”Tämä ei ole syömäkelpoista” – turvapaikanhakijoil

4765

”Tämä ei ole syömäkelpoista” – turvapaikanhakijoilta kovaa kritiikkiä

Julkaistu: 30.9. 20:53 , Päivitetty: 30.9. 21:57
TURVAPAIKANHAKIJAT Seitsemänkymmentä Hiukkavaaran hätämajoitustilaan majoitetusta turvapaikanhakijasta marssi osoittamaan mieltään Oulun poliisilaitoksen edustalle.
Poliisi sai tiedon protestista noin puoli viideltä iltapäivällä. Mielenosoitusmarssin kulkureitille lähetettiin useita poliisipartioita seuraamaan olosuhteisiinsa tympääntyneiden turvapaikanhakijoiden etenemistä. Lopulta joukkio kerääntyi Oulun poliisilaitoksen edustalle, jossa myös tyytymättömyyden syy alkoi hahmottua. Eräs turvapaikanhakijamiehistä piti käsissään lautasta, jolla oli annos hätämajoituskeskuksessa tarjottua ruokaa.

– Tämä ei ole hyvää, mies toteaa ja tökkäisee etusormellaan lautasella olevaa riisiannosta.


– Antaisin tätä koiralle. Tämä ei ole syömäkelpoista, hän jatkaa ruoka-annoksen kritisointia.





Poliisit varmistivat, etteivät turvapaikanhakijat päässeet ilmaisemaan mieltään poliisilaitoksen sisätiloihin. (KUVA: Ville Honkonen)

Karnarannan mukaan valtaosa mielenosoittajista oli irakilaisia, mutta joukossa oli myös muutama somali.

– He ovat kertomuksensa mukaan erittäin tyytymättömiä Suomessa saamaansa kohteluun, erityisesti ruoan laatuun, asioiden käsittelyn nopeuteen, tai varsinaisesti hitauteen ja ylipäätään niihin olosuhteisiin, mitä heille on tarjottu tässä tapauksessa Hiukkavaaran hätämajoitustilassa, apulaispoliisipäällikkö kuvaili mielenilmauksen lähtökohtia.

56

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 76488

      Heh, ehkä se oli koiranruokaa, kun kerta noin sai ihmisetkin haukkumaan!

      • seula

        Julkaistu missä lehdessä? Kun lähdetiedot julkaisusta puuttuu, on syytä suhtautua varauksella liioitteluihin.


      • Mitä.vattua

        Oululaisessa suvakkivajakkien sanomalehti Kalevassa muitte muassa. Samoin molemmissa iltapaskoissa.


    • ihmettelenpä

      mitä ne muuten tietää koiran ruoasta? eihän ne siedä koiria uskonnon takia niin miten ne tietää mitä koirat syö?

    • Missä-vika_

      Oulun mielenilmaus: Mannavelli ja majoitusolot kiristivät tunteita.

      • oululainen

        Ei ole ollut mannavelliä. Oli ohrarisottoa, soosia, lihaa, vihanneksia ja joku jälkiruoka. Leipää ja mitähän oli juomaksi, en muista.
        Paremmat ruuat kuin minulla pitkälti yli 10 vuoteen. Ja ilmaiseksi: minulle joku tuttava arviolta kerran vuodessa tarjoaa sapuskat...


    • joottiohraleipä

      Nyt kaikki Suomen koululaiset barrikaadeille, sillä hehän joutuvat syömään tätä syömäkelvottomaksi väitettyä koiranruokaa.

      • Tätä-mieltä-minä

        Jukka Gustafsson
        11 t ·
        Miten tähän tulee suhtautua? Turvapaikkaa hakevat ovat tyytymättömiä ruokaan ym. Viranomaiset kertovat, että ruoka samaa kansallista ruokaa mitä on tarjolla kouluissa ym.- No ehkä hedelmiä olisi asiallista olla ..mutta olen sillä tavalla "vanhanaikainen", etten kyllä hyväksy juurikaan erityiskohtelua. En itse vois kuvitella vaativani erityiskohtelua vieraassa maassa, jonka eteen en ole ( vielä) tehnyt päivääkään työtä. Kyllä menee vaikeeks! Olen sitä mieltä, että se määrä ihmisiä voidaan ottaa vastaan sota-alueilta, jotka oikeasti voidaan kotouttaa kieli ym. Koulutuksen kautta. Ihmisarvoinen elämä pitää turvata turvapaikan saaneille, mahdollisuuksien mukaan, raja pitää jotenkin asettaa siihen.


      • Makriina.ek

        Hyvä ajatus! Tällä tavoin maahanmuuttajat tuntevat tulleensa hyväksytyiksi yhteiskuntaamme. Mikä se kohottavampaa kuin marssiminen oikeuksien puolesta!

        Lapset ja pakolaiset samoille barrikaadeille. Suomi on aina jakautunut kahtia: lapset ja aikuiset. Jos kiristyksiä suunnitellaan, niin ne kohdistuvat hyvin äkkiä alaikäisiin, sillä hehän eivät äänestä.
        Nyt on aika heidän osoittaa, että maassamme on kahden kerroksen väkeä!
        Ylös ulos ja mieltä näyttämään!


      • ei.menny.perille

        Ei mitään mielen osoituksia vaan pakolaisille on tehtävä heti selväksi huom. Heti, mitä on tarjolla ja tämä on kelvattava. Toiseksi turpaikkaan hyväksytyt kotoittamiseen ja jotka ei kelpaa takaisin heti, näin se onkin tarkoitus.
        Palstalla mölytään mitä mistäkin, turhaa suun soittoa joka ei johda mihinkään koska emme ole viranomaisia nämä on hoitamassa asioita parhaalla katsomalla tavalla.


      • Makriina.ek
        ei.menny.perille kirjoitti:

        Ei mitään mielen osoituksia vaan pakolaisille on tehtävä heti selväksi huom. Heti, mitä on tarjolla ja tämä on kelvattava. Toiseksi turpaikkaan hyväksytyt kotoittamiseen ja jotka ei kelpaa takaisin heti, näin se onkin tarkoitus.
        Palstalla mölytään mitä mistäkin, turhaa suun soittoa joka ei johda mihinkään koska emme ole viranomaisia nämä on hoitamassa asioita parhaalla katsomalla tavalla.

        Niinhän lapsillekin sanotaan: "Syö ohrarisottosi ilman mielenosoituksia! Tänään tämä on lautasella ja nyt syöt! Pitää olla kiitollinen ja popsia ruoka ilman turhaa suunsoittoa. Sitten voit mennä kavereittesi kanssa pihalle vaikka palloa potkimaan!"
        Kaikki me kuitenkin tiedämme, että ohrarisotto on terveellistä ja ravitsevaa.


    • halalonrikos

      Toivottavasti skandinaaviaan tulee -20c pakkasta ja pian, että massat alkavat palata etelään, jos ruoka ei kelpaa, niin onhan meillä makkaratuotteita ja kansallisia ruokia kuten Karjalanpaistit, kaurapuurot sun muut kulinaristiset ruoat.

      • mietis

        Mitä pakkaset vaikuttaa kun on sisällä lämmintä ja on lämpöisiä vaatteita.


      • Mietin.kyllä
        mietis kirjoitti:

        Mitä pakkaset vaikuttaa kun on sisällä lämmintä ja on lämpöisiä vaatteita.

        Vaatteista tulee pula. Eikä ihme, onhan tulijoita pilvin pimein.
        Nyt jo miesten kengät ovat loppuneet.
        Se ei ehkä olekaan ihan huono juttu, kunhan lokakuu pääsee vauhtiin. Ei tee mielii lähteä mieltä osoittamaan raitille.


    • KenraaliJantunen

      Jos ei ruoka kelpaa sen voi jättää syömättä

      • Himmelsauge

        Hyi sinua, on sentään "maksava asiakas".


      • Kirotusvihre

        Maksama asiakas, ei maksava.
        Veronmaksajien maksama.


    • Maassa.maan.tavat

      Ruoka on samaa kuin mitä lapsille syötetään kouluaterioilla. Tiedoksi siis maahanmuuttajille, mikä heidän lapsiaan odottaa, vaikka itse söisivätkin halalpihvejä.

      • Totuudentorvet

        Pakolaiset kertovat totuuden niin suomalaisesta ruoasta kuin terveydenhoidostakin, joita täällä paikalliselle kansalle on mainostettu niin hyviksi! Eivät kelpaa edes pakolaisillekaan!


    • asiakkaitako

      Ovat kuulemma tottuneet kokolihaan, risiin ja salaattiin. SPR noudattaa tietysti toiveita, kutsuu jo asiakkaiksi näitä. Vihannekset ja salaattitarpeet tosi kalliita varsinkin talvisaikaan Suomessa, ei niitä suomalaiset koululaiset juurikaan saa, koulaterian kustannukset saa olla yleensä alle 1 euron. Ei ole varaa suomalaisella pienipalkkaisella tai sosiaalituella elävällä perheellä ostaa kokolihaa kuin ehkä kerran viikossa, tuoreista vihanneksista puhumattakaan. Täällä syödään puuroa, perunaa, jauhelihaa, makkaraa. Kyllä pitäisi jo puhaltaa peli poikki, kun turvapaikan hakijoitten ruoka oikkuihin suostutaan. Eikö ne tulekkaan pakolaisleiriltä, jossa ovat nälkää nähneet ja köyhistä kurjista oloista ? Sitten ihmetellään ja paheksutaan, jos joku uskaltaa jotenkin vastustaa tätä touhua. Syy on meidän päättäjissä ja niissä, jotka tästä hyötyy. Kyllä hyvää ruokaa toimitetaan maksusta mihin vaan, mutta kuka sen maksaa ? Valtio maksaa, sillä varmaan raha kasvaa puussa toisin kuin meillä veronmaksajilla.

      • valttimaltti

        Omia olettamuksia näkyy olevan monella, roskalehdistöjen kaikuja!


    • maltillisesti
    • palatkoon-pois-maahansa

      HALOOOOOOO !!!!!

      Olen sotan syttyessä syntyny, olen kokenu suomen sota-ajan ja jälkeisen ajan, silloin tuli karjalaisia suomeen, me otimme ainaki mijoona suomen omia sotaa pakenevia vastaan AVO SYLIN,
      kouluissa lapset ei saanu muuta ruokaa kuin omat kotoa tuodut voiveilvät ja maitoa pullossa eväänä,
      hiukan myöhemmin aloimme saada jotain keittoa ja puuroa,
      keitto oli ameriikasta tuotua kalajauhosta tehtyä velliä, jota lapset kylläkää ei pystyneet syömään sen pahan maun vuoksi,
      suomi selvisi kaaoksesta, eikä pakolaiset valtanneet ruuan huonoutta, koska kaikilla oli vähän syötävää.
      ON todella röyhkeää tulla vieraalta maalta vaatimaan oman kultuurin eväitä,
      suomessa syödään suomen ruokia,
      JOS suomen rauoka ei kelpaa, HE VOI palata heti omaan maahansa lihapatojen ääreen,
      muslimeille TIEDOKSI :
      " MAASSA MAAN TAVALLA tai POIS MAASTA "

      EI täällä omilla kansalaisillakaan kaikki ole hyvin,
      muslimit
      totukoot maan tavoilla köyhyyteen,,,

      • täysin.samaa.mieltä

        Hyvä kommetti.
        Tauno Tasaraha voimmeko heittää nämä pakolaiset väkipakolla ulos maasta,ja miten.
        Lapsuudessamme ei ruoka ollu kummosta kuitenkin selvittin ei ollut vaihtoehtoja, kenelle oli valittanut.


      • raskaita-mietteitä-

        Tuohon sodan aikaiseen kouluruokailuun voi lisätä,
        ei ollut leikkeleitä leivän välissä,
        oli vain voita ja HYVÄÄ kunnon ruisleipää,
        sillä ruualla lapset kasvoi ja kouluttauti loistaviksi rehellisiksi , ahkeraksi , työtä tekeväksi kansaksi.
        Oli myös paljon vakavia tauteja, tuberkuloosi tappoi paljon nuoria ja lapsia, siihen aikaa ei ollut vielä antibiootteja suomesa,
        antibiottit, eli penisilliini tuli suomeen vuonna 1945 , se oli myös minu elämäni pelastus, olin silloin kuusivuotias,
        ilman penisillinä kuolemani olisi ollu varma, ei mitään mahdollisuutta olisi ollu paranemisesta, kiitos tieteen kehitymisen, sekä kiitos ameriikalle,
        siltä tuli lääke suomeen,
        --
        Tämänki elämän vaihe piti vielä nähdä ennen kuin kuolen,
        muslimien ryntäys pieneen suomenmaahamme,
        en ikinä olis uskonu eläväni näin vanhaksi,
        --
        toivottavasti ne soputuu kylmään köyhään maahamme ja kultuuriimme,
        ei tahtois nähdä enää minkäänlaista sotaa suomessa,


      • Makriina.ek
        raskaita-mietteitä- kirjoitti:

        Tuohon sodan aikaiseen kouluruokailuun voi lisätä,
        ei ollut leikkeleitä leivän välissä,
        oli vain voita ja HYVÄÄ kunnon ruisleipää,
        sillä ruualla lapset kasvoi ja kouluttauti loistaviksi rehellisiksi , ahkeraksi , työtä tekeväksi kansaksi.
        Oli myös paljon vakavia tauteja, tuberkuloosi tappoi paljon nuoria ja lapsia, siihen aikaa ei ollut vielä antibiootteja suomesa,
        antibiottit, eli penisilliini tuli suomeen vuonna 1945 , se oli myös minu elämäni pelastus, olin silloin kuusivuotias,
        ilman penisillinä kuolemani olisi ollu varma, ei mitään mahdollisuutta olisi ollu paranemisesta, kiitos tieteen kehitymisen, sekä kiitos ameriikalle,
        siltä tuli lääke suomeen,
        --
        Tämänki elämän vaihe piti vielä nähdä ennen kuin kuolen,
        muslimien ryntäys pieneen suomenmaahamme,
        en ikinä olis uskonu eläväni näin vanhaksi,
        --
        toivottavasti ne soputuu kylmään köyhään maahamme ja kultuuriimme,
        ei tahtois nähdä enää minkäänlaista sotaa suomessa,

        Nämä ovat vasta turvapaikanhakijoita. Jokainen kuulustellaan ja turvapaikan tarve arvioidaan. Kaikki eivät tule sitä samaan, ja kun talvi ja kylmä yllättää, elintasoturistit lähtevät liukkaasti lämpimämpään maahan. Kotimaakin voi jo silloin kutsua.
        Onhan joukossa paljon vain parempaa elämää etsiviä, joilla ei olisi ollut kotimaassaan hätää. Esim. albanialaisia kuulemma oli paljonkin liikkeellä alkuvuodesta, mutta yksikään ei saa turvapaikkaa mistään maasta, koska Albania on turvallinen maa. Nyt he jo ovat poissa pyrkijöistä, mutta varmasti joukossa on yhä samanlaisia yrittäjiä.
        Eivät nämä kaikki tänne jää.


      • Lahjahevosen-suuhun

        katsovat nämä turvapakolaisiksi haluavat. Suomalainen kansanviisaus sanpp, että niin ei pidä tehdä.

        Pitkä matka lääkäriin, yksipuolinen ruoka ja juomaveden hakeminen vessasta. Näistä asioista turvapaikanhakijat kertoivat huolensa Oulun poliisille eilisessä mielenosoituksessa.

        Eilen illalla kymmenet turvapaikanhakijat kokoontuivat osoittamaan mieltään Oulun poliisitalon eteen.

        Syynä mielenosoitukseen oli ennen kaikkea turvapaikanhakijoiden tyytymättömyys hätämajoituksen oloihin.

        – Pääasia oli ruoka ja sen laatu. Heillä oli näyteannos mukana. Se oli riisiannos, jossa en nähnyt mitään sattumia joukossa. He kertoivat itse, että siinä joskus joku tonnikalan palanen saattaa olla, kertoo apulaispoliisipäällikkö Arto Karnaranta Oulun poliisilaitokselta.

        Terveydenhoito huolettaa
        Karnarannan mukaan osa turvapaikanhakijoista on tyytymättömiä myös siihen, millaista terveydenhoitoa Hiukkavaaran hätämajoitusyksikössä tarjotaan.

        – Siellä on jossain määriin sairaita ihmisiä tässä joukossa. Lähinnä on voitu antaa särkylääkettä vaivaan kuin vaivaan. Hakijoita on käsketty mennä taksilla kaupunkiin lääkärikäyntiä varten. Taksi pitää maksaa itse, eikä kaikilla ole runsaasti rahaa.





        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/oulun-poliisi-listasi-turvapaikanhakijoiden-murheet-terveydenhoito-tokkii-ruoka-ala-arvoista/5337994


      • Ajan.tasalla.ja.autolla
        täysin.samaa.mieltä kirjoitti:

        Hyvä kommetti.
        Tauno Tasaraha voimmeko heittää nämä pakolaiset väkipakolla ulos maasta,ja miten.
        Lapsuudessamme ei ruoka ollu kummosta kuitenkin selvittin ei ollut vaihtoehtoja, kenelle oli valittanut.

        Voimme heittää, mutta ensinnäkään nämä eivät ole pakolaisia vaan ylivoimaisen suurelta osalta tänne lähetettyjä irakilaisia sotilaita upseereja myöten. Toiseksi omat maanpetturimme aina poliiseja ja sotilaita myöten ovat kääntyneet sisäisiksi vihollisiksimme ja eivät heitä ulos vaan haalivat lisää sotajoukkoja tyhjennettyihin kasarmeihimme ja muihin siihen tarkoitukseen soveltuviin tiloihin.


    • Purnaajien-kiukuttelua

      Pitkä matka lääkäriin, yksipuolinen ruoka ja juomaveden hakeminen vessasta. Näistä asioista turvapaikanhakijat kertoivat huolensa Oulun poliisille eilisessä mielenosoituksessa.

      Eilen illalla kymmenet turvapaikanhakijat kokoontuivat osoittamaan mieltään Oulun poliisitalon eteen.

      Syynä mielenosoitukseen oli ennen kaikkea turvapaikanhakijoiden tyytymättömyys hätämajoituksen oloihin.

      – Pääasia oli ruoka ja sen laatu. Heillä oli näyteannos mukana. Se oli riisiannos, jossa en nähnyt mitään sattumia joukossa. He kertoivat itse, että siinä joskus joku tonnikalan palanen saattaa olla, kertoo apulaispoliisipäällikkö Arto Karnaranta Oulun poliisilaitokselta.

      Terveydenhoito huolettaa
      Karnarannan mukaan osa turvapaikanhakijoista on tyytymättömiä myös siihen, millaista terveydenhoitoa Hiukkavaaran hätämajoitusyksikössä tarjotaan.

      – Siellä on jossain määriin sairaita ihmisiä tässä joukossa. Lähinnä on voitu antaa särkylääkettä vaivaan kuin vaivaan. Hakijoita on käsketty mennä taksilla kaupunkiin lääkärikäyntiä varten. Taksi pitää maksaa itse, eikä kaikilla ole runsaasti rahaa.

      • Kansanviisaus

        Meillä päin sanottiin, ettei lahjahevosen suuhun katsota.


    • koiratvalittaavaa

      Koirlle annetaan yleensä koiran ruokaa, jos on kiltti saa myös grillattua sikaa.

      • herätkääjo

        Sieltä on tulossa vaikka miljoona joille kelpaisi hyvin kaurapuuro. Asia on äärimmäisen vakava.


      • SuklaataEmmeSyö

        Mulla koira syö paremmin kuin minä itse, tai ainakin kalliimmin. Allergiansa vuoksi on kaikki viljatuotteet bannissa, joten lihalinjalla mennään.
        Meikäläinen kun syö kaurapuuroa niin koiruli vetelee lohta, peuraa, poroa, sikaa, nautaa, kanaa tai lammasta.


    • AlexUbergood

      Nämä turvapaikanhakijat voivat vappaasti majoittua hotellin ja syödä ravintolassa. Niin jokainen turistikin tekee.

      Ihmisten pitäisi ymmärtää, mistä pakolaisvirta , johtuu. Parempien elinohtojen hakeminen. Euroopan valloitus islamin levitys.
      Pitää olla kiihko vihreä tai vasuri, jos asiaa ei ymmärrä.
      Palautukset nopeasti käyttöön.
      Venäjälle vain, kosks Venäjä on aloittanut pommitukset.
      Venäjä on muuten turvalli nen maa.

      • pois-pikaisesti-maasta

        AlexUbegood:
        tuohon voi lisätä
        että voivat majottua hotelliin KUN ITSE maksavat holettimaksut !
        NIIN suomalainenki turisti tekee ulkomailla ITSE pitää maksaa täysihoito hotellissa
        ja kaikki lääkärimaksut, ellei ole ottanu vakuutusta ,
        ON typerää tulla tänne arvostelemaan suomen ruuan huonoutta,
        SE EI ole huonoa, se on puhdasta ja hyvää,
        palatkoon heti kotimaahansa kun siellä on kaikki paremmin,
        MIKSI tulevat täänne,


    • tursus

      En söisi minäkään lehtivalokuvassa olevaa sotkua, enkä syöttäisi sitä koirallenikaan. Häpeällistä tarjota ihmisille sianruokaa.

      • tolkkuapeliin

        Minä syön riisiä useinkin, se heppu oli vaan syönyt jo ne kanat ja esitteli pelkkiä riisejään. Ovat esittäneet toivomuksen että mieluummin riisiä, ei perunaa, pastaa, eikä ohraa.


      • johan-on-mahtavaa-

        sakkia, hyiiiii helekutti,


        tursus:
        -
        OLET MUSLIMI,
        mitä valitat,
        painu sinne mistä olet tullukki,
        täällä EI kaivata sinua eikä sinun hengenheimolaisiasi,
        painu helvettiin, enenkuin sinut sinne viedään,


      • uskoton-usko
        johan-on-mahtavaa- kirjoitti:

        sakkia, hyiiiii helekutti,


        tursus:
        -
        OLET MUSLIMI,
        mitä valitat,
        painu sinne mistä olet tullukki,
        täällä EI kaivata sinua eikä sinun hengenheimolaisiasi,
        painu helvettiin, enenkuin sinut sinne viedään,

        Sie oot varmaan kristitty puheist päätellen.


      • Miksi-kaikki-ilmaiseksi
        tolkkuapeliin kirjoitti:

        Minä syön riisiä useinkin, se heppu oli vaan syönyt jo ne kanat ja esitteli pelkkiä riisejään. Ovat esittäneet toivomuksen että mieluummin riisiä, ei perunaa, pastaa, eikä ohraa.

        Suomalainen startup-yritys Funzilife julkaisee turvapaikanhakijoille tarkoitetun ILMAISEN kännykkäpalvelun. Funzi-palvelun tarkoituksena on jakaa tietoa Suomesta ja suomalaisesta arjesta, opettaa kieltä ja kertoa turvapaikkaprosessista sekä oikeusturvasta.

        Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen vastaava palvelu Euroopassa.

        "Haluamme antaa turvapaikanhakijoille helposti ymmärrettävää tietoa, joka helpottaa Suomessa toimimista", sanoo Funzilifen toimitusjohtaja Tero Salonen.

        ANTTI SAUKKO / FUNZI
        Funzilife-startup on kehittänyt kännykkäpalvelun turvapaikanhakijoille. Kuvassa yhtiön toimitusjohtaja Tero Salonen (vas.), Jonas Lindström, Kim Remitz sekä Irena Bakić.

        xxx

        Miksi kaikki ilmaiseksi? Jos meille olisi nuorina annettu kaikki ilmaiseksi, meistä ei ikinä olisi tullut mitään!

        Pian niitä syötetäänkin lusikalla, aikuisia terveita vahvoja MIEHIÄ!


      • Lopettakaa-jo-tuo

        Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen vastaava palvelu Euroopassa.

        Suomi yrittää taas olla paras, siksi sitä haukutaankin ympäri Eurooppaa.


      • tee-itse-miksi-valitat
        uskoton-usko kirjoitti:

        Sie oot varmaan kristitty puheist päätellen.

        Sinä olet tyhmä muslimi,
        kuinka sinulla on muka oikeus tulla moittimaan suomalaista hyvää ruokaa,
        miksi et itse tee ruokaasi, jos suomen ruoka ei kelpaa,


    • Makriina.ek

      Tänään on Hesarissa artikkeli näistä asioista. Tiedoksi esim. että FB:ssa on palstoja, joilla pakolaiset vaihtavat tietoja ja kokemuksiaan. Kotimaissa ollaan perillä suomalaisista oloista. Pakolaisten valitukset majoitusoloista ovat luettavissa myös lähtömaissa. Pommitusten keskelle jääneet maanmiehet ihmettelevät valituksia.

      Jotkut pakolaiset haluaisivat omat ruokarahat.
      Minua suututtaa ajatella, että sama ruoka, jota tarjotaan peruskoululaisille päivittäin ei kelpaa pakolaisille, vaan he pitävät sitä koiranruokana.
      Oppikoot nyt, että jos tänne jäävät, heidän omat lapsensa syövät juuri tätä ruokaa kouluaikanaan. Sen kun opettelevat maan tavoille. Lastemme päiväateria valmistetaan eurolla per pvä. Sen edullisempaa sapuskaa ei voi varmaankaan saada aikaan.
      Sen myönnän nopeasti, että suomalainen ruoka on liian varovasti maustettua. Mutta sehän korjautuu kyllä, kun ylimääräisiä mausteita toimitetaan pakolaisten ruokapöytiin. Lahjoituksia kaivataan.

      • Poikkeusoloissahan siellä joutuvat vapaaehtoiset organisoimaan tuon ihmisvirran! Kulttuurierot siinä törmäävät vain rajusti puolin ja toisin:D

        Hyvä etteivät tarjonneet puuroa ja luuydinrasvaa a la Kuusamo, josta tyttärelleni tuli koti-ikävä jouluaattona anoppilassa. Nyt pitää heittää vaatteet päälleen tapaamiseen,..


      • kaikenlaisia-mamuissakin

        Vapaaottelija Amirkhani älähti ruokakohusta: "Hyviä esimerkkejä siitä, ketkä turvapaikkoja oikeasti tarvitsevat"

        Makwan Amirkhanilta ei riitä ymmärrystä ruosta valittaville turvapaikanhakijoille.
        MTV MEDIA
        Vapaaottelija ottelija Makwan Amirkhani ottaa kantaa turvapaikanhakijoiden ruokalakkoiluun Facebook-sivuillaan.

        Hennalassa ja Oulun Hiukkavaarassa osa turvapaikanhakijoista ei eilen mennyt aluksi syömään, koska protestoivat ruoan makua vastaan. Amirkhanilta ei riitä ymmärrystä protestoijille:

        – Nämä valittajien teot ovat hyviä esimerkkejä siitä, ketkä niitä turvapaikkoja oikeasti tarvitsevat.

        Hän kertoo päivityksessä Suomen olevan kiltti ja avulias pakolaisia kohtaan .


        – Mä näin tänään videon, missä kaks alle 10-vuotiasta lasta keräävät ruuan murusia kivien ja hiekan seasta. Sit täällä joku valittaa pahasta riisistä, kurditaustainen Amirkhani kirjoittaa.

        Ilta-Sanomien tietojen mukaan suurin osa turvapaikanhakijoista meni eilen lopulta syömään, kun media oli lähtenyt paikalta.


      • vapaaottelija

        Turvapaikanhakijat jatkavat ruokaprotestiaan Oulussa – aikuiset eivät tulleet syömään. Amirkhanilta ei riitä ymmärrystä protestoijille:– Nämä valittajien teot ovat hyviä esimerkkejä siitä, ketkä niitä turvapaikkoja oikeasti tarvitsevat.


      • Makriina.ek
        vapaaottelija kirjoitti:

        Turvapaikanhakijat jatkavat ruokaprotestiaan Oulussa – aikuiset eivät tulleet syömään. Amirkhanilta ei riitä ymmärrystä protestoijille:– Nämä valittajien teot ovat hyviä esimerkkejä siitä, ketkä niitä turvapaikkoja oikeasti tarvitsevat.

        Lapsellista käytöstä. Noinhan lapsi juuri tekee: MINÄ EN SYÖ! Kuka siitä sitten kärsii? Lakkoilija itse, ei kukaan muu.
        Järjellä ajatteleva maahanmuuttaja tai siksi pyrkivä varmasti pystyy ajattelemaan, kuinka suuri menoerä rahaton ja asunnoton pakolaislauma on mille tahansa yhteiskunnalle. Tulijoiden on osattava luovia kaikkien karikkojen välissä, he eivät saa mitään asiaa hoidetuksi lakoilla tai mielenosoituksilla. Auttajien myötätunto ei kestä vaatimuksia, joita ei voida hyväksyä eikä toteuttaa.
        Tosissaan turvapaikkaa etsivä ihminen tyytyy vähäänkin, sillä hänhän joutuu kaikessa turvautumaan vain omaan päättäväisyyteensä, taitoonsa ja jos uskovainen on, jumalaansa.
        Pun.Ristin vapaaehtoisia on jo kuulemma tuhannen tienoilla. Pian väki vähenee, jos heidän työlleen ei arvoa anneta.


      • vasta-alkuasoittoa
        Makriina.ek kirjoitti:

        Lapsellista käytöstä. Noinhan lapsi juuri tekee: MINÄ EN SYÖ! Kuka siitä sitten kärsii? Lakkoilija itse, ei kukaan muu.
        Järjellä ajatteleva maahanmuuttaja tai siksi pyrkivä varmasti pystyy ajattelemaan, kuinka suuri menoerä rahaton ja asunnoton pakolaislauma on mille tahansa yhteiskunnalle. Tulijoiden on osattava luovia kaikkien karikkojen välissä, he eivät saa mitään asiaa hoidetuksi lakoilla tai mielenosoituksilla. Auttajien myötätunto ei kestä vaatimuksia, joita ei voida hyväksyä eikä toteuttaa.
        Tosissaan turvapaikkaa etsivä ihminen tyytyy vähäänkin, sillä hänhän joutuu kaikessa turvautumaan vain omaan päättäväisyyteensä, taitoonsa ja jos uskovainen on, jumalaansa.
        Pun.Ristin vapaaehtoisia on jo kuulemma tuhannen tienoilla. Pian väki vähenee, jos heidän työlleen ei arvoa anneta.

        Se siinä onkin. Vapaaehtoiset SPR työntekijät tekee ilmaiseksi, mutta SPR on muuten valtava bisnes. Heillä on myös yksinoikeus veren myyntiin sairaaloille. Koekeasti palkattuja pomoja on paljon. Nyt on jo muitakin tahoja ilmaantunut turvapaikkabisnekseen. Tämä on vasta alkua, pieni jäävuoren huippu pakolaisvyöryissä. lukekaa mitä Venäjä tekee Syyriassa niin alatte tosiaan huolestua.


      • Sisar.hento.valkoinen
        vasta-alkuasoittoa kirjoitti:

        Se siinä onkin. Vapaaehtoiset SPR työntekijät tekee ilmaiseksi, mutta SPR on muuten valtava bisnes. Heillä on myös yksinoikeus veren myyntiin sairaaloille. Koekeasti palkattuja pomoja on paljon. Nyt on jo muitakin tahoja ilmaantunut turvapaikkabisnekseen. Tämä on vasta alkua, pieni jäävuoren huippu pakolaisvyöryissä. lukekaa mitä Venäjä tekee Syyriassa niin alatte tosiaan huolestua.

        Totta kai P.R. tarvitsee ja käyttää rahaa. Ihmeellinen ajatus, että auttajien tulisi keksiä aina miten saada apu ilmaiseksi perille ja palkattomilla työntekijöillä. P.R:n palveluksessa on satoja ammatti-ihmisiä ja järjestö toimii ympäri maailman. Mitä sinulla on sitä vastaan?
        Kaikki maksaa.


      • sikaasyövä.julkihetero
        sini-sirkku kirjoitti:

        Poikkeusoloissahan siellä joutuvat vapaaehtoiset organisoimaan tuon ihmisvirran! Kulttuurierot siinä törmäävät vain rajusti puolin ja toisin:D

        Hyvä etteivät tarjonneet puuroa ja luuydinrasvaa a la Kuusamo, josta tyttärelleni tuli koti-ikävä jouluaattona anoppilassa. Nyt pitää heittää vaatteet päälleen tapaamiseen,..

        Luuydinhän oikein herkkuruokaa! Sitä vain enää harvoin saa mistään.


      • sikaasyövä.julkihetero kirjoitti:

        Luuydinhän oikein herkkuruokaa! Sitä vain enää harvoin saa mistään.

        Mikä ettet saisi? Soppalihaa luineen jos pyytää, tai possunpotkaa savustettuna nyt ainakin on tarjolla. Ydinluuta pelkästään löytyy isommista kauppoista kysymällä.

        Kirkasta rasvaa se sulana kai on, en itse ole puuroon joutunut sitä kaatamaan, mutta Lapin kylmissä oloissa varmaan entisajan herkkua, jos siinä ois suolaa. Voisilmä ruispuurossa on tutumpaa:D


      • Ähläm.ällyyy
        vapaaottelija kirjoitti:

        Turvapaikanhakijat jatkavat ruokaprotestiaan Oulussa – aikuiset eivät tulleet syömään. Amirkhanilta ei riitä ymmärrystä protestoijille:– Nämä valittajien teot ovat hyviä esimerkkejä siitä, ketkä niitä turvapaikkoja oikeasti tarvitsevat.

        Vaan hetipä kelpasi ruoka, kun media poistui paikalta! Että sellaista kiukuttelua niinkuin pikkulapsella. Vaan tuskimpa sen parempaan pystytäänkään kun ÄO on hätinnä 70. Testattu useammassakin laitoksessa; netistä haulla lisää.


    • 121212

      Tänne paratiisiin ilmaisen rahan ja ruuan


      pariin päästyään, niin eivätkö nuoret terveet miehet saaneetkaan neljää neitsyttä raiskattavakaseen?

    • olipa-törkeä-teko

      muslimeilta,

      alotukseen:
      --
      ON törkeää tulla suomeen moittimaan suomalaista ruokaa,
      etelän ihmeet ovat tottuneet tulisen makuisiin voimakaasti maustettuihin ruokiin,
      suomessa taas arvostetaan raakaaineen alkuperäistä makua,
      joten mausteita käytetään hillitysti,
      jos suomen ruoka ei kelpaa, valmistakoon itse ruokansa,
      suomalainen vanhus ja köyhä olisi onnesta mykkänä jos saisi ilmaiseksi muslimeille tajottua ruokaa,
      mutta kun ei saa ilmaiseksi,
      suomessa kaikki maksaa,
      varsinki omalle kansalle, mitään ei saa ilmaiseksi,
      -
      johtopäätös tästä,,,
      suomen kansa on rasismin kohteena,

    • saha

      Rajalla heti tarkastus ja rekisteröinti, siitä heti käännytetään osa pois, sitten rokotukset ja kuuden viikon karanteeni niille, jotka täyttää pakolaisen osan.

      Seikkailijat ja elintasopakolaiset heti pois! Jollei kontrollia pidetä, täällä elämä
      menee perin surkeaksi. Sitä emme halua, vaivalla on saatu elintaso nousuun, emme ole velvollisia noita noin paljon elättämään vielä velkarahalla!
      Naurettavaa touhua!

    • 8887

      Tampereella nuoren naisen raiskausyritys, tekijänä ulkolainen mies, joka puhui ehkä arapiaa.
      Kyllä poliiseille nyt tulee töitä, millähän kaikkeen ehtivät?

      Ei noilla ole järkeä eikä minkäänlaisia käytöstapoja!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1612
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1202
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      119
      1176
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      46
      1064
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe