Eutanasia tulossa kovalla kyydillä!

KansaTilannut

Samalla tavalla kun ujutettiin matut maahan, SSS vauhdittaa eutanasian tuloa maahamme.

Kyyti eutanasiaa kohti on kovaa, siinä ei kauaa enää leuat tutise kun saatte äänestäjät mitä olette tilanneet!

33

98

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • euronasia

      Hyvä niin, ainakin minä hoitoalalla työskentelevänä en halua viettää viimeisiä vuosiani kituen vasten tahtoani jossain hoitolaitoksessa.
      Osastoilla on paljon vanhuksia, jotka jatkuvasti rukoilevat kuolemaa.
      Vaikeimmat asukkaat/potilaat eivät osaa edes kertoa tahtoaan, maatessaan sängyssään 24/7.
      Asukas A, maannut sängyssään 5 vuotta, käpertyy sikiöasentoon, ei kommunikoi, syötetään, kipulääkitys ennen viikottaista pesua kivuntunteen vuoksi.
      Asukas b, vaikeasti dementoitunut, sekava, kyselee äitiä ja isäänsä. Rukoilee kuolemaa.
      Asukas c, dementoitunut, pahoinpitelee hoitajia ja muita asukkaita, rukoilee kuolemaa.
      Asukas d, vaikeasti dementoitunut, viimeiset 5 vuotta ollut vuoden ikäisen lapsen tasolla.
      Asukas e, dementoitunut, toivoo kuolemaa, lääkkeet salaa jauhettuna ruoan mukana.
      Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka...
      Ainakin minä äänestäisin eutanasian puolesta.

      • Valitettavastiehkä

        Eutanasiaa ei saa eikä anneta, jos ei "osaa edes kertoa tahtoaan" itse.


      • tapetaanihmisarvo

        Paperit voi kirjoittaa, kun vielä siihen kykenee. Ne, jotka ovat jo menettäneet kommunikointikykynsä eivät tietenkään saa tätä mahdollisuutta, mutta kaikki ne, joilla muisti ja järki vielä pelaavat, voivat laittaa paperit kuntoon ajoissa. Miten ihana asia tuo eutanasia olisikaan! Nyt ihmisiä tapetaan hitaasti, kituuttamalla ja siinä sivussa tapetaan ihmisarvokin! Ei ole pahempaa murhaa olemassa kuin ihmisarvon tappaminen!


      • Sokeuttaseonsekin

        Tämä on todellakin totta. Mutta kerropa ja sanopa se esim. uskovaisille tai muille joiden näkemys on se, että ihmisen arvo on siinä, kun henki pihisee ja sydän jaksaa vielä vaivoin pumpata.


      • matuilleruokaa

        monetko niistä vanhuksista on syötetty lääkkeillä, että ovat joutuneet tuohon tilaan. On annettu lääkettä, että eivät ole häiriöksi muille. Sänkyyn vaan , sinne on helppo hoitaa tiedoton. Annetaan sitten se viimeinen armon piikki ja otetaan niiläkin rahoilla matuja tilalle.


      • Hulluudenhuippu

        "Tuohon tilaan" ihmiset joutuvat kaikista yleisimmin omien tietämättömien tai välinpitämättömien toimiensa tai oikeammin toimimattomuutensa takia. Lääkkeillä heidät yleensä pidetään elossa liian kauan.

        Miksiköhän? Jos ihminen ei ole ikipäivänä osannut hoitaa itseään eli pitää huolta elintavoistaan, niin miksi siinä kohdassa, kun terveys ja kunto romahtavat, niitä pidetään yllä pillereillä.


      • Kaikkeekanssa

        Lääketeollisuus on bisnestä, josta osakkeenomistajat haluavat hyvät voitot. Kuolemanpelkoinen ihminen on hyvä bisneskohde, johon pilleri poikineen uppoaa. Pillerijakoon on hyvä valjastaa terveydenhoidon henkilökunta. Niin se homma toimii!


      • Mikälääkesiihen

        Laeilla säädetään ja määrätään kaikenlaisia nippelijuttuja. Miksi ahneudesta sairaiden ihmisten rahankeräämismaniaa ei säädellä mitenkään?


      • Kaikkeekanssa

        Eihän se ole tyhmä joka myy, vaan se joka ostaa!


      • muutostakohti
        matuilleruokaa kirjoitti:

        monetko niistä vanhuksista on syötetty lääkkeillä, että ovat joutuneet tuohon tilaan. On annettu lääkettä, että eivät ole häiriöksi muille. Sänkyyn vaan , sinne on helppo hoitaa tiedoton. Annetaan sitten se viimeinen armon piikki ja otetaan niiläkin rahoilla matuja tilalle.

        Lääkkeillä ihmisiltä viedään ihmisarvo. Yhä useampi nuorikin putoaa kelkasta jo pelkästään rokotteiden ja ehkäisylääkkeiden seurauksena. Vaikka fysiikka kestäisikin, mieli ei kestä. Samoin käy iäkkäämpien, lääkitään kunnes eivät enää selviydy, vaan taantuvat lapsen tasolle. Jotta tätä ei kummasteltaisi, toistetaan mantraa, kuinka länsimaisen lääketieteen ansiosta meitä nyt, toisin kuin muinoin, on odottamassa ihana vanhuus terveine päivineen.

        Jos iäkkäiden vaipoista, dementiasta, masennuksesta ja aloitekyvyn puuttumisesta halutaan keskustella, puheen on käännyttävä lääkkeisiin ja noista johtuviin ongelmiin. Tähän meillä ei ole kyetty. Siispä eletään edelleen valheessa ja katsotaan, mihin se taas johtaa.

        Tällä haavaa terveydenhoidossa ei kestetä nähdä totuutta. Siihen ei kuulemma ole varaa. Varallisuuteen tuo toden totta vaikuttaisikin ja sittemmin paljoon muuhunkin perustaan, joka väistämättä tulisi kokemaan ennennäkemättömät muutokset. Joka tapauksessa muutosta kohti ollaan menossa, sillä johan lapsikin tajuaa, ettei tämä tällaisena voi loputtomiin jatkua.


      • koettuon
        muutostakohti kirjoitti:

        Lääkkeillä ihmisiltä viedään ihmisarvo. Yhä useampi nuorikin putoaa kelkasta jo pelkästään rokotteiden ja ehkäisylääkkeiden seurauksena. Vaikka fysiikka kestäisikin, mieli ei kestä. Samoin käy iäkkäämpien, lääkitään kunnes eivät enää selviydy, vaan taantuvat lapsen tasolle. Jotta tätä ei kummasteltaisi, toistetaan mantraa, kuinka länsimaisen lääketieteen ansiosta meitä nyt, toisin kuin muinoin, on odottamassa ihana vanhuus terveine päivineen.

        Jos iäkkäiden vaipoista, dementiasta, masennuksesta ja aloitekyvyn puuttumisesta halutaan keskustella, puheen on käännyttävä lääkkeisiin ja noista johtuviin ongelmiin. Tähän meillä ei ole kyetty. Siispä eletään edelleen valheessa ja katsotaan, mihin se taas johtaa.

        Tällä haavaa terveydenhoidossa ei kestetä nähdä totuutta. Siihen ei kuulemma ole varaa. Varallisuuteen tuo toden totta vaikuttaisikin ja sittemmin paljoon muuhunkin perustaan, joka väistämättä tulisi kokemaan ennennäkemättömät muutokset. Joka tapauksessa muutosta kohti ollaan menossa, sillä johan lapsikin tajuaa, ettei tämä tällaisena voi loputtomiin jatkua.

        Olen täysin samaa mieltä siitä, että turhilla lääkkeillä tuhotaan vanhusten elämä!

        Näillä vanhustenhoitoa käsittelevillä palstoilla on vain valitettavasti sellaisia vakiokirjoittajia (vanhusten hoitajia suurin osa), jotka koko ajan puolustavat lääkkeiden käyttöä. Näinhän he pääsevät työssään helpolla, kun lääketokkuraisia vanhuksia on helpompi "käsitellä". Hoidostahan ei voi nykyään enää edes puhua. Sehän on sitä tietokeella ja tietokoneiden hoitoa.


      • Kaikkeekanssa

        Tottakai tulee halvemmaksi inhimillinen elämä; ihmiseltä ihmiselle, kuten vanhuksia vielä vähän aikaa sitten hoidettiin. Nyt on lähdetty kokonaan väärälle tielle, lääke- ja tietokonehoidolle! Vanhustenhoidosta on tehty bisnestä ihannoimalla pitkää ikää! Normaali hoitotyö on enää muisto vain, johon ei ole paluuta, vaikka kuinka kansalaisaloitteisiin nimiä kerätään.


      • sattumansanelemaa
        Kaikkeekanssa kirjoitti:

        Tottakai tulee halvemmaksi inhimillinen elämä; ihmiseltä ihmiselle, kuten vanhuksia vielä vähän aikaa sitten hoidettiin. Nyt on lähdetty kokonaan väärälle tielle, lääke- ja tietokonehoidolle! Vanhustenhoidosta on tehty bisnestä ihannoimalla pitkää ikää! Normaali hoitotyö on enää muisto vain, johon ei ole paluuta, vaikka kuinka kansalaisaloitteisiin nimiä kerätään.

        Meitä ohjataan nyt kovalla kädellä, koska lempeämmät keinot eivät ole kelvanneet. Pahamaineisella Kupittaalla hoitojaksoa 70-luvulla suorittaessani ihmettelin suuresti, miten on mahdollista, että tällaista kutsutaan hoidoksi. Potilaat mongersivat lähes puhekyvyttöminä ja haahuilivat seinistä pidellen runsaasta lääkityksestä johtuen, ja heitä olisi pitänyt mukamas kuntouttaa. Ajatelkaapas kuinka monta vuosikymmentä tuostakin on jo kulunut ja aina vaan oudommaksi on mennyt.

        Monien ihmisten tiedän menettäneen jo toivonsa. Heille ei ole enää niin väliä. Terveydenhoidossa ei välitetä, kirkossa ei välitetä, ja omaiset lähellä ovat liian uupuneita puuttuakseen juuri mihinkään tuohon tarkoin varjeltuun viralliseen pyhään. Miten meille pääsi käymään näin? Sattumaltako, kuten tieteellisissä piireissä väitetään. Sattuma onkin kiva syyllinen, sattuu nimittäin muihin vähemmän.


      • koettuon
        sattumansanelemaa kirjoitti:

        Meitä ohjataan nyt kovalla kädellä, koska lempeämmät keinot eivät ole kelvanneet. Pahamaineisella Kupittaalla hoitojaksoa 70-luvulla suorittaessani ihmettelin suuresti, miten on mahdollista, että tällaista kutsutaan hoidoksi. Potilaat mongersivat lähes puhekyvyttöminä ja haahuilivat seinistä pidellen runsaasta lääkityksestä johtuen, ja heitä olisi pitänyt mukamas kuntouttaa. Ajatelkaapas kuinka monta vuosikymmentä tuostakin on jo kulunut ja aina vaan oudommaksi on mennyt.

        Monien ihmisten tiedän menettäneen jo toivonsa. Heille ei ole enää niin väliä. Terveydenhoidossa ei välitetä, kirkossa ei välitetä, ja omaiset lähellä ovat liian uupuneita puuttuakseen juuri mihinkään tuohon tarkoin varjeltuun viralliseen pyhään. Miten meille pääsi käymään näin? Sattumaltako, kuten tieteellisissä piireissä väitetään. Sattuma onkin kiva syyllinen, sattuu nimittäin muihin vähemmän.

        Kyllä jaksan omaisena puuttua läheiseni hoitoon, en ole uupunut. Se on kuitenkin, kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan: lääkäri määrää vanhukselle huumeiden kaltaisia kipulääkkeitä, vaikka kipuja ei ole. Minua omaisena pidetään kummallisena, kun puutun kaikkiin asioihin. Hyvä, että vielä edes sisälle päästetään, kun menen läheistäni katsomaan.


      • MitäSinäTekisit
        koettuon kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä siitä, että turhilla lääkkeillä tuhotaan vanhusten elämä!

        Näillä vanhustenhoitoa käsittelevillä palstoilla on vain valitettavasti sellaisia vakiokirjoittajia (vanhusten hoitajia suurin osa), jotka koko ajan puolustavat lääkkeiden käyttöä. Näinhän he pääsevät työssään helpolla, kun lääketokkuraisia vanhuksia on helpompi "käsitellä". Hoidostahan ei voi nykyään enää edes puhua. Sehän on sitä tietokeella ja tietokoneiden hoitoa.

        Mitä sinä tekisit hoitajana kun vanhus huutaa tuskasta?

        Kun vanhus on niin kipeä että huutaa kuukaisi tolkulla?

        Lopulta pyytää että ampuisit hänet?

        Että antaisit hänen kuolla kärsimättä enää tätä kipujen tuskaa?

        Kun lääkäri kuulee huudon, mutta ei uskalla lääkitä?

        Mitä sinä tekisit jos olisit hoitaja?

        Minä joudun työssäni rukoilemaan, anelemaan ja pyytämään että lääkäri määräisi kipuja lievittävää lääkitystä että saan ja voin lievittää potilaan/vanhuksen tuskaista loppua.

        Omaisen mielestä se voi olla kauheaa euforiaa, kauheaa ylilääkitsemistä.

        Minä olen se hoitaja joka kuulee sen tuskahuudon. Se olen minä.

        Kuuntelisitko sinä ?

        Haluaisitko kuulla kun vanhus tuskissaan pyytää jopa ampumaan itsensä että saisi edes kuolla ettei tarvitsisi kipuja kärsiä?

        Minun toimenkuvaani valitettavasti kuuluu myös potilaaan/vanhuksen lääkitseminen lääkärin luvalla, kun sen lopulta saan.

        Mitä sinä tekisit?

        Antaisitko vanhuksen/potilaan kipuineen huutaa?

        Vai antaisitko lääkettä kipuun, hirveään tuskaan?


      • pipipäätouhua
        Valitettavastiehkä kirjoitti:

        Eutanasiaa ei saa eikä anneta, jos ei "osaa edes kertoa tahtoaan" itse.

        Tiedän, olen nähnyt, miten monet vanhukset ym. pahasti sairaat kituvat hengiltä. Kun heidän loppu lähestyy, he kituvat suurin osa, ihan kauhealla, kiduttavalla tavalla. Myöskään se "laillinenkaan" eutanasia, ei ole kivuton, vaan yhtä lailla kituvat kuoliaaksi. Siksi olen sitä mieltä, että elämä kannattaa sittenkin antaa luonnon hoitaa tehtävänsä. Tietysti kestämättömät, jatkuvat kivut ei ole myöskään oikein. Niin tai näin, aina väärin päin. Jokaisen kannattaa tehdä omalta osaltaan hoitotestamentti. suomessa on jo yli 10 vuotta sitten toteutettu eutanasiaa, vaikka se on kielletty.
        Kaverini äiti oli saanut leikkausnukutuksessa sydänkohtauksen ja häntä jouduttiin elvyttämään puoli tuntia. Hän sai siitä pysyvät, vakavat vammat, hän ei kyennyt muuten enää liikkumaan kuin käsiä nostella. Spastisuutta hän kesti yli vuoden, silmät kuitenkin kertoivat, että hän ymmärsi jotain aika lailla. Hän ei pystynyt enää puhumaan, vaan huutamaan ja nauramaan. Kauheat kivut hälläkin, suureksi osaksi siitä, että spastisuudesta alkoi raajojen päät kääntyä yliballerina-asentoon.

        Ylilääkäri sai ylipuhuttua omaiset siihen, että tämä henkilö on aivokuollut (silmät kirkkaat) ja että häneltä kannattaa lopettaa se letkuruokinta ja antaa kuolla pois. Hänen kuolemisensa kesti kuitenkin kaksi kk, sillä joku hoitohenkilökunnasta antoi aina välillä hälle letkuruokintaa, vaikka se oli kielletty. Viimeisinä hetkinä, yli kk:n päästä häneltä lopetettiin myös nesteet, ja n. viikon päästä hän kuoli. Tällaista eutanasiaa Suomessa on harrastettu, eikä päättäjät, Päivi Räsästä myöten yhtään puuttuneet asiaan. Tällaista H:gin Suursuon sairaalassa, infektio-osastolla.


      • pilleri_pyörimään
        MitäSinäTekisit kirjoitti:

        Mitä sinä tekisit hoitajana kun vanhus huutaa tuskasta?

        Kun vanhus on niin kipeä että huutaa kuukaisi tolkulla?

        Lopulta pyytää että ampuisit hänet?

        Että antaisit hänen kuolla kärsimättä enää tätä kipujen tuskaa?

        Kun lääkäri kuulee huudon, mutta ei uskalla lääkitä?

        Mitä sinä tekisit jos olisit hoitaja?

        Minä joudun työssäni rukoilemaan, anelemaan ja pyytämään että lääkäri määräisi kipuja lievittävää lääkitystä että saan ja voin lievittää potilaan/vanhuksen tuskaista loppua.

        Omaisen mielestä se voi olla kauheaa euforiaa, kauheaa ylilääkitsemistä.

        Minä olen se hoitaja joka kuulee sen tuskahuudon. Se olen minä.

        Kuuntelisitko sinä ?

        Haluaisitko kuulla kun vanhus tuskissaan pyytää jopa ampumaan itsensä että saisi edes kuolla ettei tarvitsisi kipuja kärsiä?

        Minun toimenkuvaani valitettavasti kuuluu myös potilaaan/vanhuksen lääkitseminen lääkärin luvalla, kun sen lopulta saan.

        Mitä sinä tekisit?

        Antaisitko vanhuksen/potilaan kipuineen huutaa?

        Vai antaisitko lääkettä kipuun, hirveään tuskaan?

        Jos kipuja ei ole, potilaat tuskin huutelevat, ainakaan kivusta. Tiesitkö, että leikkauspotilaille automaattisesti tarjoillaan mukillinen kipulääkkeitä, pyydettiin tai ei, oli kipua tai ei. Tätä hämmästellessä sairaalan henkilökunta kertoo, että kipuahan saattaa tulla, joskus, joten lääkkeitä tarjotaan, ikään kuin varalta. Siispä kivusta ei olla kovinkaan kiinnostuneita, kun taas pillereiden tarjonnasta sitäkin enemmän.


      • Pipipäistätouhua

        Paljolti noin. Jos ihminen ei itse käsitä säännöstellä sitä pillerilastia, minkä lääkärit 'suuressa' viisauidessaan määräävät, niin hoitajan on valitettavasti ne joka kerta tarjottava ja / tai annettava jopa silloin, kun potilas tai asiakas vastustelee.


      • Suomessaeutanasiaonrikos
        pipipäätouhua kirjoitti:

        Tiedän, olen nähnyt, miten monet vanhukset ym. pahasti sairaat kituvat hengiltä. Kun heidän loppu lähestyy, he kituvat suurin osa, ihan kauhealla, kiduttavalla tavalla. Myöskään se "laillinenkaan" eutanasia, ei ole kivuton, vaan yhtä lailla kituvat kuoliaaksi. Siksi olen sitä mieltä, että elämä kannattaa sittenkin antaa luonnon hoitaa tehtävänsä. Tietysti kestämättömät, jatkuvat kivut ei ole myöskään oikein. Niin tai näin, aina väärin päin. Jokaisen kannattaa tehdä omalta osaltaan hoitotestamentti. suomessa on jo yli 10 vuotta sitten toteutettu eutanasiaa, vaikka se on kielletty.
        Kaverini äiti oli saanut leikkausnukutuksessa sydänkohtauksen ja häntä jouduttiin elvyttämään puoli tuntia. Hän sai siitä pysyvät, vakavat vammat, hän ei kyennyt muuten enää liikkumaan kuin käsiä nostella. Spastisuutta hän kesti yli vuoden, silmät kuitenkin kertoivat, että hän ymmärsi jotain aika lailla. Hän ei pystynyt enää puhumaan, vaan huutamaan ja nauramaan. Kauheat kivut hälläkin, suureksi osaksi siitä, että spastisuudesta alkoi raajojen päät kääntyä yliballerina-asentoon.

        Ylilääkäri sai ylipuhuttua omaiset siihen, että tämä henkilö on aivokuollut (silmät kirkkaat) ja että häneltä kannattaa lopettaa se letkuruokinta ja antaa kuolla pois. Hänen kuolemisensa kesti kuitenkin kaksi kk, sillä joku hoitohenkilökunnasta antoi aina välillä hälle letkuruokintaa, vaikka se oli kielletty. Viimeisinä hetkinä, yli kk:n päästä häneltä lopetettiin myös nesteet, ja n. viikon päästä hän kuoli. Tällaista eutanasiaa Suomessa on harrastettu, eikä päättäjät, Päivi Räsästä myöten yhtään puuttuneet asiaan. Tällaista H:gin Suursuon sairaalassa, infektio-osastolla.

        Mainitset sairaalan, milloin tämä tapahtui? Ymmärrät kai itsekin mitä tässä on tehty.


      • jatkoaedvastaukseeni

        Kannattaa googlata sana aivokuolema. Lukea ajatuksella. Ja tietysti tarkistaa mitä kuolintodistukseen on kirjoitettu.


    • kaikellarajansa

      Kumpa tulisikin. ,mutta....

    • felley
    • kysynpä

      Kuinka paljon on hoitovirheitä joita ei haluta tutkia ja myöntää - ei liion myöskään mitenkään korvata - vrt. esm vanhusten varojen kusetukset ynn insuliinisurmat tai joku muu aine ihmisillä jotka tahtoisivat elää korkeasta iästä huolimatta elää jos siihen mahdollisuus olisi.
      Valvira on julkisesti esittänyt myös huolensa siitä että narkomaani-päihdepotilaita toimii myös hoitajina - kenties lääkäreinäkin.
      Äitini oli hoidossa aikoinaan osastolla missä "aivotutkija laamanen" diagnosoi dementian lähes kaikille - kun tuli hengitystieinfektio kuumeineen ja hengitysvaikeuksiin, huomautin tekninen huoltokärrystä ja N- merkkisen kaasusäiliöstä, josta äiti
      oli pantu hengittämään - irroitin letkut ja vaihdoin ne seinässä olevaan happipisteesen - mistä sain aika ankarat moitteet ja tosi muilutuksilta tuntuvaa
      käsittelyä itsekin - onko mielestänne oikein että masentunut ihminen pannaan
      sairaalassa saatuun keuhko- ja vatsainfektioon typpeä hengittämään?
      Useimmat sairaanhoitajat esiintyivät ystävällisesti - henkilökunnassa oli kyllä myös tyyppejä, jotka toimivat italian mafian malliin sanomalla että vain jos maksatte suojelurahastoomme lisäliksaa, voimme pyrkiä turvaamaan asiallista hoitoa ja kohtelua. Oli itkuntäyteinen jouluaatto. Aiemmin saatujen luunmurtumien ja väkivaltavammojen hoitoon oli myös määrätty surullisenkuuluisa
      N-alkuinen kipulääke, jonka vuosien kuluttua tehtyjen tutkimusten mukaan oli todettu aiheuttaneen useita kymmeniä kuolemia. Ainoana hoitona.

      • Eijunalauta

        Onko lääkkeet ottamatta?


      • Paremminkin

        Ei tuollaista tavallinen ihminen usko. En minäkään olisi uskonut, jos en olisi nähnyt oman äitini (ja muiden hänen ympärillään olevien) "hoitoa" 3 kuukauden ajan. Hän halusi elää. Ei mitään kamalaa kidutus-makuuttamis-"eutanasiaa".


      • Maallikkojenjuttujavain

        Jos haluaa elää niin sieltä petin pohjalta pitää pompata vähän helmetin pikaisesti ylös, ulos ja lenkille. Oman kokemukseni mukaan iäkkäät mammat sen sijaan vain makaavat paljon mieluummin kuin liikuttelevat itseään ja yleensä ylisuurta ruumistaan yhtään mihinkään.

        Mammoista suurin osa on sitä mieltä, että kaikki liikkuminen, tekeminen ja puuhaaminen saa jo riittää ja muut tehkööt puolesta. Sillä lailla loppuelämästä todellakin tulee pelkkää kidutusta kaikella tavalla. Ihminen kun on tehty liikkumaan ja kulkemaan niin fyysisesti kuin ajatuksen tasollakin.


      • Paremminkin

        Äiti olikin pieni ja ketterä, 90v ja juuri ajokorttinsa uudistanut. Halvaantuneena vain ei ponnahtanut ylös sängystä, eikä osastolla ollut edes nostolaitteita. Siinä hän sitten huusi ja itki ja eristyshuoneeseen työnnettiin yöksi ettei muita olisi häirinnyt. Noh - autoin itse hänet ylös, kun on sairaalakokemusta. EI JÄÄNYT UHRIKSI KIDUTUS-MAKUUTUS-"EUTANASIALLE". Itse, kokemuksesta viisastuneena, olen ottanut yhteyden Sveitsiin, missä sallitaan ihmisen nukkua pois, kun hän ITSE sitä haluaa.


      • Muuttuikohäijyksi

        En ole ikinä käyttänyt nostolaitetta "pieniin ja ketteriin" vaikka halvaus olisi toimintakykyä alentanut. Kriteeri nostamiseen tai olla nostamatta on joku, miksi et ottanut siitä selvää.


      • Paremminkin

        Tiedän kyllä mikä oli kriteeri. Äitini tapauksessa halvaus oli vienyt toimintakyvyn, ei vain alentanut. Ei ehtinyt äiti kuitenkaan kipuihinsa kipristyä sängyn pohjalle, ei kuollut suonen tukokseen tai muuhun makuutuksen seurauksena. Sain hänet toiseen paikkaan jossa on nostolaitteet, joten hoitajien ei tarvitse selkiään rikkoa. Huudot loppuivat. Pääsee nyt vessaan, päiväunille, ruoka maittaa, pitää ahkerasti kännykkäyhteyttä omaisiin. Hoitajia on kolme kahden sijasta iltavuorossa (kaksihan on yleinen käytäntö 15 vanhusta kohden Helsingissä).


    • Hyvä_kehityssuunta

      Se on monelle paskoissaan vuodeosastoilla kieriteltäville vanhuksille helpotus.

      • Hyvä-jostoimii

        Öööö ... Miten? Siis vain jos "kieriteltävä" tekee ajoissa, täysissä ruumiin ja sielun voimissaan, virallisen paperin, jolla hänen tahtonsa todistetaan.


    • tautinenmaaillma

      Eiköpähän rahoitus mitä jaetaan , tule molemmille sektoreille eri tahoilta
      - mikä ihmeen SSs? Toi kyyläritouhu on kyllä ollu vuosikymmenistä - ei silleen mitään uutta - oikeasti kai ne jotka lähihoitotyötä tekevät kyllä tietävät että kuormitus ja vastuu ei silleen kättä kaulalla tai reittä pitkin ylös mee kuin elokuvissa tai viihteen saralla. Hyvävelikerhot lienevät toisaalla kui sairaanhoidon, vammaistyön ja vanhustenhoidon maisemissa. En tiedä miksi hoitolaitoksissa eri maalaisiin työntekijöihin suomalaiset suhtautuvat niin törkeästi - kielenkäyttö ainakin näillä palstoilla on ala-arvoista, halveksivaa, törkeää käytöstä on myös se ettei kukaan puutu tai puhu edes työrauhan puutteesta tai selkeistä väärinkäytöksistä silloin kun ihmismäinen käytös kateissa - paljonhan hoitajiakin on tapettu, uhkailtu ja pienipalkkaisia riistetään myös raha- ja talouspakotteilla
      - ulkopuolella laitosten ei silleen pärjää esm väkivaltaa käyttäville ryöstö- ja juopponarkkipiireille mitä kunnissa pyörii.

    • xyzb

      Vammainen ihminen on - kuten kuka tahansa - ainutkertainen, arvokas ihminen.
      Määritelmä joka ei enää päde. Hallitus on eri mieltä, vammaisilta 75 evätään tulevaisuudessa palvelut ja apu.

      Paitsi vammaisena syntyneet, kuka tahansa meistä voi tulla vammaiseksi. Onnetomuus, infarkti, erilaiset neuroloogiset sairaudet, näön tai kuulon menetys ym. Siltä ei ole turvassa edes herrat SSS, rahallisesti toki eri asemassa.

      Kysyn vaan herrat Rehula ja Sipilä: " mitä sen jälkeen, jätetänkö kotiin kuolemaan avuttomana ? Onko Suomi enää sivistysvaltio?"

      Odotan kauhulla mitä sote uudistus tuo mukanaan. Nyt jo Turussa terveyskeskuslääkäri sanoi potilaalle , että teidän ikäiseen ihmiseen joka ei hoida itseään ei kaupungin vähiä vaaroja tuhlata. Kyseessä 70 v hyväkuntoinen henkilö, joka oli liikunnalla ja painoa pudottamalla laskenut kolesterooliarvojaan huomattavasti. Eli käsitykseni mukaan nimenomaan hoitanut itseään.

      Ilmeisesti pitää jäädä odottamaan eutanasialakia. Ehkä sitten hallitus suuressa viisaudessa säätää lisäksi uuden lain jonka perusteella aletaan jakaa eutanasiapillereitä kestävyysvajetta aiheuttaville, riittävän epätoivoisena varmaan ottavat itse jossain vaiheessa. Terveyskeskusmaksun maksettua voivat vielä saada suosituksen pillerien lunastamisesta alkuvuodesta ennen kuin 50€ omavastuu täyttyy, niin nekin rahat voidaan käyttää "parempiin tarpeisiin"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1990
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1549
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      141
      1408
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1077
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      121
      970
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      967
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      50
      792
    Aihe