Auton käynnistäminen CAN-väylän kautta?

hardis_ja_softis_ok

Talvi tulee ja olisi mukava laittaa auto etänä lämpiämään, joten olisin kaivannut vinkkejä millä CAN-komennoilla auton saa käyntiin ... vai saako?

31

3294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mxmmxnzznxlddnxdmz

      no mietipä että saako. mikä tietokone osaa tehdä mitään virrattomana. sun pitää laittaa valmistajalle kehitysideaa, että seuraavassa autossa on wake on lan :)
      jotta sisälämppärin tai webaston ostoon mars! ei tuo auton etänäynnistäminen muutenkaan kuulosta hyvältä idealta. vaihde jäänyt silmään, niin saat yllätysvieraana auton aamukahvipöytään..

      • Tghuretyj

        Niin jos halutaan etänä käyntiin niin ainakin isossa osaa autoja pitää saada virrat päälle ja tähän tarvitaan joku erillinen etäohjauslaite joka sitten hoitaneekin koko homman.
        Tietysti jos ko. Auton merkki ja malli olisi tiedossa niin voishan joku jotain muutakin tietää


    • Meikä-

      Avaimissa on nykyjään se siru eli vara-avain varmaan voisi olla liimattuna jonnekkin virtalukon läheisyyteen niin että saadaan se käynnistyksen esto pois käytöstä kun auto kumminkin laitetaan etänä käyntiin.

      Ite en alkais päätäni vaivaamaan opiskellessa CAN-väylää vaan mittaisin yleismittarin johtavuusalueella virtalukon toimintaa sarjaliittimestä ja kytkisin sen mukaan reileitä järjestelmän rinnalle joita sitten ohjaisin haluamallani laitteella, gsm/ clasun kauko-ohjattavat pistorasiat tms. vaihtuva koodi voisi myös olla joo ehkä ebay tarjoaa jotain siihenkin..

      Jos haluaa auton liikkeellelähtöä hillitä niin joku AND-portti käsijarrun merkkivalon kautta tai sitten jos nopeusmittarilta tulee yksikin pulssi niin systeemi RS-sammutuspitoon..

    • etäkäynistys

      Onhan noita ihan valmiita vehkeitä tuohon hommaan: https://www.viper.com/car/remotestart/

      automaatti vaihteinenhan se pitäisi olla tuollaista varten. manuaalilla pitäisi olla vapaa asennon tunnistin laatikossa en tiedä onko nykyisissä. jos on perinteinen käsijarru niin senhän voi vetää vain ihan vähän päälle jolloin merkkivalo jo syttyy mutta ei se käytännössä estä auton liikkeelle lähtöä jos ei ole kunnolla vedetty päälle.

      sähköinen käsijarru niin sehän ei voi olla vain vähän päällä vaan joko täysillä tai ei ollenkaan.

      • etäkäynistys

        webaston ja etäkäynnistyksen etu on siinä että etenkin lyhyillä ajomatkoilla webaston käyttö kuluttaa virtaa akusta ja se ei ehdi välttämättä lataantua mutta moottorin käyttö lataa akkua koko ajan eli etäkäynnistys huomattavasti parempi tapa siinä mielessä, ei mene akku tyhjäksi.


    • Meikä-

      Odotan täällä jo kuin lapsi joulua että missä se viherhörhelö on jonka piti jo tulla kertomaan kauanko autoa saa käyttää tyhjäkäynnillä missäkin ympäristön lämpötilassa.

      Juuri tuon takia että käsijarrun voi vetää vain yhden naksahduksen ehdotin nopeusmittarin pulssianturin pulssia jolla auto sammutetaan välittömästi yhdestäkin pulssista, silloin auton liikuminen on mahdollista enintään muutamia senttejä, omassa autossani taisi tulla 26 pulssia per kardaanin kierros, perävälitystä en ole tutkinut enkä laskenut pyörän todellista vierintäkehää suosituspaineilla.

    • muutamallareleellä

      Miksi se pitää väylään kytkeä. kytkee virtalukon johtoihin. kai näissä "väylä autoissa" kin on virtalukossa ihan perinteiset johdot, eihän kaikki voi väylässä olla kun muutenhan se pitäisi olla koko ajan päällä ja imisi akun tyhjäksi pidempään seisoessa.

      prosessi on varsin simppeli. ensimmäisenä jollain esim. ajastimella kytketään virtapiiri jolloin vetää rele tai useampi joka kytkee virran kaikkiin johtoihin jotka saa virtaa "virrat päällä asennossa" ja lisäksi vetohidastetun aikareleen kautta starttimoottorin johtoon. tähän aikaa joku 5 sekuntia. jos on väyläohjattu niin kytkee johdon suoraan starttimoottorin solenoidiin kyllä sinne rehellistä sähköä jostain tulee.

      jos on dieselmoottori niin hehkutuksen merkkivalolta tai jos se on väylässä niin hehkutulpan päästä suoraan otetaan ohjaus releelle, joka pidättää starttimoottorin virtaa sen aikaa kun hehku on päällä.

      tämän lisäksi otetaan laturin merkkivalolta ohjaus releelle joka katkaisee starttimoottorin virran. jos sekin on väylässä niin sitten pitää miettiä muita ratkaisuja. jos on esim. ajovaloautomatiikka että valot syttyy vasta kun moottori käy eikä vielä virrat päällä niin ohjauksen voi ottaa ajovaloilta. tai jos löytyy joku muu rehellinen virtapiiri mikä aktivoituu vasta kun moottori on todella käynnissä.

      starttimoottorin ohjaukseen lisätään toinen vetohidastettu aikarele joka katkaisee starttimoottorin virran ja lisäksi oman kääminsä virran esim. 20 sekunnin jälkeen jos käynnistys ei onnistunut. silloin lähtee taas ensimmäinen aikarele pyörimään ja viiden sekunnin kuluttua starttaa uudelleen.

      dieselissä tähän pitäisi lisätä virran katkaisu muutamaksi sekunniksi että hehku toimii uudelleen. esim. vetohidastettu aikarele ihan ensimmäiseksi ja tuo startin katkaisun aikarele katkaisee koko piirin virran.

      nyt kun ajastin aktivoituu niin virrat lähtee päälle, odottaa tarvittaessa hehkutuksen ja startti pyörii kunnes laturin merkkivalo sammuu eli moottori on käynnissä. jos on dieselmoottori joka käynnistyy vähän epätasaisiesti kovalla pakkasella niin mikäli laturin merkkivalo kerkeää sammua mutta starttausta olisi pitänyt vielä jatkaa ja moottori pysähtyy niin starttaus alkaa uudelleen.

      sitten vaan jättää vaihteen vapaalle illalla. voi käyttää esim. webaston kelloa starttauksen aktivointiin. tässä myös se hyvä puoli että aktivoimalla järjestelmän jo moottorin käynnissä ollessa voi poistaa avaimen virtalukosta ja vaikka lukita ovet kun moottori jatkaa käymistä niin kauan kun ajastimessa aikaa riittää. sitten sammuu itsestään.

      • kxkznösxnkddld

        alkaa tulemaan mielenkiintoiseksi ideaksi!
        picillähän tuo onnistuisi helposti. rele virtojen päälle laittamiseksi ja viiveen jälkeen startti. jos nopeusanturilta missään vaiheessa tulee dataa, virrat heti poikki. ja sitä paitsi picillä kyllä saa sen avaimen sirun koodinkin syötettyä kun sen ensin lukee. tällöin autoa ei voisi edes varastaa kun sirua autossa ei ole ja pic lopettaa yhteistyön havaitessaan liikettä.

        pitää vielä pohtia miten se toteutetaan kun autoon tullaan. pitäisi saada tunnistettua kun avain käännetään ajo-asentoon. silloin pic tippuisi pelistä pois. tuo on kuitenkin hankala noin toteuttaa, koska picin ohjaama relehän ohjaa koko aika virtaa siihen ajoasentoon, joten sen tunnistaminen ei onnistu.

        ehkä käsijarrun pois otto? jos avain on oikeassa asennossa, auto jatkaa käymistään. ellei ole, se sammuu koska pic-ohjauksen päälläolo vaatii käsijarrun päällä olemisen.


      • muustaentiedä
        kxkznösxnkddld kirjoitti:

        alkaa tulemaan mielenkiintoiseksi ideaksi!
        picillähän tuo onnistuisi helposti. rele virtojen päälle laittamiseksi ja viiveen jälkeen startti. jos nopeusanturilta missään vaiheessa tulee dataa, virrat heti poikki. ja sitä paitsi picillä kyllä saa sen avaimen sirun koodinkin syötettyä kun sen ensin lukee. tällöin autoa ei voisi edes varastaa kun sirua autossa ei ole ja pic lopettaa yhteistyön havaitessaan liikettä.

        pitää vielä pohtia miten se toteutetaan kun autoon tullaan. pitäisi saada tunnistettua kun avain käännetään ajo-asentoon. silloin pic tippuisi pelistä pois. tuo on kuitenkin hankala noin toteuttaa, koska picin ohjaama relehän ohjaa koko aika virtaa siihen ajoasentoon, joten sen tunnistaminen ei onnistu.

        ehkä käsijarrun pois otto? jos avain on oikeassa asennossa, auto jatkaa käymistään. ellei ole, se sammuu koska pic-ohjauksen päälläolo vaatii käsijarrun päällä olemisen.

        "picin ohjaama relehän ohjaa koko aika virtaa siihen ajoasentoon, joten sen tunnistaminen ei onnistu."

        Vaihtorele joka katkaisee alkuperäisen syötön virtalukolta niin silloin sieltä on mahdollista tunnistaa jännite.


    • hardis_ja_softis_ok

      Ehkä se CAN-väylä kannattaa unohtaa koska MCU-ojatut relehärpäkkeet ovat yleiskäyttöisempiä, sopivat useampaan automalliin. Auton etäkäynnistäminen tuntuu vaikeudesta huolimatta parhaimmalta ratkaisulta, se säästää akkua ja hermoja myös.

      Viperin lisäksi maailmalta löytyy mm. autostart.ca, idatalink.com ja dsiautomotive.com -vermeitä. Jostain näin, että ne ovat aika kehittyneitä tunnistavat AD-muuntimen kautta moottorin käynnistymisen ja käynnin. Ehkä tässä olisi ideaa suomalaiselle tuotteelle, markkinoilta löytyisi varmasti sopivasti ostajia talven tullen.
      Oman päivätyön takia itse en viitsi lähteä tuotteistamaan, osallistun kyllä mielelläni avustajana projektiin jos joku sellaisen haluaa aloittaa?

      • ehkä2080luvulla

        Täällä takapajulassa kun ei tunnuta pääsevän manuaalivaihteistosta eroon niin se samalla rajoittaa etäkäynnistimien markkinoita. Jenkeissähän niitä on ja siellä automaattivaihteistot ovatkin tavallisia, manuaalit vain harvinaisia.

        Manuaaliautoon asennettuna se on vain ajan kysymys milloin vahinko tapahtuu ja auto rysähtää johonkin.


      • miteskäynnistät
        ehkä2080luvulla kirjoitti:

        Täällä takapajulassa kun ei tunnuta pääsevän manuaalivaihteistosta eroon niin se samalla rajoittaa etäkäynnistimien markkinoita. Jenkeissähän niitä on ja siellä automaattivaihteistot ovatkin tavallisia, manuaalit vain harvinaisia.

        Manuaaliautoon asennettuna se on vain ajan kysymys milloin vahinko tapahtuu ja auto rysähtää johonkin.

        ainakin minun automaattiautossa on pakko painaa jarrua kun käynnistää tai ei tapahdu mitään. eikä ole mitään virtalukkoa vaan kapula tuodaan autoon ja painetaan nappia.

        eli eipä onnistuisi etäkäynnistys.


      • Miksiei__

        Ei se automaatti ole mitenkään mystinen. Aivan samallatavalla siellä jarrupolkimella on kytkin millä tunnistetaan polkimen painuminen. Korttiavain tms. sirun sisältävä avain, sirun kertoma viesti vaan täytyy saada ohjaiyksikölle tiedoksi käynnistyksessä.. Painonappi on ihan normaali painokytkin eikä sisällä mitään mystistä.


      • tyhmääkin-tyhmempää
        ehkä2080luvulla kirjoitti:

        Täällä takapajulassa kun ei tunnuta pääsevän manuaalivaihteistosta eroon niin se samalla rajoittaa etäkäynnistimien markkinoita. Jenkeissähän niitä on ja siellä automaattivaihteistot ovatkin tavallisia, manuaalit vain harvinaisia.

        Manuaaliautoon asennettuna se on vain ajan kysymys milloin vahinko tapahtuu ja auto rysähtää johonkin.

        Äää... Kaukokäynnistyksen yhdeydessä on tottakai vapaan tunnistin, jolloin auto ei käynnisty etänä jos ei vaihde ole vapaalla. Ja koko kaukokäynnistys on nimenomaan USA-hömpötyksiä auton esilämmitykseen, kun siellä ei ole koskaan kuultukan sähkö- tai polttoainekäyttöisistä esilämmittimistä.

        Ei niiden epäyleisyyden syy Suomessa tai muuallakaan Euroopassa ole manuaalivaihteet, vaan se, että täällä on totuttu järkevämpiin vaihtoehtoihin moottorin ja sisätilan esilämmityksessä, kuin auton käynnistäminen muutamaa minuuttia ennen lähtöä.

        Ei auton moottorin käynnistämisessä etänä esilämmitystarkoituksessa ole mitään järkeä. Siinä menetetään (lähes) kaikki esilämmityksen hyödyt. Niitä kun on muitakin kuin sisätilan saaminen lämpimäksi, kuten päästöt, moottorin ja polttoaineen säästäminen, kun moottori käynnistetään esilämmitettynä.

        Aivan tyhmänä syntynyt ajatuskin Suomessa käyttää moottorin etäkäynnistystä esilämmityksenä.

        Laita nyt se Webasto, Eberi, tai edes Defa tai Calix, jotka ovat ko. tarkoitukseen tarkoitettuja.


      • ehkä1990luvulla
        ehkä2080luvulla kirjoitti:

        Täällä takapajulassa kun ei tunnuta pääsevän manuaalivaihteistosta eroon niin se samalla rajoittaa etäkäynnistimien markkinoita. Jenkeissähän niitä on ja siellä automaattivaihteistot ovatkin tavallisia, manuaalit vain harvinaisia.

        Manuaaliautoon asennettuna se on vain ajan kysymys milloin vahinko tapahtuu ja auto rysähtää johonkin.

        No, toinen on takapajula toisessa, ja toinen toisessa. Suomi voi olla takapajula vaihteistojen suhteen, mutta USA on takapajula autojen talvivarustuksen suhteen, kuten käyttää nyt moottorin käynnistämistä esilämmityksenä, kaikkea sitä.

        Mitä itse pitää tärkeänä sen mukaan, missä asuukaan, varustaa autonsa sen mukaisesti niillä varusteilla mitä haluaa ja mitä on markkinoilla.

        Jos tykkää automaattivaihteistosta, laittaa sen, tai vemputtaa manuaalia. Jos tykkää sisätilan ja moottorin esilämmityksestä niihin tarkoitetuilla varusteilla, kuten sähkö- tai polttoainekäyttöisillä moottorin- ja sisätilanlämmittimillä, käyttää niitä, tai jyhnyttää -30C pakkasessa autoaan käyntiin ja epätoivoisesti pari minuuttia odottelee että se vähän lämpiäisi kun antaa käydä.


      • toimiva-ratkaisu
        tyhmääkin-tyhmempää kirjoitti:

        Äää... Kaukokäynnistyksen yhdeydessä on tottakai vapaan tunnistin, jolloin auto ei käynnisty etänä jos ei vaihde ole vapaalla. Ja koko kaukokäynnistys on nimenomaan USA-hömpötyksiä auton esilämmitykseen, kun siellä ei ole koskaan kuultukan sähkö- tai polttoainekäyttöisistä esilämmittimistä.

        Ei niiden epäyleisyyden syy Suomessa tai muuallakaan Euroopassa ole manuaalivaihteet, vaan se, että täällä on totuttu järkevämpiin vaihtoehtoihin moottorin ja sisätilan esilämmityksessä, kuin auton käynnistäminen muutamaa minuuttia ennen lähtöä.

        Ei auton moottorin käynnistämisessä etänä esilämmitystarkoituksessa ole mitään järkeä. Siinä menetetään (lähes) kaikki esilämmityksen hyödyt. Niitä kun on muitakin kuin sisätilan saaminen lämpimäksi, kuten päästöt, moottorin ja polttoaineen säästäminen, kun moottori käynnistetään esilämmitettynä.

        Aivan tyhmänä syntynyt ajatuskin Suomessa käyttää moottorin etäkäynnistystä esilämmityksenä.

        Laita nyt se Webasto, Eberi, tai edes Defa tai Calix, jotka ovat ko. tarkoitukseen tarkoitettuja.

        Jos ajaa lyhyttä matkaa ja ei ole pistokepaikkaa niin miten muuten saat auton lämpimäksi kuin käynnistämällä moottorin ennakkoon?

        jos poltat webastolla niin kauan että auto on lämmin niin virta loppuu akusta kun moottorin käyntiajat on niin lyhyitä ettei se kerkeä ikinä lataantua. Pistokepaikkaa ei ole niin akkua ei voi ladata mitenkään muuten kuin antamalla moottorin käydä.

        Sekö on sitten järkevämpää jättää aina päivän päätteksi auto käyntiin tunniksi parkkipaikalle että webaston käyttöön riittää virtaa seuraavanakin päivänä.

        Tämmöisessä tapauksessa etäkäynnistys tai ajatettu moottorin käynnistys olisi juuri tarpeellinen. Jos webasto löytyy niin tietysti siinä samalla on syytä myös sen lähteä pyörimään tehokkaamman lämmityksen vuoksi.

        Moottorit kestää nykyään niin hyvin että jos vaihtaa autoa säännöllisesti niin turha murehtia mistään moottorin kulumisesta. Polttoainetta se vie webastonkin käyttö niin mahtaako siinäkään juuri säästöä tulla. Ja webaston hankintahinnalla saa polttoainetta aika monen kylmästartin edestä.

        Suomessakin varmasti käytetään moottorin käynnistystä esilämmityksenä jokaisena pakkasaamuna vaikka kuinka paljon ja mitä kylmempää sen enemmän. Ero on siitä että jos rapakon takana painetaan kaukosäädintä yöpöydällä herätessä niin suomessa mennään ulos pakkaseen kääntämään virta-avainta.


    • ndnldnzözdnlxlxl
    • tyhmäkö-olet

      Ei saa, eikä tarvitse saada. Siis kuka v***n ääliö miettii suomessa, että auto olisi mukava saada lämpimäksi käynnistämällä se kaukosäätimellä etänä? Kuinka kauan auto ehtii 2-4 minuutissa lämmetä (kai tiesit sallitut tyhjäkäyntiajat?)? Säästyykö siinä myös polttoainetta, vai mitä sinä tuolla typerällä amerikkalaisella keksinnöllä, kuin "etäkäynnistys" oikein haet? Suomessa on 99%:ssa autoista järkevämmät systeemit auton sekä moottorin, että sisätilan lämmitykseen, kuin aivan turha systeemi kuin "etäkäynnistys"?

      • minä_teen_mitä_haluan

        Mitä se sinulle kuuluu, aina ei ole pistokepaikkaa tarjolla!


      • tyhmäkö-olet
        minä_teen_mitä_haluan kirjoitti:

        Mitä se sinulle kuuluu, aina ei ole pistokepaikkaa tarjolla!

        Webasto?


      • Yksi.idea
        minä_teen_mitä_haluan kirjoitti:

        Mitä se sinulle kuuluu, aina ei ole pistokepaikkaa tarjolla!

        Miten olisi talveksi halkoja kontti täyteen ja nuotio auton alle?


    • Huonoidea

      Nyky autoissa varsinkin dieselautoissa tuota hukkalämpöä tulee huonosti, siksi monissa on polttoainelämmitin valmiina. Käyttämällä joutokäyntiä ei sitä lämpöä paljon tule, pitää lähteä ajamaan.

    • canuuna

      Vaikeeks tämäkin on tehty. Itselläni on ainakin jälkiasennettu kaukosäätöinen keskuslukko. Kaukiksessa on 3 nappulaa: ovien avaus, sulkeminen, sekä takaluukun avaus. Takaluukun avausnappi käynnistää auton (ei avaa takaluukkua).
      Kannattaa muistaa, että automaattiin on helppo tehdä tämä, manuaaliin vaikeampi.
      Noloo jos auto lähtee nytkähtelemään eteenpäin :)

      • todettu.jo

        "Kannattaa muistaa, että automaattiin on helppo tehdä tämä, manuaaliin vaikeampi.

        Noloo jos auto lähtee nytkähtelemään eteenpäin :)"

        Johan se tuolla aikaisemmin todettiin, että kaukokäynnistyksen yhteydessä asennetaan AINA vapaan tunnistin. Jolloin auto ei tosiaan käynnisty ellei vaihde ole vapaalla.


    • Lämminauto

      Tuota ideaa kannattaa kehittää senverran että kaukokäynnistin käynnistää auton ja auto ajaa parkkipaikalta oven eteen siinä jo hiukan lämpenee. Jos parkki on lähellä voisi auto kiertää ensin muutaman korttelin. Esim. google testaa näitä autoja jo liikenteessä. Jos ei vielä lämpene tarpeeksi niin vois ohjata etujarrut päälle ja polttaa vähän kumia. Penkinlämmittimet myös samalla päälle kun käynnistetään.

      • lämpöälisää

        Niin jos väylään pääsee niin voisihan siihen kehittää ei nyt ihan tuollaista mutta lämpenemisen nopeuttamiseksi moottori voisi käydä aluksi muutaman minuutin normaalia tyhjäkäyntiä ja sen jälkeen nostaa kierrokset johonkin 2000-3000rpm?

        Heti ei kannata nostaa korkealla ainakaan kovalla pakkasella koska öljyt ei välttämättä kierrä vielä kunnolla. Luulisi että kovemmilla kierroksilla lämpöäkin syntyisi enemmän.


      • nyt-sitä-järkeä-päähän
        lämpöälisää kirjoitti:

        Niin jos väylään pääsee niin voisihan siihen kehittää ei nyt ihan tuollaista mutta lämpenemisen nopeuttamiseksi moottori voisi käydä aluksi muutaman minuutin normaalia tyhjäkäyntiä ja sen jälkeen nostaa kierrokset johonkin 2000-3000rpm?

        Heti ei kannata nostaa korkealla ainakaan kovalla pakkasella koska öljyt ei välttämättä kierrä vielä kunnolla. Luulisi että kovemmilla kierroksilla lämpöäkin syntyisi enemmän.

        sen vaan sanon että jos parkkipaikalla minun ikkunan alla joku alkaisi huudattamaan autoa 3000rpm kierroksilla kymmeniä minuutteja joka aamu niin kävisin vetämässä avaimella kylkeen ja tyhjentämässä renkaat.


      • Pottuaputkeen

        Tunge mieluummin perunaa pakoputkeen niin sammuu siihen. Tuosta naarmuttamisesta joudut maksumieheksi.


      • eipelaa

      • mene_vajakki_matkoihisi
        nyt-sitä-järkeä-päähän kirjoitti:

        sen vaan sanon että jos parkkipaikalla minun ikkunan alla joku alkaisi huudattamaan autoa 3000rpm kierroksilla kymmeniä minuutteja joka aamu niin kävisin vetämässä avaimella kylkeen ja tyhjentämässä renkaat.

        Juuri tätä paskasakkia asuu kerrostaloyksiöissään kelan tuilla kontulan/vesalan nurkilla joilla ei ole muuta tekemistä kun kytätä toisten tekemisiä, kuunnella ääniä ja uhkailla ihmisiä. Asiat elämässä niin huonosti että pitää saada muut itsensä kanssa samalle linjalle.

        Yllä olevan "kortistoammattilaisen" taidot eivät selkeästikkään mihinkään muuhun riittää kun avainstarttaukseen joten muiden on oltava yhtä huonoja...


    • dcvfdcv

      Lisälämmittimet tarvii vain 15 minuuttia niin auto on riittävän lämmin, ei sen tarvi olla 25 asteinen, 15 riittää mainiosti. Akku latautuu riittävästi jos ajetaan 10min 10min.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      111
      7124
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      33
      4199
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      39
      3675
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      398
      1940
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1457
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      35
      1438
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      62
      1357
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      12
      1078
    9. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      172
      1055
    10. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      1010
    Aihe