viritetty skootteri

skootterihh

voiko siirtyä autokortti vuodella jos ajaa viritetyllä skootterilla?
oon 17 ja jos skootteri kulkee noin 50km/h selviääkö pelkillä sakoilla?
millasissa tilanteis voi autokortti siirtyä vuodel?

23

1417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amg63m5

      "voiko siirtyä autokortti vuodella jos ajaa viritetyllä skootterilla?"

      Kyllä voi, jos mopoa on viritetty niin paljon, että se katsotaan moottoripyöräksi eikä kuljettajalla ole vähintään A1-ajokorttia. Ajo-oikeudetta ajamisesta seuraa ajokieltoa ja ajokieltoon joutuminen siirtää ajokorttiluvan saamisen edellytyksiä kahdellatoista (12) kuukaudella eteenpäin tapahtuneesta.

      "oon 17 ja jos skootteri kulkee noin 50km/h selviääkö pelkillä sakoilla?"

      Mopo saa lain mukaan kulkea 45km/h. 5km/h ylityksestä ei välttämättä tule mitään seurauksia, mutta jos tulee niin sakoilla selviää. Käytännössä rajana on ollut 65km/h ylittävä nopeus, minkä jälkeen mopo on luokiteltu moottoripyöräksi. Tarkka määrittely on 68km/h todellista nopeutta, mistä tehdään tutkan varmuusvähennys 3km/h = 65/km/h. Tämän rajan yli mentäessä mopo on moottoripyörä, eli jos sen todellinen nopeus on 69km/h tai enemmän.

      Moposivustoilla on jonkun verran keskustelua siitä, että toiset haluavat virittää moponsa lähelle tuota mainittua rajaa päästäkseen minimoiduilla seurauksilla. En kuitenkaan suosittele sitä; jos mopo todetaan viritetyksi vaikka vähemmällä rakenteellisella nopeudella siitä tulee ikäviä seurauksia.

      "millasissa tilanteis voi autokortti siirtyä vuodel?"

      Ajokorttiluvan saaminen siirtyy vuodella siitä hetkestä, mikäli joutuu ajokieltoon. Ajokorttiluvan myöntämisen edellytyksistä löytyy tarkemmin Ajokorttilaista; ks. 12 §
      Ajokorttiluvan myöntämisen edellytykset.

      • skootterihh

        Kiitos tästä vastauksesta auttaa paljon. ja pientä viritystä olen laittamassa vain siksi koska jokanen muu vakio skootteri pääse mun vakioskootterista ohi. Että kyllä vähä "ego" ottaa kolhua ku körryyttelen noin 40km/h ja jokanen tyttökiii ajjaa ohi :D


      • amg63m5
        skootterihh kirjoitti:

        Kiitos tästä vastauksesta auttaa paljon. ja pientä viritystä olen laittamassa vain siksi koska jokanen muu vakio skootteri pääse mun vakioskootterista ohi. Että kyllä vähä "ego" ottaa kolhua ku körryyttelen noin 40km/h ja jokanen tyttökiii ajjaa ohi :D

        Ei kestä. Muista kuitenkin, että jos poliisi huomaa mopoa viritetyn, kilvet lähtevät herkästi ja sakkoja tulee, vaikka huippunopeus ei olisikaan yli sen 65 (tai 68) km/h.

        Lainaus poliisin tiedotteesta viime toukokuulta:

        http://www.poliisi.fi/lappi/tiedotteet/1/0/viritettyja_ja_epakuntoisia_mopoja_poliisin_haaviin_rovaniemella_perjantaina_29796

        Poliisi suoritti tehostettua mopovalvontaa perjantaina Rovaniemellä. Valvonnassa tarkastetuista mopoista neljä oli viritetty kulkemaan yli sallitun 45 km/h. Kahden mopon nopeudeksi kojeajossa todettiin yli 70 km/h. Näiden kahden moposta moottoripyöräksi viritetyn ajoneuvon kuljettajat määrättiin ajokieltoon, koska heillä oli ainoastaan mopon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti. Sakon ja ajokiellon lisäksi heille on tulossa Trafilta vielä moottoripyörävero, joka on useita satoja euroja. Kaikkiaan neljästä moposta poistettiin rekisterikilpi virittelyjen ja epäkuntoisuuksien vuoksi. Valvonnassa kirjoitettiin lisäksi kolme rikesakkoa ja yksi kirjallinen huomautus pienemmistä rikkomuksista. Poliisi vetoaa nuorten vanhempiin, että tarkastavat mopojen kunnon ennenkuin nuoret päästetään liikenteeseen.

        <<>>

        Ylläolevasta selviää, että neljästä viritetystä moposta kaksi kulki yli 70km/h; seuraukset: ajokielto, sakko, kilvet pois, muutoskatsastus takaisin mopoksi ja verot maksettaviksi.

        Kahdesta vähemmän viritetystä lähtivät kilvet niin ikään ja kirjoitettiin sakko, mutta ei katsottu ajo-oikeudetta ajamiseksi eikä Trafille lähtenyt tietoa siitä, että mopoa pitäisi verottaa moottoripyöränä.


      • eyerollingsohard
        skootterihh kirjoitti:

        Kiitos tästä vastauksesta auttaa paljon. ja pientä viritystä olen laittamassa vain siksi koska jokanen muu vakio skootteri pääse mun vakioskootterista ohi. Että kyllä vähä "ego" ottaa kolhua ku körryyttelen noin 40km/h ja jokanen tyttökiii ajjaa ohi :D

        Äärimmäisen huono peruste...


      • "Mopo saa lain mukaan kulkea 45km/h. 5km/h ylityksestä ei välttämättä tule mitään seurauksia"

        Mitä nyt saattaa tulla kortitta ajoa

        Veroja semmonen 9,8% nykyarvosta

        Vakuutusmaksuihin pientä korotusta

        jne...

        Tietenkin olettaen että mopo täyttäisi kevarin vaatimukset. Esim. peugeot Elystarin kohdalla noin voisi hyvinkin olla


      • MissäSeTrolliOn
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        "Mopo saa lain mukaan kulkea 45km/h. 5km/h ylityksestä ei välttämättä tule mitään seurauksia"

        Mitä nyt saattaa tulla kortitta ajoa

        Veroja semmonen 9,8% nykyarvosta

        Vakuutusmaksuihin pientä korotusta

        jne...

        Tietenkin olettaen että mopo täyttäisi kevarin vaatimukset. Esim. peugeot Elystarin kohdalla noin voisi hyvinkin olla

        Trolli trolli missä on se trolli
        Trolli trolli missä on se trolli
        Jo näkyy silmät ja suu ei voi olla kukaan muu
        Siellä siellä se trolli on


      • MissäSeTrolliOn kirjoitti:

        Trolli trolli missä on se trolli
        Trolli trolli missä on se trolli
        Jo näkyy silmät ja suu ei voi olla kukaan muu
        Siellä siellä se trolli on

        ihan lain mukaan mennään joten äläs sotke...

        Mopo:

        - Saa kulkea korkeintaan 45km/h

        - Jos on bensakone, saa olla enintään 50cc, ei tehorajaa

        - Jos on dieselkone, saa olla enintään 4 kilowattia, ei kuutiorajaa

        Eli aloittajan tapauksessa laite ei täytä mopon vaatimuksia... Pahimmassa tapauskessa se luokitellaan kevariksi ja se maksaa äkkiä jonkun sata euroa :)

        Eli suksipa vittuun täältä sotkemasta


      • MissäSeTrolliOn
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        ihan lain mukaan mennään joten äläs sotke...

        Mopo:

        - Saa kulkea korkeintaan 45km/h

        - Jos on bensakone, saa olla enintään 50cc, ei tehorajaa

        - Jos on dieselkone, saa olla enintään 4 kilowattia, ei kuutiorajaa

        Eli aloittajan tapauksessa laite ei täytä mopon vaatimuksia... Pahimmassa tapauskessa se luokitellaan kevariksi ja se maksaa äkkiä jonkun sata euroa :)

        Eli suksipa vittuun täältä sotkemasta

        Sun älykkyysosamääräs ei taida olla järin korkea... johan tossa edellä sanottiin ja viitattiin poliisin tiedotteeseenkin, että vasta yli 65km/h kulkevat mopot luokitellaan moottoripyöriksi


      • MissäSeTrolliOn kirjoitti:

        Sun älykkyysosamääräs ei taida olla järin korkea... johan tossa edellä sanottiin ja viitattiin poliisin tiedotteeseenkin, että vasta yli 65km/h kulkevat mopot luokitellaan moottoripyöriksi

        Öö mikään lakihan ei tuollaista tunne :)

        Eli tilanteesta riippuu mitä seuraamuksia tulee :)

        Ala seuraavaksi väittämään että mopoissakin on tehoraja?


      • MissäSeTrolliOn
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        Öö mikään lakihan ei tuollaista tunne :)

        Eli tilanteesta riippuu mitä seuraamuksia tulee :)

        Ala seuraavaksi väittämään että mopoissakin on tehoraja?

        "Öö mikään lakihan ei tuollaista tunne :)"

        Sinä et mitään lakia tunne.


      • MissäSeTrolliOn kirjoitti:

        "Öö mikään lakihan ei tuollaista tunne :)"

        Sinä et mitään lakia tunne.

        Tunnen... Laki sanoo moposta:

        "11 §

        «Mopo»

        L1e- ja L2e-luokan ajoneuvo («mopo») on kaksipyöräinen (L1e-luokka) tai kolmipyöräinen (L2e-luokka) moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa.

        L1e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on sähkömoottori. Pienitehoinen «mopo» on kaksipyöräinen polkimin varustettu «mopo», jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa ja moottorin suurin nettoteho enintään 1 kW.

        L2e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on ottomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on muu polttomoottori tai sähkömoottori."

        Eli jos mulla on mopoksi rekisteröity Peugeot Elystar joka on niitä harvoja mopoja jotka saa kevariksi ilman isompia muutoksia...

        Mopossa on alkuperäinen 50cc kone ja se kulkee 55km/h... Saanko rekisteröityä tämän kevytmoottoripyräksi jos menen tekemään muutoskatsastuksen?


      • MissäSeTrolliOn
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        Tunnen... Laki sanoo moposta:

        "11 §

        «Mopo»

        L1e- ja L2e-luokan ajoneuvo («mopo») on kaksipyöräinen (L1e-luokka) tai kolmipyöräinen (L2e-luokka) moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa.

        L1e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on sähkömoottori. Pienitehoinen «mopo» on kaksipyöräinen polkimin varustettu «mopo», jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa ja moottorin suurin nettoteho enintään 1 kW.

        L2e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on ottomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on muu polttomoottori tai sähkömoottori."

        Eli jos mulla on mopoksi rekisteröity Peugeot Elystar joka on niitä harvoja mopoja jotka saa kevariksi ilman isompia muutoksia...

        Mopossa on alkuperäinen 50cc kone ja se kulkee 55km/h... Saanko rekisteröityä tämän kevytmoottoripyräksi jos menen tekemään muutoskatsastuksen?

        Käy rekisteröimässä itses Niuvanniemeen.


      • MissäSeTrolliOn kirjoitti:

        Käy rekisteröimässä itses Niuvanniemeen.

        Oho, aikas hyvä huumori sulla :D

        Mutta kerropa miten kävisi tuon Elystarin kanssa... Saisinko sen kevarin kilpiin vaiko en :)


      • MissäaSeTrolliOn
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        Oho, aikas hyvä huumori sulla :D

        Mutta kerropa miten kävisi tuon Elystarin kanssa... Saisinko sen kevarin kilpiin vaiko en :)

        Mistä mä tiedän ja mitä väliä? Ikinä en oo mopoilla ajanut vaikka ilman korttia saisinkin. Kerran vuokrasin Meksikossa 125 kuutioisen skootterin, muijan kanssa ajettiin ämmänsaari ympäri. Ilman kypärää. Mä ajelen kolmelitraisella autolla. Siinä on 60 kertaa isompi kone kuin mopoissa.


      • MissäaSeTrolliOn kirjoitti:

        Mistä mä tiedän ja mitä väliä? Ikinä en oo mopoilla ajanut vaikka ilman korttia saisinkin. Kerran vuokrasin Meksikossa 125 kuutioisen skootterin, muijan kanssa ajettiin ämmänsaari ympäri. Ilman kypärää. Mä ajelen kolmelitraisella autolla. Siinä on 60 kertaa isompi kone kuin mopoissa.

        Se on hyvä neuvo... Pidä pää kiinni jos ei ole asiallista sanottavaa...

        Itsellänikin on Fiat Ducato maxi, jossa on 2800cc turbokone...Mopona on speedfight2 jälleen, tuo ilmajäähdytteinen ja rumpujarrullinen mallihan on aika turvallinen virittelyn kannalta....


      • MissäSeTrolliOn
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        Se on hyvä neuvo... Pidä pää kiinni jos ei ole asiallista sanottavaa...

        Itsellänikin on Fiat Ducato maxi, jossa on 2800cc turbokone...Mopona on speedfight2 jälleen, tuo ilmajäähdytteinen ja rumpujarrullinen mallihan on aika turvallinen virittelyn kannalta....

        Mullakin on italialainen 3000cm3 V6 vapaastihengittävä bensakone, nahkapenkit, automaatti, ilmastointi ja kaikki sähköllä. Sama tehdas kylläkin kuin Ducatolla, mutta ei Fiat. Tehdas lupaa 249km/h, mutta frendi testas ja meni yli. Istuin takapenkillä neljä ihmistä kyydissä ja kulki kuin juna. En tarvitse mopoa


      • MissäSeTrolliOn kirjoitti:

        Mullakin on italialainen 3000cm3 V6 vapaastihengittävä bensakone, nahkapenkit, automaatti, ilmastointi ja kaikki sähköllä. Sama tehdas kylläkin kuin Ducatolla, mutta ei Fiat. Tehdas lupaa 249km/h, mutta frendi testas ja meni yli. Istuin takapenkillä neljä ihmistä kyydissä ja kulki kuin juna. En tarvitse mopoa

        Itse tarvitsen mopoa, se on näppärä lyhyillä matkoilla, ja tykkään ajaella muiden 15 vuotiaiden poikien ja tyttöjen seurassa :)

        Löytyyhän multa myös A-kortti, tosin isoin pyörä mitä olen ajanut oli satapiikkinen Rebel, huiput oli noin 70km/h

        Sähköinen automaatti ei ole kyllä hyvä, olen sellaiseen törmännyt ainakin VW Crafterissa ja MB Actrosissa... kauhee nykimään... Kyl semmonen perinteinen momennttimuunnin on paras...

        Oma auto on manuaali koska mun tilanteessa auton hinta olisi nousttut 100% jos olisin ottanut automaatin ja silloinkin olisi pitänyt tyytyä tuohon vaihderobottiin/sähköiseen vaihteistoon


      • MissäSeTrolliOn
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        Itse tarvitsen mopoa, se on näppärä lyhyillä matkoilla, ja tykkään ajaella muiden 15 vuotiaiden poikien ja tyttöjen seurassa :)

        Löytyyhän multa myös A-kortti, tosin isoin pyörä mitä olen ajanut oli satapiikkinen Rebel, huiput oli noin 70km/h

        Sähköinen automaatti ei ole kyllä hyvä, olen sellaiseen törmännyt ainakin VW Crafterissa ja MB Actrosissa... kauhee nykimään... Kyl semmonen perinteinen momennttimuunnin on paras...

        Oma auto on manuaali koska mun tilanteessa auton hinta olisi nousttut 100% jos olisin ottanut automaatin ja silloinkin olisi pitänyt tyytyä tuohon vaihderobottiin/sähköiseen vaihteistoon

        ZF:n laatikko, sama kuin Porchessa. Se ei nyi, paitsi jos tallaat lämän tiskiin. Se on yksi nykäisy ja selkä penkkiin


      • MissäSeTrolliOn kirjoitti:

        ZF:n laatikko, sama kuin Porchessa. Se ei nyi, paitsi jos tallaat lämän tiskiin. Se on yksi nykäisy ja selkä penkkiin

        Vaihdelaatikot voidaan laittaa neljään eri ryhmään:

        - Vaihderobotti (Tuttu kuorma-autoista ja pakettiautoista, ja jotkut henkilöautotkin sitä koittanut)

        - "Öljykattila" se perinteinen löytyy edelleen myös jostain uusista autoista

        - Kaksoiskytkin.... Yhdistää vaiherobotin ja manuaalin parhaat puolet

        - Variaattori... mekanisena aika kuollut juttu, mutta herätetty uudelleen henkiin uudella tekniikalla... Löytyy esim. micrasta

        Jos autoista jotain tiedät, osaat kertoa mikä noista automaateista se on


    • 5gref

      Tämä ketju suorastaan huutaa Pakettiautomaattia kirjoittamaan jotain typerää =D

      • MissäSeTrolliOn

        Oikeessa olit! Pari päivää siinä meni mut täällähän se on jo sotkemassa :D Spede..


    • Jos syyllistyy kortitta ajoon, niin ei voi vuoteen saada seuraavaa korttia.

      Et kertonut onko sulla ajokorttia joka vaaditaan tohon laitteeseen??? Se ratkaisee aika paljon :)

      Eli käytännössä jos syyllistyt kortitta ajoon vaikkapa 16,9 vuotiaana, saat silti normaalisti B-kortin 18 vuotiaana

    • Automies21v

      Jos maltillesesti ajaa hyvässä kunnossa olevalla mopolla joka kulkee vaikka 90km/h nii aika pien riski kummiski jäähä kiin ku ajaa rauhallisesti. Vinkkinä sanon ajakaa kaupunkissa max 60 nii ei se poliisi kauheest kiinnitä huomioo ja ei turhaan kaasuttele tai huuata mopoo ni on turvas poliiseilt. Itte ajoin sen 3v eikä ikin sakkoi tai mitää vaik ratsiaaki oon ajanu (hyvä kuntone derbi kyseessä huiput 96km/h) tekniikkana 70cc airsal, laskettu kansi,21mm dellertto ja giannelli.nyt on jo auto eikä silläkään tule hurjasteltua. Onha se kiva ku mopos on tehoo ja se kiihtyy hyvin yms mut sit pitäää kummiki ajaa rauhallisesti ja jättää se turha kaasuttelu yms pelleilly pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2625
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1947
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1675
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1606
    8. 91
      1553
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      120
      1415
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe