Varapolttoaine

Uyuyuj

Moniko kuskaa varapolttoainekanisteria veneessä? Itsellä suurehko säiliö ja tuntuu, kannu vie vaan turhaa tilaa.

47

1222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Ei Itämerellä tarvitse varapolttoainetta mutta asia ratkeaa varsinaisen pa-tankin suuruuren ja kulutuksen suhteesta. Päätät haluamasi toimintasäteen esim 400- 500 mpk niin voit arvioida tarvitaanko varakannuja mukaan. Valtameriä ylittäessä useat varaavst runsaasti jarrykannuja kannelle yli satakin litraa, mikkä minusta ei näytä ihan turvalliseltakaan.

    • TS36

      Minä pidän omassa mukana täyttä 4 litran kanisteria. Pa tankki tosin vain 18 litraa ja mittaria ei ole. Löpö loppuukin aina silloin tällöin.

    • Kannumies

      Kympin kannu kulkee matkassa ja lorautan aina tankkiin sitä mukaan kun sinne sopii, eli pidän tankin täynnä kondenssin kertymisen ehkäisemiseksi.
      Tankki muistaakseni 90 ltr.

      • seppomartti

        Hyvä systeemi tyhjennellä varakanisteria usein. Herää vain kysymys dieselillä lotraamisen järkevyydestä. Päinvastainen toiminta, eli varakannua käytetään kun 90 L tankki tyhjenee, tarkoittaa käytännässä perin harvinaista tarvetta. Tuskin koskaan. Varakannun polttoaine menee silloin pilalle dieselruton takia.
        90 L tankilla 1L/h nopeudella 5 s merkitsi 450 mailin toimintasädettä. Tavallisen lomapurjehtijan lisäpolttoaineen tarve on tuolla laskuesimerkillä kyseenalainen


      • Joakim1

        Harvempi taitaa vaan malttaa ajaa 5 s. Omassa veneessä on juuri 90 l tankki ja 18 hv kone kuluttaa reilut 2 l/h (sis. lämppäri). Mukana on myös 18 l varakanisteri, jota käytän monta kertaa vuodessa jo siitä syystä, että kotisatamasta lähimmälle veneasemalle on n. 10 M ja sekin eri suuntaan kuin normaalisti lähdetään. Tankkaaa siis tuolla ennen kesälomareissua sekä myös kotisataman lähistöllä kulutukseen.

        Konetunteja on tullut viime vuosina n. 100/kausi. eli ainakin kaksi tankillista. Koneajoa ei kyllä ole tullut läheskään 100*6 eli 600 M/kausi eli merkittävä osa tunneista tulee sataman lähistöllä pienellä nopeudella. Satamasta lähtemisiä ja tulemisia on varmaankin ollut enemmän kuin 100/kausi.


      • turhaa.touhua

        Kondenssin kertymistä ei tapahdu enempää kuin dieseliin vettä liukenee. Sen takia tankin täynnä pitäminen on täydellisen tarpeetonta, vuodoista ja meriasemien tankkauksista saat paljon suurempia määriä vettä. Ja dieseliin vettä muuten liukenee todella vähän.


    • wAÖEOFJH

      Tankkien koko on 1500l. En ole löytänyt niin suurta varakannua, että sillä olisi oleellista merkitystä matkantekoon.

      • muisto_

        heh. Tuosta litramäärästä muistuu mieleen mukava tarina Nauvon pitsalaiturilta. Riva 45 ja 50 ft moottoripurren omistajat juttelivat laiturilla. Puhe kääntyi tankkien kokoihin. Huomasivat että molemmilla oli 1500 l tankki. Rivan omistaja kysyi mp omistajalta että miten usein tankkaat? Kaveri vastasi, " joka kolmas vuosi" Rivan kaveri lopetti jutustelun siihen.


    • kymppi_mukana

      Mulla 10 l kannu mukana. viimeksi tosin tarve sen käyttöön tuli kaverilta. Luotti polttoainemittariin, mikä oli jumiutunut. Itsellä 150 l tankki.

    • lslslslsm

      Varapolttoainetta mukaan jos vähäänkään epäilys riittääkö tankillinen seuraavalle asemalle. Valitettavan usein polttoaine pääsee loppumaan veneilijöillä. Tyypillinen tilanne että lähdetään vieraiden kanssa retkelle. Vene täyteen lastattu ja vaatii liki täydellä kaasulla ajon pysyäkseen liuussa. Hups, tankillinen meni vaikka kahden hengen kuormalla on riittänyt....

      • mitähäh_

        purjevene moottorilla liu'ussa ?


    • Reiska2K

      Pidän veneessä 18l kannua mukana. Käyn täyttämässä sen tavallisella autoasemalla, etuna puhdas aine ja halvempi hinta.
      Kun sen kannun ottaa rannasta lähtiessä mukaan ja täyttää samalla kun käy autoakin tankkaamassa, niin ei tarvitse silloin ajella turhaan.
      Saimaalle mennessä täytyy ottaa enemmän mukaan jos sattuu joutumaan koneilemaan enemmänkin (veneessä 40l tankki).

      • tumpelotumppi

        Muista tankata Nesteen ja ehkä Teboilin dieseliä. Muista saat vähitellen levää tankkiin.


      • Reiska2K

        Olen todellakin tankannut mistä sattuu ja parin vuoden välein jo näkyy selvästi niitä mustia haituvia tankin pohjalla.
        Pitäisköhän kokeilla pelkällä Nesteen dieselillä? Tosin nykyisin tankkini on helppo huuhdella, joten sakkakupissa ei ole näkynyt mitään viimeisen kuuden vuoden aikana.


    • MoVe585

      Kyllä se 10 litraa varalla kulkee aina mukana. 100 litraa on kiinteä tankki, veneenä isohko ht. Kulutuksen olen laskenut 1 l/mmaili.
      3-tie hanaa olen etsinyt, saisi tuon varatankin sitten ihan hansasta kääntämällä päälle. Ei vaan oikeen missää on lle myynnissä.

    • seppomartti

      " turhaa.touhua" totesi kondenssivesiongelman merkityksettömäksi, koska polttoaineeseen liukenee niin vähän vettä. Totaalinen ajatusvirhe. Koska ei liukene niin juuri sen vuoksi muodostuu vesihelmi kondenssivedestä. Tähän perustuu kondenssiveden muodostumisen esto täyttämällä tankki täyteen. Silloin ei ole ilmatilavuutta, mistä kosteutta tiivistyisi. Tästä teoriasta johtuu esim. Volvon tai lentäjien ohjeistus kondenssiveden välttämiseksi täysillä tankeilla.
      Moottorin palotilaan joutunut liuennut tai muu pieni vesimäärä antaa marginaalisesti lisää tehoa kaasuuntuessaan, minkä voi ehkä havaitakkin sumussa ajaessa. Messerschmit 109 hävittäjässä oli myös vesiruiskutusversio (K?), millä lyhytaikaisella veden lisäteholla lentäjä saattoi pelastaa nahkansa.
      160 ja 100 litran tankeilla toimiessa olen lopettanut jerrykannujen käytön, paitsi valtamen ylityksissä. Eikä soppa ole loppunut kesken- vielä. Joakim ei usko kenenkään ajavan 5 solmua vaan 6. Ei lomapurjehduksessa olekaan tarvetta, vaan silloin kun toimintasäde on ongelmana. En valitettavasti löydä Volvon D1-30 kulutuskäppyröitä mutta arviosta 2250 rpm/6s/2L per merkisisi 160 L tankilla 480 mpk eli riittävästi Itämeren ylitykseen. Hepoasteiden ylityksen n. 1000 mpk tosituuletonta ajan 5 solmulla, eikä ole loppunut sielläkään vaan joskus Kanarian jerryt on tyhjennetty Euroopassa ja olleet ruttoisia.

      • Googletin

        Seppomartti, arviosi heittää. Katso esim boat-fueleconomy.com jossa VP D1-30 koneelle annetaan mm seuraavat kulutuslukemat; 2000rpm/1,9 litraa/h ja 2500rpm/3,2 litraa/h. Näin ollen kierroksilla 2250 kulutus lienee siinä 2,7-2,8 litraan hujakoilla.


      • Joakim1

        Harvempi on eri asia kuin ei kenenkään. Kyllä jotkut ajavat 5 s, mutta Itämerellä useammat ajavat 7 s kuin 5 s pidempiä matkoja.

        Kulutus tietyllä kierrosluvulla riippuu hyvin paljon veneestä ja potkurivalinnasta. Jälkimmäisen kertoo maksimikierrokset. Vauhti ja vene ovat parempi indikaattori kuin kone ja kierrokset. Minulla on MD2020, 6 s ja 2500 rpm vie n. 2 l/h, maksimikierrokset 3350, joilla kulutus lienee n 4,5 l/h. Tuolle koneelle ei taida olla kulutuskäyriä julkaistuna.

        Jos kondenssivettä kertyy enemmän kuin dieseliin liukenee, sitä kertyy vedenerottajaan. Omissa veneessä ei ole ollut vettä vedenerottajassa kuin kerran edellisessä veneessä kovatuulisen purjehduksen jälkeen niin paljon, että kone sammui. Syyksi epäilen vuotoa täyttö- tai huohotushelasta. Lentokoneissa lämpötilat vaihtuvat rajusti joka nousussa ja laskussa, joten tilanne on hyvin erilainen kuin veneissä. Lisäksi lentokoneissa polttoaine voi mennä reilusti pakkasen puolelle, jolloin liukeneminen vähenee rajusti ja erottunut vesi jäätyy.

        Nykyisiin osin biopohjaisiin dieseleihin liukenee vettä paljon enmmän kuin perinteisiin.


      • Kaikki_riippuu_kaikesta
        Joakim1 kirjoitti:

        Harvempi on eri asia kuin ei kenenkään. Kyllä jotkut ajavat 5 s, mutta Itämerellä useammat ajavat 7 s kuin 5 s pidempiä matkoja.

        Kulutus tietyllä kierrosluvulla riippuu hyvin paljon veneestä ja potkurivalinnasta. Jälkimmäisen kertoo maksimikierrokset. Vauhti ja vene ovat parempi indikaattori kuin kone ja kierrokset. Minulla on MD2020, 6 s ja 2500 rpm vie n. 2 l/h, maksimikierrokset 3350, joilla kulutus lienee n 4,5 l/h. Tuolle koneelle ei taida olla kulutuskäyriä julkaistuna.

        Jos kondenssivettä kertyy enemmän kuin dieseliin liukenee, sitä kertyy vedenerottajaan. Omissa veneessä ei ole ollut vettä vedenerottajassa kuin kerran edellisessä veneessä kovatuulisen purjehduksen jälkeen niin paljon, että kone sammui. Syyksi epäilen vuotoa täyttö- tai huohotushelasta. Lentokoneissa lämpötilat vaihtuvat rajusti joka nousussa ja laskussa, joten tilanne on hyvin erilainen kuin veneissä. Lisäksi lentokoneissa polttoaine voi mennä reilusti pakkasen puolelle, jolloin liukeneminen vähenee rajusti ja erottunut vesi jäätyy.

        Nykyisiin osin biopohjaisiin dieseleihin liukenee vettä paljon enmmän kuin perinteisiin.

        Ei koneajonopeus ole maltista vaan veneestä kiinni. 30 jalkaisella tai alle ja vesilinjapituus perinteisessä mallissa vielä paljon vähemmän ei ole mitään tolkkua rynnistää seitsemää solmua vaikka teho siihen riittäisikin. Viisi solmua ja allekin on monessa tapauksessa lähempänä taloudellista menoa...


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Harvempi on eri asia kuin ei kenenkään. Kyllä jotkut ajavat 5 s, mutta Itämerellä useammat ajavat 7 s kuin 5 s pidempiä matkoja.

        Kulutus tietyllä kierrosluvulla riippuu hyvin paljon veneestä ja potkurivalinnasta. Jälkimmäisen kertoo maksimikierrokset. Vauhti ja vene ovat parempi indikaattori kuin kone ja kierrokset. Minulla on MD2020, 6 s ja 2500 rpm vie n. 2 l/h, maksimikierrokset 3350, joilla kulutus lienee n 4,5 l/h. Tuolle koneelle ei taida olla kulutuskäyriä julkaistuna.

        Jos kondenssivettä kertyy enemmän kuin dieseliin liukenee, sitä kertyy vedenerottajaan. Omissa veneessä ei ole ollut vettä vedenerottajassa kuin kerran edellisessä veneessä kovatuulisen purjehduksen jälkeen niin paljon, että kone sammui. Syyksi epäilen vuotoa täyttö- tai huohotushelasta. Lentokoneissa lämpötilat vaihtuvat rajusti joka nousussa ja laskussa, joten tilanne on hyvin erilainen kuin veneissä. Lisäksi lentokoneissa polttoaine voi mennä reilusti pakkasen puolelle, jolloin liukeneminen vähenee rajusti ja erottunut vesi jäätyy.

        Nykyisiin osin biopohjaisiin dieseleihin liukenee vettä paljon enmmän kuin perinteisiin.

        Joakimin lento- osio ei mennyt oikein. Totta on, että käytännössä sekä lentokoneessa, että veneessä polttoaineesta aniharvoin löytyy vettä. Yksityiskoneet seisovat pääasiassa maassa eikä kondenssin olosuhteet suuresti poikkea veneistä. Lentoon lähtiessä konetankki on täynnä, joten ei ole ilmaa, mistä vettä kondensoituisi. Korkealla kastepisteen eli pilvien yläpuolella ilma on kuivaa. -60 asteessa tankkiin tuleva ilma on lähes vedetöntä ja alas tullessa suhteellinen kosteus vielä vähenee. Ei laskeutuessa tankkiin tulevasta korvausilmasta voi teoriassakaan kondensoitua vettä. Eli veneessä olosuhteet ovat kondenssille otollisemat. Polttoaineeseen liuennut vesi ei ilmeisesti jäädy eikä eroitu omaksi faasikseen koska biopolttoaineita kokeillaan korkealla lentäviin koneisiinkin.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Joakimin lento- osio ei mennyt oikein. Totta on, että käytännössä sekä lentokoneessa, että veneessä polttoaineesta aniharvoin löytyy vettä. Yksityiskoneet seisovat pääasiassa maassa eikä kondenssin olosuhteet suuresti poikkea veneistä. Lentoon lähtiessä konetankki on täynnä, joten ei ole ilmaa, mistä vettä kondensoituisi. Korkealla kastepisteen eli pilvien yläpuolella ilma on kuivaa. -60 asteessa tankkiin tuleva ilma on lähes vedetöntä ja alas tullessa suhteellinen kosteus vielä vähenee. Ei laskeutuessa tankkiin tulevasta korvausilmasta voi teoriassakaan kondensoitua vettä. Eli veneessä olosuhteet ovat kondenssille otollisemat. Polttoaineeseen liuennut vesi ei ilmeisesti jäädy eikä eroitu omaksi faasikseen koska biopolttoaineita kokeillaan korkealla lentäviin koneisiinkin.

        Ei kai lentokoneita tankata täyteen, vaan riittävästi tulevaa lentoa varten. Vai onko tankkeja niin monta, että kaikki käytössä olevat ovat aina täynnä?


      • Joakim1
        Kaikki_riippuu_kaikesta kirjoitti:

        Ei koneajonopeus ole maltista vaan veneestä kiinni. 30 jalkaisella tai alle ja vesilinjapituus perinteisessä mallissa vielä paljon vähemmän ei ole mitään tolkkua rynnistää seitsemää solmua vaikka teho siihen riittäisikin. Viisi solmua ja allekin on monessa tapauksessa lähempänä taloudellista menoa...

        Kaikilla purjeveneillä kulutus pienenee voimakkaasti nopeutta alentamalla. Tietysti runkonopeuden ylittämällä kulutus nousee todella jyrkästi ja aallot kasvavat. Monet 80-luvun 30-jalkaiset kulkevat 6 s jo alle 10 hv koneella, joten kulutus ei ole sen suurempaa tuossa vauhdissa kuin isommillakaan. Monessa on suurempi kone ja kyllä niillä usein silloin pääsee 7 s. Vaikkapa Vene 2/91 31-jalkaisten vertailussa veneiden huipponopeudet koneella 6,8-7,2 s. Yhdessä oli 28 hv ja muissa 18 hv.

        Edellinen veneeni oli 28-jalkainen ja se kulki 6,4 s 1GM10:llä. Matkanopeutena pidimme 5,7-5,8 s, jolloin kulutus n. 1 l/h.

        Runkonopeus kasvaa pituuden neliöjuuressa. 30-jalkaisen 6,0 s vastaa 40-jalkaisen 6,9 solmua, mutta silloin 40-jalkainen kuluttaa jo reilusti enemmän. Ajamalla 6 solmua kulutus pysyy suunnilleen samana veneen pituudesta riippumatta.


      • abacuss
        seppomartti kirjoitti:

        Joakimin lento- osio ei mennyt oikein. Totta on, että käytännössä sekä lentokoneessa, että veneessä polttoaineesta aniharvoin löytyy vettä. Yksityiskoneet seisovat pääasiassa maassa eikä kondenssin olosuhteet suuresti poikkea veneistä. Lentoon lähtiessä konetankki on täynnä, joten ei ole ilmaa, mistä vettä kondensoituisi. Korkealla kastepisteen eli pilvien yläpuolella ilma on kuivaa. -60 asteessa tankkiin tuleva ilma on lähes vedetöntä ja alas tullessa suhteellinen kosteus vielä vähenee. Ei laskeutuessa tankkiin tulevasta korvausilmasta voi teoriassakaan kondensoitua vettä. Eli veneessä olosuhteet ovat kondenssille otollisemat. Polttoaineeseen liuennut vesi ei ilmeisesti jäädy eikä eroitu omaksi faasikseen koska biopolttoaineita kokeillaan korkealla lentäviin koneisiinkin.

        Ei Seppomartillakaan nyt mennyt aivan oikein eikä Joakimillakaan. Pikkukoneet eroavat veneistä siten että lämpötilavaihtelut voivat usein olla paljon suuremmat kuin vaihteluja tasaavan veden äärellä, esim. /- 20 astetta päivän ja yön ero kesäisinkin. Ja niissä on yleensä bensiinikäyttöiset kaasutinmoottorit, jotka ovat eri tavalla alttiit polttoaineen jäätymiselle kuin dieselit.

        Matkustajakoneissa on polttoaineen lämmitysjärjestelmä, joka moottoreista saatavan lämmön avulla pitää polttoaineen lämpötilan riittävästi samepisteen (kerosiinilla noin -55 astetta) yläpuolella. Tankit paineistetaan moottoreista saatavan lämpimän vuodatusilman avulla, joka varmasti on kuivempaa kuin ulkoilma.


      • oikein.meni

        Ei ollut ajatusvirhe. Se oli vain ilmaisu siitä, että sekin tippa, mitä tankkiin voi kondensoitua, on on niin pieni tippa, että liukenee dieseliin. Minäkin muinoin täytin tankin talveksi kondenssiveden takia, mutta luovuin siitä turhana toimenpiteenä nähtyäni täysin perustellun laskelman kondenssiveden määrästä. Pelkkä korkin usein toistuva aukominen tuo helposti vahinkoina enemmän vettä tankkiin.


      • Nykytekniikkaa

        Me 109:n loppupään versioissa vesiruiskun tarkoitus oli mahdollistaa suuremman ahtopaineen käyttäminen ja sitä kautta suurempi teho. Vesi toimii jäähdyttimenä ei polttoaineena. Merlin moottoreissa käyttivät sitten loppuaikoina ilokaasua tehon lisäämiseen. Anteeksi OT.

        Itse en pidä varakannua. Ei ole vielä polttoaine loppunut.


      • seppomartti
        abacuss kirjoitti:

        Ei Seppomartillakaan nyt mennyt aivan oikein eikä Joakimillakaan. Pikkukoneet eroavat veneistä siten että lämpötilavaihtelut voivat usein olla paljon suuremmat kuin vaihteluja tasaavan veden äärellä, esim. /- 20 astetta päivän ja yön ero kesäisinkin. Ja niissä on yleensä bensiinikäyttöiset kaasutinmoottorit, jotka ovat eri tavalla alttiit polttoaineen jäätymiselle kuin dieselit.

        Matkustajakoneissa on polttoaineen lämmitysjärjestelmä, joka moottoreista saatavan lämmön avulla pitää polttoaineen lämpötilan riittävästi samepisteen (kerosiinilla noin -55 astetta) yläpuolella. Tankit paineistetaan moottoreista saatavan lämpimän vuodatusilman avulla, joka varmasti on kuivempaa kuin ulkoilma.

        Jos ilma käy turbiinin palokammiossa ja lämpenee, niin vesimäärä paloprosesin vuoksi lisääntyy. Jos ei käy palotilassa, niin vesimäärä ei muutu vaan on yhtä kuivaa.
        Suihkukone, jota olen lentänyt, käytti 0.7 aty ylipainetta tankeissa polttoaineen siirtoon suuntaisventtiilien ohjaamana. Nykyisten matkustajakoneiden polttoainejärjestelmästä ei ole aavistustakaan. En itse yrittäisi lämmittää tuhansia litroja kerosiinia johtamalla ilmaa täyteen tankkiin sisälle.


    • Varmaonvarmaa

      Mulla on ulkolaita purkkarissa, piskuinen pöristin jossa on sekä kiinteä että irtotankki. Täytän irtotankin usein tavisbensalla mutta kiintotankissa on aina se muutama litra pienkonebensaa jotka pöräytän menemään kauden lopussa ja loput seuraavan kauden alussa. Pienkonebensaa kaasarissa niin hyvin talvehtii.

      On mulla sitten sen irtotankin lisäksi viiden litran kanisteri. Ei tuu yllätyksiä
      .

    • Saivarteluako

      Olisko vara- ja lisäpolttoaineilla eroa? Itse löydän noista kahdesta pienen eron, vaikka käytännössä kuitenkin ehkä merkittävä.

    • applix

      Kerran on polttoaine päässyt loppumaan yksin ajaessa ja jouduin turvautumaan ensin fokkaan (joka piti hakea kajuutasta ja kiinnittää etustaagiin veneen ajelehtiessa kohti rantaa, tämä oli ennen rullafokkien aikaa), ja sitten hinaukseen pa-aseman laituriin. Ei ollut hauskaa ja tämän kokemuksen jälkeen on aina varalöpöä veneessä. Mukana on 10 litran muovikanisteri, jonka otan tarpeen tullessa mukaan autoon ja tankkaan edullisemmin kuin veneasemalta, johon on pitkä matka. Lisäksi 5 litran varavarakanisteri. Pa-tankki on noin 80 litra ja löpöä kuluu ehkä 50 litraa vuodessa.

      • mitä.siitä

        Minulla on kaksikin kertaa loppunut löpö kesken. Siitä on jatkettu purjehtien eteenpäin, no problem. Eihän se sentään yllättäen pääse tapahtumaan.


    • eivaravenettä

      Eikös se meripelastuksen avustuspyyntöjen yleisin syy ole polttoaineen loppuminen? Varakanisteri saattaisi auttaa itseä ja vähentää muitten töitä, häh!?

    • KiinteäTankkiOnJo

      Aikoinaan autoissa oli polttoainehana, josta avattiin varatankki. Kyseessä oli kuitenkin sama tankki, mutta polttoaine otettiin pohjalta eikä hieman ylempää. Siihen aikaan se oli varmaankin perusteltua koska polttoaineen vesi ja moska oli tankin pohjalla eikä sitä miellellään laitettu moottoriin vaan tyhjennettiin muualle.

      Ihmettelen kuitenkin varakanisterin tarvetta koska se on huono paikka säilyttää polttoainetta ja siitä on hankala tankata. Eikö olisi kuitenkin järkevämpää tankata oikeaan tankkiin ennen kuin polttoaine loppuu vai eikö se jostain syystä kertakaikkiaan ole mahdollista?

      • Drag

        Tämä onkin niitä ikuisuuskysymyksiä ja koskettaa erityisesti ihmisen peruskäyttäytymistä.
        Ihannemaailmassa asia olisi varmasti niin kuten tuossa edellä toteat, mutta valitettavasti reaalielämässä, jossa ihminen on "määräävässä" asemassa ei esimerkiksi polttoainetalouden hoitaminen näytä aina onnistuvan.
        Otan tässä esimerkiksi ilmailun, koska se näyttää olevan tässäkin ketjussa mukana.
        Olin nuorempana useita vuosia pääasiassa vesilentäjänä ja siinä täytyy pitää ertyisen tarkkaa kirjaa polttoaineen kulutuksesta/riittävyydestä,( risteilytehoilla n.60 l/h) ja sen puhtaudesta, sillä se on jatkuvaa taspainoilua max take-off painojen kanssa
        Siinä tuli vuosien saatossa seurattua kuinka niin yksityislentäjät kuin ansiolentäjätkin sekoilivat polttoaineasioissa ja monta hyvää konetta meni lunastukseen, mutta onneksi harvoin tuli hengenmenoja sen takia.
        Nyt puhutaan siis piloteista jotka ovat käyneet kymmeniä tunteja teoriaa ja lisää kymmeniä tunteja käytännönlentokoulutusta. Siinä on tehty jo koulutusvaiheessa lukuisia polttoaine- ja painolaskuja, siis käytännössä aina ennen matkalentoa.
        Siellä oli tapauksia joissa käsikirjan lukeminen oli jäänyt hieman vajaaksi ja oli ajettu kone kynnöspellolle, vaikka siellä oli vielä yli tunnin bensat sisällä. Tuossa koneessa oli 4 tankkia ja pilotti ei osannut kääntää hanaa oikealle tankille.
        Myöhemmin toimin myös kouluttajana ja silloin panin merkille kuinka erilaisia me ihmiset olemme kun kyseessä on tarkkuutta ja huolellisuutta vaativat toiminnot.
        Jokainen voi todeta näitä elämän omituisuuksia uutisia katsomalla. Autoja ajetaan suoralla tiellä ympäri, veneitä ajetaan näkyvälle luodolle, taloja poltetaan jättämällä kuumia tuhkia sisältävä sanko terassille tai kuivataan pyykkiä kiukaan päällä ym, ym.
        Ikävä tosiasia on että jotkut ihmiset eivät yksinkertaisesti sovi omien luonteenpiirteidensä takia toimimaan tehtävissä, jotka vaativat ehdotonta keskittymistä käsillä olevaan tehtävään.


      • Hattuvattu
        Drag kirjoitti:

        Tämä onkin niitä ikuisuuskysymyksiä ja koskettaa erityisesti ihmisen peruskäyttäytymistä.
        Ihannemaailmassa asia olisi varmasti niin kuten tuossa edellä toteat, mutta valitettavasti reaalielämässä, jossa ihminen on "määräävässä" asemassa ei esimerkiksi polttoainetalouden hoitaminen näytä aina onnistuvan.
        Otan tässä esimerkiksi ilmailun, koska se näyttää olevan tässäkin ketjussa mukana.
        Olin nuorempana useita vuosia pääasiassa vesilentäjänä ja siinä täytyy pitää ertyisen tarkkaa kirjaa polttoaineen kulutuksesta/riittävyydestä,( risteilytehoilla n.60 l/h) ja sen puhtaudesta, sillä se on jatkuvaa taspainoilua max take-off painojen kanssa
        Siinä tuli vuosien saatossa seurattua kuinka niin yksityislentäjät kuin ansiolentäjätkin sekoilivat polttoaineasioissa ja monta hyvää konetta meni lunastukseen, mutta onneksi harvoin tuli hengenmenoja sen takia.
        Nyt puhutaan siis piloteista jotka ovat käyneet kymmeniä tunteja teoriaa ja lisää kymmeniä tunteja käytännönlentokoulutusta. Siinä on tehty jo koulutusvaiheessa lukuisia polttoaine- ja painolaskuja, siis käytännössä aina ennen matkalentoa.
        Siellä oli tapauksia joissa käsikirjan lukeminen oli jäänyt hieman vajaaksi ja oli ajettu kone kynnöspellolle, vaikka siellä oli vielä yli tunnin bensat sisällä. Tuossa koneessa oli 4 tankkia ja pilotti ei osannut kääntää hanaa oikealle tankille.
        Myöhemmin toimin myös kouluttajana ja silloin panin merkille kuinka erilaisia me ihmiset olemme kun kyseessä on tarkkuutta ja huolellisuutta vaativat toiminnot.
        Jokainen voi todeta näitä elämän omituisuuksia uutisia katsomalla. Autoja ajetaan suoralla tiellä ympäri, veneitä ajetaan näkyvälle luodolle, taloja poltetaan jättämällä kuumia tuhkia sisältävä sanko terassille tai kuivataan pyykkiä kiukaan päällä ym, ym.
        Ikävä tosiasia on että jotkut ihmiset eivät yksinkertaisesti sovi omien luonteenpiirteidensä takia toimimaan tehtävissä, jotka vaativat ehdotonta keskittymistä käsillä olevaan tehtävään.

        Olipa hyvä ja kiihkoton kirjoitus. Realismia todellakin on, että osaa ihmisistä ei voi laittaa erityistä tarkkuuttaa vaativaan hommaan. Bensan riittävyyden laskeminen ja huomioiminenkin voidaan laskea vaativiin töihin varsinkin jos lähdetään ilmailu puolelle.


      • Epäilenpä
        Drag kirjoitti:

        Tämä onkin niitä ikuisuuskysymyksiä ja koskettaa erityisesti ihmisen peruskäyttäytymistä.
        Ihannemaailmassa asia olisi varmasti niin kuten tuossa edellä toteat, mutta valitettavasti reaalielämässä, jossa ihminen on "määräävässä" asemassa ei esimerkiksi polttoainetalouden hoitaminen näytä aina onnistuvan.
        Otan tässä esimerkiksi ilmailun, koska se näyttää olevan tässäkin ketjussa mukana.
        Olin nuorempana useita vuosia pääasiassa vesilentäjänä ja siinä täytyy pitää ertyisen tarkkaa kirjaa polttoaineen kulutuksesta/riittävyydestä,( risteilytehoilla n.60 l/h) ja sen puhtaudesta, sillä se on jatkuvaa taspainoilua max take-off painojen kanssa
        Siinä tuli vuosien saatossa seurattua kuinka niin yksityislentäjät kuin ansiolentäjätkin sekoilivat polttoaineasioissa ja monta hyvää konetta meni lunastukseen, mutta onneksi harvoin tuli hengenmenoja sen takia.
        Nyt puhutaan siis piloteista jotka ovat käyneet kymmeniä tunteja teoriaa ja lisää kymmeniä tunteja käytännönlentokoulutusta. Siinä on tehty jo koulutusvaiheessa lukuisia polttoaine- ja painolaskuja, siis käytännössä aina ennen matkalentoa.
        Siellä oli tapauksia joissa käsikirjan lukeminen oli jäänyt hieman vajaaksi ja oli ajettu kone kynnöspellolle, vaikka siellä oli vielä yli tunnin bensat sisällä. Tuossa koneessa oli 4 tankkia ja pilotti ei osannut kääntää hanaa oikealle tankille.
        Myöhemmin toimin myös kouluttajana ja silloin panin merkille kuinka erilaisia me ihmiset olemme kun kyseessä on tarkkuutta ja huolellisuutta vaativat toiminnot.
        Jokainen voi todeta näitä elämän omituisuuksia uutisia katsomalla. Autoja ajetaan suoralla tiellä ympäri, veneitä ajetaan näkyvälle luodolle, taloja poltetaan jättämällä kuumia tuhkia sisältävä sanko terassille tai kuivataan pyykkiä kiukaan päällä ym, ym.
        Ikävä tosiasia on että jotkut ihmiset eivät yksinkertaisesti sovi omien luonteenpiirteidensä takia toimimaan tehtävissä, jotka vaativat ehdotonta keskittymistä käsillä olevaan tehtävään.

        Ja nämä ihmiset sitten ovat niitä, jotka ymmärtävät otaa varatankin?


      • Schicksalshaftes_leben

        Mitähän "Epäilempä" mahtaa nyt tarkoittaa? Eikös nuo kaksi edellistä kirjoittajaa ottaaneet esille ne huolimattomat, jotka eivät ota liikennevälineisiinsä edes riittävästi polttoainetta.
        On yleisesti tunnettu tosiasia, että ihmiset jotka ajattelevat pari askelta eteenpäin selviävät monista arkipäiväisistä haasteista keskimäärin paremmin kuin ne jotka jättävät elämänsä kohtalon käsiin.


      • Lisöpolttoainetta
        Drag kirjoitti:

        Tämä onkin niitä ikuisuuskysymyksiä ja koskettaa erityisesti ihmisen peruskäyttäytymistä.
        Ihannemaailmassa asia olisi varmasti niin kuten tuossa edellä toteat, mutta valitettavasti reaalielämässä, jossa ihminen on "määräävässä" asemassa ei esimerkiksi polttoainetalouden hoitaminen näytä aina onnistuvan.
        Otan tässä esimerkiksi ilmailun, koska se näyttää olevan tässäkin ketjussa mukana.
        Olin nuorempana useita vuosia pääasiassa vesilentäjänä ja siinä täytyy pitää ertyisen tarkkaa kirjaa polttoaineen kulutuksesta/riittävyydestä,( risteilytehoilla n.60 l/h) ja sen puhtaudesta, sillä se on jatkuvaa taspainoilua max take-off painojen kanssa
        Siinä tuli vuosien saatossa seurattua kuinka niin yksityislentäjät kuin ansiolentäjätkin sekoilivat polttoaineasioissa ja monta hyvää konetta meni lunastukseen, mutta onneksi harvoin tuli hengenmenoja sen takia.
        Nyt puhutaan siis piloteista jotka ovat käyneet kymmeniä tunteja teoriaa ja lisää kymmeniä tunteja käytännönlentokoulutusta. Siinä on tehty jo koulutusvaiheessa lukuisia polttoaine- ja painolaskuja, siis käytännössä aina ennen matkalentoa.
        Siellä oli tapauksia joissa käsikirjan lukeminen oli jäänyt hieman vajaaksi ja oli ajettu kone kynnöspellolle, vaikka siellä oli vielä yli tunnin bensat sisällä. Tuossa koneessa oli 4 tankkia ja pilotti ei osannut kääntää hanaa oikealle tankille.
        Myöhemmin toimin myös kouluttajana ja silloin panin merkille kuinka erilaisia me ihmiset olemme kun kyseessä on tarkkuutta ja huolellisuutta vaativat toiminnot.
        Jokainen voi todeta näitä elämän omituisuuksia uutisia katsomalla. Autoja ajetaan suoralla tiellä ympäri, veneitä ajetaan näkyvälle luodolle, taloja poltetaan jättämällä kuumia tuhkia sisältävä sanko terassille tai kuivataan pyykkiä kiukaan päällä ym, ym.
        Ikävä tosiasia on että jotkut ihmiset eivät yksinkertaisesti sovi omien luonteenpiirteidensä takia toimimaan tehtävissä, jotka vaativat ehdotonta keskittymistä käsillä olevaan tehtävään.

        No ei, oonpahan vaan halunnut veneeseen enemmän polttoainetta kuin mitä tankkiin mahtuu. Ei se polttoaine mene pilalle ilman- ja vedenpitävässä muovipänikässä joka on vielä aika täys.


    • Fyysik

      Sinne tankin paineistajille... Ei ilman lämmitys kosteutta poista. Se vain siirtää kastepistettä. Kuivaus poistaa kosteuden.

    • liikavarakaataaveneen

      Eihän purjeveneessä tarvita varapolttoainetta. Eikö purje ole pääasillinen kuljetin ja moottori sitten varalla. Tarvitseeko varamoottori varapolttoainetta?

      Ihan oikeasti...mikä jolla sinulla on jos sinne ei kympin kannua polttoainetta mahdu? Voihan sen pullottaa vaikka litran pulloihin ja tunkea sinne tänne.

      • polttoainetankissa

        Olit nyt sanovinasi jotakin, mutta tulos on pelkkä aivopieru.
        Edes aloittaja ei kyennyt tällaiseen.


    • Einuija

      Osta pa-mittari.

    • jollailija

      Minulla ollut kaksi varakaniseria dieseliä mukana aina. Toisen niistä avulla on saatettu joskus joku kokematon kanssaveneilijä turvallisesti lähimmälle bensikselle ilman meripelastuksen apuja. Toivottavasti ova hommaaneet oman varakaniserin.
      Itselle tuo varanafta on kuin säilykkeet veneessä. Kaikkea on hyvä olla, ihan vaan varmuudeksi. Aiheesta nyt on varmaankin aika turhaa kinata.

      • Sans_souci

        Tämä polttoainetalous aihe ja sen hoitaminen kulloisessakin liikennevälineessä on ollut seuranamme yhtä kauan kuin niitä on ollut meillä käytössämme.
        Keskustelu siitä ei ole koskaan turhaa, etenkin jos joku huolimaton saa tästä edes pienen valonvälähdyksen sinne ihmisolennon tärkeimpään elimeen.
        Tilannehan ei olisi kovinkaan kummoinen, jos tämä "ongelma" rajoittuisi vain tienposkeen hyytyneisiin autoihin tai katiskan kokemisreissulla sammuneeseen jammuun, mutta kun siellä tosielämässä menetetään tämän töpeksinnän takia ihmishenkiä - siis ihmisiä joilla ei ole mitään aavistusta mihin kyytiin ovat joutuneet.
        Kun nyt keskuudessamme on kuitenkin aina näitä hajamielisiä "professoreita" olisi heidän syytä ainakin autossaan ja veneessään pitää pientä varapolttoainekannua mukanaan - tämä siis aivan omien hermojen puolesta ja tietysti myös omaisten ja muidenkin pelastajien säästämiseksi.


    • ariel371

      Vaikuttaa siltä että polttoaineen riittävyysongelmat iskevät silloin kun seuraava legi on kohti halpaa tankkausmahdollisuutta. Näitä ovat mm. Helgoland, Kanaalisaaret ja Gibraltar. Legille lähdetään vähillä löpömarginaaleilla ja eteen tulee sitten vastavirtaa, -tuulta ja maininkia jolloin kone imaisee ilmaa tyhjähköstä hölskyvästä tankista.

      Itse hinasin toissakesänä ranskalaisen "konevikaisen" mereltä rantaan ja tietysti.... tankkaamaan. Tuli patuille hintavampi hinaus kun totuus paljastui. He koittivat säästää halvemman löpön avulla ehkä 80 euroa ja se solahti korkojen kera lompsaani. Aina jeesataan, selvähän se. Mutta hölmöilystä saa ja tulee rokottaa tilit pelastajalle. Kaikki hyvässä hengessä toki.

      Paljon riippuu tyylistä ja porukasta, mutta noin yleisesti lienee syytä pitää selkeä reservi, vaikkapa 20 litran absoluuttinen vara. Sillä lykkää aina ja kaikkialla sen 3-4 tuntia olosuhteita vastaan menemään. Näitä tulee eteen aina joskus väkisinkin ja joka paikkaan ei purjeilla pääse sisään millään.

      Itse jouduin kauan sitten vaikeuksiin Lemströmin kanavan Lumparnin puoleisella suulla silloisen perämoottoripurteni kanssa. Sottungassa ei ollut soppaa myynnissä ja oli siksi pakko jatkaa sinne missä ei ainakaan laivojen tielle joudu. Sain alta litran bensaa pummatuksi toiselta silta-avauksen odottajalta ja sillä sitten ajettua kanavasta läpi ja edelleen seilattua ja koneiltua Itäsatamaan. Se opetti silloin ja nyt reserviä pidetään mukana kylliksi tuleviin koitoksiin.

      • KanistereissaMukaan

        Meillä on kaksi parinkymmenen litran kanisteria, joita täytetään tilanteen mukaan. Kun kanisterit ovat joka tapauksessa mukana, voivat tarvittaessa olla täynnäkin. Jos kanisterit ovat täynnä, yritän aina muistaa kaataa ne ajotankkiin ennen tankkausta, jotta löpö kiertää eikä kasvata levää kanistereihin. Veneessämme on myös vajaan parinsadan litran varastotankki, josta voi pumpata suoraan ajotankkiin,mutta saaristossa sitä ei tule täytettyä ja käytettyä.

        Pidemmillä legeillä olen sitä mieltä, että polttoainetta on hyvä olla mukana sen verran kuin sitä järkevästi mukaan mahtuu. Käytännössä Itämerellä/Pohjanmerellä sen verran, että aina pystyy ajamaan mistä tahansa koneella lähimpään satamaan. Onhan se ihan turvallisuustekijäkin.


      • HinausMaksaa

        Kyllähän veneen hinauksesta on aina tapana maksaa, minimissään kulujen verran. Mitään velvollisuutta hinaamiseen ei kenelläkään koskaan ole. Voin kyllä kuvitella, että nykyveneilijöissä on sellaisiakin, jotka ajattelevat hinauksen kuittaantuvan kiitoksella.


    • 70 litran pa-tankki, kaksi 10 litran kanisteria. Käytännössä tankkaus useimmiten niiden kautta eli maa-asemalta kantaen, siitä yksinkertaisesta syystä, että lähin veneasema ei osu luontevimmille kulkureiteille. Sivuhyötynä tietysti tulee se, ettei löpö jää seisomaan kanistereihinkaan. Purjeveneen kanssa ei ole koskaan ollut edes lähellä polttoaineen loppuminen. Moottoriveneellä kävi kerran niin, että mittarille mentiin lähes höyryillä (paljastui jälkikäteen siitä, että tankkauksen jälkeen kesti starttaus pitkään, kun kone ilmasi itseään; siinä vaiheessa älyttiin, että nestepinta oli ollut jo niin alhaalla, että veneen pysähtyessä se valahti imuputken suun alapuolelle).

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe