Velkajärjestely kokemuksia?

Velkaa

Onko kenelläkään kokemusta velkajärjestelystä? Itse yritän siihen päästä, ja lisätietoa (asiallista) kaipaisin siihen liittyen :)

23

3710

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edhweufhurfirjik
      • perrrrrseeeeeestä

        Voi oliskin näin. Valitettavasti tiedän tapauksia jotka ovat saaneet järjestelyn ja pari päivää sen hyväksymisen jälkeen hehkuttavat julkisesti facessa shoppailua ja tuhlailua ym. Perseestä koko järjestely, sais lopettaa. Loiset hyödyntää nollaohjelmaa ja sit vipataan taas kaikki mitä irti saadaan kun tiedot joskus palautuu.


      • Ei kuitenkaan kaikki.


      • aac
        perrrrrseeeeeestä kirjoitti:

        Voi oliskin näin. Valitettavasti tiedän tapauksia jotka ovat saaneet järjestelyn ja pari päivää sen hyväksymisen jälkeen hehkuttavat julkisesti facessa shoppailua ja tuhlailua ym. Perseestä koko järjestely, sais lopettaa. Loiset hyödyntää nollaohjelmaa ja sit vipataan taas kaikki mitä irti saadaan kun tiedot joskus palautuu.

        Oma käsitykseni on, että velkajärjestelyn läpikäyneen on mahdotonta saada uutta velkaa ainakaan niiltä luotonantajilta, joille on ollut ennestään velkaa. Turvallinen olo siis kaikin puolin. Ensin säästetään rahat ja sitten ostetaan, sen on tämä prosessi opettanut. :)


      • perrrrrrrrseeeeeeeestäää

        Työni kautta olen valitettavasti todistanut toisin.


      • edhweufhurfirjik
        perrrrrseeeeeestä kirjoitti:

        Voi oliskin näin. Valitettavasti tiedän tapauksia jotka ovat saaneet järjestelyn ja pari päivää sen hyväksymisen jälkeen hehkuttavat julkisesti facessa shoppailua ja tuhlailua ym. Perseestä koko järjestely, sais lopettaa. Loiset hyödyntää nollaohjelmaa ja sit vipataan taas kaikki mitä irti saadaan kun tiedot joskus palautuu.

        Lakia pitäisi muuttaa, että enää ei ainakaan kulutusluottoihin myönnettäisi velkajärjestelyä.


    • aac

      Omani alkoi kesällä 2014. Nollaohjelma, joka kestää 5 vuotta. Hakemuksen jätin joulukuussa 2013, päätös tuli maaliskuussa 2014. Olin ulosotossa useamman vuoden. Velkaa oli noin 50000 e. Olen jo vanhempi ihminen, jolla ei enää työllistymismahdollisuutta. Täytyy sanoa, että todella merkittävä asia omassa elämässäni. Loppui vihdoin se kuolleen lehmän maksaminen! Suosittelen!

      • sxhsahhchwwew

        Suosittelet velkajärjestelyä? Kysehän ei ole sinun suosituksistasi, vaan velkajärjestelyyn pääsylle on tiukat edellytykset. Suurin osa ihmisistä joutuu maksamaan velkansa edelleen. Myös kulutusluotot.


      • aac
        sxhsahhchwwew kirjoitti:

        Suosittelet velkajärjestelyä? Kysehän ei ole sinun suosituksistasi, vaan velkajärjestelyyn pääsylle on tiukat edellytykset. Suurin osa ihmisistä joutuu maksamaan velkansa edelleen. Myös kulutusluotot.

        Tietysti edellytykset ovat tiukat, mutta itse läpäisin ne, joten oma tulevaisuuteni on valoisampi kuin aikoihin. Viisainta toki välttää ylivelkaantumista, mutta nykyään näyttää olevan monille vaikeaa.


    • velka666

      Velkajärjestely loppu 2015 kesällä, eli melkein vuosi oltu ns.kuivilla. Luottotiedot puhtaat omatiedossa ja Bisnodelle. Mutta lainaa en saa mistään, pankista turha kysyäkään vaikka luottotiedot on ok. ilmeisesti firmoilla on tiedot jossakin kun monet kytkeytyy toisaansa. Sinällään luottotietojen palautuminen ei ole vaikuttanut mitenkään, itseasissa se piina alkoikin vasta sen jälkeen kun jotkut saattaa ruveta penäämään lisäsuoritevelvollisuutta v-järjestelyn jälkeen. Velkajärjestellyssä parasta on se että loppuu perintäkirjeitten tulo, ulosottomiehen kirjeet ja haastemies ei tule oven taakse. Ja ne veronpalautukset saa pitää sen 3-5 vuoden aikana.

      • nytmeniöveriksi

        Siis täh?. Olet juuri päässyt kuiville ja nyt jo aloitat uuden kierroksen. Eikö ihminen koskaan opi. Sait jo yhden mahdollisuuden ja toista ei välttämättä tule. Lopeta velanotto.....


    • Velkaa

      Kiitos vastauksista! :) kuinka siis käytännössä velkajärjestely tapahtuu? Varaan siis ainakin tuloista ja menoista tositteet, mitkä kaikki huomioidaan menona? Asumiskulujen lisäksi sairaanhoitomenot? Alkuvaiheessa vasta siis kohdallani, ja käytännön tietoa kaipaisin :)

      • aac

        Itse laadin hakemuksen ulkopuolisen henkilön turvin, en siis velkaneuvojan kanssa. Lähdimme liikkeelle niin, että selvitimme mahdollisuuden sovintoratkaisuun kunkin velkojan kanssa. Se ei ollut mahdollista, joten sen jälkeen laadimme hakemuksen käräjäoikeuteen. Helpoin tapa on varata aika velkaneuvojalle, joka hoitaa paperisodan puolestasi. Edessä on pitkä ja tarkkuutta vaativa prosessi. Kaksi täydennyspyyntöä tuli itselleni hakemuksen tiimoilta. Kannatti kuitenkin ponnistella, sillä reilun kolmen vuoden päästä luottotietoni puhtaat ja velkasaldo nolla. :)


    • sörsessön

      auttaako velkaneuvoja ja voiko jo olla yhteydessä ennenkuin ulosotot alkaa.pitääkö kaikki menot kirjata ja mitkä pääsy kriteerit velkasaneeraukseen.tekikö tiukkaa.töissäkäyvä

      • aac

        Sörsselssönin kannattaa lukaista VJL:n luvut 3 ja 4. Niistä selviää pääpiirteissään, mistä järjestelyssä on kysymys ja mitä vaaditaan. Helpoin tapa on varata aika velkaneuvojalle, jos ylipäätään on ongelmissa velkojensa kanssa. Hän osaa kertoa heti, mitä on tehtävissä kenenkin kohdalla. Omasta kokemuksestani tiedän, että vj-hakemuksen laatiminen niin, että se todella menee läpi, ei ole todellakaan mikään läpihuutojuttu. Itselläni vaikutti puoltavasti se, kun velkahistoria oli jo pitkä, velkaa oli suhteettoman paljon maksukykyyni nähden, sillä ikäni puolesta en voi enää työllistyä. Olin myös maksanut velkojani koko ajan tunnollisesti ja vj:n myöntämisellä oli minulle suurempi merkitys kuin velkojille.


    • entyrittäjä

      Velkajärjestelyprosessiin liittyy nk. velkaantumishistorian laadinta.
      Keiden nähtäväksi kyseinen asiakirja päätyy? Onko esim. huomattavimmilla velkojilla oikeus saada se nähtäväkseen?

      • nähtävissä

        Kyllä, se tulee hakemuksen liitteenä velkojille.


      • kbkb

        Velkaantumishistoria on todellakin se kaikkein tärkein dokumentti, joten siihen kannattaa panostaa.


      • entyrittäjä

        No just joo. Tuota kertomustietojen päätymistä velkojille jo aavistelin keskustellessani velkaneuvojan kanssa aikaa varatessani puhelimessa. Hän totesi sellaisen ettei menopuolen selvityksiinkään riitä pelkät reseptit, vaan mukaan tulisi liittää lääkärilausunnot.
        Kohdallani terveystapahtumilla oleellinen merkitys, niin tilanteen syntyyn kuin nykytilanteeseen. Yksi kolmesta päävelkojasta on yksityisyrittäjä jonka tiedän varsinaiseksi kielikelloksi. Tuntuu kohtuuttomalta jos minulle hyvin ykstyisasiana olevat terveystiedot päätyvät hänen tiedoksi. Samantein voisin ne eri medioissa koko kansalle julkistaa.


    • Mama77

      Minulla sama edessä kuin ap:lla. Eli kysymyksiä pyörii päässä.
      Jos puoliso lähtee kesken ohjelman opiskelemaan, niin eikös silloin oma maksuvaranikin lasketa uudestaan eli se pienenee huomattavasti? Meillä kaksi lasta ja mies tällä hetkellä hyväpalkkaisessa työssä, mutta saattaa olla, että vuoden kuluttua hänen tulonsa tippuvat noin 4500€ kk:ssa noin 1500€: oon parin vuoden ajaksi. Tietääkö kukaan miten vaikuttaa?

    • Helpottunut

      Hei vaan 2,5 vuotta kesti asiankäsittely kaupungin velkaneuvojan erheisiin meni 1v kun niitä oikeusaputoimiston kanssa seviteltiin.Nyt alkoi 12v asunnonsäästävä matka.Pääpiirteittäin 4 henkinen talous 2 aikuista 2 lasta omaan käyttöön saa jäädä about 200e viikko sillä normi lääkärit,harrastukset työmatkat 50e kk yli menevät voi yrittää vähentää ruuat autonvakuutukset jos saa auton pitää ym elämisee puhelimiin jne.Siinä on paljon kaikenlaisia kiekuroita helpompi tietysti jos sillä joka ei hae saneeraukseen on isommat tulot silloin voi toisaalta joutua maksamaan suuremman osuuden asumis ym kuluista. Velka alkoi sairastumisesta n 20000 se paisui muutamassa vuodessa 60000 oikeuskulut korot jne jne.n165 E saa tuloja olla yli kuukaudessa lopuista 50 % eri tilille moni on jättänyt sen hoitamatta ja lisäsuoritus on tullut ja uusi velkaantuminen ja tämän mahdollisuuden saa vain kerran yleensä.Takaajille kaatuu velat niskaan ja kanssa velallisille iso osa.Ihana rauha vallannut mielen 57v olen kun vapaudun.Lapset kun muuttaa pois tietysti tuo 200e kuussa pienenee .Pääsy velkasaneeraukseen ei ollut vaikea, kunhan on ihan tosissaan asian kanssa ja on selkeä syy.

      • hahhwwhwh2

        ”Takaajille kaatuu velat niskaan ja kanssa velallisille iso osa. Ihana rauha vallannut mielen.”

        Voin hyvin kuvitella. En tosin ymmärrä, miten velkaannuit enimmäkseeen vasta sairastumisen jälkeen. Eikö juuri silloin pitäisi sopeuttaa omaa taloutta pienentyneiden tulojen takia?


    • Helpottunut

      No minulla ei ollut onneksi takausvelkoja eikä kanssa velallisia.Akuutti käsiallergia vei minut pois yrityselämästä ja työelämästä.Olin satsannut kaiken omaisuuteni tuoreeseen yritykseen.Shokkivaihe kesti vuoden , luulin että en enää kykene mihinkään työhön.Muutamassa vuodessa työasiat löytyi uomilleen ja käsillä pystyi taas tekemään.Para-aikaa minulla on 3 työnantajaa.Hulluin työvaihe oli 00-05 menin töihin perheeseen sieltä alotin 09-15 seuraavan työn ja sieltä siirryin 16-19 seuraavaan sit kotiin lasten ja perheen luo ja taas yöllä töihin.Tosin siinä oli 2 vapaata viikossa.Silläkään ei saanut kirittyä taloutta.Jos olisin ollut viisas olisin hakenut takuusäätiön lainaa ja muuta apua.Asia oli niin shokki ja uusi asia olen aina maksanut laskuni ajoissa ja pitänyt talouden kunnossa autolaina yhtiönvastike lähti laahaamaan siitä alkoi.Turhaa surin asioita 5 vuotta kaikki järjestyi kuitenkin.Surkuhupaisaa on vain se ,että nyt sairastuinkin vakavemmin juuri kun asiat taloudellisesti on paremmin,Velkojen maksamattomuuden kykenemättömyys on ihan kauhea tilanne yöt ja päivät niitä miettii ja kokee menettäneensä ihmisarvon.Siksi avun hakeminen heti olisi tärkeää, vaikka siinä helposti iskee paniikki elää päivästä päivään ja yrittää ostaa lapsille ruokaa.Sitä tunnetta ei ymmärrä ennen kuin on sen kokenut.Myönnän ajatelleeni ennen, että kyllä se ihmisestä itsestä on kiinni ja jokainen on vastuussa millaista elämää elää.Jos jotain hyvää tässä on ihmisenä kasvoin henkisesti ja jotenkin näen elämän erinlaisena turha tyytymättömyys jota joskus oli muuttui nöyräksi kiitollisuudeksi.Haaveena olisi päästä joskus kokemusasiantuntijaksi ja auttaa omalla tarinalla muita.Velkaantuminen eristää ihmistä jos vaikka työporukka lähtee kahville, eipä siinä lähdetäkkään 5e pullakahveja messiin juomaan, sillä saa jo 2 pakkaa kaupasta.Sitten kun katsoo laajemmin meitä on paljon ihan samassa tilanteessa näinä päivinä, ja paljon on eri tilanteessa eikä he koskaan osaa asennoitua ihan tilaanteeseen eikä tarvitsekkaan.Satuttavinta on lapsien ulkopuolelle jääminen monesta elokuvat, maksulliset harrastukset muotivaatteet,Kirppareita onneksi on :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe