Kotitaloudessa netto 6000€/kk

gallialainen

Naapuri leuhkii tuloillaan, mutta silti on asuntovelkaa 140 000€. Onko hän köyhä vai varakas? Autokin on osarilla ostettu.

36

1142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joojoojoojoojoo1

      Köyhä. Varakkaat eivät tarvitse velkaa.

      • periaate

        Samaa mieltä. Ei ole järkeä ottaa velkaa, mieluummin kannattaa olla vuokralla ja säästää.


      • Sijoittajainen

        Nyt nimeomaan kannattaa ottaa velkaa, sillä se on tuottavaa. Mieti itse, miksi se on tuottavaa, oisko koroilla ja inflaatiolla jotain tekemistä tämän asian kanssa?


    • verrooverroo

      Meidän kotitaloudessa netto hieman isompi, vähän enemmän velkaa ja ei, emme tunne itseämme todellakaan rikkaiksi.

    • 22344kkk

      Nää on selvästi hyväosaisia ja vakaavaraisia. 6000€/kk netto merkitsee hyviä asemia palkansaajina ja todennäköisesti vielä hyviä nousujohteisia uria ja/tai vahvasti moinopolistisia palkansaaja-asemia. Sillä jos tämänasemaisilla palkansaajilla on 140 tonnia säästössä tai velkaa ei ole suurta merkitystä heidän vakaavaraisuudelleen. Paljon suuremmat velat pitäisi olla tai sitten selkeä uhka työpaikkojen menetyksestä ennenkuin epävakaavaraiseksi tällaisen tapauksen voisi tulkita. Mutta tuskin näitä ansioita vastaavat asemat tavarantuotannossa tai hallintobyrokraatteina ovat sellaisia mistä helposti ulos-saneeratuksi voisi joutua ja loppuiäkseen työttömäksi.

      • Vuonna 2015, seurakuntaan kuuluvan ja Helsingissä asuvan 41-vuotiaan (mediaanisuomalainen) pitäisi saada bruttona ansioita n. 4580 euroa kuukaudessa, että siitä jäisi käteen 3.000 euroa. Tilastokeskuksen tilastoilla 4580 euron tuloilla pääsi 9. ylimpään tulodesiiliin. Vuonna 2012 ylimpään 10. desiiliin pääsi, jos sai bruttotuloja vähintään 4.756 euroa kuussa. Ansioiden noustua ylimmän desiilin raja 2015 voisi olla noin bruttona n. 5.000 eurossa.


    • toimeentulevaperhe

      Yhteistuloa 6000 euroa netto ei ole mikään leuhkimisen arvoina palkka. Saman saamme vaimonikin kanssa. Tiettyine lisineen välillä enemmänkin. Velkaa 170,000 euroa ja kaksi uutena ostettuna autoa josta toinen (minun) jo maksettu pois. Emme ole rikkaitta emmekä varakkaita mutta kohtuu hyvin tullaan toimeen. Nettovarallisuutta toki kertynyt noin 400,000 euron edestä mutta ei sekään ole niin paljon että leuhkitaan.

      • 22344kkk

        Siitä on jo todella kauan kun harrastin vähän talousalan pokkareiden lukemista. Niitä silloin oli paljon nimenomaan englanninkielisiä, ja kieliharjoittelunkin vuoksi niitä lueskelin. Yksi pokkari oli tulonjakoon keskittyvä ja muistaakseni jonkun hollantilaisen Jan Penin tekele, se oli n.s. kansanomaisesti kirjoitettu. Tähän kohtaan vaan tuli tuon kirjan huomiot mieleen, kun siinä kirjoittaja nimenomaan korosti sitä miten niin monet selvästi hyvätuloiset keskituloa paljon enemmän tuloja saavat tapaavat pitää itseään ihan tavallisina tulonsaajina ja jopa köyhähköinä hädin tuskin tuloillaan pärjäilevinä. No palkansaajien keskitulot tietty ovat korkeammalla tasolla, mutta jos ajatellaan koko kansan tuloja niin erityisesti silloin jo hämmästyttävänkin alhaisella tulotasolla ollaan yli keskitulojen.


      • 22344kkk
        22344kkk kirjoitti:

        Siitä on jo todella kauan kun harrastin vähän talousalan pokkareiden lukemista. Niitä silloin oli paljon nimenomaan englanninkielisiä, ja kieliharjoittelunkin vuoksi niitä lueskelin. Yksi pokkari oli tulonjakoon keskittyvä ja muistaakseni jonkun hollantilaisen Jan Penin tekele, se oli n.s. kansanomaisesti kirjoitettu. Tähän kohtaan vaan tuli tuon kirjan huomiot mieleen, kun siinä kirjoittaja nimenomaan korosti sitä miten niin monet selvästi hyvätuloiset keskituloa paljon enemmän tuloja saavat tapaavat pitää itseään ihan tavallisina tulonsaajina ja jopa köyhähköinä hädin tuskin tuloillaan pärjäilevinä. No palkansaajien keskitulot tietty ovat korkeammalla tasolla, mutta jos ajatellaan koko kansan tuloja niin erityisesti silloin jo hämmästyttävänkin alhaisella tulotasolla ollaan yli keskitulojen.

        Sanoisin vielä että ei nykytilanteessa kannattaisi liikoja rehvastella palkansaajana suurilla tuloillaan. Se on nimittäinn niin että juuri yksi keskeinen talouden ongelmia aiheuttava tekijä meillä on nyt liian suuriksi paisuneet palkkakustannukset verrattuna työn tuottavuuteen ja kilpailijamaihin. Toinen ongelma on tietty tämä liian suuri julkisten törsäilyjen taso, mikä suurelta osin liittyy myös edelliseenkin.


    • rahvas.moukka.lesoo

      Ihan normikansalainen joka velalla taloja ja autoja ostelee. Mutta rahvas leuhkii kun pääsee edes kiinni asuntolainaan -sekään ei nykyään its.selvä.

      Kun on ihmisenä pieni, täytyy sitä kompensoida omaisuudella. Näin sanoi pappani, joka jätti maallista omaisuutta yhden tilan ja 100 hehtaarin verran. Ei koskaan pröystännyt mistään omistamastaan. Tyylikäs mies.

    • Enkehuisi

      6000 euroa netto kuussa ei minusta ole mikään varakkaan ihmisen palkka. Meillä nettotulot yhteensä 11 900 euroa kuussa emmekä mekään mielestämme ole erityisen varakkaita. Asuntolainaa toisella jäljellä 80 000 euroa, toinen maksoi lainansa loppuun puolessa vuodessa.

      Sitten kun asunto on kokonaan maksettu ja osakesalkkua kasvatettu lisää joitakin vuosia alkaa olo ehkä tuntua varakkaamalta.

      • karmakoasialla

        Huvittaa... Itsellä tulot 1900 kuussa, ikää 45 ja takataskussa 10 vuoden kokemus kansainvälisestä yritysmyynnistä. Nyt perus hanttitöissä, kun muita ei tarjolla. Sairaslomalla taas viidettä kertaa tämän syksyn puolella. Vuokralla asun oman varallisuuden romahdettua viitisen vuotta sitten. Elämä opettaa...


      • elämänmuutoksia
        karmakoasialla kirjoitti:

        Huvittaa... Itsellä tulot 1900 kuussa, ikää 45 ja takataskussa 10 vuoden kokemus kansainvälisestä yritysmyynnistä. Nyt perus hanttitöissä, kun muita ei tarjolla. Sairaslomalla taas viidettä kertaa tämän syksyn puolella. Vuokralla asun oman varallisuuden romahdettua viitisen vuotta sitten. Elämä opettaa...

        Ei pitäisi huvittaa. Tai minua ei ainakaan huvita. Itsellä ikää 49-vuotias ja syksyllä jäin työttömäksi. Takataskussa 20-25 vuoden kokemus myynnissä erityisasiantuntija hommissa josta 10 vuotta kansainvälisissä piireissä tuolla maailmalla. 5 vuotta sitten sattui ensimmäinen notkahdús alaspäin eli siirryin Suomalaiseen työyhteisöön peruspäälliköksi. Pidin sitä silloin ns. hanttihommana 3500 euron peruspalkalla. No siihen tottui ja vaimolla kuitenkin kohtuupalkkainen työ lakimiehenä. Syksyllä sitten seuraava notkahdus kun jäin työttömäksi. Ansiosidonnainen toistaiseksi pienelle verolla 2050 euroa nto/kk. Työllistyminen minun ikäisenä näinä aikoina edes jossain määrin vastaavissa tehtävissä näyttää huonolta. Hyvin mahdollista että siirryn 1-2 vuoden kuluttua todellakin hanttihommiin alle 2000 euron nettopalkalla. Huvittavaa että viime viikolla olisin oikeasti ottanut vastaan perusmyyntiedustajan paikan mutta minua ei taustani takia otettu edes tosissaan. No varallisuutta meillä kuitenkin kertynyt hyvistä vuosista ja kalliin talomme voimme jossain vaiheessa myydä. Erokan ei ole katastrooffi sillä varallisuudellamme saisimme kumpikin velattomat kerrostalo osakkeet ja hieman rahaa.


      • karmakoasialla
        elämänmuutoksia kirjoitti:

        Ei pitäisi huvittaa. Tai minua ei ainakaan huvita. Itsellä ikää 49-vuotias ja syksyllä jäin työttömäksi. Takataskussa 20-25 vuoden kokemus myynnissä erityisasiantuntija hommissa josta 10 vuotta kansainvälisissä piireissä tuolla maailmalla. 5 vuotta sitten sattui ensimmäinen notkahdús alaspäin eli siirryin Suomalaiseen työyhteisöön peruspäälliköksi. Pidin sitä silloin ns. hanttihommana 3500 euron peruspalkalla. No siihen tottui ja vaimolla kuitenkin kohtuupalkkainen työ lakimiehenä. Syksyllä sitten seuraava notkahdus kun jäin työttömäksi. Ansiosidonnainen toistaiseksi pienelle verolla 2050 euroa nto/kk. Työllistyminen minun ikäisenä näinä aikoina edes jossain määrin vastaavissa tehtävissä näyttää huonolta. Hyvin mahdollista että siirryn 1-2 vuoden kuluttua todellakin hanttihommiin alle 2000 euron nettopalkalla. Huvittavaa että viime viikolla olisin oikeasti ottanut vastaan perusmyyntiedustajan paikan mutta minua ei taustani takia otettu edes tosissaan. No varallisuutta meillä kuitenkin kertynyt hyvistä vuosista ja kalliin talomme voimme jossain vaiheessa myydä. Erokan ei ole katastrooffi sillä varallisuudellamme saisimme kumpikin velattomat kerrostalo osakkeet ja hieman rahaa.

        Mitä muuta voi tehdä kun nauraa. Ei jaksa enää itkeäkään. Kai tämä jonkunlainen opetus oli elostelijan elämään. No enää ei elostella, muut arvot löytyy nyt kai pakon edessä.


      • turskaa-tulee
        elämänmuutoksia kirjoitti:

        Ei pitäisi huvittaa. Tai minua ei ainakaan huvita. Itsellä ikää 49-vuotias ja syksyllä jäin työttömäksi. Takataskussa 20-25 vuoden kokemus myynnissä erityisasiantuntija hommissa josta 10 vuotta kansainvälisissä piireissä tuolla maailmalla. 5 vuotta sitten sattui ensimmäinen notkahdús alaspäin eli siirryin Suomalaiseen työyhteisöön peruspäälliköksi. Pidin sitä silloin ns. hanttihommana 3500 euron peruspalkalla. No siihen tottui ja vaimolla kuitenkin kohtuupalkkainen työ lakimiehenä. Syksyllä sitten seuraava notkahdus kun jäin työttömäksi. Ansiosidonnainen toistaiseksi pienelle verolla 2050 euroa nto/kk. Työllistyminen minun ikäisenä näinä aikoina edes jossain määrin vastaavissa tehtävissä näyttää huonolta. Hyvin mahdollista että siirryn 1-2 vuoden kuluttua todellakin hanttihommiin alle 2000 euron nettopalkalla. Huvittavaa että viime viikolla olisin oikeasti ottanut vastaan perusmyyntiedustajan paikan mutta minua ei taustani takia otettu edes tosissaan. No varallisuutta meillä kuitenkin kertynyt hyvistä vuosista ja kalliin talomme voimme jossain vaiheessa myydä. Erokan ei ole katastrooffi sillä varallisuudellamme saisimme kumpikin velattomat kerrostalo osakkeet ja hieman rahaa.

        Kertomasi palkan anssi ei tee edes bruttona 2050/kk ja sinä sanot että netto, että on sulla positiivinen verotus, heh, heh, trollin pitäisi tarkistaa faktat ennenkuin tarinoi.................


      • elämänmuutoksia
        turskaa-tulee kirjoitti:

        Kertomasi palkan anssi ei tee edes bruttona 2050/kk ja sinä sanot että netto, että on sulla positiivinen verotus, heh, heh, trollin pitäisi tarkistaa faktat ennenkuin tarinoi.................

        108,18€/pv
        0,00€
        108,18€
        2325,87€
        0,00€
        2325,87€/brutto -6% vero loppuvuodeksi

        Tuossa YTK viimeinen päätös maksusta minulle.

        Joten kai minä' tiedän mitä saan. Toki korotetun päiväraha loppuu kohta ja vuoden vaihteen jälkeen verotus nousee...Lyö laskuriin 3580 euroa/brutto/kk, 1 lapsi ja korotettu pv raha niin näät tuloksen :)


      • LTaipale
        elämänmuutoksia kirjoitti:

        108,18€/pv
        0,00€
        108,18€
        2325,87€
        0,00€
        2325,87€/brutto -6% vero loppuvuodeksi

        Tuossa YTK viimeinen päätös maksusta minulle.

        Joten kai minä' tiedän mitä saan. Toki korotetun päiväraha loppuu kohta ja vuoden vaihteen jälkeen verotus nousee...Lyö laskuriin 3580 euroa/brutto/kk, 1 lapsi ja korotettu pv raha niin näät tuloksen :)

        https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Tyottomyys

        Ansiosidonnaisen päivärahan veroprosentti on aina vähintään 20%, näin sanoo verohallinto.
        Itse kun olin työttömänä niin 25% meni päivärahasta veroa ja sain vielä mätkyt päälle, kismitti, palkkaan nähden päiväraha oli pieni.


      • elämänmuutoksia
        LTaipale kirjoitti:

        https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Tyottomyys

        Ansiosidonnaisen päivärahan veroprosentti on aina vähintään 20%, näin sanoo verohallinto.
        Itse kun olin työttömänä niin 25% meni päivärahasta veroa ja sain vielä mätkyt päälle, kismitti, palkkaan nähden päiväraha oli pieni.

        On 20% mikäli koko vuoden nauttinut pelkästään etuuksia eikä palkkatuloja ole ollut. Mutta sinä vuonna kun jää työttömäksi voit pienentää vero% jossa huomioidaan verot maksetuista palkoista. Tämä jo toinen kerta 6 vuoden aikana joten ihan käytännön kokemuksia löytyy. Kassa napsii kyllä 20% mikäli et itse hoida muutosverokorttia etuuksia varten heille.


    • Varakkuudesta ei voi sanoa, kun et omaisuudesta maininnut muuta kuin velan määrän (joka on aika merkityksetön, jos ei esimerkiksi kämpän arvo ole tiedossa). Tulot ovat oikein hyvät, bruttona taitaa jo kymppi ylittyä kirkkaasti.

      Siis: hyvätuloinen. Mahdollisesti varakas.

    • Noilla tuloilla pitäisi pärjätä, eikä velkakaan ole paha. Asua pitää jossain ja tolla velkamäärällä asunnosta riippumatta olet voittajien puolella. Olisi toki kiva kuulla, minkä hintaisesta asunnosta on kyse ja missä se sijaitsee. Mitä kauempana asunto on PKS, niin sitä parempi.

      • eipäs

        "Mitä kauempana asunto on PKS, niin sitä parempi."

        Perustele.


      • ihmettelenkyllä

        En kyllä näe että mitä on parempi että asuu tarpeeksi kaukana PKS ja muista suuremmista kaupungeista. Totta että perhe pystyy hankkimaan kohtuuhintaisen talon ja pienemmällä velalla. Edellyttää että työllisyys on taattu järkevän työmatkan sisällä. Valitettavasti näin harvoin käy ikuisesti. Jos työnperään ja iän takia haluaa muuttaa niin talot todella hankalia myydä. Varsinkin jos alueen ainoat merkittävät työllistäjät lopettaneet toimintansa. Vaikka onnistuisi myymään niin rahat ei välttämättä riitä kerrostalo asuntoon palveluiden läheltä.
        Muutama tuttu ostanut 15-20 vuotta sitten ok-taloja PKS kehyyskunnista. Nurmijärvi,Vihti, klaukkala etc. Rempanneet kovalla rahalla. Nyt tullut ero yhdelle pariskunnalle, Toiselta muutti lapset pois ja haluaa lähemmäksi palveluja ja viihteitä. Yhtä pariskuntaa rupesi kyrsimään kalliit työmatkakulut ja jonottaminen ruuhkaassa.y rittäneet myydä 1-2 vuotta ja hinnat tiputtaneet jo uudehkon kaksion tasolle Helsingistä ja Espoosta.


      • whoknowswins

        Nimimerkin perusteella aloittaja on Kalliosta, "gallialainen" 140 000 velkaa jostain landeluukusta olisikin aikamoinen vahinko jossa toisen puolison tulot sulaisivat rommiin, toisen taas asunto- ja autovelkojen lyhennyksiin. Stadilaisuutta tukee sekin etta autoja vaikuttaa olevan vain yksi. Savella autoja tarvittaisiin kaksi.


      • whoknowswins
        ihmettelenkyllä kirjoitti:

        En kyllä näe että mitä on parempi että asuu tarpeeksi kaukana PKS ja muista suuremmista kaupungeista. Totta että perhe pystyy hankkimaan kohtuuhintaisen talon ja pienemmällä velalla. Edellyttää että työllisyys on taattu järkevän työmatkan sisällä. Valitettavasti näin harvoin käy ikuisesti. Jos työnperään ja iän takia haluaa muuttaa niin talot todella hankalia myydä. Varsinkin jos alueen ainoat merkittävät työllistäjät lopettaneet toimintansa. Vaikka onnistuisi myymään niin rahat ei välttämättä riitä kerrostalo asuntoon palveluiden läheltä.
        Muutama tuttu ostanut 15-20 vuotta sitten ok-taloja PKS kehyyskunnista. Nurmijärvi,Vihti, klaukkala etc. Rempanneet kovalla rahalla. Nyt tullut ero yhdelle pariskunnalle, Toiselta muutti lapset pois ja haluaa lähemmäksi palveluja ja viihteitä. Yhtä pariskuntaa rupesi kyrsimään kalliit työmatkakulut ja jonottaminen ruuhkaassa.y rittäneet myydä 1-2 vuotta ja hinnat tiputtaneet jo uudehkon kaksion tasolle Helsingistä ja Espoosta.

        Tuossa on heratty noin vuosi liian myohaan myymaan. 2011 sai viela hintaa ulos asiallisen kokoisista omakotitaloista ja myynti onnistui nopeasti. 2012 syksylla alkoi takkuaminen ja se on pahentunut kaiken aikaa. Myos okt -rakentamisbuumi paattyi noin 2011 ja se tarkoittaa tasmalleen samaa kuin kysynnan hiipuminen.

        Muistan viela hyvin kun porukkaa menneina vuosina jonotteli okt -tontteja kunnantalon ulkopuolella viikonlopun yli ja nyt ketaan ei enaa kiinnosta uudet tontit.


      • samaa_satua

        Vieläkin jaksat lässyyttää, vaikka tilastojen mukaan ok-talojen hinnat ne on nousseet vaan.


      • eipäs kirjoitti:

        "Mitä kauempana asunto on PKS, niin sitä parempi."

        Perustele.

        Joopas. Noilla tuloilla elää täysipainoista ja täysipäistä elämää vaikka keskellä metsää. Siellä luonnon rauhassa kaikenlaisesta slummien häiriöistä kaukana niin mieli kuin sielukin lepää. Kaikki kun ei halua asua keskellä slummia, ainoana pefusteenaan baarien ja kauppojen läheisyys.


    • Hentu67

      Ostin itse juuri kaksion Vantaalta. Työmatka suuntaan lyheni 60 min, vaikka kuljen tuon 1,5 km matkan reippaillen, kävellen :) Nyt katson olevani varakas kun autolla ruuhkissa ajaminen jäi ja oma aika lisääntyi :) Ystävät ja tapahtumat ovat lähempänä :)

      • oikein_toimittu

        Ohhoh, työmatkasi oli siis 80 min aiemmin, eli 1h 20min. Kyllä kannatti muuttaa lähemmäs työtä!


    • gallialainen

      Ylen tulolaskurin mukaan nettotulojen perusteella ainakin 83% tienaa tällä alueella vähemmän (kehyskunta).

      • Ei muuten taatusti löydy sellaista kehyskuntaa, jossa kymppitonnin bruttotuloilla ei pääsisi ylimpään tulodesiiliin. Puolet tuosta riittäisi keskimäärin suomessa, kehyskunnissa ehkä jotain 7000 egeä kuussa.

        Vai oliko kyseessä pariskunna yhteenlasketut tulot? Sitten on aika normaalituloista porukkaa. Vähän keskituloisten yläpuolella.


      • gallialainen
        TheRat kirjoitti:

        Ei muuten taatusti löydy sellaista kehyskuntaa, jossa kymppitonnin bruttotuloilla ei pääsisi ylimpään tulodesiiliin. Puolet tuosta riittäisi keskimäärin suomessa, kehyskunnissa ehkä jotain 7000 egeä kuussa.

        Vai oliko kyseessä pariskunna yhteenlasketut tulot? Sitten on aika normaalituloista porukkaa. Vähän keskituloisten yläpuolella.

        Kyllähän siinä taisi olla yhteenlasketut tulot. Onhan niillä kyllä komea talo, varmaan jotain 450-500 000€.


    • aika-hölmöä

      Aloittajalla aitoja hillopäälliköitä naapurissa. Ymmärrän, että se aloittajaa kyrsii ja johonkin tuo oma paha olo on päästävä purkamaan.

    • hyvätontulot

      Tosiasiassa 6000€/kk netto on hyvin. Suurin osa suomalaisista elää huomattavasti pienemmillä tuloilla.
      Ehkä sinäkin leuhkit ja naapuri vastaavasti osaa iskeä kipukohtaan.

      • Niinkuin aikaisemminkin kirjoitin, ovat noin tulot riitytävät huolehtimaan ja jopa ylelliseen elämään. Yössä verotuksen kuvatussa maassa jos kaksi ihmistä saa tuon verran käteen, on hän varakas. Todella varakas. Ainakin siis työväentuokassa.


      • gallialainen

        No ei ole pahemmin leuhkittavaa.. mitä nyt on paremmannäköinen muori kainalossa kuin naapurilla.


    • Kontrastia

      Kyllä naapurilla on syytä olla itseensä ihan tyytyväinen. Itse olen sairaseläkeläinen vajaat 1000€ / kk. Velallinen asunto, autokin on mutta ei ole vara ostaa renkaita, on seisonut 2V.

      Syön aamulla kauraryynejä lautallisen jota olen maustanut hienollasokerilla ja päälle maitoa lasin verran. Illalla syön saman satsin toistamiseen. Anemiaa tai muutakaan ei tuosta ole puolentoista vuoden aikana ole tullut joten paljon ei tarvita hengissä pysymiseen.

      Keuhkot on menneet, sydän käy koneen voimalla, ulkona ei voi olla kuin kesän lämpimänpään aikaa. TV:tä ei tule katseltua, tämä tietokone ja Soneran verkkoliittymä tuovat kaiken sen sosiaalisen kanssakäymisen ulkomaailmaan minkä tarvitsen.

      En ole katkera, mutta olen sitä mieltä että eläkeläisen etuja ei saisi enää kaventaa, en tule muuten omillani toimeen. ei siitä yhteiskunnalle ole mitään hyötyä, että sosiaaliavulla eletään.

      Tässä sitä kontrastia 6000€/kk tuloilla elävään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe