Mitä tarkoittaa valo?

pokaccm

Raamatussa puhutaan valosta. Mitä tällä tarkoitetaan?

42

455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysynpä

      Missä yhteydessä puhutaan valosta Raamatussa?

    • kirkkauden-toivo

      Valolla tarkoitetaan Jumalasta, Kristuksesta ja valituista puhuttaessa vanhurskasta mielenlaatua eli oikeamielisyyttä, joka näkyy hyvänä tahtona, hyvinä tekoina ja rakkautena luotuja kohtaan. Valolla tarkoitetaan myös tietoa, joka valistuneilla ja opetusta saaneilla Jumalan lapsilla Jumalalta saatuna on.

      Pelastuvista ihmisistä sanotaan, että he loistavat valoa niin kuin taivaan tähdet, eri kirkkauksilla. Tällä ei tarkoiteta sitä, että toisten olisi jollakin tavalla huonompi olla kuin toisten vaan sillä tarkoitetaan sitä kirkkautta ja kunniaa, mikä kullakin Jumalan lapsella on tulevassa maailmassa oleva.

      Se, joka saattaa esimerkillään ja toiminnallaan vanhurskauteen monia muita, loistaa kirkkaammin kuin se, joka kätkee Kristuksen salaisuuden liiaksi sydämeensä eikä levitä kykyjensä tai lahjojensa mukaan sitä valoa, joka hänestä ja evankeliumista lähtee.

      Valolla tarkoitetaan joissakin kohdissa myös kirjaimellisesti sitä valoa, joka voidaan silmin havaita tai mitata sitä, kun se havaitaan. Se valo voi lähteä monesta eri lähteestä kuten taivaan tähdistä, auringosta, kuusta, lampusta, tulesta tai kirkkauden henkiolennoista (enkeleistä) ja Jeesuksesta kristuksesta kirkastetussa ruumiissaan.

      • valonhakija

        Voidaanko Jeesuksen opetukset tiivistää siihen että hän halusi viedä ihmiset valoon eli käyttäytymään tavalla joka meille kaikille toisi valon eikä tarvitsisi tapella ja taistella keskenään?


    • Herättelevä

      Siitä Jumalan Sanan valosta, joka paljastaa kaiken pimeyden kätkössä piilevän, valheellisuuden, vääryyden ja pahuuden puolesta elämisen touhut ja politiikan, pimeyden ruhtinasta saata naa tuomioksi palveluksi.

    • ole.hyvä

      Valo on sähkömagneettisen spektrin ihmissilmällä nähtävä osa. Näkyvä valo asettuu noin aallonpituuksille 380–700 nanometriä (nm) ja taajuuksille 380–750 terahertsiä (THz).

      • valo.loistaa.pimeään

        Nyt ei puhuta tuosta asiasta. Pysy siis aloituksen asiassa.


      • ateismi-on-typeryyttä
        valo.loistaa.pimeään kirjoitti:

        Nyt ei puhuta tuosta asiasta. Pysy siis aloituksen asiassa.

        Ateisti lukee Raamattua kirjaimellisesti, niin että kun siellä puhutaan sydämestä, tarkoittaa se ateistin mielestä aina sitä elintä rinnassa, joka pumppaa verta. Sitten ateisti pilkkaa Jumalaa ja Raamatun kirjoittajia, koska Raamatussa sydän ajattelee, tuntee, tahtoo, tietää, muistaa, sanoo, rukoilee, uskoo jne. Jumalan täytyy olla tyhmä, kun ei tiennyt, että ihmisen aivoissa tapahtuu kaikki tuo, mitä tuossa sanotaan...


      • ole.hyvä
        ateismi-on-typeryyttä kirjoitti:

        Ateisti lukee Raamattua kirjaimellisesti, niin että kun siellä puhutaan sydämestä, tarkoittaa se ateistin mielestä aina sitä elintä rinnassa, joka pumppaa verta. Sitten ateisti pilkkaa Jumalaa ja Raamatun kirjoittajia, koska Raamatussa sydän ajattelee, tuntee, tahtoo, tietää, muistaa, sanoo, rukoilee, uskoo jne. Jumalan täytyy olla tyhmä, kun ei tiennyt, että ihmisen aivoissa tapahtuu kaikki tuo, mitä tuossa sanotaan...

        Uskova päättää itse mitä pitää ottaa kirjamellisesti ja mitä ei. Raamattu ei sitä kerro.
        Useimmiten se menee niin, että otetaan asiat kirjaimellisesti kunnes tiede todistaa väitteet vääriksi.
        Joku yksittäinen tietämätön saattaa sen jälkeenkin ottaa Raamatun naurettavuudet kirjaimellisesti, mutta heille lähinnä nauretaan.


      • Uskova.Realisti
        ole.hyvä kirjoitti:

        Uskova päättää itse mitä pitää ottaa kirjamellisesti ja mitä ei. Raamattu ei sitä kerro.
        Useimmiten se menee niin, että otetaan asiat kirjaimellisesti kunnes tiede todistaa väitteet vääriksi.
        Joku yksittäinen tietämätön saattaa sen jälkeenkin ottaa Raamatun naurettavuudet kirjaimellisesti, mutta heille lähinnä nauretaan.

        Niinhän sinäkin luulet...


      • ole.hyvä
        Uskova.Realisti kirjoitti:

        Niinhän sinäkin luulet...

        kiitos


    • olevaisuuden.alku

      Luomisessa kun puhutaan valkeudesta, Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus" - on ajan tuleminen keskuuteemme, jolla mittaamme kaiken.

      Sitä ei esim. pimeys käsitä.

      • Hörökorvako

        Ei Jumala sitä sanonut. Vai oliko joku kuulemassa?


      • tulkoon.se.valo
        Hörökorvako kirjoitti:

        Ei Jumala sitä sanonut. Vai oliko joku kuulemassa?

        Alussa oli Sana, Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala.

        Taitaa olla, että et ymmärrä käsitettä mitä Sana merkitsee.

        Kun Sanan voimalla luodaan Valkeus / siitä alkoi se aikamme.

        Tiedekin käyttää mitoissa "luomisen aikamittoja", että pääsemme johonkin määreisiin ymmärryksessämme.

        Lisätään vielä, että Isokirja puhuu siitä, missä kaikki pysyy "koossa",
        Tässäkin on tieteillä kovaa puntarointia ja selvityksiä, kun tätä koossapysymistä selitellään.

        Onhan "epäily" nauranut Isonkirjan viesteille ennenkin, mutta kun esim. päästiin ihmisenpuolelta "avaruuteen" satelliittein avulla, niin esim. raamatun 3500- vuotta sitten kirjoitettu sanomallinen viesti avautui, kun sitä tieteen nimissä katsottiin satelliittitekniikalla ja kas, se isokirja puhui tuosta, ennenkuin ihminen pääsi jyvälle.
        Näin siinäkin hiljeni vastaansanovien viesti.


      • Hörökorvako
        tulkoon.se.valo kirjoitti:

        Alussa oli Sana, Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala.

        Taitaa olla, että et ymmärrä käsitettä mitä Sana merkitsee.

        Kun Sanan voimalla luodaan Valkeus / siitä alkoi se aikamme.

        Tiedekin käyttää mitoissa "luomisen aikamittoja", että pääsemme johonkin määreisiin ymmärryksessämme.

        Lisätään vielä, että Isokirja puhuu siitä, missä kaikki pysyy "koossa",
        Tässäkin on tieteillä kovaa puntarointia ja selvityksiä, kun tätä koossapysymistä selitellään.

        Onhan "epäily" nauranut Isonkirjan viesteille ennenkin, mutta kun esim. päästiin ihmisenpuolelta "avaruuteen" satelliittein avulla, niin esim. raamatun 3500- vuotta sitten kirjoitettu sanomallinen viesti avautui, kun sitä tieteen nimissä katsottiin satelliittitekniikalla ja kas, se isokirja puhui tuosta, ennenkuin ihminen pääsi jyvälle.
        Näin siinäkin hiljeni vastaansanovien viesti.

        Se että jossain lukee jotain ei ole todiste siitä että se olisi totta. Kai ymmärrät sen?
        Se että toistaa asiaa monta kertaa, ei tee siitä enempää totta.


      • efre

        Mutta kun se raamattu vain on totta. Vaikka kuinka saisit itkupotkuraivarin.
        Sinullekin se on tarjolla, että pääsisit pimeydestä valkeuteen.


      • Hörökorvako
        efre kirjoitti:

        Mutta kun se raamattu vain on totta. Vaikka kuinka saisit itkupotkuraivarin.
        Sinullekin se on tarjolla, että pääsisit pimeydestä valkeuteen.

        Ku se nyt ei vaan ole, vaikka kuinka jankuttaisit.


    • Ja Jumala sanoi:
      "Tulkoon Valkeus. Ja Valkeus tuli."

      Tuo ensimmäisenä päivänä esiin tullut Valkeus
      ei ollut aurinko eikä kuu eikä mikään tällainen.
      Niiden kanssa Jumala teki töitä vasta neljäntenä päivänä.

      Kysymys on Persoonasta, jota Raamattu nimittää
      Sanaksi, Valkeudeksi, Totuudeksi, Rakkaudeksi jne.

      "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
      Hän oli alussa Jumalan tykönä.
      Kaikki on saanut syntynsä Hänen kauttaan"

      "Totinen Valkeus,
      joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
      Maailmassa Hän oli,
      ja maailma on Hänen kauttaan saanut syntynsä,
      ja maailma ei Häntä tuntenut."

      "Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme,
      ja me katselimme Hänen kirkkauttansa,
      senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä"

      http://kalamos.keskustelu.info/viewforum.php?f=296

    • Evankeliumia

      Jumalan kirkkautta

    • hallelujaa_

      Hulluntait ei eroita valoa ja valkeutta, pimeys on heidän.

      • sfaegc

        Valo, hepreaksi 'or ja valkeudeksi käännetty kreikan fos tarkoittavat kumpikin samaa asia, valoa, joka on Jeesus. Jeesuksessa ja Jeesuksen kautta on kaikki luotu. Jeesus on tuo valo (käännetty valkeudeksi 1. Ms 1:3:ssa ja Joh. 1:14:ssä), jossa kaikki luotiin.

        4:ntenä päivänä elohim loi taivaisiin kaksi valonlähdettä - hepreaksi menora, ei 'or. Toinen oli suuri ja toinen pieni, eli siis aurinko ja kuu. Niistä lähtee tuota ole.hyvän sanomaa sähkömgneettista spektriä.


    • LuxFerre

      Katso aurinkoa, se antaa valon. Kynttilä ajaa saman asian, mutta pienemmässä mittakaavassa. Etsi valo ja Aamutähti sisältäsi. Sinä olet valkeus.

    • Laki_tuomitsee_jokaisen

      kirkkauden-toivo
      25.7.2016 1:06
      Valolla tarkoitetaan Jumalasta, Kristuksesta ja valituista puhuttaessa vanhurskasta mielenlaatua eli oikeamielisyyttä, joka näkyy hyvänä tahtona, hyvinä tekoina ja rakkautena luotuja kohtaan. Valolla tarkoitetaan myös tietoa, joka valistuneilla ja opetusta saaneilla Jumalan lapsilla Jumalalta saatuna on.

      Ihmisvaloon uskominen on valheeseen uskomista. Asia on juuri päinvastoin, Kristus valoon tulleet näkeävt yhä selkeämmin kuinka pimeitä he ovat, kuinka pahoin synti on saastuttanut ihmisen, mielen, ajatukset, himot ja halut. Halumme on aina siihen mitä Jumala ei halua.

      Vasta ne ihmiset jotka ovat tulleet tuntemaan sokeutensa, he ovat huutaneet Kristusta auttamaan. Kristus on valo valkeuden. Kun Kristuksen sana saa valaista sokeata mieltämme, silloin tuo valkeus valitaa meitä. Pyhittyminen ei ole suinkaan lihan pyhittymistä, tai ihmismielen jalostumista, vaan se on yhä syvenevään synnin ja armon tuntoa.

      Kristinuskossa lihaa ei jalosteta, vaan sitä tapetaan ristillä, - joka päivä.

      Room. 5:18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;

      Room. 5:19 sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.

      Room. 5:20 Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi;
      xxxxxxx

      ***) mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,

      • Jumalan_vai_ihmisten

        Lyhyesti, mitä pyhittyneempi ihminen on, sen enemmän hän on Kristusesta (Jumalan armosta) riippuvainen.

        Mitä kauempana Jumaasta ihminen elää, sen enemmän hän luottaa itseensä, on siis omasta mielestään sitä vähemmän riippuvainen Jumalasta.


    • häpeä_jos_osaat

      LuxFerre
      27.7.2016 5:45

      "Katso aurinkoa, se antaa valon. Kynttilä ajaa saman asian, mutta pienemmässä mittakaavassa. Etsi valo ja Aamutähti sisältäsi. Sinä olet valkeus."

      zzzzzzzzzzzz

      Näin todistaa itse pimeys itsestään, "sinä olet valkeus".

      Kuinka joku ihminen on vielä noin hullu, että uskoo maapallon tuhonneen ihmisen valoksi. :-)))))))

      Revi peppus sanon minä.

      Mieti edes vähän, ennen kun tulet tuolaisia valehtelemaan!

      • LuxFerre

        Ihminen on tehnyt maapallolla asioita, jotka ovat johtaneet luonnon kärsimisen, koska hän ei ole löytänyt sisältään valoaan. Oma sisäsyntyinen valo ja kirkkaus, miten ihanasti se loistaakaan! Kun lamppu syttyy sisältä, se valaisee ulkopuolenkin. Jolla ymmärrys on, hän ymmärtää.


    • Jobinpostia

      1Moos.1:16. Biblia. Ja Jumala teki kaksi suurta valkeutta: suuremman valkeuden päivää hallitsemaan, ja vähemmän valkeuden yötä hallitsemaan, ja tähdet. Niin Jumala teki, ei luonnut. Ja kuu, pällistelee taivaalla myös päivällä.

      • aina.pieleen

        Onkohan Raamattu missään asiassa oikeassa?


      • rtnjhgjnghj

        Raamattu on oikeassa kaikessa.
        Jumalan Sana on absoluuttinen totuus, mutta pimeys ei sitä ymmärrä.
        Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!
        Jumalattomain tie on kuin pimeys: eivät he tiedä, mihin kompastuvat.
        Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.
        Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus".


      • taas.kerran
        rtnjhgjnghj kirjoitti:

        Raamattu on oikeassa kaikessa.
        Jumalan Sana on absoluuttinen totuus, mutta pimeys ei sitä ymmärrä.
        Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!
        Jumalattomain tie on kuin pimeys: eivät he tiedä, mihin kompastuvat.
        Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.
        Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus".

        Ja taas esimerkki siitä, miten Raamattu valehtelee ....


      • rtnjhgjnghj

        Kerro missä kohdin?


      • taas.kerran
        rtnjhgjnghj kirjoitti:

        Kerro missä kohdin?

        Esimerkiksi:

        Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus".


      • rtnjhgjnghj

        No mikä siinä ei ole totta? Se, joka vaeltaa valkeudessa, eli seuraa Jeesusta, niin ei ole enää pimeydessä.
        Pimeys ei vaan käsitä näitä asioita.


      • taas.kerran
        rtnjhgjnghj kirjoitti:

        No mikä siinä ei ole totta? Se, joka vaeltaa valkeudessa, eli seuraa Jeesusta, niin ei ole enää pimeydessä.
        Pimeys ei vaan käsitä näitä asioita.

        Taikauskoinen ei ymmärrä mikä on valo ja mikä pimeys.


      • rtnjhgjnghj

        mistäs sinä minun uskoni tiedät, perskärpänen
        taikauskonen en ainakaan ole, mustat kissat saa kulkea rauhassa tikapuitten ali mennen ja tullen


      • taas.kerran
        rtnjhgjnghj kirjoitti:

        mistäs sinä minun uskoni tiedät, perskärpänen
        taikauskonen en ainakaan ole, mustat kissat saa kulkea rauhassa tikapuitten ali mennen ja tullen

        Ei uskosta tarvitse tietää muuta kuin että se on uskoa, eli luulemista.
        Olet taikauskoinen. Halusit tai et.


    • Setä.neuvoo
    • capiche

      Merkitys riippuu tietenkin asiayhteydestä.

      Luomiskertomuksessa: Ja Jumala sanoi: tulkoon valkeus. Ja valkeus tuli. Tarkoittaa todennäköisesti auringon luomista.

      Jeesus puhui taas kansalle ja sanoi: "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo." Jeesus näyttää eli valaisee tietä Jumalan luo.

      Jeesuksen seuraajien tehtävänä on myös toimia valona ja suolana. Valona toimiminen tarkoittaa, että uskoa ei voi piilottaa, sen pitäisi näkyä. Mutta ei niinkään saarnaamisena kuin hyvinä tekoina. Suola taas tarkoittaa, että sanoma ei saa väljähtyä ja menettää makuaan, vaan se on kerrottava sellaisena kuin Jeesus itse opetti.

      • huhuuuuu

        Aika jännää, että sama luoja joka loi maailmankaikkeuden ja kvanttifysiikan, ei osaa sanelle yksiselitteistä kirjaa.


    • SANAN.POHJALLE.TAKAISIN

      92rväännöksessä ja Raamkansallekirjassa puhutaan valosta. Valo tulee kynttilästäkin, mutta toista on se kun JEESUS sanoi Itsestään: "MINÄ OLEN MAAILMAN V A L KEUS.
      JOKA MINUA SEURAA, SE EI PIMEYDESSÄ VAELLA VAAN HÄNELLÄ ON OLEVA ELÄMÄN VALKEUS."( Johanneksen evank 8:12 Rk38)

      Tästä valkeudesta ei newagelaisnoidat mitään tiedä, ilman parannuksentekoa he jäävätkin -pimeyteen, saa..nan seuraan ja TULEEN.

    • pimeystuomittu

      Niin Kristus sinua valaisee. Ihmiset elää hengellisessä pimeydessä siihen Kristus valo loistaa . Valaisee teitäni jumalan sana . Ilmestyskirja20. Pimeyden teoista valkeuden tekoihin.

      • SANAN.POHJALLE.TAKAISIN

        "Jumalan SANA on VALKEUS minun teilläni" eli, tästäkin näemme, Sana on JEESUS. "Minä olen tullut VALKEUDEKSI maailmaan, ettei yksikään joka minuun uskoo, JÄISI PIMEYTEEN, vaan hänellä olisi ELÄMÄN VALKEUS"


    • josettiennytniin

      Se tarkoittaa sitä järjeksikin kutsuttua ilmiötä joka näitä jumalista kertovia satukirjoja eli raamattua tai koraania selaavien ja niihin tosissaan uskovien höyrähtäneiden pääkopasta puuttuu. Piste.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7897
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      176
      1724
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1104
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1103
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      57
      977
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      187
      915
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      900
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      876
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      803
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      704
    Aihe