Risteys ajetaan tukkoon vahingossa

jaakkaautosetä

Kun risteys ajetaan tukkoon, niin yleensä kyse on vahingosta. Kun lähtee letkassa ajamaan yli risteyksen ei voi tietää jos letka yhtäkkiä pysähtyy juuri silloin kun on itse risteysalueella.

29

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiSeNiinVaikeaaOle

      "Kun lähtee letkassa ajamaan yli risteyksen" Tuo kuvailemasi tilanne on sellainen, jossa on kaikkein helpoin välttää ajamasta risteystä tukkoon. Aina nähdään pidemmälle kuin pelkästään edelläajavan perään, jos osaa katsoa.

      • ei-aina

        Minä en välttämättä näe silloin kun edessä on isompi ajoneuvo. T: Nissa Micralla ajeleva


      • EiSeNiinVaikeaaOle
        ei-aina kirjoitti:

        Minä en välttämättä näe silloin kun edessä on isompi ajoneuvo. T: Nissa Micralla ajeleva

        Silloin jäät odottamaan, että se isompi pääsee yli ja, kun se on päässyt, niin sitten ripeästi otat tyhjät välistä kiinni.

        Vihreä ei tarkoita, että on pakko ajaa risteykseen.


      • Ne_ei_vaan_osaa
        EiSeNiinVaikeaaOle kirjoitti:

        Silloin jäät odottamaan, että se isompi pääsee yli ja, kun se on päässyt, niin sitten ripeästi otat tyhjät välistä kiinni.

        Vihreä ei tarkoita, että on pakko ajaa risteykseen.

        Kyse ei siis _ikinä_ ole vahingosta. Auton kuljettaja tekee itse päätökset siitä, miten kulkinettaan liikuttaa. Jos ajaa risteykseen tietämättä että pääsee siitä yli, se on oma valinta.

        Saksassa poliisi tulisi kysymään, mikä on ongelma kun seisot tässä keskellä risteystä. Eihän kukaan _voi_ olla niin typerä, että ajaa tahallaan siihen ja jää liikenteen tukoksi...


      • valosuunnitteluHanurista
        EiSeNiinVaikeaaOle kirjoitti:

        Silloin jäät odottamaan, että se isompi pääsee yli ja, kun se on päässyt, niin sitten ripeästi otat tyhjät välistä kiinni.

        Vihreä ei tarkoita, että on pakko ajaa risteykseen.

        Kuinkahan paljon torvet soi jos jäät odottamaan valoihin joissa palaa vihreät?
        Valojen suunnittelun pitäisi olla sellaista ettei tuollaista pitäisi tapahtua kuin todella harvoin kun joku tupeksii tms....


      • 10-14
        valosuunnitteluHanurista kirjoitti:

        Kuinkahan paljon torvet soi jos jäät odottamaan valoihin joissa palaa vihreät?
        Valojen suunnittelun pitäisi olla sellaista ettei tuollaista pitäisi tapahtua kuin todella harvoin kun joku tupeksii tms....

        Täytyypä sanoa, etten ole koskaan kuullut kenenkään soittavan torvea tuossa tilanteessa (ja kuulo on kunnossa, testattunakin). Kyllähän useimmat näkevät, että jonossa ajetaan ja arvaavat, ettei tilaa ole.

        Mutta jos tuossa tilanteessa (kun odotat, kuten asiallista on, pääopastimen kohdalla, kunnes risteyksen toisella puolen on tilaa) joku takana soittaa torvea, niin ikkuna auki ja keskisormi pystyyn.

        Se on yksiselitteisen selvää, että risteykseen ajaminen ennen kuin näkee, että pääsee siitä myös pois ennen kuin toiselle suunnalle syttyy vihreät, on kusipäisyyttä.


    • KaikkikoVituttaa

      Onko tämä ilmiö siellä pk-seudulla flunssaa yleisempi epidemia kun tästä aiheesta täytyy koko ajan olla lässyttämässä? Opetelkaa saatana ajamaan niillä laatikoillanne, älkääkä itkekö. Ja jos ette opi, niin kävelkää tai käyttäkää julkisia saatanan eliittikakarat.

      • Kyllä, tuo todellakin on flunssaa yleisempää. Flunssasta kärsii luokkaa kerran vuodessa, tukkoon ajetusta risteyksestä luokkaa kerran päivässä.

        Ainoat tilanteet, joissa risteys voi mennä oikein ajaen tukkoon, ovat sellaisia, joissa joku tekee virheen, jonka takia liikenne pysähtyy yllättäen. Tämä virhe voi olla niinkin pieni, kuin että jätetään aivan liian pitkä väli edelläolevaan autoon, tai se voi olla niinkin tyylikäs, kuin yllättävä tunkeminen vaikkapa jalkakäytävältä muun liikenteen sekaan. Näitäkin toki sattuu, itsellenikin sattunut pari kertaa autoilu-uran aikana tilanne, jossa olen tällaisesta syystä jäänyt tukkimaan risteystä.

        Useimmiten tuo on kuitenkin selvästi seurausta minä-minä -ajattelusta. Ajetaan risteys tukkoon, niin pääsee itse sitten nopeammin eteenpäin. Mitä väliä siitä, jos tuhat autoa jonottaa pari minuttia ylimääräistä... Tai ehkä eivät vain tajua (=juntteja).


      • KaikkikoVituttaa
        TheRat kirjoitti:

        Kyllä, tuo todellakin on flunssaa yleisempää. Flunssasta kärsii luokkaa kerran vuodessa, tukkoon ajetusta risteyksestä luokkaa kerran päivässä.

        Ainoat tilanteet, joissa risteys voi mennä oikein ajaen tukkoon, ovat sellaisia, joissa joku tekee virheen, jonka takia liikenne pysähtyy yllättäen. Tämä virhe voi olla niinkin pieni, kuin että jätetään aivan liian pitkä väli edelläolevaan autoon, tai se voi olla niinkin tyylikäs, kuin yllättävä tunkeminen vaikkapa jalkakäytävältä muun liikenteen sekaan. Näitäkin toki sattuu, itsellenikin sattunut pari kertaa autoilu-uran aikana tilanne, jossa olen tällaisesta syystä jäänyt tukkimaan risteystä.

        Useimmiten tuo on kuitenkin selvästi seurausta minä-minä -ajattelusta. Ajetaan risteys tukkoon, niin pääsee itse sitten nopeammin eteenpäin. Mitä väliä siitä, jos tuhat autoa jonottaa pari minuttia ylimääräistä... Tai ehkä eivät vain tajua (=juntteja).

        Eipä tosiasia tuosta mihinkään muuttunut. Eli jättäkää ne eliittilelunne himaan ja talsikaa sinne duuni- tai minne paikoille nyt milloinkin olette sitä ylihintaista törkyistä persettänne raahaamassa. Jättäkää ne risteyksen tukkeet jo autokauppaan niin tuleville sukupolville jää muutakin kuin pelkkkää paskaa ja luu käteen.


    • 10-14

      Vahingosta toki, tuskin kukaan TAHALLAAN päättää, että "tukinpa tämän risteyksen". Mutta vahingosta, jonka voisi välttää vähäiselläkin järjenkäytöllä. Ei pidä ajaa metrin päässä edellämenijän perävaloista vaan katsoa ennen siihen risteykseen ajamista, onko sen toisella puolen tilaa.
      Se nyt tietysti on ymmärrettävää, ettei näitäkään ongelmia ymmärretä maaseudulla, jossa todennäköisin risteyksentukkija on lehmä. Muuta liikennettä kun ei näy päiväkausiin.

      • kiire-on

        Ei pysty, ei kykene. On niin kiire kotisohvalle löhöämään. Siksi ajan lähellä toisen perää ja aina ylinopeutta.


    • punanenyllättää

      Vaikka kuinka katsoiti onko edessä tilaa niin ei se estä liikennevaloja vaihtumasta punaisiksi. Näin on minullekin käynyt.

      • Ei kai tuo haittaa. Jos olet risteysalueella kun valot vaihtuvat, niin ajat eteenpäin.

        Olen kyllä nähnyt kuskeja, jotka pysähtyvät risteysalueella, kun valot menevät punaisiksi. Yleensä eivät edes tööttäilyjen jälkeen lähde jatkamaan matkaa. Tuollaisen perään voi toki juuttua, jolloin onko itse poikitain risteyksessä, mutta kyse tuskin on vahingosta. Ainakaan ei omasta vahingosta.


      • 10-14
        TheRat kirjoitti:

        Ei kai tuo haittaa. Jos olet risteysalueella kun valot vaihtuvat, niin ajat eteenpäin.

        Olen kyllä nähnyt kuskeja, jotka pysähtyvät risteysalueella, kun valot menevät punaisiksi. Yleensä eivät edes tööttäilyjen jälkeen lähde jatkamaan matkaa. Tuollaisen perään voi toki juuttua, jolloin onko itse poikitain risteyksessä, mutta kyse tuskin on vahingosta. Ainakaan ei omasta vahingosta.

        Juu, noita näkee välillä, jotka eivät tajua, että sen risteyksen toisella puolen olevan "orjanäytön" saa kyllä ohittaa sen ollessa punaisella, ratkaiseva on ENNEN risteystä oleva pääopastin. Tieliikenneasetuksen 22§: "Punainen valo osoittaa, ettei ajoneuvo saa sivuuttaa jäljempänä 3 momentissa mainittua pääopastinta eikä pysäytysviivaa." Ja 3 momentin alku: "Pääopastin on ennen risteystä..." Pitääpä tässä samalla muistuttaa, että keltaisen valon palaessa ensisijainen vaihtoehto on pysähtyminen, ei läpiajaminen.

        Vääksyntieltä Teollisuuskadulle itäänpäin käännyttäessä on tyypillinen paikka, jossa toisinaan kohtaa "jälkipunaiseen" pysähtyneen. Eikä tahdo tehota, vaikka miten soittaa torvea.

        (Off-topic: pari viikkoa sitten Vääksyntiellä yksi pakettiautokuski soitteli torvea vastaantulijoille, jotka eivät päästäneet häntä tekemään U-käännöstä. Eipä ole tuommoistakaan soittelijaa ennen osunut vastaan.)


    • porvoolainen

      Ei se aina vahinko ole. Kaupungissamme on esimerkiksi yksi valo-ohjattu risteys sellainen, että se menee helposti tukkoon, kun valo-ohjaus on ajoitettu niin päinpersettä kuin olla voi.

      • 10-14

        Turha siitä on valo-ohjausta syyttää. Kyllä se syy on aina ratin ja penkin välissä. Siinä idiootissa, joka lähtee tunkemaan risteykseen, vaikka näkee, ettei ole vapaata tilaa ajaa pois risteysalueelta.


      • tilannetta.seurannut
        10-14 kirjoitti:

        Turha siitä on valo-ohjausta syyttää. Kyllä se syy on aina ratin ja penkin välissä. Siinä idiootissa, joka lähtee tunkemaan risteykseen, vaikka näkee, ettei ole vapaata tilaa ajaa pois risteysalueelta.

        Sen auton ratin ja penkin välissä kun jättää turhan tyhjän välin, ja sitten kun samanlaisia on muutama peräkkäin, siinä syy useampaan tukkeumaan.


      • 10-14
        tilannetta.seurannut kirjoitti:

        Sen auton ratin ja penkin välissä kun jättää turhan tyhjän välin, ja sitten kun samanlaisia on muutama peräkkäin, siinä syy useampaan tukkeumaan.

        Millä tavoin mielestäsi kyseessä on turha väli tuossa tilanteessa?

        Ja jos liikennevalot on säädetty nopeiksi, niin sitten kannattaisi ehkä miettiä ihan toisen ajoreitin valintaa. Se säätö kun saattaa tosiaankin olla vihje, että tästä ei ole tarkoitus ajaa.


      • tilannetta.seurannut
        10-14 kirjoitti:

        Millä tavoin mielestäsi kyseessä on turha väli tuossa tilanteessa?

        Ja jos liikennevalot on säädetty nopeiksi, niin sitten kannattaisi ehkä miettiä ihan toisen ajoreitin valintaa. Se säätö kun saattaa tosiaankin olla vihje, että tästä ei ole tarkoitus ajaa.

        Et sitten ymmärrä sujuvuutta, käytetään koko kaistakapasiteetti hyväksi, turhien välien jättäminen vähentää kapasiteettia. Oli sitten valollinen tai valoton risteys.


    • boeak

      Saakos sivusta vihreiden syttyessä ajaa luvallisesti risteyksen tukkijan kylkeen? Meinaan että olis mukava opettaa ja kouluttaa sellaisia pellejä, jollakin paskalla autolla jolla ei niin väliä vaikka menisi lunastukseen.

      • Kobmvaaig

        Tottakai saa. Se on vieläpä ihan oikein sille mulkulle.


      • 10-14

        Tuskinpa kysyit tosissasi, mutta vastaan tosissani siltä varalta, että joku hölmömpi lukee näitä. Päälleajaminen on aina kiellettyä eli jokaisella on velvollisuus pyrkiä välttämään kolarit. Jos toinen ajoneuvo on pysähdyksissä, niin siihen osuva on useimmiten syyllinen sellaisessakin asetelmassa, jossa molempien liikkuessa toinen olisi maksajana.


      • lukijoita.on.moneksi
        10-14 kirjoitti:

        Tuskinpa kysyit tosissasi, mutta vastaan tosissani siltä varalta, että joku hölmömpi lukee näitä. Päälleajaminen on aina kiellettyä eli jokaisella on velvollisuus pyrkiä välttämään kolarit. Jos toinen ajoneuvo on pysähdyksissä, niin siihen osuva on useimmiten syyllinen sellaisessakin asetelmassa, jossa molempien liikkuessa toinen olisi maksajana.

        Uskotko tosissasi, että joku näitä lukeva voisi olla sinua hölmömpi?
        Ja ei, älä vastaa, että sinä on nimittäin vanha vitsi.


      • 10-14
        lukijoita.on.moneksi kirjoitti:

        Uskotko tosissasi, että joku näitä lukeva voisi olla sinua hölmömpi?
        Ja ei, älä vastaa, että sinä on nimittäin vanha vitsi.

        Itse asiassa minulla on kirjallinen todistus siitä, että minulla on perusteet olettaa noin 95% ihmisistä olevan itseäni tyhmempiä. Ja kun ottaa huomioon näiden palstojen valitettavan alhaisen tason, nousee lukema luultavasti hyvin lähelle sataa.


      • pisatutkimuskusee

        Vai Mesan testi? Se ei kylläkään kerro älykkyydestä, eikä varsinkaan kyvystä käyttää sitä tietyntyyppistä nokkeluutta jota kyseisellä testillä mitataan.
        Tunnen muutaman Mensan valion ja voi kertoa ettei heillä lanttu oikein säteile ja ovat arjessa ja elämässään todella tumpeloita.


      • 10-14
        pisatutkimuskusee kirjoitti:

        Vai Mesan testi? Se ei kylläkään kerro älykkyydestä, eikä varsinkaan kyvystä käyttää sitä tietyntyyppistä nokkeluutta jota kyseisellä testillä mitataan.
        Tunnen muutaman Mensan valion ja voi kertoa ettei heillä lanttu oikein säteile ja ovat arjessa ja elämässään todella tumpeloita.

        Ei Mensan. Satun vain olemaan alalla, jolla esim. rekrytoinneissa ja muutenkin testataan ihmisiä paljon tavallista enemmän, koska virherekrytointi olisi kallista.

        Mutta kyllä se Mensankin testi nimenomaan älykkyydestä kertoo. Se, onko joku "tumpelo" taas ei kerro älykkyydestä mitään. Ns. käytännön taidot eivät liity älykkyyteen. Apinan voi opettaa ajamaan autoa mutta yritäpäs saada se läpäisemään edes yo-kirjoitukset.


      • ei.todellakaan
        10-14 kirjoitti:

        Ei Mensan. Satun vain olemaan alalla, jolla esim. rekrytoinneissa ja muutenkin testataan ihmisiä paljon tavallista enemmän, koska virherekrytointi olisi kallista.

        Mutta kyllä se Mensankin testi nimenomaan älykkyydestä kertoo. Se, onko joku "tumpelo" taas ei kerro älykkyydestä mitään. Ns. käytännön taidot eivät liity älykkyyteen. Apinan voi opettaa ajamaan autoa mutta yritäpäs saada se läpäisemään edes yo-kirjoitukset.

        Juuri toit julki ettei älykkyytesi eikä ÄO:si ole kaksinen, eli olisi syytä harkita alan vaihtoa.


      • 10-14
        ei.todellakaan kirjoitti:

        Juuri toit julki ettei älykkyytesi eikä ÄO:si ole kaksinen, eli olisi syytä harkita alan vaihtoa.

        No, kaikki testaajat ovat sitten varmaankin olleet kovin ammattitaidottomia, kun se tulos on aina ollut parempi kuin VÄHINTÄÄN 90%:lla väestöstä :)


    • IdioottejaLoputtomiin

      "Saakos sivusta vihreiden syttyessä ajaa luvallisesti risteyksen tukkijan kylkeen?"

      Tuo olisikin milenkiintoinen juttu kaikin puolin. Miltäköhän kantilta syyllisyysasiaa pitäisituossa tilanteessa tarkastella? Kummassa onkaan enemmän vikaa. Siinä joka kenties jopa tahtomattaan on joutunut pysähtymään risteyksessä paikkaan, jossa niin ei voi tehdä, vai kenties siinä ääliössä, joka yhtäkkiä olisi sokea idiootti, joka valoista lähtiessään ei näkisi estettä edessään? Kumpikohan veisi Stellapalkinnon? Olen itse tehnyt päätökseni, mitenkäs on muiden laita?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      291
      3339
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      25
      3244
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      26
      2120
    4. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      133
      1962
    5. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      1924
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      119
      1701
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1440
    8. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      44
      1368
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1283
    10. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1183
    Aihe