TM-kirjoitti..."Pennanen sanoi vakavana korkeajännitteestä voimalinjassa"
Toroidion käyttää siis matalaa jännitettä. Kestomagneettimoottorit on silloin MONIVAIHEISIA. Esimerkiksi 6 tai 9 vaiheisia... Matalalla jännitteellä pärjätään edullisilla hyvillä nopeilla mosfeteilla. Kuparia tai/ja alumiinia tarvitaan tietysti enemmän johdatukseen. Koska virrat nousee. Useavaihe jakaa kuitenkin poikkipintaa ja kaapelien jäähtyminen on helpompaa.
Matala jännite on haaste, mutta se mahdollistaa edullisemman akustohallinnan. Suuret virrat on suuri haaste lataustilanteessa. Siksi konsepti ei ole yleistynyt.
Monivaiheiset moottorit toimii hyvin hyvähyötysuhteisesti myös kanttiaalolla. Kuten priuksen moottorit.
Akusto tulee Kiinasta.
Toroidion sähköauton voimalinja/ akusto
74
1372
Vastaukset
- tehot-on
Suuret virrat on suuri haaste sähköauton lataustilanteessa oli jännite mikä tahansa. Jos 85 kWh:n akku halutaan ladata tyhjästä täyteen viidessä minuutissa, niin laturissa pitää olla tehoa toista megawattia. Eli esim. vähän yli 1000V jännite ja 1000A virtaa. Käytännössä sellainen virta vaatii niin paksun kaapelin, että sitä ei enää heikompi ihminen käsin liikuttele.
Toroidionin akku ei ole 85 kWh, vaan ilmeisesti 15 kWh:n luokkaa, joten nopea latauskaan ei vaadi yhtä paljoa tehoa. Mutta toimintasäde ei myöskään ole valtava. No, se onkin kokeellinen kilpa-auto eikä mikään perheen kauppakassi.- tesla-tallissa
Vain mallikappale.
Tesla on oikea auto. - ei-teslaa-tallissa
Totta molemmat ja hatunnosto molempien keksijöille. Mutta olisihan se hyvä jos Mr. Pennanen saisi kanssa hyvin ansaittua mainetta ja menestystä.
- Markkinat
6 ja 9 vaiheisilla moottoreilla saadaan pehmeä vääntömomenttikäyrä ja kanttiaalto toimii hyvin. Staattorit tulee pieniksi ja voidaan käyttää pientä induktanssia. Neodyymit on keveitä.
http://lipo.ece.wisc.edu/2002pubs/2002_12.pdf
http://www.ijesit.com/Volume 2/Issue 3/IJESIT201303_12.pdf
Jos käytössä on 9 vaihetta per moottori. Toroidionissa on 4 moottoria, niin se tekee yhteensä 38 vaihetta. 1000kW jaetaan 38 vaiheella, niin se tekee rapiat 50kW per vaihe.- Markkinat
25kW !
- Markkinat
36 vaihetta. Oletus.
- Pennanen.tietää
48 V sähkölinjaa rakentaa myös Bosch.
- Vientiin
Raju kärry. Hakkaa Teslankin.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaisesta-superautosta-paljastui-lisaa-ihmeita/X2ABFPPR
Voi tuottaa miljoonavoitot. Huipputekniikkaa.- 0.3litraa-per100km
"Täydellä latauksella toimintamatka ulottuu keskimäärin 515 kilometriin"
Eli 515 km vain 15 kWh:n akulla. Mitvit? Ei voi pitää paikkaansa. Sehän tarkoittaa 2,91 kWh/100km, mikä on epätodellisen vähän. Sähköauton energiantarve tänä päivänä on noin 20-30 kWh/100km autosta ja ajotavasta riippuen, eli 10 kertaa enemmän. Vastaavalla kulutuksella Tesla kulkisi lähes 3000 km yhdellä latauksella ja Nissan Leafkin noin 1000 km.
2,91 kWh on 10,48 megajoulea ja kun polttoaineen lämpöarvo on n. 35,86 MJ/l (diesel) tai n. 32,18 MJ/l (bensa), niin Toroidionin 10,48 MJ/100 km kulutus vastaa n. 0,3 l/100km polttoaineenkulutusta. - patteri-paavo
0.3litraa-per100km kirjoitti:
"Täydellä latauksella toimintamatka ulottuu keskimäärin 515 kilometriin"
Eli 515 km vain 15 kWh:n akulla. Mitvit? Ei voi pitää paikkaansa. Sehän tarkoittaa 2,91 kWh/100km, mikä on epätodellisen vähän. Sähköauton energiantarve tänä päivänä on noin 20-30 kWh/100km autosta ja ajotavasta riippuen, eli 10 kertaa enemmän. Vastaavalla kulutuksella Tesla kulkisi lähes 3000 km yhdellä latauksella ja Nissan Leafkin noin 1000 km.
2,91 kWh on 10,48 megajoulea ja kun polttoaineen lämpöarvo on n. 35,86 MJ/l (diesel) tai n. 32,18 MJ/l (bensa), niin Toroidionin 10,48 MJ/100 km kulutus vastaa n. 0,3 l/100km polttoaineenkulutusta.Melkein on ikiliikkuja siinä keksitty sitten.
- hyödytönsuhde
0.3litraa-per100km kirjoitti:
"Täydellä latauksella toimintamatka ulottuu keskimäärin 515 kilometriin"
Eli 515 km vain 15 kWh:n akulla. Mitvit? Ei voi pitää paikkaansa. Sehän tarkoittaa 2,91 kWh/100km, mikä on epätodellisen vähän. Sähköauton energiantarve tänä päivänä on noin 20-30 kWh/100km autosta ja ajotavasta riippuen, eli 10 kertaa enemmän. Vastaavalla kulutuksella Tesla kulkisi lähes 3000 km yhdellä latauksella ja Nissan Leafkin noin 1000 km.
2,91 kWh on 10,48 megajoulea ja kun polttoaineen lämpöarvo on n. 35,86 MJ/l (diesel) tai n. 32,18 MJ/l (bensa), niin Toroidionin 10,48 MJ/100 km kulutus vastaa n. 0,3 l/100km polttoaineenkulutusta."2,91 kWh on 10,48 megajoulea ja kun polttoaineen lämpöarvo on n. 35,86 MJ/l (diesel) tai n. 32,18 MJ/l (bensa), niin Toroidionin 10,48 MJ/100 km kulutus vastaa n. 0,3 l/100km polttoaineenkulutusta."
Onko tässä otettu huomioon polttomoottorin hyötysuhdetta? Esim Diesel käyttää tuosta 35,86/l lämpöarvostaan auton liikuttamiseen vain ~40%. - 0.3litraa-per100km
hyödytönsuhde kirjoitti:
"2,91 kWh on 10,48 megajoulea ja kun polttoaineen lämpöarvo on n. 35,86 MJ/l (diesel) tai n. 32,18 MJ/l (bensa), niin Toroidionin 10,48 MJ/100 km kulutus vastaa n. 0,3 l/100km polttoaineenkulutusta."
Onko tässä otettu huomioon polttomoottorin hyötysuhdetta? Esim Diesel käyttää tuosta 35,86/l lämpöarvostaan auton liikuttamiseen vain ~40%.Sähköauton hyötysuhde ei ole läheskään 100%. Pelkkä sähkömoottori ilman muita laitteita saattaa parhaimmillaan olla lähes häviötön, mutta niitä löytyy lähinnä teollisuudesta yhteen tehtävään ja nopeuteen optimoituna. Sähköautossa tulee mukana elektroniikan ja mekaniikan aiheuttamat häviöt, joiden jälkeen liikutaan lähes samoissa luvuissa, kuin polttomoottoriauton kanssa. Sen takia laskelmat ovat mielestäni riittävän vertailukelpoisia. Lopputuloksen kannalta on yhdentekevää vastaako Toroidionin sähkön kulutus 0,3 vai 0,6 l/100 polttoaineen kulutusta, koska kyseessä on kuitenkin 1000 kg ilmanvastusta aiheuttavaa massaa neljän kumipyörän päällä. Se ei liiku häviöittä.
En silti toivo, että Toroidion olisi mikään kupla, päinvastoin ja pidän peukkuja keksijän puolesta, mutta julkisuudessa esiintyneet luvut vaativat vahvan näytön ennen kuin alan uskoa niitä, sen verran utopistisista lupauksista on kyse. - 0.3litraa-per100km
hyödytönsuhde kirjoitti:
"2,91 kWh on 10,48 megajoulea ja kun polttoaineen lämpöarvo on n. 35,86 MJ/l (diesel) tai n. 32,18 MJ/l (bensa), niin Toroidionin 10,48 MJ/100 km kulutus vastaa n. 0,3 l/100km polttoaineenkulutusta."
Onko tässä otettu huomioon polttomoottorin hyötysuhdetta? Esim Diesel käyttää tuosta 35,86/l lämpöarvostaan auton liikuttamiseen vain ~40%.Otetaan vielä toinen näkökulma, eli jatkuva teho. Lehtijutussa ei mainita millä nopeudella 515 km toimintasäde saavutetaan, mutta oletetaan keskinopeudeksi esim. 60 km/h, jotta voidaan vähän haarukoida tehoja ja koska kyse on kuitenkin täysverisestä urheiluautosta eikä sen perässä ole hitaan ajoneuvon kolmiota. Akun kapasiteetin oletan olevan n. 15 kWh, joka on mainittu tuolla ylempänä ja se sopii yhteen muiden näkemieni tietojen kanssa. Vahvistamaton luku tämäkin.
Väitetty 515 km toimintasäde täydellä 15 kWh latauksella tarkoittaa siis 15 kWh/5,15 = 2,91 kWh/100 km energiantarvetta. Keskimääräisellä 60 km/h nopeudella matkaan kuluu 100 km/60 km/h = 1,67 tuntia. Tällöin keskimääräiseksi jatkuvaksi tehoksi muodostuu 2,91 kWh / 1,67 h = 1,75 kW (eli noin 2,4 hevosvoimaa).
Kysymys kuuluu: liikkuuko neljällä sähkömoottorilla varustettu yli 1000 kg painava urheiluauto keskimääräistä 60 km/h vauhtia 1,67 tunnin ajan vain 1,75 kW jatkuvalla teholla, kun otetaan huomioon, että 400 kg painavan ja 45 km/k kulkevan mopoauton suurin sallittu teho on 4 kW?
- Vitsi
Tää Toroidon on kyllä hauska vitsi. Eikä oikeastaan harmita niidenkään puolesta jotka tähän rahojansa hukkaavat. Kunhan ei vain mummoilta anella niitä näyttelyyn vientirahoja.
- Haastaja-auto
Toimii ! Tesla jää... !!
Menee neljääsataa ja pitemmälle.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalainen-sahkoautoihme-pesee-teslan-joka-rintamalla/ftEax6Px - PENNANEN.OSAA
NELJÄÄ SATAA! USKOMATON AUTO.
- 450kmh
Miljoonat pian lompakossa.
- TESTATTU
Toroidion on uutta Teslaa laadukkaampi ja paljon nopeampi.
- 1__Markkinat
Monivaihemoottori kuten aloituksessa toin esille.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/superauto-toroidionin-salaisuudet-paljastuvat-nain-sen-sahkomoottorit-toimivat/JeWHtXaw- liianpieniakku
Roottori ulkokehällä, viisi kolmivaiheista taajuusmuuttajaa ja 15 vaihetta per moottori. Mielenkiintoinen idea. Roottorin kiihdyttäminen vaatii tavanomaista enemmän tehoja, koska pyörivät massat on siellä missä se painaa eniten, eli ulkokehällä, mutta sitten taas jarrutettaessa sitä saadaan vastaavasti takaisin.
Järjestelystä näkee, että se mahdollistaa tehokkaat moottorit, mutta eihän moottorien teho ole koskaan ollutkaan sähköauton pullonkaula! Akun kapasiteetin rajoittama toimintasäde ja pitkä latausaika ovat ne ongelmat, joille ei edes ansioitunut herra Pennanen ei voi mitään. Jos akku on tosiaan vain 15 kWh, kuten edellä on arveltu, niin sillä ei montaa kymmentä kilometriä ajeta. Raskaammalla sähköjalalla virta loppuu ennen kuin ehtii kolmivaihekilowattituntimittaria sanoa.
- 1__Markkinat
Tesla hylkäsi jo alussa NAPAMOOTTORIT. Ne tuo jousittamonta massaa mikä tuhoaa ajo-ominaisuudet.
Monivaihemoottoria on tutkineet KAIKKI moottorivalmistajat.
Tesla nojaa PERINTEISIIN kolmivaiheinduktiomoottoreihin. Kupariroottori!
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#/media/File:Tesla_Motors_Model_S_base.JPG
,
Panasonic NCA akuilla Pennanen saa toimintasädettä!
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#/media/File:Lithium-Ion_Cell_cylindric.JPG- liianpieniakku
Teslan 85 kWh akku painaa 540 kiloa ja sisältää 7104 kpl noita linkissä olevia 18650-kokoisia litium-kennoja. Yhden 18650-kennon energiatiheyden sanotaan oleva 256 Wh/kg, mutta siinä ei ole mukana täydellisen akkupaketin vaatimia kaapeleita sekä tuki- suoja- ja jäähdytysrakenteita, jotka ovat välttämättömiä sähköauton akussa. Teslan akkupaketin teho-painosuhde on siis n. 157,4 Wh per kilo akkua, muiden osien paino mukaanlukien.
Lehtitietojen mukaan Toroidionin prototyypin akku painaa 120 kiloa. Nopealla laskutoimituksella saadaan selville, että proton akun kapasiteetti on 85000/540*120 = n. 18,9 kWh jos siinä käytetään samanlaisia 18650-kennoja. Tuontantoversion akun painon kerrotaan olevan n. 200 kiloa, jolloin sen kapasitetti tulee vastaavasti olemaan 85000/540*200 = n. 31,5 kWh.
Sähköauton energiankulutus on kesäkelillä ja säästeliäässä ajossa, eli ajetaan alle 80 vauhtia, n. 200 Wh/km tai 20 kWh/100 km. Toroidionin toimintasäde on siis enintään 150 km ja sillonkin pitää ajaa ihan pintakaasulla ja alle rajoitusten. Normaalissa ajossa, ei siis edes kilparadalla, kulutus nousee helposti lähelle 30 kWh/100 km, jolloin toimintasäde täydellä latauksella jää sataan kilometriin. Talvella toimintasäde lyhenee vielä 20%-50% riippuen miten hyvin akku on suojattu pakkaselta. Toroidion ei liene talviauto, joten pakkasen vaikutusta ei tarvitse huomioida, mutta silti toimintasäde jää kauas mainostetusta 515 kilometristä. - sähköllä
liianpieniakku kirjoitti:
Teslan 85 kWh akku painaa 540 kiloa ja sisältää 7104 kpl noita linkissä olevia 18650-kokoisia litium-kennoja. Yhden 18650-kennon energiatiheyden sanotaan oleva 256 Wh/kg, mutta siinä ei ole mukana täydellisen akkupaketin vaatimia kaapeleita sekä tuki- suoja- ja jäähdytysrakenteita, jotka ovat välttämättömiä sähköauton akussa. Teslan akkupaketin teho-painosuhde on siis n. 157,4 Wh per kilo akkua, muiden osien paino mukaanlukien.
Lehtitietojen mukaan Toroidionin prototyypin akku painaa 120 kiloa. Nopealla laskutoimituksella saadaan selville, että proton akun kapasiteetti on 85000/540*120 = n. 18,9 kWh jos siinä käytetään samanlaisia 18650-kennoja. Tuontantoversion akun painon kerrotaan olevan n. 200 kiloa, jolloin sen kapasitetti tulee vastaavasti olemaan 85000/540*200 = n. 31,5 kWh.
Sähköauton energiankulutus on kesäkelillä ja säästeliäässä ajossa, eli ajetaan alle 80 vauhtia, n. 200 Wh/km tai 20 kWh/100 km. Toroidionin toimintasäde on siis enintään 150 km ja sillonkin pitää ajaa ihan pintakaasulla ja alle rajoitusten. Normaalissa ajossa, ei siis edes kilparadalla, kulutus nousee helposti lähelle 30 kWh/100 km, jolloin toimintasäde täydellä latauksella jää sataan kilometriin. Talvella toimintasäde lyhenee vielä 20%-50% riippuen miten hyvin akku on suojattu pakkaselta. Toroidion ei liene talviauto, joten pakkasen vaikutusta ei tarvitse huomioida, mutta silti toimintasäde jää kauas mainostetusta 515 kilometristä.Miksi pitää aina rajusti liioitella/valehdella?
" Normaalissa ajossa, ei siis edes kilparadalla, kulutus nousee helposti lähelle 30 kWh/100 km
http://www.teslaclub.fi/blog/39/Sähköautolla Lappiin?/
"Kaikkiaan ajoimme reilussa viidessä vuorokaudessa 3660 kilometriä. Sähköä auto kulutti 725 kWh keskikulutuksen ollessa siten 198 Wh/km."
Nämä kaverit eivät takuulla ole olleet säästöajossa.
Toroidion on huomattavasti kevyempi auto joten kiihdytyksissä kulutus on pienempi ja ilmanvastus on oletettavasti pienempi eli kokonaiskulutuskin on pienempi.
Silti tuohon yli 500km. n en kyllä minäkään usko. - liianpieniakku
No joo, 30kWh/100km voi olla vähän yläkanttiin, mutta urheiluautolla siihen pääseminen kyllä onnistuu. Löysin samasta blogista vanhemman kirjoituksen, jossa vantaalainen taksikuski on ajanut Teslalla 260 tkm keskikulutuksella 20,6 kWh.
http://www.teslaclub.fi/blog/38/Tesla taksina, ajoa jo 260 000 kilometriä!/
Eli nyrkkisääntö 20 kWh / 100 km pitää paikkansa ja Toroidioin spekuloidulla 30 kWh akulla on turha haaveilla yli 150 km toimintasäteestä. - iampera
liianpieniakku kirjoitti:
No joo, 30kWh/100km voi olla vähän yläkanttiin, mutta urheiluautolla siihen pääseminen kyllä onnistuu. Löysin samasta blogista vanhemman kirjoituksen, jossa vantaalainen taksikuski on ajanut Teslalla 260 tkm keskikulutuksella 20,6 kWh.
http://www.teslaclub.fi/blog/38/Tesla taksina, ajoa jo 260 000 kilometriä!/
Eli nyrkkisääntö 20 kWh / 100 km pitää paikkansa ja Toroidioin spekuloidulla 30 kWh akulla on turha haaveilla yli 150 km toimintasäteestä.>Sähköauton energiankulutus on kesäkelillä ja säästeliäässä ajossa, eli ajetaan alle 80 vauhtia, n. 200 Wh/km tai 20 kWh/100 km<
Amperalla olen tällaista ajoa maaseututiellä (rajoitus 50-80 km/h) ajellut pari kertaa kesän aikana.
Amperassa on akussa käytettävissä 10kwh.Tuolloin olen akullisella ajanut helposti 80km.
Eli n. 12kwh/100km. - sähköllä
iampera kirjoitti:
>Sähköauton energiankulutus on kesäkelillä ja säästeliäässä ajossa, eli ajetaan alle 80 vauhtia, n. 200 Wh/km tai 20 kWh/100 km<
Amperalla olen tällaista ajoa maaseututiellä (rajoitus 50-80 km/h) ajellut pari kertaa kesän aikana.
Amperassa on akussa käytettävissä 10kwh.Tuolloin olen akullisella ajanut helposti 80km.
Eli n. 12kwh/100km.Voin tuon vahvistaa, minullakin Ampera.
- 1__Markkinat
Jäätävää oikeaa analyysiä!
Elon Musk miljardöörinä pystyi ratkaisemaan vaikeudet ja Tesla on varsin valmis auto.
Startup yhtiöt voi onnistua Suomessa. Pain on peli/ohjelmisto ja muilla luomisaloilla.
Hardware vaatii paljon enemmän resursseja. Siksi Suomessa tulee raskaasti turskaa.
Sähköautoklusteri jäi Suomessa syntymättä! Tekes- skenaarioiden mukaan Suomessa pitäisi olla sähköajoneuvoissa jo miljardiliikevaihto.
Akut, latausinfra, sähköajoneuvot, moottorit, invertterit, akustohallinta, latauslaitteet, Kaikilla osa-alueilla oli suuret odotusarvot.
Klusterin toteutuma on olematonta ja raskaasti tappiollista.
Japani, Etelä-Korea, Saksa, USA, Kiina. Vahvasti kehitysjohtajia. - 1__Markkinat
Professori Juha Pyrhönen tuo faktat YTIMEKKÄÄSTI esille!
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tt-professori-lyttaa-toroidionin-moottorin---kuin-muinainen-soliferin-dynamo/mUAFzsC6
Onneksi! Sillä hän tietää 100% varmuudella.- s.i.reeni
"Moottoria tuskin voi pyörittää vapaana käsin sen suuren hammasvääntömomentin takia. Rakenteesta aiheutuu sähkömagneettista ja mekaanista meteliä. Todennäköisesti se huutaa kuin sireeni."
Iltalehden vanha video vahvistaa Professori Juha Pyrhösen epäilyt:
http://www.iltalehti.fi/iltvautot/201509150112303_v1.shtml
"Näin erikoista ääntä pitää suomalainen sähköauto"
- 1__Markkinat
Professori on oikeassa!
Realismi voitti.
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/professori-ei-usko-suomalaissuperauto-toroidionin-moottoriin-se-on-kuin-soliferin-dynamo-ja-huutaa-kuin-sireeni-6582192- Patteri-Paavo
Joo, Toroidionin kupla alkaa puhjeta. Mitään uutta ei ole siinä, että moottorin käämitys on jaettu useampaan osaan ja kutakin osaa ajetaan omalla invertterillä. Tuota on käytetty teollisuusmoottoreissa pitkään. Sireenimäisesti ulvova ääni taas kielii moottorin ja taajuusmuuttajan alkeellisesta suunnnittelusta ja siitä, että säröä ja värähtelyjä on paljon. Se taas puolestaan tuottaa inhottavan melun lisäksi häviöitä eli kuumentaa moottoria ja huonontaa hyötysuhdetta ja aiheuttaa mekaanisia ongelmia, tärinää ja väsymismurtumia. Ja mitenkähän mahtaa EMC- testit mennä läpi? Tuohon sähköautoon ei tarvitse ainakaan lisätä keinotekoista "moottorin ääntä" varoittamaan jalankulkijoita.
En oikein ymmärrä, mikä Toroidionin pihvi on. Hurjan kiihtyvyyden mihin tahansa sähköautoon saa helposti koska sähkömoottori antaa täyden vääntömomentin jo nollanopeudella. Riittävän iso sähkömoottori ja akut, joista saa tarpeeksi virtaa niin kyllä lähtee, ja paljon halvemmallakin
Mutta toinen puoli sitten on, mitä hyötyä siitä on. Ajomatka ei siitä pitene, eikä latausaika lyhene. Ja mitä isompi vääntömomentti otetaan ulos, sitä järeämmäksi ja kalliimmaksi voimansiirron mekaniikka pitää mitoittaa, etteivät paikat hajoa heti alkuunsa, kun kiihtyvyyttä haluaa kokeilla. HInta nousee siis vain entisestään.
Toroidionkin on nyt lähinnä miljoonan euron kiihdytysauto, jolla voi ottaa hurjia spurtteja sireenimäisen ulvonnan säestyksellä, mutta käyttöautoksi siitä ei ole. Markkinat sellaisella taitavat olla varsin rajalliset.
- 1__Markkinat
Perspektiivi! Realismi!
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/paastot-esilla-sahkoajoneuvoista-keskusteltaessa-myos-veneet-paastotavoitteiden-kohde-6064599
Savon ihme...
https://www.youtube.com/watch?v=y-HW_UG_oVM - metsä-veli
No proffa olisi oikeassa JOS hyödyllisyyspatentin kynällä piirretty kuva
moottorin napaisuudesta olisi oikea.
Miksi olisi ?
Miksi pitäisi paljastaa yksityikohta kilpailijoille vaikka patenttihakemuksen pointti on ihan muualla kuin moottorissa !
Proffaa oikoikin artikkelin keskustelussa eräs tyyppi joka antoi vaihtoehdon
jossa moottosin osioiden navat "edistäisivät" ja moottori olisi valla hyvin käsinkin pyöritettävissä.
Mitä sitten akkujen antamaan ajosäteeseen tulee niin keskustelijoiden
kritiikki on perusteltua. - 1__Markkinat
Oikein suunniteltu MONIVAIHEMOOTTORI tuo säästöjä.
Kuusivaiheinen sähköbussimoottori on siitä hyvä esimerkki.
https://www.tm4.com/blog/5-benefits-multi-phase-motors-inverters/
Tyypillisesti 6 ja 9 vaihetta. 15 vaihetta TUNTUU hurjalta. Staattorikäämi on silloin jaettu 15 sektoriin.
Jokainen sektori on silloin 24 astetta.
Luultavasti jännite on 48V---150V
Selvää on, että moottoria ajetaan mosfeteilla (Infineon). Ne on NESTEJÄÄHDYTETTÄVÄ.- liianisomoottori
Katsoin tuolta linkatulta sivulta monivaihemoottorin tietoja ja nyt alkoi epäilyttää jo Toroidionin tehotkin. Siinähän pitäisi olla megawatin verran moottoritehoa ja koko auton painaa karvan verran yli tuhat kiloa.
Verrataanpa tavoitetta tehokkaaseen 9-vaihemooottoriin, jossa myöskin on roottori ulkokehällä ja patentoitu käämitys:
https://www.tm4.com/products/direct-drive-electric-powertrain/sumo-hd/
LSM280A-HV2700
Operational speed : 0-3525 RPM
Max/continuous torque: 2700/2200 Nm
Efficiency at optimal operation :97%
Max/continuous power: 250 / 245 kW
Operating battery voltage: 300 – 750 Vdc
Communication : CAN 2.0b
Motor weight : 337 kg
Controller weight : 36 kg
Toroidionissa on sanottu olevan neljä moottoria. Käyttämällä yllä olevia moottoreita päästään samaan megawatin kokonaistehoon, mutta silloin pelkät moottorit ja ohjausyksiköt painavat yhteensä (337kg 36kg)*4=1492kg. Puolitoista tonnia pelkät moottorit. Siihen päälle akku, auton kori ym.
Toroidionin 1000 kW teho vaikuttaa siis olevan täyttä utopiaa. Luku on todennäköisesti saatu tekemällä joku pieni muutaman kilowatin testimoottori ja olettamalla, että se skaalautuu satoihin kilowatteihin ilman merkittävää koon ja painon kasvua. Tällainen utopiamoottori on sitten laitettu auton joka kulmaan ja saatu megawatin superauto. Ihan samalla tavalla kuin hyödyllisyysmallisuojan hakemuksessa on kuvailtu miten sähkömoottori voisi olla jaettu 500:een osaan, vaikka vaiheiden määrässä on tullut monimutkaisuuden rajat vastaan jo paljon aikaisemmin.
LUT:n sähkötekniikan proffa sanoi hyvin Tekniikka&Talous-lehden haastattelussa:
"Se tässä harmittaa, että kun kerrankin Suomessa tehdään jotain uutta, niin pysyttäisiin faktoissa. Monet yksityiskohdat voivat erikseen olla totta, mutta yhtä aikaa asiat eivät mielestäni päde, Pyrhönen kertoo."
Olen ihan samaa mieltä. Olisi hienoa jos Suomesta tosiaan tulisi Toroidionin kaltainen superauto, mutta tähän asti se on vaikuttanut pelkältä vedätykseltä. - 1__Markkinat
Kanadassa tehdyt TM4 moottorit on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Siksi ne painaa.
Sähkömoottoria voidaan hetkellisesti ylikuormittaa, kun jäähdytys on 100% hallussa .
Siemens on kehittänyt 50kg painavan 260kW lentokonemoottorin!
http://www.siemens.com/press/en/feature/2015/corporate/2015-03-electromotor.php?content[]=Corp
JÄÄHDYTYS ja JÄÄHDYTYS !
https://chargedevs.com/newswire/elon-musk-cooling-not-power-to-weight-ratio-is-the-challenge-with-ac-induction-motors/
70 paunaa = reilu 30kg ! - Patteri-Paavo
liianisomoottori kirjoitti:
Katsoin tuolta linkatulta sivulta monivaihemoottorin tietoja ja nyt alkoi epäilyttää jo Toroidionin tehotkin. Siinähän pitäisi olla megawatin verran moottoritehoa ja koko auton painaa karvan verran yli tuhat kiloa.
Verrataanpa tavoitetta tehokkaaseen 9-vaihemooottoriin, jossa myöskin on roottori ulkokehällä ja patentoitu käämitys:
https://www.tm4.com/products/direct-drive-electric-powertrain/sumo-hd/
LSM280A-HV2700
Operational speed : 0-3525 RPM
Max/continuous torque: 2700/2200 Nm
Efficiency at optimal operation :97%
Max/continuous power: 250 / 245 kW
Operating battery voltage: 300 – 750 Vdc
Communication : CAN 2.0b
Motor weight : 337 kg
Controller weight : 36 kg
Toroidionissa on sanottu olevan neljä moottoria. Käyttämällä yllä olevia moottoreita päästään samaan megawatin kokonaistehoon, mutta silloin pelkät moottorit ja ohjausyksiköt painavat yhteensä (337kg 36kg)*4=1492kg. Puolitoista tonnia pelkät moottorit. Siihen päälle akku, auton kori ym.
Toroidionin 1000 kW teho vaikuttaa siis olevan täyttä utopiaa. Luku on todennäköisesti saatu tekemällä joku pieni muutaman kilowatin testimoottori ja olettamalla, että se skaalautuu satoihin kilowatteihin ilman merkittävää koon ja painon kasvua. Tällainen utopiamoottori on sitten laitettu auton joka kulmaan ja saatu megawatin superauto. Ihan samalla tavalla kuin hyödyllisyysmallisuojan hakemuksessa on kuvailtu miten sähkömoottori voisi olla jaettu 500:een osaan, vaikka vaiheiden määrässä on tullut monimutkaisuuden rajat vastaan jo paljon aikaisemmin.
LUT:n sähkötekniikan proffa sanoi hyvin Tekniikka&Talous-lehden haastattelussa:
"Se tässä harmittaa, että kun kerrankin Suomessa tehdään jotain uutta, niin pysyttäisiin faktoissa. Monet yksityiskohdat voivat erikseen olla totta, mutta yhtä aikaa asiat eivät mielestäni päde, Pyrhönen kertoo."
Olen ihan samaa mieltä. Olisi hienoa jos Suomesta tosiaan tulisi Toroidionin kaltainen superauto, mutta tähän asti se on vaikuttanut pelkältä vedätykseltä.Tuo 1 MW teho on todennäköisesti samanlaista höpöä kuin 1000 watin kaiuttimet...
Siinä on laskettu ilmeisesti yhteen jokaisen moottorin hetkellinen maksimiteho. Jos sitä megawatin tehoa otettaisi jatkuvasti ulos, niin sulaisi moottorit, kaapelit ja käytöt. Ellei ehtisi akuista virta loppua ensin, mikä on kyllä ilmeistä.
- 1__Markkinat
Sevillassa 2008 testipenkistä tehdyt prujut ! Tuplakolmivaiheisesta moottorista (6 vaihetta).
http://www.icrepq.com/icrepq-08/230-gregor.pdf
Moottorikonseptia lähes 50 vuotta käsitelty ! - 1__Markkinat
Kestomagneettimoottorit tulee kalliiksi. Siksi Elon Musk käyttää kupariroottori induktiomoottoria Teslassa.
- 1__Markkinat
Toyota panostaa INVERTTEREISSÄ (SiC) piikarbidi- fetteihin. Tesla käyttää VIELÄ piistä valmistettuja perinteisiä IGBT transistoreja.
Tulevaisuudessa TESLA varmasti siirtyy piikarbidiin.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/sic-power-electronics.60405/ - 1__Markkinat
SiC on lähellä!
http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20150521/419501/
https://www.youtube.com/watch?v=y8HFC-VFyQM - 1__Markkinat
Piimosfetit ei toimi kunnolla korkeilla jännitetasoilla. IGBT toimii, mutta häviöllisesti. SiC on ratkaisu.
https://www.youtube.com/watch?v=BTbGtURO_no
https://www.youtube.com/watch?v=MqVMVc0VN1k#t=15.658667 - 1__Markkinat
BLDC moottorivariaatioita löytyy....
https://www.google.com/patents/US6359401- Patteri-Paavo
1__Markkinat kirjoitti:
No tuosta patenttihakemuksesta sitten paljastuu, että kokolailla kuplasta on kysymys. Voi varmasti sähkökäytön noinkin tehdä, mutta ei siitä mitään taloudellista tai oikeaa teknistä etua saavuteta. Tulee pahaääninen ja kallis kiihdytysauto, jossa on monimutkainen, kallis ja tilaavievä tekniikka. Olisi mielenkiintoista nähdä tuon ulkoroottorimoottorin laakerointikin.
- 1__Markkinat
Suunniteluparametrit ilmeisesti? Alhainen akkujännite. Haettu säästöä akunhallintajärjestelmässä ja oletettuja turvallisuusetuja. Alhainen akkujännite mahdollistaa kaupalliset RC-invertterit ja BMS järjestelmät.
Oletettu akustojännite on 48-120V..... 120v DC TÄMÄ raja tee-se -itse miehille!
Laakerointi on varmasti hankala, koska edellyttää varsin järeää runkoa....
- 1__Markkinat
Kupariroottori !
http://www.motor.com/newsletters/20120611/WebFiles/ID2_Copper.html
Neodyymit on hauraita, kalliita ja ne on suojattava lämmöltä, Siks Elon Musk nojaa kolmivaiheiseen induktiomoottoriin. - metsä-veli
Jep hurjia ne ovat, on ne hurjia !
Kannattaa huomata että linkin kuvassa on kynä antamassa kokohavaintoa.
Juu ja tämä "markkinat" nimimerkki on oikeasti mahtipatu näissä sähköpuolen
kysymyksissä.
http://www.greencarcongress.com/2016/09/20150915-ncsu.html
Kysynkin nyt markkinoilta erästä ajankohtaista asiaa.
Nimittän sain vainun vanhasta Elkat sähköauton romusta ja silmäilinkin jo alustavasti sen elektroniikkaa.
Erittäin asiallisessa ja noin varapyöräkotelon kokoisessa kotelossa oli hyvin
väljästi eriteltyinä näkyvissä joukko releitä , rivi isohkoja elkoja sekä vielä erillinen kotelointi korkeajännitepuolelle.
Tasavirtapuolen jännite 72 volttia.
Eli mitä riskejä näet tällaisen noin kolme vuotta seisoneen elektroniikan
toimimisessa.
Myyjä kysyy 500 euron hintaa, ja osasi kertoa vain että moottori kyllä tuntui
pyörivän mutta liikkeelle autoa ei saanut.
Sähkötraktori- projektiin tuota moottoria ja sen ohjauselektroniikkaa havittelen.
Sähköautopalstan muutkin hemmot saattavat jotain asiasta tietää, ja otan kiitoksella vastaan kaiken infon.- 1__Markkinat
SiC eli piikarbidipuolijohteet mahdollistaa korkean jännitteen käytön sähköautoissa ja erinomaisen hyötysuhteen.
SiC nopeus mahdollistaa suuret taajuudet inverttereissä, Se taas mahdollistaa pienet induktanssit ja kapasitanssit! Tilasäästö!
Sallii korkeamman liitoslämpötilan.
Haitta on kalleus ja vaikea ohjaus--- Vaatii neg-V ja positiivisen hilaohjauksen.
Pohjoiscaroliinalainen invertteri on todella tehokas! 12.1 kW LITRA!
DOE target on vuonna 2020 13.4 kilowattia litrassa. Se on jo melkein saavutettu.
SiC nopeus tarkoittaa myös alhaista säröä, Se tarkoittaa hiljaisempaa moottoria, Alhaisempaa EMC säteilyä, Viileämpää moottoria.
Hyvä linkki metsäveli!
http://www.greencarcongress.com/2016/09/20150915-ncsu.html
Sweet spot on jossain 500V-600V.. 1200V feteillä..
- 1__Markkinat
Lakattu FR-4 printti kestää. Varmasti toimii. Kondensaattoreiden elinikä on sitten kysymys. Esimerkiksi rifa PME274 ja PME271.... Ja lyytit.
Osta! - 1__Markkinat
ROHM ja Infineon johtaa SiC komponenteissa. Mouser varastoi näitä.
http://eu.mouser.com/new/rohmsemiconductor/rohm-sic-power-mosfet/
http://eu.mouser.com/new/rohmsemiconductor/rohm-sic-power-modules/
http://eu.mouser.com/new/cree/cree-c2m/
Valmiita moduleita on helpompi soveltaa. - 1__Markkinat
Pii on tehoelektroniikassa tulevaisuudessakin erittäin vahva. GaN ja SiC markkinaosuus on 2024 on ennusteen mukaan vain 13%.
http://semiengineering.com/what-happened-to-gan-and-sic/ - 1__Markkinat
Suomessakin osataan suunnitella sähkömoottoreita!
http://www.thefuturebuild.com/products/conveying-equipment/elevator-equipment-and-controls/kone-ecodisc
http://www.kone.com/fi/ratkaisut/innovatiivisuus/- 1__Markkinat
SiC MOSFETTIEN ohjauspiirit paranee...
http://rohmfs.rohm.com/en/products/databook/applinote/discrete/sic/common/sic_appli-e.pdf
http://www.st.com/content/ccc/resource/technical/document/application_note/7d/2b/9d/f0/88/07/4b/6f/DM00170577.pdf/files/DM00170577.pdf/jcr:content/translations/en.DM00170577.pdf
- 1__Markkinat
Yhdysvalloissa panostetaan autotekniikan tutkimukseen. Suomessa vastaavasti leikataan.
http://www.eere.energy.gov/pdfs/funding_selections_9-4-13.pdf - 1__Markkinat
Toroidion häviää kiihtyvyydessä Teslalle. Testeistä on näyttöä..
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/teslan-kiihtyvyys-ei-riita-norjalaisille--raastuvassa-tavataan/TS53Pzbt - SEINEN-VASEN-RANTA
Onko Pariisissa.
- sähköhärkä
On se hieano.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000910589.html - 1__Markkinat
Fisker ja Toroidion jää historiaan.
- 1__Markkinat
Toroidion osoittaa suomalaista kompetenssia. Toroidion ON AINOA maailmanlaajuista näkyvyyttä saanut suomalaisprojekti.
Tämä ratkaisee sähköautoklusterin uskottavuuden ja se heijastuu myös rahoituksen saatavuuteen. - 1__Markkinat
Terävä analyysi!
http://www.hs.fi/autot/a1473816400280 - 1__Markkinat
Nyhtökauraa ja supersähköautoa. Niissä on jotain samaa. Toimivuus ja tarve.
- 1__Markkinat
Jyväskylälainen superautokeksijä Pasi Pennanen ...Linnassa.
http://www.ksml.fi/nakoislehti/ Tänään ilmainen.
Teslaa nopeampi. - 1._Markkinat
Raaseporin "Teslassa" 48V voimalinja. Lähes 2000A virta huipputeholla.
- liikenneväylä
Toroidion sähköautosta ei ole kuulunut kevään jälkeen mitään uuttaa, vaikka kilpailevia sähköautomalleja tulee viikoittain. Mikä mahtaa olla tilanne?
- töröidioni
EIköhän konseptiauto konseptiksi jäänyt.
- konttori
Kohta pitää Pennasen tuoda jotakin esiin tai muuten tämä on pelkkä kupla.
- tanelia
Pelkkää "parran pärinää"...
- OikosulkuTappaa
Naapuri on helppo eliminoida, kun tekee hänen sähkölataukselleen jäynää.
Korkeajännitekaapelia voi vikuuttaa monella lailla.
Oikosulku on helppo järjestää.
Sähkötuoli tappaa helposti.
- Anonyymi
Ei tule mitään, juna meni jo - uskottavuus hankkeessa pyöreä nolla.
Sori. - Anonyymi
Se on nyt konkurssi. Looginen päätös.
"markkinat"- Anonyymi
Siinä meni usean henkilön varat...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.2433839Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha282298- 242121
Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.902015Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?931694Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se241391- 81301
Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo361297Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen
Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte3011228Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan351227