Finnair yksilöhaastattelut vol.3

Finnairilleko

Uusi ketju edellisen pitkän ketjun tilalle ;)

121

1091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Finnairilainen

      Viime kesän rekryistä sisään päässeenä mulla viimeiset kaksi palkkaa ollu päivärahoineen noin 2400€ miinus verot eli kätee jääny noin 1750€/kk

      • kiitoslämmin

        kuinka monta työtuntia on tossa per kk? Jos jaksat voitko kertoa normi työvksta.


      • Ööööööööö

        Oletko lentänyt sekä kaukoa että euroopaa?


      • mietintäääää

        On kovasti mietinnässä, jos satun olemaan valittuna kurssille, otanko paikan vaiko en. Mietittyttää hirveästi tuo palkka. Lähinnä kannataako uhrautua. Ei varmasti paljon voi itse vaikuttaa vuoroihin, joutuu paljon luopumaan oman perheen menoista. jne :/


      • Lellelennellen

        1750e käteen on minusta hyvä palkka, mutta jossain ketjussa joku kertoi saaneensa käteen 1200e ja se ei todellakaan riitä yksin asuvalla ihmisellä elämiseen pääkaupunkiseudulla. Asumiskustannukset on täällä niin korkeat.


      • einäinpässitnarusta

        varmasti alussa tulee samaan käteen 1300-1500€ koska aloituspalkka on sen 1179 ja lisät siihen päälle joku 33% niin lisineenpäivineen brutto on joku 1600 ja sitten nousee 1800. niin jos tossa esim 2000€ on jo lisät niin on se vähän, siis jos olettaa että tee välillä öitä/ja vkloppuja ja korvaus on tuo, niin ööö.....


      • ihmisethalojaaa
        Lellelennellen kirjoitti:

        1750e käteen on minusta hyvä palkka, mutta jossain ketjussa joku kertoi saaneensa käteen 1200e ja se ei todellakaan riitä yksin asuvalla ihmisellä elämiseen pääkaupunkiseudulla. Asumiskustannukset on täällä niin korkeat.

        1750€ käteen ei musta ole mitenkään hyvä, kun siinä on jo sun lisät ja korvaukset siitä, että sun koko rytmi on ihan päin prinkkalaa :/


      • Voieivoieivoiei

        Tuosaa rietenkin jo se 4kk mennyt mutta en nyt sanoisi että on niin huono palkka kun oletin, mukava saada jonkun siellä työskentelevän näkökulma asiaan


      • lellelennellen1
        ihmisethalojaaa kirjoitti:

        1750€ käteen ei musta ole mitenkään hyvä, kun siinä on jo sun lisät ja korvaukset siitä, että sun koko rytmi on ihan päin prinkkalaa :/

        Mikä sinusta olisi kohtuullinen alkupalkka?


      • emomemo

        1800-2000€/kk olisi minusta ok.


      • palvelija123

        Komppaan 2000€, perusteluksi ihan vain se, että Suomessa ihan kaupankassakin tienaa tuon verran ja varmaan enempikin jos tekee iltoja sekä vkloppuja. Niin musta olisi kohtuutonta tehdä samoilla palkoilla lentoemännäntyötä jossa olet poissa perheenluota ja työ on fyysisesti raskasta.


      • lellelennellen2
        palvelija123 kirjoitti:

        Komppaan 2000€, perusteluksi ihan vain se, että Suomessa ihan kaupankassakin tienaa tuon verran ja varmaan enempikin jos tekee iltoja sekä vkloppuja. Niin musta olisi kohtuutonta tehdä samoilla palkoilla lentoemännäntyötä jossa olet poissa perheenluota ja työ on fyysisesti raskasta.

        Sulla on kyllä aika hyvä palkka jos kassatyöskentelystä jää verojen jälkeen käteen 2000e/kk ilman ilta- ja viikonloppulisiä.


      • palvelija123

        Puhuin nyt aloitus kk palkasta. Ei siinä olisi mitään lisiä, ja se 2000€/kk olisi brutto aloituspalkka. Ymmärrän että ihmiset tällä palstalla ovat tyytyväisiä jos saavat lisineen bruttona sen 1800-2000€. Varmasti suurin osa ovat noin 20v nuoria aikuisia. Joille tämä on ensimmäinen "oikea" työ. Kun itsellä on paljon työkokemusta, niin en ole valmis "myymään" itseäni halvalla, jotta saan "tarjoilla yläilmoissa".

        Vaikkakin monet sanovat, että lentoemännän työ on paljon muutakin. Ollaan kuitenkin rehellisiä, se työ tapahtuu lennon aikana, jolloin emännät sulkevat ovet, jonka jälkeen alkaa se rumba lämmitetään ruokia tarjoillaan ja siivotaan jäljet.


      • Lellelennellen3

        1750e/kk käteen(eli nettopalkka) ilman mitään lisiä ei ole tavanomainen kassan alkupalkka. Tavanomainen bruttopalkka ilman lisiä se voi olla. Täytyy huomioida myös, että kassalla ei saa verotonta päivärahaa. Ilmeisesti palkkansa kertoneeksi henkilöllä on jostain syystä myös huomattavan korkea veroprosentti.


      • Palvelija123

        Tuolla kysyit mikä olisi hyvä aloituspalkka. Edelleen se 2000€. Jos tulee 1/3 päälle niin silloin noin 3000€. Tuota työtä vois sitten jo harkita. Mutta että 2400€ päivärahoineen ja lisineen. Niin ei kiitos. Tarkoitin vain että yhtähyvin kaupanalanihminen voi päästä tuohon 2400€/kk jos tekee sunnuntaita ja iltaa.


      • lellelennellen4
        Palvelija123 kirjoitti:

        Tuolla kysyit mikä olisi hyvä aloituspalkka. Edelleen se 2000€. Jos tulee 1/3 päälle niin silloin noin 3000€. Tuota työtä vois sitten jo harkita. Mutta että 2400€ päivärahoineen ja lisineen. Niin ei kiitos. Tarkoitin vain että yhtähyvin kaupanalanihminen voi päästä tuohon 2400€/kk jos tekee sunnuntaita ja iltaa.

        Idea on hyvä ja kannatan sun laskelmaa. Realiteetti vaan on se, että tollassia alkupalkkoja ei suorittavantason tehtävissä makseta oikein missään.


      • Palvelija123

        Niin ei kai. Itse siis olen nyt toimistotöissä ja teen 80% työvk. Palkkani on kk 2600€. Niin puntaroin mitä kannattaa tehdä. Hain siis finskille huvinvuoksi päähänpistona. Olin yllättynyt kuinka alhainen palkka on. Oletin että he pääsevät helposti 3000€ tietämille. Mutta taisin erehtyä pahemman kerran.


      • Palvelija123

        Paras olisi saada perjantaina hylky maili, niin eipä tarvis enää pähkäillä.


    • eimahdollisuuksia

      Vaikka kuinka olisi kompetenssihaastattelu, niin väitän edelleen, että on merkitystä sillä ketkä haastattelijat olivat. Vaikka kysymykset oli sovittu haastateltavien mukaisesti, niin haastattelijat kuitenkin tekivät ne merkinnät kuten tilanteen näkivät.

      • abcfrgt

        Samaa uskon, jos kemiat toimivat haastatteltavan ja haastattelijoiden kesken se auttaa paljon pääsemään "läpi".


      • niiintainäin

        Tottakai sillä on merkitystä kuka on haastattelemassa, vaikka kyseessä onkin kompetenssihaastattelu. Hakijaa kuitenkin arvostellaan ja arvostelu on aina mielipidelaji. Toiset merkkaavat herkemmin sinne papereihin asioita oli sitten plussia tai miinuksia. Toisilla voi olla rima korkeammalla ja ovat tiukempia arvostelun suhteen.


    • ylireagoin

      hui tulin äsken lomalta, ja kovan nuhan vuoksi vasen korva nyt ihan lukossa! luulisin kyllä että tavallista mutta ei mukavaa.. medissä varmaan kyllä tutkitaan korvat, ja tärykalvot on kunnossa ni ihan ok?

    • korvatkorvat

      minä myös haluaisin tietää, miten muilla reagoivat korvat lentämiseen? yleensä minulle ei aiheudu kipua, mutta joskus myös korvat lukittuvat.. onko töissä iso miinus? tai estääkö kokonaan?
      miten teillä noi korvat lennolla??

      • upsistak

        ei kai se nyt este voi olla jos korvat menee lukkoon :D


      • Emoup

        Mulla kans menee laskun jälkeen korvat lukkoon, välillä pahastikkin.. Omilla lomalennoilla oon vedellyt duactia, mutta jos huomenna näytetään kursseille vihreää niin vähän kyllä jännittää et mites sitten käytännössä.. :D


    • Kevennystosikoille

      Finnairin "päteviä" virheraportteja...

      Jokaisen Finnairin lennon jälkeen koneen kapteeni kirjoittaa virheraportin,

      jos lentokoneessa on ollut jotain vikaa. Virheraportti annetaan

      mekaanikoille,jotka huoltavat koneen kuntoon. Kun vika on korjattu,

      mekaanikot kirjoittavat raportin kääntöpuolelle, mitä he ovat tehneet, ja

      lentäjät lukevat merkinnät ennen seuraavaa lentoa.

      Kukaan ei voi väittää, että huoltohenkilökunnalta puuttuisi huumorintajua.

      Lukekaa vaikka nämä aidot merkinnät, jotka Finnairin lentäjät ovat tehneet

      vioista ja mekaanikot niiden korjauksista. Uskokaa tai älkää, kyseisen

      yhtiön

      koneet eivät ole kuitenkaan koskaan joutuneet vakavaan

      lento-onnettomuuteen.

      O = Ongelma lentäjän ilmoittamana.

      V = Vastaus mekaanikolta.

      O : Vasen sisäpyörä pitäisi melkeinpä vaihtaa.

      V: Vasen sisäpyörä melkeinpä vaihdettu.

      O : Koelento sujui muuten hyvin, mutta automaattinen laskeutuminen oli

      melko raju.

      V: Tähän koneeseen ei ole asennettu automaattista laskeutumisjärjestelmää.

      O : Potkurin numero 2 voitelujärjestelmä on epäkunnossa.

      V: Potkurin numero 2 voitelu toimii. Potkurien 1, 3 ja 4 sen sijaan ei.

      O : Jokin ohjaamossa on irti.

      V: Jokin ohjaamossa kiinnitetty paikalleen.

      O : Tuulilasissa on kuolleita hyönteisiä.

      V: Elävät hyönteiset olivat päässeet loppumaan.

      O : Automaattiohjaus laskee lentokorkeutta 200 jalkaa, kun korkeuden

      pitäisi lukittua.

      V: Minkäs minä sille täältä maasta käsin voin.

      O : Vuodon merkkejä oikeassa laskeutumistelineessä.

      V: Merkit poistettu.

      O : Radiolaitteistossa uskomattoman kova ääni.

      V: Ääni laskettu uskottavalle tasolle.

      O : Kitkalukko lukitsee kaasukahvan paikalleen.

      V: Ehkäpä lukko on olemassa juuri siksi...

      O : Arvelen, että tuulilasissa on särö.

      V: Arvelen, että saatat olla oikeassa.

      O : Moottori numero 3 puuttuu.

      V: Moottori löydetty oikeasta siivestä lyhyen etsinnän jälkeen...

      O : Lentokone käyttäytyy hassusti.

      V: Lentokonetta käsketty ryhdistäytymään, lentämään kunnolla ja olemaan

      vähän vakavamielisempi.

      O : Tutka mörisee.

      V: tutka ohjelmoitu puhumaan selvästi.

      O : Hiiri ohjaamossa.

      V: Kissa asennettu

      • enkestä

        :DDDDDDD


      • Hahahahhhaaa

        Hahahaaaaa en kestä :)))))))


      • Pississs

        Huikeeeet naurut sain.


      • Finnairlentoturma

        "Lukekaa vaikka nämä aidot merkinnät, jotka Finnairin lentäjät ovat tehneet

        vioista ja mekaanikot niiden korjauksista. Uskokaa tai älkää, kyseisen

        yhtiön

        koneet eivät ole kuitenkaan koskaan joutuneet vakavaan

        lento-onnettomuuteen"

        En muuten usko, Finnair on aloittanut lentoyhtiönä jo 20-30 luvulla. Nimi oli aiemmin Aero. Taisi olla 60-luvulla kun 2 niiden konetta putosi täystuhona maahan ja kaikki kuoli. En nyt tarkkaan muista molempien onnettumuuksien syy, toinen ainakin oli kännissä olevat lentäjät.

        Tästä asiasta yrittävät aina pitää hysch, hysch.....miksiköhän?


    • juueikiitos

      Kyllä tuo palkka on ihan surkea, ei siitä pääse mihinkään. Aasiasta varmasti saavat jatkossa lentoemäntiä hakea. Vaikea uskoa että kovin "laadukkaat" tuolla palkalla töihin lähtevät.

      • Voikettuu

        Komppaan. Haitko ite siis? Kuin pitkälle oot päässyt? Ja mikä on laadukas? Että osaa hymyillä ja kaata kaffetta? Palkka on hanurista. Harmi kun alelle on kova tunku, ni saavat sitten sinne porukkaa nälkäpalkalla.


      • justwondering

        Totta. Tämä rekrytointiprosessi on jo karsinut monet ketkä olisivat valmiita tuolla palkalla tekemään töitä. Kyllä varmasti halukkaita lentoemäntiä olisi, mutta Finnair hakee laatua ja näin loppumetreille on selvinnyt monia hyvinkin päteviä ehdokkaita, mutta monesti ne pätevimmät ovat myös tietoisia taidoistaan ja siitä minkä hintaisia ovat...


      • Voikermamunkki

        Itse nyt ootan mitä pe tuo tullessaan. Mutta aika paljon kallistun että jatkan vanhassa hommassa. Muuten juoksisin tuonne finskille jos palkka olis edes lähellä vaikka 3t. Yhyyy


      • Bimbom

        Hey, oikeesti. MIKÄ on pätevä? Itse kun olin haastiksessa vklla niin kanssahakijat vaikuttivat erittäin nuorilta kokemattomilta että olsiivat valmiita vaihtamaan äitinsäkin jos pääsisivät emoksi. Juttelin muutaman kanssa haastattelun jälkeen. Hakevat varmasti nuori jotka eivät osaa pitää puoliaan ja joille tuo 1800€ bruttona kk olisi kuin taivaanlahja.


      • hmmmmm
        Bimbom kirjoitti:

        Hey, oikeesti. MIKÄ on pätevä? Itse kun olin haastiksessa vklla niin kanssahakijat vaikuttivat erittäin nuorilta kokemattomilta että olsiivat valmiita vaihtamaan äitinsäkin jos pääsisivät emoksi. Juttelin muutaman kanssa haastattelun jälkeen. Hakevat varmasti nuori jotka eivät osaa pitää puoliaan ja joille tuo 1800€ bruttona kk olisi kuin taivaanlahja.

        Okei eli nuori ei voi olla pätevä


      • bimbom

        toki voi olla pätevä, en tarkoittanut sitä. se olikin kysymys, mikä on pätevä?
        Heidät jotka itse henk koht kohtasin, olivat vain todella nuoria ja sain käsityksen, etteivät oikeen tiedä mihin ovat ryhtymässä. tai sellaisen käsityksen sain. heistä huokui olemus, että lentoemännän työ on luksusta ja glamouria.


      • juueikiitos
        Voikettuu kirjoitti:

        Komppaan. Haitko ite siis? Kuin pitkälle oot päässyt? Ja mikä on laadukas? Että osaa hymyillä ja kaata kaffetta? Palkka on hanurista. Harmi kun alelle on kova tunku, ni saavat sitten sinne porukkaa nälkäpalkalla.

        Hain itsekin, ja olen edelleen mukana! Nyt vaan ahdistaa ja kaduttaa koko haku, koska olen miettinyt ja pyöritellyt tuota palkka-asiaa, eikä siitä palkan surkeudesta pääse yli eikä ympäri. Harmittaa, koska luulen että olisin tykännyt työstä, ja saattanut vielä olla hyväkin siinä. Toki voi olla, ettei minua edes valita. En ehkä vaikuttanut enää tarpeeksi motivoituneelta yksilöhaastattelussa juurikin tämän palkka-asian takia. En voi sille mitään, mutta minusta on vähän ironista kuinka korostivat sitä että palkkaavat vain parasta laatua, ja sitten palkka on mikä on.


      • voikettuuuuu
        juueikiitos kirjoitti:

        Hain itsekin, ja olen edelleen mukana! Nyt vaan ahdistaa ja kaduttaa koko haku, koska olen miettinyt ja pyöritellyt tuota palkka-asiaa, eikä siitä palkan surkeudesta pääse yli eikä ympäri. Harmittaa, koska luulen että olisin tykännyt työstä, ja saattanut vielä olla hyväkin siinä. Toki voi olla, ettei minua edes valita. En ehkä vaikuttanut enää tarpeeksi motivoituneelta yksilöhaastattelussa juurikin tämän palkka-asian takia. En voi sille mitään, mutta minusta on vähän ironista kuinka korostivat sitä että palkkaavat vain parasta laatua, ja sitten palkka on mikä on.

        Tiiätkö mitä, samat sanat! millä alalla tällä hetkellä olet ite? mikä on palkkasi?
        itsekkin mietin että olisin hyvä ja tykkäisin työstä, mutta en kans pääse sopuun tuon palkan suhteen


      • bimbimbom
        bimbom kirjoitti:

        toki voi olla pätevä, en tarkoittanut sitä. se olikin kysymys, mikä on pätevä?
        Heidät jotka itse henk koht kohtasin, olivat vain todella nuoria ja sain käsityksen, etteivät oikeen tiedä mihin ovat ryhtymässä. tai sellaisen käsityksen sain. heistä huokui olemus, että lentoemännän työ on luksusta ja glamouria.

        Finnair hakee alalle sopivia henkilöitä ja oikeanlaisia tyyppejä olivat sitten vanhempia tai nuorempia. Totuus kylläkin on se, että Finnair tarvitsee niitä tulevaisuuden työntekijöitä eli nuoria, koska kyllä nykypäivän nuorista tulee joku päivä vanhoja :)


    • Nolooo

      Se, että vaatii enemmän palkkaa ei automaattisesti kerro sun "laadukkuudesta" vaan esim siitä, että sulla on enemmän työkokemusta. Enempi työkokemus ei myöskään välttämättä kerro siitä, että olisit juuri tässä työssä parempi. Kyllä suuri motivaatio ja innokkuus paistavat läpi palvelualalla. Itse ainakin nautin asiakaspalvelusta, jossa välittyy aito kiinnostus asiakasta kohtaan. Tätä ei tapahdu isolla palkalla tai suurella kokemuksella, vaan se lähtee ihan persoonasta..

      • Nolomolo

        Sä olet ihan oikeassa. Mutta etkö silti halua saada työstäsi hyvää korvausta. Mä ainakin nautin kans kaikesta kivasta, siks sitä kutsutaankin harrastamiseksi. Jos sulle kahvin tarjoilu ja ihmisten palvelu on nautinto ja olet valmis tekemään sitä nälkäpalkalla, niin nostan sulle hattua!


      • xoxoxoxo

        Kyllä kun tässä yhteydessä laadukkuudesta puhutaan niin siihen taitaa kuulua myös asiakaspalveluhenkisyys ja se, että kokonaispaketti on halutunlainen. Kyllä voi olla kokenut, mutta silti omata motivaatiota ja innokkuutta tähän työhön.


    • entinenemo

      Kuulkaa tytöt, on olemassa monia nuoria bimboja lentoemoja, jotka tekis tuota työtä vaikka ilmaiseksi. Olin hetken eräässä lentoyhtiössä töissä, niin useampi nuori bimbo sanoia, että "on rikollista nostaa tästä palkkaa, kun tämä on niin ihanaa". Tosin osa näistä samoista bimboista kyllästyi aika pian ja sanoi, että "mä tuun ihan vihannekseksi täällä, kun ei tää kehitä mua" ja irtisanoutui. Että hetken jaksoi lentoemomekossa ja nutturassa keimailu olla hauskaa, mutta sitten kun valvomista ja asiakkaiden valitusta tuli tarpeeksi, niin ei se sit kaikille enää ollutkaan niin ihanaa... En sitten tiedä, millä he aikovat elää, jos palkkaakaan ei tarvita... Mutta kun tuollaisia tulijoita on pilvin pimein, niin eipä lentoyhtiöillä ole mitään hätää.

      • Bimbombom

        Siis kiitos ja amen. Sä sen sanoit mitä en osannu pukea sanoiks. Meijän 6 ryhmä maanantaina oli just tollane. Lässyttää että tää on mun unelmien ammatti, eikä oikeesti oo päivääkään semmoista tehneet. Ykskin oli vimpotten päälle korkkareissa, nutturoineen tekoripsineen hehkutti kuinka paljon haluaa tätä


      • niinjanäin

        Yksi mun tuttu lentoemo on just tollainen. On hiljattain aloittanut ja kehuu, kuinka hän nauttii lentokentällä kävelystä uniformu päällä, kun kaikki katsoo häntä ihaillen... Ja parilta kapteenilta on tullut treffipyyntöä ja kun hän on baarissa, niin kaikki miehet on innoissaan, kun hän kertoo olevansa lentoemäntä. Voi hyvää päivää.
        Siis kuinka monella pikkutytöllä oikeasti on motiivina vaan se, että saa kulkea ihanassa lentoemon uniformussa ja pääsee viiden tähden hotelliin ottamaan aurinkoa ilmaiseksi mahdollisuus iskeä varakas lentokapteeni. Kuinka monta oikeasti kiinostaa se asiakaspalvelu???


      • exemofin

        nopsaa sekin into karisee!


    • sonjaaaaaaaaaaaaaaaa

      Siis tuossa talouselämässä luki, että lentäjän mediaanipalkka ilman lisiä 10 000 paikkeilla. Onko tuo lentoemon 4000 palkka myös ilman lisiä? aika hurjat palkat!!!

      • Voivoivoieinoin

        Siis halooooooooo! Oikeesti herätkäää! Lentoemon palkka on finskillä tyylin 1800-2500€ ja tossa 2500 on sitten jo paljon öitä sekä päivärahoja. Että tuon 2500 eteen on tarvinnut sykkiä jo kun orja!


    • mitämaailmaa

      Pakko ottaa kantaa nyt myös itse tähän keskusteluun. Kyseessähän on osa-aikatyö eli kuvitelma 3000€ kk palkasta on todella absurdi. Kokoaikatyössä on tietenkin isommat tunnit ja luonnollisesti isompi palkka. Toiseksi ihmettelen tätä 'laatu' jauhamista täällä. Huvittavinta on se että porukka oikeasti meinaa että yksilöhaastikseen ovat päässeet ne 'huonoimmat' tai ne ketkä ovat 'valmiit myymään itsensä halvalla'. Tuo myymis termi on kyllä turhan halveksiva. En tiedä ketkä näitä täällä kirjottelee ja lähinnä että miksi? Jos teitä ei tämä työ kiinnosta niin miksi edes vaivaudutte? Ei muiden uravalintoja ja mieltymyksiä pidä kyseenalaistaa. Edes kunnon pitkää uraa valtiolla tehneet eivät saa 3000€/kk saatika sitten lentävät tarjoilijat. Ja se, että jos on 20v niin ei tarkoita etteikö takana voisi olla jo työuraa ja kokemusta tai etteivätkö he osaisi pitää puoliaan tai ymmärtäisi arvoaan.

      • justsaying1

        Osa-aikatyö? Itse teen toimistotyötä palkkani on tuon 3000€ päälle, takana 5 työvuotta. Henk. koht arvostan itseäni työntekijänä ja työpanostani. Silloin kun arvostat itseäsi muutkin tekevät sen. Jos olet valmis tekemään työtä surkealla palkalla niin ole hyvä vain, se on valinta kysymys.
        Kyllä se niin vain on kun vuosia karttuu ja KOKEMUSTA osaa myös vaatia.
        Veikkaan että nuoret naiset, miks ei miehetkin, eivät hallitse vielä työelämää ja ovat valmiit "mihin" vaan. niin se vaan on. En tiedä minkäikäinen itseolet. mutta jos sulla jo työkokemusta ja ikää niin varmasti muistat millainen olit esim 10v sitten.


      • maailmantoisellapuolen

        Osa-aikatyöllä meinaan sopimusta joka on alle sen 30 h/vko. Tuossa Finnairillahan se oli sen 27,5h/vko jotakuinkin. Vertaan tässä muunlaisiin ammatteihin, niin en tiedä onko tuo tuntimäärä lentoemoille sitten kokoaikatyötä. Niin, no osaa varmasti osa nuorisosta myös vaatia jos heillä työkokemusta on. Oliko lentoemoksi vaatimuksena aikaisempi työkokemus? Jos oli, niin ei ihan aloittelijoita ole päässyt edes hakemaan. Ja täällä tunnutaan halveksivan nuoria ja heidän päätöksentekoaan. Tosiaan kuten itsekkin sanoit että jos miettii 10v taaksepäin, mutta jostainhan sitä on aloitettava ja rahaa saatava? Monilla nuorilla myös vielä koulut edessä ja oma ammatti hakusessa niin ei se ole silloin 'itsensä myymistä'. Ja varmasti monilla nuorilla on enemmän intoa ja halukkuutta huonosta palkasta huolimatta vanhempiin verrattuna. Vanhemmilla saattaa tuon 'kokemuksen' lisäksi olla myös se, että hymy ei asiakkaalle irtoa ennen kuin saa suuren palkan.


      • justsaying1

        tuo 110h/kk on normi työtunnit tuolla alalla.
        tarkoitus ei ole halveksia nuoria tai heidän päätöksentekoa.
        ajatuksella tarkoitin vain, että kun alalle on kovaa tunkua, niin finnair voi vetää "pässiä narusta".
        ja toki jostain on aloitettava. Mutta nyt kun ollaan rekrytoitu uutta porukkaa niin uusille ehdot ja kk palkat ovat täysin eri mitä "vanhoille".
        itse olen hakenut paikkaa päähän pistona, mutta nyt on selkiintynyt hyvinkin paljon.


      • hkgfdz
        justsaying1 kirjoitti:

        Osa-aikatyö? Itse teen toimistotyötä palkkani on tuon 3000€ päälle, takana 5 työvuotta. Henk. koht arvostan itseäni työntekijänä ja työpanostani. Silloin kun arvostat itseäsi muutkin tekevät sen. Jos olet valmis tekemään työtä surkealla palkalla niin ole hyvä vain, se on valinta kysymys.
        Kyllä se niin vain on kun vuosia karttuu ja KOKEMUSTA osaa myös vaatia.
        Veikkaan että nuoret naiset, miks ei miehetkin, eivät hallitse vielä työelämää ja ovat valmiit "mihin" vaan. niin se vaan on. En tiedä minkäikäinen itseolet. mutta jos sulla jo työkokemusta ja ikää niin varmasti muistat millainen olit esim 10v sitten.

        Minkä alan ihmisiä olet?


      • justsaying1

        logistiikka


    • exemo

      Monet näkevät lentoemännät jatkuvasti muiden ympäröiminä lentokoneissa ja -kentillä. He eivät kuitenkaan näe sitä, että kun olemme jatkuvasti muiden vierellä, kaipaamme sellaista aikaa, jolloin joku ei tökkisi meitä ja pyytäisi meiltä palveluksia.

      Sitten kun lopulta pääsemme välilaskujen ajaksi hotellihuoneisiimme, kyllästymme pian sen hiljaisuuteen ja alamme tuntea itsemme yksinäisiksi. Sillä hetkellä toivomme, että voisimme viettää aikaa läheistemme kanssa, mutta he ovat luultavasti kaukana ja mahdollisesti myös eri aikavyöhykkeellä. Meillä on toki työkaverimme, mutta se ei ole sama asia.

      Uskon, että juuri tämän vuoksi monet lentokonemiehistön jäsenet juovat paljon, jotta he saavat ajan kulumaan ja pystyvät samalla tutustumaan helpommin muihin ihmisiin.

      Ajan jakaminen läheisten kesken on hankalaa ja siksi minulta jää usein väliin syntymäpäiviä, häitä ja muita perhejuhlia.

      Jet lag, säteilyaltistus, epäterveellinen ravinto, suuri alkoholinkulutus ja ruoansulatusongelmat. Muun muassa nämä ovat terveysongelmia, jotka ovat tuttuja monille lentoemännille.

      Kannattaa tod miettiä, että mihin on ryhtymässä.

    • exfinskiläinen

      Kaikki varmasti jo tietävät, että lentoemännän työn glamour on jo lähestulkoon jokaisessa firmassa historiaa. Miettikääpä itse jotain 10h lentoa, kuinka luksusta se on. Voitte sitten miettiä kun joudut olemaan työntekijä 10h sillä lennolla etkä matkustaja. Hyvät nuoret naiset miettikää 2kertaa ennen kuin sanotte kyllä!

      • finskiemotobe

        Siis 10 tunnin lentohan on helppo. Alussa vaan tarjoillaan ruoat ja menee 1,5 tuntia ja sitten on monta tuntia aikaa vaan juoruilla ja lukea lehtiä ja käydä lepäämässä. Ja sit taas lopuks äkkiä tarjoillaan ruoat. Eli yli puolet työajasta pelkkää lepoa. Näin mun kaveri ainakin sanoi Finskiltä, että helppoja vuoroja nämä. Vs lyhyet reitit, joita monta putkeen ja koko ajan saa juosta.


    • LentäjienPalkat

      Lentäjien palkasta sen verran, että ovat sen ansainneet. Suurimmalla osalla (jotka eivät pieneen % kuuluvia onnekkaita ja päässeet suomen ilmailuopistoon) yli 100t € lainat opinnoistaan ja maksavat tätä aika pitkään vrt asuntolaina. Epäilen, että perämiehillä edes yli 10t palkkoja, puhumattakaan paljon veroja tuosta summasta maksetaan. Ainakin itsetuntemat ihan persaukisia lainojen takia. Ymmärtääkseni heillä ihan samat säästötalkoot, moni ei Finnairille halua vaihtaa koska niin huonot palkat.

      • lilliputtikka

        Samaa mieltä, heidän lainoistaan en tiiä, mutta työ on vaativa ja on oltava taitoa, ei voi kukaan vaan hypätä rattiin, kun taas kuka vaan osaa kaataa kahvia ja hymyillä.


      • Ooooona

        Tietääkseni ilmailuopistolla opiskelu ei maksa 100t €. Yksityiset koulut maksaa maltaita. Mutta vastuullista työtä joka tapauksessa.


      • Tarkkaavaisuutta

        Sikshän tossa lukee, että jotka eivät ole opiskelleet siellä... ;)


    • adiossanonmä

      http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/107105-1800–4700-€kk-nain-lentoemanta-tienaa

      artikkeli vuodelta 2010 ja palkat sen kun laskee, kustannukset nousee.

      " Jos on vain Euroopan ja kotimaan lennoilla, saa käytännössä vain peruspalkan. Tietysti sunnuntaityöstä tulevat kaikille lisät, Åkers kertoo."

      • ohhohhohoooo

        minulle haastattelussa sanoivat, että alussa voi olla että pääsee vain kotimaan lennoille. Esim Helsinki-Oulu-Kittilä triangel :D :D :D


      • Juuuuuuuuuust
        ohhohhohoooo kirjoitti:

        minulle haastattelussa sanoivat, että alussa voi olla että pääsee vain kotimaan lennoille. Esim Helsinki-Oulu-Kittilä triangel :D :D :D

        Kumma juttu, minulle haastattelussa sanoivat että kyllä kaikki lentävät heti alusta lähtien ihan kaikkia reittejä :) Mitä jos lopetettaisiin tämä pirujen maalailu seinille ja odotettaisiin rauhassa ja hyvässä hengessä tuloksia?


      • Vapaaehtoiseksiko

        Saako siitä edes mitään päivärahoja sitten? Mua ei haittaisi vaikka joutuisi pelkästään kotimaanlentoja lentämään, mutta jos siitä tosiaan maksetaan varmaan pienintä minimipalkkaa koko maassa, niin pelkään etten tule sillä toimeen. Enkä mielestäni ole narisija jos tämän sanon ääneen täällä. Jos maksettaisi edes 500e/kk enemmän lisät, niin palkka olisi inhimillinen.


      • pompok

        komppaan. ja juu mistään kotimaan lennoista mitään päivärahaa tuu!
        en ymmärrä jos täällä sanoo jonkun mielipiteen ni heti aletaan haukkumaan!


    • mayyy

      Tietääkö kukaan saako soveltuvuustestien tuloksia tietää koskaan?

      • limppri

        minkä ihmeen soveltuvuus?


      • emoko

        Saa tietää, lähettävät kaikille testeistä yhteenvedon myöhemmin. :)


    • Lastentasoa

      Kotimaanlennoista maksetaan kotimaanpäivärahaa. Viitsisittekö ottaa asioista selvää ennen kuin jauhatte tyhjää tänne? Osa nyt ilmeisesti joitakin katkeria tippujia,kun en itse ainakaan vaivautuisi putkimiesten hakijoita keskustelupalstalla kommentoimaan, jos ei olisi kytköksiä tai omaa hakua sielä taustalla. Hävettää aikuisten ihmisten keskusteluntaso; jos jollaki on jotakin tai joku on saavuttamassa jotakin,saamassa työpaikkaa tai muuta,niin eiköhän kaiveta esiin se negatiivinen asia ja aleta haukkumaan ja arvostelemaan palkkaa,työnkuvaa,hakijaa,tyhmyyttä. Mitä jos sinäkin, dissaaja ja negailija, katsoisit hieman pitempään peiliin ja miettisit kenelle tuo arvostelu tekee hyvän mielen ja kuinka paljoan se sinua vie elämässä eteenpäin. Kokeileppa joku päivä asennetta,että et rakennakaan päivääsi sen varaan että arvostelet muita tai muiden tekoja. Voit jonakin päivänä huomata omaasi elämän ja ehkä muidenkin ihmisten arvostuksen.

      • juurikin

        Iso peukku tälle!


      • kiitossinulle

        kiitos tiedosta. saako siis joka ikisestä lennosta päivärahan?


      • Päiväraha

        Kotimaan päiväraha on noin 1/5 osa ulkomaan päivärahasta. Ja usein päivä alle 10h joka tarkoittaa että saa 1/2 kotimaan päiväraha....☹


      • voivoivoivoivoi

        ok kiitos tiedosta, sitä arvelinkin, mitä artikkelissa luki, että pienelle jää.


    • Lastentasoa

      Googlesta etsimällä "päivärahat" löytyy kotimaan ja ulkomaanpäivärahojen summat ja kriteerit

    • Emojslkokok

      Joo, lopettakaa hössötys nyt. Viimeistään huomenna tiedetään enempi.. Ehkä...

      Tuli mieleen, onkohan se yks tyyppi vielä jatkossa joka kysy et maksaako finski hälle jonkun matkakulukorvauksen tai päivärahan jos hän tulee kauempaa haastatteluun xD

      • hössöttäjää

        kai vähän voi hössöttää. :D


      • huvittavaa

        ;D Kaikenmaailman bimboja sitä varmaan tuonne on hakenut...


      • Laatubimboo
        huvittavaa kirjoitti:

        ;D Kaikenmaailman bimboja sitä varmaan tuonne on hakenut...

        Onko he nyt sitten "laatubimboja"? Laatubimboja ärsyttää, kun kaikki saa tietää, mikä laatupalkka heille on sovittu;D


    • eientineneikänykyinen

      Uskon että ihmisiä harmittaa tuo palkka, ja kai saakin harmittaa. Ei se tarkoita, että ollaan kitisijöitä. Ei kai kaikkeen oo pakko suostua. Valitettavasti kun hakijoita on paljon niin työntekijöistä ei tarvi kilpailla, siinä faktaa!

    • toivotaaaannn

      Ilmoitelkaa ihmiset tänne heti kun saatte jotain tietoa. tsmppiä kaikille

    • Toivottavastiei

      Hei eihän niitä potilasasiakirjoja viimeiseltä kahdelta vuodelta pitänyt vielä 12.2 mennessä toimittaa?

      • Emojenemo

        Ei, vain niiden piti toimittaa selvityksiä joilta pyydettiin. (Liittyi siihen netissä tehtävään kartoitukseen)


    • Toivotaan

      Voikun ilmoitukset tulisi huomenna jo hiukan aiemmin kun viiden jälkeen.. Ei kyllä millää jaksaisi odottaa. Tsemppiä kaikille !

      • jännittääniinpirusti

        Voi kun ne tulisi jo tänään!! En malta millään odottaa ja tuntuu että sydän hakkaa jo nyt tuhatta ja sataa kun vaan mietin että mitä siinä viestissä sanotaan :D näinköhän uskallan edes itse sitä lukea...

        Mitenköhän muuten jos ei ole työterveydessä yhtään käyntiä, tai muutenkaan mitään sairasteluja/lääkärikäyntejä kahden vuoden ajalta, niin pitääköhän niistäkin toimittaa joku todistus ja mistä sellaisen saa?


      • Ilmaanko

        No niinpä, kyllä on jännät paikat! Varmasti aika rauhaton yö edessä...


      • Nunnukapunnuka
        Ilmaanko kirjoitti:

        No niinpä, kyllä on jännät paikat! Varmasti aika rauhaton yö edessä...

        Nyt on onneksi enää alle 24h odottamista :) Samalla ikävää, kun tätä hetkeä on odottanut jo kuukausia, jos sitten ei saakaan paikkaa. Vielä on toivossa hyvä elää, vaikka vähän pelottaakin että paikkaa ei saakaan.


    • liibalaabaaa

      Miten muuten, te joilla on nyt vakkarityö ja jos näyttävät vihreää valoa, niin uskallatteko irtisanoutua. ja aloittaa palkattoman 2kk opiskelun, jonka jälkeen EHKä saa määräiaikaisentyön?

      • crazyy

        Hyvä kysymys. Viikonloppu aikaa miettii ja sitten pitäis jo tehdä päätös. Joku sano, että olisi mahdollista hakea opintovapaata töistä? Täytyy kysyä tätä vaihtoehtoa, JOS käy niin että valitaan kurssille. Sitä en vaan tiedä miten kauan opintovapaata voi jatkaa, ja voiko tosiaan täyspäiväisesti olla töissä silloin?


      • entiiäkuuleja

        Varmasti saa ihan nopsaa sen opintovapaan, mutta en tiedä mikä käytäntö on työnteon suhteen?


      • crazyy

        Niin joku täällä sanoi, että toisen alan hommia "kakkostyötä" voisi tehdä ihan vapaasti. Tämä saattaisi olla mun pelastus, kun on tosiaan hyvä vakityöpaikka, eikä epävarman määräaikaisen työn takia huvittaisi sitä kyllä jättää... Tietty tämä palkka-asia vielä mietityttää. No, ehkä vihreää valoa ei minulle edes näytetä, joten turhaa pähkäilyä :)


    • Professional

      Hei voidaanko jo lopettaa tää palkasta hössöttäminen? Tässä vaiheessa on turha narista kun asialle ei mitään voi. Itse ainakin ottaisin paikan vastaan, vaikka palkka tulee olemaan huonompi kuin nykyisessä työssäni ja jossa olen muutenkin viihtynyt jo 7 vuotta. Toivottavasti näitä marisijoita ei valita, etteivät vie oikeasti halukkailta paikkoja..

      • kyllästynytlukemaannäitä

        Jep, samaa mieltä. Oikein v*tuttaa lukea tätä keskustelua, kun mistään muusta ei jakseta keskustella kn rahasta. Sieltä kotoota löytyy varmasti isäntä/emäntä, sisko/veli, kissa tai vaikka kilpikonna kelle tätä asiaa voi jauhaa niin pitkään, että kieli on rakoilla.


      • Voiheyhey

        Miksi vaihdat? Jos kerran viihdyt? Ja palkkakin parempi. Huoh en tajua!


      • Professional

        Koska uskon että tämä ammatti olisi minua varten.. tai sanotaanko enemmänkin elämäntapa.


    • Mämämärinää

      Valittakaa ja pohtikaa niitä palkka-asioita täällä, säästäkää tämä ketju jatkossa siltä!
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14121382/finnairin-palkasta-mariseminen

      • kannatetaan

        Tää on loistava! :D


    • omgomg

      JÄNNITTÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!

    • Enkestäkohts

      Hauskaa jännäpäivää kaikille

      • nytjännittää

        Tästä päivästä tulee kyllä aivan liian pitkä ja tuskainen!! :)


    • Ihmettelentäällä

      Eikö yksikään trolli ole saanut vielä kutsua kurssille :D

    • Kyllämullekelpaa

      Itse olen aiemmin lentänyt ja pääsin Finskille edellisessä haussa. Olen ollu todella tyytyväinen työhön Finskillä. Ei tarvitse tappaa itseään kuten edellisessä firmassa työmäärään.
      Olen palkkaluokka kolmosessa ja tammikuulta jäi käteen verojen jälkeen lisät/päivärahat noin 2900€ kaikkineen. Työtunteja oli 107,14h.

      • apuaaaa

        vau jes ihanaa kuulla!! tälläsiä viestejä kun lukee niin tulee hyvälle tuulelle! kiiitos! kerranki jotain muuta kun valitusta täällä!!
        ite siis jännittelen miten yksilöhaastis meni! jäiks


      • Ihankotosi

        Just just. Ja mitähän vuoroja tos oli?


      • Kyllämullekelpaa

        Tammikuussa lensin kaksi kaukoa ja muuten eurooppaa ja kotimaata.
        Se kaksi kaukolentoa kuukauteen on suht normaali määrä.


      • Ohooohhoooo

        Sait käteen 2900€/kk ymmärsinkö oikein?


      • Katsellaaan

        Kiva kuulla vaihteeksi näin positiivinen kommentti, kiitos! :) hitsi että jännittää. Ei meinaa millään jaksaa odottaa tuloksia! Itsellä semmoinen fiilis ettei osaa yhtään sanoa miten tässä käy! :)


      • JännitttäääJaPelottaaa

        PL 3 eli onko sinulla pohjapalkka 1609€?:)


      • voikuntietäisijo
        Katsellaaan kirjoitti:

        Kiva kuulla vaihteeksi näin positiivinen kommentti, kiitos! :) hitsi että jännittää. Ei meinaa millään jaksaa odottaa tuloksia! Itsellä semmoinen fiilis ettei osaa yhtään sanoa miten tässä käy! :)

        Sama, ei mitään tietoa miten on mennyt kaikenkaikkiaan... Ryhmis meni ihan hyvin, siellä oli hyvä fiilis, yksilöhaastattelu-tilanne oli mielestäni taas vähän ahdistava ja jännitin sitä kovasti. Vaikea itse arvioida olisiko edes sopiva tuohon ammattiin, hetken mielijohteesta hain ja yllättävän pitkälle olen päässyt.


      • letsseeee

        mulla sama juttu, hetken päähänpisto..ja tässä nyt ootellan katotaan miten käy jos pääse taikka ei. ja mitä sen jälkeen.


      • kiitosetukäteeeen

        saako udella mikä ollut brutto jos käteen jäi 2900€ vai sekoititko jotain, vai sekoitinko itke? kiitos etukäteen.


    • odottelua

      On tää höhlää, vaikka tieto on, että tulokset tulee vasta illemmalla, silti sitä refleksinomaisesti sähköpostia päivittää minuutin välein :D

    • jännäjännää

      Huh, täälläkin jännitetään ihan hulluna, hyvä ettei minuutteja laske iltaan.. :D Onnea kaikille ihan hirmusesti!

      • Katsellaaan

        Sit jos tuleekin vasta kuuden ja yhdeksän välillä ni saakin viel hetken odottaa :)


    • enkestäenääää

      voihan käääk! jos pääsee siinä vasta pähkinä purtavana! mennäkkö ilmaselle kurssille vaikö ei! huoh en kestä!

    • pliiiiiiis

      en kestä tätä odottelua enää....

    • cabincrew1
    • Surullinennnn

      Hylky tuli :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      247
      2439
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      186
      1572
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1396
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1123
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1109
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      987
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      885
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    Aihe