Mitä tapahtuu?

T.Typpi

500 pv ansiosidonnaista takana, lisäpäiviin ei oikeutta. Ikää 61 v., laitetaanko minut TYPiin?

33

645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläkeodottaa

      Etkös sinä ole sen ikäinen että parin vuoden päästä jo pääset eläkkeelle? En tiedä viitsivätkö laittaa mihinkään typpeihin tuon ikäisiä kun eläke jo häämöttää ihan kulman takana.

    • Liitoraitainen

      Sinua ei laiteta typpiin, et sinä sinne pääse. Ikärasismia tai ei, mutta sinä olet liian vanha. Koeta keksiä jotain muuta tekemistä elämääsi. Toisaalta olet kyllä Rietua 10 vuotta nuorempi, joten voisit kokeilla laulamista ja lavakeikkoja. Sä oot kuusikymppinen, sä oot kuusikymppinen, takana on kova putki rilluvuosien ja siihen malliin. Lykkyä tykö.

    • T.Typpi

      Oolrait,,,ei hassumpi idea "kuumakuuskymppinen" uus listalaulaja, jepjep

    • 11plus17

      Sinähän olet jo eläkeputki-iässä. Siitä vaan putkeen odottamaan vanhuuseläkettä ansiosidonnaisen suuruisella tuella.

      • luemitäsanoo

        Aloitusvietissä sanottiin, ettei lisäpvoikeutta ole!


    • Tääonniintätä

      Pasa tilanne. Valitettavasti olet ns. kusessa :(.
      Kokemusta on lähipiiristä...olet sosiaalisessa paitsiossa ikäsi vuoksi. Koita jaksaa. Suomi on paska maa.

      • kokemustaonkin

        pääset, jos haet 63 ja3kk eläkkeelle ikäsi puolesta, pitkäaikaistyötön kun olet


    • rukiinkukka

      Kuuskymppiset ainakin laitetaan jos ei muuta niin kuntouttavaan (Vantaa), kutsu kävi mullekin, mun 60v. tuttavan meinasivat väkisin laittaa uudelleenkoulutukseen, monia rankkoja sairauksia, vuoden juoksuttivat työkyvynarvioinneissa, nyt viimeinkin päästivät hakemaan sairaseläkettä.

    • 220

      Eikös tuossa tapauksessa kunta ole velvoitettu työllistämään puoleksi vuodeksi niin, että tulee uudet 500 päivää. Sitten pääsee eläkkeelle. Näin ainakin kävi yhdelle tutulleni.

      • 1266

        noin se menee mutta itse on oltava aktivinen osapuoli, ei ne niitä paikkoja tyrkytä. Tuttunikin menetti sen hyödyn kun jäi odottelemaan sitä tarjousta...ei tarjota koska niitä paikkoja on vähän. Itse kinuamalla hyvissä ajoin asian ajankohtaisuutta se kyllä onnistuu.


      • 220

        Jep. Pitää olla hyvissä ajoin liikkeellä ennen kuin 500 päivää on kulunut.


      • tuunariton

        No täällä keskellä Suomea ei ole ainakaan patistettu TYPiin, olen ollut yli 2 v työttömänä, yli 60kymppinen. Riippuu näemmä te-toimistoista. En ole sossun kanssa ollut tekemisissä elämäni aikana, oisko sillä jotain merkitystä. Who nous.


      • nuorijatyötön

        eiks kunnan velvoitetyöllistäminen pääty kun täyttää 60 vuotta?


      • TimoXL

        Ja ei kai se ENÄÄ puolesta vuodesta ala uuet 500 pv?!
        Eks se o nykyää 8 kk?


      • Zuhari

        "Eikös tuossa tapauksessa kunta ole velvoitettu työllistämään puoleksi vuodeksi niin, että tulee uudet 500 päivää. Sitten pääsee eläkkeelle. Näin ainakin kävi yhdelle tutulleni. "

        Ei noin suoraviivaisesti pääse eläkkeelle vaan tulee olla 20 viimeisen vuoden aikana 5 vuotta työssä niin vasta sitten pääsee lisäpäiville eli eläkeputkeen kun ansiosidonnainen loppuu.


    • ola58

      kopio finlexistä
      11 luku
      Työllistämisvelvoite sekä kunnalle myönnettävä lisätuki (30.12.2014/1366)
      1 § (20.12.2013/1050)
      Kuntoutus-, koulutus- tai työntekomahdollisuuden järjestäminen

      Työttömälle työnhakijalle turvataan mahdollisuus työllistymistä edistävään kuntoutukseen tai työvoimakoulutukseen, jos hänen oikeutensa palkansaajan työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan johdosta hänen täytettyään 57 vuotta, mutta ennen kuin hän täyttää 60 vuotta. (30.12.2014/1366)

      Työ- ja elinkeinotoimiston tulee järjestää 60 vuotta täyttäneelle työttömälle työnhakijalle mahdollisuus työttömyysturvalaissa tarkoitettuun työllistymistä edistävään palveluun tai palkkatuettuun työhön muun kuin kunnan palveluksessa ennen kuin hänen oikeutensa palkansaajan työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan takia. Työllistymistä edistävä palvelu tai palkkatuettu työ on järjestettävä kestoltaan vähintään sellaisena, että työnhakija täyttää työttömyyspäivärahan edellytyksenä olevan työssäoloehdon. (30.12.2014/1366)

      2 momenttia sovelletaan 1.1.2017 alkaen.

      Jos 1 tai 2 momentissa tarkoitettu työtön työnhakija ei työllisty avoimille työmarkkinoille eikä hänelle voida järjestää soveltuvaa työttömyysturvalaissa tarkoitettua työllistymistä edistävää palvelua, kuntoutusta tai palkkatuettua työtä muun kuin kunnan palveluksessa 1 tai 2 momentissa tarkoitetulla tavalla, hänen kotikuntansa on työ- ja elinkeinotoimiston osoituksesta järjestettävä hänelle työntekomahdollisuus kuuden kuukauden ajaksi (työllistämisvelvoite). Kunnan on järjestettävä työntekomahdollisuus siten, että työllistettävä voi aloittaa työn työttömyyspäivärahan enimmäisajan täyttyessä. Kunnan oikeudesta saada palkkatukea niistä työntekijöistä, jotka se on työllistämisvelvoitteen nojalla työllistänyt, säädetään 7 luvun 9 §:n 2 momentissa. (30.12.2014/1366)

      Työllistämisvelvoitteen perusteella järjestettävän työn tulee olla alan säännöllisen työajan mukaista kokoaikatyötä. Työkyvyttömyyseläkettä osaeläkkeenä saavalle järjestetään hänen työkykyään vastaavaa työttömyyspäivärahan edellytyksenä olevan työssäoloehdon täyttävää osa-aikatyötä.

      Työllistämisvelvoitteen toimeenpanosta ja siihen liittyvistä ilmoituksista säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.

      linkki lakiin
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120916#L11P2

      Kannattaa kysyä työvälityksestä onko vielä mahdollisuutta päästä ko-palveluun.

      • Liinatukka

        Kertokaapa, paljonko päivässä/viikossa on tuo työllistämisen kokoaikatyö?
        18 h viikossa kerryttää päiviä, mutta kysymykseeni olen saanut jopa asiantuntijatahoilta 4 erilaista versiota ?


      • 6256
        Liinatukka kirjoitti:

        Kertokaapa, paljonko päivässä/viikossa on tuo työllistämisen kokoaikatyö?
        18 h viikossa kerryttää päiviä, mutta kysymykseeni olen saanut jopa asiantuntijatahoilta 4 erilaista versiota ?

        40h/vk on kokoaikatyö ja siitä 80% on 32h/vk eli mun veikkaus 32-40h/vk on kokoaikatyötä. Lue uusi työaikalaki sitten kun se saadaan.


      • Liinatukka
        6256 kirjoitti:

        40h/vk on kokoaikatyö ja siitä 80% on 32h/vk eli mun veikkaus 32-40h/vk on kokoaikatyötä. Lue uusi työaikalaki sitten kun se saadaan.

        Kiitos !
        Työvuorolistoja tekevä kysyy minulta tätä.
        Alan ihmisiltä ei tullut selkeää vastausta.


    • aatammi

      Täällä itä-suomessa kunta ainakin työllisti meidät (minä ja kolme kaveriani, jotka jäimme samaan aikaan työttömiksi 2011) 6kk työsuhteisiin joidenka jälkeen saimme taas uudet 500pv ja sitten eläkeputkeen. Piti olla itse aktiivinen että sai paikan. Tiedän yhden miehen joka putosi ansiosidonnaiselta kun ei sanut itse töitä hommattua eikä kunnan työt kelvanneet.

    • jappas

      onko toi vasta 2017 lukien?

    • asdvqraer

      Sinuna alkaisin hakemaan niitä töitä ja nopeasti. Ei haittaa vaikka hakisit koko loppuvuoden ja saisit vasta ensi kesäksi, mutta tärkeintä olisi toimia heti. Uusi 6kk vaikka 1-2 vuoden sisään pätkissä niin ajatteles olet sitten taas 500 päivää ansiosidonnaisella ja käytännössä siitä eläkkeelle. Jos siis työnteko kiinnostaa etkä ole nirso. Ei kannata puhua vaivoista ellei ole ihan oikeasti oikeaa sairautta.

      • 6652

        niinpä..sen puolivuotta nyt tekee mitä vaan, vaikka sellaista mikä ei kiinnosta, jotta saisi sen uuden 500pv.


    • Carte_Blanche

      Jos 500 pv ansiosidonnaista tuli täyteen, kun olit yli 60v, niin 500 pv laskuri alkaa osaltasi uudestansa tikittämään. Eli ansiosidonainen jatkuu a)kunnes siirryt eläkkeelle b)tai täytät 65 v. Riippuu myös työhistoriastasi (oltava vähintäin 5 vuotta
      20 v aikana). Olethan ollut yhteydessä asiasta työttömyyskassaasi !
      tarkentava linkki asiasta:
      https://www.paperiliitto.fi/tyottomyyskassa/paivarahat/ansiopaivaraha/lisapaivaoikeus-ja-velvoitetyo.html
      *******************************************************************'
      Vähän nuoremmilla se menee näin:
      Vuonna 1957 tai sen jälkeen syntyneelle henkilölle voidaan maksaa 500 päivän lisäksi ansiopäivärahaa 65-vuotiaaksi asti, jos hän täyttää 61 vuotta ennen kuin hänen 500 päivän enimmäisaikansa täyttyy ja hän on työskennellyt vähintään 5 vuotta viimeisen 20 vuoden aikana.
      ************************************************************
      Vähintäin vuoden työttömänä ollut yli 60 v on työllistyessään
      oikeutettu nonstop palkkatukeen lopputyöuransa ajaksi. (TE-toimisto myöntää palkkatuen työllistävälle yritykselle/kunnalle hakemuksesta)

      • äijänkuva

        Hyvä kun kerroit, lisään tuossa aiemminkin kerrotun ite on TE-toimistoon oltava aktiivisesti kyselyllä, muuten unohtavat antavat tippua työmarkkinatuelle ja vaikka toimeentulotuelle.


      • 1266

        monessakin kunnassa ovat hiljaa noista paikoista ja saa oikein tivata jotta sen saa. Ei lankea luonnostaan kenellekään, itse on oltava se aktiivinen osapuoli.


    • töttörööttöö

      Miksi kunnat ovat hiljaa? Eikös heillekin helpompi palkata työtön?

      • hepskuk

        Ottavat nöyriä nuoria työmarkkinatukiorjia roposilla mieluimmin, kun 55-60 v työkokeneita edes palkkatuettuna.


    • Luokiteltu

      Olen 58. Ja typ kutsu tuli. Uhattiin tukien katkaisulla...... Kävin typ, ja mikään ei muuttunut. Työttömyys jatkuu. Mutta nyt te toimistossa asioidessani huomasin että olen nyt B ryhmää !! Typ asiakas on se vammainen mielisairas työtön....B ryhmää....

      • Mätähallinto

        Aivan sama juttu kohdallani ! Typ asiakas on käytännössä se hullu, mielisairas.. tautinen.
        Alinta ryhmää. Selvästi kohdellaan kuin idioottia.
        Ja te. Typ lähettelee järjettömiä uhkailu viestejä ajoittain. Hallinto on täysin mätä!!!

        Jos sanot tätä hallinto mielivaltaa vastaan jotain , niin saat heti karenssi raippaa.


    • Vartijainen

      Tämän ketjun aloittaja on ilmeisesti syntynyt 1955, joten taitaa olla jo päässyt eläkkeelle.

    • zhätzhätzhätt
    • Ahneustalous

      Meitä köyhyyteen syrjäytettyjä on paljon!!
      Kun tippuu ansiosta ja ansio .sid. niin on täysin köyhä. Ja köyhää vielä kyykytetään typ kautta.
      Sanoisinko, että hallinto pelleilyä ja mielivallan uhreina olemme.
      Ja kun pääsee eläkkeelle, niin se on minimi. Voisi ajatella että tässä on vki. Yhtiöiden ja politiikan salaliitto. Siis tuetaan vak. Bisnestä köyhyydellä ja liian pienillä eläkkeellä.
      Samaan aikaan rikkaille maksetaa tukea. On ylisuuret eläkkeet. MTK. Ei tuki muodot..... ahnetta Asumiskeinottelua tuetaa kelan kautta. Ahne pakolais turismi bisnes pyörii...jne. jne..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1747
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1746
    7. 121
      1712
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe