Takavetoisen ja etuvetoisen ajettavuuden faktoja

voimansiirtotestaaja

Suuri yleisö yleensä luulee, että etuvetoinen olisi jotenkin turvallisempi liukkaalla ajaa kuin nykyaikainen takavetoinen. Tämä ei ole totta. Takavetoisissa on erittäin hyvät ajonvakautus- ja luistonhallintajärjestelmät. 2000-luvun takavetoisella, missä nämä järjestelmät ovat, voi ajaa todella reippaasti mutkiin todella liukkaallakin kelillä ja jopa iskeä kaasun pohjaan kesken mutkan. Ei tapahdu mitään muuta kuin perä liikahtaa hiukan sivulle auton kulkusuuntaan (siis pysyen helposti oman kaistan sisällä) ja tätä kautta ajo on aivan äärirajoillakin turvallista ja lisäksi halutessaan takavetokuski saa suuremmat kaarrenopeudet.
Etuvetoisissa ajonvakautuksen toleranssit eivät ole yhtä tiukat, mutta sehän on varmaa, että jos etupainoisessa etuvedossa käännät pyöriä samalla kuin isket kaasun pohjaan esim. loivassa mutkassa niin sehän puskee pientareelle.
Kuivalla takaveto on sitten aivan ylivoimainen, vai pystyykö etuvetoisella muka yhtä ketterään käytökseen kun esim. risteyksessä käännyttäessä voi kiihdyttää melko reippaastikin samalla kun etupyörät ovat vielä käännettynä. Etuvetoisella ohjelmassa olisi vain etupyörien vinkumista ja sutimisenesto puuttuu peliin. Lisäksi pito ylipäätään paikaltaan lähtiessä on parempi ja luonnollisesti myös takavetokonstruktion etuna on parempi ajettavuus. Ohjauspyörään, kun ei tunnu mitkään voimansiirron vääntömomentit eikä värinät.

Talvella etuveto saattaa olla liikkeellelähdössä hieman parempi, mutta tämä ei tule auton erinomaisuuden ja tasaisen painonjakauman kautta, vaan nimenomaan johtuu epätasaisesta painonjakaumasta ja rakenteen epäsymmetrisyydestä. Painoa, kun on etupyörillä niin se auttaa, mutta vain liukkaalla suoralla kiihdytettäessä. Ei auta etuvetoisen hienoinen pitoetu liukkaalla talvikelillä edes mutkissa, kun silloin epätasapainoisuus syö tuon edun, joka ei perustu auton erinomaisuuteen käsiteltävyyden osalta.
Farmariautojen kohdalla etua ei etuvetoisille yleensä ole. Etuvetoisen farmarikori siirtää painoa taakse ja sama tilannehan on luonnollisesti takavetoisen kohdalla. Takavetoinen farmariauto voi olla 49/51 tai 48/52 painonjakaumalla. Iso etuvetoinen farmariauto lähestyy painonjakaumaltaan arvoa 55/45 (esim. Audi A6 farkku tai Vw Passat). Audi A6 olikin suurissa vaikeuksissa muutama vuosi sitten TM:n talvitestissä etuvetoversiona vaativissa mäennousu ja kaarreharjoituksissa. Vastaavasti takavetoiset perheautomallit ovat menestyneet keskimäärin erinomaisesti viimeisimmissä talvitesteissä.

Neliveto ei välttämättä automaattisesti tarkoita, että auto olisi hyvä ajettava. Nelivedoissakin on useita erilaisia variaatioita erilaisissa automalleissa. Perusluonne nelivedossa, joissa suurin osa voimasta menee etupyörille (esim. Haldex, joka laajalti käytetty) on puskeva. Neliveto ei muuta sitä tosiasiaa, että auto on edelleen etupainoinen ja voimaa välitetään maksimissaankin takapyörille hetkittäisesti se 50%. Auto kiihtyy kyllä hyvin liukkaalla ja silloin varsinkin paikaltaan lähdettäessä, mutta puskeva käytös tulee esiin mutkissa tai risteyksissä. Jos painat kaasua liian aikaisin niin auto lähtee puskemaan välillä yllättävästikin. Et voi painaa kaasua kesken mutkan, vaan vasta ylitettyäsi mutkan tiukimman kohdan ja jo suoristaessasi etupyöriä. Silloin nelivetoinen auto menee nätisti ja takapyörien voima saa perän muljahtamaan hienoisesti ja auto kiihtyy mukavasti eteenpäin. Nelivetoisen käytös saattaa siis olla hyvinkin kaksijakoinen. Lisäksi nelivetoisilla autoilla ajeleville syntyy helposti liukkaalla vetopidon johdosta harhakuva, että jarrutuspito myös kasvaisi. Tämähän ei ole missään nimessä totta, vaan se on kutakuinkin sama kuin muilla ei-nelivetoisilla autoilla.

Lisäksi vielä Audin nelivedoista: Mallisarjasta A4 lähtien ylöspäin on neliveto toteutettu TorSen-menetelmällä. Perustilassa takapyörille menee 60% voimasta ja etupyörille 40%, mutta kun pitoa tarvitaan niin voimaa jaetaan erittäin joustavasti etupyörien ja takapyörien välillä. Autosta tulee hieman helpompi ajettava puskemisen suhteen ja pitoa on vielä paremmin kuin Haldexilla. Silti nelivetoisia Torsenilla varustettuja Audeja on kritisoitu taipumuksesta puskea ja aliohjata. Tähän on selvä selitys. Audeilla on painavat moottorit eikä painonjakauma silti ole ihanteellinen 50/50. Audi on yrittänyt korjata tilannetta tarjoamalla S-sarjan malleihinsa, kuten S4 ja S5, Torque vectoring teknologiaa. Torque vectoring tarjoaa hieman paremman käsiteltävyyden, koska nyt on panostettu myös takapyörien väliseen voimanjakoon ja softasta on tehty sellainen, että takapyörille tarjotaan herkemmin täysi vääntömomenttipanos.

111

1926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etuveto.yliveto

      Miksi pitäisi kaasu painaa pohjaan kurvin keskellä? Eihän sellaista tee kuin täys idiootti oli veto kummassa päässä tahansa. Neljä takapotkua olen omistanut ja viidettä ei todellakaan tule. Onneksi suurin osa valmistajistakin on asian ymmärtänyt. Niitä valmistetaan mitä kansa haluaa. Yksinkertaista eikö totta!

      • RWD_auton_ominaisuus

        Eiköhän etuvetoon siirtymisessä ole kyse kustannuksista. Oikein tehty takavetoalusta on kalliimpi kuin etuveto ja jopa halpistekniikalla totetuttu ns. neliveto.


      • halpisneliveto

        Jees


      • hmhmhmhm
        RWD_auton_ominaisuus kirjoitti:

        Eiköhän etuvetoon siirtymisessä ole kyse kustannuksista. Oikein tehty takavetoalusta on kalliimpi kuin etuveto ja jopa halpistekniikalla totetuttu ns. neliveto.

        No tuskin se nelivetoa kalliimpi on, mutta tosiaan valmistuskustannukset ovat aavistuksen korkeammat takavetoisella.

        On etuveto helpompi ajaa liukkaalla, koska puskeminen yleensä mielletään helpommaksi hallita, puskemisen välttäiseksi kun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin höllätä kaasua ja ajaa riittävän rauhallisesti.

        Etuvedossa on kyllä yksi etu, mikä aloittajan viestissä ei tullut esille, eli suurempi paino vetävillä pyörillä, mikä talvella tekee etuvedosta paljon etenemiskykyisemmän.

        Mutta sitten taas kärryn vedossa, takavetoinen on vetopidoltaan parempi, jos takapyörillä on riittävästi painoa.


    • siis.täyttä.paskaa

      Helevetin pitkä kirjoitus täyttä paskaa

      • SpermastaKehittyiVajukki

        Sinä ihan kirjaimellisesti tuotat paskaa. Kirosanoja kirjoituksessasi 2/5. Tuota tosi on muutenkin hiekkalaatikkotasoa, mutta eihän autokeskusteluun hiekkalaatikkopojusilla tai kognitiivisesti kyvyttömillä aikuisillakaan ole mitään annettavaa.


    • weeddoo

      Niin tämä oli aloittajan omaa faktaa.

      Olen omistanut kummastakin päästä ja jokapäästä vetäviä. Viimevuonna mersun c 250 takavetoisena. Meni vaihtoon koska sillä ei pääse eteenpäin liukkaalla mökkitiellä kuten etuvedolla. Ajonvakautus auttaa vauhdissa muttei se ihmeitä tee. Tilalle tuli BMW x3.

      Takavedon hyödyt verrattuna etuvetoon ovat ehkä vaunun ja veneen vedossa mikäli aisaa ei osata painottaa oikein. Suosittelen tuohon kuitenkin nelivetoa koska raskas lasti jättää kaksivetoisen paikkaan kuin paikkaan.

      Normaalikäytössä takavedosta ei ole mitään hyötyä. Moottorin paino vetävillä pyörillä on selvästi eduksi liukkailla joten etuveto on käytännöllisempi. Tavalliselle kuljettajalle etuveto on loogisempi ja autolehdissä puskevaa autoa pidetään turvallisempana kuin sellaista missä takapää irtoaa minkä jälkeen ei enää tiedä minneppäin ja miten mennään. Toki ajonhallinta auttaa takavetoista mutta se ottaa myös vauhtia pois.

      Jos ajat auton hankeen kiinni niin etuvetoisen saat helpommin pois koska paino on edessä mikä puskee lunta ja peruuttaa voi. Takavetoinen työntää auton hangen päälle ja siinä sitten olla kiikutaan.

      Niin rallissa kuin formuloissa ajetaan neutraalilla tai hieman puskevalla autolla jos halutaan olla nopeita. Tämä on suomalaisten kuljettajien ongelma koska täällä perinteisesti auton pitää heittää perää, eivät opi tuota etuveto tyyliä mikä on nopeampi mm Alonso, Schumi, Loeb, Ogier.
      Didier Auriol taisi olla ensimmäisiä joka ajoi ralliautoaan keula edellä ja oli toisinaan häkellyttävän nopea ja hän aloitti ralliuransa yli 20 vuotiaana mitä nyky mittapuun mukaan pidetään liian vanhana. Ajotyyli oli vain niin nopea.

      Kuivalta kiihdytettäessä ja suurissa nopeuksissa kuten rata autoilussa takavedosta on hyötynsä muttei sillä ole juurikaan tekemistä normaalin ajamisen kanssa. Ajappa Porche 911 takavedolla suomen talvessa niin tiedät mitä kauhu on.

      • nfirlnfnfk

        Olet trolli, kukaan täysijärkinen ei vaihda Mersusta Bemariin. Aina se tapahtuu toisin päin kun kasvetaan aikuisiksi.


    • nnonononoo

      "voi ajaa todella reippaasti mutkiin todella liukkaallakin kelillä ja jopa iskeä kaasun pohjaan kesken mutkan. Ei tapahdu mitään muuta kuin perä liikahtaa hiukan sivulle auton kulkusuuntaan (siis pysyen helposti oman kaistan sisällä) ja tätä kautta ajo on aivan äärirajoillakin turvallista ja lisäksi halutessaan takavetokuski saa suuremmat kaarrenopeudet. "
      Tuo turvallisuus-juttu on ehdottomasti totta. Takavrdoissa voi talvella huoletta survaista kaasun pohjaan ja mitään ei tapahdu. Kirjaimellisesti mitään ei tapahdu koska takapyörille ei voi antaa juuri lainkaan tehoja ilman että perä lähtisi irti.
      Talvitestien kierrosajoissa sen näkee selvästi kun takavetoiset ovat aina joukun hitaimpia.
      Takaveto on ehdottoman turvallinen talvella mutta samalla myös ehdottoman hidas. Mutta oikeasti sillä ei ole kyllä mitään väliä. Ensinnäkin mantiet eivät ole kilparata ja niin etu- kuin takavedollakin pysyy liikenteen rytmissä. Toisekseen, kun ajetaan nopeasti niin tärkeämpää on se miten auto pysähtyy kuin kiihtyy. Siinä vetotavalla on vielä vähemmän miitään roolia.
      Pitkä paatos aivan turhasta asiasta, nuoruuden intoa riittää.

    • eläke-ukko

      Kyllähän se vetotavan turvallisuus on siinä vetävien pyörien välillä.

    • lipsukelillä

      Takavetosella mennään kurvit sladissa, etuvetosella pöheikköön!

      • kaikuja.menneisyydestä

        Melläpäin takavetobemarit ovat pöheikössä ja tolpan ympäri kiertyneinä.Eipä juuri muita näy. Tosin niissä kuskitkin ovat juuri kortin saaneita" huippuosaajia"


      • XFsportbrake

        Tässä ilmeisesti puhutaan 2000-luvulla valmistetuista takavedoista joissa on ajonvakautusjärjestelmät eikö antiikin aikaisista teinien suosimista takapotkuista joissa ei ole edes Abs-järjestelmää. Takaveto on ainakin omaan mieleen ketterän käsiteltävyyden ja ajo-ominaisuuksien takia. Vaimolla on toki etuvetoinen Volkkarin kauppakassi ja uutta olemme hänelle kohta hankkimassa ja siksi täällä vierailen. No kerroinpahan oman subjektiivisen mielipiteeni, joku siitä pitää ja toinen ei pidä. Obviously As simple as that


      • Ei_pompoti_alustaa

        Vaihdoin kahdenkymmenen viiden vuoden tauon jälkeen takatuuppariin pari vuotta sitten, enkä ole katunut. Takaveto on nykyään varmin takuu kunnolla tehdystä alustasta. Kyse ei siis ole pelkästään siitä, mistä päästä autoa vetää. Ainoa harmin paikka on se, että tosi liukkailla keleillä ESP pistää myös takavetoiset puskemaan.


      • Kekitys.kehittyy
        Ei_pompoti_alustaa kirjoitti:

        Vaihdoin kahdenkymmenen viiden vuoden tauon jälkeen takatuuppariin pari vuotta sitten, enkä ole katunut. Takaveto on nykyään varmin takuu kunnolla tehdystä alustasta. Kyse ei siis ole pelkästään siitä, mistä päästä autoa vetää. Ainoa harmin paikka on se, että tosi liukkailla keleillä ESP pistää myös takavetoiset puskemaan.

        Aika outoa. 70 luvulla kaikki melkein olivat takavetoja. Kehituksen kehittyessä nyt melkein kaikki ovat etuvetoja. Enkä usko että suunta tulisi muuttumaan.


      • Ajotaidon_oppii
        XFsportbrake kirjoitti:

        Tässä ilmeisesti puhutaan 2000-luvulla valmistetuista takavedoista joissa on ajonvakautusjärjestelmät eikö antiikin aikaisista teinien suosimista takapotkuista joissa ei ole edes Abs-järjestelmää. Takaveto on ainakin omaan mieleen ketterän käsiteltävyyden ja ajo-ominaisuuksien takia. Vaimolla on toki etuvetoinen Volkkarin kauppakassi ja uutta olemme hänelle kohta hankkimassa ja siksi täällä vierailen. No kerroinpahan oman subjektiivisen mielipiteeni, joku siitä pitää ja toinen ei pidä. Obviously As simple as that

        parhaiten ilman mitään Absia tas i Espiä. Siksi nykysukupolvi ei enää osaakaan mitään. He jotka ovat opetelleet ajamaan ilman elektronisia turvavarusteita, eivät pienestä hätkähdä. Tulihan sitä itsekin käytyä pari kertaa lumipenkassa harjoitellessa, ensin Minillä ja sitten ikivanhalla takaveto-Corollalla. Molemmat tapaukset omaa kokemattomuutta ja hölmöyttä uskossa että osaa ajaa ja hallita auton luistossa. Ei osannut.


    • turvapaikanhakija

      Ajelin aikoinaan takavetoisella BMW 318i llä. Niinä muutamana vuoden liukkaana päivänä kyseisellä autolla ei jaksanut kiivetä edes pyörän eteen asetetun lyijykynän yli. Muuten dedion akselisto oli hieno ja auto muutenkin.

    • Takavetokinhyvä

      Minulla oli 500 sarjan BMW vuodelta -05. Painonjakauma siinä siinä oli 50% edessä ja 50% taka-akselilla.
      Yllätyin todellakin siitä miten hyvä talviauto se oli. Ei minkäänlaista vaikeutta kiivetä ylämäkeen ja muutenkin tuntui talvella, että muut jää sutimaan valoihin kun itse lähtee aivan rauhallisesti liikkelle. Tunne oli kuin nelivedolla ajelisi.
      No siinä oli hyvä luistonesto, ajonvakautus ja hyvät talvirenkaat. Aiemmat omistamani etuvetoiset autoni eivät olleet ainakaan parempia talvella.

      • oletoikeassa

        BMW 5-sarjalainen on todella hyvä ajettava


      • näinonnäin

        Jep


      • 8kahdeksas

        Älä viiti puhua palturia.


    • kestäTotuus

      Ei poika ole tainnut tutkia etuvetoisten avustimia, ne toimivat todella hienosti ja hallitusti. Takavetoisessa niiden on pakko rajoittaa vetoa huomattavasti enemmän ettei auto pyörähdä välittömästi ympäri, etuveto ei tarvitse niin suurta kaitsemista ja sehän kertoo kumpi on parempi liukkaalla.

      • näin.on

        Ei sitä takapotkua pidä talvella jättää prkkiruutuun jossa etupää jää alemmaksi.
        Siihen jää sutimaan jos on liukasta. Aina pitää olla uudet nastarenkaat takapyörissä ja koko ajan pitää autoa paimentaa että pysyy suunnassa. Huonosti auratuilla teillä suoranainen kauhistus.


      • H.Davidson

        Etuvetoisella ajo on yhtä pirun puskemista ja puskemista. Painava etupää rikkoo koko paketin Balanssin. Eikä saa olla paljoa vääntöä eikä tehoa, muuten menee ajaminen jopa kuivalla asfaltilla semmoisella nykimiseksi. Jopa Vagin 170 hv / 350 Nm Audi A4 oli ajoittain todella ärsyttävä ajettava. Nykyään ajan takavetoisella ja todella tyytyväinen kesät talvet.


      • Porsche.On.poikkeus

        Onhan sanontakin "tosi volkkarimies (mukaanlukien Audimies,Skodamies,Seatmies) ei autoista mitään ymmärrä" siksihän on Volkkariin päätynytkin. Joka nyt rupee päästöskandaalissa kuin sika mudassa


      • etuveto.yliveto
        Porsche.On.poikkeus kirjoitti:

        Onhan sanontakin "tosi volkkarimies (mukaanlukien Audimies,Skodamies,Seatmies) ei autoista mitään ymmärrä" siksihän on Volkkariin päätynytkin. Joka nyt rupee päästöskandaalissa kuin sika mudassa

        Eihän noita takapotkuja valmista oikeastaan enää muut kuin pari saksalaista. Kaikki muut ovat vuosien saatossa siirtyneet etuvetoisten valmistamiseen. Niitä valmistetaan ,mitä kysytään. Ei tulisi mieleenkään ostaa enää takapotkua haastaviin olosuhteisiin. Kokemusta on vaikka muille jakaa. Väittäminen jostain puskemisesta on jo niin syvältä jostakin että ei ole koskaan käynyt mielessä. Takapotkuilla ajaessa pitää aina pitää mielessä talvella,että mihin sen autonsa parkkeeraa. ei milloinkaan voi jättää liukkaalla ylämäkeen. Etuvetoisella jatketaan kaikissa olosuhteissa siitä mihin takapotku on jäänyt sutimaan. Peruuttaminen liukkaalla ylämäkeen ei takapotkulla onnistu ollenkaan ilman vauhtia. Etuvetoisella ei mitään ongelmaa,menee minne käsketään.


      • ddggfgdgdf

        Taitaa kaikki tehokkaat autot olla vielä takavetoisia ja jotkut myös nelivetoisia.


      • Ei.enää.disinformaatiota
        etuveto.yliveto kirjoitti:

        Eihän noita takapotkuja valmista oikeastaan enää muut kuin pari saksalaista. Kaikki muut ovat vuosien saatossa siirtyneet etuvetoisten valmistamiseen. Niitä valmistetaan ,mitä kysytään. Ei tulisi mieleenkään ostaa enää takapotkua haastaviin olosuhteisiin. Kokemusta on vaikka muille jakaa. Väittäminen jostain puskemisesta on jo niin syvältä jostakin että ei ole koskaan käynyt mielessä. Takapotkuilla ajaessa pitää aina pitää mielessä talvella,että mihin sen autonsa parkkeeraa. ei milloinkaan voi jättää liukkaalla ylämäkeen. Etuvetoisella jatketaan kaikissa olosuhteissa siitä mihin takapotku on jäänyt sutimaan. Peruuttaminen liukkaalla ylämäkeen ei takapotkulla onnistu ollenkaan ilman vauhtia. Etuvetoisella ei mitään ongelmaa,menee minne käsketään.

        Väärin meni, taas... Mutta sehän on sinulle jo tullut tutuksi

        Takavetoisia valmistaa lähes kaikki autonvalmistajat. Volkswagenin hyötyauto-osasto pyörii takavetoisten Crafterin ja Amarokin ympärillä (valittavana lisävarusteena kytkettävä neliveto tai permanent). Pelkästään takavetoisia malleja ei ole Suomen tuontiohjelmassa.

        Henkilöauto-kategoriassa ainakin seuraavat valmistajat valmistavat nykyäänkin vuonna 2015 takavetoisia henkilöautoja:
        Alfa Romeo, BMW, Bentley, Chevrolet, Chrysler, Cadillac, Dodge, Ford, Ferrari, Hyundai, Infiniti (Nissanin premium-merkki),Jaguar, Kia, Lexus, Lancia, Lamborghini,Lincoln, Lotus, Maserati, Mazda, Mercedes-Benz, Nissan, Porsche, Rolls-Royce, Smart, Subaru, Suzuki, Toyota..

        Suurista valmistajista ainoastaan VAG ei valmista henkilöautoissa takavetoja Porschea lukuunottamatta. Oletettavasti tässä on kyse konsernin linjauksesta: Vain Porsche ja erikoismerkit eli esim. Bentley saavat valmistaa takavetoisia malleja. Miksi muuten VW-hyötyautoissa on kaksikin takavetoista mallia?

        Otappa ensi kerralla asioita selvää ennen kuin avaat suutasi.


      • LieneeköVäliä
        ddggfgdgdf kirjoitti:

        Taitaa kaikki tehokkaat autot olla vielä takavetoisia ja jotkut myös nelivetoisia.

        Mites sitä tehoa voi hyödyntää talvella ja yleensäkkin suomen tieliikenteessä?


      • Tarkennusta
        Ei.enää.disinformaatiota kirjoitti:

        Väärin meni, taas... Mutta sehän on sinulle jo tullut tutuksi

        Takavetoisia valmistaa lähes kaikki autonvalmistajat. Volkswagenin hyötyauto-osasto pyörii takavetoisten Crafterin ja Amarokin ympärillä (valittavana lisävarusteena kytkettävä neliveto tai permanent). Pelkästään takavetoisia malleja ei ole Suomen tuontiohjelmassa.

        Henkilöauto-kategoriassa ainakin seuraavat valmistajat valmistavat nykyäänkin vuonna 2015 takavetoisia henkilöautoja:
        Alfa Romeo, BMW, Bentley, Chevrolet, Chrysler, Cadillac, Dodge, Ford, Ferrari, Hyundai, Infiniti (Nissanin premium-merkki),Jaguar, Kia, Lexus, Lancia, Lamborghini,Lincoln, Lotus, Maserati, Mazda, Mercedes-Benz, Nissan, Porsche, Rolls-Royce, Smart, Subaru, Suzuki, Toyota..

        Suurista valmistajista ainoastaan VAG ei valmista henkilöautoissa takavetoja Porschea lukuunottamatta. Oletettavasti tässä on kyse konsernin linjauksesta: Vain Porsche ja erikoismerkit eli esim. Bentley saavat valmistaa takavetoisia malleja. Miksi muuten VW-hyötyautoissa on kaksikin takavetoista mallia?

        Otappa ensi kerralla asioita selvää ennen kuin avaat suutasi.

        Noista nyt suurin osa on autoja joita ei juurikaan Suomen tieliikenteessä tapaa lukuunottamatta noita kahta saksalaismerkkiä,mersua ja bemaria. Sisu,Scania ja Volvokin ovat takavetoja,jos kuormaautot ja bussitkin pitää huomioida. Suutani en ole avannut koko aikana kun osaan kirjoittaa niin että se on kiinni. Sinulla taitaa kieli kulkea ja seilata vielä laidasta toiseen ja aina on haavi auki kirjoitettaessakin kuolan valutessa pitkin finnileukaa.


      • 50henkilönkylässä

        Juu juu, Maailman ainoa totuushan on se mitä jossain Suomen pikkukylissä näkyy kaduilla


      • Esimerkkejä
        ddggfgdgdf kirjoitti:

        Taitaa kaikki tehokkaat autot olla vielä takavetoisia ja jotkut myös nelivetoisia.

        Sisu, Volvo, Scania, MAN, IVECO...


      • GMsupports

        Mainitsemasi valmistajat valmistavat kuorma-autoja. Niillä ei ole mitään tekemistä henkilöautojen kanssa, ja niistähän tässä keskustelussa on kyse.


    • VOLOVOLO-HOLOHOLO

      Foliohattukin vuotaa. Nyt on täysin tyhjä pää. Anteeksi kaikille trolleista.

    • RiipuuKäskijästä

      Siis mitä aloittaja hakee tällä? Kokemusta molemmista ja käytös erilaista luonnollisesti, eli lähdöissä takatuuppari vie voiton noin keskimäärin, mutta ajossa ei mitään eroa. Talviajossa etuvetoinen parempi lumessa etenevyyden takia ja vastaavasti takatuuppari tuo sporttisuutta. Käskijälle ei siis mitään ongelmia kunhan tietää mistä päästä auto vetää tai työntää. Elikkäs käskyttäminen on erilaista molemmissa. Huomaatte kun on tilanne päällä.

      • lähtee.pöheikköön

        "Eli lähdöissä takatuuppari vie voiton noin keskimäärin." Kuinka niin vie voiton? Eihän se lähde minnekkään kun on liukasta ja ylämäki,sutii vaan paikallaan. Kesäkelillä kaikilta onnistuu yhtä mallikkaasti.


      • RiippuuKäskijästä

        Kesäkeleillä takatuuppari vie lähdöissä, siis keskimäärin, ei muuten. Talvet etuvetojen hommaa, jos nelivetoisia ei huomioida.


      • näin.on
        RiippuuKäskijästä kirjoitti:

        Kesäkeleillä takatuuppari vie lähdöissä, siis keskimäärin, ei muuten. Talvet etuvetojen hommaa, jos nelivetoisia ei huomioida.

        Mitä se vie lähdöissä? Etuveto vie takatuupparia kuin litran mittaa, aina ja kaikissa olosuhteissa.


      • LueVaikkaAutobildistä

        Tutkippaa asiaa tarkemmin. Etuvedolla ei saa kuivalla kelillä millään asfalttiin voimaa samalla tavalla kuin saman tehoisella ja painoisella takavedolla. Kaikki kovemmat varttimailiautotkin takavetoja eli miten tämä sinun "väitteesi" olisi tosi? En voi ymmärtää, että joku laukoo tuollaisia täysin logiikkaa ja fysiikkaa pilkkaavia huudahduksia. No joku provohan sä olet kuitenin..


      • Riippukäskijästä

        Jaahas, ehkäpä sulla mutta eipäs yleistetä. Laitetaas vetokoukkuun kuormaa ja aletaan eteneminen. Painoa on todellakin oltava vetävillä pyörillä. Tehoja toki oltava verrokeissa yhtä paljon, mutta jos ei ole pitoa ei ne auta yhtään. Laita nyt hieman perusteluja tuon väittelyn tueksi. Uhoamisen taitaa kaikki.


      • LueVaikkaAutobildistä

        Kerrataanpas sinulle vähän liikkeen mekaniikan perusteita: Pitävällä pinnalla Autossa painoa siirtyy taakse kun kiihdytetään. Tämä tarkoittaa sitä, että takarenkailla on paremmin pitoa. Mikäli etuvetoisella yrittää lähteä ripeästi kaasu pohjassa kuivalla asfaltilla paikaltaan niin eturenkaat sutivat helposti eivätkä saa pitoa. Takavetoinen auto lähtee rivakammin, koska pito on optimaalisella kelillä eli suuremman kitkakertoimen kuivalla pinnalla parempi. Voit todeta tämän todeksi ihan googlettamalla "rear Wheel drive dynamics / acceleration / handling". Vilkaise myös huvikseen esim. Premium-autojen vertailuja. Kiihtyvyysmittauksissa on yleensä nopeusvälit 0-50 / 0-80 / 0-100 ja sitten tietenkin sitkeysmittaukset. Takavetoiset menevät lähes poikkeuksetta samassa teholuokassa ripeämmin 0-50km/h välin kuin etuvetoiset. Mikä muu tekijä tuon selittäisi kuin parempi pito? Huonosti pitävällä pinnalla etuvetoisella on pieni suhteellinen etu, koska painoa on vetävien pyörien päällä. Liukkaalla pinnalla painoa ei siirry samalla tavalla taakse, koska auto ei ylipäätään saa voimaa tiehen yhtä tehokkaasti kuin kuivalla pinnalla. Etuvetoisella autolla tämä etu siis syntyy nimenomaan epätasapainoisesta rakenteesta, koska moottori ja voimansiirto tekevät etuvetoautoista etupainoisia, jolloin ne eivät ole yhtä tasapainoisia ja hyviä ajettavia kuin takavetoiset autot. Jos et ymmärrä niin ei voi mitään. Enpä viitsi enää asiasta jankuttaa, minulla on harrastuksia ja muuta tekemistä nyt.


      • MitäVäliäSilläOn

        Tätä ja muita saman tapaisia ihmettelen:

        "Takavetoiset menevät lähes poikkeuksetta samassa teholuokassa ripeämmin 0-50km/h välin kuin etuvetoiset."

        Sen takia että en jaksa ymmärtää mitä vaikuttaa mihinkään se miten ripeästi jonkin vetoiset menevät 0-50 km/h välin, tai vaikka jonkin muunkin välin.

        Merkkaahan se tietysti esim F1 kisoissa mutta eikö tässä nyt kuitenkin ole kyse ihan yleisillä teillä ajamisesta?


    • killhicks

      Nykyaikaisen etuvedon ajettavuus on samalla tasolla kuin kuplassa peruutettaessa.

    • t_r_e_n_d_i

      Nykyvolkkarit eivät tahdo vetää mihinkään suuntaan vaan omistajat seisovat tien poskessa konepelti pystyssä..

      • PentleyGt

        Hahahahahaha, aamun naurut


    • parhaat-ja-kelleimmat

      Etuvetoisella pääsee talvella ihan yhtä huonoon paikkaan kuin takatuupparillakin, mutta takavetoisella sieltä pääsee poiskin.
      Kokeileppa kumpi on parempi. Mene siihen olohuoneesi lattialle nelinkontin ja koeta ensin vetää itseäsi pelkästään käsilläsi eteenpäin. Sitten työnnät jaloillasi itseäsi eteenpäin. Kummalla tavalla oli helpompi päästä liikkeele. Sitten vielä käytät molempia raajoja itseli liikutteluun, niin on helppoa huomata mikä liikkumis muoto on paras. Ylivpimainen ykkönen on neliveto, selkeä kakkonen on takaveto ja varmasti huonoin tapa on etuveto!

      • KylläKilsatOpettaa

        Hei vertauskuvasi hiukan ontuu.

        Takatuuppari on ilahduttavan urheilullisen oloinen tehokkaana, mutta etuvetoinen etenee talvikeleillä paremmin kun henkilöautosta kyse.

        Takatuuppari vastaavasti käytännöllisempi kuormaa vedettäessä.

        Molemmissa on hyvää ja myös huonoa.

        Etuvetoinen halvempi valmistaa, turvallisempi kokemattomankin kätösissä.

        Lisäisin vielä, että kunhan käskijän paikalle kömpii olisi hyvä tiedostaa onko etuvetoinen vai takatuuppari alla.


      • etuveto.yliveto

        Kyllä tasan tarkkaan on niin että talvikelillä kun takavedon etenemiinen pysähtyy niin etuvedolla jatketaan. Poikkeuksena ainoastaan takavetoiset joissa kone on vetävien pyörien päällä,eli takana. Kuplavolkkari taisi olla viimeisiä lajissaan. Kesällä ei asialla ole paljoakaan merkitystä kun liikenteesssä ei mitään seisovan lähdön kiihdytyskilpailuja kukaan täysjärkinen ala suorittamaan. Idiootit ovat erikseen. Yhdelläkään takapotku-normiautolla ei saavuteta yhtä hyvää suuntavakavuutta kuin etuvetoisilla. Se on fakta vaikka kuinka itkisit ja selittelet typeriä teorioitasi. Jos samasta merkistä voisi valita etu-tai takavedon niin ainakin minulta jäisi takapotku kauppaan vaikka halvemmalla saisi.


      • niinJaPorsche911

        Renault Twingo on tuoreimpia 2015 takamoottorisia takatuuppareita


      • KauKe
        niinJaPorsche911 kirjoitti:

        Renault Twingo on tuoreimpia 2015 takamoottorisia takatuuppareita

        Kyllä tuolla aikaisemmin Bemari miehet puhui paljon asiaakin. Kyllä se on mielestäni paras takavetoinen talviauto. On vain pari. kolme kohtaa missä se hieman häviää hyvälle etuvedolle.
        Kun sivutiellä paksussa lumessa ajat liian pienellä nopeudella, ja autosi jää niin sanotusti mahastaan kiinni. Siitä ei takavetoinen lähde ottamaan uutta vauhtia peruuttamalla. Mutta etuvetoisella onnistuu hyvin.
        Samoin kävi kun jäätikköisellä mökkitiellä oli puomi alamäessä. Ajoin liian lähelle kun teräspuomi aukeaa autooni kohti, piti peruuttaa, mikä edellisillä etuvedoilla onnistui vainatta. Mutta pemarilla ei onnistunutkaan vaan suti tyhjää.
        Kolmas on eteenpäin vino parkkiruutu, lämpötolppineen. Kun liukkaalla ajat siihen,ja aamulla pitäisi peruuttamalla lähteä, niin vaikeeta on, kun etupään laakerit on yön pakkasessa hieman jäykistyneet,niin takapää sutii sutii vaan. Tuohon kyllä auttaa kun hommaa pitemmän lämmitys johdon, että voi peruuttaa auton ruutuun.


      • etuveto.yliveto
        KauKe kirjoitti:

        Kyllä tuolla aikaisemmin Bemari miehet puhui paljon asiaakin. Kyllä se on mielestäni paras takavetoinen talviauto. On vain pari. kolme kohtaa missä se hieman häviää hyvälle etuvedolle.
        Kun sivutiellä paksussa lumessa ajat liian pienellä nopeudella, ja autosi jää niin sanotusti mahastaan kiinni. Siitä ei takavetoinen lähde ottamaan uutta vauhtia peruuttamalla. Mutta etuvetoisella onnistuu hyvin.
        Samoin kävi kun jäätikköisellä mökkitiellä oli puomi alamäessä. Ajoin liian lähelle kun teräspuomi aukeaa autooni kohti, piti peruuttaa, mikä edellisillä etuvedoilla onnistui vainatta. Mutta pemarilla ei onnistunutkaan vaan suti tyhjää.
        Kolmas on eteenpäin vino parkkiruutu, lämpötolppineen. Kun liukkaalla ajat siihen,ja aamulla pitäisi peruuttamalla lähteä, niin vaikeeta on, kun etupään laakerit on yön pakkasessa hieman jäykistyneet,niin takapää sutii sutii vaan. Tuohon kyllä auttaa kun hommaa pitemmän lämmitys johdon, että voi peruuttaa auton ruutuun.

        Kokeneeelle automiehelle nuo kaikki ovat itsestään selvyyksiä.


      • speedking1993
        KauKe kirjoitti:

        Kyllä tuolla aikaisemmin Bemari miehet puhui paljon asiaakin. Kyllä se on mielestäni paras takavetoinen talviauto. On vain pari. kolme kohtaa missä se hieman häviää hyvälle etuvedolle.
        Kun sivutiellä paksussa lumessa ajat liian pienellä nopeudella, ja autosi jää niin sanotusti mahastaan kiinni. Siitä ei takavetoinen lähde ottamaan uutta vauhtia peruuttamalla. Mutta etuvetoisella onnistuu hyvin.
        Samoin kävi kun jäätikköisellä mökkitiellä oli puomi alamäessä. Ajoin liian lähelle kun teräspuomi aukeaa autooni kohti, piti peruuttaa, mikä edellisillä etuvedoilla onnistui vainatta. Mutta pemarilla ei onnistunutkaan vaan suti tyhjää.
        Kolmas on eteenpäin vino parkkiruutu, lämpötolppineen. Kun liukkaalla ajat siihen,ja aamulla pitäisi peruuttamalla lähteä, niin vaikeeta on, kun etupään laakerit on yön pakkasessa hieman jäykistyneet,niin takapää sutii sutii vaan. Tuohon kyllä auttaa kun hommaa pitemmän lämmitys johdon, että voi peruuttaa auton ruutuun.

        "Kun sivutiellä paksussa lumessa ajat liian pienellä nopeudella, ja autosi jää niin sanotusti mahastaan kiinni. Siitä ei takavetoinen lähde ottamaan uutta vauhtia peruuttamalla. Mutta etuvetoisella onnistuu hyvin."

        Kyllä muuten lähtee, koska etupää painaa urat joita pitkin auto tulee ja veto säilyy huomattavan parempana kuin etuvedolla (joka on siis takaveto peruuttaessa). Ja peruuttaminen onnistuu myös omia jälkiä molemmilla. Etuvedolla toki heikommin koska auto tuppaa tekemään S-kuviota hangessa - sekä alkaa rynkyttää tehden vitunmoisen nimismiehen kiharan ja sitä onkin hankalampi peruuttaa. Kokemusta on 90-luvun baarimatkoilta kun neljän viiden välillä oli tie nietostanut täysin tukkoon. Parilla yrityksellä oli takaveto mäellä ja matka jatkui aina. Vauhtia pitää olla riittävästi, se yleensä pakkaa myös lunta konetilaan aika paljon. Eli älkää kertoko mutujanne tänne, kokemus on valtaa.


      • kehitystä

        Siitä kokemuksesta, minulle on ollut rankin ajomatka 70-luvulla Helsingistä Jyväskylään takavetoisella. Koko matkan oli tiet lumisia, eikä auto kulkenut metriäkään suoraan. Lumi jarrutti etupääätä, ja perä tuntui sutivan koko ajan hiukan. Nykyisin on enempi mielipideasia, valitseeko etu- vai takavetoisen. Nykyinen autoni on etuvetoinen, ja sillä voi kyllä polkea kaasua lumisessa mutkassa. Vetoa rajoitetaan, ja sisäkaarteen pyörät jarruttavat sopivasti. Ei puske, vaan kääntyy hyvin. Ero on huomattava verrattuna vanhempiin versioihin, jotka joko puskivat, tai hyytyivät vedon loppuessa.


    • versoilia

      Osittain mieltymyskysymys,mutta venetraileria luiskasta vedettäessä takapotku parempi,neliveto paras.Etusilla olen koittanut raapia ylös.

      • HyvääIltapäivää

        Etuvedolla ajaminen jo ilman mitään traileria on semmoista saakelin raapimista, nykimistä...


    • Touring83

      Itse vaihdoin VW Passat 2.0 tdi 2009 manuaali porrasperän viime Tammikuussa takavetoiseen BMW 316iA touringiin. Sain hyvän hinnan vaihdossa ja täytyy sanoa, että onhan tämä hyvä ajaa ja automaatti todella helpottaa kaupungissa. Talvella ei mitäön ongelmia ollut, hyvin etenee. 136hv turbomoottori riittää minulle ihan hyvin tähän Bemariin. Tuntuu toki hieman ripeämmältä kuin tuo manuaali Passatti. Minulla on ollut vain yksi takavetoinen aikaisemmin (Opel Omega) ja kyllä tämä on aivan upea ajettava siihen verrattuna. Helpompi myös talvella.

    • voimansiirtotestaaja

      Monet ovat yrittäneet täällä kumota väitteeni. On luonnollista ihmismielellä pitää sitä ratkaisuna parhaana, mihin on tottunut. Jos jostakin voimansiirtoratkaisusta ei ole kokemusta, niin sitä pitää automaattisesti huonomapana, vaikka tuo arvio ei perustu kokemukseen.

      Tässä on testi, jossa Autobild.de vertaili uutta Audi A6 Avant 2.0 TDI Ultra DSG/S-tronicia kahteen takavetoiseen kilpailijaan (BMW 520dA farkku ja Mercedes-Benz E250 CDI farmari)

      http://www.autobild.de/artikel/audi-a6-bmw-5er-mercedes-e-klasse-kombi-test-5567635.html

      Kiinnittäkää huomiota Messwerte eli objektiiviset mittaustuokset kohtaan:

      Gewichtsverteilung eli Painonjakauma - (%):
      Audi 56/44
      BMW 46/54
      Mercedes 50/50
      Analyysi talviajoon liittyen: Etuvetoisen näennäinen etu talviajossa pito-ominaisuuksiltaan liikkeellelähdössä on ollut seurausta painonjakaumasta eli siitä, että vetävillä pyörillä on enemmän painoa kuin takavetoisella. Farmariautot ovat erittäin suosittuja markkinoillamme, mutta kuten tilanne osoittaa niin ison farmariauton painonjakauma ei ole hyvä isolle etuvetoiselle farmarille (kuten Audi A6, VW Passat, Skoda Superb). Vetopidoltaan BMW on siis painonjakaumalla mitattuna vähintään yhtä pätevä etenemään talvella kuin etuvetoinen A6. Lisäksi kun autoon lastataan tavaraa, niin etu on selkeästi takavetoisten hyväksi. Etuvedon ainoa etu jota monet etuvetoautoilijat jaksavat toistella, on nimenomaan tuo vetopito lumisella talvikelillä. Kaikissa muissa ajodynamiikan mittareissa etuveto jää jälkeen sillä etuveto ei koskaan saavuta ajo-ominaisuuksien kannalta ihanteellista 50/50 painonjakaumaa. Lisäksi etuvetoisen ketteryys sekä pito-ominaisuudet kuivalla ovat aina huonommat kuin takavetoisella. Takavetoisella ei myöskään välity renkaiden vääntömomentti ohjaukseen ja siten ohjauksestakin saadaan parempi eikä ärsyttävää vetelyä tai muita vääntömomentista johtuvia värinöitä välity kuljettajan käsiin.

      Seuraava kohta johon voitte kiinnittää huomiota:
      Beschleunigung - kiihtyvyys:

      0-50 km/h:
      Audi 3,3s // BMW 2,7s // Mercedes 2,8s
      0-100 km/h:
      Audi 9,3s // BMW 8,4s // Mercedes 8,4s

      Ohituskiihtyvyys 80-120 km/h (kickdown):
      Audi 6,5s
      BMW 6,4s
      Mercedes 6,1s

      Analyysi: Teho/paino-suhteeltaan nämä autot ovat todella lähellä toisiaan. Mittaukset tehty kuivalla asfaltilla kuten pitääkin.Mercedes painaa eniten, mutta siinä onkin hieman ruudikkaampi moottori (204 hv versus Audin 190hv ja BMW 190 hv). Etuvetoista Audia ei auta edes ainoana vertailuryhmässä löytyvä kaksoiskytkinautomaatti. Etuvetoinen vääntävä diesel-moottorilla varustettu auto ei yksinkertaisesti saa voimaa tiehen yhtä tehokkaasti kuin takavetoiset kilpakumppanit. 400Nm maksimi vääntömomentti tekee lisäksi etuvetoisella autolla ajosta tempoilevaa ja etupyörillä on taipumus menettää pitonsa helpommin, jolloin ajonvakautus joutuu työskentelemään kovemmin ja ajosta tulee nykivää. Tämä tulee esille varsinkin risteyksestä käännyttäessä ja kiihdytettäessä.

      Wendekreis links/rechts - Kääntöympyrä vasemmalle / oikealle(m):

      Audi 11,9m /12,1m
      BMW 11,7m / 11,9m
      Mercedes 11,0m /11,1m

      Analyysi: Autot ovat pituudeltaan ja leveydeltään hyvin lähellä toisiaan. Kaikki autot ovat noin 4,9 metrin pituisia. Takavetoinen Mercedes on aina tunnettu kokoonsa nähden pienestä kääntöympyrästään, joka on samaa luokkaa Volkswagen Golfin kanssa. Etuvetoisen Audin kääntöympyrä on jo teknisen voimansiirtoratkaisun takia suurin. Audia on siis hankalempi käännellä ahtaissa tiloissa ja kaupungissa erilaissa tilanteissa missä käännytään. U-käännös on hyvä esimerkki kääntöympyrän merkityksestä ja pientä kääntöympyrää arvostetaan, jos ajaa paljon kaupungissa. BMW:n tulos voisi olla parempi takavetoiseksi, mutta Mercedesin tulos on erinomainen.

      Muita kohteita mittaustulos datasta:
      Jarrutusmatkat olivat lyhyimmät painavimmalla Mercedes-Benzillä. Mercedes oli selvästi hiljaisin 50 km/h vauhdissa ja Audi 130 km/h vauhdissa yhden desibelin erolla Mercedekseen ja BMW:hen. Kevyimmän Audin keskiarvokulutus oli mittauslenkillä 6,1 litraa/100km. Bemarilla 6,3 litraa ja Mercedes-Benzillä 6,4 litraa. Autojen koko ja paino huomioon ottaen kulutuslukemat ovat erittäin kohtuulliset.

      • hätä.ja.tuska

        On siinä meillä oikea takavetouskovainen. Helvetin pitkä sepustus tayttä sontaa. Kyllä pitää olla vähintään automyyja joka yrittää vääntää itsestään selvää asiaa joksikin muuksi höpöttämällä ihmisten kokemusten puutteella,vaikka monella sitä on vuosikymmeniä enemmän,itseni mukaan lukien. Lienee eräänlainen Don Quijotte, taistellessaan "tuulimyllyjä" vastaan.


      • voimansiirtotestaaja

        Kerro järkevin argumenttien mikä kirjoituksessani on mielestäsi vikana. Nyt näyttää siltä, että kiihkoillen kirjoittelet tuulimyllyistä ja kirjailijoiden luomista mielikuvitussankareista, jotka eivät liity faktisesti tähän keskusteluun lainkaan. Alle 30-vuoden iästäni huolimatta olen työskennellyt autoalalla testaus- ja suunnitteluorganisaatioissa. Kilometrejä on kertynyt kaikenlaisissa ympäristöissä, niin testiradalla eri kitkapinnoilla kuin liikenteessäkin auton prototyyppien kuin ihan tuotantovalmiidenkin autojen kanssa. Minä puolestani arvioisin kaikella kunnioituksella, että vaikka sinulla onkin ikää varmasti enemmän niin en sanoisi niitä maitokauppaan ajelujasi kovin monipuoliseksi autoiluksi. Todellisuudessa väittäisin, että et tiedä autosi rajoista juuri mitään, kun et ole koskaan niitä kokeillut testiradalla. Odottelen jotakin fiksua sinulta vastineeksi, mutta jos tuulimyllyn tuoksuiset maitokauppalogistiikan kokemuksella antamasi vastineet jatkuvat, niin en ole kiinnostunut vastaamaan.


      • ei.päätä.ei.häntää
        voimansiirtotestaaja kirjoitti:

        Kerro järkevin argumenttien mikä kirjoituksessani on mielestäsi vikana. Nyt näyttää siltä, että kiihkoillen kirjoittelet tuulimyllyistä ja kirjailijoiden luomista mielikuvitussankareista, jotka eivät liity faktisesti tähän keskusteluun lainkaan. Alle 30-vuoden iästäni huolimatta olen työskennellyt autoalalla testaus- ja suunnitteluorganisaatioissa. Kilometrejä on kertynyt kaikenlaisissa ympäristöissä, niin testiradalla eri kitkapinnoilla kuin liikenteessäkin auton prototyyppien kuin ihan tuotantovalmiidenkin autojen kanssa. Minä puolestani arvioisin kaikella kunnioituksella, että vaikka sinulla onkin ikää varmasti enemmän niin en sanoisi niitä maitokauppaan ajelujasi kovin monipuoliseksi autoiluksi. Todellisuudessa väittäisin, että et tiedä autosi rajoista juuri mitään, kun et ole koskaan niitä kokeillut testiradalla. Odottelen jotakin fiksua sinulta vastineeksi, mutta jos tuulimyllyn tuoksuiset maitokauppalogistiikan kokemuksella antamasi vastineet jatkuvat, niin en ole kiinnostunut vastaamaan.

        Yhtä uskottavaa on sepustuksesi takavedon paremmuudesta talvella kuin väittämäsi minun "maitokauppaan" ajelun kokemuksista. Lapsikin sen jo tietää ettei millään takapotkumersuilla tai bemareilla täysjärkinen talvella lähde haastaviin olosuhteisiin minnekkään auraamattomalle mökkitielle josta etuvetoinen menee että heilahtaa vaikka pohja laahaa lumessa. Kokemusta haastavista olosuhteista on ainakin kolminkertainen määrä verrattuna sinun orastavaan mututietouteesi. Nyt tosin ymmärrän sitkeän vänkäämisesi. Sinä kun olet kolmekymppinen kaikkitietävä ja kokenut hiekkalaatikkotaistelija. Kerrankin ihan järkevä ajatus sinulta, jos et olisi kiinnostunut vastaamaan. No onhan sinulla suolipalstalla maskottiarvoa kuitenkin. Saadaan naureskella "viisaille" ajatuksillesi vaikka ei niillä taida olla paljonkaan käyttöä arkielämässä.


      • voimansiirtotestaaja

        Kato pappaan osui, olisiko aika jo upotakin? Perustelet asioita olemattomiin kokemukseksi kautta, etkä ymmärrä pysyä hiljaa, kun nuoremmat ja viisaammat opastavat. Argumentoinnista vastauksessasi ei ole kyse, sanoisin ettei vanhuudenhöppänä komentokeskuksesi ymmärrä sen merkitystä internetkulttuurissa. No, tälle linjalle kun pappa halusi soutaa niin lapioidaan papankin kumiveneeseen vähän lokaa mitä minuakin kohti heittelet. Arvostelet aivan toisarvoista seikkoja kuten ikääni, vähättelet autoteollisuudessa viettämiäni vuosia jne. Ei lippa nousee kauhean korkealle tuollaisen antiikin tukkijätkän kohdalla. Vai voisiko olla niin, että sinua sattui kun syvällä sisimmässään tiedät olevani oikeassa? Sen takia minulla on linkki jutussani ja sitä kautta avattu datan merkitys. Mitäs analysointikykyä sinulla on? Hymyillen jatkan eteenpäin, kalkkeutuneet kansalaiset on syytä jättää tänne kyvyttömyys vastakkaiseen.


      • ei.päätä.ei.häntää
        voimansiirtotestaaja kirjoitti:

        Kato pappaan osui, olisiko aika jo upotakin? Perustelet asioita olemattomiin kokemukseksi kautta, etkä ymmärrä pysyä hiljaa, kun nuoremmat ja viisaammat opastavat. Argumentoinnista vastauksessasi ei ole kyse, sanoisin ettei vanhuudenhöppänä komentokeskuksesi ymmärrä sen merkitystä internetkulttuurissa. No, tälle linjalle kun pappa halusi soutaa niin lapioidaan papankin kumiveneeseen vähän lokaa mitä minuakin kohti heittelet. Arvostelet aivan toisarvoista seikkoja kuten ikääni, vähättelet autoteollisuudessa viettämiäni vuosia jne. Ei lippa nousee kauhean korkealle tuollaisen antiikin tukkijätkän kohdalla. Vai voisiko olla niin, että sinua sattui kun syvällä sisimmässään tiedät olevani oikeassa? Sen takia minulla on linkki jutussani ja sitä kautta avattu datan merkitys. Mitäs analysointikykyä sinulla on? Hymyillen jatkan eteenpäin, kalkkeutuneet kansalaiset on syytä jättää tänne kyvyttömyys vastakkaiseen.

        Et pystynyt edes lupaustasi pitämään, vai oliko argumentointini sittenkin kiinnostava? Aivan sama,missä teollisuudessa olet harhaluulosi hankkinut,ei jaksa kiinnostaa pätkääkään. Kyllä tiedän sataprosenttisella varmuudella,mitkä ominaisuudet talviautossa tarvitaan,en kaipaa mitään finninaamojen inttämistä ja paskan jauhantaa selvästä asiasta. Räpiköi sinä vaan takapotkullasi kinoksessa kun minä pyyhkäisen etuvedolla vierestä ohi. Etsi silloin apua internetkulttuuristasi ja pyydä hinausapua älykännykälläsi.


      • etuveto_puskee
        ei.päätä.ei.häntää kirjoitti:

        Et pystynyt edes lupaustasi pitämään, vai oliko argumentointini sittenkin kiinnostava? Aivan sama,missä teollisuudessa olet harhaluulosi hankkinut,ei jaksa kiinnostaa pätkääkään. Kyllä tiedän sataprosenttisella varmuudella,mitkä ominaisuudet talviautossa tarvitaan,en kaipaa mitään finninaamojen inttämistä ja paskan jauhantaa selvästä asiasta. Räpiköi sinä vaan takapotkullasi kinoksessa kun minä pyyhkäisen etuvedolla vierestä ohi. Etsi silloin apua internetkulttuuristasi ja pyydä hinausapua älykännykälläsi.

        Onko se harhaluuloa jos toiset pitää takavetoista eli auton ainoaa oikeaa vetotapaa parempana kuin sinun kaltaiset kusimulkerot? Lue noi kommenttisi kuinka naurettavalta te etuvetokinnerillä ajelevat kuulostatte. Pelkkä narsisti vetovammaisella ajeleva katkeroitunut(vihainen) vanhus sinä olet.


      • hmhmhmhmhmhm

        Sekunnin kymmenesosien parannus kiihtyvyydessä on useimmille aivan toissijainen asia. Sama pätee kääntöympyrän pieneen parannukseen, tiet kuitenkin ovat paljon isommille autoille pääosin suunniteltu.

        Takaveto kyllä on hyvä ratkaisu ajettavuuden kannalta. Mutta talvella se kyllä häviää etuvedolle, ellei kyse ole autosta, jossa on paljon kuormaa taka-akselilla. :)

        Hyvin toteutettu neliveto on kaikista paras.

        Saksalaisilla tahtoo olla vanhanaikaisia nuo nelivedot. Vasta nyt viime vuosina alkanut tulla muutakin edistyneempiä systeemejä. Audi mainostaa nelivetojaan niin edistyksellisinä, mutta esim. aktiivitasauspyörästöjä tuli audiin vasta 15 vuotta myöhemmin kuin jopa japanilaisiin.


    • nuolestapäähän
    • fakta_on_faktaa

      Ai että kun nauratti tässä eräänä päivänä, kun katsoin mannemersun räpiköintiä lumisoseessa. Pitää olla omistajalla luja usko takavedon paremmuuteen.

      • KA.Bergmann

        Vanha Mersu on aika eri auto ajaa nykyaikaisiin verrattuna. Nykyään ohjaus on parempi eikä yhtä tahmea keskittämään, talviajossa hyvin säädetty ajonvakautus ja luistonesto. Hyvien talvirenkaiden kanssa pärjää yhtä hyvin kuin etuvetoisella. Itse pidän varsinkin hyvästä mukavuudesta, mutta myös ajo-ominaisuudet hienot näissä uudemmissa ihan C-sarjan hinnat alkaen mallista lähtien.Käy itsekin kokeilemassa ja toteamassa. Tilasin juuri C-sarjan plugin hybridillä, saapuu tammikuussa. Mukava ajella ilman polttoainekuluja päivittäiset ajelut toimistolleni 16 km/suunta ja takaisin kotiin illalla lataukseen. Polttomoottorin ei tarvitse edes käynnistyä tuolla matkalla ellei vaihda sporttisempaan ajo-moodiin valikosta jolloin se käynnistyy automaattisesti. Reippaampi kaasunpainallus käynnistää myös polttomoottorin, mutta koeajolla simuloin työmatka-ajoni ajamalla saman reitin ja pelkällä sähköllä siinä mentiin.


      • keiS

        Mutta etuvetoinen on edelleen aivan samanlainen kuin vuoden -74 Datsun 100A. Kehitystä ei etuvedoissa ole juuri tapahtunut, muuta kuin huonompaan suuntaan.


      • ei.päätä.ei.häntää
        keiS kirjoitti:

        Mutta etuvetoinen on edelleen aivan samanlainen kuin vuoden -74 Datsun 100A. Kehitystä ei etuvedoissa ole juuri tapahtunut, muuta kuin huonompaan suuntaan.

        Pettäisit enemmän itseäsi vättämällä että se olisi samnlainen kuin vuoden -62 Vartburg.


      • Onko_pitkä_piuha
        KA.Bergmann kirjoitti:

        Vanha Mersu on aika eri auto ajaa nykyaikaisiin verrattuna. Nykyään ohjaus on parempi eikä yhtä tahmea keskittämään, talviajossa hyvin säädetty ajonvakautus ja luistonesto. Hyvien talvirenkaiden kanssa pärjää yhtä hyvin kuin etuvetoisella. Itse pidän varsinkin hyvästä mukavuudesta, mutta myös ajo-ominaisuudet hienot näissä uudemmissa ihan C-sarjan hinnat alkaen mallista lähtien.Käy itsekin kokeilemassa ja toteamassa. Tilasin juuri C-sarjan plugin hybridillä, saapuu tammikuussa. Mukava ajella ilman polttoainekuluja päivittäiset ajelut toimistolleni 16 km/suunta ja takaisin kotiin illalla lataukseen. Polttomoottorin ei tarvitse edes käynnistyä tuolla matkalla ellei vaihda sporttisempaan ajo-moodiin valikosta jolloin se käynnistyy automaattisesti. Reippaampi kaasunpainallus käynnistää myös polttomoottorin, mutta koeajolla simuloin työmatka-ajoni ajamalla saman reitin ja pelkällä sähköllä siinä mentiin.

        Lämpeneekö Mersusi ajossa sähköllä tammikuussa ?


    • näisevaamenee

      4-5 v, ja tietokoneistetut autot suomessa pois pelistä! miks?

      lauhaa-pakkasta jnejne.. suolavellissä puolet vuodesta.. tarvinneeks jatkaa?

    • MalttiOnValttia

      Kaikesta huolimatta vain idiootti luottaa sokeasti autonsa turvalaitteisiin. G-voimille ei sellaiset parhaimmasta päästäkään voi mitään jos vauhtia liikaa tai pito menetetään.

    • T.Teropelle

      Mulla vetää toijjotassa etupyörät, takapyörät, varapyörä ja ikkunatkin vielä. Kylä lähtee.

    • ggrerrr

      Jotkin etuvedot talvella todella huonoja lastattuna, kokemusta on. Levillä jäin muutama vuosi sitten jumiin farkkukori Octavialla loivaan ylämäkeen

      • näin_se_vaan_menee

        Autokoulu kaksivuotiseksi


      • siinäpä_sitten_istut

        eikun autokoulu 300 vuotiseksi


    • VWkurjuuuuus

      Audi = VW = Skoda / Skeida = Harmi

    • MenninkäisetJaTaaperot

      Fiktiiviseen disinformaation pohjautuvaa kritiikkiä monen näppäimistöltä. Takavetoinen M-B voitti viime vuonna Ivalon TM talviautovertailun ja takapotku BMW toissavuonna. Tässä informaatiossa riittää haukkujille pureskeltavaa

      • Kohan_kyselen

        Ja vastassa oli Jopo polkupyörä?


      • MenninkäisetJaTaaperot

        Saat keksiä vaikka kallosi täydeltä upeita Jopo-väittämiä. Ymmärrät varmaan sarkasmin sävyjä kirjoituksessani.


      • Kohan_kyselen
        MenninkäisetJaTaaperot kirjoitti:

        Saat keksiä vaikka kallosi täydeltä upeita Jopo-väittämiä. Ymmärrät varmaan sarkasmin sävyjä kirjoituksessani.

        Missäs kohtaa tuossa oli sarkasmia? Tiedätkö edes mitä sarkasmi tarkoittaa?


    • Etuveto_myös_ajonvakaus

      On joskus tullut ajettua jäärataa kuplavolkkarilla. Yritäpä heittää vasaraa kahva edellä.

      Jossakin päin maailmaa ajetaan sarjaa, jossa on takatuuppari ferrareita, Porcheja jne. Eiväthän ne pysy keula edellä radalla sen enempää, kuin BMW autot vakuutusyhtiöiden mukaan pysyvät maantiellä.

      Kerran eräs mies omisti Saabin etuvetoisena, mersun ja Audin takavetoisena.
      Kannattaako edes kertoa, mitä tapahtui.

    • KitkaCarrera2

      Takamoottorinen 911 Carrera on kova talviauto. Siinä jää rehellisesti kaikki etuvetoiset tuollaselle takavedolle viivoilla jäällä. Kokeiltu on

    • SkodaVolkkariAudiShit

      Huvittavaa katsella etuvetorimpuloitten taistelua talvikelissä. Nykivät,sutivat ja etupää vispaa. Puskevat heräksti myös pöpelikköön tai jalkakäytäville kurveissa ja risteyksissä jos vauhtia vähänkin enemmän.Takavetoinen kääntyy ketterästi ja hyvillä talvirenkailla jäävät etuvetoiset ihmettelemään paikalleen.

      • hoh_hoijaa

        Huvittavaa katseltavaa on takavetoisen lähtö talvikelillä. Ja entäpä sohjossa. Siinä mesemiehen kädet käy kuin saavin pesijällä. Hyvä että tie riittää leveyden puolesta.


      • rehellisesti_sanoen

        Kylläpä oli huvittavuus kaukana tänään kun en päässyt lähtemään eteenpäin loivassa rinteessä olevista liikennevaloista kotipaikkakunnallani. Etuvetoiset menivät ohi oikealta ja vasemmalta, mutta minun piti lähteä takaisin ja vaihtoehtoista reittiä pitkin.
        Autoni on vasta toista päivää rekisterissä oleva BMW - sarjan Touring ja 1. omistuksessani oleva takavetoinen. Renkaina parhaat mahdolliset eli Hakkapeliitta 8:t. Aikaisemmat autoni ovat aina olleet etuvetoisia, enkä niillä ole koskaan jäänyt kiinni kyseisiin valoihin. Nolotti aivan vietävästi!
        Täytynee opetella ihan uudet metkut, että selviää tällä talviliikenteessä.
        Alottajalle sanoisin, että höpöhöpö, paljon sanoja, mutta substanssi puuttuu!


      • sama_jatkaa
        rehellisesti_sanoen kirjoitti:

        Kylläpä oli huvittavuus kaukana tänään kun en päässyt lähtemään eteenpäin loivassa rinteessä olevista liikennevaloista kotipaikkakunnallani. Etuvetoiset menivät ohi oikealta ja vasemmalta, mutta minun piti lähteä takaisin ja vaihtoehtoista reittiä pitkin.
        Autoni on vasta toista päivää rekisterissä oleva BMW - sarjan Touring ja 1. omistuksessani oleva takavetoinen. Renkaina parhaat mahdolliset eli Hakkapeliitta 8:t. Aikaisemmat autoni ovat aina olleet etuvetoisia, enkä niillä ole koskaan jäänyt kiinni kyseisiin valoihin. Nolotti aivan vietävästi!
        Täytynee opetella ihan uudet metkut, että selviää tällä talviliikenteessä.
        Alottajalle sanoisin, että höpöhöpö, paljon sanoja, mutta substanssi puuttuu!

        BMW - sarjan Touring = BMW 3 - sarjan Touring


      • MercedesC

        Eli omistuksessasi ensimmäinen takavetoinen autosi, ei ajokokemusta ja en välttämättä usko että puhut totta. Tarvitaan hieman pelisilmää, kuten etuvetoisellaki. Itse näin tänään etuvetoisen Audin jumissa Helsingin Kalliossa. Ei päässyt parkkiruudusta pois ja joku äijä tuli ulos autosta ja alkoi kokeilemaan. Siihen jäi etuvetokin. Takavetoiseen ajo-ominaisuuksia et ole siis päässyt testaamaan. Ketteryys ja ajo-ominaisuudet ovat todellakin paremmat kuin etuvetoisella. Kahden päivän perusteella ei voi tehdä tuomiota. Jos pelisilmä ei ala kehittyä niin laita muutama kuntosalin painolevy tai muu matala esine jossa on painoa, mutta ei juuri rajoita tavaratilaa tavaratilan pohjalle. Enemmän painoa takarenkailla ja pito paranee hieman. Itse en tuollaisia tarvitse, mutta joskus on tullut kokeiltua ihan kokeilumielessä. Hyvillä talvirenkailla auto lähtee paljon paremmin kuin etuvetoiset jäisellä tiellä. Minulla on ollut kaksi etuvetoa (toinen oli Seat Leon Cupra) ja nyt neljäs takaveto menossa. En osta enää yhtäkään etuvetoa.


      • AivanAvuton

        Kuulostaa siltä, että tuo ylempi heppu jää kiinni jopa polkupyörällä hiekkatiellä!


      • Kontextkontext

        Juu, mietippä sitä että takseissahan on paljon takavetoisia Mersuja/Bemuja. Ovat liikenteessä lähes joka päivä vuodesta. Eivät ole jumissa ja hyvin pärjäävät jopa näillä paukkupakkasilla ja lumimyrskyissä. Toki ammattikuski ei ole sama kuin amatöörikuskit jotka toheloivat jatkuvasti.


    • no_jaa_olkoot

      Jos takavetoinen on noin ylivoimainen, miksi sitten lähes kaikki autonvalmistajat tekevät etuvetoisia autoja. Ovatko he kentien tosi hölmöjä?

      • Näinhänseonainaollut

        mämmikouraaisille arkajalka amatöörille tekevät noita etuvetorimpuloita


      • NäinSEvainOn
        Näinhänseonainaollut kirjoitti:

        mämmikouraaisille arkajalka amatöörille tekevät noita etuvetorimpuloita

        Juu. Kilpa-autoilijoille kun alkaa massatuotantona perheautoja valmistamaan, niin konkurssia pukkaa.


      • no_jaa_olkoot
        Näinhänseonainaollut kirjoitti:

        mämmikouraaisille arkajalka amatöörille tekevät noita etuvetorimpuloita

        Olen taatusti ajanut takavetoisilla autoilla monikertaisen kilometrimäärän sinuun verrattuna. Suotta länkytät.


    • Toisinajelija

      Olen aloitellut omaa autoiluani takavetoisella (VW Kupla ), mutta sittemmin ajanut välillä 36 vuotta etuvetoisilla. Puolisen vuotta sitten sain alleni pitkästä aikaa takavetoisen (M-B C 180 T A, korimalli S205). Uskaltauduin myös ottamaan talvirenkaiksi kitkasellaiset, ensimmäistä kertaa autoiluhistoriassani.

      Pk-seudulla on tänään puhuttu tosi liukkaista keleistä – ilman lauhduttua ja kostuttua on kylmien teiden pintaan muodostunut huurreliukkautta. Puheet oli helppo havaita todeksi.

      Myönnän, että liukkaan kelin autoilua on opeteltava uudestaan kymmenien vuosien ”etuvetoilun” ja ”nastailun” jälkeen, mutta en koe tätä miksikään ongelmaksi enkä kaipaa alleni etuvetoista vähän vertaa. Pelkkää hienosäätöä ääriolosuhteissa ja -tilanteissa ajamiseen vain!

      Kunnon takavetoinen käyttäytyy loogisen johdonmukaisesti ja rauhallisesti ja on hauska tehdä huomioita ajonvakautuksen ja luistoneston etevästä toiminnasta.

      Uskallan jo tässä vaiheessa sanoa, että takavetoinen tuntuu minun autoltani ja takavedossa haluan tästedes pysyä! Toiset saavat ajaa sillä mikä itse kullekin parhaalta ja turvallisimmalta tuntuu.

    • ÄäliönAutonvalinta

      Eikös yksikin Volkkarikonsernin etuvetoinen premium-malli ollut melkoisissa vaikeuksissa TM talvitestissä? Ei meinannut tuo Audi A6 etuvetona päästä edes lumista mäkeä ylös ilman työntöapua. Lisäksi kun miettii minkälainen tuollaisen möhkön ajettavuus on etuvetoisen niin kyllä täytyy olla tärähtänyttä porukka ostajat. Sama pätee lihotuskuurilla olleisiin nykyisiin VW Passatteihin. Edes talvella ei pärjää niin mikä on ostomotiivi kun samankokoiset takavetoiset ovat talvitesteissäkin olleet parempia viime vuosina? Ajettavuushan ja ohjaus on tunnetusti ja luonnollisesti parempi takavetoisessa.

      • Caterham7.PorscheCaymanS

        Itsekin muistan tuon. Monet muutkin etuvedot ovat olleet vaikeuksissa. Varsinkin nämä etuvetoiset SUV-segmentin autot. Naurettava ilmiö sinänsä ostaa citymaasturi, jolla ei pärjää edes vähänkään syvemmässä lumessa metriäkään. Etuvetoisessa SUV:ssä uhrata kaikki ajamiseen liittyvät yksityiskohdat, jotta sinulla olisi auto joka on nykyään cool (=siis riippuu keneltä kysyy, eräjorma peruskansalainen toki sanoo että hienoja ovat). Korkeampi painopiste heikentää kaarreajo-ominaisuuksia, kiihyvyys heikkenee painon myötä, kulutus nousee suuremman ilmanvastuksen takia, vetopito on erittäin huono etuvetoisilla malleilla kelillä kuin kelillä. Tuo katumaasturi-ilmiö ja varsinkin halpiskatumaasturit alakategoriana ovat yksi naurettavimmista automaailman yleisövetoisista trendeistä. Pienemmistä Niche-trendeistähän te Volkkaristit ette sitten tiedäkkään mitään. Ne ovat niitä trendejä joissa keskitytään ajettavuuteen ja enthusiast-kohderyhmän tarpeiden tyydyttämiseen (noin 1-2% autonomistajista). Sanoisin että yksikään Volkkaristi ei kuulu tuohon todelliseen Enthusiast-ryhmään, siitä kertoo jo autonvalintakin. Toki muutamia poikkeustapauksia voi löytyä jostain päin maapalloa.


      • argeologi

        Höyryveturit ja takavetoautot on museotavaraa.


      • Volkarinkonkurssitulossa

        Ajatko jollakin etuvetoisella korotetulla Volkkarin kanakopilla?


    • PaskojaVehkeitä

      Etuvetoauto ovat paalaustavaraa

      • Rearwheeldrivers

        Ei niissä kestä vetarit eikä tekniikka. Pirun hankala korjata kun kaikki survottu pieneen pakettiin.

        Miksi niin suuri osa takseistakin on takavetoisia? Ne kestävät, pienempi kääntösäde, helpompi huoltaa, parempi ajaa. Brittitaksit London Cabit takavetoja, Jenkkitaksit takavetoja (Ford Brown Vic ja Ford Van), Muualla Euroopassa Mersun suosituin taksi monilla markkinoilla ja kyllö ovat takavetoja myös täällä Suomessa.
        Ja ne ovat liikenteessä vuoden jokaisen päivänä, jopa silloin kun peräkammarin Pekka ei uskalla lähteä etuvetoisella räppänällä liikenteeseen kun olosuhteet hieman haastavat.
        Takavedot ovat myös siviili-ihmisille mahtava valinta kun haluat ajonautintoa ja erinomaista käsiteltävyyttä. Takavedot ovat myös voittaneet viime vuosien talviautovertailut kun vertaikussa vajaavetoja. Omko jotakin argumenttia etuvedon puolesta muu kuin hieman halvempi hinta?


    • A.Vivaldi

      Ei volsupojalla ole kokemustajuri mistäkään, vähiten kutenkin autoista. Markkinointiviestit ovat ne jotka volsupojan valintoja ohjaavat. Takaveto on ylivertainen ajettavuudeltaan etuvetoon nähden, tyrmätkää tämä nyt niiden essonbaarin huhupuheiden perusteella kun teillä ei itellä ole kokemusta.

    • jajääää

      Ja tehokkaammatkin etuvedot ovat ihan tientukkeena kuivalla kelillä paikaltaan lähtiessä kaupunkiliikenteessä. Talviominaisuuksissa takavedot voittaneet TM vertailuissa etuvedot viimeisimmissä talvitesteissä.

      Esim. 2015 Mercedes C250d sedan 204hv/500Nm takaveto (mitattu suorituskyky AUTOBILD.DE)

      0-50 KMH: 2,3 s
      0-100 km/h: 6,9s

      2016 Seat Leon Cupra 280hv/380Nm (mitattu suorituskyky):

      0-50 km/h: 3,2s
      0-100 km/h: 6,5s

      Ajettavuus tietenkin takavetoisella ketterämpi ja käsiteltävyys parempi. Ajamisen nautintoa takavetoinen tarjoaa lähes poikkeuksetta reilusti enemmän ja ohjauksesta saadaan aina tarkempi.

    • jukkajukkajukka

      1) mainitut etuvetoiset citymaasturit ovat talvella kaikkein surkeimpi, joku Nissanin Qashai ja liukas ylämäki niin sutimisenesto vähentää koko ajan tehoja ja lopulta liike lakkaa. Kunnon takavedolla DTC oikeaan asentoon ja nousee kivutat ylös.

      2) vaihdapa kaistaa kelillä jossa keskellä on jonkilainen valli lunta, etuvetoisella et koskaan tiedä mihin se pyrkii singahtelemaan, takavetoisella neutraalisti yli.

      3) ajamisen ilo

      aiemmin mainitut hyödyt

    • HalleMeneeLujaaKarkuun
    • sponsoe

      bmw i3 sähköauto kehuttiin yhdeksi parhaista talviautoista ja on takaveto

    • partisaanipaukku

      aikoinaan kamul oli golffi ja se veteli keulaa, tehtiin lukkokeula ni rupes menee suoraan. eli rautatanko vanten reijästä toiseen ni vetää molemmil. ei vetele
      paremmin meni kuin c mersut ja 500 bemarit

      • KIITSNAURUIST

        HEHEHEHEHEH PÄIVÄN PARAS!!!
        *NAUR* :=)


      • 55ototo
        KIITSNAURUIST kirjoitti:

        HEHEHEHEHEH PÄIVÄN PARAS!!!
        *NAUR* :=)

        terävästi töristy:=)


    • dhyjdjty

      Vuosia kokeiltu kaikkia vetotapoja ja vastedes jos mahdollista niin neliveto kelillä kuin kelillä. Ei enää vajaavetoisia romuja kiitos tai alle 300-400hp mopoja.....

      Mitä vajaavetoisiin tulee, niin viimeisimmä wrc autot oli etuvetoisia kunnes kaikki siirtyi 4-vetoon. Ei ollu takavedolla mitään saumoja pärjätä.

    • Jxkdkdkdkxkdkxkx

      Jep, etuveto on nopeampi, kevyempi, halvempi, yksinkertaisempi, vakaampi, ei jää jumiin, lähtee liukkaalla paremmin..
      Takaveto on vain kiva lelu, mutta turha yrittää rationalisoida sitä. Myöntää vaan itselleen tykkäävänsä leluista, niin homma selvä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2163
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1821
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1669
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1576
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1494
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      125
      1425
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe