Vaaditaanko uskovaiselta tyhmyyttä...

tyhmyys-on-vaatimus

...kyllä vaaditaan. Ei saa käyttää omaa järkeään ja päättelyään. Elämän tosiasiat pitää kieltää.
Ja uskovaiset väittävät, että vanhurskaat pääsevät taivaaseen, silloin ainakaan uskovaisista ei kukaan pääse taivaaseen paratiisiin.

27

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minustakin

      Kaikki uskovaisten kirjoituksetkin täällä osoittavat sokeasta uskosta ja täysin ilman kritiikkiä suoltavista raamatun lainauksista, eikä muiltakaan sallita mitään kyseenalaistamista heidän jumalasta.

    • Hei.
      Kylläpäs on asenteelliset ajatukset ja vahvat yleistykset. Oma kokemukseni on täysin toisenlainen, tunnen sentään paljon uskovia, mutta itse olen tämän uskon tien löytänyt vasta aikuisena, joten kokemusta on toisenlaisesta ajattelustakin. Tottakai uskovat käyttävät järkeään eikä meidän tarvitse kieltää tosiasioita, päinvastoin. Ja asioiden kyseenalaistaminen vasta aikaansaa aitoa keskustelua ihmisten kanssa, se on antoisaa. Jos kokemuksenne uskovista liittyy vain näihin tänne kirjoittajien juttuihin, melko suppean otannan mukaan teette yleistyksiä uskovista. Se on epäreilua.

      Ystävällisesti,
      Pirkko-pappi

      • tyhmyys-on-vaatimus

        Pirkko-pappi, uskovaisilla on tapana pitää muita harhauskovaisina ja tyhminä, jos heidän uskostaan poiketen uskot jotain muuta tai et usko ollenkaan.
        Siinä on jo peruste sille, että nämä väitteet esim. muiden tyhmyydestä kääntyvät kyseisiä uskovia vastaan ja he itse ovat juuri sitä, mitä muiden väittävät olevan.
        Yleensä uskossa olevan vakaamusta ei kukaan saa kysenalaistaa->muulla tavalla uskovat joutuvat kadotukseen-> tämäkö on sitä vanhurskautta?


    • siiskäytsinäkin

      Se on vain aloittajan tietämättömyys. Kaikkia Jumalan antamia lahjoja, myös älykkyyttä, järkeilyä tulee käyttää. Se on ihan selvää - kyllä sinäkin sen tiedät, haluat vain vääntää intettä tyhjästä. Käytä älyä

    • 12_13

      "kyllä vaaditaan. Ei saa käyttää omaa järkeään ja päättelyään."

      Millä perusteella? Oletko sinä se joka vaatii järjettömyyttä, vai puhutko nyt jostain mielikuvituskaverisi vaatimuksista?

      • tyhmyys-on-vaatimus

        Sillä perusteella, että pitää uskoa täysin sokeasti jotain tekstiä tai jonkun uskonnollisen auktoriteetin tulkintoja jostain jumalasta. Myös omat tulkinnat jostakin jumalan olemassaolosta eivät perustu mihinkään tosiasiaan, vain (ehkä) omiin kokemuksiin, jotka kaikki väännetään jumalan sallimukseksi jne.
        Tietämättömyys ja tyhmyys ovat kaksi eri asiaa.


      • 12_13
        tyhmyys-on-vaatimus kirjoitti:

        Sillä perusteella, että pitää uskoa täysin sokeasti jotain tekstiä tai jonkun uskonnollisen auktoriteetin tulkintoja jostain jumalasta. Myös omat tulkinnat jostakin jumalan olemassaolosta eivät perustu mihinkään tosiasiaan, vain (ehkä) omiin kokemuksiin, jotka kaikki väännetään jumalan sallimukseksi jne.
        Tietämättömyys ja tyhmyys ovat kaksi eri asiaa.

        "Sillä perusteella, että pitää uskoa täysin sokeasti jotain tekstiä tai jonkun uskonnollisen auktoriteetin tulkintoja jostain jumalasta."

        Millä perusteella?

        Ennemmin on niin, että ihmisten tulisi ymmärtää oikein mitä Jeesus sanoi. Itse näkisin niin, että Jeesuksen sanojen vastaanottaminen on nimenomaan niiden ymmärtämistä, ei välttämättä uskomista. Mutta jos ymmärtää ne oikein, haluat todennäköisesti myös elää niiden mukaan.

        "Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman. Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä."
        Joh. 12:47-48


      • tyhmyys-on-vaatimus
        12_13 kirjoitti:

        "Sillä perusteella, että pitää uskoa täysin sokeasti jotain tekstiä tai jonkun uskonnollisen auktoriteetin tulkintoja jostain jumalasta."

        Millä perusteella?

        Ennemmin on niin, että ihmisten tulisi ymmärtää oikein mitä Jeesus sanoi. Itse näkisin niin, että Jeesuksen sanojen vastaanottaminen on nimenomaan niiden ymmärtämistä, ei välttämättä uskomista. Mutta jos ymmärtää ne oikein, haluat todennäköisesti myös elää niiden mukaan.

        "Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman. Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä."
        Joh. 12:47-48

        Varmaan näinkin, että Jeesuksen sanat pitää ymmärtää oikein. Mutta kuka sen määrittää, mikä on oikea ymmärtäminen esim. Raamatusta, jossa viljellään vertauksia ja jossa on kiistatta ristiriitaisuuksia.
        Tässä mennään väkisinkin siihen, että jokaisella ihmisellä/uskonlahkolla on oma tulkinta sanomasta. Siinä tarvitaan sitten uskoa, kun joku väittää jotain asiaa totuudeksi.
        Loppujen lopuksi, jos meinaat olla jonkin sortin uskovainen, on ko. lahkon opit tunnustettava, sokeasti, lähes ilman kritiikiä. Jos et näin tee, sinut erotetaan ko uskonnollisesta yhteisöstä.
        Tästä uskontojen/uskomusten sekamelskasta ei ota mitään tolkkua, mikä on "oikea" uskonto, joka vie pelastukseen.
        Minusta looginen päätelmä on se, että jumalat ja uskonnot ovat vain ihmisten omia keksintöjä ihmisen omia tarpeita varten.
        "Tyhmältä" uskovaiselta ei sallita tällaisia päätelmiä.


      • Hei.
        Ei ole olemassa tyhmiä uskovaisia, eikä uskovaisilta vaadita asioita. Toivottavasti kaikki ihmiset, siis jokainen, saa ajatella ja uskoa miten voi ja pystyy. Ihmiset myös muuttuvat vuosien ja elämän myötä. Ihmisellä on oikeus myös muuttaa mielipiteitään ja asenteitaan, uskoaankin. Uskonlahkolla on oma tulkintansa sanot ja että opit on tunnustettava, sokeasti. Voi olla, että jossain "lahkossa" on jotain tuon tapaista, olen sellaiseen törmännyt, mutta itse puhun ihan kristityistä, ja Jeesukseen uskomisesta. Ei tosiaan tarvitse sokeasti usko, keskustelu on tärkeätä ja se avaa meille uusia ulottuvuuksia.

        Sanot, että jumalat ja uskonnot ovat ihmisten omia keksintöjä. No, sinä elät tuon ajatuksen kanssa. Minun ajatukseni on toisenlainen. Alkujaan Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen silminnäkijät eivät voineet olla kertomatta tapahtuneesta. Ja siitä lähtien on uskovat kokeneet ja ymmärtäneet Jumalan läsnäolon, avun ja tuen arjessa ja juhlassa, hänen hyvän johdatuksensa ja armonsa, jotka eivät ole kuvittelua tai keksintöä.

        Hyvää paastonaikaa,
        Pirkko-pappi


      • tyhmyys-on-vaatimus
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei.
        Ei ole olemassa tyhmiä uskovaisia, eikä uskovaisilta vaadita asioita. Toivottavasti kaikki ihmiset, siis jokainen, saa ajatella ja uskoa miten voi ja pystyy. Ihmiset myös muuttuvat vuosien ja elämän myötä. Ihmisellä on oikeus myös muuttaa mielipiteitään ja asenteitaan, uskoaankin. Uskonlahkolla on oma tulkintansa sanot ja että opit on tunnustettava, sokeasti. Voi olla, että jossain "lahkossa" on jotain tuon tapaista, olen sellaiseen törmännyt, mutta itse puhun ihan kristityistä, ja Jeesukseen uskomisesta. Ei tosiaan tarvitse sokeasti usko, keskustelu on tärkeätä ja se avaa meille uusia ulottuvuuksia.

        Sanot, että jumalat ja uskonnot ovat ihmisten omia keksintöjä. No, sinä elät tuon ajatuksen kanssa. Minun ajatukseni on toisenlainen. Alkujaan Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen silminnäkijät eivät voineet olla kertomatta tapahtuneesta. Ja siitä lähtien on uskovat kokeneet ja ymmärtäneet Jumalan läsnäolon, avun ja tuen arjessa ja juhlassa, hänen hyvän johdatuksensa ja armonsa, jotka eivät ole kuvittelua tai keksintöä.

        Hyvää paastonaikaa,
        Pirkko-pappi

        Niin, omien ajatusten kanssa jokainen elää ja kamppaileekin.
        Keskustelu muiden kanssa voi minunkin mielestä avartaa ja tuoda itselle uusia ajatuksia.
        Valitettavasti, kristityillä ja muilla uskovilla on se paha tapa, että heidän Jumalansa on niin ankara, että vain täydellisesti uskomalla Häneen pelastut tai muuten joudut helvetin tuleen tai mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Siis vain uskomalla Jumalaan ja häntä seuraamalla.
        Tästä seuraa, että ihminen tuomitsee muut ihmiset kuin heidän uskonsa mukaisesti uskovat helvettiin, niin kuin heidän Jumalansa käskee/opettaa. Ja näin uskovaiset osoittavat taas tyhmyytensä.
        Alkuaikojen "silminnäkijät" tuskin ovat olleet itse kertomassa näkemyksiään, kun Raamattu on kirjoitettu/koottu. Raamatun kirjoittajat ovat vahvasti lisänneet koottuihin kertomuksiin omia juttujaan. Ei kovin vakuuttava todiste Jumalan pojasta.
        Lisäksi uskovaisilla on tapana selittää kaikki Jumalalla. Tieteen tutkimustiedon muuttuessa, uskovaiset muuttavat omia selityksiään sen mukana esim. suuri suunnitelma jne. eli pyritään kieltämään tieteen saavutukset, kun Jumala ei vaan ole näyttäytynyt 2000 vuoteen ja on lisäksi mykkä.
        Epätoivoisesti pyritään selittämään jumalan olemassaoloa, selitykset ei vaan onnistu, kun mitään oikeaa todistusta mistään Jumalasta ei yksinkertaisesti ole.


      • tyhmyys-on-vaatimus kirjoitti:

        Niin, omien ajatusten kanssa jokainen elää ja kamppaileekin.
        Keskustelu muiden kanssa voi minunkin mielestä avartaa ja tuoda itselle uusia ajatuksia.
        Valitettavasti, kristityillä ja muilla uskovilla on se paha tapa, että heidän Jumalansa on niin ankara, että vain täydellisesti uskomalla Häneen pelastut tai muuten joudut helvetin tuleen tai mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Siis vain uskomalla Jumalaan ja häntä seuraamalla.
        Tästä seuraa, että ihminen tuomitsee muut ihmiset kuin heidän uskonsa mukaisesti uskovat helvettiin, niin kuin heidän Jumalansa käskee/opettaa. Ja näin uskovaiset osoittavat taas tyhmyytensä.
        Alkuaikojen "silminnäkijät" tuskin ovat olleet itse kertomassa näkemyksiään, kun Raamattu on kirjoitettu/koottu. Raamatun kirjoittajat ovat vahvasti lisänneet koottuihin kertomuksiin omia juttujaan. Ei kovin vakuuttava todiste Jumalan pojasta.
        Lisäksi uskovaisilla on tapana selittää kaikki Jumalalla. Tieteen tutkimustiedon muuttuessa, uskovaiset muuttavat omia selityksiään sen mukana esim. suuri suunnitelma jne. eli pyritään kieltämään tieteen saavutukset, kun Jumala ei vaan ole näyttäytynyt 2000 vuoteen ja on lisäksi mykkä.
        Epätoivoisesti pyritään selittämään jumalan olemassaoloa, selitykset ei vaan onnistu, kun mitään oikeaa todistusta mistään Jumalasta ei yksinkertaisesti ole.

        Hei.
        Minulle ja monelle todiste Jumalasta on esimerkiksi tämä maailma missä elämme ja jokainen uusi päivä, jolloin aurinko nousee. Ei uskovaisilla ole tapana selittää kaikkea Jumalalla, tai ei ainakaan niillä jotka minä tunnen... Kuinka paljon uskovaisia sinä tunnet? Me olemme ihan tavallisia ihmisiä, iloinemme ja huolinemme, elämämme perusta on luja ja vankka. Jumala ei tosiaan ole mykkä, hän elää ja vaikuttaa koko ajan, näin minulla on oikeus ja hieno mahdollisuus uskoa.

        Ystävällisesti,
        Pirkko-pappi


      • tyhmyys-on-vaatimus
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei.
        Minulle ja monelle todiste Jumalasta on esimerkiksi tämä maailma missä elämme ja jokainen uusi päivä, jolloin aurinko nousee. Ei uskovaisilla ole tapana selittää kaikkea Jumalalla, tai ei ainakaan niillä jotka minä tunnen... Kuinka paljon uskovaisia sinä tunnet? Me olemme ihan tavallisia ihmisiä, iloinemme ja huolinemme, elämämme perusta on luja ja vankka. Jumala ei tosiaan ole mykkä, hän elää ja vaikuttaa koko ajan, näin minulla on oikeus ja hieno mahdollisuus uskoa.

        Ystävällisesti,
        Pirkko-pappi

        Maailma voi teille ja muille olla todiste Jumalasta, monelle taas ei (meneekö tasan vai ei?)
        Tunnen kyllä uskovaisia ja hyviä keskusteluja ollaan käyty. Se on selvä ettei pidä yleistää.
        Kyllä minulla on se kokemus, että uskovaisen pitää joka väliin Jumala työntää. Jotenkin on tullut sellainen tunne, että Jumala katoaa uskovaiselta, jos ei joka välissä julista ja vakuuttele uskovansa.
        Jos Jumalasi kerta elää niin missä hän piileskelee? Elääkö hän henkenä jossain? Vai olisiko maallisempi selitys, että Jumala elää kunkin ihmisen päässä?
        Onneksi sinulla, minulla ja muilla Suomessa on oikeus olla sitä mieltä kuin on, myös näistä uskon asioista.


      • 12_13
        tyhmyys-on-vaatimus kirjoitti:

        Varmaan näinkin, että Jeesuksen sanat pitää ymmärtää oikein. Mutta kuka sen määrittää, mikä on oikea ymmärtäminen esim. Raamatusta, jossa viljellään vertauksia ja jossa on kiistatta ristiriitaisuuksia.
        Tässä mennään väkisinkin siihen, että jokaisella ihmisellä/uskonlahkolla on oma tulkinta sanomasta. Siinä tarvitaan sitten uskoa, kun joku väittää jotain asiaa totuudeksi.
        Loppujen lopuksi, jos meinaat olla jonkin sortin uskovainen, on ko. lahkon opit tunnustettava, sokeasti, lähes ilman kritiikiä. Jos et näin tee, sinut erotetaan ko uskonnollisesta yhteisöstä.
        Tästä uskontojen/uskomusten sekamelskasta ei ota mitään tolkkua, mikä on "oikea" uskonto, joka vie pelastukseen.
        Minusta looginen päätelmä on se, että jumalat ja uskonnot ovat vain ihmisten omia keksintöjä ihmisen omia tarpeita varten.
        "Tyhmältä" uskovaiselta ei sallita tällaisia päätelmiä.

        ”Mutta kuka sen määrittää, mikä on oikea ymmärtäminen esim. Raamatusta, jossa viljellään vertauksia ja jossa on kiistatta ristiriitaisuuksia.”

        Raamatussa ei ole kiistatta ristiriitaisuuksia. Mutta ihmisillä on ristiriitaisia tulkintoja Raamatusta.

        Oikean ymmärryksen löytää kun pysyy totuudessa. Luultavasti kaikki ristiriidat ja ongelmat johtuvat siitä, etteivät ihmiset kestä totuutta.

        "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
        Joh. 8:31-32

        ” Siinä tarvitaan sitten uskoa, kun joku väittää jotain asiaa totuudeksi.”

        Suosittelen pysymään Jeesuksen sanassa ja totuudessa. Ei ole tarpeellista uskoa joidenkin muiden oppeja, koska kristinuskon mukaan Jeesus on tie. Jos joku ”kristitty” tulee ja on olevinaan tie, hän ei ole pysynyt Jeesuksessa.

        ” Loppujen lopuksi, jos meinaat olla jonkin sortin uskovainen, on ko. lahkon opit tunnustettava, sokeasti,”

        Tuo on myös ristiriidassa Jeesuksen opetuksen kanssa.

        Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat."
        Matt. 15:14

        ” Tästä uskontojen/uskomusten sekamelskasta ei ota mitään tolkkua, mikä on "oikea" uskonto, joka vie pelastukseen.”

        Tuo on turha kysymys mielestäni. Ei ole tarpeellista miettiä sitä pääsetkö pelastukseen. Raamatun mukaan ikuinen elämä on vanhurskaille. Mutta mitä sitten, jos et ole vanhurskas, ei siitä ole hyötyä. Ja jos olet vanhurskas, ymmärrät että Raamatussa on kyse siitä mikä on totuus, hyvä ja oikein, ei siitä saatko sinä jotain herkkua. Totuus ja hyvyys ei tässä elämässä ole välttämättä herkkua, niissä pysyminen voi johtaa samanlaisiin kärsimyksiin kuin Jeesukselle kävi. Siksi en usko Raamatun opetuksen olevan ihmislähtöistä, koska ihmiset ovat luontaisesti pelkureita, itsekkäitä, ahneita ja pahoja totuuden vihaajia ja rakkaudettomia.


      • tyhmyys-on-vaatimus
        12_13 kirjoitti:

        ”Mutta kuka sen määrittää, mikä on oikea ymmärtäminen esim. Raamatusta, jossa viljellään vertauksia ja jossa on kiistatta ristiriitaisuuksia.”

        Raamatussa ei ole kiistatta ristiriitaisuuksia. Mutta ihmisillä on ristiriitaisia tulkintoja Raamatusta.

        Oikean ymmärryksen löytää kun pysyy totuudessa. Luultavasti kaikki ristiriidat ja ongelmat johtuvat siitä, etteivät ihmiset kestä totuutta.

        "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
        Joh. 8:31-32

        ” Siinä tarvitaan sitten uskoa, kun joku väittää jotain asiaa totuudeksi.”

        Suosittelen pysymään Jeesuksen sanassa ja totuudessa. Ei ole tarpeellista uskoa joidenkin muiden oppeja, koska kristinuskon mukaan Jeesus on tie. Jos joku ”kristitty” tulee ja on olevinaan tie, hän ei ole pysynyt Jeesuksessa.

        ” Loppujen lopuksi, jos meinaat olla jonkin sortin uskovainen, on ko. lahkon opit tunnustettava, sokeasti,”

        Tuo on myös ristiriidassa Jeesuksen opetuksen kanssa.

        Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat."
        Matt. 15:14

        ” Tästä uskontojen/uskomusten sekamelskasta ei ota mitään tolkkua, mikä on "oikea" uskonto, joka vie pelastukseen.”

        Tuo on turha kysymys mielestäni. Ei ole tarpeellista miettiä sitä pääsetkö pelastukseen. Raamatun mukaan ikuinen elämä on vanhurskaille. Mutta mitä sitten, jos et ole vanhurskas, ei siitä ole hyötyä. Ja jos olet vanhurskas, ymmärrät että Raamatussa on kyse siitä mikä on totuus, hyvä ja oikein, ei siitä saatko sinä jotain herkkua. Totuus ja hyvyys ei tässä elämässä ole välttämättä herkkua, niissä pysyminen voi johtaa samanlaisiin kärsimyksiin kuin Jeesukselle kävi. Siksi en usko Raamatun opetuksen olevan ihmislähtöistä, koska ihmiset ovat luontaisesti pelkureita, itsekkäitä, ahneita ja pahoja totuuden vihaajia ja rakkaudettomia.

        "Oikean ymmärryksen löytää kun pysyy totuudessa" Edelleen, kuka ihminen määrittää oikean totuuden? Nimenomaan ihmiset ovat luoneet totuutensa, koska Jumala ei ole ollut missään vaiheessa kertomassa "oikeaa totuutta".
        Raamattu antaa todella ristiriitaisen kuvan esim. Jumalasta: armollinen,murhaava, sadistinen,lempeä jne ->jos tästä sekamelskasta joku ihminen löytää totuuden, se ei voi olla muuta kuin ihmisen oma tulkinta totuudesta, itse luotu totuus. Selitys ei voi olla se, ettei ihminen voikaan ymmärtää jumalaa jne...
        Ihminen pitää joitakin Raamatun tekstejä kirjaimellisesti oikeina joitakin ei ja tulkitsee, selittää jne->luo oman jumalansa.
        "Totuus ja hyvyys ei tässä elämässä ole välttämättä herkkua, niissä pysyminen voi johtaa samanlaisiin kärsimyksiin kuin Jeesukselle kävi"
        Miksi ihmisen pitäisi kärsiä elämässään kuin Jeesus? Ihminen voi olla hyvä täysin ilman Jeesuksen opetuksiakin.


      • 12_13

        ”Raamattu antaa todella ristiriitaisen kuvan esim. Jumalasta: armollinen,murhaava, sadistinen,lempeä jne -> jos tästä sekamelskasta joku ihminen löytää totuuden”

        Armollinen, lempeä tai sadisti on mielipidekysymyksiä. Minun mielestäni Jumala on hyvä, ei sadisti. Ja totuus tässä on se, että on totta, että tuo on mielipiteeni. Totuus on myös se, että Raamattu kertoo tiettyjä asioita. Esim. on totta, että Raamattu kertoo Jumalan luoneen. Se, loiko Jumala oikeasti, on uskonasia, vaikka onkin mielestäni järjetöntä uskoa mihinkään muuhun vaihtoehtoon.

        Totuus on kuitenkin se, että Jumala ei ole murhaaja, koska murha on oikeudeton tappo ja Jumalalla elämän antajana on oikeus päättää minkä mittaisi elämiä antaa. Siksi Jumala ei ole murhaaja, jos päättää luomiensa olentojen elämän.

        Sadistisuudelle ei ole yhtään järkevää perustetta, siksi pidän sitä valheena.

        ”Miksi ihmisen pitäisi kärsiä elämässään kuin Jeesus? Ihminen voi olla hyvä täysin ilman Jeesuksen opetuksiakin.”

        En usko, että kukaan ihminen on hyvä. Mutta en myöskään väitä, että ihmisten pitäisi kärsiä, sanon vaan, että totuudessa pysyminen voi johtaa helposti nykyaikanakin kuolemaan.


      • tyhmyys-on-vaatimus
        12_13 kirjoitti:

        ”Raamattu antaa todella ristiriitaisen kuvan esim. Jumalasta: armollinen,murhaava, sadistinen,lempeä jne -> jos tästä sekamelskasta joku ihminen löytää totuuden”

        Armollinen, lempeä tai sadisti on mielipidekysymyksiä. Minun mielestäni Jumala on hyvä, ei sadisti. Ja totuus tässä on se, että on totta, että tuo on mielipiteeni. Totuus on myös se, että Raamattu kertoo tiettyjä asioita. Esim. on totta, että Raamattu kertoo Jumalan luoneen. Se, loiko Jumala oikeasti, on uskonasia, vaikka onkin mielestäni järjetöntä uskoa mihinkään muuhun vaihtoehtoon.

        Totuus on kuitenkin se, että Jumala ei ole murhaaja, koska murha on oikeudeton tappo ja Jumalalla elämän antajana on oikeus päättää minkä mittaisi elämiä antaa. Siksi Jumala ei ole murhaaja, jos päättää luomiensa olentojen elämän.

        Sadistisuudelle ei ole yhtään järkevää perustetta, siksi pidän sitä valheena.

        ”Miksi ihmisen pitäisi kärsiä elämässään kuin Jeesus? Ihminen voi olla hyvä täysin ilman Jeesuksen opetuksiakin.”

        En usko, että kukaan ihminen on hyvä. Mutta en myöskään väitä, että ihmisten pitäisi kärsiä, sanon vaan, että totuudessa pysyminen voi johtaa helposti nykyaikanakin kuolemaan.

        Ei liene mielipidekysymys,jos Raamatussa on selvästi kirjoitettuna Jumalan käskeneen jonkun tappamaan tai itse tappaa ihmisiä. Murha vai tappo, tapetaan kuitenkin ihmisiä.
        Väite, että Jumala on elämän antaja, ei kyllä perustu mihinkään tosiasiaan, sekin on pelkästään uskon asia.
        Sadistisuus, no jotain tyydytystä Jumala saanut tappaessaan syntisiä ihmisiä, ei hän sitä muuten tekisi. Ei varmaan hyvyyttään, ehkä huvikseen...
        Minä taas uskon, että ihmisellä on luonnostaan halu tehdä hyvää. Mieleltään sairaat ihmiset eivät pysty empatiaan tai rakkauteen.Myös lapsena koetut asiat, opetus/kokemukset, muovaavat ihmistä ja tekevät hänestä omanlaisen.
        Ja myös vahvasti uskovat ihmiset pystyvät itse tai jumalansa käskemänä (ääni päässä) typeryyksiin,lievästi sanottuna.
        Mutta eipä mitä, usko sinä ja ajattele niin kuin ajattelet, ja minä teen samoin.


      • tyhmyys-on-vaatimus
        tyhmyys-on-vaatimus kirjoitti:

        Ei liene mielipidekysymys,jos Raamatussa on selvästi kirjoitettuna Jumalan käskeneen jonkun tappamaan tai itse tappaa ihmisiä. Murha vai tappo, tapetaan kuitenkin ihmisiä.
        Väite, että Jumala on elämän antaja, ei kyllä perustu mihinkään tosiasiaan, sekin on pelkästään uskon asia.
        Sadistisuus, no jotain tyydytystä Jumala saanut tappaessaan syntisiä ihmisiä, ei hän sitä muuten tekisi. Ei varmaan hyvyyttään, ehkä huvikseen...
        Minä taas uskon, että ihmisellä on luonnostaan halu tehdä hyvää. Mieleltään sairaat ihmiset eivät pysty empatiaan tai rakkauteen.Myös lapsena koetut asiat, opetus/kokemukset, muovaavat ihmistä ja tekevät hänestä omanlaisen.
        Ja myös vahvasti uskovat ihmiset pystyvät itse tai jumalansa käskemänä (ääni päässä) typeryyksiin,lievästi sanottuna.
        Mutta eipä mitä, usko sinä ja ajattele niin kuin ajattelet, ja minä teen samoin.

        Totuus täällä maanpäällä on vain ja ainoastaan ihmisten oma luotu totuus. Tieteen luoma "totuus" pyrkii kuitenkin rehelliseen perusteltuun ja tutkimusten mukaisiin teorioihin. Tieteen kehittyessä teoriat voidaan perustellusti muuttaa.
        Uskontojen ja niiden luomien Jumalien luoma "totuus" ei perustu rehellisyyteen tai tosiasioihin vaan ihmisten itse luotuun totuuteen, joka on yleensä luotu ihmisen ja/tai jonkin uskonnollisen yhteisön tarpeita varten ja vallan käyttöä varten. Tämä totuus puetaan hyvyyden vaatteisiin vaikka takana ovat vain ihmisten omat intressit->tämä jos mikä on ihmisten pahuutta.
        Ajatus, että ihmisten elämää ohjaa ja vahtii "Jumala", joka pitää ihmisiä pelinappuloinaan ja jonkinlaisena pelinä, on todella outo. Outoa on myös se, että ihmiset saadaan uskomaan tällaiseen "Jumalaan", joka erottelee ihmiset helvettiin ja autuuteen.
        Ja vaikka edellä oli ajatus, ettei ihminen usko johonkin siksi, että pelastuisi, on täysin selvä, että ihminen peloissaan ja epätoivoissaan tarttuu näihin jumalilla pelottelevien ihmisten tarjouksiin nimenomaan pelastuakseen helvetiltä.


      • Hei.

        Ei tosiaan ole niin, että ihmiset uskovat Jumalaan vain pelastukaseen helvetiltä, ei niin ole koskaan ollut. Päin vastoin, myös hyvät asiat vetävät ihmisiä Jumalanpuoleen. Siitä millainen Jumala on, itse kullakin on oma mielipiteensä ja ajatuksensa, hyvä niin. Joskus elämän myötä tuo mielipide muuttuu ja mielestäni on mainota, että ihminen saa myös muuttaa mielipiteitään. Löydämme erilaista tekstiä Jumalasta riippuen luemmeko Vanhaa vai Uutta testamenttia. Uusi testamenttihan on kirjoitettu Jeesuksen, Pelastajamme elämän ja kuoleman jälkeen.

        Jumala ei murhaa, ihminen murhaa, tänä päivänäkin, kuten aina, ihminen tekee elämässään valinnat kuinka toimii ja valitseeko hyvän vai pahan, pienissä ja suurissa asioissa. Täytyykö ihmisen kärsiä kuin Jeesus, kysyi joku. Ajattelen, että jokainen ihminen joutuu myös kärsimäänkin, elämä tuo vastaamme niin monenlaista, myös vaikeita hetkiä ja kärsimistä, halusimme tai emme. Ei kai kukaan kärsimystä valitsisi kohdalleen, silti sitä tulee elämässä vastaan. Käsimys on helpompi elää läpi, jos voi turvata Jumalan apuun.

        Ihmisen hyvyydestä tai huonoudesta. Mielestäni jokainen ihminen, uskoo Jumalaan tai ei, on sekä että; meissä kaikissa on hyvää ja huonoa, vuorotellen ja vaihdellen.

        Ystävällisesti,
        Pirkko-pappi


      • tyhmyys-on-vaatimus
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei.

        Ei tosiaan ole niin, että ihmiset uskovat Jumalaan vain pelastukaseen helvetiltä, ei niin ole koskaan ollut. Päin vastoin, myös hyvät asiat vetävät ihmisiä Jumalanpuoleen. Siitä millainen Jumala on, itse kullakin on oma mielipiteensä ja ajatuksensa, hyvä niin. Joskus elämän myötä tuo mielipide muuttuu ja mielestäni on mainota, että ihminen saa myös muuttaa mielipiteitään. Löydämme erilaista tekstiä Jumalasta riippuen luemmeko Vanhaa vai Uutta testamenttia. Uusi testamenttihan on kirjoitettu Jeesuksen, Pelastajamme elämän ja kuoleman jälkeen.

        Jumala ei murhaa, ihminen murhaa, tänä päivänäkin, kuten aina, ihminen tekee elämässään valinnat kuinka toimii ja valitseeko hyvän vai pahan, pienissä ja suurissa asioissa. Täytyykö ihmisen kärsiä kuin Jeesus, kysyi joku. Ajattelen, että jokainen ihminen joutuu myös kärsimäänkin, elämä tuo vastaamme niin monenlaista, myös vaikeita hetkiä ja kärsimistä, halusimme tai emme. Ei kai kukaan kärsimystä valitsisi kohdalleen, silti sitä tulee elämässä vastaan. Käsimys on helpompi elää läpi, jos voi turvata Jumalan apuun.

        Ihmisen hyvyydestä tai huonoudesta. Mielestäni jokainen ihminen, uskoo Jumalaan tai ei, on sekä että; meissä kaikissa on hyvää ja huonoa, vuorotellen ja vaihdellen.

        Ystävällisesti,
        Pirkko-pappi

        Ihminen etsii uskon avulla pelastusta, haluaa päästä autuuteen jumalansa luo taivaaseen ikuiseen elämään, tai lyhyemmin sanottuna haluaa uskonsa avulla välttää kadotuksen, helvetin, niin kuin kunkin jumala lupaa, eikö tämä ole muka uskomisen ja jonkin jumalan sanan seuraamisen päämäärä?
        Elämä on vaikeaa vai elämä on helppoa ja teemme siitä itse vaikeaa? Varmasti elämään kuuluu kaikenlaista, halusimme tai ei.
        Jumala on selvästi Raamatunkin mukaan tappanut ihmisiä. Raamatun jumalaan uskovat eivät vaan uskalla sitä myöntää. Ja jos kerta Jumala elää, miksi hän ei surmaisi ihmisiä edelleen mielensä mukaan? Aiheuttaa sairauksia ihmisille, sotia jne. Uusi liitto, joopa joo...
        Lopulta kuitenkin Jumala tappaa ne jotka haluaa, viimeisellä tuomiolla.
        Olen samaa mieltä, että kaikissa on hyvää ja pahaa, ja kykyä molempiin. Silti vaikka uskovaiset hehkuttavat oman jumalansa paremmuutta ja hänen oppiensa paremmuutta, ei uskovaiset ole sen parempia ihmisiä kuin muutkaan.
        Uskominen tekee yleensä ihmisestä vain entistä tuomitsevamman, muut harhauskovat ovat saatanan vallassa jne.->se on sitä uskovaisen lähimmäisen rakkautta, tyhmyyttä.


      • näin-on-
        tyhmyys-on-vaatimus kirjoitti:

        Ihminen etsii uskon avulla pelastusta, haluaa päästä autuuteen jumalansa luo taivaaseen ikuiseen elämään, tai lyhyemmin sanottuna haluaa uskonsa avulla välttää kadotuksen, helvetin, niin kuin kunkin jumala lupaa, eikö tämä ole muka uskomisen ja jonkin jumalan sanan seuraamisen päämäärä?
        Elämä on vaikeaa vai elämä on helppoa ja teemme siitä itse vaikeaa? Varmasti elämään kuuluu kaikenlaista, halusimme tai ei.
        Jumala on selvästi Raamatunkin mukaan tappanut ihmisiä. Raamatun jumalaan uskovat eivät vaan uskalla sitä myöntää. Ja jos kerta Jumala elää, miksi hän ei surmaisi ihmisiä edelleen mielensä mukaan? Aiheuttaa sairauksia ihmisille, sotia jne. Uusi liitto, joopa joo...
        Lopulta kuitenkin Jumala tappaa ne jotka haluaa, viimeisellä tuomiolla.
        Olen samaa mieltä, että kaikissa on hyvää ja pahaa, ja kykyä molempiin. Silti vaikka uskovaiset hehkuttavat oman jumalansa paremmuutta ja hänen oppiensa paremmuutta, ei uskovaiset ole sen parempia ihmisiä kuin muutkaan.
        Uskominen tekee yleensä ihmisestä vain entistä tuomitsevamman, muut harhauskovat ovat saatanan vallassa jne.->se on sitä uskovaisen lähimmäisen rakkautta, tyhmyyttä.

        Raamatussa sanotaan että älä tuomitse, vain Jumalalla on oikeus tuomita, ainakaan ketään joutumaan helvettiin.


      • tyhmyys-on-vaatimus kirjoitti:

        Ihminen etsii uskon avulla pelastusta, haluaa päästä autuuteen jumalansa luo taivaaseen ikuiseen elämään, tai lyhyemmin sanottuna haluaa uskonsa avulla välttää kadotuksen, helvetin, niin kuin kunkin jumala lupaa, eikö tämä ole muka uskomisen ja jonkin jumalan sanan seuraamisen päämäärä?
        Elämä on vaikeaa vai elämä on helppoa ja teemme siitä itse vaikeaa? Varmasti elämään kuuluu kaikenlaista, halusimme tai ei.
        Jumala on selvästi Raamatunkin mukaan tappanut ihmisiä. Raamatun jumalaan uskovat eivät vaan uskalla sitä myöntää. Ja jos kerta Jumala elää, miksi hän ei surmaisi ihmisiä edelleen mielensä mukaan? Aiheuttaa sairauksia ihmisille, sotia jne. Uusi liitto, joopa joo...
        Lopulta kuitenkin Jumala tappaa ne jotka haluaa, viimeisellä tuomiolla.
        Olen samaa mieltä, että kaikissa on hyvää ja pahaa, ja kykyä molempiin. Silti vaikka uskovaiset hehkuttavat oman jumalansa paremmuutta ja hänen oppiensa paremmuutta, ei uskovaiset ole sen parempia ihmisiä kuin muutkaan.
        Uskominen tekee yleensä ihmisestä vain entistä tuomitsevamman, muut harhauskovat ovat saatanan vallassa jne.->se on sitä uskovaisen lähimmäisen rakkautta, tyhmyyttä.

        Hei.
        Meillä on näkemysero. Mistähän se johtuu, siitäkö että tunnemme eri ihmisiä? Minä olen tullut uskoon vasta aikuisiällä, joten tunnen sekä ei uskovia, että uskovia. Mielestäni uskovat eivät ole ollenkaan sen tuomitsevampia kuin ei uskovat. Ja ylipäätään kaiknelaiset yleistämiset ovat outoja ja epäreiluja. Kuin sanottaisiin, että urheilevat ihmiset ovat ... tai laihat ovat ... tai historiasta kiinnostuneet... tai maalaiset ovat ... Ja toinen asia, siitä olen samaa mieltä, ei uskovaiset ole yhtään parempia ihmisiä, se on aivan totta.

        Hyvää alkanutta viikkoa,
        Pirkko-pappi


      • tyhmyys-on-vaatimus
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei.
        Meillä on näkemysero. Mistähän se johtuu, siitäkö että tunnemme eri ihmisiä? Minä olen tullut uskoon vasta aikuisiällä, joten tunnen sekä ei uskovia, että uskovia. Mielestäni uskovat eivät ole ollenkaan sen tuomitsevampia kuin ei uskovat. Ja ylipäätään kaiknelaiset yleistämiset ovat outoja ja epäreiluja. Kuin sanottaisiin, että urheilevat ihmiset ovat ... tai laihat ovat ... tai historiasta kiinnostuneet... tai maalaiset ovat ... Ja toinen asia, siitä olen samaa mieltä, ei uskovaiset ole yhtään parempia ihmisiä, se on aivan totta.

        Hyvää alkanutta viikkoa,
        Pirkko-pappi

        Varmaan näin, että näkemysero on, se on todettava, ja ainakin minä voin elää sen kanssa. Eikä minulla ole mitään periaatteellista uskovaisia vastaan, yhteiselo on vaan fanaattisempien ihmisten kanssa vaikeaa, oli uskovainen tai ei.
        Voinemme lopettaa sovussa(?) ja hyvää loppu elämää.


      • Hei taas.
        Se on aivan totta minkä sanot; yhteiselo fanaattisten ihmisten kanssa on vaikeaa. Siinä kysytääm kärsivällisyyttä, joka on kyllä tarpeellinen taito opetella elämän aikana. Minä voin myös oikein hyvin elää sen kanssa, että minulla ja monella ihmisellä on näkemysero monissakin asioissa - se on itseasiassa virkistävää ja tekee tästä elämästä mielenkiintoista.

        Hyvää kevään odottelua sinulle myös,
        Pirkko-pappi


    • lesyni

      Onneksi saa päättää itse,mihin uskoo tai ei !

    • lyhy-es-ti

      Raamatussa kehoitettiin että olisi viisainta olla ovela niinkuin käärme mutta viaton niinkuin kyyhkynen.

      • tyhmyys-on-vaatimus

        ..eli ihmisen pitää olla umpikiero uskovainen,että pelastuisi. Voi näitä selityksiä...
        Älä tuomitse, vain Jumala saa tappaa ihmisiä mielensä mukaan.Eläköön armollinen jumala!


    • 140570

      Kyllä te uskovaiset olette alttiita huijaamiselle ja manipuloinnille, kun vaan sopiva lahko ja karismaattinen johtaja teitä vedättää....

      Kuinka huijata uskovaisia - uskonto manipuloinnin välineenä

      Matti Liljeqvist, teol.lis.

      6.3.1996 pidetty luento

      "Sairas usko puolestaan pyrkii sitomaan ihmisen johtajaan, auktoriteettiin, joka sanelee uskon ja pelastuksen ehdot. Ihmisen omalle ajattelulle ja vastuulle omasta elämästä ei jää tilaa. Aikuinen ihminen ei saa kasvaa, vaan hänen täytyy pysyä lapsena, joka ei ymmärrä mitään, eikä hänen tarvitsekaan ymmärtää. Hänen täytyy vain olla kuuliainen. Yleensä tavalla tai toisella Raamattuun perustuvissa lahkoissa johtajat ovat ainoat, jotka voivat selittää Jumalan sanaa. He ovat saaneet erityisen lahjan ymmärtää kirjoituksia, ja sitä he haluavat jakaa seuraajilleen. Siihen tietenkin kuuluu ajatus, että toisten täytyy olla ehdottoman kuuliaisia."

      Jollei lahko perusta opetuksiaan suoraan Raamattuun tai muuhun yleisesti tunnettuun kirjaan, sitä johtaa jonkinlainen profeetta tai meedio, joka saa opetuksia suoraan Jumalalta tai jumalilta. Tällöin on muiden mahdotonta kontrolloida opetuksen sisältöä. Samoin on laita, jos johtajalla on salaista tietoa joskus kadonneista asiakirjoista. Tällaisista voisi mainita esimerkkinä vaikkapa erilaiset "ritarikunnat", joiden opetusten väitetään olevan peräisin satojen vuosien takaa.
      http://www.vihrearouva.net/usko/luento1.html

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe