Ateriasuunnitelmaa tänne, kiitos

pähkinäsyöppö

Eli jos joku mitenkään viitsisi tekaista minulle ateriasuunnitelmaa niin olis kiva :) Olen siis 15 v. tyttö ja harrastan säännöllisesti liikuntaa(salitreeniä 2-4 kertaa viikossa, lenkillä 2-4 kertaa viikossa, koulumatkat pyörällä tai kävellen, välttelen istumista aina kun mahdollista). Mitat 158cm/51kg enkä kasva enää pituutta. Muuten täysin vapaat kädet ateriasuunnitelman suhteen, mutta jokunen ehto mulla on:
-en käytä margariinia, juustoa tai lihaleikkeleitä
-maitotuotteita max. 600 g päivässä
-en syö karkkia, mehua, keksejä, leivoksia, sokeroituja jogurtteja tai proteiinijuomia tms.
-proteiinista suurin osa kasvikunnan proteiininlähteistä

Kiitos hirveästi, jos joku jaksaa vaivautua! :)

10

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lasten_osastolle_

      Typeräää.. meinaatko syödä jonkun suomi24 ohjeiden mukaisesti ? Eikös sulla ole vanhempia tai kouluterkkaria olemassa ?

    • 158ja51myös

      AAMUPALA
      lautasellinen kaurapuuroa, marjoja, kourallinen pähkinöitä, hedelmä, kahvia/teetä

      LOUNAS
      1/3 lautasellista salaattia
      1/3 lautasellista pääruokaa (2 dl)
      1/3 lautasellista lisäkettä (2 dl)
      TAI lautasellinen keittoa ja leipä voilla
      lasi maitoa

      VÄLIPALA
      smoothie; 2 dl rahkaa tai soijajugurttia, marjoja, banaani, 1 rkl pellavansiemenrouhetta, nesteeksi vettä
      TAI leipä hummusta avokadoa keitetty kananmuna ja hedelmä
      TAI banaani ja kourallinen pähkinöitä
      TAI soijajugurttia sokeritonta mysliä hedelmä hunajaa
      TAI puuroa, marjoja ja raejuustoja

      PÄIVÄLLINEN
      kuten lounas

      ILTAPALA
      kuten välipala

      treenin jälkeen lasi soijamaitoa ja banaani ja vettä pitkin päivää yhteensä 2 l. itse syön ja liikun samalla tavalla, ja olen myös saman kokoinen mutta vuoden vanhempi! ja kasvissyöjä.

      • lactopesevaristi

        Siis kasvis-syöjä ja silti eläinperäistä lykkäät kohti suuta eli voita, juustoa ja kananmunia - taas yksi näitä harhautuneita.

        Ja mikä mitta on lautasellinen - 2, 3, 4-desiä tai mitä - esim. salaatti voi olla tiheydeltään mitä tahansa ja yleensä se on täyttä höttöä eikä täytä mitenkään.

        Jotenkin ihmetyttää alkuperäisen kirjoittajan mainitsemat ehdot ruokavalioon eli ei käytä margariinia tai juustoa, mutta silti kuitenkin vetää maitotuotteita max. 600 grammaa päivässä - siis mitä häh.

        Joskus toivoisi näiden hörhöjen ajattelevan asioita hieman pidemmälle - olet sekasyöjä vaikka haluatkin olla kasvis-syöjä, joten ota ne lihat mukaan ruokavalioon ja voit paremmin.


      • soija.nakkeja

        Tuskin 15 vuotiaalla on varaa tehdä tuollaista ruoka suunnitelmaa, missä ostellaan rahkaa ja kasviksia yms. ellei ole rikkaasta perheestä.


      • ap_pähkinäsyöppö

        Kiitos paljon 158ja51myös :) Sitä vegesuunnitelmaakin olisi kiva saada! Oletko täysin vegaani? Jos olet, mitä vitamiinilisiä käytät?


    • siinä.sulle

      Ma nakkeja
      Ti Makkaraa
      Ke nakkeja
      to mehupaasto
      pe nakkeja
      la nakkeja
      su nakkeja

    • eierityistä

      Mihin tarvitset ateriasuunnitelmaa?
      Syöt kasviksia, hedelmiä, marjoja, vihanneksia paljon päivittäin.
      Huolehdit proteiininsaannista. Tunnut tietävän minua paremmin kasvisproteiinit.
      Käytät ruokaöljyjä.
      Syöt lautasmallin mukaan ja säännöllisesti. Kuuntelet, mitä kehosi sanoo. Syöt itsesi kylläiseksi, mutta et ähkyksi.

    • tavallistaruokaa

      Noin normaalipainoinen tyttö tarvitsee vain ihan tavallista ruokaa.
      Ei mäkkäreitä, pizzoja, limuja , energiajuomia, maustettuja jugurtteja, -rahkoja ja muuta sontaa kuin vain kerran viikossa, jos sitäkään.
      Lihaa, kalaa, kasviksia, leipää, perunoita, puuroa, maitoa, juustoa, hedelmiä. Tasaisen vaihtelevasti ja viisi kertaa päivässä, välipalaksi mieluummin voileipä kuin joku smootie - juotavassa muodossa saat enemmän kaloreita, mutta et tunne syöneesi. Mitään lisäravinteita/proteiinisotkuja ym. ei tarvitse, eikä ruokamäärien mittaamista desinmitalla. Tollaisesta mittaamisesta ja vahtimisesta ei saa muuta kuin anoreksian. Relax!
      Me vanhat syötiin tavallista kotiruokaa, joka ei varmaan ollut nykyisten "suositusten" mukaista - aamulla voileipää/puuroa, teetä, koulussa sitä mitä oli tarjolla, iltapäivällä koulusta tullessa voileipää ja lämmin ruoka viiden tienoilla, illalla voileipää ja teetä. Todella vähän mitään pikaruokaa/limuja sun muuta sontaa. Joka paikkaan käveltiin tai pyöräiltiin, käytiin tansseissa ja/tai hengailtiin kaupungilla. Ylipainoisia nuoria ei ollut- minulla oli koko kouluaikana 2 tai 3 vähän pulskempaa koulukaveria.

      • järki_käteen

        Näinpä.
        En kyllä muista että sanaa ateriasuunnitelma edes oli olemassa, nykyajan pissiksille se vissiin on oltava.
        Tuohon listaan lisäisin vielä riistan ja marjat. Lauantaina leivontapäivä, eli ruisleipää, pullaa, kukkoa, piirakoita ja mummo keitteli nakkeja , saunan päälle lasi jaffaa ja joskus eskimotikku.
        Hyvin on voitu, kaikki terveitä ja mistään smothiesta ei tietookaan, ellei nyt lasketa sitä että piimään vähän sokeria ja mustikoita sekaan.
        Liikuntaa-- runsaasti. Koulumatkat jalan, fillarilla, hiihtäen. Kotitöitä ja sen päälle vielä harrastettiin mm pesäpalloa. Varmaan ensikosketus punttisalille sen tiimoilta, nykyisinhän "pitää" käydä salilla ja vaikka mitkä pumpit.

        Maalaisjärkeä, ei siinä mitään muuta tarvia.
        Ja nuo pituus-painojutut ei sano yhtään mitään.

        Kun kävin kehonkoostumus mitassa työn puolesta, lihaksen osuus oli yli 75%, tätä pitäisin luotettavampana kun mitään tuommosta, laihallakin voi olla sellulittiä.
        Kookas ihminen voi olla täyttä lihasta.

        Ja 15-keäsen kroppa ei vielä ole täysin muodostunut, eikä sitä pidä ahtaa mihinkään mittoihin median antamalla perusteella.


    • ap_pähkinäsyöppö

      Ap täällä
      Jotkut ovat ihmetelleet, mitä varten tarvitsisin ateriasuunnitelmaa. Mutta miksi ei? Olisi kiinnostavaa kokeilla vähän erilaisia ruokavalioita ja nähdä, mikä on juuri se minulle sopivin. Lisäksi pyrin syömisilläni vaikuttamaan ympäristöön ja eläinten hyvinvointiin: pyrin kasvispainotteiseen ruokaan, luomutuotteisiin ja lähiruokaan. Vältän turhaa suolaa ja e-koodeja, minkä takia mm. margariini ja juusto eivät kuulu ruokavaliooni. Olen terve enkä kasva enää pituutta, joten en näe mitään estettä uusien ateriasuunnitelmien kokeilulle.
      Ja aivan vain selvennykseksi siltä varalta, että joku ei tätä tiennyt: ateriasuunnitelma on siis malli päivän eri aterioista eli lista siitä, mitä ja kuinka paljon tulee syödä aamupalalla, lounaalla jne. Joten ateriasuunnitelmaa tänne vaan, kiitos :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2230
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1741
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1596
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1372
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      292
      1233
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1099
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1053
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      928
    Aihe