Synkkä varoitus Suomelle: 17 vuotta taaksepäin

pohjattulloo

"Synkkä varoitus Suomelle: ”Matalimmalle tasolle 17 vuoteen”
"-Kuluttajaluottamuksen tiedot antoivat synkän varoituksen asuntomarkkinoille: asunnonostoaikeet valahtivat matalimmalle tasolle 17 vuoteen. Kotitaloudet ovat yhä varuillaan suurimpien hankintojen kanssa talousnäkymän pysyessä sumeana", Hypon ekonomisti Juhana Brotherus arvioi katsauksessaan.
http://www.uusisuomi.fi/asuminen/84966-synkka-varoitus-suomelle-matalimmalle-tasolle-17-vuoteen

On siinäkin uutinen. Kaikki tämän ovat tietäneet jo vuosia: asuntokauppa on laman takia ... no lamassa. Kukaan ei osta kun kohta saa paljon halvemmalla.

31

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eihyvääpäivääx

      Vain täysi idiootti ostaa kuplan huipulla. Hinnat lähtevät syöksykierteeseen heti, kun korot vähänkin nousevat. Ja ne tulevat nousemaan, se on ainoa varma.

    • Pelleily_seis

      Sitä odotellessa täytyy vähän kotiuttaa sijoituksia, jotta voi ostaa ne asunnot tuhnujen tieltä pois.

      Toi otsake muiten ei kerro mitään asuntojen hinnoista, vaan ainostaan ostoaikeista. Mäkin ostan heti lisää kämåpiä, kun hinnat romahtaa, jos romahtaa. Osta silloin kun on tilaisuus. Siinä mun neuvo itsekullekin. Muista kuitenkin, että matala hintataso vetää hyväosaiset samoille markkinoille. Vuokratuotto kun on kiva lisä tulevaisuutta rakentaessa. Kun nyt tulis vaan se rommi, jotta pääsis kaupoille. Johan sitä nimittäin on odotettukin. Rommaa, ei rommaa, rommaa, ei rommaa.. eli ei rommaa.

      • vanhaSuomiTakas

        Fu*ck you Uusi Suomi. Kiitti vaan *itusti näiden juttujen levittämisestä.


    • tämä_oli_nähtävissä

      Pitää nyt muistaa ettei alkanut romahdus ole mikään väliaikainen ilmiö vaan siitä tulee suhteellisen pysyvä olotila vuosiksi ja jopa yli kymmeneksi vuodeksi. Euron takia Suomi voi nostaa kansainvälistä kilpailukykyään oikeastaan vain sisäisellä devalvoinnilla eli palkkojen alennuksella ja se tarkoittaa väistämättä myös asuntojen hintojen leikkautumista ostovoiman pudotessa. Jenkeistä ja Euroopasta alkava korkojen nousu sinetöi asian kun velkarahan hinta alkaa meilläkin nousta ja samaan aikaan kuin pisteenä iin päälle velallisen korkojen verovähennysoikeus poistuu kokonaan ja kiinteistöverot nousevat. Ei näy pienintäkään valoa asuntokaupan pilkkopimeässä tunnelissa.

      • Pelleily_seis

        Oisko mitään ennustuksia niiden korkojen nousuksi. Epäilen, että pelkällä mutulla tossa edellä tarinoit. Kerro vähän vihjettä, jos olen väärässä. Korot kun nousevat vasta, kun talous Euroopassa todella nousee. Näin korot siis laahaavat vielä vuosia alhaalla.


      • hohhoijaa_taas
        Pelleily_seis kirjoitti:

        Oisko mitään ennustuksia niiden korkojen nousuksi. Epäilen, että pelkällä mutulla tossa edellä tarinoit. Kerro vähän vihjettä, jos olen väärässä. Korot kun nousevat vasta, kun talous Euroopassa todella nousee. Näin korot siis laahaavat vielä vuosia alhaalla.

        Näkee hyvin ettet seuraa taloutta ja talousuutisia ja silti huutelet täällä jatkuvasti kuin tietäisit. Lopeta jo se pilvilinnoissa eläminen ja mene nyt vaikka aluksi lukemaan tämän päivän kauppalehdestä tuoreimmat uutiset.

        Siellä sanotaan mm seuraavasti:
        "Korkojen nosto tulee. Kyse on lähinnä siitä, milloin. Yhdysvaltain keskuspankki Federal Reserve alkanee hiljalleen nostaa korkojaan, Euroopan Keskuspankki tekee sen aikaisintaan vuoden 2016 loppupuoliskolla."


      • Pelleily_seis

        Ja siitä nostosta menee vuosia ja taas vuosia siihen, etä ollaan "normi" 5% kantturassa. Korkoheilahtelut on ihan eri asia. Mulle nimittäin on ihan sama, onko mun korko alle 0.4% tai 1.4%. Kyse nimittäin on kympeistä noissa tapauksissa.


      • vielä_kerran
        Pelleily_seis kirjoitti:

        Ja siitä nostosta menee vuosia ja taas vuosia siihen, etä ollaan "normi" 5% kantturassa. Korkoheilahtelut on ihan eri asia. Mulle nimittäin on ihan sama, onko mun korko alle 0.4% tai 1.4%. Kyse nimittäin on kympeistä noissa tapauksissa.

        Niin? Nyt ei ollutkaan kyse yksin sinun koroistasi vaan koko maan asuntokauppaan ja asuntojen hintaan negatiivisesti vaikuttavista muutoksista. Siinä samassa konkassa rapisee se sinun mökkisi arvo.


      • 8-18
        vielä_kerran kirjoitti:

        Niin? Nyt ei ollutkaan kyse yksin sinun koroistasi vaan koko maan asuntokauppaan ja asuntojen hintaan negatiivisesti vaikuttavista muutoksista. Siinä samassa konkassa rapisee se sinun mökkisi arvo.

        pelleilijän lautakasan arvo on jo -70%. se ei vaan vielä hyväksy karua totuutta :D
        korot nousee ja karusti heti kun kreikan tie alkaa puremaan eu:n sisällä.
        pelleilijäkin on kusessa :D


      • Pelleily_seis

        Ihan vaan tiedoksi, että EKP määrää ihan kaikkien muidenkin koron tason allekirjoittanut mukaan lukien. Joku ennusti korkojen nousun vaikuttavan ja mä olen toista mieltä. Nimittäin niin kauan kun Kreikka ja Espanja kyntää, pysyvät korot alhaalla.

        Tolle yhdelle klovnille en sano muuta kuin: Mene lääkäriin.


      • 17-11
        Pelleily_seis kirjoitti:

        Ihan vaan tiedoksi, että EKP määrää ihan kaikkien muidenkin koron tason allekirjoittanut mukaan lukien. Joku ennusti korkojen nousun vaikuttavan ja mä olen toista mieltä. Nimittäin niin kauan kun Kreikka ja Espanja kyntää, pysyvät korot alhaalla.

        Tolle yhdelle klovnille en sano muuta kuin: Mene lääkäriin.

        sähän sieltä kellokoskelta jo kirjoitteletkin, pelle :D päässty näköjään taas koneelle satuilemaan :D

        vituralleen menee noi sun taloushoureesikin. ja kiinassakin tulee pörssit ryminällä alas, shanghaissa -30%. kyllä se tulipalo tästä leviää joka paikkaan ja pellen mielikuvituslautakasakin romahtaa :D


      • Pelleily_seis

        Nähtäväksi jää. Epäilen.


      • shangahaijaa
        17-11 kirjoitti:

        sähän sieltä kellokoskelta jo kirjoitteletkin, pelle :D päässty näköjään taas koneelle satuilemaan :D

        vituralleen menee noi sun taloushoureesikin. ja kiinassakin tulee pörssit ryminällä alas, shanghaissa -30%. kyllä se tulipalo tästä leviää joka paikkaan ja pellen mielikuvituslautakasakin romahtaa :D

        Sulla shanghaijaa housuissas. Päässä kolisee tyhjää ja housuissa shanghaijaa pehmeää. Mistä näitä urpoja löytyy. Lastentarhastako nämä kirjoittelee.


      • 14-6
        shangahaijaa kirjoitti:

        Sulla shanghaijaa housuissas. Päässä kolisee tyhjää ja housuissa shanghaijaa pehmeää. Mistä näitä urpoja löytyy. Lastentarhastako nämä kirjoittelee.

        hah hah haa, kuplavelkaelvis taas purkaa angstiaan kun tuli ostettua kuplan päällä :D


      • karu_kohtalo_tyfellä
        14-6 kirjoitti:

        hah hah haa, kuplavelkaelvis taas purkaa angstiaan kun tuli ostettua kuplan päällä :D

        Täällä taas "huutonauraa" yksi toisen lainoja pois maksava tollo... Vuokriaiseksi ei päästä, vaan joudutaan.


    • tilintekijä

      Tyhmä on se joka nyt osataa. Kun odottaa niin tekee hyvän tilin.

      • Pelleily_seis

        Kunnes huomaa sekä tajuaa tulleensa kusetetuksi maksettuaan vuokraloordille vuosikausia ja tyhmimmät jopa vuosikymmeniä kaikki rahansa. Herätys siellä...


      • jasittensäheräsit
        Pelleily_seis kirjoitti:

        Kunnes huomaa sekä tajuaa tulleensa kusetetuksi maksettuaan vuokraloordille vuosikausia ja tyhmimmät jopa vuosikymmeniä kaikki rahansa. Herätys siellä...

        Sinäkin heräät, kun putoat punkastasi lattialle.


      • 5-6
        Pelleily_seis kirjoitti:

        Kunnes huomaa sekä tajuaa tulleensa kusetetuksi maksettuaan vuokraloordille vuosikausia ja tyhmimmät jopa vuosikymmeniä kaikki rahansa. Herätys siellä...

        pelle herätettään suljetulla aina samaan aikaan :D


      • Pelleily_seis

        Noinko vaikeaa se on ymmärtää, että vuoraloordin elättäminen ei kannata. Täytynee siirtyä vuokramarkkinoille ja alkaa vuokraamaan kovalla rahalla näille klovneille kämppiä.

        Kannattaisi muiten tosiaan miettiä, kuka sitä Kellokoskea todella tarvitsee...


      • 2-6
        Pelleily_seis kirjoitti:

        Noinko vaikeaa se on ymmärtää, että vuoraloordin elättäminen ei kannata. Täytynee siirtyä vuokramarkkinoille ja alkaa vuokraamaan kovalla rahalla näille klovneille kämppiä.

        Kannattaisi muiten tosiaan miettiä, kuka sitä Kellokoskea todella tarvitsee...

        heh heh, ei sulla ole varaa siirtyä mihinkään kun sun ainoa (mielikuvitus) omaisuus on -70% :D

        rasvaa vaan peräputki valmiiksi pankinjohtajan vierailua varten :D


      • karu_karumpi_karuin
        2-6 kirjoitti:

        heh heh, ei sulla ole varaa siirtyä mihinkään kun sun ainoa (mielikuvitus) omaisuus on -70% :D

        rasvaa vaan peräputki valmiiksi pankinjohtajan vierailua varten :D

        Tässäkin taas toisen lainaa makseleva vuokriainen toivoo, että pankinjohtaja ottaisi omansa ajoissa ostanutta rybäriin... mutta toista se on totuus... Vuokraloordin julma sauva työntyy vuokriaisen aunariin osan siitä sisään mennessä ratkaisten.

        Kyynel vierähtää vuokriasen poskelle ja 15 vuotta ostamatta jättäminen jyskyttää takaraivossa... kunnos herää shokista ja tajuaa, että vuokraisäntähän se vain siellä lykkii ja periskentelee.


      • Pelleily_seis

        Jotenkin alkaa jo säälittää ton yhden numero-numero ääliön avautumiset. Mitään sanottavaa sillä ei ole kenellekään ja silti se avautuu täällä asioista, mistä se ei tajua mitään. Oisko vaan jääny lääkkeet ottamatta vai oisko vakavampaakin vaivaa...?


    • melancholia

      Sitten kun korot alkaa nousta niin menetetään nekin laihoiksi menneet kaupat. Veikkaanpa, että korot nousevat 100%:n varmuudella.

      • Pelleily_seis

        Olet oikeassa, mutta millä aikavälillä ja paljonko kerrallaan lienee oleellisempi kysymys. Asiantuntijoiden mukaan silloin eletään jo 2020 lukua. Huolestuiko kukaan oman ostanut...?


    • eiroopeankka

      Ostin sijoitusasunnon 1,5 vuotta sitten, kaikki puhui että vielä ei kannata ostaa, tippuu hinnat sama hinta se näyttää pyörivän taloyhtiön ja muiden lähialueiden saman kokoisissa kämpissä, nyt on vuokraa peritty 18 kk ja lainaa maksettu 10000 euroa, todella pienellä korolla, kun korot nousee olen jo jonkun pätkän lyhentänyt sekä saanut tuottoa. Mun mielestä jos perheellä on halu ostaa ostakaa. Voi olla että tilanne 10 v päästä on aivan toinen, ehkä koko korko järjestelmä on romuttunut sekä mekään ei eurossa olla, on ainakin jotain kiinteää omaisuutta kun pankit lyö ovia kiinni ja tilit on tyhjät.

      • 9-11

        ei se sun sanomilla "perheillä" ole halusta, vaan kyvystä ostaa :D niitä maksukykyisiä on aina vaan vähemmän ja vähemmän. mä tiedän sen kun niitä rahoitan velkarahalla . rahan tarve on loputon, takaisinmaksun kyky olematon.


    • Omakas

      No mites kävi 17v sitten eli 1998? Kauhea rommi? Noeei, vaan ennätysmäisen pitkä hintatsunami, joka jatkui 2010-luvulle saakka ja jonka aikana hinnat kaksinkertaistuivat. Eli kannattaako ottaa oppia historiasta?

      • Pelleily_seis

        Jotakuinkin näin. Mutta muista, että moinen ei ole tae tulevasta. Vaikka kasvu jatkuukin...


    • OmaKotitalos

      Ostin talon 9 vuotta sitten. Kaikki varoittelivat, että kohta kupla puhkeaa, eikä kannata vielä ostaa. Jos olisin ollut vuokralla koko 9 vuotta, olisin maksanut vuokraa noin 90 000 euroa. Eli kohdallani kannatti ostaa talo heti, eikä jäädä ihmettelemään.

      • Pelleily_seis

        Hyvä valinta. Onnittelut.

        T. 8 vuotta sitten ostanut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3099
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2781
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2578
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2568
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2436
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2285
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1703
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1667
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1515
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1386
    Aihe