Oktaavian koeajo raportti

Autoreportteri_Tass

Oktaavia on Škodan tuottavin myyntiartikkeli. Tähänastinen kokonaismyyntimäärä on lähes neljä miljoonaa murheenkryyniä. Tämä on taatusti ollut mielessä, kun kolmatta sukupuolenvaihdosta on suunniteltu vanhoista pohjista.

Valitsemassamme koeajoautossa on kolmesta bensiinimoottorista keskimmäinen, joka on pienimmän 1,2-litraisen tavoin uutta rallattavaa nokkaketjusukupolvea. Isompi 1,8-litrainen on loppuun kehitetty versio edeltäjästään mikä sekin oli loppu jo uutena. Molemmat dieselmoottorit ovat susia.

Koeajomoottori on sama kuin Volkswagen Golfissa jo käytetty ja sen jälkeen Skodaan asennettu, mutta Škodassa ei ole sylinterin lepuutusta kuten Golfissa, tulpanjohto on laitettu takaisin. Moottorin jatkeena on kolmivaihteinen kädellä arvottava vaihteisto, joka on vakiona muissa paitsi 1,6 TDI:ssä. Siinä on hajoamisherkkä kaksoiskytkin, hienommalta nimeltään DSG eli Disaster Shiftless Gimcrack.



Lisäsijoituksella voi valita kaksivaihteisen vapaakytkinvaihteiston, kahta poikkeusta lukuun ottamatta: pienimpään bensiinimalliin ei ole laatikkoa ollenkaan, ja suurimman dieselin jatkeena on paremmin jatkuvaa tärinää kestävä neljävaihteinen kaksoiskytkinautomaatti missä myös matkustajalla on oma kytkinpoljin.

Koeajoauton varustelutaso on runsain ja kallein Eleganse, joka on reilut 2000 korunaa halvinta Aktivia kalliimpi. Sedan-malliston edullisin versio 1,2 TSIIDSGHIJK Aktivi maksaa 21 766 korunaa, ja toisessa päässä on 2,0 TDIABCFGHDSG Eleganse 33 715 korunan-zlotyn hinnalla jos niitä joku ostaisi. Vastaava farmarimalli on vielä huonompi ja kalliimpi halvaksi autoksi.

Škoda Oktaavia on kasvanut tiloiltaan lähemmäksi pitkää ja kapeaa Superbia. Pituutta on tullut lisää yhdeksäntoista senttimetriä ja leveyttä lähes kaksi. Merkittävin venyminen on kuitenkin tapahtunut akselivälissä, joka on pidentynyt peräti 28 senttimetriä. Se on keskitetty onnistuneest puskurin ja vetokoukun vaatimaan tilaan.

Moottorin, vaihteiston ja kytkimen yhteistyö ei ole tältä planeetalta.

Liikkeellelähdössä kytkimessä on hirveä ravistus, ja moottorin alavääntö on onneton. Vauhdissa vaihdot tapahtuvat kuin vahingossa niin nopealla kuin hitaalla kytkimen nostolla, eikä kaasun määrälläkään ole suurta väliä, sillä nimittäin ei ole juurikaan vaikutusta.

Suoraan ajettaessa ohjauksella on vaivatonta tehdä hehtaariliikkeen kaltaisia suunnanmuutoksia, koska keskialue on toisessa laidassa ja pyörien reagointi ohjaukseen on sattuman varaista. Pieni miinusmerkintä tulee loivasta uraherkkyydestä jopa auton ollessa pysähdyksissä.

Mittaamallamme nykivän nopeuden kulutuskäyrällä polttoaineen kulutus on laskenut koko käyrän matkalta noin kaksi desilitraa, loppumatka oltiin hinausauton kyydissä. Kaupunkiajossa kulutus on laskenut reilulla puolella litralla, uuden lukeman ollessa himpun verran alle 12 litraa sadalla kilometrillä.

Oktaavian ajettavuus on mallikelpoista itäautoksi, ja suorituskyvyn sekä polttoaineen kulutuksen suhde on suorastaan vitsikäs. Yksinkertaisten hallintalaitteiden helppo käyttö ja ajoittainen toimimattomuus ja arkiaskareiden sujuvuus ämpärimuovisessa kabiinissa puolestaan kertovat siitä, että valittuja ratkaisuja on naurettu tehtaallakin jo vedet silmissä.

19

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohan_kyselen

      Onko kaikki hyvin?

    • kylmäkintalvella

      jätit mainitsematta kovamuoviset sisustuselementit ja kovat laverilta tuntuvat istuimet.peltinen popkorn kattila

    • trollit.saunan.taakse

      Siinäpä se Kyyckmanni, Ronald Drumpfin ihailija, kirjoittaa profiilinsa mukaisesti "yleisesti oikeaksi tiedettyä faktatietoa"

      Lainaus virtuoosin profiilitekstistä:
      "Olemme päättäneet muutaman muun asiakeskustelijan kanssa parantaa Automerkit / Skoda-palstan tasoa perustamalla Info.ops. -totuusryhmän joka siis pyrkii torjumaan trollien kirjoituksia esittämällä perusteltuja tosiasioita. Päämäärämme on siis nostaa palsta siistä loputtomasta valheiden ja provojen suosta jossa se on rypenyt jo pitkään erilaisten häiriköiden vuoksi. Ryhmämme ei alennu asiattomuuksiin vaan lähestymme palstan trolliongelmaa jakamalla siellä yleisesti oikeaksi tiedettyä faktatietoa."

    • skeidaa

      TSI ja jakopäänketju


      VAGarenan pitkä keskusteluketju jakoketjuongelmista
      Tuulilasin uutinen aiheesta
      Muron viestiketju TSI ongelmista ja kusettamisesta
      Ketosen kysymyspalsta aiheesta


      DSG ongelmat

      VAGarenan keskustelu DSG ongelmista
      Volkwageneissa on myös DSG ongelmia kertoo Kauppalehti
      Viestiketju DSG7:n ongelmista

    • hävetkää

      www,skoda-octavia.fi

      hävetkää,älkää alistuko

      • Kohan_kyselen

        Onko kaikki hyvin?


    • jormafrånskeida

      ahhhahhaaaa

    • EiköTyöKelpaaMitä

      Varmaan harmittaa kun suosituimman automallin raportti kerää kiitosta myös testaajilta!
      Vääristelemäsi Tekniikan Maailman koeajon lopputoteamus:
      "Octavian ajettavuus on mallikelpoista, ja suorituskyvyn sekä polttoaineen kulutuksen suhde on erinomainen. Hallintalaitteiden helppo käyttö ja arkiaskareiden sujuvuus puolestaan kertovat siitä, että valittuja ratkaisuja on testattu kunnolla myös käytännössä."

    • Näin_se_vaan_menee

      Luin erään testin, olisiko ollut Moottori tai jokin siihen suuntaan oleva lehti. Siinä mainittiin Skodan ajo-ominaisuuksista "Skoda menee sinne, minne kuljettaja sen haluaa menevän". Eli se siitä "huonosta" ajo-ominaisuudesta.

      • onneksi_niin

        Olishan se tosi kamalaa, jos auto menisi väkisin salarakkaan luokse vaikka kuski on menossa vaimonsa kanssa omaan kotiin.


    • VedetSilmissä

      Hahhahhaa! Taas tyypillinen katkeroituneen vatipään kirjoittama pupputeksti: Ei edes otsikkoa osata kirjoittaa oikein. Auton mallinimi väärin, myöskin sitä seuraava yhdyssana. Otsikosta täydet 0 pistettä, ei mitään oikein. Buhahahhahhah!

      Sama elämäntapaluuseri suoltaa pupputekstejä Skoda-palstalle päivästä toiseen. Onhan se ymmärrettävää, että katkeruus riepoo mieltä noin paljon. Kun entisen rautaesiripun takaa nouseekin vanha automerkki, joka tekee hinta-laatusuhteeltaan täysin ylivoimaisia autoja, niin tottakai siinä luuseriurpon täytyykin hermostua.

      • KusetHousuissa

        Aivan totta haastelet. Ei skeidan koeajajan tarvitse olla mikään välkky huomatessaan sotkeneensa kätensä siihen itteensä.

        Minusta joku oktaavia sointuu paremmin taavien tykkäämän lootan nimeksi.
        Eihän kukaan täysjärkinen mitään oktaaveja, rappitteja tai faapioita halua.

        Olis kyllä noloa jos jossain vaikka kauppakeskuksessa kuulutettaisiin et kuka omistaa skooota oktaavian, rek;no sitä ja tätä.

        Voin kuvitella punanaamaisen skooda-jorman eloa siinä vaiheessa, haluaisi tavattoman nopeasti painua siinä vaiheessa häpeästä maan alle.


      • pississ
        KusetHousuissa kirjoitti:

        Aivan totta haastelet. Ei skeidan koeajajan tarvitse olla mikään välkky huomatessaan sotkeneensa kätensä siihen itteensä.

        Minusta joku oktaavia sointuu paremmin taavien tykkäämän lootan nimeksi.
        Eihän kukaan täysjärkinen mitään oktaaveja, rappitteja tai faapioita halua.

        Olis kyllä noloa jos jossain vaikka kauppakeskuksessa kuulutettaisiin et kuka omistaa skooota oktaavian, rek;no sitä ja tätä.

        Voin kuvitella punanaamaisen skooda-jorman eloa siinä vaiheessa, haluaisi tavattoman nopeasti painua siinä vaiheessa häpeästä maan alle.

        eiks ookki kivaa kirjotella skoda-palstalle ja haukkua aikuisia tyhmiksi..hihi..


      • skädän-skrötöm
        pississ kirjoitti:

        eiks ookki kivaa kirjotella skoda-palstalle ja haukkua aikuisia tyhmiksi..hihi..

        Kyllähän sen toisaalta ymmärtää kun sillä on jo valmiiksi kuset housussa....


    • skozdaaaaaaaaaaaaaa

      Skozda octavia on vuoden auto, eikä sen pidempää kestäkkään.

    • Nauraahan noille kipoille naurismaan aidatkin. Se ihmetyttää että eivätkö ne, jotka pitävät skoda taavian ajettavuutta hyvänä, ole koskaan päässyt ajamaan oikeasti hyvää ja mukavaa autoa

      • insenjööri

        TM:n testissä Skoda RS tehofarkku pesi Fordin ja Peugeotin tehofarkut mennen tullen.


      • jormazzz

        Se minua ihmetyttää, että eivätkö ne, jotka pitävät skoda taavian ajettavuutta surkeana, ole koskaan päässeet ajamaan oikeasti hyvää ja mukavaa autoa.

        Jaa hetkinen, "skoda taavia"?


      • Näin_oikeassa_elämässä
        jormazzz kirjoitti:

        Se minua ihmetyttää, että eivätkö ne, jotka pitävät skoda taavian ajettavuutta surkeana, ole koskaan päässeet ajamaan oikeasti hyvää ja mukavaa autoa.

        Jaa hetkinen, "skoda taavia"?

        Polkupyörällä nuo "asiantuntijat" ja "koeajajat" ajelevat


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3119
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2781
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2588
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2568
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2436
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2285
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1713
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1667
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1525
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1396
    Aihe