sotilasnimi

sukututkimusta

sukupuuhun tömähti yllättäen
sotilas,
syntynyt v. 1699. Sukunimikin tuli esiin Hiski: Skalofski ja sotilasnimet Öru sekä Örn

Miten nyt sitten tästä historiaan?

16

906

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sukututkimusta

      ...siis jatkan vielä, että jos olen kulkenut sukuhistoriassa oikeaa linjaa, niin tämä nyt löytynyt sotilas vuodelta 1699 on minulle äidinpuoleisen isoäitini isänisänisänisänisä.
      Olisi mukavaa, jos onnistuisi historiantutkimus edelleen. Onkohan näitä juuria jo kirjoissa ja kansissa, eli sukupuita valmiiksi kirjoitettuina ?

    • Kaksjakymmenen

      Lukisin ihan ekaks Heikki Vuorimiehen kirjan Ruotusotilaiden tutkiminen ja toiseksi Jari Niemelän Tuntematon ruotusotilas. Niistä saat paljon apua sotilaiden tutkimiseen. Sotilasrullia on arkistoissa, lisäksi niitä on SSHY:n jäsenpuolella selattavana digitaalisina.

      • sukututkimusta

        kiitos ! Kävin eilen kirjastossa, siellä ei ollut heti hyllyssä, mutta tilauksessa nyt on. Jollakin nettisivulla löytyi selattuani jotakin keskustelua sotilaista sellainen pieni tieto, että juuri tämä sotilas olisi syntynyt Puolassa v. 1699. Mielenkiintoista nyt, pääsenkö jopa 1600-luvulle ja ulkomaille !


    • merikrotti_xyz

      Jos kerran on syntyjään puolalainen, on todennäköisimmin ollut katolinen. Lapsia kuitenkin näyttää kastatetun luterilaisen papin voimin, mutta sittemmin en niitä löytänyt sieltä mistä kastemerkinnässä oli asuinpaikka. Enkä herra sotilastakaan. Olenko katsonut vääristä paikoista? Siihen aikaan Ruotsissa oli kiellettyä järjestää julkisia katolisia kirkonmenoja, uskonnonvapaus koitti myöhemmin. Lieneeköhän Skalofski jäänyt isonvihan jälkeen pois Venäjän armeijasta ja liittynyt Ruotsin armeijaan.

      Kahden kulttuurin kohtaaminen.

      • sukututkimusta

        Olen siis päätynyt tähän isoäitini isänpuoleiseen, että olisi tämä sotilas esi-isä ja elellyt Loimaan Pildolassa, k. 14.11.1774. Mutta saattaa olla, että virheitä on tutkimuksessani. - Ja nyt kun sitten tutkin isoäitini äidinpuoleista, niin päädyin siinäkin sotilas Pamp ja hänen juurensa ilmeisesti Metsämaa Loimaa myös.
        En edes tiedä, onko näitä joku tutkinut tarkemmin. Ja Pamp sotilasnimi on ilmeisesti ollut monella eri aikakausina.
        Ei kovinkaan helppoa ole sukututkimus, ja historiaa pitäisi lukea minun enemmän.


      • Ottaet

        Joskus löytyy mukavia yhteyksiä, kun googlaa nimellä ulkomaisia sukuja.
        Täsmälleen tuolla nimellä ei Puolasta löydy ketään, mutta hieman muuntelemalla kirjoitusasua, löytyy paljonkin osumia. Chalowsky Poland -haulla löytyy sukuja, jotka elävät Puolassa, Valko-Venäjällä, Saksassa ja USA:ssa.


    • merikrotti_xyz

      Sorry, en vain huomannut, että Loimaan vanhemmat rk:t ovat muista poiketen laaditut, enkä siksi tarkistanut oikeita sivuja. Siellähän hänen perheensä on. Ei tämä homma niin vaikeata aina ole, pitää vain yksinkertaisiakin asioita hoksata. En silti vielä luovu ajatuksesta hänen alkuperäisestä uskonsortistaan, jos hän oli puolalaista syntyä, kuten nimi vihjaa. Vaihto Örniksi oli linjassa ruotuarmeijan nimeämiskäytännön kanssa, ja osoittanee hänen täysin hyväksyneen uuden kansalaisuuden, koska hän oli suostunut muutokseen, vai olikohan hänellä vaihtoehtoja? Muut nimimuodot kuin Örn ovat myöhempien aikojen kirjurien lukuvirheitä.

    • Soldat
    • sukututkimusta

      Niin siinä isoäitini äidinpuoleisessa on sitten näitä sotilasnimiä Alm, Pamp ja Pamp, tämä johon asti olen päässyt on siis Johan Jöransson Pamp ja syntynyt joskus 1600-luvun lopulla. Onkohan tätä sukua jo saatu selville, mistä lähtöisin, kun oletan, että ovat kuitenkin ihan Loimaan suomalaista ?

      • sukututkimusta

        Johan Jöransson Pamp (s. 16.. ?), oli drag nro 62. Vaimo Anna Henrichs.dr. - Löysin hipun jostain netin englanninkielisestä sukupuusta, jossa oli mainittu Metsämaa. - Paikkakunta on siis Loimaa. Ja vielä oli merkintä, että tämän Johan Jöransson Pamp isän nimi olisi Jören Thomasson.
        Miten löytäisin näihin varmistuksen? Eli tiedättekö, onko joku suomalainen sukututkimus, jossa juuri nämä ihmiset olisivat jo sukupuissa paikoillaan?
        Sen olen selvittänyt, että Johan Jöranssonin poika oli myös sotilas Johan Johansson Pamp, s. 1729. Hänen poikansa myös sotilas Johan Johansson Alm (s. 1.9.1763). Neuvoisitteko kuinka 1600-luvulle? Tämä vanhin Johan olisi laskujeni mukaan minulle isoäitini äidin isänisänisänisänisänisä.
        Lähinnä kiinnostaisi onko alkujuuret Loimaalla, kun nämä sukunimethän ovat sotilasnimiä.


      • sukututkimusta

        Minkälaisia eroja on esim. itä-Suomen ja länsi-Suomen värväyksillä juurikin 1600-1700 luvun alussa? Laitettiinko molemmissa ruotuun talosta renki, vävy jne. niinkuin olen ymmärtänyt etelä-Savossa käytännön, vai oliko esim. Loimaalla eri systeemi? Sillä tämä Johan Jöransson Pamp oli kait ensin sitten sotilas ja siitä kehkeytyi rakuuna.... vai miten se juttu hänen kohdallaan on mahtanut mennä. Olikohan jo hänen isänsäkin sotilas?


      • sukututkimusta

        .... ja ehkä minun pitäisi lopettaa nämä "sukututkimukseni", sillä lähdin seuraamaan syvemmälle Pappani isänpuoleista Alastarolla, niin nyt kun pääsin 1700-luvun alkuun, tuli rakuuna Sigfred Malmberg ja hänellä sitten vaimo Anna Ambrosiidr.... ja kun katsoin, niin Annan isä on ollut ryttare Ambrosius Ambrasii.
        Missä vaiheessa sukututkimus pitäisi lopettaa, ai kun alkaa olla

        liian sekavaa......... ???


      • Kaksjakymmenen

        Hahaa, olet mennyttä miestä/naista! Noin siinä käy, kun innostuu! (On käynyt täälläkin...)

        No, asiaan: sotilaiksi meno/joutuminen taisi vaihdella eri aikakausina. Joskus laitettiin renki tai kylän poika asialle, joskus meni isäntä itse. Riippui varmasti talon varallisuudesta. Sotilaat eivät ole maailman helpoimpia tutkittavia, kun vaihtelevat nimiänsä, mulla sama mies on vaihtanut kaksi kertaa nimeään uudeksi sotilasnimeksi, kun vaihtoi ruotua.

        Pari yksityiskohtaa:
        - rakuuna tulee sotilaan nimitykseksi tietystä joukko-osastosta, samoin jägare eli jääkäri
        - lisätietoa täältä: http://maine.utu.fi/index_e.php
        - tuossa Tuntematon ruotusotilas -kirjassa on nimenomaan Satakunnan ruotusotilaista, mutta varsin monet yksityiskohdat ovat yhteisiä
        - Metsämaasta löytyy mielenkiintoinen kylä-pdf, (Loimijoki.profiili)


      • sukututkimusta

        kiitos! Olen nyt lukenut kirjoja sekä netistä löytyvää tietoa Loimaasta 1700-luvulla. Tuo puolalainen sotilas jäänee historiaan, aika vaikeaa varmaankin selvitellä hänen sukujuuriaan. - Minulla tuossa isoäitini äidinpuoleisessa päätyi myös sotilaaseen Pamp, ja nyt olen ehkä löytänyt hänen perheensä. Isä Jören Thomasson ja asunut Pujalkalassa. Useita lapsia ja tämä Johan Jörensson Pamp s. 28.6.1687. Mutta oliko isä Jören myös sotilas, miten selvittelisin?


      • sukututkimusta

        Esi-isät alkuperin loimaalaisia ?
        Olen päätynyt äidinpuoleisen isoäitini äidin sukujuuria setviessäni/arvaillessani nyt siihen, että tähän mennessä vanhin siinä ketjussa löytämäni olisi
        Lucas Bertilsson Loimaan Ilmaristen Kössi.
        Nämä eivät ole mitenkään varmistettuja, olen siis vain selaillut netistä löytyneitä tiedonhippusia.
        Lucaksen poika Matts Lucasson ollut Kössin isäntänä 1642-1663 ja Thomas Lucasson Kössi isäntänä 1664- ?. Hänen poikansa Jöran Thomasson ei kai ole enää ollut jatkamassa Kössi, kun löysin Pujalkala Loimaa perheensä kera. Loppuiko se Ilmaristen Kössi talonpito vai tulivatko jotkut muut tilalle? - Onkohan näistä tehty jo sukupuita? Kuka Lucaksen isä Bertil sitten olikaan ja mistä kotoisin?


      • sukututkimusta

        .... tämä Jöran Thomasson sukututkailuni on saattanut mennä aivan mönkään, sillä olen jo tovin ollut sillä kannalla, että Johan Jörensson Pamp on tullut Suomeen 1700-luvun alussa Ruotsin täydennettyä sotilasjoukkojaan. Loimaalle tuli silloin iso määrä sotilaita, jotka olivat sotineet pitkin Eurooppaa.
        Sukututkimus jatkuu minulla siis edelleen... toisaalta mielenkiintoista, mutta toisaalta haluaisi jo varmuuden ja saisi läntättyä sukupuuhun....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe