Sigma APO 150-500 mm

ou_jee_

F5-6.3.

En ole kyllä omasta mielestäni kovinkaan hyviä kuvia tällä onnistunut saamaan, saan omasta mielestäni parempia kuvia Nikonin 300 mm:llä.
Nyt sitten vielä kun hankin tähän Sigmaan halvan suojalinssin eteen, niin mahtaakohan se vielä heikentää kuvien laatua?
Tähän asti olen ISO-arvon säätänyt itse, kirkkaassa auringonpaisteessakin vaatii suuria lukemia.
Täytynee vielä kokeilla automaattista ISO-arvoa, miten mahtaa käydä kuvien laadun kanssa, ovatko edelleen hämäriä ja suttuja vaikka kuinka olisi kuvanotto-olosuhteet olleet kirkaimman auringonvalon puolella!

Kukaan tota vehjettä multa edes osta poiskaan!

9

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Missä niitä kuvia on nähtävillä jotta voimme arvostella niiden laatua? Laita nyt linkki sinne nettigalleriaasi!

      • itsestä_kiinni_

        Niin, kuvien laatu on paljon kiinni kuvaajasta itsestään. Lähinnä nyt on siis minulla valittamisen aiheena se, että näissä omilla säädöilläni ottamissa kuvissa on aina niin pirusti jälkikäteen tehtävää säätämistä. Nimenomaan saa säätää valoisemmiksi ja terävimmiksi... Katsotaan nyt sitten, miten käy, jos seuraavalla kerralla tätä objektiivia käyttäessäni muistaisin laittaa kameraan automaattisen herkkyyden säädön päälle. Enkä nyt sitten osaa tietenkään itse arvioida, vaikuttaako se halpa suojalinssi siinä edessä miten tai lainkaan. Ehkä ei vaikuta lainkaan, siis pahenna tilannetta entisestään.


      • itsestä_kiinni_

        Kesken kuvaamisen ei ole tullut siis otettua vielä sitä linssiä pois ja sen jälkeen otettua uusi kuva vertailukohteeksi, ja suojalinssi päälle takaisin.


    • Canonisti_minäkin

      F/6.3 vaatii huimasti valoa ja pitkä tele tukevan jalustan. Testien mukaan yli 300 mm alueella kuvanlaatu on heikko, joten tuo on aika turha objektiivi, jos käytössä on Nikonin kolmesatanen.

      • Tosissaan, hankkimalla uusi Nikkorin fresnel mallinen 300 mm F4 saadaan kroppirungolla ja 1,4x jatkeella kuvakulmaltaan 550 mm F5,4 lasi aikaan. Tosin siinä ei ole sitä zoomia mutta kun oikein yrittää niin ilmankin saattaa pärjätä. Tuo lasi vaikuttaa houkuttelevalta kokonsa, sekä senteissä että kiloissa, puolesta. Hinta vain on eläkeläiselle vielä hiukan suolainen.


      • kljkduewjqyfw

        Canon on tehnyt aikoinaan muutaman tuollaisen "fresnel-linssisen" teleen ja ainakaan zoomit ei pärjää normaaleille puolta halvemmille malleille. Ainut etu on koko ja paino.

        Tuon Sigman 6,3 valovoiman (ero f4 1,4:n on vain 1 DIN, eli 1/3 aukkoa) sietäisi 600 millisenä, mutta kun 150 milliäkin on vain f 5, niin pistää miettimään kannattaako.


    • jbiuyt

      Valokuvaus?? Tarvitaan valoa.

      Tuolla tötteröllä kannattaa keskittyä kuvaamaan aurinkoisella säällä tai vähintään selkeällä säällä.

      Itselläni oli juuri sama tötterö ja kyllästyin odottamaan aurinkosäätä ja vaihdoin Sigma 300 F2.8 tuuttiin..ennemmin käytän jalkoja ja menen lähemmäksi kuvauskohdetta kuin käytän tuollaista zoomia, olen luopunut kaikista zoomeista.

      Olen kuvannut myös Sigman 300-800 monsteriputkella ja en siihenkään ollut tyytyväinen, liian kömpelö halko minulle ja minun kuvaustyyliini.

      • Canonisti_minäkin

        Eiköhän nuo zoomit ole tarkoitettu lähinnä papparazien työkaluiksi (siinä ei kuvan laadulla ole väliä ja kojukuvaukseen.


      • Härmän_Häjy
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Eiköhän nuo zoomit ole tarkoitettu lähinnä papparazien työkaluiksi (siinä ei kuvan laadulla ole väliä ja kojukuvaukseen.

        Eivät ne zoomit sovi edes paparazeille niissä on surkea valovoima. Tämän vuoksi niillä ei tee mitään. Tosin voi sanoa myös esim. 300mm F2,8 primestä. Sekin on auttamatta pimeä. tuon kokoisessa primessä valovoima pitäisi olla F2,0 tai parempi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3630
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2982
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2880
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2758
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      23
      2663
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2455
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      2149
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1897
    9. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      190
      1833
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1827
    Aihe