Miten pärjätä

Ansassa

Tilanne se että uo alkaa ja sen ja vuokran jälkeen jää käteen 525,00 euroa jolla pitää hoitaa kaikki muut laskut ja eläminen. Taloudessa vielä opiskeleva täysi-ikäinen joka saa opintotukea 60,- kuussa josta pitää kustantaa vielä bussilippu että pääsee kouluun. Meitä siis kaksi hlöä taloudessa. Kaupungin vuokra-asunto pääkaupunki seudulla ja vuokratasoon nähden "kohtuu" vuokra. Uo kun ei ota asumiskuluja huomioon. En enää tiedä mitä pitäisi tehdä paitsi tietenkin velat pitää hoitaa. Sitä n. 30000,-. Lainaa en pankista saa kun ei ole vakuuksia eikä takaajia. Vakituinen työ sentään onneksi on. Kertokaa hyviä vinkkejä jos niitä vielä löytyisi ja saisi edes vähän tsemppiä elämään. Nyt tämä murehtiminen vie kaikki voimat ja aiheuttaa unettomat yöt.

21

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaaavvvv

      Kokeile sossusta apua, toi 500€ on yhden ihmisen elämiseen.

    • selvitysolisipaikallaan

      Ei mitenkään. Mainosten jakamisesta voisi saada lisätuloa. En muutakaan keksi.

    • Heikkuli87

      Toimeentulotuessa otetaan huomioon ulosotto joten saat kyllä sieltä rahaa elämiseen.

      • aaaavvv

        Niin jos ulosotto otetaan suoraan. Palkasta.


      • sampos

        Jostain luin, että jos itsemaksavalla vahvistettu maksusopimus niin sossu ottaa silloin uo:n huomioon. Lienekkö sitten paikkansa pitävä.


      • Toimeentulotukiraja on 480 euroa joten, jos vuokran jälkeen käteen jää 520 euroa niin toimaria ei tipu.

        Voi tietysti yrittää saisiko täysi ikäinen lapsi toimaria, luulen kyllä, että jos saa niin se on pienempi kuin omillaan asuvalla.


    • yto

      Kyllä se siitä helpottuu, itse en syö kotona ollenkaan, ainakin siis laihtuu. Kannattaa tehdä paljon töitä ja hankkia 2-3 työpaikkaa. T: 16 h töissä usein.

    • Syysterveisiä

      Kyllä tuolla rahalla pärjää. Ostatte vain halvinta mahdollista ruokaa ja karsitte kaikki ylimääräiset kulut pois. Vaatteet ostatte kirpputorilta. Kirjat ja levyt haette kirjastosta. On olemassa ruokajakelupaikkojakin joista saa ilmaista ruokaa. Minulla on ollut jo vuosia yhtä huono rahatilanne enkä ole vielä kuollut.

      • Selvitä

        2 henkilöä ei pärjää. Käy sosiaalivirkailijan luona keskustelemassa ja varaa aika velkaneuvojallekin.

        Pyydä maksusitoumusta sosiaalivirkailijalta kuukausimatkalippuihin ainakin opiskelijalle.

        Selvitä saisiko täysi-ikäinen lapsesi enemmän tukea jos hän asuisi esim. Opiskelija-asunnossa tai jossain vuokra-asunnossa itse. Voi olla että hän saisi opintotukea, asumistukea ja toimeentulotukeakin eikä tarvitsisi opintolainaa ottaa.


    • Hommaa iltatyö.

      Puhelinmyynnissä piisaa ainakin töitä tosin tulopuoli voi olla epäluotettavaa.

      Uskon, että jaksat tehdä kahta työtä, jos lapsikin jo täysi ikäinen. Toivottavasti asut sellaisella paikkakunnalla josta työtä on saatavilla.

      Sossun pitäisi kyllä huomioida ulosotto mutta en tiedä varmaksi koska itse en kokeillut sitä vaihtoehtoa.

    • lainallaopiskelua

      Lapsi voi joutua ottamaan opintolainaa.

      • heihoihei

        Lapsi joutuu ottamaan opintolainaa. Uo edellyttää sitä.


    • MrDuck

      Neuvoisin sinua menemään ihan ensimmäisenä velkaneuvojalle, jonka kanssa voitte tehdä takaisinmaksusuunnitelman. Eläminen pienellä summalla on haastavaa, joten ottaisin myös yhteyttä sossuun ja kysyisin sieltä avustusta ja kenties palveluneuvontaa, jos velkaneuvoja ei osaa sinua auttaa :) Jos tuolla pienellä summalla joudut kuitenkin pärjäämään, kaikki ylimääräiset menot pois. Opintolainaa on toki mahdollista ottaa, mutta sen takaisinmaksu tulee olemaan pitkä ja vaivalloinen taival.

    • ettsellasta

      mulla jää paljon vähemmän rahaa uo:n ja vuokran jälkeen.. oon tosin itsekseni.. vajaan vuoden oon tässä sinnitellyt.. tarttis jostain löytää elämä .. suunnilleen samoihin aikoihin, kun sain kenkää .alkoi myös uo.. elämä voi olla haastavaa..

    • Ainokaine

      Aloitajalle, hae velkajärjestelyyn sillä lapsesi otetaan huostaan.

      • hahhehhoh

        no huh huh onpa harvinaisen typerä kommentti - vai täysi-ikäinen huostaan....


    • RöihinVaan

      RöihinKun menee saa rahaa

    • näinsemenee

      Täysi-ikäinen lapsesi on oikeutettu toimeentulotukeen vaikka asuukin luonasi! Ja itse voit hakea toimeentulotukea myös sekä kelalta asumistukea.

    • jamassa

      Ulosoton suojaosuus on yhdellä ihmisellä jotain 680 22,69/pv. Miten sinulla noin vähän jää käteen?

      • jamassa

        Anteeksi, en lukenut kunnolla että olikin vuokran jälkeen.


    • näillämennäänenvalita

      Mulla jää vuokran jälkeen ansiosidonnaisesta (josta uo ottaa 2/3) 395€, siitä maksan sähkön (kulutuksen mukaan eli kesäl alle satasta kuus, talvel likempi kahtasataa) ja häpeän tunnustaa että muutoin elän täysin mieheni siivellä, hän on ns. "keskituloinen". Sossusta en hae mitään emmekä saa kelasta asumistukea ja näistä kahdesta asiasta koen ylpeyttä. varmasti joku muu tarvii ne rahat kipeemmin kuin me.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe