Miten määritellään itsekasatun koneen merkki?

XkoneX

Eli jos myy konetta, jonka on itse kasannut, niin mikä määrittää koneen merkin?

50

545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eimikäänxx

      LOL...

    • vaikkapa-noin

      Emolevy prossu muisti kovo ......yms

      • Vain_näin

        Muistilla, kovolla yms. ei ole mitään merkitystä.
        Kyllä se emolevy on joka määrittelee sekä prosessori.


      • vaikkapa-noin
        Vain_näin kirjoitti:

        Muistilla, kovolla yms. ei ole mitään merkitystä.
        Kyllä se emolevy on joka määrittelee sekä prosessori.

        Kun minä ostan koneen KAIKELLA siinä koneessa on merkitystä, siis ihan kaikella.
        Siunä voit hankkia koneesi ihan kuin sinä haluat.


      • Vain_näin
        vaikkapa-noin kirjoitti:

        Kun minä ostan koneen KAIKELLA siinä koneessa on merkitystä, siis ihan kaikella.
        Siunä voit hankkia koneesi ihan kuin sinä haluat.

        Tottakait osilla on väliä mutta ne eritellään erikseen ja yleensä kerrotaan, nyt ei ole siitä kyse vaan nyt on kyse koneen merkistä.
        Prossu määrittelee onko se intel vai Amd ja emo kanssa voi määritellä koneen merkin.
        Esimerkiksi minulla on Asuksen kone Amd prossulla.

        Sinä et nyt ymmärrä mistä on kyse.


      • vaikkapa-noin
        Vain_näin kirjoitti:

        Tottakait osilla on väliä mutta ne eritellään erikseen ja yleensä kerrotaan, nyt ei ole siitä kyse vaan nyt on kyse koneen merkistä.
        Prossu määrittelee onko se intel vai Amd ja emo kanssa voi määritellä koneen merkin.
        Esimerkiksi minulla on Asuksen kone Amd prossulla.

        Sinä et nyt ymmärrä mistä on kyse.

        Mieti nyt vaan sitä oman ymmärryksesi tasoa, idiootti.


      • Vain_näin
        vaikkapa-noin kirjoitti:

        Mieti nyt vaan sitä oman ymmärryksesi tasoa, idiootti.

        Mikä ihmeen idiootiksi mollaaja täällä taas meuhkaa kun ei itse tajua edes mistä on kyse.
        Siitä on turha keskustella kun asia on kuten sanoin, jos et usko niin pidä se omana tietonasi ja kuvittele mitä kuvittelet.
        Mieti vähän kannattaako kirjoitella ollenkaan jos ei asiallisesti osaa.


      • vaikkapa-noin
        Vain_näin kirjoitti:

        Mikä ihmeen idiootiksi mollaaja täällä taas meuhkaa kun ei itse tajua edes mistä on kyse.
        Siitä on turha keskustella kun asia on kuten sanoin, jos et usko niin pidä se omana tietonasi ja kuvittele mitä kuvittelet.
        Mieti vähän kannattaako kirjoitella ollenkaan jos ei asiallisesti osaa.

        Sinäpä tuon aloitit tuon mollaamiosen vailla oletkin "itsekasatun Asuksen omistaja", joten kaada itselles vaan.


      • Vain_näin
        vaikkapa-noin kirjoitti:

        Sinäpä tuon aloitit tuon mollaamiosen vailla oletkin "itsekasatun Asuksen omistaja", joten kaada itselles vaan.

        Missä kohtaa jotain mollasin?


    • cpu_ja_piirisarja

      Konetta voi myynti-ilmoituksessa kutsua Intel- tai AMD-koneeksi sen mukaan, kumman lafkan suoritin ja piirisarja siinä on. Loput oheiskomponentit ovat vähäisempiä merkitykseltään.

      • AsusDeluxe

        En nyt sanoisi näytönohjainta tai kiintolevyä merkitykseltään ihan vähäiseksi. Etenkin näytönohjain voi monesti olla kalliimpi kuin joku halpiskone kokonaisuudessaan.


    • jdgjsdjjh

      Ei sillä ole merkkiä. Eikä sitä tarvita.

      • XkoneX

        Niin mutta kasaan koneita yrityksenä ja myyn eteenpäin, niin siksi tarvitsen tiedon


      • dwefwefwefe
        XkoneX kirjoitti:

        Niin mutta kasaan koneita yrityksenä ja myyn eteenpäin, niin siksi tarvitsen tiedon

        "Myydään itse kasattu tietokone" ja esittelyt päälle.


      • saa_itse_valita

        Nimen voi valita itse. Esim. verkkis myy itse kasaamiaan koneita blackstorm -nimellä, ja jimmsillä on paljonkin eri nimiä (esim. Dragon Class, ja joka koneella vielä omat nimet tyyliin Red Dragon, Dragon Fire, Dragon Scale jne). Kunhan ei nimeä suoraan kopioi toselta valmistajalta/myyjältä. XKone kelpaa hyvin nimeksi vaikka se vähän muistuttaa Xbox onea.


      • hmhmhmhm
        XkoneX kirjoitti:

        Niin mutta kasaan koneita yrityksenä ja myyn eteenpäin, niin siksi tarvitsen tiedon

        Saat keksiä sen merkin ihan itse.

        Ei siihen mitään kaavaa ole.


    • heh-heh-heh-

      Laita nimeksi "Rimpula" niin ei tule kopiosyytteitä muilta valmistajilta.

      • Ja myyntipuheeksi: Rimpula on kuin halpa prostuioitu. Aina maksun jälkeen kalvaa pieni epävarmuus.


    • oli.paha.kyssäri

      Aika monimutkainen juttu. Laki määrittelee (laki itsekasatun koneen tavaramerkistä: 3-5§), että et voi käyttää toisten omistamia rekisteröityjä tavaramerkkejä ilman oikeudenomistajan lupaa. Samoin määritellään (em. laki: 24a§), että koneella ei ole pakko olla nimeä lainkaan. Kannattaa tutustua tarkasti, sillä lain rikkomisesta voi seurata jopa vankeutta (36§).

    • esim_näin

      Pöytäkone seuraalla kokoonpanolla: .........

    • Sano

      Onko tuolla väliä?

    • virmakonkkaan

      Oma avuton kyhäelmä. Amatöörin viritys. jne.

    • näinmyyt

      Superjuusto Kolmonen:
      i3 - 4gb RAM

      Superjuusto Viitonen:
      i5 - 8gb RAM

      Superjuusto Seiska:
      i7 - 16gb RAM

      Krumeluuri Nelonen:
      AMD....

      jne

    • motherboard

      Emolevyn mukaan. Muut kikkulat on kiinni emolevyssä.

      • Vain_näin

        juuri kuten minäkin sanoin, Emolevy määrittelee merkin ja prossu yleensä mainitaan myös
        Eli vaikka Asus / intel tai Asus / Amd.


      • hmhmhmhm
        Vain_näin kirjoitti:

        juuri kuten minäkin sanoin, Emolevy määrittelee merkin ja prossu yleensä mainitaan myös
        Eli vaikka Asus / intel tai Asus / Amd.

        Ei toisten tavamerkkia saa käyttää omiin tuotteisiin.

        Se emolevyn tavaramerkki on jo varattu.


      • Vain_näin
        hmhmhmhm kirjoitti:

        Ei toisten tavamerkkia saa käyttää omiin tuotteisiin.

        Se emolevyn tavaramerkki on jo varattu.

        Vai että pitäisi valehdella ja laittomasti väittää muiden tuotetta erimerkkiseksi?
        Ehei se kuule niin hommat mene.

        Miksi pitää jankuttaa kun päivän selvä asia, jos ostan mersun niin se on mersu eikä se ole lada enkä sitä voi ladana myydä.


      • bua-ha-haa

        "Emolevyn mukaan. Muut kikkulat on kiinni emolevyssä."

        Kas kun ei kotelovalmistajan mukaan. Emolevy on kiinni kotelossa.


    • satunnainen_kasaaja

      Tekeekö firma jotain muuta kuin tietokoneiden kasausta? Mielestäni koneen merkiksi voi laittaa suoraan firman nimen, jos se on valmiiksi mietitty koneenkasausta silmällä pitäen. Jos todella myyt uusia itse kasattuja tietokoneita lainmukaisesti omassa firmassa, niin ei se koneen merkki silloin ole todellakaan mikään Intel, Amd, Asus, Gigabyte tms. Jos et keksi omaa nimeä, niin pistä nimeksi vaikka firmasi www-osoite. Oleellista on, että ostajalla on kokoajan yhteystiedot ongelmien varalta. Mikäs sen kätevämpää kuin naputella kotelon kyljestä löytyvä merkkijono nettiselaimeen. Tosin kovin pitkää takuuta koneille tuskin kannattaa antaa, ellei firma tee myös huolto- ja korjaustöitä. Mieluummin niin, että ostaja saa kuitit jokaisesta komponentista erikseen ja asioi suoraan huoltoliikkeen, komponenttimyyjän ja/tai -valmistajan kanssa.

      Pelitietokoneille voi muuten olla ihan kivasti kysyntää, mutta hyvä bisnes se ei taatusti ole. Tsemiä vaan!

      • ei-y-tunnusta

        Yhtä konettahan aloittaja oli vain myymässä.


      • satunnainen_kasaaja
        ei-y-tunnusta kirjoitti:

        Yhtä konettahan aloittaja oli vain myymässä.

        Sanoi myöhemmin "Niin mutta kasaan koneita yrityksenä ja myyn eteenpäin, niin siksi tarvitsen tiedon"

        Tuosta sain käsityksen, että monta konetta on myynnissä ja y-tunnuskin varmaan löytyy, jos kerran yritys kyseessä. Olis tietty voinut kertoa tuon jo ekassa viestissä.


      • "Tosin kovin pitkää takuuta koneille tuskin kannattaa antaa, ellei firma tee myös huolto- ja korjaustöitä."

        Sillä takuulla ei ole ...tunkaan väliä kuluttajille myytäessä koska kuluttajansuojalaki edellyttää jo tiettyjen vähimmäisedellytysten täyttymistä. Ja jos on vittupää asiakas niin se juoksuttaa sitten jos on liian paska.

        Parempi on siis pitää tekemisen taso riittävän korkeana, kuten tässä kuvailen: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14267355/miten-maaritellaan-itsekasatun-koneen-merkki#comment-84486099

        Asiakkaatkin tykkää.


      • satunnainen_kasaaja
        M-Kar kirjoitti:

        "Tosin kovin pitkää takuuta koneille tuskin kannattaa antaa, ellei firma tee myös huolto- ja korjaustöitä."

        Sillä takuulla ei ole ...tunkaan väliä kuluttajille myytäessä koska kuluttajansuojalaki edellyttää jo tiettyjen vähimmäisedellytysten täyttymistä. Ja jos on vittupää asiakas niin se juoksuttaa sitten jos on liian paska.

        Parempi on siis pitää tekemisen taso riittävän korkeana, kuten tässä kuvailen: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14267355/miten-maaritellaan-itsekasatun-koneen-merkki#comment-84486099

        Asiakkaatkin tykkää.

        Kuluttajansuoja onkin yksi syy, miksi PC-kasaus ei ole hyvä bisnes yksityisyrittäjälle. "Yhden miehen firman" pystyy helposti kaatamaan yksikin kuluttajansuojastaan kiinni pitävä henkilö, joka heittäytyy hankalaksi. Mutta kyllähän myyjällä on oikeus valita asiakkaat. Itse jos "PC-bisnekseen" lähtisin, niin tekisin jokaisen tilaajan kanssa sopimuksen, joka ainakin osittain kumoaisi kuluttajansuojalain vaikutuksen.


      • satunnainen_kasaaja kirjoitti:

        Kuluttajansuoja onkin yksi syy, miksi PC-kasaus ei ole hyvä bisnes yksityisyrittäjälle. "Yhden miehen firman" pystyy helposti kaatamaan yksikin kuluttajansuojastaan kiinni pitävä henkilö, joka heittäytyy hankalaksi. Mutta kyllähän myyjällä on oikeus valita asiakkaat. Itse jos "PC-bisnekseen" lähtisin, niin tekisin jokaisen tilaajan kanssa sopimuksen, joka ainakin osittain kumoaisi kuluttajansuojalain vaikutuksen.

        "Kuluttajansuoja onkin yksi syy, miksi PC-kasaus ei ole hyvä bisnes yksityisyrittäjälle."

        Ei, kuluttajansuoja ei ole ongelma.

        Ongelma on se, että tuskin löytyy riittävästi asiakkaita jotka ovat ovat valmiita maksamaan riittävää hintaa ihmisen työstä.

        " "Yhden miehen firman" pystyy helposti kaatamaan yksikin kuluttajansuojastaan kiinni pitävä henkilö, joka heittäytyy hankalaksi."

        Ei kaada. Hommahan menee niin, yrittäjä laskee arviot paljon myy koneita, paljon maksaa, että kestää kuluttajansuojalain edellyttämällä tavalla jollain todennäköisyydellä. Ja tarpeeksi kun niitä tekee niin aina jotkut eivät kestä sitä mitä pitäisi ja siihen pitää olla varaa sitten korvata. Niin rahallinen meno kuin menetetty aika.

        Kaikissa koneissa mitä myydään on siitä syystä kate, että sillä kustannetaan kulut. Kuluja on palkka, vero ja kaikennäköiset lakisääteiset maksut, rahaa varaosille/varakoneille ja niiden varastointiin ja rahaa niiden muutaman paskan koneen korjaamiselle, hyvittämiselle jne. mitä tulee väistämättä.

        Siinä tulee sitten se ongelma kun on näitä urpoja jotka ei käsitä miksi se tietokone maksaa jotain euroa enemmän kuin halvin mahdollinen paska siellä kiinassa.

        "Itse jos "PC-bisnekseen" lähtisin, niin tekisin jokaisen tilaajan kanssa sopimuksen, joka ainakin osittain kumoaisi kuluttajansuojalain vaikutuksen."

        Taitaa olla lainsäädännön kanssa ristiriitaiset sopimukset sellaisia millä voi pyyhkiä perseen ja riitauttaa. Vähän sama kuin Windowsin OEM soppareissa on vaikka jokin juttu mikä pykälien vastaista niin sillä asialla ei sitten ole väliä. Laki on vahvempi.

        Eli katetta vaan tarpeeksi, että kulut saa katettua ja ne joille ei kelpaa voivat mennä vaikka sieltä kiinasta ostamaan tietokoneensa ja niille voi sanoa terveiset, että tuo sulle kanssa jos saa halvalla.


      • satunnainen_kasaaja
        M-Kar kirjoitti:

        "Kuluttajansuoja onkin yksi syy, miksi PC-kasaus ei ole hyvä bisnes yksityisyrittäjälle."

        Ei, kuluttajansuoja ei ole ongelma.

        Ongelma on se, että tuskin löytyy riittävästi asiakkaita jotka ovat ovat valmiita maksamaan riittävää hintaa ihmisen työstä.

        " "Yhden miehen firman" pystyy helposti kaatamaan yksikin kuluttajansuojastaan kiinni pitävä henkilö, joka heittäytyy hankalaksi."

        Ei kaada. Hommahan menee niin, yrittäjä laskee arviot paljon myy koneita, paljon maksaa, että kestää kuluttajansuojalain edellyttämällä tavalla jollain todennäköisyydellä. Ja tarpeeksi kun niitä tekee niin aina jotkut eivät kestä sitä mitä pitäisi ja siihen pitää olla varaa sitten korvata. Niin rahallinen meno kuin menetetty aika.

        Kaikissa koneissa mitä myydään on siitä syystä kate, että sillä kustannetaan kulut. Kuluja on palkka, vero ja kaikennäköiset lakisääteiset maksut, rahaa varaosille/varakoneille ja niiden varastointiin ja rahaa niiden muutaman paskan koneen korjaamiselle, hyvittämiselle jne. mitä tulee väistämättä.

        Siinä tulee sitten se ongelma kun on näitä urpoja jotka ei käsitä miksi se tietokone maksaa jotain euroa enemmän kuin halvin mahdollinen paska siellä kiinassa.

        "Itse jos "PC-bisnekseen" lähtisin, niin tekisin jokaisen tilaajan kanssa sopimuksen, joka ainakin osittain kumoaisi kuluttajansuojalain vaikutuksen."

        Taitaa olla lainsäädännön kanssa ristiriitaiset sopimukset sellaisia millä voi pyyhkiä perseen ja riitauttaa. Vähän sama kuin Windowsin OEM soppareissa on vaikka jokin juttu mikä pykälien vastaista niin sillä asialla ei sitten ole väliä. Laki on vahvempi.

        Eli katetta vaan tarpeeksi, että kulut saa katettua ja ne joille ei kelpaa voivat mennä vaikka sieltä kiinasta ostamaan tietokoneensa ja niille voi sanoa terveiset, että tuo sulle kanssa jos saa halvalla.

        Aloittajan jutuista tuli käsitys, että tarkempia laskelmia ei ole tehty. Kuvittelen vaan, että homma voisi kaatua yhteenkin valittajaan, joka ei osaa ehkä edes käyttää tietokonetta normaalisti eikä koneesta perusteellistenkaan tutkimusten jälkeen löydy mitään varsinaista vikaa. Tuore yksityisyrittäjä voi olla riitatilanteessa heikoilla jäillä. Tulos yhdestä toimitetusta tietokoneesta voi olla vain muutaman kympin, mutta koneen arvo 100-kertainen.


      • 18.3
        satunnainen_kasaaja kirjoitti:

        Kuluttajansuoja onkin yksi syy, miksi PC-kasaus ei ole hyvä bisnes yksityisyrittäjälle. "Yhden miehen firman" pystyy helposti kaatamaan yksikin kuluttajansuojastaan kiinni pitävä henkilö, joka heittäytyy hankalaksi. Mutta kyllähän myyjällä on oikeus valita asiakkaat. Itse jos "PC-bisnekseen" lähtisin, niin tekisin jokaisen tilaajan kanssa sopimuksen, joka ainakin osittain kumoaisi kuluttajansuojalain vaikutuksen.

        >> Itse jos "PC-bisnekseen" lähtisin, niin tekisin jokaisen tilaajan kanssa sopimuksen, joka ainakin osittain kumoaisi kuluttajansuojalain vaikutuksen.>>

        Sinähän tosi valopää olet, keksit ihan itse tosi ainutlaatuisen tavan... saada firmasi kuseen. Kuluttajansuojalaki on pakottavaa oikeutta, sitä ei voi rajoittaa tuollaisilla sopimuksilla. Minä voin allekirjoittaa mitä tahansa rajoituksia sinun sopimuksiesi mukaan, mutta paperit olisivat vessapaperia oikeudessa.

        Meinaatko tosiaankin, että lainsäätäjä ei olisi heti kättelyssä ottanut huomioon, että tuollaisiaomasta mielestään "tosi ovelia" sällejä löytyy?


      • satunnainen_kasaaja kirjoitti:

        Aloittajan jutuista tuli käsitys, että tarkempia laskelmia ei ole tehty. Kuvittelen vaan, että homma voisi kaatua yhteenkin valittajaan, joka ei osaa ehkä edes käyttää tietokonetta normaalisti eikä koneesta perusteellistenkaan tutkimusten jälkeen löydy mitään varsinaista vikaa. Tuore yksityisyrittäjä voi olla riitatilanteessa heikoilla jäillä. Tulos yhdestä toimitetusta tietokoneesta voi olla vain muutaman kympin, mutta koneen arvo 100-kertainen.

        "Aloittajan jutuista tuli käsitys, että tarkempia laskelmia ei ole tehty. Kuvittelen vaan, että homma voisi kaatua yhteenkin valittajaan, joka ei osaa ehkä edes käyttää tietokonetta normaalisti eikä koneesta perusteellistenkaan tutkimusten jälkeen löydy mitään varsinaista vikaa."

        Siinä pitää yrittäjän yksinkertaisesti sanoa, että jos on vika niin pyytää tiedot kuinka vika toistetaan. Kysyy sitten, onko vika vielä sen jälkeen kun uudelleenkäynnistää tietokoneen. Jos vika ratkeaa sillä niin homma on käytännössä ok.

        Jos ei ratkea niin kysytään, että onko vika vielä sen jälkeen palauttaa tehdastilaan. Jos ratkeaa sillä niin sitten käyttäjä on oletusarvoisesti itse sotkenut kun se on myydessä toiminut.

        Jos vika on tehdastilaan palautuksen jälkeenkin ja se ei ole rautavika, niin voidaan todeta että on ohjelmistoissa on joku vika ja asennetaan korjaukset.

        Jos vika on korjausten asentamisen jälkeen, otetaan koppi ongelmasta ja sanotaan, että on tuotteessa tyyppivika ja siihen etsitään korjaus ja ilmoitetaan, että tässä voi kestää jonkin aikaa kun ohjelmistoihin vikojen korjaus voi kestää puolikin vuotta. Laitteisto-osien vaihdossa toisenlaiseksi voi kestää myös jos niitä joutuu jostain tilaa jostain hevon kuusesta ja on jouluruuhka ja postilakko ja muuta sontaa. Käytännössä jos tähän tilanteeseen joudutaan, kyseessä on käytännössä vähäpätöinen juttu kun onhan se tietokone testattu ennen myyntiä.

        Tuossa vikaselvittelyssä sitten, että ohjeistetaan käynnistämään uusiksi, palauttamaan tehdastilaan, asentamaan päivitykset, varmistamaan omat tiedostot jne. on se juttu olennaista, että nämä työt tekee asiakas ja jos asiakas EI OSAA niin se on laskutettavaa työtä.

        Tärkeätä on tuotetietoihin tarkkaan rajata mitä lupaa, sillä niistä asioista vastataan mitä lupaa. Jos ei luvata tai kerrota yhtään mitään niin on helposti sitä, että mennään sen mukaan mitä joku urpo olettaa ja se on vaarallista.

        Myyjä vastaa siitä mitä on myynyt, asiakas vastaa siitä, että käyttää tuotettaan oikein sekä omista tiedostoistaan. EI OSAA on sitä, että aletaan laskuttamaan.


    • EiOleMerkitystä

      Ei mitään väliä, koska itsekasatun myyntihinta on pyöreä 0.
      Paskasta ei kannata maksaa.

      • M-Kar

        Tuota noin, myyntihinta on se mitä itse pyytää ja arvo on se mitä siitä oikeasti maksetaan.

        Merkkiä tärkeämpää yrityksenä on huolehtia tuesta ja kuluttajansuojan toteutumisesta jos kuluttajille myy.

        Tarkoittaa käytännössä sitä, että kun kasaa koneen kuluttajalle niin jos se hajoaa ensimmäisen 2v aikana, myyjä vastaa lähes kaikesta paitsi asiakkaan datoista tai siitä jos asiakas itse sotkee ohjelmat. Kasaaja voi sitten lähetellä vialliset osat tavarantoimittajalle ja saada niistä hyvityksiä ja korvaavia tilalle.

        Jos hajoaa 2-4v aikana, pitää olla joko korjattavissa tai jos ei pysty niin asiakkaalle 50% hyvitys ostohinnasta. Eli varaosista tarvitsee myös huolehtia.

        Tietokoneiden pitää olla myös "toimivia". Eli ei vaan voi lyödä osia kasaan vaan sen kokonaisuuden pitää myös toimia. Käytännössä lupaat asiakkaalle mitkä käyttöjärjestelmät sen kanssa on yhteensopivia tai asennat jonkun mihin voit luvata yhteensopivuuden.

        Kuluttajansuojalaki koskee myös niitä ohjelmia mitä myyt tietokoneen mukana. Se ei kuitenkaan koske sitä, jos asiakas itse sotkee ja muuttelee niitä erilaiseksi mitä ne oli ostettaessa. Luonnollisesti tyyppivioista vastataan myös. Esim. jos on vakava turvareikä mitä on mahdollista hyödyntää niissä olosuhteissa missä konetta on suunniteltu käytettäväksi, sinä vastaat siitä että se on päivitettävissä ehjäksi. Päivitys voi tapahtua myös käyttöjärjestelmää uusimalla mutta sinä vastaat siitä, että luvatut toiminnot toimivat edelleen.

        Sinun ei tarvitse itse niitä koneita kuitenkaan olla hyysäämässä. Se riittää, että huolehdit jollain tavalla korjausten toimittamisesta.

        Käytetyllä tavaralla on helpompaa. Ei niitäkään ihan perävalotakuulla myydä mutta 6kk myyntihetkestä pitäis pelata.

        Eli, kyllä itse voi kasata niitä koneita. Kasaa se joku HP vaikka niitä koneita myös itse vaikka tekee sen teollisessa mittakaavassa.


    • Voit vapaasti rekisteröidä tavaramerkin ja myydä sillä tavaramerkillä.

      Tavaramerkki ei saa olla varattu, että et voi myydä sitä Applena, Intelinä ja tuskin edes Pirkka tietokoneena.

      Voit myös myydä merkillä rekisteröimättä mutta sitten joku muu voi pölliä sen sinulta.

      • tavaran.nimimerkki

        Jos myy pelkästään Suomeen, niin yksi mahdollisesti vapaana oleva tunnettu tavaramerkki olisi "Vapunen". Sillä löytyisi googlettamalla myös helposti apua tietokoneen käyttöön.


      • duoooda

        Ainakin tunnettavuutta olisi, mutta menisikö yhtään kaupaksi ? No, elämässähän on otattava riskejäkin...


    • EiOngelmaa

      Simppeliä. se menee emolevyn mukaan yleensä pelipiireissä

      • simosimppeli

        Simppeliä, emolevyn tavaramerkit on varattuja.


      • Vain_näin
        simosimppeli kirjoitti:

        Simppeliä, emolevyn tavaramerkit on varattuja.

        Ja siksi niitä pitää käyttää eikä keksiä valheellisesti omia nimityksiä, konepaketille voi keksiä nimen vain nuhapumppu mutta edelleen ne osat on oltava oikeilla nimillä.


      • samantoistoa
        Vain_näin kirjoitti:

        Ja siksi niitä pitää käyttää eikä keksiä valheellisesti omia nimityksiä, konepaketille voi keksiä nimen vain nuhapumppu mutta edelleen ne osat on oltava oikeilla nimillä.

        Oletko sinä vapunen?


    • nimikoodia

      Koska se emolevy on tietsikan runko, loput on lisäosia, laita nimeksi emolevyn merkki ja malli, siitä selviää prossu ja moni muu koneen ominaisuus. Lisäksi luettelo muista laitteista.

    • tulenasiakkaaksi

      Olet löytänyt itsellesi työn, onnittelut.

      Laitatko myynti-ilmoituksia lehteen vai nettiin?

      KANSA tarvitsee tyhjiä koneita, joihin voi itse laittaa valitsemansa käyttiksen

    • tekkööpahhoo

      Kyseessä on ns. OEM-laite, jolle valmistaja/kasaaja antaa takuun, jos sitä nyt himassa tarvitaan.

      Jos myyt netissä niin ilmoitat vain koneen olevan itse koottu, luettelet komponenttien arvot ja myyt laitteen itsekoottuna "asis" eli sellaisenaan.

      Jos joku innostuu ostamaan niin ainakin tietää, ettei koneen laatua voi taata vaikka joillekin (kuten minulle) se on yksi tärkeimpiä edelleenmyynnin syitä - tämä paska ei tyydytä minua, mutta jollekin se voi olla haluttua.

      Itse suojaan kaikki säilömäni komponentit anti-staattisiin pusseihin maadoitus-ranneketta käyttäen välttäen samalla koskettamasta liittimiä tai komponenttejä, koska sormista irtoava lika heikentää sähköistä toimintaa tai pahimmillaan vääränlainen kosketus tuhoaa laitteen joko fyysisen tai elektro-staatiisen toiminnan kautta.

      Pahin oikeastaan oli joskus 90-luvulla, kun halusin lisää muistia koneeseen. Kävin paikallisessa kivijuuri-myymälässä, jossa myyjä otti joitain palikoita tiskin alta sekoittaen niitä kuin korttipakkaa kysyen paljonko laitetaan - jätin ostamatta.

      Et silleen - muistakaa vastuu sähkölaitteesta on aina myyjällä (Tukes) - hänen on osoitettava, että laite on sähköteknisesti oikein toimiva - itse en näitä "haiskapaska"-koottuja laitteita edes harkitsisi ostaa.

      Tosin olen muutaman laitteen "pelastanut" paikallisesta pien-elektroniikka-lodjusta, mutta minä tiedänkin mitä teen enkä myy niitä eteenpäin vaikka omaankin S3-oikeudet.

      Joten mielestäni kenenkään ei pitäisi ostaa mitään sähkö-, kaasu- tai painestettua-laitetta mistään muualta kuin laillistetulta toimijalta ja silloinkin voi kusta käsiin kuten Tukesin rekisteristä voimme huomata.

      Homman nimi on, että ostaja on aina vastuussa ja jotkut heistä lopullisesti.

    • AsusDeluxe

      Mitä merkitystä sillä merkillä on?
      Jos ostan tietokoneen, niin minulle on itse koneen merkistä riippumatta tärkeämpää mitkä osat kone sisältää. Pakettikoneissa tuollaisia ei yleensä riittävän tarkasti ilmoiteta, enkä siksikään suostuisi sellaista edes ostamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe