Yliopisto-opiskelu Ruotsissa

haluanruotsiin

Hei,

olen kiinnostunut yliopisto-opiskelusta Ruotsissa. Osaisiko joku kertoa omia kokemuksiaan Ruotsissa opiskelusta ja asumisesta? Miten kielen kanssa sujuu ja millainen kielipohja teillä oli? Onko opiskelu rankkaa? Kuinka teidät on suomalisena otettu vastaan? Kuinka vanhana opiskelu yleensä aloitetaan?

Kiitos paljon jo etukäteen! :)

2

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole siellä itse opiskellut mutta minulla on ystävä joka on asunut Ruotsissa. Hänen äidinkielensä on islanti ja oli jo lukenut tanskaa koulussa. Hänestä ei ollut rankka, mutta en minä tiedä. Minusta kirjoitettu ruotsia on aika helppo ymmärtää, äidinkielini on islanti, osaan myös tanskaa ja englantia. Kun he, ruotsalaiset puhuvat, kuulostaa jotenkin epäselvältä kun heillä on nuo sje –äänne ja tje –äänne etc ja voi olla aika vaikea ymmärtää, mutta luultavasti menisi aika nopeasti oppia sitä.

      Minun tietaakseni asuu ihmisiä melkein joka paikasta Ruotsissa. Sinut on luultavasti otettu hyvin vastaan. Yliopistoon voit mennä heti lukion jälkeen mutta keskiarvoikä on 29 vuotta tai jotain sellaista olen lukenut, en tiedä jos on totta vai ei.

    • ruotsissaopiskelu

      Moikka!

      Minä lähdin Ruotsiin opiskelemaan ihan keskipitkällä kouluruotsilla, ruotsinkieliseen koulutusohjelmaan. Alku oli työläs, kun en ollut aiemmin ruotsinkieltä käyttänyt missään ja piti opetella alaan liittyvä sanavarasto. Nopeasti kielitaito kyllä kehittyy kun joka puolella kuulee vain ruotsia! Minun kokemukseni on että suomalaiset otetaan aika hyvin vastaan Ruotsissa, onhan siellä meitä tuhansittain! Suurin osa opiskelijoista on minun koulutusohjelmassani parikymppisiä, mutta myös yli kolmekymppisiäkin joukosta löytyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3420
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2902
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2770
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2678
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2584
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2385
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      1935
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1807
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      42
      1713
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      153
      1562
    Aihe