden kanssa puheissaan ja joka aina käyttää Jeesuksesta sanaa Kristus. Tämä ihminen on myös kuten aloittaja sanoi "jonkin sortin kristitty". Hän on pari kertaa sanonut, että Jeesus, tai siis Kristus, on epätyypillinen juutalainen, enemmän skandinaavi luonteenlaadultaan, ja että Maria ei tainnut olla juutalainen, vaan roomalainen. Hän myös tykkää tuoda esiin, että Kristus ei hyväksynyt juutalaista uskoa eikä pitänyt juutalaisista. Vaikka oikeastihan Jeesus ei hyväksynyt kenenkään syntiä. Pakanoita Jeesus nimitti koiriksi. Skandinaavit ovat koiria ennen kuin kääntyvät Jeesukseen uskoviksi.

    • aiheetonhuoli

      Jeesus heprealaisessa muodossa on heprealainen pojannimi. Ei siis pelkästään Herramme nimi eikä vielä ilmaise jumaluutta. Jeesus Kristus (Voideltu) ( tai Jeesus Nasaretilainen ) on oikea, täsmällinen nimi. Puheessa voimme minusta käyttää kumpaa tahansa. Puheen muusta sisällöstä vasta saamme tietää, mihin ihminen uskoo.

    • ihananimiKristus

      Minä käytän kaikkia muotoja ja minusta Kristus-nimi on oikein kaunis, ja näen hänet Ylösnousseena Vapahtajani.

      Hän on vielä ihmeellisempi kuin kirkastusvuorella, se Kristus-sana oikein korostaa sitä. Se korostaa siis sitä pyhyyttä ja korkeutta.

      Sen lisäksi minä olen kristitty.

      • ihananimiKristus

        Hän on Ylösnoussut Herrani, joka vetää aikanaan minutkin täältä, korkeuksiinsa.


      • kiinnostaa.kuulla
        ihananimiKristus kirjoitti:

        Hän on Ylösnoussut Herrani, joka vetää aikanaan minutkin täältä, korkeuksiinsa.

        Vastaa sinä sitten aloittajan kysymykseen: miksi vältät niin tarkoin Jeesus-nimeä, ettet sitä koskaan pysty lausumaan?


      • ihananimiKristus

        MIten niin? Minähän juuri sanoin, että käytän montaa nimeä. Erityisesti jos kerron Jeesuksen maanpäällisestä elämästä ja mitä hän silloin teki.

        Tuossa käytin jo Ylösnoussut-nimeä, ja Herra-nimeä.

        Ehtoollisella sanotaan: Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin...


      • jaajaajaaritus
        ihananimiKristus kirjoitti:

        MIten niin? Minähän juuri sanoin, että käytän montaa nimeä. Erityisesti jos kerron Jeesuksen maanpäällisestä elämästä ja mitä hän silloin teki.

        Tuossa käytin jo Ylösnoussut-nimeä, ja Herra-nimeä.

        Ehtoollisella sanotaan: Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin...

        Miksi sitten vastasit koko aloitukseen?


    • Tervehenkinen

      Jeesuksen verisen perseen ninissä, aamen.

    • kuulija-15

      Ainakaan monet liberaalipiispat eivät käytä Jeesus nimeä, vaan Kristus ja Irja Askola ei käytä sitäkään nimeä,vaan höpäjää jostain kristinuskosta , josta kukaan pakana ei tiedä mistä se nainen höpäjää.
      Ovatko nämä liberaalipiispat antikristuksen lähettiläitä, kuten Mäkisestä voisi arvella hänen osallistuessaan sateenkaarimarsseihin ja ylistäessään ja oikein kehuen homoja ja lesboja edistykselliksi moderniksi nykyihmisiksi.

    • tuli-mieleeni

      En jaksanut lukea kaikkea. Ehkä joku jo sanoikin?
      Rikollinen murhaaja ei halua koskaan tietää nimeä, vaan käsittelee asiaa vain objektiivisesti kohteena.
      Onko kyse siis siitä, että Jeesuksen nimeä ei käytä rikollinen?
      Jeesus kristus taas on uskovaisen ilmaisu?
      Jeesus yksistään, ystävän nimitys?
      Mitä mieltä?

    • oieprhg

      Olen huomannut saman kuin aloittaja. Ja olen huomannut, että yleensä pelkkää Kristus-nimeä käyttävät ja Jeesus-nimeä välttävät ns. liberaalit. Kuulin kerran teologi Heikki Räisäsen Radio Dein haastattelussa puhuvan Jeesuksen Kristuksen kaksoisluonteesta, joista toisesta, eli Kristuksesta hänen mielestään tulisi puhua, koska Kristus edustaa sitä Jumalan puolta tms. Jotain tällaista Räisänen selitti.

      Sitten tästä tuli minulle mieleen se teosofinen oppi, jota mm. Rudolf Steiner edusti, että Kristus tarkoittaa yksinkertaisesti jumalallista olemusta, "valo-olemusta", joka tuli Jeesuksen päälle ja jonka kautta Jeesus "Kristuksena" eli "valo-olentona" sitten teki ihmetekoja ja opetti filosofiaa. New agesta kiinnostunut tuttavani käyttääkin usein Jeesuksesta puhuessaan nimeä "Kristuslapsi", joka on "meissä kaikissa" tms. Tämä on minusta ärsyttävää.

      New age -gurut ovat täysin rakastuneet Kristus-nimeen. Olisi kiintoisaa, jos joku viisas uskovainen selvittäisi tätä kummallista kytköstä.

    • uupiwp

      Tässä vielä esimerkki äsken sanotusta. New age -henkisen nettisivuston "Enkelimaan" verkkokaupassa myydään Matti Kuuselan ("parantaja, meditaatio-ohjaaja ja henkinen kirjailija") cd:tä nimeltä "Kristuslapsi - sydänlapsi". http://www.enkelimaa.fi/tuotteet.html?id=2/88

      Ihanan kaunista, sokerista, ympäripyöreää ja epämääräistä :)

      Meissä kaikissa on valo-olento, Kristus, ja olemme se todellinen Minä Olen, jos vain päästämme sen valoenergia-meditaatiolla vapaaksi jne jne jne. Huoooh...

    • pilkkuviivaviiva

      Mitä ihmeen väliä????????

    • olisikohannäin

      Onko se paremminkin niin, että ne jotka eivät koskaan käytä Kristus-nimeä, Jeesuksen jumalallinen puoli ei oikein ole auennut.

      Ja sitten varmaan kenties ei käytetä sen vuoksi, että kaiken maailman jeesustelijat ovat pilanneet Jeesuksen nimen, ettei heti luultaisi jeesustelijaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2813
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1954
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1806
    6. 157
      1795
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe