mies_ei_halua_perhettä

avioero_vai_ei

Avioliittoni mieheni kanssa on ollut kiikun kaakun jo pitkät ajat. Mitä hän minulle onkaan sanonut, olen antanut anteeksi hänelle ja yrittänyt unohtaa ja jatkaa elämää. Mutta yksi asia, mitä hän sanoo toistuvasti, on vaikea niellä ja unohtaa. Olin selvästi yli 40 yhteisen lapsemme syntyessä. Mutta toistuvasti saan kuulla, että "normaalit" ihmiset seurustelevat ja elävät yhdessä vähintään kymmenen vuotta ennen lapsen hankintaa (yli 40-vuotiaana on vaikea seurustella 10 vuotta ennen päätöstä lapsesta eikä abortti ole minulle vaihtoehto)...että hän olisi halunnut matkustella (hän on saanut matkustella...viimeiset kaksi kesää kokonaan matkoilla...minä en enää vuosiin)...käydä elokuvissa ja tehdä muuta kivaa, mitä lapsettomat parit tekevät (hän viettää suurimman osan ajastaan kavereiden kanssa). Hän ei halua olla kotona minua auttamassa, koska hän ei halunnut "työmieheksi", joten elän lähes kuin yh-äiti. Hän ei siis halua/halunnut tällaista elämää. Olisiko parempi minulle lopulta jäädä yh:ksi ja katsoa, mitä elämä tuo tullessaan, kuin kuulla toistuvasti, kuinka olen pilannut mieheni elämän sitomalla hänet johonkin, mitä hän ei halunnut. Monesti mietin, miksi muut miehet ovat onnellisia vaimojensa kanssa ja iloisia lapsista ja auttelevat kotona mielellään ja viettävät aikaa vaimojensa kanssa, mutta että miksi itse en ansaitse tällaista mieheltäni.

18

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raskastaollaeitoivottu

      Onko miehesi oikeassa siinä, ettei hän koskaan halunnut perhettä eikä perhe-elämää, sinä painostit häntä siihen?

      Jos ihminen tekee jotakin pakosta ja painostettuna, niin siitä seuraa katkeruutta. Tämä on tietenkin sinun ja etenkin lapsen kannalta todella ikävää. On todella surullista, että lapsi joutuu syntymään maailmaan ei-toivottuna toisen vanhempansa taholta. Nykytilanteessa kaikki ovat tyytymättömiä, sinä siitä, ettei mies muuttunutkaan sellaiseksi kuin toivoit ja mies siitä, että hän elää elämää, jota ei halua. Lapsen kannalta tuollaisten puheiden kuunteleminen on lapselle todella rikkovaa, oletko ajatellut sitä?

      Mietit sitä, että muut miehet ovat onnellisia perhe-elämässä ja etkö ole ansainnut tuollaista miestä, joka rakastaisi perhe-elämää. Minä mietin, että mikä on sitonut sinut mieheen, jolla ei ole ollut samanlaisia tulevaisuudenhaaveita ja ajatuksia - ja mikä sitoo yhä edelleen sinua mieheen, jonka ajatus hyvästä ja onnellisesta elämästä on täysin erilainen kuin sinulla? Yleensä tällaiset parit eivät hakeudu yhteen eivätkä pysy yhdessä, sillä toista ei voi muuttaa eikä pakottaa olemaan toisenlainen.

      Erillään asuminen voisi olla lapsenkin kannalta hyvä, ettei hän joudu kuuntelemaan tuollaisia riitoja ja puheita. Minusta sinun tulisi hyväksyä se, että et voi muuttaa miestäsi. Sitä mitä toinen sanoo, ei mielestäni myöskään kannata unohtaa (niin kuin kerrot tehneesi), vaan päinvastoin kuulla, millaisen viestin se antaa. Onko tämä mies minulle hyväksi? Onko tällainen elämä lapselle hyväksi? Mietin kirjoituksesi luettuani, että onko sinulla itselläsi kokemusta ei-toivottuna henkilönä elämisestä esim lapsuudessa tai muissa suhteissasi? Silloin pitää helposti normaalina sellaista, mitä ei muuten pitäisi eli tässä tapauksessa sitä, että toinen jatkuvasti ilmaisee tyytymättömyyttään yhteiseen elämään.

      Jos teillä on vielä rakkautta, niin erilleen muutto saattaisi tuoda parannusta tilanteeseen varsinkin lapsen kannalta. Lapselle on tärkeä kokemus se, että häntä rakastetaan, hänen kanssaan olemisesta nautitaan jne. Ehkä se onnistuisi paremmin mieheltäsi, jos hänen ei tarvitsisi elää inhoamaansa perhe-elämää.

      • avioero_vai_ei

        En koskaan pakottanut tai painostanut miestä naimisiin kanssani. Hän itse kosi. Jos hän olisi sanallakaan ilmaissut ennen avioliittoa, ettei hän halua perhe-elämää, niin miksi olisin avioitunut sellaisen miehen kanssa. Ja hän myös tiesi ennalta uskonnollisen vakaumukseni, joka vaikuttaa valintoihini (aborttikielteisyyteni, näkemys perhe-elämästä).


      • raskastaollaeitoivottu
        avioero_vai_ei kirjoitti:

        En koskaan pakottanut tai painostanut miestä naimisiin kanssani. Hän itse kosi. Jos hän olisi sanallakaan ilmaissut ennen avioliittoa, ettei hän halua perhe-elämää, niin miksi olisin avioitunut sellaisen miehen kanssa. Ja hän myös tiesi ennalta uskonnollisen vakaumukseni, joka vaikuttaa valintoihini (aborttikielteisyyteni, näkemys perhe-elämästä).

        Olen pahoillani, kun ymmärisin väärin viestisi. Miehesi siis katuu omia valintojaan. Ette ilmeisesti tunteneet kovin hyvin ennen avioliittoanne? Oletko ottanut puheeksi hänen kanssaan eron? Vai estääkö uskonnollinen vakaumuksesi eroamisen?

        Minusta teidän kannattaisi mennä keskustelemaan pariterapeutille tilanteesta. Kirkon perheasianneuvottelukeskuksessa esimerkiksi se on mahdollista, ilmaiseksi. Voitte mennä, vaikka ette kuuluisi kirkkoon. Jos elämääsi kuuluu uskonnollisuus, siellä varmasti ymmärretään myös vakaumustasi. Jos mies ei halua lähteä, niin mene yksin. Minusta kuulostaa siltä, että olet jostain syystä tottunut tilanteeseen, johon ei pitäisi tottua eli siihen, että mies syyllistää sinua omasta tilanteestaan ja valinnoistaan. Viittasit hänen sanomisiinsa, jotka olet halunnut unohtaa, mielestäni parisuhteessa ei kannata aina kääntää "toista poskea" vaan kannattaa pitää huoli siitä, että voi hyvin ja saa tukea puolisoltaan myös siksi, että vanhempien parisuhde on lapsen koti. Riitaisasta parisuhteesta kärsivät kaikki, myös lapsi.

        En ymmärtänyt, mitä tarkoitat uskonnollisen vakaumuksen vaikutuksella perhe-elämään. Viestisi tuo vain mieleen parisuhteen, joka on pahasti jumissa, koska toinen ei haluakaan elää yhdessä. Jos näin on, niin sehän ei ole mitenkään sinun vikasi, vaan miehen omalla vastuulla. Voi olla myös niin, että perhe-elämän vaativuus on yllättänyt miehen ja hän kääntää vihan ja turhautumisen siitä sinuun kantamatta vastuuta omista tunteistaan ja reaktioistaan. Voi olla niin, että hän ei koskaan haluakaan sitoutua perhe-elämään sillä tavalla kuin toivoisit, joten tästä kaikesta pitäisi päästä juttelemaan yhdessä asiantuntijan kanssa niin että pääsisitte eteenpäin.

        Se, miten kuvaat tilannetta ensimmäisessä viestissäsi tuo vahvasti mieleen kysymykset, jotka esitin, jotka mielestäni kannattaa esittää itsellesi: onko tämä mies hyväksi minulle? Onko tällainen perhe-elämä hyväksi lapselle? Jos vastaus on ei, niin kannattaa hakea apua. Vaikka päätyisitte erossa asumiseen, niin keskustelu ammattilaisen kanssa pariterapiassa auttaa selvittämään tunteita ja ajatuksia sekä tekee eroamisesta helpompaa. Lapsen etu on kaikessa myös tärkeää ottaa huomioon.


      • nytonpakkokysyä
        avioero_vai_ei kirjoitti:

        En koskaan pakottanut tai painostanut miestä naimisiin kanssani. Hän itse kosi. Jos hän olisi sanallakaan ilmaissut ennen avioliittoa, ettei hän halua perhe-elämää, niin miksi olisin avioitunut sellaisen miehen kanssa. Ja hän myös tiesi ennalta uskonnollisen vakaumukseni, joka vaikuttaa valintoihini (aborttikielteisyyteni, näkemys perhe-elämästä).

        Pakko kysyä, että keskustelitko miehesi kanssa myös lapsista ennenkuin menitte vihille? Perhe on myös kaksi ihmistä. Jos sulla on uskonnollinen vakaumus, niin eikö se anna myötä siinä, että eroat ja elät onnellista elämää lapsesi kanssa ilman aviopuolisoa? Eikö se, johon uskot, halua että äiti ja lapsi ovat onnellisia?


      • 2322
        nytonpakkokysyä kirjoitti:

        Pakko kysyä, että keskustelitko miehesi kanssa myös lapsista ennenkuin menitte vihille? Perhe on myös kaksi ihmistä. Jos sulla on uskonnollinen vakaumus, niin eikö se anna myötä siinä, että eroat ja elät onnellista elämää lapsesi kanssa ilman aviopuolisoa? Eikö se, johon uskot, halua että äiti ja lapsi ovat onnellisia?

        Samaa mieltä. Aloittaja kertoi, että mies tiesi hänen näkemyksensä perhe-elämästä eikä mies sanonut ettei perhettä halua, mutta kyllä silti jää kysymys eikö ole ollenkaan keskusteltu siitä mitä mies elämältään haluaa? Oletettu vaan, että perhe-elämä käy, kun toinen ei sitä erikseen kiellä? Outo lähtökohta avioliittoon minusta. Meillä puhuttiin lapsista heti 2 kk tutustumisesta ja minulle oli täysin selvää, ettei mitään häitä tule ellei tässä asiassa olla selkeästi samoilla linjoilla.


      • mies_ei_halua_perhettä

        Avioituessaan kanssani mieheni otti vapaaehtoisesti itselleen isäpuolen roolin. Kyllä minun mielestäni mieheni olisi pitänyt ymmärtää, että en minä lapsettomaksi tule avioitumalla. No, häntä on kovasti pohdituttanut avioero, koska hän kokee elämän lapsiperheessä liian kuormittavaksi itselleen. Hän ei kykene kokemaan onnea kuormittavuuden keskellä. Vaikka oma elämänikin on ja on ollut kuormittavaa ja olen pääosin joutunut luopumaan kaikesta "omasta ajasta", niin olen kyennyt kokemaan onnea lapsista ja heidän olemassaolostaan, joten se tuo vastapainoa elämän kuormittavuuteen. Sen vuoksi jaksan ja selviän. Mieheni taas ei jaksa, koska häneltä puuttuu tuo kokemus siitä, että yksistään lapsen olemassaolo tuo onnen tunnetta, vaikka muut asiat jäisivätkin sairauksien ja arjen raskauden varjoon. Mieheni on varmaankin masentunut. Koska hän subjektiivisesti kokee minut syyksi hänen masennukseensa, niin en kykene häntä tukemaan, ja olen sen takia pohtinut vakavasti, että hän todellakin voisi olla onnellisempi poissa luotani. Avioero jättäisi minut yksinhuoltajaksi, mutta tiedän, että se ei ole elämän loppu, mutta tietysti arki tulisi vaikeammaksi ihan käytännön tasolla.


      • annahänenmennä
        mies_ei_halua_perhettä kirjoitti:

        Avioituessaan kanssani mieheni otti vapaaehtoisesti itselleen isäpuolen roolin. Kyllä minun mielestäni mieheni olisi pitänyt ymmärtää, että en minä lapsettomaksi tule avioitumalla. No, häntä on kovasti pohdituttanut avioero, koska hän kokee elämän lapsiperheessä liian kuormittavaksi itselleen. Hän ei kykene kokemaan onnea kuormittavuuden keskellä. Vaikka oma elämänikin on ja on ollut kuormittavaa ja olen pääosin joutunut luopumaan kaikesta "omasta ajasta", niin olen kyennyt kokemaan onnea lapsista ja heidän olemassaolostaan, joten se tuo vastapainoa elämän kuormittavuuteen. Sen vuoksi jaksan ja selviän. Mieheni taas ei jaksa, koska häneltä puuttuu tuo kokemus siitä, että yksistään lapsen olemassaolo tuo onnen tunnetta, vaikka muut asiat jäisivätkin sairauksien ja arjen raskauden varjoon. Mieheni on varmaankin masentunut. Koska hän subjektiivisesti kokee minut syyksi hänen masennukseensa, niin en kykene häntä tukemaan, ja olen sen takia pohtinut vakavasti, että hän todellakin voisi olla onnellisempi poissa luotani. Avioero jättäisi minut yksinhuoltajaksi, mutta tiedän, että se ei ole elämän loppu, mutta tietysti arki tulisi vaikeammaksi ihan käytännön tasolla.

        Lapsi ei olekaan miehen oma? Et siinä tapauksessa voi asettaa miestä samalla tavalla vastuuseen lapsesta. Jos hän ei pysty elämään teidän kanssanne perheenä niin anna hänen mennä.


      • mies_ei_halua_perhettä

        On meillä yhteinen lapsi eli mieheni on myös isä :).


    • mekkk

      LAitappa mies valitsemaan joko perheelämä tai sitten ero ja tuon ikäiselle riittää kun kerran kuussa niitä kavereita tapaa ja muu aika on perheelle tai sitten eroatte koska tuollainen avioliitto on ihan hanurista. Rupea nakittamaan niitä hommia miehellesi ja et itse tee niitä ollenkaan eli mies saa pyykätät omat vaatteensa ja jos ei tee ruokaa niin älä tee sinäkään hänelle ja niin edelleen ja mies herää tai sitten ei. Eikö tuohon ikään mies ol jo tarpeeksi matkustellut ja miksi ette matkustele perheenä koska sekin pon mahdollista.

    • 98498384

      Olen pahoillani, että miehesi ei suostu kantamaan ottamaansa taakkaa. Harkitse, mikä on paras jatkosuunnitelma lapsenne kannalta ja menettele sen mukaan.

    • klklkl

      Elämä ei nyt ole reilua ja kaikilla ei käy tuuri puolison valinnan kanssa. Vaimoni taas ei ole ollut kiinnostunut lasten hoidosta. No voi sitä hoitaa itse sen sitten.

    • Dirkkki

      Menittekö siis vanhoina naimisiin..oliko lapsia entusestään?

    • Hh9

      Itse uskovaisena ymmärrän aloittajaa. Kaikki yleensä neuvoo eroamaan kun on vaikeaa, ei saisi puhua koskaan ongelmista. Avioero on syntiä ilman huorintekoa. Me ei haluta siunausta pois yltämme. Synnillä ei ratkaista ongelmia kuten tämä maailma tekee. Mutta Jumala ri ole tarkoittanut meitä avioliittoon uskostaosattomien kanssa.

      • ihmeuskontoja

        Todella ahdasmielinen on sellainen usko ja uskonto, jossa avioeroja ei hyväksytä muun kuin uskottomuuden takia. Entä jos toinen on väkivaltainen tai käyttää lapsia seksuaalisesti hyväksi? Eikö riitä syyksi avioeroon? Entä jos toinen on murhaaja tai muuten rikollinen? Eikö sekään ole syy?
        Tottakai ongelmat pitää pyrkiä ratkaisemaan mutta ei kai se satuolento, johon säkin uskot, ole tarkoittanut että ihmisen elämä on kärsimystä huonossa liitossa? Eikö se halua, että ihmiset on onnellisia ja elämä on tasapainoista ja antoisaa?


    • Oppeliini1

      Miehesi siis viettää sinkkuelämää vaikka on perheellinen?

      Miksi ihmeessä sinä et mene lapsenne kanssa häenen valitsemilleen matkoille mukaan!?
      Kuka teitä kieltää jakamasta loma-aikaa yhdessä, perheenä?!
      Miksi et kutsuisi miehen kavereita vaimoineen ja tyttöystävineen viettämään iltaa tai viikoloppuja silloin tällöin kotonanne sinun, lapsenne ja miehesi kanssa?

      Olisiko hyvä muistuttaa miestäsi että sinä, naisena, et yksin pystynyt saamaan lastanne alkuun " se oli meidän yhteinen tulos".

      Aivan rauhallisella äänellä ILMOITA miehelle että te kumpikin yhdessä olette VALINNEET toisenne ja lapsenne. Nautitaan tästä ajasta perheenä nyt kun lapsemme vielä on täysin meistä riippuvainen. Emmehän me voi häntä takaisinkaan lähettää joten let's make the best of it!

      Tuon pitäisi auttaa tilannetta jo paljon!

      • arvailuja

        Minulle taas (valitettavasti) tuli mieleen että ei se huorinteko avioeron syynä tässäkään keississä mahdoton ole. Eli vaimo ehkä on liiankin sinisilmäinen miehen matkustus- ja kaveriasioiden suhteen. Joskus esim. yllättävä sukupuolitauti antaa uutta mietittävää.
        Aloittajana tekisin oikeat johtopäätökset nykyisen miehen sopivuudesta isäksi ja aviomieheksi, ja seuraava puoliso voisikin olla uskonveli tai joku kiltti mies muuten.


      • avioero_vai_ei

        Tämä asia on pohdituttanut itseänikin kyllä. Mutta minulla ei ole todisteita puoleen eikä toiseen. Totuus on, että en tiedä. Mutta välillä huoli asiasta on herännyt minussa, ja silloin olen epäillyt miestäni, vaikka ei ehkä olisi ollut aihetta. Olen yrittänyt olla ajattelematta asiaa, mutta huoli nousee esiin kyllä herkästi silloin, kun mies tulee vasta aamutunteina kotiin. Toisaalta voihan olla, että hän ei ole lainkaan edes tekemisissä naisten kanssa, vaan ovat kavereiden kesken.


    • eivoi

      Ehdottomasti ero, ellei keskustelut tuota mitään tulosta ts. muutosta miehen käytökseen, sillä et sinä jaksa elää jatkossa tuollaisessa suhteessa, jossa on jo epäily uskottomuudesta ja olen itse jo iäkkäämpi nainen ja kokemuksesta tiedän, että uskottomuudelta tuo miehen käytös vaikuttaa ja vaikkei toista naista olisi kehissä, niin erittäin itsekästä ja sanoisin jopa narsistista käytöstä mieheltäsi. Ota härkää sarvista...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe