Mitä olisit tehnyt?

järjestelykysymys

Kysyin kerran hyvään sijaishuoltopaikkaan lapsensa saaneelta? Mitä olisit tehnyt, jos sinun lapsesi olisi joutunut tähän kammottavaan paikkaan? Hän vastasi: "No ei se olisi siellä kauaa ollut, se olisi karannut heti".

Positiivisilla on paremmat keinot selvitäkin, kuin negatiivisilla. Siksi olisi hyvä, että sijoittajat eivät laittaisi heikoimmassa asemassa olevia kaikkein huonoimpiin paikkoihin, kun he eivät kykene auttamaan itse itseään. Laitetaan nämä positiivisimmat huonoimpiin paikkoihin, niin ongelma hoituu pois päiväjärjestyksestä.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdellk

      Negatiivisen elämänasenteen omaavat eivät kykene edes karkaamaan. Tyhmiä, kun jäävät kaltoin kohdeltaviksi.

    • joimok

      Yrittäneitä ja karanneita kyllä on, mutta takaisin on kiikutettu aika moni. Vaikka karkaisin henkensä edestä, kuskataan negatiivinen takaisin, sillä kiintymyssuhde ei ole vielä rakentunut (seitsemässä vuodessa).

      • rallallaa

        Ilman muuta pitää odottaa, että kiintyminen todella tapahtuu. 7 vuoden jälkeen luulisi ainakin karkaamisten loppuvan, koska oikeinkin positiivinen arvatekin alkaa oirehtia ja tuottaa masentumisen merkkejä (lannistuttaminen on tehokas keino. Nuoren kuuleminen jätetään vain järjestelmällisesti välistä korostamalla Kurin kaikkivoipaa tehoa).


      • Ja_sitten_asiaan

        Eiköhän totuus useimmiten liene se, että suurella osalla huostatuista nuorista ja lapsista ei ole ollut elämässään vanhempaa, josta olisi ollut asettelemaan rajoja ja pitämään niistä kiinni. On typerää ja lapsellista väittää, että kaikki huostapaikoista karkailevat ongelmatapaukset olisivat jonkinlaisia hirmuvaltaa pakenevia sankareita ja viattomia uhreja. Suurelle osalle heistä on vain vaikeaa sopeutua siihen, että joku ylipäätään ottaen asettelee rajoja. Itse oireet tietysti ovat puuttuvan kasvatuksen seurausta eivätkä aina nuorten syytä.


      • mihinasiaanmukamenet
        Ja_sitten_asiaan kirjoitti:

        Eiköhän totuus useimmiten liene se, että suurella osalla huostatuista nuorista ja lapsista ei ole ollut elämässään vanhempaa, josta olisi ollut asettelemaan rajoja ja pitämään niistä kiinni. On typerää ja lapsellista väittää, että kaikki huostapaikoista karkailevat ongelmatapaukset olisivat jonkinlaisia hirmuvaltaa pakenevia sankareita ja viattomia uhreja. Suurelle osalle heistä on vain vaikeaa sopeutua siihen, että joku ylipäätään ottaen asettelee rajoja. Itse oireet tietysti ovat puuttuvan kasvatuksen seurausta eivätkä aina nuorten syytä.

        Sinä ulkopuolisena olet totuudesta yhtä hukassa, kuin muutkin. Vain asianosaiset voivat tietää mikä on totuus. Kaikkein kammottavinta on tietenkin se, jos ainoa totuus joka uskotaan on aina se, ettei mitään pahaa tapahdu koskaan.


      • Ja_sitten_asiaan

        Ei kukaan väitä ettei mitään pahaa ikinä tapahtuisi. On vain typerää väittää, että kaikki ongelmaisten teinien kapinointi olisi automaattisesti sijaisvanhempien ja -kasvattajien syytä.

        Samoin on typerää olettaa, että ne asianosaiset olisivat aina oikeassa hekään.


      • missäsesunasiasitaason
        Ja_sitten_asiaan kirjoitti:

        Ei kukaan väitä ettei mitään pahaa ikinä tapahtuisi. On vain typerää väittää, että kaikki ongelmaisten teinien kapinointi olisi automaattisesti sijaisvanhempien ja -kasvattajien syytä.

        Samoin on typerää olettaa, että ne asianosaiset olisivat aina oikeassa hekään.

        Eli sinä et tiedä mistään mitään? Mutta kovasti haluat väittää asioita...

        "Samoin on typerää olettaa, että ne asianosaiset olisivat aina oikeassa hekään."

        Ihminenkö ei ole oikeassa omissa asioissaan...Kuka se on sitten oikeassa? Sinäkö?


      • Ja_sitten_asiaan

        Kun joku esittää yksipuoliset näkemyksensä vaikkapa lastensa huostaanotosta, hän ei välttämättä kaikkea olennaista kerro. On lapsellista kuvitella yhden osapuolen näkemyksen olevan ainoa oikea.


      • sinäoletyksipuolinen
        Ja_sitten_asiaan kirjoitti:

        Kun joku esittää yksipuoliset näkemyksensä vaikkapa lastensa huostaanotosta, hän ei välttämättä kaikkea olennaista kerro. On lapsellista kuvitella yhden osapuolen näkemyksen olevan ainoa oikea.

        Sinäkin esität yksipuolisia näkemyksiä. Miten se eroaa kenenkään muun yksipuolisista näkemyksistä. Miten huostaanotetun lapsen vanhempi voi antaa monipuolisia näkemyksiä? Ihmiset kertovat omista asioistaan ja se on normaalia. Eivät he voi kertoa sosiaalityöntekijöiden mielipiteitä tai sijaisvanhempien mielipiteitä. Et sinäkään voi kertoa sinua koskevissa asioissa, kuin oman mielipiteesi. Se, että pitää omaa mielipidettään oikeana, kun se koskee omaa elämää on täysin normaalia, ei suinkaan lapsellista. Kyllä sinäkin näytät kaikilla palstoilla pitävän omia mielipiteitäsi ainoina oikeina. Nytkin nikkisi on ja sitten asiaan, joka viittaa siihen, ettei mielestäsi muut puhu asiaa....


    • kuuhhnnom

      Ratkaisu on ryhmätheraplay. Negatiivisiin sijoitettuihin ja heidän huonoon kykyynsä kiintyä voidaan pyrkiä vaikuttamaan ryhmätheraplaylla. Näin heistä voi tulla positiivisia. Kaltoin kohteleva sijaisvanhempi kun koskettelee siinä' ryhmätilanteessa, niin 7 vuoden yksinäisyys katoaa negatiiviselta.

    • huuoon

      Mä olisin ollut positiivinen, kun mulla on positiivinen elämänideologia. Mä välitän kaikille sitä positiivista elämänideologiaa, jotta ei kannata lasten karkailla, varsinkaan talvella.

    • kaksikerrosta

      Heikoimmassa asemassa olevat lapset laitetaan kaikkein kehnoimpiin sijaishuoltopaikkoihin. Poissaolevat vanhemmat eivät valita ja negatiivisimmat sijoitetut eivät pysty pitämään huolta itsestään. Positiivisen elämänideologian omaavat sen sijaan saavat lapsensa kaikkein parhaimpiin sijaishuoltopaikkoihin, joten voivat sitten MEDIASSA kehuskella, miten hienosti kaikki meni ja miten kaikki on muutenkin niin hienoa .

    • angrybirdinenkekju

      eikös nyt oli taipumusta harrastaa avohoitoa, ettei porukka laitostuu?

      se on tärkeätä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1676
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1391
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      849
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      186
      743
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe