Miten päästä eroon läheisriippuvaisesta ystävästä?

tukehdun

Yritän saada välejä katkaistuksi läheisriippuvaiseksi ihmiseksi paljastuneen entisen ystäväni kanssa. Ystävyyssuhde ollut jo pitkään todella rasittava ja kuormittava, suorastaan tukehduttava ja nyt kun yritän vihdosta viimein saada itseni kiskaistua irti siitä paskasta, ei tämä urpo suostu asiaa jakeluunsa painamaan, vaan roikkuu edelleen viestiä laitellen ja soittaa yritellen. Kerää sääliä kovasti viesteissään ja syylistää minua hänen yksin jättämisestään. Eikä ymmärrä, kun kerron hänelle kuinka paha olla minun on tässä ystävyyssuhteessa. Nyt yritän vain olla provosoitumasta hänen viesteistään, enkä vastaile mitään. Toivon, että totaalinen vastaamattomuus/hiljaisuus minun puoleltani voisi auttaa. Ja mahdollisesti myös numeron vaihto täytyy kohta tehdä. Vituttaa. Onko teillä muilla kokemuksia läheisriippuvaisista kavereista? Miten pääsitte heistä eroon? Miten läheisriippuvaisen ihmisen kanssa kannattaa menetellä? Olen todella kiitollinen vastauksista, vertaistuki ja neuvot enemmän kuin tarpeen! :)

5

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koettuon

      Kokemusta on. Puheilla ei ollut mitään vaikutusta, joten kyllä se minultakin vaati valitettavasti totaalisen vastaamattomuuden. Puheet ja selitykset vain pitkittivät asiaa, kun toinen ei ymmärtänyt suoraa puhetta niin ei vaan ymmärtänyt. Samaa syyllistämistä sain kun sinäkin ja että tuntu pahalta kuunnella sitä. Kyllä se ihminen luovuttaa ajan kanssa, jos ei vaan ole missään yhteydessä. Yksikin vastaus sille toiselle minulla nollasi tilanteen alkuun. Niin ja varaudu pahimmassa tapauksessa, että toinen voi siirtyä puhelinpommituksesta ovikellon soitteluun. Kipakasti sanot kerran että sinä et kestä tilannetta nykyisellä ja aijot olla vastaamatta puhelimeen. Se tieto menee perille ajan kanssa. Aika vaan voi olla pitkäkin. Voithan kokeilla numeron estoakin. Ikäviä tämän tyyppiset tapaukset, mutta se oma hyvinvointi menee edelle, liika vain on liikaa.

    • tukehdun

      Kiitos asiallisesta ja vertaistuellisesta vastauksesta! Ikävä kuulla vastaavanlaisesta kokemuksestasi. Olen kyllä jo useamman kerran hyvin selvä- ja suorasanaisesti kertonut, etten halua hänen kanssaan olla tekemisissä ja syynkin olen selvästi kertonut.Tällaiset henkilöt eivät vissiinkään itse kykene oikein ollenkaan kuvitella sitä miten kamalalta heidän ripustautuva käytös voi toisesta tuntua.. Ei mitään ystävän käytöstä todellakaan tällainen. Ihan kamalaa. Että osaa ihminen olla rasittava. Jos oven taakse kehtaisi tämä minun tapaus tulla vielä pimpottelemaan, niin sitten kyllä leipasen jo turpaan. Ilman mitään omantunnon tuskia. Jatkossa otan jalat alle ja sassiin, jos jostakusta toisesta ihmisestä alkaa vastaavanlaisia piirteitä ilmaantua.

    • Zephyr2

      Valitettavasti kokemusta on. Se päättyi siihen, että ko. henkilö teki itsemurhan. Ei olisi pitänyt katkaista kokonaan välejä häneen. Tapahtunutta ei voi muuttaa, mutta totisesti muuttaisin jos voisin. Jos vielä joskus päädyn uudestaan samaan tilanteeseen jonkun toisen kanssa, en tosiaankaan enää ole yhtä ehdoton.
      Taivaassa tavataan, näin uskon.

      • tsemppiäsiulle

        Itsemurha on myös sellainen asia, millä läheisriippuvainen voi yrittää läheistään kiristää ("Jos jätät, tapan itseni") ja siihen ei pidä suostua. Samoin sanoin, että muista, ettei ollut vikasi!


    • Tosi-ystävyys

      Eihän se tapahtunut sinun vikasi ole eikä sinusta johtuva joten ota vaan rennommin kyllä niitä autettavia riittää mutta kun itse tarvit tukea eipä löydy heistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1970
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1539
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      140
      1387
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1240
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1047
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      992
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      957
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      118
      954
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      49
      777
    Aihe