Vene varkaat pulassa Loviisassa

3736

38

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitäihmettä_

      Onko siellä joku Stubbin veli hommissa?

    • Viikinkimuistissa

      Katsokaa video loviisansanomat.net siinä merivartiosto kieltää kuvaamisen, kun alkavat kertoa kuinka vähän asia heitä kiinnostaa. Saas nähdä minkälaiset lausunnot tulee jos hyllystä löytyy .......

    • fishrys

      Kiitos kalastajalle joka laittaa rysän kiinni väylään. ehka mv asenne johtuu siita

    • kahveri77777

      Nopein tapa myydä vene tässä markkinatilanteessa.

      • 3736

        Epäilenpä kovasti.... Lehdessä mainittu hinta-arvio(vakuutusarvo?) oli ainakin ala-kantissa. Tätä yksilöä ei ole näkynyt myynnissä.


      • eipäjoo

        "Tätä yksilöä ei ole näkynyt myynnissä."

        Eipä tietenkään, koska olisi turhan läpinäkyvää kaupitella ensin venettä ja sen jälkeen upottaa se.

        Toivottavasti veneen vakuutus korvaa kuitenkin kalastajan rysän, vaikka se ei ilmeisesti pahemmin ole vaurioitunutkaan. Tuskin ne nimittäin tuota botskia nostavatkaan, kun ei sekään mahda mikään ilmainen operaatio olla. Tosin jos omistaja välttämättä haluaa sen takaisin...


      • oi-wa
        eipäjoo kirjoitti:

        "Tätä yksilöä ei ole näkynyt myynnissä."

        Eipä tietenkään, koska olisi turhan läpinäkyvää kaupitella ensin venettä ja sen jälkeen upottaa se.

        Toivottavasti veneen vakuutus korvaa kuitenkin kalastajan rysän, vaikka se ei ilmeisesti pahemmin ole vaurioitunutkaan. Tuskin ne nimittäin tuota botskia nostavatkaan, kun ei sekään mahda mikään ilmainen operaatio olla. Tosin jos omistaja välttämättä haluaa sen takaisin...

        Mikseivät nostaisi? Matalassa vedessä ja todennäköisesti aivan ehjä vene. Kyllä se kannattaa talteen ottaa.


    • Ssppss

      Nostavat aivan varmasti. Tutkintasyistä. Kukaan ei varasta upottaakseen.

    • 10-14

      Vakuutuspetosta taitaa tässä jotkut epäillä. Muistutan mieleen Pärnun lahdella takavuosina sattuneen moottoriveneen uppoamisen, sekin tarttui rysään. En näe mitään syytä, miksi tässä ei voisi olla kyse samanlaisesta tapauksesta. Jos tarkoitus olisi ollut tahallaan upottaa, kai se olisi tehty paikassa, josta ei löydetä noin helposti.

      • oi-wa

        Jos vakuutusrahojen takia upotetaan, niin silloinhan kannattaa upottaa paikkaan, josta varmasti löytyy. Paras tietenkin olisi antaa hakkautua päreiksi kallioihin. Tuo vene on todennäköisesti aivan ehjä, sisuskalut toki kastuneet.


      • 10-14
        oi-wa kirjoitti:

        Jos vakuutusrahojen takia upotetaan, niin silloinhan kannattaa upottaa paikkaan, josta varmasti löytyy. Paras tietenkin olisi antaa hakkautua päreiksi kallioihin. Tuo vene on todennäköisesti aivan ehjä, sisuskalut toki kastuneet.

        Miten niin? Jos tavoitteena on vakuutuspetos ilmoittamalla vene varastetuksi, niin sitä nimenomaan EI kannata upottaa paikkaan, josta se helposti löytyy.


      • oi-wa
        10-14 kirjoitti:

        Miten niin? Jos tavoitteena on vakuutuspetos ilmoittamalla vene varastetuksi, niin sitä nimenomaan EI kannata upottaa paikkaan, josta se helposti löytyy.

        Kai se vakuutusfirma jonkin aikaa odottaa, että löydetäänkö sitä venettä. Korvausten saamiseen voi mennä hyvinkin pitkä aika. Jos on rantakivissä palasina, niin tapaus on kerralla selvä. Ei tuota tahallaan ole upotettu, ajautunut pimeässä isossa aallossa väylältä sivuun, jäänyt rysän vaijeriin kiinni, hörpännyt vettä ja uponnut.


      • ehtojen.mukaan

        Liekö yleisempikin käytäntö se toisessa ketjussa mainittu 30 pv. Vaikka olisi kolme kertaa pidempikin jollain toisella vakuutusyhtiöllä, silti kaukana iäisyydestä korvauksen saaminen.

        Moottorivene hörppää vettä tartuttuaan rysään, kuten Riianlahdella oli käydä. Hyvin vaikea nähdä, miten avomerikelpoinen purjevene upposi samalla tavalla. Uppoamisen aiheuttavan vuodon siinä voi kyllä saada.


      • Eiköhänselviä
        ehtojen.mukaan kirjoitti:

        Liekö yleisempikin käytäntö se toisessa ketjussa mainittu 30 pv. Vaikka olisi kolme kertaa pidempikin jollain toisella vakuutusyhtiöllä, silti kaukana iäisyydestä korvauksen saaminen.

        Moottorivene hörppää vettä tartuttuaan rysään, kuten Riianlahdella oli käydä. Hyvin vaikea nähdä, miten avomerikelpoinen purjevene upposi samalla tavalla. Uppoamisen aiheuttavan vuodon siinä voi kyllä saada.

        Eiköhän tuo selviä. Jos veneestä on esim. pohjaventtiilit auki ja letkut irti, on se tahallaan upotettu. Ei kukaan varasta upottaakseen, paitsi omistaja itse tai omistajan asialla oleva varas.

        Jos taas veneestä löytyy paha kivilleajovaurio tms. lienee syynä varkaus ja varkaiden tunarointi. En ainakaan itse uskaltaisi ajaa omaa venettäni tahallaan kiville niin lujaa, että uppoaminen olisi varmaa. Pahimmassa tapauksessa satuttaisi itsensä, ja vene voi jäädä matalikolle näkyviin.


      • Tässä on välillä olleet aika kovat tuulet. Jos vene on vetolaitteesta jäänyt kiinni, niin kaipa siihen voi vuotoja tulla.


      • Yheksäntoista
        Eiköhänselviä kirjoitti:

        Eiköhän tuo selviä. Jos veneestä on esim. pohjaventtiilit auki ja letkut irti, on se tahallaan upotettu. Ei kukaan varasta upottaakseen, paitsi omistaja itse tai omistajan asialla oleva varas.

        Jos taas veneestä löytyy paha kivilleajovaurio tms. lienee syynä varkaus ja varkaiden tunarointi. En ainakaan itse uskaltaisi ajaa omaa venettäni tahallaan kiville niin lujaa, että uppoaminen olisi varmaa. Pahimmassa tapauksessa satuttaisi itsensä, ja vene voi jäädä matalikolle näkyviin.

        Ei kai tuo osoittaisi, että vene olisi tahallaan upotettu. Eikö niiden venttiilien ole tarkoitus olla auki, jotta vesi poistuisi avotilasta tyhjennysletkujen kautta? Venttiili suljetaan, jos putket vikaantuvat (eli klemmarit ovat pettäneet, letkut hapertunet tms.)

        Jos venttiileitä ei ole osattu, ymmärretty tai ehditty sulkemaan - vaikkapa varkaiden tottumattomuuden vuoksi - on vene saattanut upota.


      • 30-20

        Eiköhän varaskin upottaisi sen samalla tavalla... Jäljet peittyy, kuukausi kuluu ennenkuin saa nostetuksi. Polttaminen olisi ollut liian huomiota herättävää.

        Vähän kalastelijoiden toimet ihmetyttää...rysän sijoitus, toi paikka on lähes väylässä....
        Toinen kalastelija nähnyt veneen kallellaan paikallan, varmaan uppoamassa, eikä viitsinyt tarkastaa/tarjota apuja.
        Ei MV:kään tyylipisteitä tai tehokkuudella kehuja ansaitse...ellei tuonkokoista valkoista venettä löydä metrin tarkkuudella osoitetusta paikasta... niin onkohan määrärahat menneet oikeaan osoitteeseen?

        Sympatiat veneen omistajalle, toivottavasti vakuutusyhtiö hoitaa asian kunnialla.


      • 10-14
        ehtojen.mukaan kirjoitti:

        Liekö yleisempikin käytäntö se toisessa ketjussa mainittu 30 pv. Vaikka olisi kolme kertaa pidempikin jollain toisella vakuutusyhtiöllä, silti kaukana iäisyydestä korvauksen saaminen.

        Moottorivene hörppää vettä tartuttuaan rysään, kuten Riianlahdella oli käydä. Hyvin vaikea nähdä, miten avomerikelpoinen purjevene upposi samalla tavalla. Uppoamisen aiheuttavan vuodon siinä voi kyllä saada.

        Käsittääkseni tuollainen rysäsysteemi on aikamoisen raskas. Periaatteessa tuntuu täysin mahdolliselta, että se vetää purkkarin riittävän syvään, jotta ihan normaalisti auki olevista läpivienneistä alkaa tulla vettä sisään.


    • 3736

      Toi varmaan upotettiin varkaan toimiesta ettei jää kiinni rysän päältä. Siis kirjaimeellisesti. On suht lähellä mannerta...
      Pitänee mastosta nostaa pintaan ja sit pujottaa liinat. Ja pumpata.....

    • 407

      Varmaan sitä omistajaa muutenkin ketuttaa veneen varastaminen ilman, että täällä vielä epäillään vakuutuspetoksesta. Minua ainakin harmittaisi...

    • vene_ja_varkaat

      Onkos otsikosta unohtunut pilkku? "Vene varkaat pulassa Loviisassa". Tarkoititkohan sanoa vene, varkaat pulassa Loviisassa?

      • Spppsss

        Eikun : vene, varkaat, pulassa,Loviisassa,,,


      • venevarkaat
        Spppsss kirjoitti:

        Eikun : vene, varkaat, pulassa,Loviisassa,,,

        Yrittikö otsikko sanoa että sekä vene että varkaat olivat pulassa..


    • 3736

      Nyt se on nostettu!
      http://svenska.yle.fi/artikel/2015/10/06/segelbaten-utanfor-boisto-bargad

      Suht ehjältä näytti, siis todennäköisesti tahallinen upotus, ettei jää rysän päältä kiinni.

      Edelleen ei vain mene jakeluun, miksi joku epäilisi omistajaa upottamisesta?
      Rysä oli siis todistettavasti väylällä/sen välittömässä läheisyydessä, puhtain jahoin purjehtivalla ei siis olisi syytä upottaa venettä...
      Tosin tällaisen varastetun veneen markkinat lienevät heikot, joten osiksi se olisi pitänyt paloitella. Rullamasto lienee harvinaista herkkua Maestrossa?
      Sisustan lakatut puuosat näyttivät pahasti mustuneilta...(kalliit korjata). Tuleekohan tosta vielä venettä?

      • 10-14

        Jos kyse oli tahallisesta upottamisesta, niin silloin jää edelleen ihmetyttämään, miksi juuri sen rysän päälle eikä jonnekin, mistä sitä ei olisi niin helposti huomattu. Tosin rysä voisi ehkä selittää tahattomankin uppoamisen, jos se lokianturi on jollain kumman tavalla sotkeentunut rysään.
        Arvailua, arvailua. Kuunnellaan, mitä MV aikanaan raportoi.


      • autopilotillamerelle
        10-14 kirjoitti:

        Jos kyse oli tahallisesta upottamisesta, niin silloin jää edelleen ihmetyttämään, miksi juuri sen rysän päälle eikä jonnekin, mistä sitä ei olisi niin helposti huomattu. Tosin rysä voisi ehkä selittää tahattomankin uppoamisen, jos se lokianturi on jollain kumman tavalla sotkeentunut rysään.
        Arvailua, arvailua. Kuunnellaan, mitä MV aikanaan raportoi.

        Arvailu tässä vaiheessa onkin kiva keskustelun aihe. Heitän oman ajatukseni tahallisesta upottamisesta. Jospa rysään jääminen oli pelkkää huonoa tuuria? Rikolliset olivat kenties käynnistäneet moottorin autopilotin, irroittaneet lokianturin ja lähettäneet tyhjän veneen avomerta kohti. Fendarit olivat kyljillä eikä säilytysboksissaan.Vene sattuikin uppoamaan rikollisten kannalta "väärään paikkaan" ja löydettiin.
        Vaikea ymmärtää, että kysymyksessä olisi vakuutuspetoksen yritys. Svenska ylen kuvien mukaan Maestro oli hyvin varustetun näköinen ja sillä olisi ollut jälleenmyyntiarvoa.


      • EiMahduKaaliin
        autopilotillamerelle kirjoitti:

        Arvailu tässä vaiheessa onkin kiva keskustelun aihe. Heitän oman ajatukseni tahallisesta upottamisesta. Jospa rysään jääminen oli pelkkää huonoa tuuria? Rikolliset olivat kenties käynnistäneet moottorin autopilotin, irroittaneet lokianturin ja lähettäneet tyhjän veneen avomerta kohti. Fendarit olivat kyljillä eikä säilytysboksissaan.Vene sattuikin uppoamaan rikollisten kannalta "väärään paikkaan" ja löydettiin.
        Vaikea ymmärtää, että kysymyksessä olisi vakuutuspetoksen yritys. Svenska ylen kuvien mukaan Maestro oli hyvin varustetun näköinen ja sillä olisi ollut jälleenmyyntiarvoa.

        Kaikki riippuu kokonaan vakuutusarvosta.
        On aika suuri sattuma, että lokianturi pettää juuri sillä kertaa, kun vene varastetaan.

        En keksi mitään syytä miksi varkaat upottaisivat veneen, jossa ovat itse kyydissä. Homman pitäisi olla hyvin suunniteltu etukäteen ja käytössä pitäisi olla toinenkin vene, jolla poistutaan paikalta. Siinä on riski tulla nähdyksi ja riski jäädä kiinni. Tuskin veneessä on mitään sellaista, joka on riskin ottamisen arvoista.

        Miksi kukaan näkisi valtavasti vaivaa, kun tavaran saa varastettua ilman veneen upottamista?


      • autopilottiennenkin
        EiMahduKaaliin kirjoitti:

        Kaikki riippuu kokonaan vakuutusarvosta.
        On aika suuri sattuma, että lokianturi pettää juuri sillä kertaa, kun vene varastetaan.

        En keksi mitään syytä miksi varkaat upottaisivat veneen, jossa ovat itse kyydissä. Homman pitäisi olla hyvin suunniteltu etukäteen ja käytössä pitäisi olla toinenkin vene, jolla poistutaan paikalta. Siinä on riski tulla nähdyksi ja riski jäädä kiinni. Tuskin veneessä on mitään sellaista, joka on riskin ottamisen arvoista.

        Miksi kukaan näkisi valtavasti vaivaa, kun tavaran saa varastettua ilman veneen upottamista?

        Sitähän edellä tarkoitin, ettei ketään ollut kyydissä veneen upotessa.

        Autopilottia on ennenkin käytetty venevarkauksissa. Joitakin vuosia sitten venevarkaat pöllivät kalliin purjeveneen Hollannista, laittoivat autopilotin ohjaamaan sen Englantiin. Vene ajeli koneella yksikseen Englannin rannikolle, jossa Coast Guard nappasi sekä sen että vastassa olleet rikolliset.
        Onhan tässäkin tapauksessa ajatus saattanut olla lähettää vene yksikseen Suomenlahden yli, mutta pahaksi onneksi lokianturi rikkoutui rysän vaijeriin….ellei kysymys ollut tahallisesta upottamisesta.

        Miten "kaikki riippua vakuutusarvosta"? Ei kai vakuutus korvaa totaalihaveria muuta kuin veneen todellisen arvon (venetyyppi ja valmistusvuosi) mukaisesti? En usko, että ylivakuuttaminen vakuutuspetosta varten auttaa mitenkään.


      • lovarista

        Ton arvoksi oli lehdessä mainittu 40k€, eli tuskin ylivakuutettu.
        Onko tuo muuten Maestro35 vai Finn35? (istuinkaukalo ja sisäänkäynti ovat eri).
        Ovat varmasti olleet veneessä kun jääneet rysään kiinni yöllä. Lähellä rantaa mutkittelevassa väylässä, toivottavasti kalastaja oppii jotain. Aamulla anturi irti ja hävitetään todisteet.
        Olisko ollut apurivene, purjeveneen kumivene, vai vaan uitu maihin, ovat kaikki mahdollisia vaihtoehtoja.
        Paikallaan ollessa veneestä ei olisi ollut mahdollista varastaa varusteita tms...


      • kerrosijainti
        lovarista kirjoitti:

        Ton arvoksi oli lehdessä mainittu 40k€, eli tuskin ylivakuutettu.
        Onko tuo muuten Maestro35 vai Finn35? (istuinkaukalo ja sisäänkäynti ovat eri).
        Ovat varmasti olleet veneessä kun jääneet rysään kiinni yöllä. Lähellä rantaa mutkittelevassa väylässä, toivottavasti kalastaja oppii jotain. Aamulla anturi irti ja hävitetään todisteet.
        Olisko ollut apurivene, purjeveneen kumivene, vai vaan uitu maihin, ovat kaikki mahdollisia vaihtoehtoja.
        Paikallaan ollessa veneestä ei olisi ollut mahdollista varastaa varusteita tms...

        Tiedätkö, missä kohdassa "lähellä rantaa ja mutkittelevassa väylässä" rysä ja siihen tarttunut vene olivat? Vai pelkästään luulet/kuvittelet? Mistä päättelet, että "ovat varmasti olleet veneessä" ja miksi olisivat ajelleeet väylää pitkin? Väitätkö, ettei rysää oltu merkitty, kun haluat "opettaa" kalastajaa?

        Tässä linkki karttaan: http://webapp.navionics.com/#@12&key=qceoJq_v`D
        Itse luin uutisista, että uppoamispaikalla oli 22 m syvää ja oli Boistön lähellä. Katso karttaa ja kerro tarkka paikka, jos tiedät rysän olleen väylällä!


      • Kalat_rysään_muualla

        Katso Live AIS esim.Marinetraffic , URSUS nosto-laivan liikettä.
        Riittänee GPS tarkkuus.
        Kuvassa jossain putkijohto sanan kohdilla. Väylän viivan kääntöpisteestä vähän pohjoiseen.
        Väylään käsitän boistön ja lehtisen välisen syvän vedentilan, poislukien viitoilla rajattu alue.
        En väitä ettei olisi lipulla merkitty. Mutta pimeässä ilman tutkaa, sitä ei voi nähdä, tutkallakin vaikeata. Oliko Valo? tai edes tutkaheijastin?
        On rysiä näkynyt ihan väylä merkkien sisäpuolellakin, verkot puukolla pohjaan MV:n toimesta.
        Se sijainti oli varmaan syy MV:n alun nihkeään vastanottoon alussa.


      • Onkosyyselvinnyt

        Jokohan uppoamisen syy on selvinnyt? Pieni vedonlyönti odottaa ratkaisua...

        Oma veikkaukseni oli vakuutuspetos, eli pohjassa lokianturi irti, sulkuventtiilit auki ja letkut irrotettuina. Joko vene on upoksissa/upotessaan ajelehtinut jonkin matkaa rysään, tai sitten rysä on laskettu vasta myöhemmin samalle paikalle ja tarttunut veneeseen.

        Kaverin arvaus oli navigointitaidottomat varkaat, jotka yrittivät pimeässä päästä Boiston kautta avomerelle ja ulkomaille.


      • paikallinentietotoimisto

        Ihan taitavat varkaat, kuulemma 3 ukkoa nähty kävelemässä saaristotiellä.
        Ilmeisesti ajanut pimeässä kiinni väylän läheisyydessä/väylällä olleeseen rysään ja upottaneen veneen, kuulemma sekä loki että s-vetolaite tiivisteet rikki.


      • onkojolisätietoa
        paikallinentietotoimisto kirjoitti:

        Ihan taitavat varkaat, kuulemma 3 ukkoa nähty kävelemässä saaristotiellä.
        Ilmeisesti ajanut pimeässä kiinni väylän läheisyydessä/väylällä olleeseen rysään ja upottaneen veneen, kuulemma sekä loki että s-vetolaite tiivisteet rikki.

        http://svenska.yle.fi/artikel/2015/10/06/segelbaten-utanfor-boisto-bargad
        Svenska.yle:n 16.11.15 julkaiseman uutisen mukaan poliisi ei tässä vaiheessa kerro yksityiskohtia.
        Tässä on video Maestro 35:n nostosta:
        https://www.youtube.com/watch?v=Do22ZjaA7UA


    • Yhdyssanako

      Venevaras on yhdys sana

      • pula-ahopula

        Vene ja varkaat oivat pulassa


    • Rysäpäässä

      Saatiinko vene rysänpäältä vai jäivätkö varkaat kiinni rysän päältä.

      • Ssppss

        Rysänpäältä po rysän päältä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3052
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2921
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1772
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1681
    6. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    7. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1640
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1317
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1293
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1289
    Aihe