Akunvaihto itse 2006 malliseen autoon, uskaltaako?

AkunVaihto

2006 Primera P12. Voiko tulla ongelmia akun vaihdossa jos ei ole laturia käytössä? Kerran olen muutama vuosi sitten irrottanut joksikin aikaa miinusjohdon jonkun sähkölaitteen vaihdon ajaksi ja silloin vain radio, trippimittari ja huoltovälimittari nollaantuivat, ei kai hieman pidempiaikainen irrotus ja molemman kaapelin irtiotto sen kummempia voi tehdä lähinnä ajonestolle tai keskuslukitukselle?

13

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Menovesi

      Akun vaihdossa käy ihan samalla lailla kuin edellisellä kerralla. Sillä ei ole merkitystä että nyt joudut irroittamaan molemmat kaapelit. Eikä silläkään, että nyt kestäisi kauvemmin jänttemyys tila. Tämähän välttyisi sillä, että kytket apukaapeleilla toisen akun rinnan.

    • Pidempiaikainen irrotus saattaa aiheuttaa virheilmoituksia tietokoneelta, joten kannattaa kytkeä ylläpitojännite toiselta akulta(yllä mainittu) tai verkkovirtakäyttöisellä akkulaturilla. Uudempien ajoneuvojen järjestelmässä on toimintoja, joissa on oltava jännite jatkuvasti, koska osa tekniikasta voi vaikuttaa käynnistykseen ja sitä kautta muuhun käytöön liittyvän tekniikkaan.

    • Menovesi

      Edellinen kirjoittaja puhui täyttä asiaa, mutta kohta "verkkovirtakäyttöisellä akkulaturilla." vaatii hiukan täydennystä. Tässä on se vaara olemassa, että kun akkulaturi on kytketty akun kaapeleihin, niin tässä vaiheessa kaikki on vielä OK. Mutta jos auton ohjausyksikkö on ehtinyt menemään lepotilaan, ja nyt irrotetaan akkukaapeli akusta, voi jännite nousta yli 20 voltin. ( tämä jännitteen nousu selviää oheisen linkin jutun viimeisestä kappaleesta)
      http://www.kolumbus.fi/~mirian77/laturinviri.pdf
      Tuo jännitteen nousu on niin helposti torjuttavissa, että pitää auton ovan auki jolloin sisävalo syttyy ja tämä pieni kuorma akkulaturille syö sykkivän tasavirran huiput pois.
      Suurin mittaamani akkulaturin tyhjäkäyntijännite on ollut 23,6 Volttia.

    • Entinentunari

      Tuli tuosta jutusta kouluaika mieleen kun leikittiin akkulaturilla. Laitettiin laturin johdot oskilloskooppiiin, ja katsottiin jännitteen käyrää. Sitten alkoi leikkiminen, vetästiin laturin vekkovirtajohto irti pistorasiasta, ja nähtiin miten suuri jännitepiikki tuli milloinkin. Välillä tuli suuri piikki ja välillä ei juuri lainkaan. Kun tätä sitten opettajalta kysyttiin, niin selitti, että piikin suuruus riippuu siitä, mikä on vaiheen siniaallon sen hetkinen tila. Kun opettaja ei ollut katsomassa, niin alettiin kilpailemaan kuka saa suurimman piikin aikaan. Tehtiin niin, että laitettiin laiturin virran syöttö johdon päitä räpsimällä, tuloksena oli laturin diodien hajoaminen kun onnistuttiin saamaan virran katkaisu juuri siniaallon huipulle.
      Tässähän on sama tilanne kuin puola ja katkojan kärjet sytytysjärjestelmässä. Voi vain kuvitella mitä jos akkulaturi olisi pitämässä jännitettä yllä auton akun vaihdon aikana ja laturin verkkovirta katkaistaisiin kun siniaalto on huipussaan.

    • itseEiKannata

      Akkuliikkeet on sitä varten, että he vaihtavat akun oikein ja kantavat siitä vastuun jos jotain menee pieleen. Eikä siitä vaihdosta joudu käytännössä maksamaan juuri mitään, vaan ainoastaan akun hinnassa pienen lisän.

    • Nissan.mekatsu

      Eku saattavat vaurioitua jos et ennen akunvaihtoa deaktivoi niitä. Vaatii mittarin sitävarten.

    • AkkuVaihdettiinTalvella

      Useimmissa autoissa akun vaihto ei aiheuta muuta haittaa, kuin 1. polttoainejärjestelmän tietokone nollautuu. Tämä aiheuttaa ylimääräisiä saastepäästöjä noin 5 ensimmäisien ajokilometrin matkalla. 2. Radion turvakoodit ja ohjelmoidut asemat unohtuvat. Ovien keskuslukitukset, osamatkamittarit eivät yleensä sekoa, (näin siis useimmissa automerkeisssä).

      • tosi-on-tämä

        Joissain autoissa menee ajonesto päälle. Apu siihen vaivaan löytyy merkkiliikkeeestä.


    • jakamiesakunvaihtaa

      Miksi ihmisen pitää olla niin tyhmä ettei ymmärrä käyttää akkuliikkeen tms. palveluita. Itse vaihtamalla ei säästä käytännössä mitään ja mahdollisista ongelmista vastuu jää täysin itselle.
      Ehkä se on miehekästä ja voi pitää itseään mestariasentajana kun saa akun paikoilleen, wauh!

      • Akun_saa

        ostettua muualta niin paljon edullisemmin että kannattaa pysyä kaukana merkki- tai akkuliikkeistä.


      • EKA_VASTAUS

        AKKUJA on muuallakin kuin merkkiliikkeessä, mutta niissä on vain tarra eikä yhtään tiedä mikä merkki ja seuraavana vuonna on toisenmerkkinen tarra. Eli kannattaako säästää marketista ostaesa 20-30 e, eli alle 10 euroa vuosi. Ei kannata.

        Toki merkkiakuissakin valmistaja muuttuu joka vuosi, useimmiten, mutta merkkiakuissa on kuitenkin erilaisia vaatimuksia laadun suhteen ja takuukin on usein 3 vuotta.

        Kaikkein kallei on VARTA ja sellaiset, niitä en ostaisi koskaan, sillä olen saanut huonoja ja taistellut ongelmien takia pari viikkoa että sai vaihdettua kunnolliseen. Toki minulta pyydettiin anteeksi mutta se ei lohduttanut kun kävin 3 kertaa taksilla töissä ja 3 kertaa myyjäliikkeessä.


      • wertyuiopå

        "Miksi ihmisen pitää olla niin tyhmä ettei ymmärrä käyttää akkuliikkeen tms. palveluita."

        toiset haluaa ymmärtää useista asioista eikä ole yhden ammatin taitaja, peukalo keskellä kämmentä.



        Jokaisen pitää jostain säästää, ehkä sinun ei tarvitse kun et ymmärrä asioita.


    • TOKA_vastaus

      kahteen PRIMERAan 2005 1,6 bensa olen vaihtanut 10 v aika useita akkuja. Eli voi vaihtaa aivan juoletta. Mutta kello pitää ajastaa uudellleen, ei muuta.

      Mutta vielä pari seikkaa, mun mallini kuluttaa virtaa jos on ovet auki ja tallissa. Eli kun pidin useita päiviä ja ajoin välillä ulos jotta saan toisen auton talliin, akku tyhjeni ja nykyiset akut tuhoutuvat kun tyhjenevät muutaman kerran.


      Toinen seikka, min ostin Toyota corolla avensis akun, se on LYHYEMPI ja KORKEAMPI, kun on sellainen on vasen ajovalopolttimo helpompi vaihtaa. Mahtuis vielä korkeampikin, eli kannattaa katsoa myös merkkiakkuja, sillä vaatimukseni oli 55 Ah ja kylmäpurkausvirta on tärkeä ja sen on oltava kunnolla yli 500 kai 560.

      Ja merkkiakkujen puolustajana, sain aina akun joka oli tullut kauppaan 1-2 kk takaperin ja se oli pahvipaketissa, niissä oli aina päivämäärä, markettien akkuja on, samoin akkuliikkeissä myös jopa 1 v vanhoja. Ja kuten kirjoitin nykyakut pitäisi ladata 2 kertaa kk eikä antaa purkautua 20 % jos on merketissa, ei niitä kukaan hoida.

      meillä oli kaksi samanlaista 2005 sekä vanhuksilal että lapsilla joita molempia pidettiin yli 10 v ja yli 190 000 km/auto

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3470
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2922
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2810
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2698
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2604
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2405
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      234
      1981
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1837
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      42
      1743
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      157
      1632
    Aihe