Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

En uskalla sanoa kenellekkään

valtavienvuotojenkärsijä

Eli mulla siis on ollu jo noin kolme kuukautta putkeen vuotoa, enkä tiiä mistä se johtuu. Oon kirjottanu tänne ennenki tästä mutta sitten unohdin tallentaa sivun niin että vastauksia olisin voinut käydä lukemassa... Ikää minulla on kohta 13 ja tämä on tosi hankalaa minulle, kun puoli kesä pitäny mennä kuukautisilla. (Välillä ollut viikon "tauko" kun tuli vaan ruskeaa mömmöä.) Mitä minun kannattaisi tehdä, kun en kenellekkään uskalla puhua? Ja pystynkö minä menemään itse tai yksin tkhon vai tarvitaanko sinne aikuinen tai jotakin?
Runsaimpien mekkojen kohdalla kun istuu pöntöllekkin niin vuoto ei edes lakkaa tulemasta. Ja laitan aina vessapaperia siteen päälle niin, että en kuluttaisi siteitä kun en niitä viitsi käydä ostamassa tai puhua edes kuukautisista kenenkään kanssa... Siinä on kyllä sekin, että aikamoista paperin tuhlausta ja viemärit menee helpommin tukkoon. Välillä tuntuu, että voisin kuolla mielummin kuin elää näin kamalien kuukautisten kanssa. :(
Sitten, joskus keväämmällä söin buranaa niin se vähensi vuotoa, mutta saisinkohan itse sitä ostettua jos kävisin apteekissa ostamassa vai onko siihen jokin ikäraja, minkä ikäinen voi ostaa niitä tai sitten tarvitaanko siihen joku lääkärin juttu ensin?
Toivoisin nopeasti apuja, kumpa saisin tähän jonkun syyn ja ei olisi niin vakava tai vaarallinen jopa! :'(

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hetilääkäriin

      Heti tänään soitat terveyskeskukseen ja menet sinne. Tuo vuoto on vaarallista sinun terveydellesi. Ihme, että jaksat enää pystyssä pysyä. Hemoglobiini kärsii ja todennäköisesti takana on joku merkittävä syy, joka on hoidettava. Esimerkiksi taipumus verenvuotoon, joka kaipaa ehdottomasti lääkityksen.

      Sinä voit mennä terveyskeskukseen, eikä siihen vanhempia tarvita.
      Olisi kuitenkin viisasta kertoa asia vanhemmille.

      Soita heti tänään lääkäriin, vaikka päivystykseenkin.
      En tiedä, mitä häpeät, mutta sairauksille ihminen ei voi mitään.

      • minäitsealoittaja

        En osaa sanoa mitään puhelimeen, jos soittaisin... Pitäisikö minun kertoa vain monta kuukautta kestäneistä kuukautisista vai...? Voi ei jos tämä on jotain joka vaikuttaa esimerkiksi tulevaisuudessa, etten saakkaan lapsia tai jotakin. :'(


    • minätaas

      Jooko, AUTTAKAA MINUA! Olen umpikujassa. En tahdo enää itkeä joka aamu ja ilta menkkojen takia! :'( Olen liian ujo tekemään mitään!!!:'( Olen henkisesti aivan kuollut ja aivan paniikissa. Eihän tähän voi kuolla!!? APUA. ANTEEKSI KUN OLEN NÄIN ÄRSYTTÄVÄ MUTTA KUN OLEN NIIN PANIIKISSA!!:(

      • Auttajaaaa

        Hei, ei mitään hätää. Heti huomenna soitat terveys keskukseen, ja kerrot tilanteestasi. Kerrot vaan miten ne on kestänyt niin kauan yms. Kyllä apua löytyy. Kerro myös äidillesi. Hän kyllä varmasti ymmärtää. Tämä voi olla sinulle vaarallista jos et mene lääkäriin. Lääkärit on kyllä tottuneet tällaiseen! Älä huoli :)


    • hkhkhk

      Samalla lailla asia selitetään puhelimessa, kuin olet selittänyt täällä netissä. Ihan on selvää ja ymmärrettävää ollut! Jos yrittävät väittää, että seuraava vapaa aika on kolmen kuukauden päästä, niin siihen et suostu. Olet jo vuotanut niin kauan, että tutkimuksiin on päästävä. Sinun iässä kehon rautavarastot ovat vielä luonnostaan pienet, eli anemiariski on, kuten aiempi vastaaja sanoi. Oletko huomannut väsymystä ja hengästymistä? Voisi olla anemian merkkejä. Anemia itsessään lisää verenvuotoa.

      Hyvä neuvo aikaa varatessa ja lääkärissä käydessä on käyttää muistilappua, johon kirjoittaa lyhyesti ja selkeästi asiat, jotka pitää sanoa (milloin vuoto alkoi, millaista vuodon väri, koostumus ja määrä on, paljonko siteitä kuluu, onko kipuja jne). Silloin ei jää täysin sanattomaksi, vaikka olisi paniikkitunne. Lääkärit ja hoitajat ovat nähneet vaikka mitä, joten ei tarvitse pelätä! Todennäköisesti olet nk. selkeä tapaus. Sinulla on hyvin konkreettinen vaiva, toisin kuin monen muun sairauden kohdalla! Eli uskon, että tulet helposti ymmärretyksi. Tsemppiä!

    • minätaasjataas

      Eilen rohkenin kertomaan äidille, keskustelimme äidin ja isän kanssa mitä teemme ja tänään kävin tkssa josta ohjasivatkin gynelle. Huh, helpottunut olo. Ei löytynyt mitään, hormonihäiriötä vain. Pissanäyte pitäisi vielä ottaa huomiselle niin kattovat, onko mahdollisesti pissatulehdus... Lääkkeetkin nyt kuitenkin tähän hommattu, niin pitäisi vuodon niukentua ja muutenkin kestää vähemmän aikaa joskus tässä kolmen kuukauden jälkeen varmaankin. Verikokeet otettiin siellä siis ja verenpaine katsottiin, kaikki ok. :) Gynellä ultrassa ei myöskään löytynyt mitään, mutta sattui todella paljon, kun tarkisti ennen ultraa näkyisikö ulkoa päin mitään erikoista, niin että alkoin itkemään... Huhhuh. Lisäksi vieressä oli vielä mies joka ahdisti minua todella paljon jostain syystä. :D
      Mutta kiitos teille kuitenkin, en olisi saanut paniikkikohtausta ja kertonut äidille muuten. :X

      • Nyano

        Hyvä että homma selkisi! :3
        Hyvää kesää Ap:lle~


      • tätivaa

        Hienoa, että rohkenit kertoa äidille!
        Mukavampaa kesän jatkoa sinulle!


    • kuukautisetOMG

      Toivottavasti vastaatte tähän.. Oon 12. Pelkään että kuukautiset alkaa. Alapää on herkkä, päätä särkee, välillä on huono olo. Oon ujo ja en uskalla kertoo kenellekään siitä..... Auttakaa mua oilkeestiiii

      • päänsärkyynlääkettä

        Päänsärkyyn voit ottaa särkylääkettä ja jos menkat ei ole vielä alkaneet niin miksi et voisi vain kertoa äidillesi, että sinulla on huono olo?? Sehän on normaalia eikä välttämättä tarkoita, että menkat alkaa heti.

        Eikä kuukautisten alkamisessa ole mitään pelättävää, ne alkaa kun on sen aika ja sehän vain tarkoittaa, että kaikki on kunnossa. Äidin kanssa juttelemalla moni asia helpottuu siinäkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1457
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      68
      1241
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe