Miten elämä voikaan olla niin yksinäistä

yksinäinenelämä

Ei ole ystäviä koskaan ollut eikä varmaan kellään ole niin huonosti kuin minulla että ei ole ketään läheisiä eikä ystäviä. Sitten ihmiset valittaa ihan turhasta vielä että joku petti ja joku jätti ja kolmas puhui pahaa selän takana ja neljäs oli muuten hono kaveri. Teillä sentään on niitä kavereita. Minä en ole edes seurustellut ikinä että tuskin teidän elämä on niin kurjaa kun minulla on ollut.

13

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nnnnnnnnn
    • Hei yksinäinenelämä.

      Kirjoitat elämässäsi vallitsevasta isosta vaille jäämisen kokemuksesta. Koet, että sinulla ei ole ketään.
      Mietin, miten elämäntarinasi on mennyt ja oletko koskaan voinut jakaa sitä kenenkään kanssa? Mitä kaikkea on tapahtunut, ettei elämääsi risteävistä ihmisistä ole tullut läheisempiä? Oletko joutunut luopumaan esim. kaikista koulutovereista ja lapsuuden tutuista?
      Mitä ajattelet siitä, että pohtisit ja luotaisit elämäsi tarinaa keskusteluavussa? Jospa sitä kautta jotkin esteet ihmissuhteissa voisivat loiventua ja voisitkin alkaa avautua enemmän uusia ihmissuhteita kohden. Keskusteluavun kautta voitte myös miettiä, missä voisi tutustua uusiin ihmisin ja miten sitten menetellään, jotta antaisi eväät suhteen vahvistumiselle.
      Keskusteluapua voit kysyä mm. terveyskeskuksista tai vaikkapa asuinalueesi seurakunnan diakoniatoimiston kautta



      Merja, diakoni

      • 20-10

        voi ny.. teidän vastaukset käy aina vain tyhmemmiksi ja loukkaavimmiksi.

        mitäs luulet merja, mitä me syrjäytyneet ajatellaan ja tunnetaan joka ikinen päivä. yllätys yllätys juuri sitä syrjäytymistä ja tätä pieleen mennyttä maailmaa. ja sinä käsket ajattelemaan sitä lisää, ihan kuin ihminen olisi syrjäytynyt koska ei ajattele.

        käsket ruveta keskustelemaan kaltaisillesi itseriittoisille tyhjäntoimittajille. mitä se voisi auttaa.


      • Kuunneltu
        20-10 kirjoitti:

        voi ny.. teidän vastaukset käy aina vain tyhmemmiksi ja loukkaavimmiksi.

        mitäs luulet merja, mitä me syrjäytyneet ajatellaan ja tunnetaan joka ikinen päivä. yllätys yllätys juuri sitä syrjäytymistä ja tätä pieleen mennyttä maailmaa. ja sinä käsket ajattelemaan sitä lisää, ihan kuin ihminen olisi syrjäytynyt koska ei ajattele.

        käsket ruveta keskustelemaan kaltaisillesi itseriittoisille tyhjäntoimittajille. mitä se voisi auttaa.

        Mulla se on auttanut, ei kaikki koe asioita samalla tapaa. Yleistämistä ei kannata tehdä sen pohjalta miltä joku asia itsestä tuntuu.


      • ToivekarttaItsellenikin

        Täysin onnettoman yksinäinen ihminen varmaan kokee kiitollisuutta, mikäli saa edes olla jossain lähellä, kun muita ihmisiä on mukana. Tai seurata jotain esitystä. Useinkaan ei vain tätä yksinäisyyden tunnetta saa sellaisella seuralla kaikkoamaan.
        Jollain kummallisella tavalla yksinäisyys on aina jotenkin surullista. Joutuu koko ajan luopumaan asioista, joissa olisi mieluummin mukana, vaikka koko ajan. Ei vain osu asiat kohdalle, kun ei voi ihmisiäkään mukaan noin vain hakea tai päättää.

        Aihe toisensa jälkeen jää mainitsematta ja huomaamatta. Ihmisiä toisensa jälkeen näkee ohimennen ja vielä paljon suurempaa joukkoa ihmisiä ei taida nähdä kertaakaan elämän aikana. Tähän on kai vain pakko tottua, vaikka surua se teettää, ettei ole lopulta muita muistelemassa mitä on käynyt itse läpi. Muistaako silloin itsekään mitä kaikkea on ollut? Ehkä, jos on kirjoittanut, nauhoittanut, videoinut, askarrellut... jotain muistiin. Kenelle? Itselleni luultavasti.

        Itselläni on mm. koulu- ja opiskeluajoilta tasan nolla kaveria mukana enää, kun elämä on mennyt eteenpäin ja asun jo muualla itse asiassa vuosien ajan. Työkavereilla, sekä entisillä että nykyisillä on meneillään oma kiireinen elämänsä, johon en aikatauluaiheillani ja sijainnillani oikein millään yllä. Yksinäisyydestä on tullut enemmän tai vähemmän pysyvä olotila. Tunnetta kyllä korostaa se, jos ympärillä on pääasiassa ventovieraita, joista en luultavasti koskaan saa tarpeeksi tietoa, jotta voisin edes arvioida kokemiani asioita...

        Perhekään ei mitenkään automaattisesti poista yksinäisyyden kokemusta. Varsinkaan, jos suuri osa perheenjäsenen aiheista on sellaisia, joista muut perheenjäsenet eivät ole edes kiinnostuneita. Kokemus kai tämäkin, mutta ei kummempaa aiheiden yhdessä jakamista ole.

        Luulen, ettei yksinäisyyttä sellaisenaan edes kokonaan kukaan voi poistaa. Niin voi kuitenkin alkaa elää, että yksinäisyyden vain unohtaa muiden aiheiden tieltä pois. Tästä kokemuksesta kaiketi muillekin voisi olla jotain hyötyä. Opetella elämään niin, ettei yksinäisyyttä tarvitsekaan koko ajan muistella. Tämä voisi olla esimerkiksi aiheiden kahlausta internetistä, liikuntaharrastus, lukuharrastus, ohjelmointiharrastus, artikkeleiden kirjoitusta, musiikin kuuntelua, askartelua, kaikenlaisten töiden suorittamista ... jotain aiheita joilla "yksinäisyyden voisi täyttää".

        Niin kauan kuin on jonkinlainen yhteys elämään tarvittaviin palveluihin kuten ravintoon, vaatteisiin, terveyden hoitamiseen, liikuntaan, raittiiseen ilmaan yms voi tällaista yksinäistä elämää luultavasti elää. Mutta mikäli ei toteudu jokin tarpeellinen osa elämää olisi varmaan viisasta yrittää olla yhteydessä johonkin suuntaan palveluiden järjestäjiin...

        Tästä kai saa vähitellen omalle yksinäisyydelleen jonkinlaisen kartan. Sen suhteen onkin jo helpompi tehdä uusia suunnitelmia...


    • korjaakonenyt

      Sul on sentään pertsa ps korjaa mun kone ja hyvää loppu elämää teille kyyhkyläisille!

    • OmaYstäväniOlen

      Yksinäistä? Niin on. Mitä enemmän porukkaa lappaa ympärillä sitä varmemmin kokee olevansa ulkopuolinen. Roikkuu ikäänkuin ihmiskunnan reunalla niin, ettei kukaan oikeastaan edes huomaa mitään.
      Tai sitten kävelee ruuhkien läpi ilman, että kukaan tuntee tai havaitsee kävelijän olevan minä. Vaikka Mexico-cityn läpi. Vaikka 10 000 kertaa.

      Torakallakin on kaveri ja se saa vuodessa jopa 200 000 jälkeläistä.

      Vaihtaisin kauhean yksinäisyyden kokemukset (pari miljoonaa ainakin...) tuotteisiin, jotka eivät niinkään helposti jätä. Tähän tapaan:

      Tuo omena tuossa on minun omenani. Vaikka pelkään, että se jättää minut mitään selittämättä, voin silti jäädä tarkkailemaan sitä.

      Nyt 20 minuuttia myöhemmin näyttää siltä, ettei tuo omena ainakaan suuuunnnnaaaaatttooooommaaaaalllllaaaaaa kiireellä minua ole jättämässä minua. Voiko olla totta?????? Ehkä se vain ei huomaa minua jättää ????? Tai sitten se ei yksinkertaisesti osaa jättää mitään ????
      Onkohan se ihan aivoton omena???? Aivoton omena nyt tietenkin saattaisikin käyttäytyä niin.

      Ehkä minä voin luottaa siihen, ettei tuo omena jätä minua.
      (onkin siis parempi kuin kukaan muu ns. elävä, joka ei kyllä vieläkään missään mitenkään milloinkaan ei tavalla eikä toisella tavalla minua huomaakaan...)

      Voiko olla, että edessäni onkin siis täysin yllättäen luotettava omena, jonka seuraan saan saapua eikä se heti käännä katsettaan muualle ?
      Onkohan tuo omena siis tuo ihanteellisin kaveri, jonka voin oikeasti pitää????

      Siinä tapauksessa haluan luottaa tuohon omenan ystävyyteen, joka ei koko ajan vain katoa. Pitäisiköhän minun syödä tuo omena? Olisiko se silti minun oma ystäväni koko ajan????? En tiedä, kun en ole perusteellisemmin edes tutkinut mainittua asiaa.

      Jos tuo omena on luotettava ystäväni, niin niin voi ehkä olla myös jokin muu tuote. Silloin ryhtyisin hankkimaan luotettavia tuotteita, joista saisin ystäviä, jotka eivät jätä. (mahtaakohan tämä teksti oikeasti rakastua kehenkään????.....)

      Pah. Olkoon, ei se rakastunut, tuo tuote. Kuuntelen mieluummin vaikka jotain "Best Friend"-musiikkia, joka ei minua jätä. Eihän se rakastu, mutta tietenkin ruokkii jotain elämässäni.

      Suomeksi sanottuna ryhdy omaksi ystäväksesi. Seurustele itsesi kanssa (esim. aution saaren vankisellissä toimii aina näin) tositarkoituksella. Ole itsellesi luotettava kaveri kaikessa mitä toivot. Ok?
      Anna itsellesi lahjoja, kaikkea mistä pidät. Pyydä itseäsi tekemään asioita, joista todella pidät. Paras musiikki on todella hyvä ollaksesi yhteydessä itseesi. Ok?

      https://www.youtube.com/watch?v=nUD26iTq2p8

      https://www.youtube.com/watch?v=erR0HqD__dc

      https://www.youtube.com/watch?v=Y1L8uRApYeQ&list=PL0EF87038AE8C24BB

      yms yms yms yms yms ...

      PS. Musiikki ei jätä. Musiikki ei vihaa. Musiikki ei karta. Musiikki ei jätä ulkopuolisuuteen. Musiikki ei pilaa. Musiikki ei väheksy. Musiikki ei ole vain ohikulkija. Musiikin voi toistaa. Musiikin voi kuunnella yksin. Kuin hyvän ruuan voi syödä yksin. Okein kuunnellen.
      Muu ei sitten olekaan kunnon musiikkia. Ainakaan minun mielestäni. Ok?

      • Lisätieto

    • YksinköYksin

      Kokemuksia vailla on aika monet. Jotkut huomaavat sen itsestään, Toiset eivät ehkä edes välitä.

      Suhteissakin otsikoidaan sanat ja lauseet, joilla voidaankin sitten arvioida toisen puhumisten osaamiset. Pitäisi varmaan suorittaa sellainen seurustelutaitotutkinto. Varmaan jatkaa opiskelut ulkomailla ja saada vielä kattavat työkokemukset päälle. Emmekä sittenkään taitaisi asiaa jouhevasti tuhansilla eri kielillä. Chattiharjoittelu? Ok.

      On otettava arviointiin mitä itse edes aikoo osata puhua/seurustella.
      Jos vaikka saisi syyn opiskella asioita seurustelua varten.
      Ja millä kielillä, kenen kanssa?

      Ystävyyden suhteen yksinäisyys ei ole parasta tarjottavaa. Yritetään mieluummin aiheita, joissa monet muut ovat mukana jo.

      Yksinäisyyttä karkoittamaan on tarjolla monenlaista foorumia, ilmaisia puheluita, nettipalveluita, tietokantoja, softaa, open-source -yhteisöjä, ohjelmistojen käyttäjäkuntia, ammatillisia yhteisöjä, nettilehtiä, lemmikkejä tms.
      Miten hyvin näillä voi yksinäisyyttään vähentää? Eihän ne softat, nettipalstat, tekstit, yhteisöt tms juurikaan rakastu, kunhan vai jatkavat omaa rataansa, omaa latuaan, omia raiteitaan, omia linjojaan, piuhojen paketteja jne. Sehän voi jopa pahentaa yksinäisyyden kokemuksia, ellei itse satu olemaan vuosia aiheita kehittänyt yksilö.

      Lähtisin varmaan liikkeelle toisesta päästä: jos jo olisi roppakaupalla ystäviä, niin mitä heidän kanssaan tekisin. Ryhtyisin keräilemään "ystävyysaiheita", vaikka vain omaksi ilokseni. Osaamista jos toistakin, muttei turhaa osaamista eikä turhaa toistakaan osaamista. Ok?

      Yksinäisyys on mm. sitä, että ihmisten sijainnit on tosi pieni alue kaikkien sijaintien joukossa. Pitäisi varmaan hankkiutua lähemmäs muita. Tarvitaan lähestymisstrategia. Mikähän se voisi olla?

      On ehkä hiukan outoa, mutta yksinäisenä useinkin voi rakastua ihmisiin tai ihmiseen, jota ei kertaakaan elämässään edes ole tavannut, ei tapaa eikä luultavasti koskaan myöhemminkään edes tule näkemään. Aidosti rakastunut ihmiseen, jonka olemassaolokin on jatkuvat epävarmaa. Rakkaus ikäänkuin "keittää yli" eikä tarkista, onko vastarakkauden edustajaa edes olemassa. Suomeksi sanottuna rakastaa onnettomasti muttei yhtään tiedä ketä oikeasti.
      Ehkä nauttisin vain kokemuksesta, rakkaudesta vailla ainuttakaan vastapuolta. Ok kai sekin :)

      Minne sitten jakaa rakkauttaan? Voi kirjoittaa vaikka tänne. Lienee monille tuttu asia.

      Tämä (kaukana kaikuva?) yksinrupattelu voisi saada jotain vastinetta muiltakin. Mikä sitten on asiaan sopiva diskreetti yhteystieto? En tiedä.

      Ajatuksia?

    • OletHyväNoin

      Onhan se niinkin, että Herra pitää huolen meistä yksinäisistä arjessamme. Toivon sulle lähitulevaisuudessa iloa ja ystävyyttä. Me ihmiset luonnollisesti kaivataan vähintäänkin vuorovaikutusta toisten kanssa, yksinkin on pärjättävä. Mielestäni meille ujoille ihmiselle on luontevinta jonkun tekemisen kautta, eli harrastusten ja työn avulla saada uusia tuttuja. (Itse käyn silloin tällöin sinkuille sopivalla paritanssikurssilla, olenkin jo keski-ikäinen nainen.) Se läheinen ystävä minultakin puuttuu.

    • kaipaamutteiuskalla

      Tässä hieman alle 40-vuotiaana miehenä mietin myös yksinäisyyttäni.Surullista jotenkin ettei ole ketään, joka olisi läsnä.

      Joskus itken hiljaa itsekseni ja mietin, että mikä tai jokin on itsessäni on vikana?

      No..sen korvaa raju ryyppääminen sitten, vaikka tiedostankin ettei se ole hyväksi, mutta ei sitä yksinäisyyttä kestä, kun huomaa lukemattomien onnen sen suhteen.

      Mieluummin istuisin ystävän kanssa puhumassa ja suunnittelemassa vaikka jotakin ilman alkoa, mutta eipä ole sellaista ja osaisi taas luottaa ihmiseen, joka on suuri haaste.

      Materiaali ja kaikki on vain jota ei mukaansa aikanaan saa ja sitä riittää.No..sekös houkuttelee jos jonkinlaista onnenonkijaa joten parempi kai sitten olla vaan.

      Jonkun tekemisen kautta varmaan olisi luontevinta(yrittänyt)tutustua ihmisiin, mutta huomannut ettei sekään oikein ole hyvä reitti.

      Sitten sitä masentuu ja turhautuu ja alkaa ajatella, että ehkä on parasta vain painua sinne korpeen olemaan, kun ei kenenkään kanssa tutustu.

    • fear_of_the_light

      Työpaikoilla olen huomannut juttelun olevan helppoa, mutta se on toinen asia löytyykö sieltä kavereita ja ystäviä. En ole itse löytänyt, no ryyppykavereita olisi kyllä löytynyt työpaikoilta. Ryyppyremmeissä pyöriminen ei enää kiinnosta, se on nuoruutta ja sinne en halua vajota enää. Työttömyyttä ja köyhyyttä on riittänyt runsaasti elämässä ja se on kai tuonut sitä syrjäytymistä, mutta kun on sairastanut masennusta kauan ja lisäksi sosiaalisten tilanteiden pelko, niin on joutunut elämään rajoitettua elämää. Sosiaalisten tilanteiden pelko on ollut oikeastaan lapsuudesta saakka ja niinpä opiskelu ja työelämä on ollut vaikeata. Aikuisiällä ajan myötä sitten ne viimeisetkin ystävät ja kaverit ovat kadonneet. Sosiaalisten tilanteiden pelko ja masennus rajoittaa yhä elämää varmaan hautaan asti.

    • Kuplanolla

      Yrittäisin kehittää huumorintajuani yksinäisyyden kokemuksen poistamiseksi.

      Huumorin pitäisi olla ystävällistä ja hillittyä, jottei liiallinen surrealismi tai absurdius valloittaisi koko yksinäisen maailmaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3075
    3. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    4. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe