Kotihoito Parkanos

omainen66

Miten kotihoidossa voi olla töissä, kun ei omaa lääkkeenjako lupaa?? Kuka vastaa kun pistellään insuliinit ja annetaan särkulääkkeitä. Viestivihossa ei edes lue onko annettu 500mg vai 1g, aikalailla eroo...

68

2983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shshsh

      Lähihoitajako????

    • vainaata

      Joppa joo, lähkäri pisteli insuliinit ja kas kummaa yks kaks huomattiin, että potilas oli vainaa. No sitten vaan kirkkomaahan, olis tullu liian kalliiks heittää obduktion kautta. Kokoomuksen Risikkohan tän hullun myllyn on saanu aikaseks.

      • eikäsitystä

        Tämä on ihan oikeasti suuri ongelma. Lähihoitajat tekevät sellaista työtä, mistä heillä ei ole mitään käsitystä. Aivan oikein meidän nykyiset sosiaalipäälliköt ja Risikko sen saivat aikaan. Tappajia piisaa.


      • Kauheaa

        Onko tämä joku trolli vai onko ihan oikeasti joku Parkanossa kuollut lähihoitajan mokan takia?


      • trolli.on

        Pitäähän valmistuneen lähihoitajan tälläiset hoitotyöhön kuuluvat perusasiat osata.


    • LuvatOK

      Ei mitenkään, LOP teoria ja LOP lääkelaskut pitää olla suoritettuna ja päivitettyinä 5vuoden välein. Sitten vaan sellaisiin paikkoihin missä on lääkkeenjakoa ym. menee hoitaja jolla on luvat kunnossa.

      • Huolestunut-omainen

        Nyt heräsi huoli, että mitähän kaikkea muuta siellä kotihoidossa tapahtuu.?


      • Kalossia

        Voi, kunpa tietäisit! Vanhuksen omaisena on tullut eteen kaikenlaista tapausta ja kotipalvelun hoitajaa.


      • onko.kanttia
        Kalossia kirjoitti:

        Voi, kunpa tietäisit! Vanhuksen omaisena on tullut eteen kaikenlaista tapausta ja kotipalvelun hoitajaa.

        Jos aina on sitä moittimista "omaisena", kysynkin:

        Miksi et hoida vanhustasi itse? Ala omaishoitajaksi, niin ei tarvitse haukkua kotipalvelua ja sen hoitajia. Lisäksi omaishoitajana, et tarvitse lääkkeidenjako lupaa, saat pistää itse insuliinin, hoitaa vaipanvaihdon, syöttämisen jne.

        Ota itse vastuu vanhuksestasi ja hoida itse.


      • Kurjaa.olla.vanha

        Näköjään iltavuoron loputtua on joku kotihoidon hoitaja tullut tänne haukkumaan omaisia. Kaikilla ei ole mahdollisuutta ryhtyä omaishoiajaksi kun täytyy käydä töissä tai asuu kaukana. Joten tehkää nyt vaan työnne kunnolla niin omaisilla ei ole mitään syytä valittaa. Jos tuntuu siltä että omaiset haukkuu niin on syytä miettiä että miksi. Harvemmin tyytyväiset omaiset haukkuu.


      • Näinkö-on-asiat

        Lukekaa Aamulehti sivu A8. Totuus paljastuu.


      • Kalossia
        onko.kanttia kirjoitti:

        Jos aina on sitä moittimista "omaisena", kysynkin:

        Miksi et hoida vanhustasi itse? Ala omaishoitajaksi, niin ei tarvitse haukkua kotipalvelua ja sen hoitajia. Lisäksi omaishoitajana, et tarvitse lääkkeidenjako lupaa, saat pistää itse insuliinin, hoitaa vaipanvaihdon, syöttämisen jne.

        Ota itse vastuu vanhuksestasi ja hoida itse.

        Juuri tällaiten kiukuttelijoiden takia vanhuksilla on paha olla. Taisi kalikka kolahtaa nilkkaan? Suurin osa kotihoidon väestä on mukavia asiansa osaavia ihmisiä.
        Olen muuten jo toista vuosikymmentä tehnyt mainitsemiasi asioita kotihoidon rinnalla oman päivätyöni ohella. Ja olen iloinen, että voin olla vanhempien tukena.


      • Kauheaa
        Näinkö-on-asiat kirjoitti:

        Lukekaa Aamulehti sivu A8. Totuus paljastuu.

        Luin Aamulehden jutun. Hoitajien kiire on usein tekaistua. Kiireen verukkeella vältellään töitä. Tauoilla ollaan jopa 2,5 tuntia. Kauheaa jos vanhustenhoito on tällaista.


      • ennenomaishoitaja
        onko.kanttia kirjoitti:

        Jos aina on sitä moittimista "omaisena", kysynkin:

        Miksi et hoida vanhustasi itse? Ala omaishoitajaksi, niin ei tarvitse haukkua kotipalvelua ja sen hoitajia. Lisäksi omaishoitajana, et tarvitse lääkkeidenjako lupaa, saat pistää itse insuliinin, hoitaa vaipanvaihdon, syöttämisen jne.

        Ota itse vastuu vanhuksestasi ja hoida itse.

        Olen samaa mieltä . Kotihoito on aikoinaan käynyt mummuani hoitamassa. Jos jotain asiaa on ollut niin asiat hoidettiin paikan päällä ei palstoilla kitisemässä. Monilla on mahdollisuus hoitaa tai edes kerran viikossa käydä katsomassa, mutta ei. Aikoinaan ne mummut ja papat tai isät ja äidit ovat hoitaneet meitä, joten kyllä nyt jostain aerobikin ja joogan välissä aikaa olis käydä tervehtimässä omaisiaan. Ajatelkaa kuinka moni omainen katselee ikkunasta tälläkin hetkellä ja odottaa jonkun käyvän ja pettyvän . Saattaa pari pisaraa silmäkulmastakin tulla. Jokainen vanhenee, toivottavasti tulevaisuus ei olisi monellakin samanlainen.


      • onko.kanttia
        Kalossia kirjoitti:

        Juuri tällaiten kiukuttelijoiden takia vanhuksilla on paha olla. Taisi kalikka kolahtaa nilkkaan? Suurin osa kotihoidon väestä on mukavia asiansa osaavia ihmisiä.
        Olen muuten jo toista vuosikymmentä tehnyt mainitsemiasi asioita kotihoidon rinnalla oman päivätyöni ohella. Ja olen iloinen, että voin olla vanhempien tukena.

        Taisi Kalossille kolahtaa itselle. Olen itse hoitanut Appivanhempani sekä äitini hautaan. Omaishoitajana! Jätin työni, siksi koska vanhukset olisivat joutuneet laitokseen. On valintakysymys haukkuuko täällä kotisairaanhoitajia, joilla on kädet täynnä töitä ja varattu minimaallinen aika potilaan hoitoon VAI hoitaako vanhempansa itse ja kantaa heidän viimmeisistä päivistä vastuun.
        Moni vetoaa työhön tai ulkopaikkakunnalla asumiseen. Pelkkiä tekosyitä suurimmaksi osaksi. Nykyään pystyy paljonkin työskentelemään kotoa käsin, etätyönä. Mikä estää ottamasta vanhusta asumaan omaan kotiinsa? Jos toinen on töissä voi puoliso tai lapset olla tällöin vanhuksen apuna tai seurana.
        Nämä asiat ovat pelkkia valintakysymyksiä.

        Osa näistä täällä valittavista perillisistä eivät käy edes katsomassa vanhusta, saati tekevät mitään itse hänen eteensä. Haukutaan kotisairaanhoitoa, vanhuspalvelun väkeä, terveydenhoitajia sekä lääkäreitä. Vika löytyy aina muista kuin itsestään.
        Kuitenkin vanhus suunnattomasti ilahtuisi, jos joku omaisista kävisi vaikkapa lukemassa hänelle päivän lehden, silittämässä kättä tai vaikkapa vai olisi läsnä. Mutta ei kaikilla on kova kiire. Muodon vuoksi äitien/isänpäivänä tehdään pikavisiitti ruusun kanssa ja kiirehditään pois. Jouluna piipahdetaan kiireesti tuomaan se pakollinen konvehtirasia. Vedotaan työkiireisiin, harrastuksiin lapsiin.

        Eikö olisi järkevämpää hoitaa vanhusta hänen elinaikanaan kuin käydä omantunnontuskissaan hoitamassa hänen hautaansa hautuumaalla.

        Kumpiko on tärkeämpää rakkaus omaiseen vai raha?


      • Kalossia
        onko.kanttia kirjoitti:

        Taisi Kalossille kolahtaa itselle. Olen itse hoitanut Appivanhempani sekä äitini hautaan. Omaishoitajana! Jätin työni, siksi koska vanhukset olisivat joutuneet laitokseen. On valintakysymys haukkuuko täällä kotisairaanhoitajia, joilla on kädet täynnä töitä ja varattu minimaallinen aika potilaan hoitoon VAI hoitaako vanhempansa itse ja kantaa heidän viimmeisistä päivistä vastuun.
        Moni vetoaa työhön tai ulkopaikkakunnalla asumiseen. Pelkkiä tekosyitä suurimmaksi osaksi. Nykyään pystyy paljonkin työskentelemään kotoa käsin, etätyönä. Mikä estää ottamasta vanhusta asumaan omaan kotiinsa? Jos toinen on töissä voi puoliso tai lapset olla tällöin vanhuksen apuna tai seurana.
        Nämä asiat ovat pelkkia valintakysymyksiä.

        Osa näistä täällä valittavista perillisistä eivät käy edes katsomassa vanhusta, saati tekevät mitään itse hänen eteensä. Haukutaan kotisairaanhoitoa, vanhuspalvelun väkeä, terveydenhoitajia sekä lääkäreitä. Vika löytyy aina muista kuin itsestään.
        Kuitenkin vanhus suunnattomasti ilahtuisi, jos joku omaisista kävisi vaikkapa lukemassa hänelle päivän lehden, silittämässä kättä tai vaikkapa vai olisi läsnä. Mutta ei kaikilla on kova kiire. Muodon vuoksi äitien/isänpäivänä tehdään pikavisiitti ruusun kanssa ja kiirehditään pois. Jouluna piipahdetaan kiireesti tuomaan se pakollinen konvehtirasia. Vedotaan työkiireisiin, harrastuksiin lapsiin.

        Eikö olisi järkevämpää hoitaa vanhusta hänen elinaikanaan kuin käydä omantunnontuskissaan hoitamassa hänen hautaansa hautuumaalla.

        Kumpiko on tärkeämpää rakkaus omaiseen vai raha?

        Ei kolahtanut, koska voin hyvällä omallatunnolla sanoa hoitaneeni vanhempiani heitä kunnioittaen ja heidän hyvinvointiaan ajatellen. Ja kotonahan asutaan edelleen, eikä laitoksessa.
        Toki en halua pääni päälle sädekehää, jonka onko.kanttia itselleen asetti.


      • okjjhhhh
        Kalossia kirjoitti:

        Ei kolahtanut, koska voin hyvällä omallatunnolla sanoa hoitaneeni vanhempiani heitä kunnioittaen ja heidän hyvinvointiaan ajatellen. Ja kotonahan asutaan edelleen, eikä laitoksessa.
        Toki en halua pääni päälle sädekehää, jonka onko.kanttia itselleen asetti.

        Jos kerran olet hoitanut, miksi sitten tarvitset kotipalvelun henkilökuntaa hoitamaan?
        Ilmeisesti vanhukset asuvat omassa kodissaan ja sinä omassasi.


      • Kalossia

        Vanhempani haluavat olla omissa oloissaan, koska menevät varhain nukkumaan ja nuorisoperhe myöhemmin. Nykymusikki ei miellytä ja vanhukset haluavat olla kaikin puolin itsellisiä. Jos muutamme jossain vaiheessa saman katon alle, täytyy hankkia isompi asunto ooio porukalla.


      • Ei.ole.kanttia
        onko.kanttia kirjoitti:

        Taisi Kalossille kolahtaa itselle. Olen itse hoitanut Appivanhempani sekä äitini hautaan. Omaishoitajana! Jätin työni, siksi koska vanhukset olisivat joutuneet laitokseen. On valintakysymys haukkuuko täällä kotisairaanhoitajia, joilla on kädet täynnä töitä ja varattu minimaallinen aika potilaan hoitoon VAI hoitaako vanhempansa itse ja kantaa heidän viimmeisistä päivistä vastuun.
        Moni vetoaa työhön tai ulkopaikkakunnalla asumiseen. Pelkkiä tekosyitä suurimmaksi osaksi. Nykyään pystyy paljonkin työskentelemään kotoa käsin, etätyönä. Mikä estää ottamasta vanhusta asumaan omaan kotiinsa? Jos toinen on töissä voi puoliso tai lapset olla tällöin vanhuksen apuna tai seurana.
        Nämä asiat ovat pelkkia valintakysymyksiä.

        Osa näistä täällä valittavista perillisistä eivät käy edes katsomassa vanhusta, saati tekevät mitään itse hänen eteensä. Haukutaan kotisairaanhoitoa, vanhuspalvelun väkeä, terveydenhoitajia sekä lääkäreitä. Vika löytyy aina muista kuin itsestään.
        Kuitenkin vanhus suunnattomasti ilahtuisi, jos joku omaisista kävisi vaikkapa lukemassa hänelle päivän lehden, silittämässä kättä tai vaikkapa vai olisi läsnä. Mutta ei kaikilla on kova kiire. Muodon vuoksi äitien/isänpäivänä tehdään pikavisiitti ruusun kanssa ja kiirehditään pois. Jouluna piipahdetaan kiireesti tuomaan se pakollinen konvehtirasia. Vedotaan työkiireisiin, harrastuksiin lapsiin.

        Eikö olisi järkevämpää hoitaa vanhusta hänen elinaikanaan kuin käydä omantunnontuskissaan hoitamassa hänen hautaansa hautuumaalla.

        Kumpiko on tärkeämpää rakkaus omaiseen vai raha?

        Jos jätit työsi niin kuka sinut elätti? Itse en ole vielä keksinyt että millä maksan lainaa asumisen ruuat ym. jos jätän työni ja alan omaishoitajaksi.


      • Taukojataukoja
        Kauheaa kirjoitti:

        Luin Aamulehden jutun. Hoitajien kiire on usein tekaistua. Kiireen verukkeella vältellään töitä. Tauoilla ollaan jopa 2,5 tuntia. Kauheaa jos vanhustenhoito on tällaista.

        Siinä on vissi ero ootko kotihoidossa vai vanhusten hoitolaitoksessa töissä. Katotaan sitte niitä taukoja.


      • onko.kanttia kirjoitti:

        Taisi Kalossille kolahtaa itselle. Olen itse hoitanut Appivanhempani sekä äitini hautaan. Omaishoitajana! Jätin työni, siksi koska vanhukset olisivat joutuneet laitokseen. On valintakysymys haukkuuko täällä kotisairaanhoitajia, joilla on kädet täynnä töitä ja varattu minimaallinen aika potilaan hoitoon VAI hoitaako vanhempansa itse ja kantaa heidän viimmeisistä päivistä vastuun.
        Moni vetoaa työhön tai ulkopaikkakunnalla asumiseen. Pelkkiä tekosyitä suurimmaksi osaksi. Nykyään pystyy paljonkin työskentelemään kotoa käsin, etätyönä. Mikä estää ottamasta vanhusta asumaan omaan kotiinsa? Jos toinen on töissä voi puoliso tai lapset olla tällöin vanhuksen apuna tai seurana.
        Nämä asiat ovat pelkkia valintakysymyksiä.

        Osa näistä täällä valittavista perillisistä eivät käy edes katsomassa vanhusta, saati tekevät mitään itse hänen eteensä. Haukutaan kotisairaanhoitoa, vanhuspalvelun väkeä, terveydenhoitajia sekä lääkäreitä. Vika löytyy aina muista kuin itsestään.
        Kuitenkin vanhus suunnattomasti ilahtuisi, jos joku omaisista kävisi vaikkapa lukemassa hänelle päivän lehden, silittämässä kättä tai vaikkapa vai olisi läsnä. Mutta ei kaikilla on kova kiire. Muodon vuoksi äitien/isänpäivänä tehdään pikavisiitti ruusun kanssa ja kiirehditään pois. Jouluna piipahdetaan kiireesti tuomaan se pakollinen konvehtirasia. Vedotaan työkiireisiin, harrastuksiin lapsiin.

        Eikö olisi järkevämpää hoitaa vanhusta hänen elinaikanaan kuin käydä omantunnontuskissaan hoitamassa hänen hautaansa hautuumaalla.

        Kumpiko on tärkeämpää rakkaus omaiseen vai raha?

        joo, kyllähän se niin on, että omaiset voisivat tehdä järjestelyjä, jotta voivat hoitaa läheiset kotona. itse olisin valmis, jos olis vielä mahdollista........ monet tehny näin ja ovat tyytyväisiä. myös se on todettu hyväksi, että eri sukupolvet (lapset & vanhukset, isovanhemmat) asuvat saman katon alla.
        joten kyllä omaiset ensin hoitamaan, eikä lykätä vastuuta vanhemmista toisille! näin se on ollut ja näin sen kuuluisi edelleenkin olla! joten päät pois sieltä pyllystä ja omaisiaan hoitamaan ja tekosyyt pois. <3


    • Mnmnmn

      Onko hoitaja virallinen ammattinimike? Mielestäni pitää olla etuliite, sairaanhoitaja, lähihoitaja jne. Juuri noissa asioissa virheitä tulee kun ei käytetä tarkkaa ammattinimikettä.
      En ole kuullut että olisi hoitajakoulutus!!!

      • on olemassa nimikkeellä; Lähihoitajakoulu


    • valviravalvoo

      "Miten kotihoidossa voi olla töissä, kun ei omaa lääkkeenjako lupaa??"

      Kotihoidon esimies vastaa alaistensa tekemisistä ja osaamisesta. Valvira valvoo hoitoa myös Parkanossa. Omaisten kannattaa tehdä kantelu, jos kyseessä on selvä hoitovirhe tai on sattunut hoitajan toimista johtuva potilasvahinko. Hoitajaa ei voi laittaa tehtäviin, johon hänellä ei ole asianmukaista koulutusta tai joita hän ei hallitse.

      Kotihoidossa voi työskennellä lähihoitajan koulutuksella ja lähihoitajakoulutusta järjestetään myös ns. työttömyyskoulutuksena. Tuotannollisista ja taloudellisista syistä irtisanotut ja irtisanomisuhan alaiset pääsevät opiskelemaan ammattiliiton ansiosidonnaisella päivärahalla lähihoitajaksi.

      • eläkemummu

        Esimiehen eli työnantajan lisäksi jokainen vastaa omasta tekemisestään. Jos ei ole osaamista ja lupaa lääkehoitoon, ei saa mennä tekemään moista työtä. Vastuu on myös työntekijällä. Lähihoitajakoulutukseen on, toivottavasti, haku. Työttömyysuhan alaiset ja irtisanotut on ohjattu viime vuosina surkeilematta hoitoalalle, jossa on töitä. Se ei ole sovi kaikille eikä kaikista tule koskaan hyviä hoitajia. Tämäkin pitäisi muistaa vaikka vaihtoehtoja olisi vähän.


      • LähelläIhmistä

        En tiedä yhtään aikuisena opiskellutta, esim työvoimapoliittisen koulutuksen kautta valmistunutta, joka ei olisi käynyt psykologisia testejä tai olisi ollut ilman haastattelua hakeutuessaan alalle. Ei sinne ihan kaikki silti pääse. Lääkekoulutusta on myös näissä koulutusmuodoissa. Ala ei sovi kaikille, se on totta.


      • parkanolainenj

        Ei kaikilla ole lähihoitaja koulutusta, vaikka töissä ovatkin


      • eläkemummu kirjoitti:

        Esimiehen eli työnantajan lisäksi jokainen vastaa omasta tekemisestään. Jos ei ole osaamista ja lupaa lääkehoitoon, ei saa mennä tekemään moista työtä. Vastuu on myös työntekijällä. Lähihoitajakoulutukseen on, toivottavasti, haku. Työttömyysuhan alaiset ja irtisanotut on ohjattu viime vuosina surkeilematta hoitoalalle, jossa on töitä. Se ei ole sovi kaikille eikä kaikista tule koskaan hyviä hoitajia. Tämäkin pitäisi muistaa vaikka vaihtoehtoja olisi vähän.

        mutta tällä hetkellä Parkanossa hälyttävä tilanne.. en ymmärrä, miksi Kaupunki antoi kotihoidon pihlajanlinnalle? kotihoito on nyt "pörssissä" vai mikä se oli... siis sillä tehdään nyt rahaa. ok, mutta NYT pihlajanlinna myi kotihoidon ULKOMAALAISELLE YRITYKSELLE! se ei ole oikein. miten käy hoidettavien ja hoitajien, joilta nyt otettiin oma taukotupa pois ja siinä sosiaaliset tilat samalla! ja kaiken lisäksi valtava hoitaja pula, johon ei minuakaan otettu kun kysyin. sijaisille piti kirjoittaa vakituinen työsopimus tasaamaan hoitaja pulaa. todella huonosti parkano hoitaa tätä kotihoito asiaa!


    • ymmärtäväinen

      On monenlaista lähihoitaja, hyviä ja huonoja .Liian paljon koulutetaan lähihoitajia jotka eivät ole motivoituneet työhönsä. Pitäisi olla samanlaiset testit kuin mennään oikein ammattikoulujen kautta. Nykyään valitaan paljon jotka ei niin kovasti halua koko lähihoitajan työtä tehdäkkään. Ehkä nämä jotka haluavat vain istua työpaikalla eivät ole soveliaita kotisairaanhoitajiksi. ei mUuta kun valittamaan johtoportaaseen.

      • Totuus-esiin

        Taas oli ilta-Sanomissa juttua että joidenkien hoitajien aikaa menee pitkillä kahvitauolla, työaikana ollaan Facebookissa ja tupakalla. Miten lienee asia Parkanossa?


      • palaako
        Totuus-esiin kirjoitti:

        Taas oli ilta-Sanomissa juttua että joidenkien hoitajien aikaa menee pitkillä kahvitauolla, työaikana ollaan Facebookissa ja tupakalla. Miten lienee asia Parkanossa?

        Miten niin tupakalla? Pihlajalinnan työpaikat ovat käsittääkseni savuttomia!


      • palaako kirjoitti:

        Miten niin tupakalla? Pihlajalinnan työpaikat ovat käsittääkseni savuttomia!

        no, voin sanoa, että kyllä käyvät tupakalla kiellosta huolimatta, johon kyllä ainakin minä puuttuisin.....


    • omamaamustikka

      En ymmärrä miten jotain alkaa kiinnostaa kuinka ihmiset on työpaikoilla. Kyllä Parkanossakin on paljon ns. lapioon nojaajia. Sitä varten on esimiehet jotka puuttuvat asiaan, ei uteliaat. Ja jokaisessa työpaikassa on lusmuilijoita on se sitten alainen tai johtaja. Eräät käyttää aikansa nojailuun ja toiset juoruamiseen. Menkää vaikka mustikkaan tai auttakaa niitä omaisianne ne muutamat kuukaudet tai vuodet, kuinka paljon onkaan aikaa annettu.

      • muumaamansikka

        Joo eihän epäkohdista tietenkään saa keskustella. Vanhusten ja omaisten pitää vaan tyytyä siihen hoitoon mitä saa tai ei saa. Huonostakin hoidosta pitää vaan maksaa ja olla hiljaa. Sääliksi käy ne Suomen vanhukset joilla ei ole omaisia jotka edes joskus kävisivät. He ovat pelkkien hoitajien varassa. Mutta jos sinun työpaikallasi saa lorvailla, niin jatka rauhassa lusmuiluasi. Toivottavasti saat siitä hyvää palkkaa. Kun itse olen työpaikallani, niin tykkään tehdä töitä. Kännykkä, facebook ja lorvailu on sitten vapaa-aikani huvia.


      • historia

        Parkanon SOTE;n esimiehet ovat laiskoja. Eivät itse viitsi tehdä kentällä kunnolla töitä. Suurin osa Parkanossa on hyvävelijärjestelmällä esimiestehtävissä tai sitten lestadiolaisia, ammattitaidosta ei ole kyse. Ylipäätään terveydenhuollossa ei uskonnolliset suuntaukset tule näkyä. Kun on ammattitaidottomasta henkilökunnasta kyse, niin menee niin kuin nyt Parkanossa menee, siis suurin osa päin mäntyä. Aikoinaan Parkanossa olo todella hyviä lääkäreitä, kuten, Soimajärvet ja Kalevi Koski. Heidän aikanaan Parkanon terveydenhuolto kehittyi valtavasti.


      • Historiaa.ja.nykyisyyttä

        Siinä olis esimiehille töitä että saisivat työpaikka kiusaajat kuriin.


      • Narisijat

        Voi kauheeta.


      • joo, on varmasti, mutta tämä on sellainen ammatti ja vastuu suuri... ettei oikein virheille olisi sijaa...


    • uimaanvaan

      On se ihme kun aina kolahtaa jonkun nilkkaan. Jos on nähnyt epäkohtia niin oliskohan parempi mennä puhumaan joko esimiehelle tai suoraan työntekijälle. Rakentavasta keskustelusta ei ole haittaa. Ei tänne palstaan kirjoittelu paljon auta.

      • niin.pitäisi

        Noilla kotisairaanhoitajia sekä lähihoitajia haukkuville, tämä palstalle kirjoittelu on terapiaa. Kantavat huonoa omaatuntoa siitä kun ovat vierittäneet vastuun vanhuksista toisten niskoille.
        Kuitenkin on niin mukavaa viettää työpäivän päätteeksi vapaa-aikaa, istuskella terassilla, shoppailla sekä käydä ulkomaanmatkoilla. Jos olisi vanhus hoidettavana taloudessa, sitä omaa vapaa-aikaa ei olisi.


      • VALITETTAVAA

        Kysynpähän vaan, että mitä hyötyä on kehottaa menemään esimiehen puheille? Ei mitään. Vastaus on: VOI VOI. "Esimiehillä" pitäisi olla koulutusta tähän johtamiseen. Ei se pelitä, jos työmaalle otetaan tuosta vaan ykskaks työntekijä esimiesasemaan. Tarvittisi, olla taitoo,kykyjä ja paljon tietoa erilaisista asioista. EI NIIN ETTÄ TYÖNTEKIJÄ/ASIAKKAAT JOUTUVAT ITSE SEN TIEDON/ASIAT ETSIMÄÄN.


    • leena_50

      Minusta kyllä hoitajilla on vastuu miten potilaat jaksaa.Eikö hoitolaitoksien johtajilla ole mahdollisuutta seurailla kuinka hoito onnistuu päivittin.Ei varmaan hoitajatkaan kun vanhaksi tulevat haluaisi märissä vaivoissa päiväkaisia olla?Jokasella meillä sekin aika on joskus edessä,et hoitoon joudumme.Toivon että ne viimeiset vuodet olisivat jokaiselle meille elämän arvoisia viimeisiä päiviämme.Jaksamista jokaiselle.

    • surannut

      Olen omaisena törmännyt tähän samaan ongelmaan. Ja olen ollut esimieheen yhteydessä asiasta. Ja olen kysynyt esim henkilöstön käsihygieniasta. Siis olen seurannut kunm kotihoito tulee omaiselleni ja laittaa käsineet käteensä vie omaiseni wc.hen(omaa tarttuvan taudin), Menee tämän jälkeen samoilla hanskoila jääkaapille, hakee ruuan ja koskee mikroon ja koskee vesihanaan keittiössä ja aterin laatikoihin sekä astiakaappiin. Tämän jälkeen samoila käsineillä avustaa omaiseni wc asioilta ruokapöytään. Kosketteelee dosettiin ym. muualle samoilla hanskoilla. ja kun omaiseni kysyy mitkä lääkkeet annetaan, ei osata sanoa mitkä kyseessä. Ja kun omaiseni oli huonommassa kunnossa komensin häntä itse nousemasta sängystä ja kävelemään ruokapöytään. Kotihoidon henkilö kehtasi sanoa ettei ketään voi määrätä liikkumaan,jos ei itse halua. Olen itse lähihoitaja ja vielä erikseen kouluttautunut kuntoutukseen. En ole todellakaan tyytyväinen palveluun, eikä ole omaisenikaan useimmiten.

      • kaikkialöytyy

        Ylläolevassa kirjoituksessa on lähihoitaja ja ei tiedä että on olemassa itsemääräämisoikeus. Minäkin tiedän vaikka en ole hoitoalalla.


      • jaa niin, että annetaan maata vaaan, eikä tarvi liikkua!??? tiettyyn rajaan asti itsemäärämis oikeus!


    • vaatikaa

      Tämän päivän lähihoitajat ovat lähinnä kodin siivoojia, ruuanlaittajia, pyykkihuollon hoitajia ja sitä rataa. Vaikka olisi LOP tentit suoritettuna, niin älkää missään tapauksessa antako lähihoitajan pistää jotain insuliineja tai im. lääkkeitä. Heillä ei ole LOP tentin suorittamisenkaan jälkeen mitään käsitystä ihmisen anatomiasta, fysiologiasta, lääkkeiden yhteensopivuudesta, erilaisten sairauksien vaikutuksista lääkityksiin tai ihmisen toiminnasta ylipäätään, allergioista ym. Tämä on totuus. Tiedän heidän opsinsa ja asiantuntijuuden siis lähihoitajien.
      Vaatikaa lääkityksien suhteen kokenut sairaanhoitaja asioista huolehtimaan, siihen teillä on kunnassa, kaupungissa tai kotisairaanhoidossa oikeus.

      • vaatikaa.ja.osatkaa

        Miksi joku menisi vaarantamaan toisen terveyden tai jopa hengen kun tietää ettei oma kyvykkyys ja osaaminen riitä? Koulutus antaa kaiketi perusosaamiselle hyväksytyn tason jonka jälkeen itse työssä opitaan potilaan kohtaaminen vaivoineen.


      • jkökjmälml
        vaatikaa.ja.osatkaa kirjoitti:

        Miksi joku menisi vaarantamaan toisen terveyden tai jopa hengen kun tietää ettei oma kyvykkyys ja osaaminen riitä? Koulutus antaa kaiketi perusosaamiselle hyväksytyn tason jonka jälkeen itse työssä opitaan potilaan kohtaaminen vaivoineen.

        Ymmärrystä tuntuu olevan liikkeellä niin monen moista.


      • kjjnölkjh

        Voiko vaatia lääkitysasiat hoitamaan ihan oikean lääkärin?


      • tyhmyystiivistyy
        kjjnölkjh kirjoitti:

        Voiko vaatia lääkitysasiat hoitamaan ihan oikean lääkärin?

        Näin maallikkona luultavasti lääkitysasiat hoitaa ihan oikea lääkäri, ei puoskari eikä valelääkäri ei lähihoitaja eikä sairaanhoitaja. Lääkärin ohjeilla hoitajat antavat lääkkeet. Mutta jos meinaat että lääkäri käy joka pillerin henk. koht. antamassa joka mummulle ja papalle niin voi olla aika kiirettä. Kenenkö olet luullu hoitavan lääkeasiat. siivoojan vai nuohoojan.


      • ei varmasi, mutta miksi vanhuksia lääkitään toimintakyvyttömiksi??? useita tapauksia ollut, että se oikea lääkäri muuttanut lääkkeet, kun ei liiku ja vain makaa sängyssä eikä mitään ymmärrä... kas lääkkeiden vaihdon- vähentämisen myötä vanhuksesta tullut omatoiminen!!!


    • voimavaroja

      Aika huonoon jamaan on mennyt nykyään sairaanhoitajien ja lähihoitajien koulutus. Tehdään töitä, joihin ei ole saatu koulutusta. Vai onko nykyään niin, että työnantaja haluaa SOTE:ssa mahdollisimman paljon töppäilyjä, jolloin asiakkaat vähenevät ja voitto saadaan mahdollisimman suureksi. Siinä on siis kaksi mahdollisuutta.
      Luulenpa, että työhönsä vihkiytyneet eivät teet vahinkoja tahallaan vaan he joutuvat niihin tilanteisiin esimiesten ja voittoa tavoittelevien henkilöiden takia.
      Sekin tuntuu ihmeelliseltä, jos ylitöitä Parkanossa paiskitaan normaalilla työpalkalla.
      Toivotaan kuitenkin hoitohenkilökunnalle voimia jaksaa työssään ja miettiä aina se, mihin oma tietämys riittää ja mihin ei.

      • Persnaukker

        Tämä on TOTUUS.Kotihoito taitaa olla ainoa työ,missä kuljetaan kellokortti kaulassa koko työpäivän ajan.Näppäillään typerää puhelinta josta näkyy sisään ja uloskirjautuminen asiakmaalle.Työpäivästä täytyy olla asiakkaan luona tehtävää työtä arkisin 4 tuntia 40 minuuttia.Iltavuorossa ja viikonloppuisin 5 tuntia. Ja hommaa tullaan kiristämään siis tahtipuikko heiluu että juoskaa nopeammin matalapalkkaiset duunarit.Päättäjiä ei kiinnosta aika mikä menee siirtyessä asiakkaalta toiselle eikä muut hommat ei ruokatauot ym.Kuinkahan onnistuisi pomoilta itseltääm kun asiakaskäyntejä on 12 kpl ja vielä lisää kun sairaspoissaolojen vuoksi joutuu jakamaan poissaolijoidenkin työt.Rahasta on kysymys.


    • Ihmettelevä2016

      Ikävää että melko moni ihminen uskoo esimerkiksi yhtä lehtijuttua. On varmasti totta että hoito voi olla jollain paikkakunnalla/laitoksessa/kotihoidossa huonoa, mutta sitä ei kannata yleistää joka paikkaan ilman oikeita todisteita. Ainakin oman kokemuksen mukaan mitä parista paikasta Parkanossa on, hoidetaan hommat upeasti. Harmi vaan että lähihoitajia kuormitetaan kamalasti kun on vajaa henkilökunta. Valitettavasti aikaa ei jää kuin pakollisiin toimenpiteisiin.

      • Ihmettelen.myös

        Taas oli Iltalehdessä juttu, että kahdessa eri paikassa on vanhusta kohdeltu kovakouraisesti. Toivottavasti Parkanossa ei ole tällaista tapahtunut. Töykeää käytöstä on kyllä joillakin hoitajilla ollut. Mutta siitähän ei jää mustelmia todisteeksi jää vaan vanhukselle paha mieli. Jotkut hoitajat on oikein mukavia kiireenkin keskellä kohtelevat kunnioittavasti. Näin on omaiseni kertonut.


      • Tumpelot

        Mikä ihmeen suojelus on jos olet saanut lähihoitajan nimikkeen? Työn teko ja moraali puuttuu monelta. Ei työtä tehdä nimikkeillä!


      • jaasinäkinkö
        Tumpelot kirjoitti:

        Mikä ihmeen suojelus on jos olet saanut lähihoitajan nimikkeen? Työn teko ja moraali puuttuu monelta. Ei työtä tehdä nimikkeillä!

        Siinä olet oikeassa että nimikkeellä ei tehdä töitä. mutta hyvinpä tiedät toisten työn teon ja moraalin vai kuulutko samaan kategoriaan "kylältä kuulin" ihmisiin.


      • Voi.voi.voi

        Taas iltapäivälehtien nettisivuilla oli juttu, että muistisairas vanhus oli ollut ilman ruokaa monta päivää, kun kotihoito oli unohtanut kauppa-asiat. Jos Parkanossa sattuu unohduksia tai tahallisia työn laiminlyöntejä, niin ilmoittakaa kotihoidon esimiehelle. Hänen velvollisuutensa on puuttua asiaan. Voihan täälläkin tietenkin kirjoitella, mutta asiat ei välttämättä sillä paremmaksi muutu.


      • työntekijä
        Tumpelot kirjoitti:

        Mikä ihmeen suojelus on jos olet saanut lähihoitajan nimikkeen? Työn teko ja moraali puuttuu monelta. Ei työtä tehdä nimikkeillä!

        Ei lähihoitajan nimikettä niin vaan saada, pitää jaksaa opiskella opintonsa loppuun. Oli työ mikä tahansa, aina löytyy arvostelijoita, varsinkin täällä jossa voi nimimerkin takaa huudella mitä vaan. Jos hoidettavia oikeasti kohdellaan kaltoin, siitä pitää tehdä virallinen ilmoitus. Jostain syystä lähihoitajia arvostellaan jatkuvasti, liekö asialla nämä, jotka eivät itse jaksa opiskella mitään, tuleehan rahaa erilaisten tukien muodossa muutenkin. Kannattaisi kuitenkin aina ajatella sitä tulevaa eläkettä. Jos ei ikänään maksa työeläkettä, jää eläke sitten joskus todella pieneksi.


    • murrmun

      Pihlajalinna kouluttaa lähihoitajia pilvin pimein saadakseen työharjottelujen kautta ilmaista työvoimaa, mistähän nämä valmiit n. parikymmentä lähihoitajaa saavat töitä, koska pihlajalinna ottaa ilmaiset harjoittelijat tekemään lyhytaikaset sijaisuudet, ei kannata hakea ainakaakaan pihlajalinnan koulutukseen, jäädäksenne työttömäksi

      • oikeessaoot

        Olet niin pirun oikeassa tässä asiassa.


      • Kyllähän

        Opiskelijat saa palkan sijaisuuksista,oli se sitte kuinka lyhyt tahansa!ja eipä opiskelijoita kukaan yksin ole töihin laittamassa kun harjoittelussa ovat,että se siitä työvoimasta...heitä ei näet voi laskea vahvuuteen!eipä ole kovin montaa työtöntä lähihoitajaa tässäkään kylässä näkynyt,hyvä vaan että koulutetaan!


      • Uudistustako
        Kyllähän kirjoitti:

        Opiskelijat saa palkan sijaisuuksista,oli se sitte kuinka lyhyt tahansa!ja eipä opiskelijoita kukaan yksin ole töihin laittamassa kun harjoittelussa ovat,että se siitä työvoimasta...heitä ei näet voi laskea vahvuuteen!eipä ole kovin montaa työtöntä lähihoitajaa tässäkään kylässä näkynyt,hyvä vaan että koulutetaan!

        Ei oo työtönnä juu, kun ovat lähteneet Parkanosta. Ja ei lasketa vahvuuteen (hahhaa)?


      • Uudistustako kirjoitti:

        Ei oo työtönnä juu, kun ovat lähteneet Parkanosta. Ja ei lasketa vahvuuteen (hahhaa)?

        totta! ja nyt tällä hetkellä kova pula työntekijöistä, kun hoitajat lähtevät siitä sotkusta pois..... ja nyt kotihoito menossa ulkomaiselle omistajalle!


    • CVkertoopaljon

      Hae kunnan kotihoitoon töihin, jos et muualle pääse! Osaamisen taso ei ole päätä huimaava. Työskentele muutama vuosi kotihoidossa ja sen jälkeen sinun on turha edes hakea muualle, koska et pääse mihinkään.

      Terveydenhoitajan ja sairaanhoitajan amk-tutkinto menee kunnallisessa kotihoidossa täysin hukkaan. Lähihoitajillekin löytyy parempia työpaikkoja. Kun CV:ssäsi lukee viimeisimpänä työpaikkana kunnallinen kotihoito, se kertoo, että et ole päässyt muualle eli arvostetumpiin hoitoalan töihin.

      • jfhgyrte

        Ittestähän se on kiinni millasen osaamisen ittelleen hankkii ja kaikessa työssä voi osoittaa tekevänsä työnsä hyvin ja vastuullisesti. Asenteet kun on omasta takaa vielä kohdillaan niin miksei työssä kun työssä voisi menestyä.


      • ittestäseonkii
        jfhgyrte kirjoitti:

        Ittestähän se on kiinni millasen osaamisen ittelleen hankkii ja kaikessa työssä voi osoittaa tekevänsä työnsä hyvin ja vastuullisesti. Asenteet kun on omasta takaa vielä kohdillaan niin miksei työssä kun työssä voisi menestyä.

        Samaa mieltä edellisen kommentoijan kans.


    • Luvallinen

      Lääkehoidollisialupia ovat esim. lääkkeidenjako dosettiin, niiden antaminen lääkepurkista (dosetista ja lääkeannospussista saa antaa), insuliinin pistäminen, silmätippojen tiputtaminen, tukisidosten ja tukisukkien laittaminen, verensokerin ottaminen, INR-arvon ottaminen, haavojen hoitaminen. Jos joitakin näitä on asiakkaalla tehtävä, sinne ei voi mennä luvaton hoitaja. Esimerkkinä vaikkapa jos asiakas itse ottaa verensokeriarvon ja pistää insuliinin, niin pitää tietää mitä tehdä jos arvot on liian alhaiset tai korkeat. Onko insuliinin yksikkömäärä (ky) ja pistotapa oikea. Entä paljon käytössä oleva verenohennuslääke Marevan? Silmätipoista sen verran että kostutustippoja voi tiputtaa luvaton, mutta ei lääkehoidollisia (esim. klaukooma, antipiootti). Meidän kotihoidossa näissä asioissa ollaan tosi tarkkoja, eikä sairaanhoidollisiin paikkoihin laiteta luvatonta hoitajaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe