Vuokralla asuesani minun ei tarvitse maksaa alati kohoavaa kiinteistöveroa, myyntivoittoveroa, varainsiirtoveroa tai muitakaan veroja.
Jos vaikka jääkaappi tai hella hajoaa, ei hätää, soitan vain vuokraisännälle ja hän hankkii minulle uuden.
Ei mitään yllätysmenoja siis, kuten omistavalle portaalle. En halua maksaa yhtään ylimääräistä veroa.
Siksi viisaasti vuokralla. Sitä paitsi jos nyt jättää ostamatta kalliin kupla-asunnon, tekee myöhemmin ison tilin - puhtaana käteen.
Vink vink kaikille verosuunnittelusta ja pitkän tähtäimen sijoittamisesta kiinnostuneille.
Vuokralla ei kiinteistöveroa tai yllätyskustannuk
36
100
Vastaukset
- lyhyttähtäin
Onko omistus-asunto lyhyentähtäimen sijoitus?
- ViisasVuokralainen
Luepa nyt mitä sanoin:
"Vink vink kaikille verosuunnittelusta ja pitkän tähtäimen sijoittamisesta kiinnostuneille."
Se on pitkän tähtäimen sijoitus, kuten myös asunnon ostamatta jättäminen ja vaikkapa kultaan sijoittaminen.
Täytyykin käydä laskemassa harkot. - Lisää_vinkkejä
ViisasVuokralainen kirjoitti:
Luepa nyt mitä sanoin:
"Vink vink kaikille verosuunnittelusta ja pitkän tähtäimen sijoittamisesta kiinnostuneille."
Se on pitkän tähtäimen sijoitus, kuten myös asunnon ostamatta jättäminen ja vaikkapa kultaan sijoittaminen.
Täytyykin käydä laskemassa harkot.Minä kyllä maksan mielelläni myyntivoittoveroja. Silloin on omaan taskuun jäänyt puhtaana yli kaksinkertainen määrä rahaa. Oman asunnon myynnistä muuten jää kaikki, sillä sitä ei veroteta.
- ViisasVuokralainen
Lisää_vinkkejä kirjoitti:
Minä kyllä maksan mielelläni myyntivoittoveroja. Silloin on omaan taskuun jäänyt puhtaana yli kaksinkertainen määrä rahaa. Oman asunnon myynnistä muuten jää kaikki, sillä sitä ei veroteta.
Tässä huomaa, ettet ole laskenut kokonaisuutta.
Ensin teet palkkatyötä ja maksat siitä veroa 40%
Sitten ostat asunnon ja maksat 4% varainsiirtoveroa
Vajaan 2 vuoden aikana maksat kiinteistöveroa 10%
Sinä aikana hajoaa hella ja jääkaappi jotka maksat itse ja joiden hinnassa on alvia 24%
Myyt ja maksat myyntivoittoveroa 30%
Veroa olet maksanut ihan jumalattomasit ja käsissä märkäiset rakot.
Olet vielä velkaa kun myyt.
Minä taas olen vain tuhnutellut rauhassa ja ostankin talon pois jonka jouduit ahdingossa myymään. - hauskajuttu
ViisasVuokralainen kirjoitti:
Tässä huomaa, ettet ole laskenut kokonaisuutta.
Ensin teet palkkatyötä ja maksat siitä veroa 40%
Sitten ostat asunnon ja maksat 4% varainsiirtoveroa
Vajaan 2 vuoden aikana maksat kiinteistöveroa 10%
Sinä aikana hajoaa hella ja jääkaappi jotka maksat itse ja joiden hinnassa on alvia 24%
Myyt ja maksat myyntivoittoveroa 30%
Veroa olet maksanut ihan jumalattomasit ja käsissä märkäiset rakot.
Olet vielä velkaa kun myyt.
Minä taas olen vain tuhnutellut rauhassa ja ostankin talon pois jonka jouduit ahdingossa myymään.Siis kehut vuokra asumisen helppoutta silti mainitset että ostat asunnon joltain pois ja tieten tahtoen ottaisit kiinteistöveron, ylläpidon ja laitteiden haninkinnan kustannukset harteillesi myyntivoiton kera. Mikä kommenteissasi meni pieleen??
hauskajuttu kirjoitti:
Siis kehut vuokra asumisen helppoutta silti mainitset että ostat asunnon joltain pois ja tieten tahtoen ottaisit kiinteistöveron, ylläpidon ja laitteiden haninkinnan kustannukset harteillesi myyntivoiton kera. Mikä kommenteissasi meni pieleen??
Tää feikki (ViisasVuokralainen) on numerotrolli eikä viisas ollenkaan ☻☻☻
Yritän miettiä että mitä asumisissani on hajonnut viimeisten 30 v aikana.
Vuokralla junnuna:
Ei hajonnut kämpistä mitään, ei koskaan 6 v aikana.
Omistusasujana:
1kpl sähköpatterin termostaattikortti, hinta ehkä 60mk.
1 kpl saunan kiukaan vastus, otin naapurin romukiukaasta vaihdokin.
Ei normiasumisessa hajoa juuri kamaa, sellaisiin on turha varautua oikein mitenkään. Sitten on toinen juttu jos talossa on maalämpöpumppuja tmv. leluja. Silloin tuollaisessa 30 v. jaksossa rahaa palaa remontteihin hyvinkin 10 000 euroa.- ok-paavi
Pakko myöntää, että itsellä on mennyt selvästi enemmän rikki kaikenlaista, vaikka ei maalämpöpumppua olekaan.
Eli myönnän tosiaan, että onhan tämä 250 m2 ok-talossa asuminen selvästi riskialttiimpaa, kun pienessä yksiössä tuhnuttelu. Kuten esimerkistäsi on luettavissa, yksiössä asuu ns. huoleton hulivili.
Ei toisaalta ole naisia tai lapsiakaan mistä pitäisi huolehtia. Makailee siinä vain hetekalla ja kirjoittelee nettiin. Jos jotain joskus hajoaisi, niin se korjataan, hinnasta viis. Tosin kahdeksan vuoden aikana on hajonnut ainoastaan vesipumppu, sen moottori, tosin eri aikaan sekä vastapainesäiliö. Reilu tonni noihin on mennyt. Samaan aikaan tämä OK-talollinen käyttää noin 10000€ avoautolla ajeluun vuosittain hupimielessä, sekä muuhun ilonpitoon. Nämä siis kesähupeja. Talvella ei avoautoilla, mutta silloin matkustellaan ja jos haluaa jotain tasoa, niin tonneja palaa silloinkin.
Näin siis OK-talossa. Sen minkä asumisessa säästää voi vihellellen laittaa omaan kivaan halunsa mukaan. Eikä tarvitse kitistä ihan joka asiasta koko ajan.
- Pöljä.vuokralainen
Vuokralainen maksaa kaikki taloyhtiön kulut korkoineen ja vuokra on paljon todellisia kuluja ja menoja suurempi. Näkee, miksi olet ajautunut vuokralaiseksi. Et tajua rahan päälle.
- trollix
"Vuokralla asuesani minun ei tarvitse maksaa alati kohoavaa kiinteistöveroa"
Maksat sen kiinteistöveron kohoavissa vuokrissasi, ei tämä mitään rakettitiedettä ole, mutta avaajan kaltaisille näinkin yksinkertaisten asioiden tajuaminen tuntuu olevan yllätävän vaikeaa.- TyperyydestäRokotetetaan
Vuokralainen maksaa kaikki asumiseen liittyvät kulut aivan itse vuokrassaan. Siihen kuuluvat lainanlyhennys vastike asunnon korjaukset talonyhtiön korjaukset vakuutukset verot extra menot. Tämän LISÄKSI vuokralainen maksaa vuokraisännälleen ylimmääräistä, jotta isäntä saa sijoitukselleen tuottoa.
Vuokralainen maksaa vuokraisännän asunnon pitkässä vuokrasuhteessa noin kolme kertaa velattomaksi. Lähtiessään hän vie tuulen huuhtoman pe*seensä ja pinon vuokrakuitteja mukanansa.
- tyhmä_kun_olen
Itse pöhkö olen asunut (Hki) vuokralla jo 17 vuotta. Nyt olisi asunto jo maksettu, mutta tuhlasin ylimääräiset autoihin ja en halunnut sitoutua asuntolainaan. Olisi kannattanut. Nyt työkavereilla alkaa olla maksetut asunnot ja pari suunnittelee aikanaan eläkkeläisenä muuttavansa Espanjaan myytyään asuntonsa/talonsa, niillä rahoilla sieltä saa asunnon ja jää vielä erotus elämiseen. Minä taas tulen asumaan vuokralla ja kituuttamaan pienellä eläkkeellä kurjana köyhänä ja luultavimmin leipäjono tulee sitten ainakin tutuksi. Säästöjäkään ei juuri ole, koska olen tuhlannut autonvaihtoihin...Neuvo: eläkää kuten minä en elänyt!
- Vuokralla.Parempi
Olethan saanut ajaa hienoilla autoilla, mitä työkaverisi eivät ole tehneet. Ei sitä vanhana niistä rahoista osaa nauttia.
- olet_kuningas
Leipäjonoissa saat ulkoilua raitista ulkoilmaa, et juo kallista ja epäterveellistä XO:ta joka päivä etkä syö rasvaista ja epäterveellistä ruokaa kuten kermaperunoita, hanhenmaksaa ja punaista lihaa yms. Keskivartalosikin pysyy hoikkana, Mitä herkkua se on asustella saman vanhan muijan kanssa kielitaidottomana Espanjassa?
Täyttä asiaa. Vuokralla tietää, mitä maksaa eikä tarvi maksaa mitään muuta.
Loput rahat menee viihteelle, ei jääkaappiin tai taloon. Kavereilta saa aina vippiä, kun tarvii.- trollit.heränneet
Kyllä sä olet joko trolli tai aivan jäätävä vajakki !.
Voi ristus, .........idiootti vuokralla.............just näin........... - Vuokralla.Parempi
Juuri näin. Olet niin oikeassa. Menot ovat ennakoitavissa ja loput rahat voi käyttää elämästä nauttimiseen.
- homman_nimi
Vuokralla.Parempi kirjoitti:
Juuri näin. Olet niin oikeassa. Menot ovat ennakoitavissa ja loput rahat voi käyttää elämästä nauttimiseen.
Mites tuon ottaa. Järkevämpää se olis tietenkin omassa asua kun jää paljon enemmän sitä ylimääräistä rahaa... mutta kun ei kaikki voi olla omistajia. Osan on pakko olla niitä torppareita. Ei maailma muuten toimi.
- remonteista
Muutin juuri viime vuonna pois kolmiosta, joka on rakennettu 1985, asuin itse siinä 1995 - 2015. Siihen teetin tuona aikana erilliseen vessaan remontin, jääkaappi oli vaihdettu ja astianpesukone. Kaikki muu: kiuas, keittiö, liesi alkuperäiset vuodelta 1985. Parketti vähän kellastunut mutta muuten loistavassa kunnossa. Seinät jossain vaiheessa maalattu/tapetoitu kertaalleen. Ihan hyväkuntoisena sen myin.
Kun siististi elää, ei mitään remontteja tarvita ellei nyt vaihtelun vuoksi halua kodin ilmettä muuttaa. Jääkaapin jokainen työssäkäyvä voi vaihtaa koska vaan, eihän se montaa sataa maksa. Kodinkoneet kannattaa muuten ostaa Ikeasta, ne on Whirpoolin tekemiä koneita ja Ikeasta saa niihin 5 vuoden takuun. Sama induktiotaso mikä maksaa Gigantissa 500 -600, maksoi Ikeassa 269 euroa.- Vuokralla.Parempi
Noh, sinä et niistä remonteista päätä vaan se on taloyhtiö. Putki-, ulkoseinä, katto- ja sähköremontit nyt joitain mainitakseni. Siinä sitä on ihmettelemistä, kun tulee 150 000 euroa lisää kämpän hintaan tuosta vain.
- typeryksiäRiittää
Vuokralainen on maksanut jo pariin kertaan nuo remppakulut isännälle. Kyllä siitä liikenee jo maksella. MUTTA hei, ei hän maksakkaan vaan maksattaa sen pikkuhiljaa vuokralaisella taas uudestaan. Pois voi muuttaa, mutta vuokranmaksaja tulee tilalle ja pois muuttanutkin alkaa sitten maksamaan uuden isännän asuntoa ja remontteja.
- Vuokralla.Parempi
typeryksiäRiittää kirjoitti:
Vuokralainen on maksanut jo pariin kertaan nuo remppakulut isännälle. Kyllä siitä liikenee jo maksella. MUTTA hei, ei hän maksakkaan vaan maksattaa sen pikkuhiljaa vuokralaisella taas uudestaan. Pois voi muuttaa, mutta vuokranmaksaja tulee tilalle ja pois muuttanutkin alkaa sitten maksamaan uuden isännän asuntoa ja remontteja.
Katsopas, remontin lähestyessä vuokralainen muuttaa pois. Hän on vapaa kuin taivaan lintu.
- kokonaiskulut
Itse ostin taannoin vanhan kerrostalokaksion (rak. -69..-71, en jaksa enää muistaa tarkalleen) ja asuin siinä 9 vuotta. Ostohinta 70 k€. Kylpyhuoneremontin tein ja maksettavaksi tuli myös julkisivuremontti sekä jääkaappi. 9 vuoden kulut suunnilleen:
- laina 43,2 k€ (tasaerä 400 €/kk)
- vastikeet n. 22 k€
- remontit 16 k€ (huom hinnat 10-15 vuoden takaa!)
- jääkaappi hajonneen tilalle 0,5 k€
Yht. 82 k€ eli keskimäärin 756 €/kk. Niinkuin näkyy, kodinkoneiden osuus kokonaiskuluista on hyttysen kusi meressä.
Piiitkillä, useiden vuosikymmenien jaksoilla suurimmaksi kulueräksi nousee itseasiassa vastike. Syystä että vastikkeen maksu ei lopu ikinä ja sillä on tapana nousta muutamalla prosentilla joka vuosi. Onneksi vuokralaisilla ei ole mitään vastaavaa rahareikää? ;-D Etenkään sellaista, joka on suuruudeltaan 3-4x tyypillinen vastike!
Vastaavan luukun olisi saanut vuokrattua alkuun ehkä 500 €/kk, mutta poismuuton aikaan vuokrapyynnöt jo 650 €/kk. Nykyään 800 €/kk. Vuokraan olisi uponnut 9 vuodessa luokkaa 60-62 k€ eli vuokra olisi tullut n. 21 k€ halvemmaksi?
Väärin! Kun huomioidaan myös varallisuuden karttuminen (myyntihinta miinus alkup. omarahoitusosuus välityspalkkiot, myyntivoittoahan ei veroteta yli 2 vuoden asumisen jälkeen) niin eipä asumiselle tullut hintaa keskimäärin kuin 500 €/kk. BTW, ensiasuntoni (yksiö) arvo nousi 2½ vuodessa enemmän kuin kerkisin törsätä lainan korkoihin vastikkeeseen = minulle maksettiin siinä asumisesta ;-D
Tämän varallisuuden karttumisen ansiosta ei ole tarvinnut loppuelämäksi jäädä samaan/samantasoiseen kämppään, vaikka se ehkä halvin ratkaisu olisikin. Max. 200 €/kk lisäpanostuksella (vuokraan verrattuna) "kasvoin korkoa" niin paljon, että seuraava kämppä olikin upouudesta talosta.
Toki vuokraloinenkin voi vaihtaa parempaan/uudempaan, mutta silloin kaksionkin vuokra pompsahtaa tonnin pintaan. - vuokraslummit
Katsopas, remontin lähestyessä vuokralainen muuttaa pois. Hän on vapaa kuin taivaan lintu.
> Katsopas, remontin lähestyessä vuokralainen muuttaa pois. Hän on vapaa kuin taivaan lintu
Eikä muutosta tule mitään kuluja, kun ei ole mitään omaisuutta mukaan otettavaksi?
Eikä tarvi maksaa kuukauden ajan kahden asunnon vuokraa?
Ei tarvi vetää nimeä alle uuteen sopimukseen, jossa on hyvin pienellä tekstillä vuokrankorotusehto "elinkustannusindeksi tai vähintään 4,5 % vuodessa"?
Tällainen ehtohan tarkoittaa, että 700 €/kk vuokra on 5 vuoden päästä VÄHINTÄÄN 850 €/kk vuokra. 10 vuoden päästä 1086 €/kk.
Lisäksi tietty se, että halvan vuokran talothan ovat pommikuntoisia sekä täynnä kaikenmaailman sekopäitä, känniördääjiä ja nistejä. Taitaa tämä muuttotarve useinkin syntyä siitä, kun yritetään näitä pakoon. - köyhien_selitykset
Noh, sinä et niistä remonteista päätä vaan se on taloyhtiö. Putki-, ulkoseinä, katto- ja sähköremontit nyt joitain mainitakseni. Siinä sitä on ihmettelemistä, kun tulee 150 000 euroa lisää kämpän hintaan tuosta vain.
> Siinä sitä on ihmettelemistä, kun tulee 150 000 euroa lisää kämpän hintaan tuosta vain.
Kun ei ole rahaa, kannattaa selittää pihlajanmarjat happamiksi.
Remonttikulut voivat kyllä nousta liki 150 000, mutta silloin puhutaan yli 100 m² asunnosta. Halvoissa lähiöissäkin tällaisen vuokra 1500 €/kk - ei ihan halpaa tämäkään. 10 vuoden vuokrat, sis. korotukset, noin 200 000 €.
Oikea vertailukohta on joku 30 m² yksiö. Tällaisissahan talosneroa esittävät vuokraloiset kyhjöttää, sossun tai vanhempiensa piikkiin.
Vuokra nyt 700 €/kk = 8,4 k€/vuosi ja sopimuksessa 4 %/vuosi minimikorotusehto. 10 vuoden vuokrat yht. 100 tonnia.
10 vuoden vastikemenot (150 €/kk korotukset) 22 tonnia. Putkiremontti 25 k€. Uusi jääkaappi 0,5 k€. Ehkä 100 tonnista vielä piisaa pariin muuhunkin remonttiin, Läskin isännän lainanlyhennyksiin ja veroihin? - remontit
kokonaiskulut kirjoitti:
Itse ostin taannoin vanhan kerrostalokaksion (rak. -69..-71, en jaksa enää muistaa tarkalleen) ja asuin siinä 9 vuotta. Ostohinta 70 k€. Kylpyhuoneremontin tein ja maksettavaksi tuli myös julkisivuremontti sekä jääkaappi. 9 vuoden kulut suunnilleen:
- laina 43,2 k€ (tasaerä 400 €/kk)
- vastikeet n. 22 k€
- remontit 16 k€ (huom hinnat 10-15 vuoden takaa!)
- jääkaappi hajonneen tilalle 0,5 k€
Yht. 82 k€ eli keskimäärin 756 €/kk. Niinkuin näkyy, kodinkoneiden osuus kokonaiskuluista on hyttysen kusi meressä.
Piiitkillä, useiden vuosikymmenien jaksoilla suurimmaksi kulueräksi nousee itseasiassa vastike. Syystä että vastikkeen maksu ei lopu ikinä ja sillä on tapana nousta muutamalla prosentilla joka vuosi. Onneksi vuokralaisilla ei ole mitään vastaavaa rahareikää? ;-D Etenkään sellaista, joka on suuruudeltaan 3-4x tyypillinen vastike!
Vastaavan luukun olisi saanut vuokrattua alkuun ehkä 500 €/kk, mutta poismuuton aikaan vuokrapyynnöt jo 650 €/kk. Nykyään 800 €/kk. Vuokraan olisi uponnut 9 vuodessa luokkaa 60-62 k€ eli vuokra olisi tullut n. 21 k€ halvemmaksi?
Väärin! Kun huomioidaan myös varallisuuden karttuminen (myyntihinta miinus alkup. omarahoitusosuus välityspalkkiot, myyntivoittoahan ei veroteta yli 2 vuoden asumisen jälkeen) niin eipä asumiselle tullut hintaa keskimäärin kuin 500 €/kk. BTW, ensiasuntoni (yksiö) arvo nousi 2½ vuodessa enemmän kuin kerkisin törsätä lainan korkoihin vastikkeeseen = minulle maksettiin siinä asumisesta ;-D
Tämän varallisuuden karttumisen ansiosta ei ole tarvinnut loppuelämäksi jäädä samaan/samantasoiseen kämppään, vaikka se ehkä halvin ratkaisu olisikin. Max. 200 €/kk lisäpanostuksella (vuokraan verrattuna) "kasvoin korkoa" niin paljon, että seuraava kämppä olikin upouudesta talosta.
Toki vuokraloinenkin voi vaihtaa parempaan/uudempaan, mutta silloin kaksionkin vuokra pompsahtaa tonnin pintaan.remontit 16 k€ <------ mitä tuo k€ tarkoittaa ? € ymmärrän, mutta mikä tuo k on ? Ikinä tuollaista merkintää ole nähnyt. Onko k = 000
remontit kirjoitti:
remontit 16 k€ <------ mitä tuo k€ tarkoittaa ? € ymmärrän, mutta mikä tuo k on ? Ikinä tuollaista merkintää ole nähnyt. Onko k = 000
Peruskoulukamaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kilo
- Vuokralla.Parempi
Ei kahta vuokraa tietenkään makseta päällekkäin, kun sovitaan muuttopäivät oikein.
Oma vuokranantajani on syvästi uskonnollinen vanhempi leskirouva, joka ei laita pienellä präntättyä sopimukseen. Vuokrakin on vain vähän vastiketta suurempi.- tärkein_unohtui
Unohdit sen perinteisen: vuokra on vain 350 €/kk eikä nouse ikinä, koska vuokranantaja on Uskovainen Mummo.
Ehkä halusitkin unohtaa... ettei käy ilmi, kuinka kauan olet rommausta odottanut. - EiIkuista
tärkein_unohtui kirjoitti:
Unohdit sen perinteisen: vuokra on vain 350 €/kk eikä nouse ikinä, koska vuokranantaja on Uskovainen Mummo.
Ehkä halusitkin unohtaa... ettei käy ilmi, kuinka kauan olet rommausta odottanut.No kun se uskovainen mummo muuttaa sinne taivaaseen, niin miten luulet vuokralle käyvän.
- vuokra-mummo
Ja on varmaan se sama legendaarinen sokea eläkkeellä oleva uskovainen opettaja mummo joka asuu saaressa ja käy vain sunnuntaisin kirkossa, vaikka koko saaressa ei edes ole koko kirkkoa. Näiltähän ne parhaat asunto ja autokaupat yleensä on tehty. Tuskin hyyryläis-ongelma tekee poikkeusta sen suhteen. Tuokin kämppä on varmaan samassa saaressa kuin mummokin, vaikka ensimmäistäkään kasarmia ei koko saaresta löydy.
- Vuokralla.Parempi
EiIkuista kirjoitti:
No kun se uskovainen mummo muuttaa sinne taivaaseen, niin miten luulet vuokralle käyvän.
Vuokranantajallani ei ole perillisiä, ja hän onkin vihjannut, että hän voisi jättää asunnon minulle.
- Velaton_asukas
Vuokranantajallani ei ole perillisiä, ja hän onkin vihjannut, että hän voisi jättää asunnon minulle.
Viisitoista vuotta olen seuraillut näitä vuokralaisten selityksiä ja tässä noustaan jo aivan uudelle tasolle. Ihan tavanomaistahan näissä tarinoissa on, että uskovainen mummo antaa vuokralaisen ensin asua kymmeniä vuosia alle kustannusten. Aivan uudelle tasolle nousee se, että lopuksi mummo vieläpä lahjoittaa asunnon vuokralaiselle.
Minäkin menisin vuokralle noilla ehdoilla, mutta kuvailemasi vuokraemännät taitavat olla harvinaisempia kuin rehelliset poliitikot. - Susihukkanen1
tärkein_unohtui kirjoitti:
Ehkä halusitkin unohtaa... ettei käy ilmi, kuinka kauan olet rommausta odottanut.Etteipä vaan ole kyseessä uskovaiseksi mummoksi naamioitunut Läski Vuokraisäntä1 ja sen SM-suuntautunut velipoika? Vähän kuin punahilkkasadussa.
Läski alkaa vaatimaan indeksikorotusta ja peiton alla ollut kapine ei ollut harjanvarsi. Vuokravelat peritään niin perusteellisesti, että lopussa kajastaa helvetin tulet vvuokralaisen silmistä.
- MonimutkainenJuttu
Useimmat vuokralaiset saavat asumistukea. Asumistuen taas maksaa työssäkäyvä vuokraisäntä ainakin osittain.
Ns. tukirahat maksaa työssäkäyvät veronmaksajat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.337977- 434563
- 324383
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1893579- 132763
- 312636
- 332389
- 442343
- 1642033
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise561733