Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi kaste pitää uusia?

Eenokki

Ne jotka ovat upotuksen nimeen vannojia ja että kasteelle taluttajan pitää olla "uudestisyntynyt" ainakin puoliksi. Myös talutettavan pitää olla sellaisessa uskossa joka menee "läpi" ja että silminnähden ovat todisteena antautumisen merkit, silmät kyynelissä ja kuset housuissa?
Miksi on neljä kertaa upotus kastettua ja siihen päälle vauvana kaste?
Eikö yksi kaste olekaan riittänyt ja eikö Raamattu puhu yhdestä kasteesta? Minä huomaan että uusitut kasteet ovat merkkinä että joku toinen lahko tahtoo ottaa tykönsä tarjoamalla oikeata oppia. On kastettu altaassa on avannossa on paljussa massakyypissä ja kylpyammeessa lutrattu eikä mikään ole auttanut vaikka Andy pesuainetta ollaan heitetty sekaan koko pakkaus luullen sen poistavan vanhan aatamin pahuuksien kanssa,ainakin muutamaksi viikoksi? Sitten nousee israelin kävijöitä jotka ovat tuoneet jordanin vettä pullossa joka sitten on sekoitettu allasveteen mutta se on yhä h2o:ta eli vettä. Ei mene hetkeäkään kun itse piru lurauttaa eli suomeksi kusasee siihen pulloon ja juottaa kuka vain uskoo pullon henkeen.Monella kasteella on käyty eikä mikään niistä ole antanut rauhaa sydämeen eikä ihmisteot voikaan antaa muuta kuin
rauhattomuuden ja sitä sitten pitää peitellä ihmisten joukossa pukeutuneena lahko naamariin.

63

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusimiskaste tehdään samasta syystä kuin ensimmäinenkin: taikauskon vuoksi!

      Tosin aikuisena kastaminen on mielestäni reilumpaa, imeväiseltä kun ei oikein voi valistunutta mielipidettä odottaa.

    • LuterilaisestaOpista

      Kyse lienee useimmilla siitä, että ottaa kannan kahden kastemuodon välillä. Ainakin minulla oli niin. Mietin uskoontultuani, että onko raamatullisen kasteen ajatus sellainen, että se nyt vaan on jotakin, mikä pitää jossain vaiheessa elämää saada, koska muka Raamatussa on niin säädetty ja on ihan sama että milloin sen saa, vauvana tai aikuisena.
      Ja kun ihmisen kerran pitää se saada, niin silloin homma voi hyvin mennä niin kuin Suomessa ja monessa muussa maassa aikoinaan meni että lakisääteisesti kastetaan kaikki.
      En nähnyt sellaisessa kastekäytännössä mitään järkeä. Kaste oli Raamatun aikaan ennemmin erottautuminen Kristukselle ja hänen tunnustamisensa. Tai mitä kaikkea siihen sitten saattoikaan sisältyä. Kuitenkin se oli henkilökohtainen juttu. Se perustui omaan uskoon. Uusi liitto ei ole niin kuin vanha liitto, johon tultiin syntymän perusteella.
      Kansankirkkoajatus on tavallaan vanhatestamentillinen tai vanhan liiton perusteiden tapaan rakennettu. Mutta ei se toiminut Israelin kansan parissa eikä toimi suomalaistenkaan kanssa.
      Raamatullinen seurakunta oli selvästi sellainen, joka koostui Kristuksen henkilökohtaisesti vastaanottaneista. Uskovien seurakunta. Ei mikään koko kansan yhteisö.
      Minä siis oikeastaan tein valinnan kahden eri kastekäytännön välillä. Ja hylkäsin sen käytännön ja ajattelun, että kaste nyt vaan pitää joskus saada ja ihan sama milloin.
      Ja valitsin sen, että haluan erottautua Kristukselle ja tunnustaa uskoni kasteessakin. Sellaisesta eivät kaikki tietenkään tykänneet tai tykkää, mutta sekin kuuluu asiaan Jeesuksen seuraajalle, että tulee vastustusta.
      Saamani lapsikaste tuntui ja yhä tuntuu aivan merkityksettömältä. Ja sitä se on. Se on kristikunnan harha-askel, jonka otettiin, kun maallistuminen alkoi saada sijaa hyvän alun jälkeen. Uskon tilalle tuli instituutio ja laitos. Lapsikasteella ei yksinkertaisesti ole mitään merkitystä pelastuksen kannalta.

      • jågqwrghr

        Sehän tämä jumalanpilkkalauluja levittelevä Johnny B eli SongWriter eli Luterilaisesta opista. Hän yrittää nimimerkkiä muuttamalla eksyttää ihmisiä.


      • LuterilaisestaOpista
        jågqwrghr kirjoitti:

        Sehän tämä jumalanpilkkalauluja levittelevä Johnny B eli SongWriter eli Luterilaisesta opista. Hän yrittää nimimerkkiä muuttamalla eksyttää ihmisiä.

        Käytin nimimerkkiä JohnnyB ja niin kävi, että joku rekkasi sen itselleen. En voinut enää käyttää sitä. Surku. Muutin sen muotoon JohnnyBee. Ja niin kävi, että pian joku rekkasi senkin, enkä enää voinut käyttää sitäkään. Olikohan kyseessä sattuma vai kiusanteko? Epäilen jälkimmäistä. Joku pääsi ilmeisesti siten syyttämään nimimerkkien vaihdosta? No, kaikkea hyvää hänelle/heille.
        Siitä hyppäsin sitten tähän LuterilaisestaOpista nikkiin, koska sitä oppia juuri ruodin. Sitä ei kukaan ole vielä rekannut.
        Eikä ne laulut todellakaan ole jumalanpilkkaa vaan irvailen vain ja ainoastaan ihmisten keksimälle lapsikasteelle. SongWriter saattaa joskus heittää tänne lisääkin matskua. Katsellaan jos huvittaa...

        Oliko sulla muuten jotain kommenttia tuohon tekstiini, hyvä vaihtuvanikkinen jågqwrghr? ;)


      • jågqwrghr
        LuterilaisestaOpista kirjoitti:

        Käytin nimimerkkiä JohnnyB ja niin kävi, että joku rekkasi sen itselleen. En voinut enää käyttää sitä. Surku. Muutin sen muotoon JohnnyBee. Ja niin kävi, että pian joku rekkasi senkin, enkä enää voinut käyttää sitäkään. Olikohan kyseessä sattuma vai kiusanteko? Epäilen jälkimmäistä. Joku pääsi ilmeisesti siten syyttämään nimimerkkien vaihdosta? No, kaikkea hyvää hänelle/heille.
        Siitä hyppäsin sitten tähän LuterilaisestaOpista nikkiin, koska sitä oppia juuri ruodin. Sitä ei kukaan ole vielä rekannut.
        Eikä ne laulut todellakaan ole jumalanpilkkaa vaan irvailen vain ja ainoastaan ihmisten keksimälle lapsikasteelle. SongWriter saattaa joskus heittää tänne lisääkin matskua. Katsellaan jos huvittaa...

        Oliko sulla muuten jotain kommenttia tuohon tekstiini, hyvä vaihtuvanikkinen jågqwrghr? ;)

        Laulusi ovat jumalanpilkkaa ja irvailet Jeesuksen asettamalla kasteelle. Uudestikastetta ei Raamatussa ole.


      • LuterilaisestaOpista
        jågqwrghr kirjoitti:

        Laulusi ovat jumalanpilkkaa ja irvailet Jeesuksen asettamalla kasteelle. Uudestikastetta ei Raamatussa ole.

        Jeesuksen asettaman kasteelle minä nimenomaan olen saanut astua Raamatusta löytyvän mallin mukaan. Enkä sille irvaile. Eikä se ole uudestikaste vaan se ainoa oikea kaste joka, tulee uskon jälkeen,
        "Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste."
        Ensin Herra, joka antaa uskon, joka tunnustetaan kasteessa.


      • ofokv
        LuterilaisestaOpista kirjoitti:

        Jeesuksen asettaman kasteelle minä nimenomaan olen saanut astua Raamatusta löytyvän mallin mukaan. Enkä sille irvaile. Eikä se ole uudestikaste vaan se ainoa oikea kaste joka, tulee uskon jälkeen,
        "Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste."
        Ensin Herra, joka antaa uskon, joka tunnustetaan kasteessa.

        Annatko Raamatusta kohdan, jossa kaste on uskon tunnustamista?


      • jonglööri
        ofokv kirjoitti:

        Annatko Raamatusta kohdan, jossa kaste on uskon tunnustamista?

        Näinpä, tähän ei Johnny B pysty, vaan hän on itse myöntänyt, ette vasta 1800-luvulla alettiin tekemään teologiaa kasteesta tunnustamisena. Alkukirkon opissa sellaista ei ollut. Löydän kyllä paljon kasteopetusta Raamatusta ja siitä miten Jumala sen avulla ihimsen ottaa omakseen, mutta yhtään tunnustamisseen viittaava kasteopetusta en löydä.

        Johnny B myöskin väitti, että Raamatussa sanotaan, että vauvoja ei kastettu. Pyysin kohtaa, jossa näin sanotaan. Sitä kohtaa hän ei koskaan antanut, tiedämme kaikki miksi


      • LuterilaisestaOpista
        jonglööri kirjoitti:

        Näinpä, tähän ei Johnny B pysty, vaan hän on itse myöntänyt, ette vasta 1800-luvulla alettiin tekemään teologiaa kasteesta tunnustamisena. Alkukirkon opissa sellaista ei ollut. Löydän kyllä paljon kasteopetusta Raamatusta ja siitä miten Jumala sen avulla ihimsen ottaa omakseen, mutta yhtään tunnustamisseen viittaava kasteopetusta en löydä.

        Johnny B myöskin väitti, että Raamatussa sanotaan, että vauvoja ei kastettu. Pyysin kohtaa, jossa näin sanotaan. Sitä kohtaa hän ei koskaan antanut, tiedämme kaikki miksi

        Onhan tätä toistettu, mutta toistetaan vielä. Te muutamat ette ota vastaan, koska ette halua niin tehdä, mutta tiedän, että on ihmisiä, jotka ottavat. Kohtaan nimittäin sellaisia jatkuvasti. Siitä tiedän. Sellaisten takia kannattaa toistaa, vaikka sinulle, Jonglööri, ja parille muulle ei ehkä kannattaisi turhaan selittää. Mutta joka tapauksessa:
        Katsot mitä tahansa UT:n kohtaa, missä kerrotaan kasteista, niin niissä kasteen ottivat ihmiset, joille oli julistettu Jeesusta. Kasteen ottamalla he käytännössä siis tunnustivat uskoneensa sanan Hänestä - tai ilmaisivat tai osoittivat tai näyttivät sen. Mitä sanaa halutaan käyttää. Se että he ottivat kasteen oli osoitus heidän uskostaan. Sillä he selvästi tunnustivat uskonsa Jeesukseen, josta olivat kuulleet. Lapsikin ymmärtää.

        Toisekseen: kasteelle on Raamatussa myös annettu sama merkitys kuin tunnustukselle.
        Molemmat pelastavat. Jeesus lupasi tunnustaa Isänsä edessä sen, joka tunnustaa hänet ihmisten edessä. Paavalin sanojen mukaan
        usko tunnustus = pelastus (Room.10:10)
        Ja Jeesuksen sanojen mukaan
        usko kaste = pelastus (Mark.16:15).

        Olisi muitakin tekstejä... Tunnustus ja kaste ajavat siis saman asian. Näin lyhyesti selitettynä.

        Suullaan tunnustava tai kasteen ottava tunnusti Jeesuksen herrauden ja samalla myös oman syntisyytensä. Ja ne tunnustamalla pelastuu. Syntien anteeksiantamus on luvattu syntinsä tunnustavalle. Se asia on aika selvä Raamatussa.
        Nämä eivät ole mitään 1800-luvun keksintöjä (en ole sellaista sanonutkaan) vaan ne ovat olleet mukana alusta asti. Välillä Augustinus keksi, että vauvalla on perisynti ja että hänet piti siksi kastaa. Muuten hän joutuisi kadotukseen. Hänen piti keksiä lapsikasteelle joku mielekäs tarkoitus eikä muuta saanut aikaan. Pahvi.
        Reformaation aikaan onneksi monet tajusivat hänen erehdyksensä ja sen että kaste on pohjimmiltaan tunnustus ja siten ollaan päästy taas alkuperäiseen kastekäytäntöön paavien aikaansaamien harharetkien jälkeen. Totuus on saanut sijaa.
        Näitä kasteen totuuden löytäneitä hukutettiin tai poltettiin roviolla, kun heidän kielensä oli usein ensin leikattu irti. Mikä sivumennen sanoen ei vastaa kuvaa, jolla Jumalan valtakuntaa tulisi edistää Jeesuksen opetusten mukaan. Sikäli kuin minä olen Raamatusta lukenut. Vaikka joku olisikin todella harhaoppinen, niin Sanassa ei ole esim. kehotusta: "harhaoppiselta hakkaa pää irti kidutettuasi häntä ensin piinapenkissä". Tms.

        Raamatussa ei ole lausetta, että "vauvoja ei kastettu", mutta ei sellaistakaan lausetta, että olisi kastettu. Päinvastoin: Kirkkojen Maailmanneuvoston teologitkin myöntävät, että sellaista ei voi osoittaa.
        Tiedoksi niille lukijoille, joilla on avoin mieli.


      • jonglööri
        LuterilaisestaOpista kirjoitti:

        Onhan tätä toistettu, mutta toistetaan vielä. Te muutamat ette ota vastaan, koska ette halua niin tehdä, mutta tiedän, että on ihmisiä, jotka ottavat. Kohtaan nimittäin sellaisia jatkuvasti. Siitä tiedän. Sellaisten takia kannattaa toistaa, vaikka sinulle, Jonglööri, ja parille muulle ei ehkä kannattaisi turhaan selittää. Mutta joka tapauksessa:
        Katsot mitä tahansa UT:n kohtaa, missä kerrotaan kasteista, niin niissä kasteen ottivat ihmiset, joille oli julistettu Jeesusta. Kasteen ottamalla he käytännössä siis tunnustivat uskoneensa sanan Hänestä - tai ilmaisivat tai osoittivat tai näyttivät sen. Mitä sanaa halutaan käyttää. Se että he ottivat kasteen oli osoitus heidän uskostaan. Sillä he selvästi tunnustivat uskonsa Jeesukseen, josta olivat kuulleet. Lapsikin ymmärtää.

        Toisekseen: kasteelle on Raamatussa myös annettu sama merkitys kuin tunnustukselle.
        Molemmat pelastavat. Jeesus lupasi tunnustaa Isänsä edessä sen, joka tunnustaa hänet ihmisten edessä. Paavalin sanojen mukaan
        usko tunnustus = pelastus (Room.10:10)
        Ja Jeesuksen sanojen mukaan
        usko kaste = pelastus (Mark.16:15).

        Olisi muitakin tekstejä... Tunnustus ja kaste ajavat siis saman asian. Näin lyhyesti selitettynä.

        Suullaan tunnustava tai kasteen ottava tunnusti Jeesuksen herrauden ja samalla myös oman syntisyytensä. Ja ne tunnustamalla pelastuu. Syntien anteeksiantamus on luvattu syntinsä tunnustavalle. Se asia on aika selvä Raamatussa.
        Nämä eivät ole mitään 1800-luvun keksintöjä (en ole sellaista sanonutkaan) vaan ne ovat olleet mukana alusta asti. Välillä Augustinus keksi, että vauvalla on perisynti ja että hänet piti siksi kastaa. Muuten hän joutuisi kadotukseen. Hänen piti keksiä lapsikasteelle joku mielekäs tarkoitus eikä muuta saanut aikaan. Pahvi.
        Reformaation aikaan onneksi monet tajusivat hänen erehdyksensä ja sen että kaste on pohjimmiltaan tunnustus ja siten ollaan päästy taas alkuperäiseen kastekäytäntöön paavien aikaansaamien harharetkien jälkeen. Totuus on saanut sijaa.
        Näitä kasteen totuuden löytäneitä hukutettiin tai poltettiin roviolla, kun heidän kielensä oli usein ensin leikattu irti. Mikä sivumennen sanoen ei vastaa kuvaa, jolla Jumalan valtakuntaa tulisi edistää Jeesuksen opetusten mukaan. Sikäli kuin minä olen Raamatusta lukenut. Vaikka joku olisikin todella harhaoppinen, niin Sanassa ei ole esim. kehotusta: "harhaoppiselta hakkaa pää irti kidutettuasi häntä ensin piinapenkissä". Tms.

        Raamatussa ei ole lausetta, että "vauvoja ei kastettu", mutta ei sellaistakaan lausetta, että olisi kastettu. Päinvastoin: Kirkkojen Maailmanneuvoston teologitkin myöntävät, että sellaista ei voi osoittaa.
        Tiedoksi niille lukijoille, joilla on avoin mieli.

        Hyvä että myönnät että Raamatussa ei ole kohtaa, jossa vauvat jätetään kastamatta. Sanoit siis aiemmin aivan väärin. Saat anteeksi. Eikä sinulla ole mitään todistusta sille, että alkukirkko opetti kasteen olevan tunustamista. Ja kuten arvelinkin, Raamatun kasteoptuksessa ei ole merkkiäkään kasteen tunnustamisluonteesta. Näin juuri.

        Eiköhän jokainen jolla on avoin mieli, pysty näkemään miten asiat ovat.


      • Eenokki

        Kylläpä olen saanut taas kerran pahat henget kiihdyksiin ja pullon henki on puhunut monien suulla" Ihmettelen kuinka tyhmiä ovat uudestaan kastetut sen kyllä ymmärrän hyvin siitä kun pullon henki asuu tyhmissä päissä. Pujahtaa milloin mihinkin vaikka muorin ainoan pojan tsaarin ajan alushousuihin. Me emme apostolien tavoin usko ihmisten vakuutteluihin uskostaan. Me uskomme Jumalan sanaan vakuutelkoon lahkolainen mitä on tehnyt ja miettiköön mitä tapahtuu kun on rakentanut uskonsa hiekalla. Lahkolaiset ja myös kirkon piirissä tallustaa julki-syntisiä naama maalissa,korut kaulassa, perse pulleana, miesten tamineissa, Prostitoidutkin ovat heitä sisäisestikin kauniimpia.


      • olkoonpuheennesuloista

        Milloinkas Eenokki on tehnyt parannuksen ja tullut Jeesukseen uskovaksi?


      • LuterilaisestaOpista
        Eenokki kirjoitti:

        Kylläpä olen saanut taas kerran pahat henget kiihdyksiin ja pullon henki on puhunut monien suulla" Ihmettelen kuinka tyhmiä ovat uudestaan kastetut sen kyllä ymmärrän hyvin siitä kun pullon henki asuu tyhmissä päissä. Pujahtaa milloin mihinkin vaikka muorin ainoan pojan tsaarin ajan alushousuihin. Me emme apostolien tavoin usko ihmisten vakuutteluihin uskostaan. Me uskomme Jumalan sanaan vakuutelkoon lahkolainen mitä on tehnyt ja miettiköön mitä tapahtuu kun on rakentanut uskonsa hiekalla. Lahkolaiset ja myös kirkon piirissä tallustaa julki-syntisiä naama maalissa,korut kaulassa, perse pulleana, miesten tamineissa, Prostitoidutkin ovat heitä sisäisestikin kauniimpia.

        Minkäs takia sinä, Eenokki, haluat vauvojen saavan kasteen?
        Osaatko selittää?


      • Eenokki
        olkoonpuheennesuloista kirjoitti:

        Milloinkas Eenokki on tehnyt parannuksen ja tullut Jeesukseen uskovaksi?

        Minusta on kutkuttavan mukavaa saadessani kertoa sikalan pojille ja tytöille heidän uskosta ja elämästä. Niiden kautta voin todistaa ihmisuskon alkuperän ja minne saatana kuljettaa valitsemansa idiootit. Siinä on teidän valintanne ja vastaanottamisen tulos.
        Ja sitä lahko idiootti voi tehdä myös itse parannuksen.


      • Eenokki
        LuterilaisestaOpista kirjoitti:

        Minkäs takia sinä, Eenokki, haluat vauvojen saavan kasteen?
        Osaatko selittää?

        Vanhemmat ratkaisevat sen antavatko vauvansa Herran huomaan sallimalla opetuksen etteivät monet lahkosudet tappaisi jo alkuunsa, lapsille vaaditun kristillisen opetuksen ja lapsen uskon.
        Uskovat lutherilaiset kastattavat vauvansa ei minun tarvitse halulla ja hengen paatoksella mennä kertomaan heille miksi vauva pitää kastaa.


    • RealSana

      Ei veden liruttaminen vauvan päähän ole mikään Raamatullinen kaste.

      • RealArmo

        on se


      • fariseuksia

        Historia toistaa itseään myös uskovien kasteen osalta. Näinhän kävi Johanneksen kasteelle:

        Luuk 7 "30 Mutta fariseukset ja lainopettajat asettuivat Jumalan tahtoa vastaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta."


      • LuterilaisestaOpista
        fariseuksia kirjoitti:

        Historia toistaa itseään myös uskovien kasteen osalta. Näinhän kävi Johanneksen kasteelle:

        Luuk 7 "30 Mutta fariseukset ja lainopettajat asettuivat Jumalan tahtoa vastaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta."

        Aivan. Ja historia on toistanut itseään näinkin:
        "...tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle." Joh.16:1.
        Eksyksissä olleet luterilaiset, reformoidut ja katoliset luulivat tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle vainotessaan anabaptisteja ja surmatessaan heitä jopa 30 000.
        Kun heidän uhkailunsa ei heti ensi yrittämällä auttanut, heidän piti mennä niin pitkälle, että lapsikasteen hylkäämisestä ja uskovien kasteen ottamisesta seurasi kuolemanrangaistus, vaikka olisi ns. katunutkin. Jos ei sortunut katumiseen, poltettiin roviolla. Mutta jos heikkona osoitti katumusta, sai kuolla helpommalla tavalla eli miekalla mestaamalla.
        Eikä tuokaan auttanut. Baptisteja on nykyään 110 miljoonaa. Helluntailaisia 350 miljoonaa. Luterilaisia 75 miljoonaa ja heistäkin suuri osa nimikristittyjä. Yli 1,5 miljoonaa suomalaista luterilaisen kirkon jäsentä ei galluplaskelmien mukaan usko Jeesuksen olevan Jumalan Poika.
        Että sellainen seurakunta ja sellainen historia.
        Vastaako se mielestänne Raamatusta löytyvää seurakuntaa, Jonglööri ja Totuusontämä ja jågqwrghr?


      • Eenokki
        fariseuksia kirjoitti:

        Historia toistaa itseään myös uskovien kasteen osalta. Näinhän kävi Johanneksen kasteelle:

        Luuk 7 "30 Mutta fariseukset ja lainopettajat asettuivat Jumalan tahtoa vastaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta."

        Ja läskipäälle kun minä en ala mitään selittämään.
        Kaksimielisiä minäkin vihaan.


      • LuterilaisestaOpista
        LuterilaisestaOpista kirjoitti:

        Aivan. Ja historia on toistanut itseään näinkin:
        "...tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle." Joh.16:1.
        Eksyksissä olleet luterilaiset, reformoidut ja katoliset luulivat tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle vainotessaan anabaptisteja ja surmatessaan heitä jopa 30 000.
        Kun heidän uhkailunsa ei heti ensi yrittämällä auttanut, heidän piti mennä niin pitkälle, että lapsikasteen hylkäämisestä ja uskovien kasteen ottamisesta seurasi kuolemanrangaistus, vaikka olisi ns. katunutkin. Jos ei sortunut katumiseen, poltettiin roviolla. Mutta jos heikkona osoitti katumusta, sai kuolla helpommalla tavalla eli miekalla mestaamalla.
        Eikä tuokaan auttanut. Baptisteja on nykyään 110 miljoonaa. Helluntailaisia 350 miljoonaa. Luterilaisia 75 miljoonaa ja heistäkin suuri osa nimikristittyjä. Yli 1,5 miljoonaa suomalaista luterilaisen kirkon jäsentä ei galluplaskelmien mukaan usko Jeesuksen olevan Jumalan Poika.
        Että sellainen seurakunta ja sellainen historia.
        Vastaako se mielestänne Raamatusta löytyvää seurakuntaa, Jonglööri ja Totuusontämä ja jågqwrghr?

        Eenokki ei selitä. Ei ole pakkokaan.
        Mutta toistanpa kysymyksen, koska ei näköjään ole tullut vastauksia:
        Vastaako tuo eilisaamuisen viestin kuvaus Raamattuun uskovia kristittyjä vainonneista pedobaptisteista mielestänne kuvaa Raamatusta löytyvästä Kristuksen seurakunnasta, Jonglööri ja Totuusontämä ja jågqwrghr?
        Käsi sydämelle. Oletteko ehtineet miettiä asiaa?
        Kai saa kysyä?
        Miettikää nyt sitten edes.


      • Eenokki

        Lahkolaiset eivät upota vaan kaatavat selälleen ja se on kaato ei upotus. Tiedän myös jotain helluntailaisten saarnamiesten kaadoista lähetyssaarnaaja asennossa. Sitten ette ole määritelleet kuinka syvää vesi pitää olla ennenkuin suoritetaan veteenkaato. Ette myöskään ole määritelleet Raamatullisesti kuinka syvälle pitää kahlata. Vielä lisää, osoittakaa minulle missä kohden apostolit alkuseurakunnassa kastoivat isossa altaassa? Sitten vielä aiemmin, luopiot ja joiden usko havaittiin vääräksi, heidät kastettiin taas uudestaan. Miksi ette enää kasta vaikka itse näette että kaste on otettu väärin? Siis kasteenne ei ole mitään muuta kuin todiste ihmisille että lahkon pauloihin itsensä antautunut koko sydämellään on kuin köyhä kerjäläinen vaikka luulee olevan maailman omistaja.


      • mitenlieneitseisi
        Eenokki kirjoitti:

        Lahkolaiset eivät upota vaan kaatavat selälleen ja se on kaato ei upotus. Tiedän myös jotain helluntailaisten saarnamiesten kaadoista lähetyssaarnaaja asennossa. Sitten ette ole määritelleet kuinka syvää vesi pitää olla ennenkuin suoritetaan veteenkaato. Ette myöskään ole määritelleet Raamatullisesti kuinka syvälle pitää kahlata. Vielä lisää, osoittakaa minulle missä kohden apostolit alkuseurakunnassa kastoivat isossa altaassa? Sitten vielä aiemmin, luopiot ja joiden usko havaittiin vääräksi, heidät kastettiin taas uudestaan. Miksi ette enää kasta vaikka itse näette että kaste on otettu väärin? Siis kasteenne ei ole mitään muuta kuin todiste ihmisille että lahkon pauloihin itsensä antautunut koko sydämellään on kuin köyhä kerjäläinen vaikka luulee olevan maailman omistaja.

        eenokin vois vetää pari kertaa kölin alta eestaa, jospa se autaisi noihin hänen syviin ongelmiinsa.


      • LuterilaisestaOpista
        Eenokki kirjoitti:

        Lahkolaiset eivät upota vaan kaatavat selälleen ja se on kaato ei upotus. Tiedän myös jotain helluntailaisten saarnamiesten kaadoista lähetyssaarnaaja asennossa. Sitten ette ole määritelleet kuinka syvää vesi pitää olla ennenkuin suoritetaan veteenkaato. Ette myöskään ole määritelleet Raamatullisesti kuinka syvälle pitää kahlata. Vielä lisää, osoittakaa minulle missä kohden apostolit alkuseurakunnassa kastoivat isossa altaassa? Sitten vielä aiemmin, luopiot ja joiden usko havaittiin vääräksi, heidät kastettiin taas uudestaan. Miksi ette enää kasta vaikka itse näette että kaste on otettu väärin? Siis kasteenne ei ole mitään muuta kuin todiste ihmisille että lahkon pauloihin itsensä antautunut koko sydämellään on kuin köyhä kerjäläinen vaikka luulee olevan maailman omistaja.

        Tuosta kasteen muodosta voin, Eenokki, sanoa sen verran, että se on minun ja monen muunkin mielestä enemmän toisarvoista, millä tavalla se kastesuoritus toimitetaan. Tiedän helluntaipastorien kastaneen valelukasteella sairaita ja vanhoja. Intentio on tärkein, ei forma. Ja jotkut anabaptistiryhmät kastoivat kai pääsääntöisesti valelemalla.
        Yleensä kai halutaan pitäytyä upottamisessa, koska symbolisoi parhaiten mm. kasteeseen liitettyä hautausvertausta. Jollekulle se voi olla periaattellinenkin asia, mutta ei kaikille.
        Noita muita kommentteja en taida välittää kommentoida.


      • huolestuttavaa
        LuterilaisestaOpista kirjoitti:

        Tuosta kasteen muodosta voin, Eenokki, sanoa sen verran, että se on minun ja monen muunkin mielestä enemmän toisarvoista, millä tavalla se kastesuoritus toimitetaan. Tiedän helluntaipastorien kastaneen valelukasteella sairaita ja vanhoja. Intentio on tärkein, ei forma. Ja jotkut anabaptistiryhmät kastoivat kai pääsääntöisesti valelemalla.
        Yleensä kai halutaan pitäytyä upottamisessa, koska symbolisoi parhaiten mm. kasteeseen liitettyä hautausvertausta. Jollekulle se voi olla periaattellinenkin asia, mutta ei kaikille.
        Noita muita kommentteja en taida välittää kommentoida.

        Eenokilla on loppunut ne 300 tablettia.
        Ja se näkyy kirjoituksessa!


    • vieläehjäkaula

      Ei sitä jaksa käsittää millainen ajatuksenkulku noilla mukamas Jumalan asialla olleilla kirkonmiehillä on ollut, että henki pois heti joka on sanankaan vastaan noita valtaoppeja ja puolihulluja kirkonmiehiä!!?

      Ja sama jatkuu aina vain sokeiden kautta!

      ei käsitä ei, kun kuusvuotias yhdellä lukemisella näkee mitä Raamattuun on kirjoitettu pelastuksen suhteen opiksi ja elämäksi.

      itkenkö vai nauranko, pitää miettiä ehkä vuorotellen.

      • ogkg

        Onhan tässä edistystä tapahtunut, kun ei enää tapeta ja saatte aukoa päätänne.


      • JooJooooo
        ogkg kirjoitti:

        Onhan tässä edistystä tapahtunut, kun ei enää tapeta ja saatte aukoa päätänne.

        Mutta ei tarpeen edistystä kuitenkaan, kun täällä pitää olla selittämässä aivan selviä asioita, eikä ne silti tahdo mennä perille.


      • ogkg
        JooJooooo kirjoitti:

        Mutta ei tarpeen edistystä kuitenkaan, kun täällä pitää olla selittämässä aivan selviä asioita, eikä ne silti tahdo mennä perille.

        No selitä nyt vielä kerran minulle.


      • ogkg
        ogkg kirjoitti:

        No selitä nyt vielä kerran minulle.

        Et nyt sitten halunnut jakaa kristikansalle oppia jonka 6-vuotias löytää yhdellä lukemalla. Paremmin taitaa sujua herjat 1500-luvun tapahtumista.


      • ogkg
        ogkg kirjoitti:

        Et nyt sitten halunnut jakaa kristikansalle oppia jonka 6-vuotias löytää yhdellä lukemalla. Paremmin taitaa sujua herjat 1500-luvun tapahtumista.

        Kyllä kansa nyt odottaa sitä 6-vuotiaan yhdellä lukemalla oppia. Sillä sinä ukastajat kerskasit. Anna nyt tulla!


      • vieläehjäkaula
        ogkg kirjoitti:

        Kyllä kansa nyt odottaa sitä 6-vuotiaan yhdellä lukemalla oppia. Sillä sinä ukastajat kerskasit. Anna nyt tulla!

        Vieläehjäkaula


      • LuterilaisestaOpista
        ogkg kirjoitti:

        Et nyt sitten halunnut jakaa kristikansalle oppia jonka 6-vuotias löytää yhdellä lukemalla. Paremmin taitaa sujua herjat 1500-luvun tapahtumista.

        Vieläehjäkaula ei ole kirjoittanut 1500-luvun tapahtumista vaan minä. Eikä tuossa kirjoittamassani ollut herjaa. Se oli kirkkohistoriaa. Ja sellaista kirkkohistoriaa, joka vaikuttaa yhä. Luterilaisuuden ja reformoitujen valta-asema tietyissä Euroopan maissa pohjautuu niihin 1500-luvun vainoihin. Suomikaan ei olisi nykyisellä tavalla luterilainen, jos anabaptismia ei olisi yritetty tukahduttaa uhkailuilla, verenvuodatuksella ja karkotuksilla. Yhdysvalloissa, jossa lähdettiin puhtaalta pöydältä uskonnonvapauden periaatteita noudattaen, on baptismi tätä nykyä suurin uskontokunta. Luterilaisuudesta eivät monet ole kuulleetkaan.

        On hyvä tajuta, miten nykyiseen tilanteeseen esim. Suomessa on päädytty. Se ei ole ollut Pyhän Hengen johdatusta vaan seurausta siitä, että samoin kuin juutalaiset johtajat tukeutuivat Herodekseen ja Pilatukseen ja saivat langetettua Jeesukselle kuolemantuomion, samoin luterilaiset ja reformoidut johtajat tukeutuivat maallisiin johtajiin ja saivat kuolemantuomion niille uskoville, jotka kokivat uhkaksi omalle asemalleen. Ja samoin kuin Jeesus antoi surmata itsensä, samoin nämä anabaptistit antoivat surmata itsensä ennemmin kuin olisivat kieltäneet Jumalan sanan totuudet.

        Voinen vastata ehjänkaulan puolesta, että lapsikin näkee Apostolien teoista, että Raamatun aikaan kastettiin niitä, jotka olivat kuulleet evankeliumin ja uskoneet sen.


    • klpo

      "Kahden eli kolmen todistus on pätevä!" Raamattu
      "Kaikki asiat pitää kahden eli kolmen todistuksella kiinnitettämän!" Uusi Testamentti
      Kasteen todistajia eli kummeja pitää olla kaksi tai kolme!
      On myös ainakin kolme kirkon opettajaa kirkon alkuajalta, jotka todistavatt lastenkastamiskäytännön olevan peräisin apostoleilta! Augustinus , Origenes todistivat tavan kastaa lapsia olevan peräisin apostoleilta ja Tertulianuskin kehoitti vanhempia kastamaan lapsensa.
      Noin siinä käy, kun ei pidä Jeesusta rakkaana! Luther säilytti Raamatun ja Katteksmus oli vain avustava opas! Luther kehoitti lukemaan Raamattua ahkerasti ja sentähden käänsi sen kansankielelle, jonka keksitty kirjapainotaito nopeasti saattoi levitykseen!!! Pitivät Lutherin käännöstä erittäin onnistuneena!!!

      Kirkon käytäntö kastaa lapset on peräisin apostoleilta!
      Aikamosta tuhuutta on alkaa kumoamaan kirkon opettajiakin!
      Apostolit jättivät Uuden Testamentin kirjoitusten lisäksi papeille ja piispoille opetusta, jotka periytyivät heidäm seuraajilleen, ja jotka sitten myöhenmmin kirjoittivat ylös Apostolisiksi säännöiksi, jotka on koottu Ortodoksisen kirkon kanoneihin. Nuista voi löytyä vasttaus!

      Jolla on synnit anteeksi, ei ole mitään kanteeksi Jumalan edessä eli heti jo taivaskelpoinen! Sitä saakin muualta etsiä koko ikänsä, jos löytänee silloinkaan!

      Kirkon käytäntö kastaa lapset on peräisin apostoleilta!
      Aikamoista tuhmuutta on alkaa kumoamaan kirkon opettajiakin!
      Jolla on synnit anteeksi, ei ole mitään kanteeksi Jumalan edessä eli heti jo taivaskelpoinen! Sitä saakin muualta kuin Rauhanyhdistylseltä etsiä koko ikänsä, jos löytänee silloinkaan! Rauhanyhdistylsellähän sitä on jaossa joka seuroissa!
      Aposolien säännöistä löytynee lisää todistuksia apostolisista. Ortodokseilla nuo ovat tallessa, jota voi googlettaa!
      Lisätodistuksia apostolien päätöksistä löytyy Apostolien säännöistä, jotka on tallella Ortodoksisen kirkon kanoneissa.

      • oggih

        Erinnomainen kirjoitus mutta kyllä kai luterilaiset kelpaa siinä samalla. Luulen.


    • Hei!

      Upotuskaste on Raamatun esimerkki.

      En minä ainakaan luule että Jumalako ei voisi Hengessä uudesti synnyttää jos ihmisellä on oma vilpitön usko lapsipirskotuksiin. > Luuk 12:47-48 <
      Ihmisen oma vilpitön ymmärrys on huomoitu oikeudenmukaisen tuomarin metodeissa. Siis Luuk 12:47-48.

      Jos ihminen luopuu välillä uskosta voi ihminen jos itse niin tahtoo uusia kasteensa ja tehdä uuden liiton.
      Paavalin mainitsema "yksi usko, yksi kaste" ei tarkoita kasteiden kpl/ lukumäärää vaan kasteen laatua erotukseksi muista pirskotuksista. Kaste siis pitää Paavalin mukaan olla Jeesus Kristus mission kaste. Itämailla oli monenlaista pirskotus ja pesuarituaalia, ja Paavalin sanat koskivat Kristus mission kastetta erotukseksi muista pesuista.

      "Uskonlahkot" eivät houkuttele useisiin kasteisiin, eri piirien kasteet usein pätevät vaikka seurakuntaa vaihtaisi. Ihmisen oma tahto voi olla että haluaa omantuntonsa syistä uusia kasteensa ja liittonsa Jumalaan. Mikään ei estä kastamasta silloin uudelleen.

      Kuitenkin Raamatullinen esimerkki on uskonkaste.
      Eihän jakeessa “yksi usko,” sekään tarkoita että ihminen saisi uskoa vain kerran elämässään. Tuhlaajapoikia on aina ollut, jotka palaavat kotiin isän luo. (Luuk 15:11-32) San 24:16, Dan 12:10. >>>>>>>>> Minä en ole koskaan ajatellut etteikö Jumala voisi uudesti synnyttää vilpitöntä sielua jolla on oma usko omaan lapsena tapahtuneeseen traditioon.
      Olen omin silmin nähnyt,a ja kädestäkn kätellyt Kristukselle pyhittyneitä uskovaisia erilaisissa piireissä.



      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

    • Lisäys siihen mitä juuri kirjoitin;


      Seurakunnat toki ottavat jäseniä sitten niin että kastavat uskon kasteella.
      Mutta monen seurakunnan kaste kelpaa vaihdettaessa seurakuntaa.
      Ei kukaan pakota kasteelle, kyllä se aina ihmisen oma tahto on.

      Seuraunnan kirjoille kun siirrytään on kasteasia hoidettu tavallisesti ja normaali käytäntö aina. Luterilainen kirkko ei ota jäseniä kastamatta. mm.

      Uskovaisten kasteen kannattajat eivät hyväksy lapsikastetta kasteena, koska sylilapsi ei voi uskoa Jeesukseen siinä merkityksessä kuin Raamattu esittää. Sylilapsi ei ymmärrä evankeliumia. (Room 10:14) Kaste on uskon teko, ja usko on Herran Hengen työ, mutta siihen vaaditaan aina ihmisen oma suostumus. Raamattu ei anna yhtäkään esimerkkiä rintalapsien kastamisesta. Kaste Raamatun mukaan kuuluu siis vain henkilökohtaiseen uskoon tulleille. Uskovan lapsi on pyhitetty vanhempiensa vuoksi. (1 Kor 7:14) Jae on myös esimerkki ettei Korintin seurakunnassa sylilapsia kastettu. Jeesus tietää milloin odottaa lapselta omaa ratkaisua uskon suhteen, ja vanhempien vaikutus pyhityksessä päättyy. (Joh 1:12)

      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

      • Eenokki

        >>> Minä en ole koskaan ajatellut etteikö Jumala voisi uudesti synnyttää vilpitöntä sielua jolla on oma usko omaan lapsena tapahtuneeseen traditioon.

        -Miksi sinä koet painostat uudestisyntyneitä luterilaisia lahkon kasteelle ja pois uskosta?

        - En minäkään aina ymmärrä Evankeliumia, kuin syvän miettimisen kautta voin ymmärtää Evankeliumin rikkautta ja kuinka Jumala on armollinen. Minä olen pyhitetty en vanhempien vuoksi ihmisellä vaikka vanhempia ovat ei heillä ole muuta pyhitystä annettavanaan kuin avioliitto jonka jari l sotkee kuten muissakin kohdin omaksi turmiokseen.

        -Noihin "pyhittyneiden tekopyhien (esim. jaikal)kouriin en tartu ellen tiedä kantavatko he edes ristiä? Ovatko uskon vuoksi kaikilta vihatut ja vainotut.Potkaisisin perseelle tai sitten varovasti niskaperseote ja eikun nurmen pintaan tai hankeen.

        -Missä kohden kielletään kaste uskovien vanhempien lapsilta kun kerran perhekunnat kastettiin samalla? Jaikal on yksi monista idiooteista joka tuomitsee opetustensa kautta itsensä ja vahvistaa muiden samankaltaisten ääliöiden itse luomaansa luulo uskoa.

        -JAIKALI SANOO. KASTE ON USKON TEKO SIIS ÄIJÄNKÄPPYRÄ TUNNUSTAA RAKENTANEEN KASTEEN JA PELASTUKSEN OMAN USKONSA VARAAN. TÄTÄ OLEN YRITTÄNYT SANOA LAHKOLAISILLE MONIEN VUOSIEN AJAN,ETTÄ JAIKALISMI EI OLE JUMALASTA.

        -Harhaoppista karta ja jos et uskalla potkaista perseelle heitä ainakin ämpärillinen vettä päälle että ehkä hän lopettaisi väijymästä sinua.


      • Eenokki kirjoitti:

        >>> Minä en ole koskaan ajatellut etteikö Jumala voisi uudesti synnyttää vilpitöntä sielua jolla on oma usko omaan lapsena tapahtuneeseen traditioon.

        -Miksi sinä koet painostat uudestisyntyneitä luterilaisia lahkon kasteelle ja pois uskosta?

        - En minäkään aina ymmärrä Evankeliumia, kuin syvän miettimisen kautta voin ymmärtää Evankeliumin rikkautta ja kuinka Jumala on armollinen. Minä olen pyhitetty en vanhempien vuoksi ihmisellä vaikka vanhempia ovat ei heillä ole muuta pyhitystä annettavanaan kuin avioliitto jonka jari l sotkee kuten muissakin kohdin omaksi turmiokseen.

        -Noihin "pyhittyneiden tekopyhien (esim. jaikal)kouriin en tartu ellen tiedä kantavatko he edes ristiä? Ovatko uskon vuoksi kaikilta vihatut ja vainotut.Potkaisisin perseelle tai sitten varovasti niskaperseote ja eikun nurmen pintaan tai hankeen.

        -Missä kohden kielletään kaste uskovien vanhempien lapsilta kun kerran perhekunnat kastettiin samalla? Jaikal on yksi monista idiooteista joka tuomitsee opetustensa kautta itsensä ja vahvistaa muiden samankaltaisten ääliöiden itse luomaansa luulo uskoa.

        -JAIKALI SANOO. KASTE ON USKON TEKO SIIS ÄIJÄNKÄPPYRÄ TUNNUSTAA RAKENTANEEN KASTEEN JA PELASTUKSEN OMAN USKONSA VARAAN. TÄTÄ OLEN YRITTÄNYT SANOA LAHKOLAISILLE MONIEN VUOSIEN AJAN,ETTÄ JAIKALISMI EI OLE JUMALASTA.

        -Harhaoppista karta ja jos et uskalla potkaista perseelle heitä ainakin ämpärillinen vettä päälle että ehkä hän lopettaisi väijymästä sinua.

        Hei!

        Oletko täysillä matkassa kun tuollaista kieltä käytät että foorumin lukijoilla/ keskustelijoilla pitäisi olla ämpärillinen vettäkin?

        Missä minä olen houkutellut yhtään mitään?

        Selaan Suomi24.fi foorumin lehtiä "kristinusko ja uskonnot ja uskomukset" ja käyn keskustelua foorumilla.

        Näet nyt piruja tai jotakin muuta harhaa varmasti kun vesiämpäreitäkin pitäisi olla Suomi24 foorumin asiakkailla.

        Kaada ämpärillä vettä verseellesi ettet ole täällä herjaamassa foorumin keskusteluja selaavia ihmisiä- Niitä jotka käyttävät foorumia siihen tarkoitukseen kuin foorumi on tarkoitettu.

        Mene omaan kirkkoosi kipin kapin ja jos et ole kastettu niin mene kysymään onko Sinulla mahdollisuutta olla jäsen ilman kastetta? Uskon ettei ole mahdollisuuksia.
        Vastaavasti kaikki muutkin seurakunnat kastavat jäseneksi ottamisen yhteydessä.

        Perhekuntiin laskettiin itämailla entisaikaan vain täysi-ikäiset ihmiset.
        Siihen saakka lapset pyörivät kintuissa ilman kirjanpitoja. En tiedä mistä johtui ajan tapa, ehkä lapsikuolleisuus tai syntyvyys oli niin korkea että olivat kirjanpidossa paremmin vasta aikuisena. "Perhekunta" ei siis tarkoita että sylivauvat olisi kastettu välttämättä siis ja ilmeisestikään. Siihenkin aikaan siis kasteella vasta kun uskonkaste oli kyseessä. Apostolit kastoivat uskon kasteella.
        Tämä on Raamatun esimerkki. Perhekuntiin laskettiin vain aikuiset ihmiset.
        Itämailla oli monia tapoja jotka ovat meille outoja.

        Minä en ole antanut ymmärtää etteikö lapsipirskotuksen saanut voisi olla uudestisyntynyt kristitty Jumalan hengestä- sillä tässä ihmisen oma ymmärrys ja omatunto Luuk 12:47-48 on myös huomioitava uskossa.



        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija


      • LuterilaisestaOpista
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!

        Oletko täysillä matkassa kun tuollaista kieltä käytät että foorumin lukijoilla/ keskustelijoilla pitäisi olla ämpärillinen vettäkin?

        Missä minä olen houkutellut yhtään mitään?

        Selaan Suomi24.fi foorumin lehtiä "kristinusko ja uskonnot ja uskomukset" ja käyn keskustelua foorumilla.

        Näet nyt piruja tai jotakin muuta harhaa varmasti kun vesiämpäreitäkin pitäisi olla Suomi24 foorumin asiakkailla.

        Kaada ämpärillä vettä verseellesi ettet ole täällä herjaamassa foorumin keskusteluja selaavia ihmisiä- Niitä jotka käyttävät foorumia siihen tarkoitukseen kuin foorumi on tarkoitettu.

        Mene omaan kirkkoosi kipin kapin ja jos et ole kastettu niin mene kysymään onko Sinulla mahdollisuutta olla jäsen ilman kastetta? Uskon ettei ole mahdollisuuksia.
        Vastaavasti kaikki muutkin seurakunnat kastavat jäseneksi ottamisen yhteydessä.

        Perhekuntiin laskettiin itämailla entisaikaan vain täysi-ikäiset ihmiset.
        Siihen saakka lapset pyörivät kintuissa ilman kirjanpitoja. En tiedä mistä johtui ajan tapa, ehkä lapsikuolleisuus tai syntyvyys oli niin korkea että olivat kirjanpidossa paremmin vasta aikuisena. "Perhekunta" ei siis tarkoita että sylivauvat olisi kastettu välttämättä siis ja ilmeisestikään. Siihenkin aikaan siis kasteella vasta kun uskonkaste oli kyseessä. Apostolit kastoivat uskon kasteella.
        Tämä on Raamatun esimerkki. Perhekuntiin laskettiin vain aikuiset ihmiset.
        Itämailla oli monia tapoja jotka ovat meille outoja.

        Minä en ole antanut ymmärtää etteikö lapsipirskotuksen saanut voisi olla uudestisyntynyt kristitty Jumalan hengestä- sillä tässä ihmisen oma ymmärrys ja omatunto Luuk 12:47-48 on myös huomioitava uskossa.



        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija

        "Perhekuntiin laskettiin itämailla entisaikaan vain täysi-ikäiset ihmiset."
        Tämä on mielenkiintoista. Voi hyvin pitää paikkansa. Mutta onko sinulla antaa linkkiä johonkin tutkimukseen, selvitykseen, dokumenttiin, missä tämä osoitetaan?


      • odotanselvitystä
        Eenokki kirjoitti:

        >>> Minä en ole koskaan ajatellut etteikö Jumala voisi uudesti synnyttää vilpitöntä sielua jolla on oma usko omaan lapsena tapahtuneeseen traditioon.

        -Miksi sinä koet painostat uudestisyntyneitä luterilaisia lahkon kasteelle ja pois uskosta?

        - En minäkään aina ymmärrä Evankeliumia, kuin syvän miettimisen kautta voin ymmärtää Evankeliumin rikkautta ja kuinka Jumala on armollinen. Minä olen pyhitetty en vanhempien vuoksi ihmisellä vaikka vanhempia ovat ei heillä ole muuta pyhitystä annettavanaan kuin avioliitto jonka jari l sotkee kuten muissakin kohdin omaksi turmiokseen.

        -Noihin "pyhittyneiden tekopyhien (esim. jaikal)kouriin en tartu ellen tiedä kantavatko he edes ristiä? Ovatko uskon vuoksi kaikilta vihatut ja vainotut.Potkaisisin perseelle tai sitten varovasti niskaperseote ja eikun nurmen pintaan tai hankeen.

        -Missä kohden kielletään kaste uskovien vanhempien lapsilta kun kerran perhekunnat kastettiin samalla? Jaikal on yksi monista idiooteista joka tuomitsee opetustensa kautta itsensä ja vahvistaa muiden samankaltaisten ääliöiden itse luomaansa luulo uskoa.

        -JAIKALI SANOO. KASTE ON USKON TEKO SIIS ÄIJÄNKÄPPYRÄ TUNNUSTAA RAKENTANEEN KASTEEN JA PELASTUKSEN OMAN USKONSA VARAAN. TÄTÄ OLEN YRITTÄNYT SANOA LAHKOLAISILLE MONIEN VUOSIEN AJAN,ETTÄ JAIKALISMI EI OLE JUMALASTA.

        -Harhaoppista karta ja jos et uskalla potkaista perseelle heitä ainakin ämpärillinen vettä päälle että ehkä hän lopettaisi väijymästä sinua.

        Onpa Eenokilla värikästä kielenkäyttöä!
        Mutta voisitko selvittää miksi luterilaisilla on tilanteen mukaan ainakin kaksi täysin toisistaan poikkeavaa perustetta lasten kasteelle.
        Yksi selittäjä sanoo, että vauvat uskovat ja siksi heidät voidaan kastaa.
        Sitten tulee toinen selittäjä, joka sanookin vauvojen olevan syntisiä ja matkalla kadotukseen ja siksi vauvoista pitää kastevedellä pestä synti pois.
        Elikkäs milloin luterilaiset voisivat keskenään sopia kummanko perustelun mukaan vauvat kastetaan?


      • LuterilaisestaOpista kirjoitti:

        "Perhekuntiin laskettiin itämailla entisaikaan vain täysi-ikäiset ihmiset."
        Tämä on mielenkiintoista. Voi hyvin pitää paikkansa. Mutta onko sinulla antaa linkkiä johonkin tutkimukseen, selvitykseen, dokumenttiin, missä tämä osoitetaan?

        Hei!

        Iso Raamatun tietokirja:1990;s.93
        - Israelin kansa oli jakaantunut sukukuntiin, sukuihin ja perheisiin. Perheestä käytetään VT:ssä sanaa bajit "talo" joka tarkoittaa suurempiakin yksikköjä, kuten esim. "Israelin heimo," "Daavidin suku" t. huone. Sama esiintyy myös sellaisissa ilmaisuissa kuin bet / ab "isän talo" "isän koti" bet abot isien talo, usein käännetään perhekunta. Kreikankielen vastaavat sanat "oikos" ja "oikia" on myös "koti "huone" ja joskus myös "perhekunta." Sanaa "perhe" käytetään myös niistä joilla uskon kautta Kristukseen on yhteys Jumalan kanssa ja siis myös keskenään. Paavali käytti sanaa "perhe" puhuessaan Israelin ja pakanoiden yhteisestä pelastuksesta että ovat "perhe." Ef 2:19.

        >>> Siis perhe ja perhekunta ei ole sama asia kuin meillä -isä äiti lapsi tai useampi lapsi= Suomalainen perhe. Perhe oli paljon laajempi käsite.
        Apt 11:14 "oikos" = "talo, koti, huone, perhekunta"
        Apt 16:31 "ho oikos" = "huone sinun"

        Perhekuntien kasteesta puhuttiin vastakohtana sille että vain joku perhekunnasta tulisi uskoon. Kreikkalais-roomalaisen tavan mukaan perhekuntaan on joidenkin tutkimuksien -ymmärryksen mukaan luettu lapset vasta kun nämä ovat oikeusiässä. (En osaa lähdettä tähän kreikkalais-roomalaiseen tapaan sanoa. Tieto on erään pastorin kirjoittamaa.)

        Ei ole mitenkään selvää että Apt 11:14, 16:31 jossa oli kyse perhekuntien kasteista tarkoittaisi samaa kuin Suomessa äiti isä lapset = olisi perhekunta.
        Ei ollenkaan. Vastaavasti voidaan ajatella ettei niin isoja käsitteitä kuin mitä tässä mainitsen -että olisi ilman uskoa kastettu.
        Kyllä kasteen tarkoitus on aina ollut usko. Tätä ei voi kiistää etteikö kasteen ensisijainen tarkoitus olisi usko. Raamatun opetuksen mukaan on ilman muuta selvää ettei Jumalan tarkoitus ole että seurakunnassa on kastettuja jäseniä jotka eivät uskossa ole, eivätkä pyhityksen tietä kulje. Sellainen olisi vastoin kaikkia kristillisyyden ja seurakunnan tarkoituksen periaatteita. (1 Tim 3:15) Kuinka monta prosenttia lapsena kastetuista jää uskon tielle?

        Kuitenkin on hyvin mahdollista että perhekunnassa oli epäiljöitä jotka eivät kasteelle tulleet. Olivathan perheet hyvin suuria joihin saattoi kuulua UT:n aikana myös palvelijat perheineen. Näin "perhekunta" ei tarvitse tarkoittaa jokaista yksilöä tarkalleen. Kuitenkin jos osakin perheestä tuli uskoon, heidän vaikutuksensa aiheutti että sanaa perhekunnassa julistettiin, ja myös muut seurasivat Herraa kasteelle myöhemmin henkilökohtaisessa uskossaan. (1 Kor 7:12-16, Apt 11:14, 16:31) Kasteeseen liittyy aina Raamatun opetuksen mukaan ensin usko ja evankeliumin kuulemisen vuoksi uudestisyntyminen Hengestä on alkanut. (1 Piet 1:23, Room 10:14-17, Mark 16:15-16) Ennen perhekuntien kastamista Raamatussa edelsi aina evankeliumin kuuleminen, katumus, kääntymys, ja syntien hylkääminen. (Matt 28:18-20, Apt 2:38-39, 8:35-39) Oikeudenmukaisen Jumalan edessä vastataan teoista ymmärryksen mukaan; se Luuk 12:47-48. Lapsi ei voi vastata Jumalan edessä, esim. että lyö toista poskelle. Lapsi vastaa ratkaisuistaan Jumalan edessä vasta tultuaan kypsään ikään tehdä ratkaisuja seuraako perhekunnassa vanhempien tietä puoleen tai toiseen. Seuraako Jeesusta vai paholaista. Ennen syntien armahtamista edeltää katumus. Pikkulapsi tuskin pystyy katumaankaan syntiään. Lapsi on Raamatun opetuksen mukaan vanhempiensa pyhittämä, tai vanhempiensa mukaan kadotuksen tiellä siihen saakka kunnes Jeesus odottaa häneltä omia ratkaisuja.

        Niin kuin sanoin, en mitenkään hyökkää ihmisen vilpitöntä uskoa omaa kastettaan kohtaan, sillä minusta Herra on herättänyt uudestisyntyneitä kyllä pirskotusmenettelynkin ihmisistä.
        Mutta on pakko todeta että upotuskaste on Raamatullinen esimerkki ja uskon kaste on kasteen tarkoitus.
        Jumala ei ole varmastikaan tarkoittanut Raamantun Kristus mission evankeliumi uskonnossa että kaste olisi joka ihmiselle universaalisti tarkoitettu ilman uskoa.

        Minä en ole kenenkään syyttäjä enkä tuomari kasteasiassakaan. Käsi sydämellä Jumalan edessä jokainen. Olen paljon tavannut uskovaisia ihmisiä joilla ei ole Raamatun tarkan esimerkin kastetta. "Yksi usko, yksi kaste" Paavalin sanat on kuitenkin kyse kasteen laadusta, erotukseksi muista kansantapa-pesuista, että "yksi kaste, yksi usko" -kaste on Kristus-evankeliumin- mission parannuksen- uskon kaste mitä Apt kertoo apostolien kastaneen.

        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija


      • LuterilaisestaOpista
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!

        Iso Raamatun tietokirja:1990;s.93
        - Israelin kansa oli jakaantunut sukukuntiin, sukuihin ja perheisiin. Perheestä käytetään VT:ssä sanaa bajit "talo" joka tarkoittaa suurempiakin yksikköjä, kuten esim. "Israelin heimo," "Daavidin suku" t. huone. Sama esiintyy myös sellaisissa ilmaisuissa kuin bet / ab "isän talo" "isän koti" bet abot isien talo, usein käännetään perhekunta. Kreikankielen vastaavat sanat "oikos" ja "oikia" on myös "koti "huone" ja joskus myös "perhekunta." Sanaa "perhe" käytetään myös niistä joilla uskon kautta Kristukseen on yhteys Jumalan kanssa ja siis myös keskenään. Paavali käytti sanaa "perhe" puhuessaan Israelin ja pakanoiden yhteisestä pelastuksesta että ovat "perhe." Ef 2:19.

        >>> Siis perhe ja perhekunta ei ole sama asia kuin meillä -isä äiti lapsi tai useampi lapsi= Suomalainen perhe. Perhe oli paljon laajempi käsite.
        Apt 11:14 "oikos" = "talo, koti, huone, perhekunta"
        Apt 16:31 "ho oikos" = "huone sinun"

        Perhekuntien kasteesta puhuttiin vastakohtana sille että vain joku perhekunnasta tulisi uskoon. Kreikkalais-roomalaisen tavan mukaan perhekuntaan on joidenkin tutkimuksien -ymmärryksen mukaan luettu lapset vasta kun nämä ovat oikeusiässä. (En osaa lähdettä tähän kreikkalais-roomalaiseen tapaan sanoa. Tieto on erään pastorin kirjoittamaa.)

        Ei ole mitenkään selvää että Apt 11:14, 16:31 jossa oli kyse perhekuntien kasteista tarkoittaisi samaa kuin Suomessa äiti isä lapset = olisi perhekunta.
        Ei ollenkaan. Vastaavasti voidaan ajatella ettei niin isoja käsitteitä kuin mitä tässä mainitsen -että olisi ilman uskoa kastettu.
        Kyllä kasteen tarkoitus on aina ollut usko. Tätä ei voi kiistää etteikö kasteen ensisijainen tarkoitus olisi usko. Raamatun opetuksen mukaan on ilman muuta selvää ettei Jumalan tarkoitus ole että seurakunnassa on kastettuja jäseniä jotka eivät uskossa ole, eivätkä pyhityksen tietä kulje. Sellainen olisi vastoin kaikkia kristillisyyden ja seurakunnan tarkoituksen periaatteita. (1 Tim 3:15) Kuinka monta prosenttia lapsena kastetuista jää uskon tielle?

        Kuitenkin on hyvin mahdollista että perhekunnassa oli epäiljöitä jotka eivät kasteelle tulleet. Olivathan perheet hyvin suuria joihin saattoi kuulua UT:n aikana myös palvelijat perheineen. Näin "perhekunta" ei tarvitse tarkoittaa jokaista yksilöä tarkalleen. Kuitenkin jos osakin perheestä tuli uskoon, heidän vaikutuksensa aiheutti että sanaa perhekunnassa julistettiin, ja myös muut seurasivat Herraa kasteelle myöhemmin henkilökohtaisessa uskossaan. (1 Kor 7:12-16, Apt 11:14, 16:31) Kasteeseen liittyy aina Raamatun opetuksen mukaan ensin usko ja evankeliumin kuulemisen vuoksi uudestisyntyminen Hengestä on alkanut. (1 Piet 1:23, Room 10:14-17, Mark 16:15-16) Ennen perhekuntien kastamista Raamatussa edelsi aina evankeliumin kuuleminen, katumus, kääntymys, ja syntien hylkääminen. (Matt 28:18-20, Apt 2:38-39, 8:35-39) Oikeudenmukaisen Jumalan edessä vastataan teoista ymmärryksen mukaan; se Luuk 12:47-48. Lapsi ei voi vastata Jumalan edessä, esim. että lyö toista poskelle. Lapsi vastaa ratkaisuistaan Jumalan edessä vasta tultuaan kypsään ikään tehdä ratkaisuja seuraako perhekunnassa vanhempien tietä puoleen tai toiseen. Seuraako Jeesusta vai paholaista. Ennen syntien armahtamista edeltää katumus. Pikkulapsi tuskin pystyy katumaankaan syntiään. Lapsi on Raamatun opetuksen mukaan vanhempiensa pyhittämä, tai vanhempiensa mukaan kadotuksen tiellä siihen saakka kunnes Jeesus odottaa häneltä omia ratkaisuja.

        Niin kuin sanoin, en mitenkään hyökkää ihmisen vilpitöntä uskoa omaa kastettaan kohtaan, sillä minusta Herra on herättänyt uudestisyntyneitä kyllä pirskotusmenettelynkin ihmisistä.
        Mutta on pakko todeta että upotuskaste on Raamatullinen esimerkki ja uskon kaste on kasteen tarkoitus.
        Jumala ei ole varmastikaan tarkoittanut Raamantun Kristus mission evankeliumi uskonnossa että kaste olisi joka ihmiselle universaalisti tarkoitettu ilman uskoa.

        Minä en ole kenenkään syyttäjä enkä tuomari kasteasiassakaan. Käsi sydämellä Jumalan edessä jokainen. Olen paljon tavannut uskovaisia ihmisiä joilla ei ole Raamatun tarkan esimerkin kastetta. "Yksi usko, yksi kaste" Paavalin sanat on kuitenkin kyse kasteen laadusta, erotukseksi muista kansantapa-pesuista, että "yksi kaste, yksi usko" -kaste on Kristus-evankeliumin- mission parannuksen- uskon kaste mitä Apt kertoo apostolien kastaneen.

        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija

        Kiitos. Tuossa oli paljon järkeenkäypää. Pitää perehtyä paremmin vielä.


      • jonglööri
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!

        Iso Raamatun tietokirja:1990;s.93
        - Israelin kansa oli jakaantunut sukukuntiin, sukuihin ja perheisiin. Perheestä käytetään VT:ssä sanaa bajit "talo" joka tarkoittaa suurempiakin yksikköjä, kuten esim. "Israelin heimo," "Daavidin suku" t. huone. Sama esiintyy myös sellaisissa ilmaisuissa kuin bet / ab "isän talo" "isän koti" bet abot isien talo, usein käännetään perhekunta. Kreikankielen vastaavat sanat "oikos" ja "oikia" on myös "koti "huone" ja joskus myös "perhekunta." Sanaa "perhe" käytetään myös niistä joilla uskon kautta Kristukseen on yhteys Jumalan kanssa ja siis myös keskenään. Paavali käytti sanaa "perhe" puhuessaan Israelin ja pakanoiden yhteisestä pelastuksesta että ovat "perhe." Ef 2:19.

        >>> Siis perhe ja perhekunta ei ole sama asia kuin meillä -isä äiti lapsi tai useampi lapsi= Suomalainen perhe. Perhe oli paljon laajempi käsite.
        Apt 11:14 "oikos" = "talo, koti, huone, perhekunta"
        Apt 16:31 "ho oikos" = "huone sinun"

        Perhekuntien kasteesta puhuttiin vastakohtana sille että vain joku perhekunnasta tulisi uskoon. Kreikkalais-roomalaisen tavan mukaan perhekuntaan on joidenkin tutkimuksien -ymmärryksen mukaan luettu lapset vasta kun nämä ovat oikeusiässä. (En osaa lähdettä tähän kreikkalais-roomalaiseen tapaan sanoa. Tieto on erään pastorin kirjoittamaa.)

        Ei ole mitenkään selvää että Apt 11:14, 16:31 jossa oli kyse perhekuntien kasteista tarkoittaisi samaa kuin Suomessa äiti isä lapset = olisi perhekunta.
        Ei ollenkaan. Vastaavasti voidaan ajatella ettei niin isoja käsitteitä kuin mitä tässä mainitsen -että olisi ilman uskoa kastettu.
        Kyllä kasteen tarkoitus on aina ollut usko. Tätä ei voi kiistää etteikö kasteen ensisijainen tarkoitus olisi usko. Raamatun opetuksen mukaan on ilman muuta selvää ettei Jumalan tarkoitus ole että seurakunnassa on kastettuja jäseniä jotka eivät uskossa ole, eivätkä pyhityksen tietä kulje. Sellainen olisi vastoin kaikkia kristillisyyden ja seurakunnan tarkoituksen periaatteita. (1 Tim 3:15) Kuinka monta prosenttia lapsena kastetuista jää uskon tielle?

        Kuitenkin on hyvin mahdollista että perhekunnassa oli epäiljöitä jotka eivät kasteelle tulleet. Olivathan perheet hyvin suuria joihin saattoi kuulua UT:n aikana myös palvelijat perheineen. Näin "perhekunta" ei tarvitse tarkoittaa jokaista yksilöä tarkalleen. Kuitenkin jos osakin perheestä tuli uskoon, heidän vaikutuksensa aiheutti että sanaa perhekunnassa julistettiin, ja myös muut seurasivat Herraa kasteelle myöhemmin henkilökohtaisessa uskossaan. (1 Kor 7:12-16, Apt 11:14, 16:31) Kasteeseen liittyy aina Raamatun opetuksen mukaan ensin usko ja evankeliumin kuulemisen vuoksi uudestisyntyminen Hengestä on alkanut. (1 Piet 1:23, Room 10:14-17, Mark 16:15-16) Ennen perhekuntien kastamista Raamatussa edelsi aina evankeliumin kuuleminen, katumus, kääntymys, ja syntien hylkääminen. (Matt 28:18-20, Apt 2:38-39, 8:35-39) Oikeudenmukaisen Jumalan edessä vastataan teoista ymmärryksen mukaan; se Luuk 12:47-48. Lapsi ei voi vastata Jumalan edessä, esim. että lyö toista poskelle. Lapsi vastaa ratkaisuistaan Jumalan edessä vasta tultuaan kypsään ikään tehdä ratkaisuja seuraako perhekunnassa vanhempien tietä puoleen tai toiseen. Seuraako Jeesusta vai paholaista. Ennen syntien armahtamista edeltää katumus. Pikkulapsi tuskin pystyy katumaankaan syntiään. Lapsi on Raamatun opetuksen mukaan vanhempiensa pyhittämä, tai vanhempiensa mukaan kadotuksen tiellä siihen saakka kunnes Jeesus odottaa häneltä omia ratkaisuja.

        Niin kuin sanoin, en mitenkään hyökkää ihmisen vilpitöntä uskoa omaa kastettaan kohtaan, sillä minusta Herra on herättänyt uudestisyntyneitä kyllä pirskotusmenettelynkin ihmisistä.
        Mutta on pakko todeta että upotuskaste on Raamatullinen esimerkki ja uskon kaste on kasteen tarkoitus.
        Jumala ei ole varmastikaan tarkoittanut Raamantun Kristus mission evankeliumi uskonnossa että kaste olisi joka ihmiselle universaalisti tarkoitettu ilman uskoa.

        Minä en ole kenenkään syyttäjä enkä tuomari kasteasiassakaan. Käsi sydämellä Jumalan edessä jokainen. Olen paljon tavannut uskovaisia ihmisiä joilla ei ole Raamatun tarkan esimerkin kastetta. "Yksi usko, yksi kaste" Paavalin sanat on kuitenkin kyse kasteen laadusta, erotukseksi muista kansantapa-pesuista, että "yksi kaste, yksi usko" -kaste on Kristus-evankeliumin- mission parannuksen- uskon kaste mitä Apt kertoo apostolien kastaneen.

        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija

        "Tätä ei voi kiistää etteikö kasteen ensisijainen tarkoitus olisi usko"

        Kasteen tarkoitus ei ole usko vaan Kristus. Kaste ja usko kuuluvat yhteen ja kasteen tarkoitus on antaa meille ristillä kuollut Kristus (Room.6)

        " Kasteeseen liittyy aina Raamatun opetuksen mukaan ensin usko ja evankeliumin kuulemisen vuoksi uudestisyntyminen Hengestä on alkanut"

        Raamattu ei opeta, että kasteeseen liitty ensin usko, vaan se opettaa, että kaste ja usko kuuluvat erottamattomasti yhteen. Kasteen ja uskon järjestys ei ole oleellinen asia. Aikuisten ihmisten tapauksissa on luonnollista että ensin opetetaan ennen kuin kastetaan. Uudestisyntyminen ei tapahdu Hengestä, vaan vedestä ja Hengestä.

        "Lapsi vastaa ratkaisuistaan Jumalan edessä vasta tultuaan kypsään ikään tehdä ratkaisuja seuraako perhekunnassa vanhempien tietä puoleen tai toiseen"

        ratkaisuja, ratkaisuja, ratkaisuja... Kristitylle ihmiselle usko ei ole ratkaisu. Ihminen ei päätä uskoa Jumalaan vaan Jumala päättää ottaa ihmsien luokseen. Jumala tuomitsee kaikki ihmiset samalla tavalla. Raamattu ei puhu mitään kypsästä iästä uskoa, eikä uskolle, kuten ei kasteelekaan, määrätä ikärajaa.

        "Mutta on pakko todeta että upotuskaste on Raamatullinen esimerkki "

        Raamattu ei puhu sanallakaan upotuskasteesta. Veden määrä kasteessa ei ratkaise mitään, sillä kaste ei perustu uskoon tai mihinkään ihmisessä olevaan, vaan se perustuu yksin Kristukseen ja Hänen työhönsä. Raamatun kasteopeteus ei viittaa sanallakaan siihen miten kaste on toimitettava. Alkukirkossa suoritettiin kasteita sekä valelemalla, pirskottamalla että upottamalla. Eri seurakunnat käyttivät eri tapoja. Ulkoinen muoto ei ole tärkeä, vaan tärkeää kasteesta puhuttaessa on se, mitä se antaa. Se antaa Kristuksen, eli kaiken mitä pelastukseen tarvitsemme.


      • jonglööri kirjoitti:

        "Tätä ei voi kiistää etteikö kasteen ensisijainen tarkoitus olisi usko"

        Kasteen tarkoitus ei ole usko vaan Kristus. Kaste ja usko kuuluvat yhteen ja kasteen tarkoitus on antaa meille ristillä kuollut Kristus (Room.6)

        " Kasteeseen liittyy aina Raamatun opetuksen mukaan ensin usko ja evankeliumin kuulemisen vuoksi uudestisyntyminen Hengestä on alkanut"

        Raamattu ei opeta, että kasteeseen liitty ensin usko, vaan se opettaa, että kaste ja usko kuuluvat erottamattomasti yhteen. Kasteen ja uskon järjestys ei ole oleellinen asia. Aikuisten ihmisten tapauksissa on luonnollista että ensin opetetaan ennen kuin kastetaan. Uudestisyntyminen ei tapahdu Hengestä, vaan vedestä ja Hengestä.

        "Lapsi vastaa ratkaisuistaan Jumalan edessä vasta tultuaan kypsään ikään tehdä ratkaisuja seuraako perhekunnassa vanhempien tietä puoleen tai toiseen"

        ratkaisuja, ratkaisuja, ratkaisuja... Kristitylle ihmiselle usko ei ole ratkaisu. Ihminen ei päätä uskoa Jumalaan vaan Jumala päättää ottaa ihmsien luokseen. Jumala tuomitsee kaikki ihmiset samalla tavalla. Raamattu ei puhu mitään kypsästä iästä uskoa, eikä uskolle, kuten ei kasteelekaan, määrätä ikärajaa.

        "Mutta on pakko todeta että upotuskaste on Raamatullinen esimerkki "

        Raamattu ei puhu sanallakaan upotuskasteesta. Veden määrä kasteessa ei ratkaise mitään, sillä kaste ei perustu uskoon tai mihinkään ihmisessä olevaan, vaan se perustuu yksin Kristukseen ja Hänen työhönsä. Raamatun kasteopeteus ei viittaa sanallakaan siihen miten kaste on toimitettava. Alkukirkossa suoritettiin kasteita sekä valelemalla, pirskottamalla että upottamalla. Eri seurakunnat käyttivät eri tapoja. Ulkoinen muoto ei ole tärkeä, vaan tärkeää kasteesta puhuttaessa on se, mitä se antaa. Se antaa Kristuksen, eli kaiken mitä pelastukseen tarvitsemme.

        Hei!

        Kiitos mielipiteestä.

        Raamatun kasteet tapahtuivat Apt aikaan ulkona vedessä, mitä ne nyt olivat suomenkielellä jokia tms.
        Siellä nyt vaan sattui vettä olemaan runsaasti. Myöhemmin altaita rakennettiin sitten Jumalan palveluspaikkoihin. Altaat olivat sellaisia että upotuskasteita tehtiin pitkään.

        Monenlaisia kansantraditioita on ollut, erilaisia pesuja. Mm. epäjumalalille uhrattu liha pirskotettiin /vihmottiin vedellä ja liha sitten torille myyntiin.
        Näistä lihan pirskotuksista apostolien kokous kävi kaksi neuvottelua miten niihin suhtautua pitäisi. Apostolit päättivät että koska epäjumalia ei ole, ja asiakas ei voi torilla tietää pirskotteleeko myyjä lihaa, niin ostaa pois vaan liha ettei ole väliä kun ei ole epäjumalan palvonnasta kyse, vaan lihan ostosta.
        Traditoissa oli erilaisia pesuja muitakin joihin en itse ole tarkemmin perehtynyt.

        Minä en Jumalan Hengen toimintaa kiellä pirskotuskasteen saaneilta ihmisiltä, en vaikka otsaa vadissa valelisi en kiellä Jumalan Hengen toimintaa enkä vilpittömän uudesti syntymistä Herrassa, mutta lapsi on liian lapsi vielä kasteessaan uskomaan Jumalaan. Lapset ovatkin vanhempiensa tapojen orja ja -pyhittämämä siihen saakka kunnes itse on omissa ratkaisuissaan.
        - Kyllä usko on mm. myös jokapäiväistä ratkaisun tekoa Jumalan puolelle valinnoissaan, kaikessa arjessa huomioida ettei ole Jumalan tahdon kanssa riidassa.
        Hebr 12:14
        Muodollisuus ei auta ihmisiä taivaan valtakuntiin eikä uusiin maihin. Room 6:22-23. > Joh 10:1-21, 14 luku.

        Olen tavannut paljon vilpittömiä Kristukselle pyhittyneitä uskovaisia joilla on lapsipirskotus/ valelu/ ja en siis kiellä Jumalan Hengen toimintaa, ettei pidä minua tässä suhteessa käsittää väärin. Näillä ihmisillä oma omantunnon näkemys jonka oikeudenmukainen tuomari Jeesus Kristus huomioi; Luuk 12.47-48.

        Siunuksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Eenokki
        odotanselvitystä kirjoitti:

        Onpa Eenokilla värikästä kielenkäyttöä!
        Mutta voisitko selvittää miksi luterilaisilla on tilanteen mukaan ainakin kaksi täysin toisistaan poikkeavaa perustetta lasten kasteelle.
        Yksi selittäjä sanoo, että vauvat uskovat ja siksi heidät voidaan kastaa.
        Sitten tulee toinen selittäjä, joka sanookin vauvojen olevan syntisiä ja matkalla kadotukseen ja siksi vauvoista pitää kastevedellä pestä synti pois.
        Elikkäs milloin luterilaiset voisivat keskenään sopia kummanko perustelun mukaan vauvat kastetaan?

        Eivät kaikki lutherilaiset uskovat ymmärrä kasteesta vaan käsittävät ristiriitaisesti mitä kaste on. Ei parane panna omiaan jos ei ole varma asiasta.


      • jonglööri
        Eenokki kirjoitti:

        Eivät kaikki lutherilaiset uskovat ymmärrä kasteesta vaan käsittävät ristiriitaisesti mitä kaste on. Ei parane panna omiaan jos ei ole varma asiasta.

        Usko ei olemuksellisesti ole ratkaisua. Toki uskovan elämä, kuten muidenkin ihmisten elämä, on täynnä ratkaisuja, mutta usko on lahja, eikä ihminen voi sitä itselleen valita tai päättää. Minä en päättänyt uskoa Jumalaa, vaan minut kasvatettiin tuntemaan Hänet.

        Upostuskaste on edelleen sellainen, jota on Raamatulla vaikea perustella ainoana oikeana tapana. Veden määrä ei kerro sitä miten kaste tapahtui. Paljossa vedessä voi kastaa myös valelemalla tai pirskottamalla. Jos pidetään vain yhtä kastetapaa oikeana, niin se ei perustu Raamattuun.


      • selväpeli
        jonglööri kirjoitti:

        Usko ei olemuksellisesti ole ratkaisua. Toki uskovan elämä, kuten muidenkin ihmisten elämä, on täynnä ratkaisuja, mutta usko on lahja, eikä ihminen voi sitä itselleen valita tai päättää. Minä en päättänyt uskoa Jumalaa, vaan minut kasvatettiin tuntemaan Hänet.

        Upostuskaste on edelleen sellainen, jota on Raamatulla vaikea perustella ainoana oikeana tapana. Veden määrä ei kerro sitä miten kaste tapahtui. Paljossa vedessä voi kastaa myös valelemalla tai pirskottamalla. Jos pidetään vain yhtä kastetapaa oikeana, niin se ei perustu Raamattuun.

        Totta.
        Vanhemmathan sen ratkaisun tekevät vauvan puolesta ja vauvan on pakko uskoa.
        Ei siinä napinat auta.


      • häivyjo
        selväpeli kirjoitti:

        Totta.
        Vanhemmathan sen ratkaisun tekevät vauvan puolesta ja vauvan on pakko uskoa.
        Ei siinä napinat auta.

        EI TAAAS!!! Sairas kristittyjä vihaava uudestikastajainttäjäeksyttäjä mikäliemarianpalvoja on taas täällä. Eikö tuo sairas trolli voi pysyä täältä pois kahta päivää kauempaa?? On vissiin niin katkera kun ei itse ole uskon lahjaa saanut, vaan yrittää omilla teoillaan pelastua. Jos vauva on uskon saanut niin sitähän tämä vedenpalvoja ei voi sietää.

        Mene nyt muualle täältä, tämä on kristittyjen palsta. Pysy pois äläkä tänne palaa!


      • elinapei
        häivyjo kirjoitti:

        EI TAAAS!!! Sairas kristittyjä vihaava uudestikastajainttäjäeksyttäjä mikäliemarianpalvoja on taas täällä. Eikö tuo sairas trolli voi pysyä täältä pois kahta päivää kauempaa?? On vissiin niin katkera kun ei itse ole uskon lahjaa saanut, vaan yrittää omilla teoillaan pelastua. Jos vauva on uskon saanut niin sitähän tämä vedenpalvoja ei voi sietää.

        Mene nyt muualle täältä, tämä on kristittyjen palsta. Pysy pois äläkä tänne palaa!

        Vaikuttaa kovasti olevan uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa. Kuulemani mukaan hän on hyvin katkera ja sairas. Onneksi Jumala antaa uskon eikä se ole meidän ratkaisumme asia. Usko tuntuu olevan pakkoa tälle u-kastajalle. Lähteet kertovat tämänkin.


      • gqhegeq
        elinapei kirjoitti:

        Vaikuttaa kovasti olevan uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa. Kuulemani mukaan hän on hyvin katkera ja sairas. Onneksi Jumala antaa uskon eikä se ole meidän ratkaisumme asia. Usko tuntuu olevan pakkoa tälle u-kastajalle. Lähteet kertovat tämänkin.

        Olet aivan oikeassa, sisar-elina! Siunausta sinulle! Perehtykää kaikki uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollin eksytyskikkoihin, niin tiedätte miten varautua!


      • huonotpäreet
        gqhegeq kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa, sisar-elina! Siunausta sinulle! Perehtykää kaikki uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollin eksytyskikkoihin, niin tiedätte miten varautua!

        Miksihän vedenpalvojien päreet paloivat noin helpost?


      • totuusontää
        huonotpäreet kirjoitti:

        Miksihän vedenpalvojien päreet paloivat noin helpost?

        Olette oikeassa, kaksi päivää (vajaa) malttoi uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatusa pysyä täältä pois. Hänen katkeruutensa on niin valtavaa, että ei ain malta pysyä pois. Mies on siis totaalisen koukussa tähän palstaan ja tämä on hänelle pakkomielle. Kuten vedenpalvontakin.


      • Eenokkis
        selväpeli kirjoitti:

        Totta.
        Vanhemmathan sen ratkaisun tekevät vauvan puolesta ja vauvan on pakko uskoa.
        Ei siinä napinat auta.

        Vanhemmathan sen ratkaisun tekevät vauvan puolesta ja vauvan on pakko uskoa.

        Ei siinä napinat auta............

        Luterilaiset vanhemmat ymmärtävät sen verran että noudattavat Jumalan käskyä antaen lapsensa kasteessa tulla Kolmiyhteisen Jumalan tykö.

        Uusintakastetut lahkolaiset opettavat pakolla ja kurin ankaruudella niitä hirviön näköisiä kehitysvammaisia lapsiaan. Lahkoisä tai äiti sanovat lapselleen että nyt sinun uskosi on oikea koska myönnät käsi sojossa, tukkakin sojossa ja ehkä pilikin on sojossa että vain helluntailaisten oppi on oikea. Eikä siinä napinat auta muuten saa pitkät ajat vain vettä ja leipää.


      • onneksii
        Eenokkis kirjoitti:

        Vanhemmathan sen ratkaisun tekevät vauvan puolesta ja vauvan on pakko uskoa.

        Ei siinä napinat auta............

        Luterilaiset vanhemmat ymmärtävät sen verran että noudattavat Jumalan käskyä antaen lapsensa kasteessa tulla Kolmiyhteisen Jumalan tykö.

        Uusintakastetut lahkolaiset opettavat pakolla ja kurin ankaruudella niitä hirviön näköisiä kehitysvammaisia lapsiaan. Lahkoisä tai äiti sanovat lapselleen että nyt sinun uskosi on oikea koska myönnät käsi sojossa, tukkakin sojossa ja ehkä pilikin on sojossa että vain helluntailaisten oppi on oikea. Eikä siinä napinat auta muuten saa pitkät ajat vain vettä ja leipää.

        Onneksi se taikavesi ei tee kaikista noin idiootteja, kuin eenokki,


      • Eenokkis
        onneksii kirjoitti:

        Onneksi se taikavesi ei tee kaikista noin idiootteja, kuin eenokki,

        Upotus helluntailaisten opin mukaan on verrattavissa keittiöveden puhdistavaan voimaan jossa synnit hukutetaan ja synnitön nousee vedestä kynnettömän kanssa. Joko taluttaen tai itse kahlaamalla tai uimalla koiraa rannalle, missä todistajien innostuessa saattaa kuulla uikutusta, murinaa, vaihtoehtoisesti erilaisia eläinääniä kutse esim. titi tyyy....


    • väärennöseikäy

      Kaste pitää uusia siksi, että eihän väärennetyllä passillakaan pääse perille, samoin ei pääse perille väärennetyllä kasteella. Vesi ei todellakaan ketään pelasta.

      • Eenokki

        Lahkon passilla menet aivan toiseen paikkaan sinne joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleilleen.


    • erikoinentapaussan

      menisit jo johonkin muualle rähisemään, eikö sinulla ole mitään oikeaa tekemistä siellä tontillasi!

      jokainen näkee ettei sinulla ole asiat hyvin, tee asialle jotain.

      • Eenokki

        Asiat ovat hyvin kun plantaasilla kävellessä saan uusia Raamatullisia ajatuksia ja miten ne sovelletaan uudestaan kastettujen lahkolaisten tyhjään päähän se on helppoa. Heitä lahkopassi tuleen ja tee parannus muuten sinut heitetään samaan paikkaan.


    • Oikea.kaste

      Ei kastetta pidä uusia.
      Jos olet tullut uskoon ja sen jälkeen ottanut upotuskasteen vedessä Jeesukseen niin olet kastettu oikein. "Yksi kaste".
      Lapsikaste ei ole kristillinen kaste.

      • Eenokki

        Lahkot vaikka uittaisivat saaliinsa missä ja miten tahtovat eivät ole muuta kuin saatanan tekojen kautta tekeytyneet jonkinlaisiksi uskon ihmisiksi. Tämä riivattu iljettävä joukkio koostuu idiooteista ja vain harva palajaa lapsena saadun kasteen armoon.


    • Jumalanhenkeäeiole

      Miksi eenokki sammakkohenget viihtyvät jutuissasi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe