Raamatun epäloogisuuksia

dftrgreggg

Raamatun epäloogisuudet:
2. Aik. 7:5, 8-9 -- Raamattu ilmoittaa kuningas Salomon uhranneen 22 000 härkää ja 120 000 lammasta yhdessä viikossa. Tämä merkitsee hänen teurastaneen yli 845 eläintä tunnissa, yli 14 eläintä minuutissa, tauotta seitsemän vuorokauden ajan.

Miltä kristinuskon Jumala näyttää?
Kasvot (2. Moos. 33:11,20,23, 4. Moos. 6:25-26, 17:9, 20:9 jne.)
Huulet (Psa. 17:4) ja suu, jonka ollaan myös todettu sylkevän tulta (Jes. 1:20, 2. Sam. 22:9).
Tulinen kieli (Jes. 30:27)
Sieraimet (2. Sam. 22:9), joista tupruaa savua (Psa. 18:8).
Käsivarret (Jes. 30:30)
Valkoiset hiukset (Dan. 7:9).
Silmät (Psa. 11:4) ja korvat (2. Sam. 22:7).
Kädet (Psa. 28:5, 2. Moos. 24:11), joita käytetään mm. ihmisten vitsomiseen "vaskirumpujen ja kanteleiden" säestyksellä (Jes. 30:31-32).
Sormet (Psa. 8:4).
Sisäelimet, sisukset (Jer. 31:20).
Jalat, jalkapohjat (Psa. 18:10, Jes. 37:25, 2. Moos. 24:10).
Pukeutuu valkoisiin vaatteisiin (Dan. 7:9), suurta kokoa (Jes. 6:1).
Hengittää (Jes. 30:28).
Omistaa myös sulalliset siivet lentämistä varten (Psa. 91:4, 18:1, 36:8), tosin hänen ilmailuharrastuksensa ei rajoitu pelkästään omien siipien käyttöön (Psa. 18:11).
Miten todennäköistä Vanhan Testamentin kuvausten varjossa on, että varhaisten israelilaisten "löytämä" jumala sittenkin on pelkästään taikauskoisen, alkukantaisen kansan mielikuvitusta ja mytologiaa? Kuvaukset siivekkäästä, tulta syöksevästä ihmismäisestä jumalasta lienevätkin samaa sarjaa lohikäärmeiden, kyklooppien ja yksisarvisten hevosten kanssa.

Oliko Jeesus itse Saatana? Saatana, jonka lempinimi Lucifer merkitsee "valontuojaa" tai "kointähteä", kuvataan Raamatussa "kointähtenä", joka toivoo "nousevansa taivaaseen" (Jes. 14:12-13). Yllättävänä käänteenä Jeesus, joka tässä vaiheessa on noussut taivaaseen, paljastaa silti Raamatun lopussa: "Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti" (Ilm. 22:16).
Kuningas Aahas oli kuollessaan 36-vuotias (2. Kun. 16:2). Hänen kuoltuaan tuli kuninkaaksi hänen 25-vuotias poikansa Hiskia (2. Kun. 16:20, 18:1-2). Täten Aahaksen oli täytynyt siittää Hiskia jo kymmen- tai yksitoistavuotiaana.
1. Moos. 7:2-4,10 ilmoittaa Nooan keränneen arkkiinsaseitsemässä päivässä vähintään yhden parin jokaisesta eläin-, lintu- ja hyönteislajista. Eri lajeja löytyy maailmasta, hyönteislajit mukaanlukien, noin 10 miljoonaa. Otettaessa kaksi yksilöä per laji, lastattavien organismien määräksi tulee 20 miljoonaa, mikä merkitsee, että arkkiin lastattiin melkein 2000 yksilöä minuutissa, yli 30 yksilöä sekunnissa, arkin yhdestä ainoasta ovesta, yötä päivää seitsemän vuorokauden ajan.

Matt. 26:15 kertoo ylipappien "maksaneen 30 hopearahaa" Juudakselle maksuksi petoksestaan. Tämä siitä huolimatta, että Juudeassa käytettiin Jeesuksen aikaan kuparirahoja, ja punnittavan hopean käyttö maksuvälineenä oli lopetettu jo yli 150 vuotta ennen Jeesuksen syntymää. Hopeasekelit otettiin käyttöön Juudeassa vasta vuonna 67 jKr., mutta näitä ei kolikkojen standardisoituessa enää punnittu maksettaessa.
Moos. 4:17 -- Kain rakentaa ja kansoittaa kokonaisen kaupungin kahden sukupolven aikana.

Vähän sen jälkeen, kun Jumala on tuhonnut egyptiläisten kaikki karjaeläimet, hevoset mukaan lukien (2. Moos. 9:3-6), ja aiheuttanut egyptiläisille ja heidän jo tapetulle karjalleen paiseita (2. Moos. 9:9-11) ja tappanut egyptiläisten karjaeläinten esikoiset (2. Moos. 12:12,29), ilmoittaa Raamattu egyptiläisten sotilaiden seuranneen Moosesta ratsain (2. Moos. 14:9)
Moos. 22:21-30 -- Aasintamma näkee enkelin, tunnistaa sen enkeliksi, ja tämän jälkeen puhuu ihmiskieltä (oletettavasti hepreaa) omistajalleen. Omistaja ei näe tapahtuneessa mitään erikoista, vaan ryhtyy argumentoimaan aasin kanssa.

Pääsiäisen tapahtumat
Pääsiäisen tapahtumista on aivan ristiriitaisia tietoja. Ehtoollisateriassa nautittiin ensin viini – ei kun ensin leipä. Juudas kavalsi Jeesuksen ylipapeille tunnistussuudelmalla (Matt.) – eipäs, vaan Jeesus ilmoittautui itse ilman suudelmia (Joh. 18:2-9). Pilatuksen edessä Jeesus ei vastannut mihinkään syytteisiin / kaikkiin syytteisiin.
Jeesus kantoi ristinsä itse Golgatalle (Joh.) tai sen kantoi Simon (Matt.). Molemmat ryövärit herjasivat häntä (Matt.) tai vain toinen (Luuk.). Hänet ristiinnaulittiin 3. hetkenä (Mark.) tai 6. hetkenä (Joh.). Kaikki neljä evankeliumia luettelevat eri tekstin (INRI) Jeesuksen ristiin. Eri henkilöt (1-5 kpl, monta eri versiota) huomaavat hänen heränneen kuolleista, ja tällöin kivi oli jo vieritetty haudalta tai sitten ei, enkeli oli haudan sisäpuolella, ulkopuolella tai ei lainkaan paikalla, naiset puhuivat tapahtuneesta kahdelle, kaikille tai eivät kellekään. Pyhä henki tuli opetuslapsiin kuolleista heräämisen tapahtuessa tai vasta ylösnousemuksen jälkeen. Herännyt Jeesus nähtiin ensi kerran kolmessa eri paikassa evankeliumista riippuen ja häneen sai koskea tai ei saanut koskea.
Miten ihmeessä tästä saatiin kouluni uskonnonkirjoihin looginen tarina?

35

348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dftrgreggg

      Jeesus valehtelee:
      Luukkaan (23:43) mukaan Jeesus väitti kuolinpäivänään olevansa paratiisissa vielä samana iltana. Kolme päivää myöhemmin hän sanoo, ettei ole vielä siellä ollut (Joh. 20:17). Ap. 1:3-12 mukaan hän nousi taivaaseen vasta 40 päivän kuluttua kuolleista heräämisestään.
      Jeesus sanoi ennalta olevansa kuolleena 3 päivää ja 3 yötä (Matt 12:40) mutta onkin vain 1 yön ja 2 päivää (Mark. 15:42-43, Joh. 20:1),
      Matt. 16:28, 23:36, 24:34 Jeesus lupaa seuraajilleen palata ja perustaa valtakuntansa näiden elinaikana.
      Mark. 13:30 Jeesus ennustaa paluutaan ja maailman loppua kuulijoidensa elinaikana (kuten lukemattomissa kohdissa muuallakin, ja hänen seuraajansa ym. monesti todistavat uskovansa tähän).

      Kun. 6:5-7 -- Rautakirves ui tai kelluu veden pinnalla.

      Aik. 13:17 -- 500 000 israelilaista sotilasta kaatuu yhdessä taistelussa (tämä on enemmän kaatuneita kuin yhdessäkään taistelussa toisen maailmansodan aikana, ja Yhdysvaltain sisällissodan suurimmassa taistelussa, Gettysburgissa, hävinnyt osapuoli menetti 5 000 miestä).
      Ilm. 8:7 kuvaa kaiken maan ruohon tuhoutuneen tulen ja rakeitten johdosta, jonka jälkeen ilmestyvää heinäsirkkaparvea kielletään kuitenkin vahingoittamasta ruohoa (Ilm. 9:4).
      Kuningas Salomo, jonka Jumala teki viisaimmaksi ihmiseksi maan päällä (1. Kun. 3:12), rakennuttaa temppelin asuinsijaksi Jumalalle (1. Kun. 8:13, Ap. 7:47) siitä huolimatta, että Jumala ei asu ihmisten rakennuttamissa temppeleissä (Ap. 7:48-49).
      Aik. 7:5, 8-9 -- Raamattu ilmoittaa kuningas Salomon uhranneen 22 000 härkää ja 120 000 lammasta yhdessä viikossa. Tämä merkitsee hänen teurastaneen yli 845 eläintä tunnissa, yli 14 eläintä minuutissa, tauotta seitsemän vuorokauden ajan.
      Matt. 1:20-23, Luuk 1:26-33 -- Enkeli julistaa Joosefille ja Marialle heidän tulevan lapsensa (Jeesus) olevan 'Pyhästä Hengestä', hänen 'tulevan olemaan suuri', 'Jumalan poika' jne. sekä myöhäisemmässä vaiheessa Jeesuksen kastetta seuraavat mitä eriskummallisimmat tapahtumat (Matt. 3:13-17, Mark. 1:9-11). Näistä kaikista esitetyistä Pyhän Hengen vihjeistä huolimatta Jeesuksen omaiset yrittävät estää Jeesusta suorittamasta tehtäväänsä, epäillen Jeesuksen olevan 'poissa suunniltaan' (Mark. 3:21), ja Jeesus kuvaa itse tilannetta sanoin 'Ei ole profeetta halveksittu muualla kuin sukulaistensa kesken ja kodissaan' (Mark. 6:4-6).

      Johannes Kastajan kerrotaan ymmärtäneen Jeesuksen todellisen henkilöllisyyden jo kastaessaan hänet (Joh. 1:31-34, Matt. 3:11-14). Silti, kasteen jälkeen, Johannes lähettää opetuslapsensa tiedustelemaan Jeesukselta, onko hän messias (Matt. 11:2-3).

      Montako Jumalaa?
      1. Kor. 8:4 -- Jumalia on vain yksi.
      vs.
      2. Kor. 4:4 -- Myös Saatana on 'tämän maailman jumala' (näin ollen jumalia vähintään kaksi).
      Minne Jeesus lähti opetuslapsineen ruokittuaan suuren ihmisjoukon?
      Mark. 6:53 "Ja kuljettuaan yli toiselle rannalle he tulivat Gennesaretiin ja laskivat maihin."
      vs.
      Joh. 6:17-25 "... astuivat venheeseen ja lähtivät menemään järven toiselle puolelle, Kapernaumiin."
      Opettiko Jeesus avoimesti?
      Joh. 18:20 "Jeesus vastasi hänelle: Minä olen julkisesti puhunut maailmalle; minä olen aina opettanut synagoogissa ja pyhäkössä, joihin kaikki juutalaiset kokoontuvat, enkä ole salassa puhunut mitään."
      vs.
      Mark. 4:11-12 "Niin hän sanoi heille: Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa, että he näkemällä näkisivät, eivätkä huomaisi, ja kuulemalla kuulisivat, eivätkä ymmärtäisi, niin etteivät kääntyisi ja saisi anteeksi."
      Matt. 11:25 "Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille."
      Mark. 11:33 "Silloin Jeesus sanoi heille: Niinpä en minäkään sano teille, millä vallalla minä näitä teen."

      Seisoiko Maria Magdaleena ristin luona, vai kauempana?
      Joh. 19:25 "Mutta Jeesuksen ristin ääressä seisoivat hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria Magdaleena."
      vs.
      Matt. 27:55-56 "Ja siellä oli monta naista, jotka olivat Galileasta seuranneet Jeesusta ja palvelleet häntä; he seisoivat taaempana katselemassa. Heidän joukossaan oli Maria Magdaleena ja Maria ..."
      Miten Jeesus vastaa Pilatukselle?
      Luuk. 23:3 "Niin Pilatus kysyi häneltä sanoen: Oletko sinä juutalaisten kuningas? Jeesus vastasi hänelle ja sanoi: Sinäpä sen sanot."
      vs.
      Joh. 18:33-34 "Niin Pilatus meni taas sisälle palatsiin ja kutsui Jeesuksen ja sanoi hänelle: Oletko sinä juutalaisten kuningas? Jeesus vastasi hänelle: Itsestäsikö sen sanot, vai ovatko muut sen sinulle minusta sanoneet?"
      Vastaako Jeesus syytteisiin Pilatuksen edessä?
      Matt. 27:11-14 -- Jeesus ei vastaa ainoaankaan syytteeseen.
      vs.
      Joh. 18:33-37 -- Jeesus vastaa jokaiseen syytteeseen.

    • dftrgreggg

      Irti isketyn korvan kohtalo.
      Matt. 26:51, Mark. 14:47, Joh. 18:10 -- Palvelijan korva isketään irti, ja se pysyy irtonaisena.
      vs.
      Luuk. 22:50-51 -- Korva ei pysy irrotettuna, vaan Jeesus parantaa sen.

      Mitä tapahtui Jerusalemissa?
      Matt. 21:1-17 -- Järjestys: Näyttävä saapuminen Jerusalemiin, pyhäkön puhdistus, Betania.
      vs.
      Luuk. 19:28-48 -- Järjestys: Näyttävä saapuminen Jerusalemiin, pyhäkön puhdistus, päivittäinen temppelissä opetus.
      vs.
      Joh. 12:1-18 -- Järjestys: Pyhäkön puhdistus (aikaisin Jeesuksen uralla, Joh. 2:13-17), näyttävä saapuminen Jerusalemiin. Pyhäkön puhdistus ei seuraa näyttävää saapumista.

      12 opetuslasten nimet:
      Matt. 10:2-4 "Ja nämä ovat niiden kahdentoista apostolin nimet: ensimmäinen oli Simon, jota kutsuttiin Pietariksi, ja Andreas, hänen veljensä, sitten Jaakob Sebedeuksen poika, ja Johannes, hänen veljensä, Filippus ja Bartolomeus, Tuomas ja Matteus, publikaani, Jaakob, Alfeuksen poika, ja Lebbeus, lisänimeltä Taddeus, Simon Kananeus ja Juudas Iskariot, sama, joka hänet kavalsi."
      vs.
      Luuk. 6:13-16 "Ja päivän tultua hän kutsui tykönsä opetuslapsensa ja valitsi heistä kaksitoista, joille hän myös antoi apostolin nimen: Simonin, jolle hän myös antoi nimen Pietari, ja Andreaan, hänen veljensä, ja Jaakobin ja Johanneksen, ja Filippuksen ja Bartolomeuksen, ja Matteuksen ja Tuomaan, ja Jaakobin, Alfeuksen pojan, ja Simonin, jota kutsuttiin Kiivailijaksi, ja Juudaan, Jaakobin pojan, sekä Juudas Iskariotin, josta tuli kavaltaja."
      Luuk. 6:13-16 ilmoittaa muuten identtisen nimilistan, paitsi että Lebbeuksen (Taddeus) sijaan ilmoitetaan Jakobin poika Juudas
      Haluaako Jumala pelastaa kaikki?
      1. Tim. 2:3-4 "Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat."
      2. Piet. 3:9 "... sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen."
      vs.
      Matt. 11:25 "Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille."
      Mark. 4:11-12 "Niin hän sanoi heille: Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa, että he näkemällä näkisivät, eivätkä huomaisi, ja kuulemalla kuulisivat, eivätkä ymmärtäisi, niin etteivät kääntyisi ja saisi anteeksi."
      2. Tim. 2:11-12 "Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen."
      Hyvä olla juomatta viiniä?
      Room. 14:21 "Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta."
      vs.
      1. Tim. 5:23 "Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi."
      1. Moos. 27:28 "Jumala antakoon sinulle taivaan kastetta ja maan lihavuutta, jyviä ja viiniä yllin kyllin."
      5. Moos. 7:13 "Ja hän rakastaa sinua, siunaa sinua ja antaa sinun lisääntyä; hän siunaa sinun kohtusi hedelmän ja maasi hedelmän, siunaa sinun viljasi, viinisi ja öljysi."
      Psa. 104:14-15 "... Niin sinä tuotat maasta leivän ja viinin, joka ilahuttaa ihmisen sydämen;"

      Jumala apumme ahdingon aikoina?
      Psa. 46:2 "Jumala on meidän turvamme ja väkevyytemme, apumme hädässä aivan vahva."
      vs.
      Psa. 10:1 "Miksi, Herra, seisot niin kaukana, miksi kätkeydyt ahdingon aikoina?"

      Tappoiko Daavid Goljatin lingolla vai miekalla?
      1. Sam. 17:50 "Niin sai Daavid voiton filistealaisesta lingolla ja kivellä ja löi filistealaisen kuoliaaksi, eikä Daavidilla ollut miekkaa kädessään."
      vs.
      1. Sam. 17:51 "Sitten Daavid juoksi ja asettui filistealaisen ääreen, tarttui hänen miekkaansa, veti sen tupesta ja tappoi hänet ja löi sillä häneltä pään poikki."

      Voimmeko luottaa Jumalaan?
      5. Moos. 7:9 "Ja tiedä siis, että Herra, sinun Jumalasi, on Jumala, uskollinen Jumala, joka pitää liiton."
      Tiit. 1:2 "... apostoli sen iankaikkisen elämän toivon perusteella, jonka Jumala, joka ei valhettele, on luvannut ennen ikuisia aikoja."
      vs.
      4. Moos. 14:30 "Totisesti, te ette pääse siihen maahan, jonka minä olen kättä kohottaen luvannut antaa teille asumasijaksi, ei kukaan teistä, paitsi Kaaleb, Jefunnen poika, ja Joosua, Nuunin poika."
      1. Kun. 22:22-23 "Hän vastasi: Minä menen valheen hengeksi kaikkien hänen profeettainsa suuhun. Silloin Herra sanoi: Saat viekoitella, siihen sinä pystyt; mene ja tee niin. Katso, nyt Herra on pannut valheen hengen kaikkien näiden sinun profeettaisi suuhun, sillä Herra on päättänyt sinun osaksesi onnettomuuden."
      2. Tes. 2:11 "Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen."

    • dftrgreggg

      Montako poikaa Aabrahamilla oli - yksi ainoa tai kaksi?
      Hebr. 11:17 "Uskon kautta uhrasi Aabraham, koetukselle pantuna, Iisakin, uhrasi ainoan poikansa."
      vs.
      Gal. 4:22 "Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta."
      1. Moos. 16:15 -- Aabrahamille syntyy Ismael.
      1. Moos. 21:2-3 -- Aabrahamille syntyy Iisak.

      Insesti sallittua?
      3. Moos. 20:17, 5. Moos. 27:20-23 -- Jumala kieltää avioliitot veljien ja sisarusten välillä.
      vs.
      1. Moos. 17:15-16, 20:11-12, 22:17 -- Jumala siunaa Abrahamin avioliiton sisarensa kanssa.
      Milloin Jeesus nousi taivaaseen?
      Luuk. 24:51 - Samana päivänä kuin hän heräsi kuolleesta.
      vs.
      Ap. 1:3-12 - Vasta 40 päivän kuluttua hänen kuolleesta heräämisestään.

      Näkeekö Jumala kaiken?
      Jer. 23:24 "Saattaako joku niin piiloon piiloutua, etten minä häntä näe? sanoo Herra. Enkö minä täytä taivasta ja maata? sanoo Herra."
      San. 15:3 "Herran silmät ovat joka paikassa; ne vartioitsevat hyviä ja pahoja."
      Hebr. 4:13 "Eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili."
      vs.
      Tästä huolimatta Jumala joutuu kysymään Aabelin sijaintia ...
      1. Moos. 4:9 "Niin Herra sanoi Kainille: Missä on veljesi Aabel?"
      Ja Kain onnistuu katoamaan Jumalan näköpiiristä ...
      1. Moos. 4:16 "Niin Kain poistui Herran kasvojen edestä ja asettui asumaan Noodin maahan, itään päin Eedenistä."
      Ja siitä huolimatta, että 'Herran silmät ovat joka paikassa,' hän joutuu 'menemään alas katsomaan' mitä Sodomassa tapahtuu.
      Moos. 18:20-21 "Niin Herra sanoi: Valitushuuto Sodoman ja Gomorran tähden on suuri, ja heidän syntinsä ovat ylen raskaat. Sentähden minä menen alas katsomaan, ovatko he todella tehneet kaiken sen, josta huuto on minun eteeni tullut, vai eivätkö; minä tahdon sen tietää."
      Jumala joutuu kysymään Saatanalta mistä hän on kotoisin.
      Job. 1:7 "Niin Herra kysyi Saatanalta: Mistä sinä tulet? Saatana vastasi Herralle ja sanoi: Maata kiertämästä ja siellä kuljeksimasta."
      Israelilaiset joutuvat merkitsemään kotiensa ovet verellä, jotta Jumala pystyisi erottamaan heidän kotinsa viholliskansojen kodeista.
      2. Moos. 12:13 "Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata."
      Yllättäen myös Samuel joutuu ilmoittamaan erikseen Jumalalle, mitä on kuullut kansan puhuvan (1. Sam. 8:2-22).
      1. Sam. 8:21 "Kun Samuel kuuli kaikki kansan puheet, puhui hän ne Herralle."

      Luontijärjestys:
      1. Moos. 1:1-31 antama järjestys;
      1. Päivä: Taivas, Maa, Valkeus ja Pimeys. Jumala määrittelee päivän ja yön.
      2. Päivä: Vesi, niin meressä kuin taivaan yläpuolellakin (!). Kasvit, Puut.
      3. Päivä: Luodaan aurinko, maa ja tähdet (ajanlaskun ja navigaation helpottajina).
      4. Päivä: Luodaan meressä elävät (valaat ja kalat) sekä linnut.
      5. Päivä: Eläimet ja lopuksi Ihmiset.
      6. Päivä: ? (King Jamesin Raamatunversion mukaan Ihminen luotiin 6. Päivänä).
      7. Päivä: Lepopäivä (Jumala pitää vapaapäivän).
      On huomion arvoista, että kolmen ensimmäisen päivän aikana kerrotaan löytyneen 'päiviä', 'iltoja' sekä 'aamuja' -- näin siis ennen auringon luontia.
      vs.
      2. Moos. 2:4-25 antama järjestys;
      Maa ja taivas (sumuinen).
      Aatami, ensimmäinen ihminen (autiolla maapallolla).
      Kasvit ja puut.
      Eläimet ja linnut.
      Eeva, ensimmäinen nainen (Aatamin kylkiluusta).
      1. Moos. luvut 1 ja 2 antavat erilaisen version niin kasvien, eläinten, auringon/tähtien kuin ihmisenkin luontijärjestyksestä. Raamattua tutkineet kristilliset teologit ovat Raamatun perusteella määritelleet maailman luonnin tapahtuneen vuonna 4004 eKr., jonka perusteella universumimme olisi vain noin 6000 vuotta vanha. Kreationistiset kristityt uskovat yhä tänään tämän olevan fakta, vaikkakin kaikki olemassa olevat todisteet viittaavat universumin iäksi miljardeja vuosia.

      Maailman Luonti
      Luotiinko ensin ihminen vai eläimet?
      1. Moos. 1:25-26 -- Kaikki eläimet luodaan ensin, vasta sitten ihminen (Aatami ja Eeva).
      1. Moos. 1:25-26 "Jumala teki metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. Ja Jumala sanoi: Tehkäämme ihminen ..."
      vs.
      1. Moos. 2:18-19 -- Aatami (ihminen) luodaan ensin, sitten kaikki eläimet, lopuksi Eeva.
      1. Moos. 2:18-19 "Ja Herra Jumala sanoi: Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva. Ja Herra Jumala teki maasta kaikki metsän eläimet ja kaikki taivaan linnut ..."

    • dftrgreggg

      Ongelmia luontikertomuksessa:
      Vastatehtyjen taivaankappaleiden valo saavuttaa maapallon heti luontihetkellä, vaikkakin valon kulkeutuminen lähimmistäkin tähdistä maapallon ulottuviin kestää vuosia.
      Kasvit alkoivat kasvamaan ennen auringon, ja sen valon, luontia.
      1. Moos. 1:12, 16 -- Jumala luo puiden ja kasvien hedelmät ja jyvät ihmiselle syötäviksi kelpaavina, jolloin myrkyllisten kasvien alkuperä jää epäselväksi.
      1. Moos. 2:15-23, 3:1-5 -- Eeva luotiin vasta sen jälkeen kun Jumala oli jo ilmoittanut hyvän ja pahantiedon puusta syönnin kiellosta. Näin ollen ei käy ilmi, miten Eeva olisi saattanut tietää kiellosta, ja millä perustein Jumala katsoi hänen rikkoneen Herran tahtoa.
      1. Moos. 9:12-16 -- Jumala luo sateenkaaren paljon myöhemmin. Ilmeisesti veden taittumisen luonnonlait eivät päteneet heti alusta lähtien?

      Milloin Jeesus syntyi?
      Matt. 2:1 "Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Beetlehemissä kuningas Herodeksen aikana ..."
      vs.
      Luuk. 2:2-5 "Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana ... Niin Joosefkin lähti ... kaupunkiin, jonka nimi on Beetlehem ... Niin tapahtui heidän siellä ollessaan, että Marian synnyttämisen aika tuli."
      Kuningas Herodes kuoli vuonna 4 eKr. Kyreneiuksesta ei tullut maaherraa ennen vuotta 7 jKr.


      Jeesuksen luonne
      Matt. 11:29 (Jeesus puhuu) "Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne."
      vs.
      Joh. 2:15 "Ja hän (Jeesus) teki nuorista ruoskan ja ajoi ulos pyhäköstä heidät kaikki lampaineen ja härkineen ja kaasi vaihtajain rahat maahan ja työnsi heidän pöytänsä kumoon."
      Rahanvaihtajien läsnäolo temppelissä tapahtui temppeliviranomaisten siunauksella, ja oli välttämätöntä huomioiden että juutalaiset eivät hyväksyneet roomalaisia kolikoita uhrilahjojen ostoon. Täten Jeesuksen toiminta ei ollut realistista.

      Missä Jeesus oli kasteensa jälkeen?
      Mark. 1:12 "Kohta sen jälkeen Henki ajoi hänet erämaahan."
      Mark. 1:13 "Ja hän oli erämaassa neljäkymmentä päivää ..."
      vs.
      Joh. 1:35-36 "Seuraavana päivänä Johannes taas seisoi siellä ja kaksi hänen opetuslapsistansa. Ja kiinnittäen katseensa Jeesukseen, joka siellä käveli, hän sanoi: Katso, Jumalan Karitsa!"
      Joh. 2:1-2 "Ja kolmantena päivänä oli häät Galilean Kaanassa ... Ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa olivat kutsutut häihin."



      Kantoiko Jeesus itse ristinsä?
      Joh. 19:17 "Ja kantaen itse omaa ristiänsä hän meni ulos niin sanotulle Pääkallonpaikalle, jota kutsutaan hebreankielellä Golgataksi."
      vs.
      Matt. 27:32-33 "Ja matkalla he tapasivat kyreneläisen miehen, jonka nimi oli Simon. Hänet he pakottivat kantamaan hänen ristiänsä. Ja tultuaan paikalle, jota sanotaan Golgataksi - se on: pääkallon paikaksi ..."

      Milloin Jeesus ristiinaulittiin?
      Mark. 15:25 "Oli kolmas hetki, kun he hänet ristiinnaulitsivat."
      vs.
      Joh. 19:14-15 "Ja oli pääsiäisen valmistuspäivä, noin kuudes hetki ... Niin he huusivat: Vie pois, vie pois, ristiinnaulitse hänet!"

      Jeesuksen viimeiset sanat?
      Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä."
      vs.
      Luuk. 23:46 "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."
      vs.
      Joh. 19:30 "Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: Se on täytetty, ja kallisti päänsä ja antoi henkensä."

      Miten kauan Jeesus oli kuollut?
      Jeesus ennustaa olevansa haudattu 3 päivää ja 3 yötä;
      Matt. 12:40 "... niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä."
      Jeesus haudataan sapattipäivän (seitsemännen päivän) aaton illalla, ja herää kuolleesta varhain viikon ensimmäisenä päivänä. Jeesus siis haudattuna 1 päivän ja 2 yön ajan.
      Mark. 15:42-43 "Ja kun jo oli tullut ilta, ja koska oli valmistuspäivä, se on sapatin aattopäivä tuli Joosef, ... rohkaisi mielensä ja meni sisälle Pilatuksen luo ja pyysi Jeesuksen ruumista."
      Joh. 20:1 "Mutta viikon ensimmäisenä päivänä Maria Magdaleena meni varhain, kun vielä oli pimeä, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta."

      Lähtikö Jeesus paratiisiin heti ristiinnaulinnan jälkeen, vai ylösnoustessaan?
      Luuk. 23:43 (ristillä) "Niin Jeesus sanoi hänelle: Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
      vs.
      Joh. 20:17 (kolme päivää myöhemmin) "Jeesus sanoi hänelle: Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö."

    • dftrgreggg

      Missä tapahtui Jeesuksen ylösnousemus?
      Mark. 16:14-49 -- Huoneessa, opetuslasten istuessa pöydän ympärillä, oletettavasti Jerusalemissa, tai sen läheisyydessä.
      vs.
      Luuk. 24:50-51 -- Ulkona, aterian jälkeen, Betaniassa.
      vs.
      Ap. 1:9-12 -- Ulkopuolella, Öljymäellä.
      vs.
      Matt. 28:16-20 -- Ei mainintaa ylösnousemuksesta, kirja päättyy vuorella Galileassa.

      Missä kuolleesta herätetty Jeesus nähdään ensimmäisen kerran?
      Suhteellisen lähellä hautaa?
      Matt. 28:8-9 "Ja he menivät kiiruusti haudalta peloissaan ja suuresti iloiten ja juoksivat viemään sanaa hänen opetuslapsillensa. Mutta katso, Jeesus tuli heitä vastaan ja sanoi: Terve teille!"
      vs.
      Emmauksen lähellä, 7 mailia Jerusalemista?
      Luuk. 24:13-15 "Ja katso, kaksi heistä kulki sinä päivänä Emmaus nimiseen kylään, joka on kuudenkymmenen vakomitan päässä Jerusalemista. ... Ja heidän keskustellessaan ja tutkistellessaan tapahtui, että Jeesus itse lähestyi heitä."
      vs.
      Haudan luona?
      Joh. 20:14 "Tämän sanottuaan hän kääntyi taaksepäin ja näki Jeesuksen siinä seisovan."

      Onko Jumala yksi, vai monta?
      5. Moos. 6:4 "Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi."
      vs.
      1. Moos. 1:26 "Ja Jumala sanoi: Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme;"
      1. Moos. 3:22 "Ja Herra Jumala sanoi: Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan."
      Ajoittain Jumala puhuu itsestään monikossa. Alkuperäisellä kielellä Jumalaa kuvattu sanalla 'Elohim', joka on monikkomuoto sanasta 'El,' joka tarkoittaa Jumalaa. Varhaiset israelilaiset olivat polyteisteja, toisin sanoen uskoivat lukuisten jumalten olemassaoloon.

      Huorin teko:
      2. Moos. 20:14 "Älä tee huorin."
      vs.
      Hoos. 1:2 "Kun Herra alkoi Hoosealle puhua, sanoi Herra Hoosealle: Mene, ota itsellesi haureellinen vaimo ja haureudesta syntyneet lapset, sillä maa on peräti rikkonut avion luopumalla Herrasta."
      Matt. 1:18 "Jeesuksen Kristuksen syntyminen oli näin. Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen ennen heidän yhteenmenoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä."

      Tulisiko meidän varastaa?
      2. Moos. 20:15 "Älä varasta."
      3. Moos. 19:13 "Älä tee lähimmäisellesi vääryyttä äläkä ota mitään väkisin."
      vs.
      2. Moos. 3:22 "... Niihin te puette poikanne ja tyttärenne ja viette ne saaliina egyptiläisiltä."
      2. Moos. 12:36 "Ja Herra oli antanut kansan päästä egyptiläisten suosioon, niin että nämä suostuivat heidän pyyntöönsä; ja niin he veivät saalista egyptiläisiltä."
      Luuk. 19:29-34 "Ja tapahtui, kun hän (Jeesus) tuli lähelle Beetfagea ... että hän lähetti kaksi opetuslastaan sanoen: Menkää edessä olevaan kylään, niin sinne tullessanne te löydätte sidottuna varsan, jonka selässä ei vielä yksikään ihminen ole istununut; päästäkää se ja tuokaa tänne .. Ja heidän päästäessään varsaa sen omistajat sanoivat heille: Miksi te päästätte varsan? Niin he sanoivat: Herra tarvitsee sitä."
      Herran temppelin pilarien korkeus?
      1. Kun. 7:15 "Hän teki vaskesta kaksi pylvästä. Toinen pylväs oli kahdeksantoista kyynärän korkuinen, ja kahdentoista kyynärän pituinen nauha ulottui toisen pylvään ympäri."
      vs.
      2. Aik. 3:15 "Ja hän teki temppelin eteen kaksi pylvästä, kolmenkymmenen viiden kyynärän korkuista; ja pylväänpää, joka oli niiden päässä, oli viittä kyynärää korkea."

      Antoiko Jumala Abrahamille luvatun maan?
      1. Moos. 17:8 "Ja minä (Herra) annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi sen maan, jossa sinä muukalaisena asut, koko Kanaanin maan, ikuiseksi omaisuudeksi; ja minä olen heidän Jumalansa."
      vs.
      Heb. 11:13 "Uskossa nämä kaikki kuolivat eivätkä luvattua saavuttaneet, vaan kaukaa he olivat sen nähneet ja sitä tervehtineet ja tunnustaneet olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä."

      Kantaako toistenkin, vai pelkästään omaa taakkaansa?
      Gal. 6:2 "Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain."
      vs.
      Gal. 6:5 "Sillä kunkin on kannettava oma taakkansa."

      Kuka surmasi Saulin?
      Tappoiko hän itsensä, tappoiko hänet amalekilainen, surmasivatko filistealaiset hänet, tai ehkä jopa Jumala itse?
      1. Sam. 31:4 "Niin Saul itse otti miekan ja heittäytyi siihen."
      vs.
      2. Sam. 1:8-10 "Niin hän (Saul) kysyi minulta: 'Kuka olet?' Minä vastasin hänelle: 'Olen amalekilainen'. Sitten Saul sanoi minulle: 'Astu luokseni ja surmaa minut, sillä minä olen kangistumassa, vaikka olenkin vielä täysin hengissä'. Niin minä astuin hänen luoksensa ja surmasin hänet."

    • dftrgreggg

      Onko Jumala nähtävissä?
      Joh. 1:18 "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt;"
      2. Moos. 33:20 "Ja Jumala sanoi vielä: Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon.'"
      1. Tim. 6:16 "(Herra) jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen."
      Joh. 6.46 "Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän."
      1. Joh. 4:12 "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt."
      vs.
      2. Moos. 24:10 "Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas."
      2. Moos. 24:11 "... ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat."
      Aam. 9:1 "Minä näin Herran seisovan alttarin ääressä."
      2. Moos. 33:23 "Kun minä (Herra) sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."
      2. Moos. 33:11 "Ja Herra puhutteli Moosesta kasvoista kasvoihin, niinkuin mies puhuttelee toista."
      1. Moos. 32:30 "... minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut"
      Jes. 6:1 "Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin."
      Job. 42:5 "Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut (Herran) nähnyt."

      Kuka oli Joosefin isä?
      Matt. 1:16 "Jaakobille syntyi Joosef, Marian mies, hänen, josta syntyi Jeesus, jota kutsutaan Kristukseksi."
      vs.
      Luuk. 3:23 "Ja hän, Jeesus, oli aloittaessaan vaikutuksensa noin kolmenkymmenen vuoden vanha, ja oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika."

      Miten Juudas kuoli, ja mitä hän teki petoksensa rahoilla?
      Ap. 1:18 "Hän (Juudas) hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla, ja hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos."
      vs.
      Matt. 27:5 "Ja hän (Juudas) viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi."

      Montako eläintä piti Nooan ottaa arkkiin?
      1. Moos. 6:19-20 "Ja kaikista eläimistä, kaikesta lihasta, sinun on vietävä arkkiin kaksi kutakin lajia säilyttääksesi ne hengissä kanssasi; niitä olkoon koiras ja naaras. Lintuja lajiensa mukaan, karjaeläimiä lajiensa mukaan ja kaikkia maan matelijoita lajiensa mukaan tulkoon kaksi kutakin lajia sinun luoksesi, säilyttääksesi ne hengissä."
      vs.
      1. Moos. 7:2-3 "Kaikkia puhtaita eläimiä ota luoksesi seitsemän paria, koiraita ja naaraita, mutta epäpuhtaita eläimiä kutakin yksi pari, koiras ja naaras. Niin myös taivaan lintuja seitsemän paria, koiraita ja naaraita, että siemen säilyisi elossa koko maan päällä."

      Onko Aatami kuoleva syödessään hyvän- ja pahantiedon puusta?
      1. Moos. 2:16-17 "Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: ... hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman."
      vs.
      1. Moos. 3:17-24 "Ja Aatamille hän sanoi: Koska ... söit puusta, josta minä kielsin ... niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi ... Niin Herra Jumala ajoi hänet pois Eedenin paratiisista viljelemään maata, josta hän oli otettu."
      1. Moos. 5:5 ilmoittaa Aatamin eläneen karkoituksen jälkeen 930-vuotiaaksi.

      Insesti oli ennen siunattua:
      1. Moos. 17:15-16, 20:11-12, 22:17 -- Jumala siunaa Abrahamin avioliiton sisarensa kanssa.
      3. Moos. 20:17, 5. Moos. 27:20-23 -- Jumala kieltää avioliitot veljien ja sisarusten välillä.

    • dftrgreggg

      Köyhät ja vammaiset, naiset, orjat, homot, äpärät, juutalaiset, amalekilaiset ja vegetaristit
      Mitä kristinuskon perustaja ja korkein oppi-isä Paavali, Jeesus ja Jeesuksen vahvistama Jumalan laki Vanhassa testamentissa sanoivatkaan:
      Efes. (Paavali) 5:22-24 Vaimojen on antauduttava miehilleen kaikessa kuin nämä olisivat jumalia.
      5. Moos. 22:23-24 Jos raiskauksen uhri ei ole huutanut tarpeeksi kovaa, kivitä hänet kuoliaaksi.
      Efes. (Paavali) 6:5 Orjien on toteltava herrojaan ”kuin Kristusta”.
      "Palvelijat, olkaa kuuliaiset maallisille isännillenne, pelossa ja vavistuksessa, sydämenne yksinkertaisuudessa, niin kuin Kristukselle".
      2. Moos. 21:15, 21:20-21 Jos mies lyö orjaansa, hänellä on siihen täysi oikeus (vaikka orja kuolisi lyönnistä, kunhan ensin kituu yli 2 päivää).
      3. Moos. 20:9-12 Homot ja avionrikkojat on tapettava.
      Kor. (Paavali) 6:9-11 Homoseksuaalit ja naismaiset eivät pääse taivaaseen.
      Room. 11:7-10 Jumala sokaisi juutalaiset, jotta he eivät näkisi Messiasta.
      4. Moos. 11:1 Jumala vihaa vaikertajia. Jos hän kuulee sinun valittavan, hän polttaa sinut kuoliaaksi.
      Sananlaskut 1:26-28 Jumala nauraa epäonnellesi, haukkuu sinua, kun olet peloissasi, ja on välinpitämätön, kun pyydät häneltä apua.
      Mark. 4:25 Keillä tämä elämä on huono, seuraava on vieläkin huonompi.
      3. Moos. 21:16-23 Vammaiset, lyhytkasvuiset, lättänenäiset, sokeat ym. eivät saa tulla alttarille.
      Joh. 5:14 Jeesus kai uskoo, että rammat ovat rampoja siksi, että Jumala on rangaissut heitä synnistä. Hän sanoo rammalle miehelle parannettuaan hänet: ”älä tee enempää syntiä, tai sinulle koituu enemmän pahaa”.
      Room. 14:2 (Paavali) Vain heikot ovat vegetaristeja.
      5. Moos. 23:2 Avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsetkaan eivät saa käydä kirkossa, aina 10. polveen asti.
      1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot [Jumala]: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
      Toisaalta
      Gal. 3:28 (Paavali): ”Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja tai vapaa, mies tai nainen, sillä kristuksessa te kaikki olette yksi.”
      Naispappeuden näkökulmasta merkillepantavia ovat myös Paavalin myönteiset maininnat naispuolisista työtovereistaan.


      Raamatun julmuuksia ja ristiriitoja:
      1. Mooseksen kirja (Genesis):
      1:1-2:3, 2:4-25 Kaksi ristiriitaista luomistarua.
      2. Mooseksen kirja (Exodus):
      21:15, 21:20-21 Jos lapsi lyö vanhempaansa, hänet on surmattava. Jos mies lyö orjaansa, hänellä on siihen täysi oikeus, paitsi jos orja kuolee ennen kuin päivä tai pari on kulunut, jolloin miestä on rangaistava.
      3. Mooseksen kirja (Leviticus)
      20:9-12 Homot ja avionrikkojat (naimisissa olevien kanssa rakastelevat) on tapettava.
      21:16-23 Vammaiset, lyhytkasvuiset, lättänenäiset, sokeat ym. eivät saa tulla alttarille.
      4. Mooseksen kirja (Numeri)
      11:1 Jumala vihaa vaikertajia. Jos hän kuulee sinun valittavan, hän polttaa sinut kuoliaaksi.
      14:18 Lapsia pitää rangaista iso-iso-isoisien teoista.
      15:32-36 Mies kerää keppejä lauantaina (sapattina). Jumalan mukaan siitä hyvästä hänet on tapettava.
      31:14-18 Mooses kehottaa miehiään tappamaan miehet ja ei-neitsyet mutta pitämään neitsyet itsellään (ilmeisesti seksuaalipalveluksiin).
      5. Mooseksen kirja (Deuteronomium)
      22:11 Villaa ja pellavaa ei saa käyttää yhtaikaa.
      22:23-24 Jos raiskauksen uhri ei ole huutanut tarpeeksi kovaa, kivitä hänet kuoliaaksi.
      23:10 Jumalan määräykset niille, jotka näkevät märkiä unia.
      23:1 Et voi mennä kirkkoon, jos kiveksesi on vahingoittunut tai peniksesi katkaistu.
      23:2 Avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsetkaan eivät saa käydä kirkossa, aina 10. polveen asti.
      Joosua
      11:20 Jumala kovettaa Israelin vihollisten sydämet, jotta nämä taistelisivat israelilaisia vastaan ja näin Jumala voisi tuhota heidät täysin.
      Tuomarien kirja
      3:8, 4:2, 10:7 Jumala myi israelilaiset Babyloniaan orjuuteen.
      1. Samuelin kirja
      1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit." [raavas = nauta]
      15:7-8 Saul tappaa kaikki amalekilaiset.
      27:8-11 Daavit tappaa heidät kaikki (jälleen).
      30:1 Amalekilaiset hyökkäävät jälleen.
      2. Samuelin kirja
      24:1-15 Jumala halusi rangaista israelilaisia, joten hän laittoi Davidin laskemaan israelilaisten määrän. Kun Daavid teki tämän, Jumala rankaisi tästä laskemisesti surmaamalla muutaman sataatuhatta israelilaista.
      Sananlaskut
      1:26-28 Jumala nauraa epäonnellesi, haukkuu sinua, kun olet peloissasi, ja on välinpitämätön, kun pyydät häneltä apua.
      13:24, 19:18, 22:15, 23:13-14, 29:15 Hakkaa lapsiasi.
      29:19 Hakkaa orjiasi kuin lapsiasi. Älä yritä parantaa heitä pelkin sanoin.
      30:17 Jos haukut isääsi tai olet tottelematon äidillesi, korpit nokkivat silmämunasi.

    • dftrgreggg

      Saarnaaja
      3:19, 9:5, 9:10 Kuolema on lopullinen. Ei ole kuolemanjälkeistä elämää.
      Uusi testamentti:
      Matteuksen evankeliumi
      5:17 Jeesus hyväksyy täysin lain ja profeetat. Hän ei vähäisimmässäkään määrin vastusta Vanhan testamentin kauheuksia ja sanoo, että sen lait sitovat ikuisesti. (Lisäksi hän muistaa väärin Vanhan testamentin sisällön: Mark. 2:25-26.)
      5:29, 18:8 Jeesus suosittelee, että syntien välttämiseksi katkoisimme kätemme ja puhkoisimme silmämme. Jos joku katsoo naista himoitsevasti, hän tekee aviorikoksen.
      6:5-6 Jeesus kehottaa opetuslapsiaan olemaan rukoilematta julkisesti.
      7:13-14 Hän sanoo, että useimmat ihmiset päätyvät helvettiin.
      10:34 Jeesus sanoo, että hän on tullut tuhoamaan perheet saattamalla perheenjäsenet vihaamaan toisiaan. Hän ei ole tullut ”tuomaan rauhaa vaan miekan”.
      11:3 Edes Jeesuksen kastamisen ihmetapahtumien jälkeen Johannes Kastaja ei usko Jeesukseen (ja on vankilassa ja kuolee pian) vaan on epävarma: ”Oletko sinä se, joka on tuleva, vai etsimmekö jotakuta toista?” Miten kukaan sitten voi olla varma ellei hän, omin silmin ihmeet nähnyt?
      16:28, 23:36, 24:34 Jeesus lupaa seuraajilleen palata ja perustaa valtakuntansa näiden elinaikana.
      Matt. 5:22 (Jeesus puhuu) "Joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen."
      Luuk. 11:40 Jeesus kutsuu kriitikkojaan hulluiksi.
      Jer. 4:22 (Herra puhuu) "Sillä minun kansani on hullu."
      (Gal. 3:13 Jumala kirosi Jeesuksen.)
      Markuksen evankeliumi
      4:11-12 Jeesus selittää puhuvansa vertauskuvin siksi, että ihmiset eivät kääntyisi ja tulisi uskoon ja siten välttäisi helvettiä (samaa hän sanoo Matteuksen evankeliumissa 11:25).
      ”Niin hän sanoi heille: Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa, että he näkemällä näkisivät, eivätkä huomaisi, ja kuulemalla kuulisivat, eivätkä ymmärtäisi, niin etteivät kääntyisi ja saisi anteeksi."
      13:30 Jeesus ennustaa paluutaan ja maailman loppua kuulijoidensa elinaikana (kuten lukemattomissa kohdissa muuallakin, ja hänen seuraajansa ym. monesti todistavat uskovansa tähän).
      Luukaksen evankeliumi
      3:23-31 Jeesuksen polveutuminen esitetään aivan toisin kuin Matteus 1:6-16 (esim. David -> Jeesus 43 vs. 29 sukupolvea ja vain kolme samaa nimeä, nekin aivan eri järjestyksessä, mikä viittaisi siihen, että ainakin toinen luetteloista on täysin hihasta revitty eikä edes ole yritetty tehdä sukututkimusta).
      6:24-26 Rikkaat, hyvinsyöneet tai kunnioitetut joutuvat helvettiin (päinvastoin kuin Markus 4:25).
      11:40 Jeesus kutsuu kriitikkojaan hulluiksi. Kuitenkin näin toimivaa hän itse pitää ”helvetin tulien” arvoisena (Matt. 5:22).
      14:26 Jeesus sanoo, että hänen opetuslastensa on vihattava perheitään (mukl. lapset) ja itseään.
      16:17 Kaikki (julmatkin) Vanhan testamentin lait pätevät ikuisesti.
      Johanneksen evankeliumi
      3:18 Niitä, jotka eivät usko Jeesukseen (mistä hyvänsä syystä), kidutetaan helvetissä ikuisesti.
      12:40 Syy siihen, että monet eivät uskoneet Jeesukseen, oli siinä, että Jumala oli ”sokeuttanut heidän silmänsä ja kovettanut heidän sydämensä”. Jumala teki tämän siksi, että he eivät ”ymmärtäisi häntä sydämellään ja kääntyisi”.
      7:5 Jeesuksen perhe ei uskonut Jeesukseen.
      6:42 Nasaretilaiset eivät usko Jeesukseen (vaikka he tuntevat hänet parhaiten).
      10:10 Moni Jeesuksen nähnyt uskoi hänen olevan hullu ja paholaisen vallassa.
      3:36 Jumala vihaa kaikkia ei-uskoisia.
      21:22 Jeesus antaa ymmärtää palaavansa Johanneksen elinaikana
      5:14 Jeesus uskoo, että rammat ovat rampoja siksi, että Jumala on rangaissut heitä synnistä. Hän sanoo rammalle miehelle parannettuaan hänet: ”älä tee enempää syntiä, tai sinulle koituu enemmän pahaa”.
      Roomalaiskirjeet
      1:24-26 Paavali tuomitsee homoseksuaalit
      8:33 Kristittyä ei voi syyttää mistään väärästä teosta.
      11:7-10 Jumala sokaisi juutalaiset, jotta he eivät näkisi Messiasta.
      14:2 Vain heikot ovat vegetaristeja.
      1. Korinttilaiskirje (Paavali)
      6:9-11 Homoseksuaalit ja naismaiset eivät pääse taivaaseen.
      7:27 Naimattomien ei koskaan pidä mennä naimisiin.
      11:7-9 Miehet ovat Jumalan kuvia, naiset miesten kuvia. Naiset luotiin miehistä ja miehille.
      11:13-15 Jumala tykkää lyhyistä hiuksista miehillä ja pitkistä naisilla.
      14:34-35 ”Nainen vaietkoon seurakunnassa” ja olkoon tottelevainen miehille.
      Galatalaiskirje
      1:8-9 Jos joku on eri mieltä Paavalin kanssa uskonasioista, “hänet kirottakoon”.
      3:10 Ne kirottakoon, jotka yrittävät seurata lakia
      3:13 Jumala kirosi Jeesuksen.
      Kirje efesolaisille
      1:4-5, 11 Jumala on ennalta määrännyt meidät taivaaseen tai helvettiin. Mitkään ajatuksemme, sanamme tai tekomme eivät vaikuta tähän.
      1:7 Jumala murhasi poikansa estääkseen itseään vahingoittamasta muita teoista, joita he eivät ole tehneet.
      5:22-24 Vaimojen on antauduttava miehilleen kaikessa kuin nämä olisivat jumalia.
      6:5 Orjien on toteltava herrojaan ”kuin Kristusta”.

    • dftrgreggg

      Kirje Titukselle
      1:12 Kreetalaiset ovat ”aina valehtelijoita ja pahoja petoja”.
      1:10-11 Juutalaiset ovat pahankurisia valehtelijoita ”joiden suut tulee pysäyttää”.
      2:4-5 Opettakaa nuoret naiset olemaan ... tottelevaisia miehilleen.
      2:9-10 Orjien on toteltava herrojaan ja miellytettävä heitä kaikessa ... osoittaen hyvää uskollisuutta
      2. Kirje tessalonikalaisille
      2:2 “Kristuksen päivä on käsillä”. Paavali uskoi näkevänsä Jeesuksen paluun.
      2:9 Saatana, ei Jumala, on kaikkivaltainen.
      2:11-12 Jumala laittaa meidät uskomaan valheisiin voidakseen tuomita sielumme helvettiin.
      2. Kirje Timoteukselle
      2:26 Paholainen voi vallata meidät milloin tahansa.
      1:9 Jumala on valinnut meistä pelastetut ja kirotut, emmekä voi vaikuttaa siihen mitenkään.

      • Fyllitäti

        Minkälaisen logiikan tuloksena syntyi tämä kirjoitus ja miksi?


    • 12__13

      Paljon mielenkiintoisia kohtia, jotka osoittavat hyvin ateistien ymmärtämättömyyden.

      Esim. "Valkoiset hiukset" (Dan. 7:9). Luultavasti "keskustelun" aloittaja ei ole koskaan itse edes lukenut mitä Dan. 7:9 sanoo ja toivoo, ettei kukaan muukaan tekisi niin, sillä ateismi ei kestä totuutta. Dan. 7:9 puhuu vanhaikäisestä, jonka ei sanota olevan Jumala.

    • KoRn

      Aivan loistava kirjoitus. Tästä näkee hyvin kun raamattua on koottu, niin kuin Kalevalaakin, siihen tullut paljon virheitä. Siis paljon. Kysehän on vain raamatun kohdalla fiktiivisestä romaanista.

      • ver-taus-kuvalli.sesti

        Itse kehut omaa kirjoitustasi, onko sinulla kaikki lähelläkään "OK" kun aloitit todistamaan omaa tyhmyyttäsi ymmärtämättä, että Raamattu on paljolti kirjoitettu vertauksi, että jokainen "jaakko" ei sitä ihan "tuostanoinvaan" voisi ymmärtää, vaan keksisi typeriä verukkeita jopa sille, miksi yliluonnollisia asioita ei muka ole olemassakaan, eikä tapahdu, vaistoja ei muka ole eikä uskoakaan. Mutta kun niin vaan on, että ne kuitenkin ovat olemassa, halusit sinä niin tai et.


      • on-uskoa
        ver-taus-kuvalli.sesti kirjoitti:

        Itse kehut omaa kirjoitustasi, onko sinulla kaikki lähelläkään "OK" kun aloitit todistamaan omaa tyhmyyttäsi ymmärtämättä, että Raamattu on paljolti kirjoitettu vertauksi, että jokainen "jaakko" ei sitä ihan "tuostanoinvaan" voisi ymmärtää, vaan keksisi typeriä verukkeita jopa sille, miksi yliluonnollisia asioita ei muka ole olemassakaan, eikä tapahdu, vaistoja ei muka ole eikä uskoakaan. Mutta kun niin vaan on, että ne kuitenkin ovat olemassa, halusit sinä niin tai et.

        Jos ateistin elämästä puuttuu uskoa, niiden elämästä ei puutu jotka uskovat, on siis silti se oma elämä. Vertauksin kirjotettua Raamattua on usein vaikea ymmärtää jos et ole uskossa, koska silloin Raamattua alkaa paremmin ymmärtää, koska se vain tapahtuu niin, ja voi tulla väärintulkintoja sille jolla ei ole uskoa.


    • Jobinpostia

      Mark.4:2. Ja hän opetti heitä paljon vertauksilla.... Matt.13:34. Välilause: Ja ilman vertausta hän ei puhunut heille mitään. Mark.4:34. Ja ilman vertausta hän ei puhunut heille. Mutta opetuslapsillensa hän selitti, kun he olivat yksikseen.

    • alfa123om22

      Ja kuningas Salomo uhrasi teurasuhrina kaksikymmentäkaksi tuhatta raavasta ja satakaksikymmentä tuhatta lammasta. Näin he, kuningas ja koko kansa, vihkivät Herran temppelin.

      Tuo lause on kaikkea muuta kuin epälooginen, jos ottaa huomioon ajattomuuden.

      1. Kuningas Salomo tulee uhraamaan olemassaolonsa aikana tuon määrän uhreja; eikä enempää.
      2. Hän tekee sen ehkä omin käsin joskus.
      3. Jos tuon lauseen täydentää se voisi kuulua: Ja kuningas Salomo tulee uhraamaan 22 tuhatta raavasta ja 120 tuhatta lammasta joskus maailmanhistoriassa Herran temppelin vihkimiseksi.

      Tulee muistaa, että raamattu on ajaton kirja emmekä voi tietää minä ajankohtana kukin lause on sanottu tai kirjoitettu. Tuo lause on voitu kirjoittaa esim. vuonna 7000 jKr. Se, että se lause on julkaistu 300 luvulla eKr ei muuta asiaa toiseksi. Jumala voi liikkua ajassa tulevaisuuden ja menneisyyden välillä ja raamatun jokainen lause voidaan tulkita profetaaliseksi eli vasta tulevaisuudessa tapahtuvaksi.

      Esim. kun Jumala sanoo Genesiksessä: Alussa Jumala loi taivaan ja maan niin emme tiedä mihin tuo alussa viittaa. Nykyaikaisin tulkinta, jota ainakin Koraani osittain tukee on että Jumala loi maailman joskus noin vuonna 3500 jKr eli vasta tulevaisuudessa. Sen jälkeen hän heitti Aatamin ja Eevan ajassa menneisyyteen päin eli aikaan ennen Maailman luomista. On täysin loogista olettaa, että tätä maailmaa ei ole vielä edes luotu, vaan se luodaan vasta noin 1000-2000 vuoden kuluttua.

      • Eli, jos Raamattu on ajaton, emme mitenkään voi tietää, elikö Jeesus joskus luolaihmisten parissa varhaisemmalla kivikaudella, muinaisessa Meksikossa v. 1000, vai onko Jeesus vielä syntynytkään, vai syntyneekö ikinä...


    • ViimeinenVipunen

      Monet edellä mainitut epäloogisuudet ovat todellakin ovat pääasiassa vertauskuvallisia tai niin asiayhteyteen kuuluvia sanontoja, että niistä pystyy helposti vääntämään härkäsestä härkäsen.
      Esim. kun puhutaan Jumalan suojelevista siivistä, tarkoitetaan kutakuinkin samaa kuin 'hänen helmojensa huomaan'. Jumalalla ei sanota olevan siipiä missään muualla kuin psalmeissa.
      Jumalan suusta lähtevä tuli on vertauskuva. Se kuvaa Hänen Sanansa tuhovoimaa. Taivas ja maa katoavat Jumalan yhdestä ainoasta sanasta, kuten hän ne loikin, sanallaan eikä yksikän Jumalan vihollinen kestä hänen edessään. Tuli merkitsee myös puhdistusta.
      Jumala ei vihaa ei- uskoisia siksi, että he eivät usko, vaan siksi että he ovat epäuskonsa tähden syntisiä. Joka ei pelastu armosta, pelastuu noudattamalla lakia täydellisesti. Ja siihenhän yksikään ihminen -paitsi Jeesus- ei ole pystynyt.
      Kun ihminen rukoilee julkisesti, siitä tulee helposti ulkokultaista eikä sitä 'suoraan sydämestä'- tasoa.
      Ja jos tämän keskustelun aloittaja tietäisi, että Jumala on kolmiyhteinen ja Hän vielä kertoo sen Raamatussa, niin israelilaiset uskoivat yhteen Jumalaan, jolla nyt sattui olemaan kolme osaa yhdessä.
      Kun Egyptin esikoiset surmattiin Herran kädestä, määräys koski jok'ikistä Egyptin esikoista eikä pelkästään egyptiläisiä. Tuho koitti kaikille, jotka eivät olleet vihmoneet karitsan verta pihtipieliin.
      Kun Kain oli tappanut veljensä, Jumala kysyi missä hänen veljensä on. Kainin vastattua Jumala kuitenkin kertoo, että hänen veljensä veri huutaa hänelle maasta. Jumala näki Abelin murhan, mutta halusi laittaa Kainin vastuuseen teostaan. Samaten Jumala on kaikkialla, mutta Hänen kasvojensa edestä astuminen tarkoittaa, että ihminen itse on kääntynyt poispäin Jumalasta

    • nää_on-näitä

      Oppilas kysyy opettajalta "Näetkö minut ongelmana vai mahdollisuutena"
      Kumpikin vaihtoehto on "totta"

      Esimerkkilainauksena sopii lukea koko kirja (mikä tahansa) ja joka lauseen päätteeksi pystyy valitsemaan johtopäätöksensä aivan itse.
      Ehkäpä juuri se on ongelman ydin, olisi niin mukava istua valmiiseen pöytään ilman minkäänlaista "omaa" ......? Olisitko silloin onnellinen?
      Sattuu nyt vain olemaan niin että jokaisen on elettävä itsensä kanssa elämänsä.
      Sopii ajatella kukin kohdaltaan - millaiseen lauseeseen (kirjaan) on vain yksi vastaus.

      • näitähäntämä

        hesari tänään valehtelee 12.8.2016 seuraavasti:
        "Itämeren surkein hyökkäys upotti seitsemän sotalaivaa."
        Totuus: olisi pitänyt upottaa useampia ollakseen arvokas ja kunniallinen
        Totuus: ei olisi pitänyt upottaa yhtään, vihollisen olisi pitänyt antautua ilman vahinkoja
        jne... on se häpeällisen epäloogista tämänpäiväiseksi raamatuksi?


    • hulluja_nuo_

      Hyvä lista raamatun kansantarinoista, joita uskikset pitävät täydellisesti jumalan sanana.
      En ymmärrä (?), miten jopa aikuiset ihmiset yrittävät vääntää raamatun tarukirjoituksista tosiasioita, kun koko ko kirja on vain ihmisen keksimää tarinaa.

      • evomielinen

        Samaa mieltä! Raamattu on ihan hyvä kirja lukea samalla mielellä kuin lukisi Kalevalaa; jotain häivää todellisuudesta mutta paljon mielikuvistusta ja uskomuksia laidasta laitaan!


    • ViimeinenVipunen

      "Moos. 22:21-30 -- Aasintamma näkee enkelin, tunnistaa sen enkeliksi, ja tämän jälkeen puhuu ihmiskieltä (oletettavasti hepreaa) omistajalleen. Omistaja ei näe tapahtuneessa mitään erikoista, vaan ryhtyy argumentoimaan aasin kanssa."

      Niin? Omistaja oli Bileam- niminen loitsija moabilaisten asuinmaassa. Eikö olisi ihan järjellistä olettaa, että mies, joka tuntee loitsut, ei myöskään ihmettelisi aasin puhekykyä?

    • ViimeinenVipunen

      "Montako Jumalaa?
      1. Kor. 8:4 -- Jumalia on vain yksi.
      vs.
      2. Kor. 4:4 -- Myös Saatana on 'tämän maailman jumala' (näin ollen jumalia vähintään kaksi)."

      Kristinuskon mukaan Jumalalla on kaikki valta, mutta silti Saatana on tämän maailman hallitsija eli jumala. Tämä ei ole mitenkään erikoinen asia, monijumalisuus tulee ilmi jo Vanhassa Testamentissa. Mutta tämän maailman jumalat eivät ole juuri langenneita enkeleitä kummempia...Saatanaa lukuunottamatta, ja hänkin on vain enkeli.

      • 12___13

        Tähän haluan lisätä, Raamatun mukaan on monia ns. jumalia, mutta vain yksi tosi Jumala, kaikkivaltias. Saatanakin on loppuen lopuksi ainoan tosi Jumalan alapuolella.

        Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
        Joh. 17:3

        Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi. Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja, niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.
        Ensimmäinen kirje korinttilaisille 8:4-6

        yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte; yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
        Kirje efesolaisille 4:4-6

        Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus
        Ensimmäinen kirje Timoteukselle 2:5

        Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
        Jaakobin kirje 2:19


    • ViimeinenVipunen

      "Opettiko Jeesus avoimesti?
      Joh. 18:20 "Jeesus vastasi hänelle: Minä olen julkisesti puhunut maailmalle; minä olen aina opettanut synagoogissa ja pyhäkössä, joihin kaikki juutalaiset kokoontuvat, enkä ole salassa puhunut mitään."
      vs.
      Mark. 4:11-12 "Niin hän sanoi heille: Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa, että he näkemällä näkisivät, eivätkä huomaisi, ja kuulemalla kuulisivat, eivätkä ymmärtäisi, niin etteivät kääntyisi ja saisi anteeksi."
      Matt. 11:25 "Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.""

      Ei Jeesus opettanutkaan ihmisiltä piilossa kuin jossain salakerhossa! Osion otsikko kannattaisi muotoilla paremmin tai jakeet vaihtaa: sokeakin näkee, että tuossa seisoo, että Jeesus opetti VERTAUKSIN ihmisille julkisilla paikoilla, mutta selitti sitten nämä vertaukset apostoleilleen.

      • 12___13

        Ja Jeesuksen opetuslapseksi olisi voinut tulla vapaasti, jos totuus kiinnostaa ja haluaa ymmärtää asiat paremmin. Kyse ei siis ole varsinaisesta salaisuudesta, jos pääsy on vapaa kaikille kiinnostuneille. On oma moka, jos ei ota selvää asioista.


    • Raamattu on täynnä Jumalan viisautta ja salaisuuksia ja ne on kerrottu vertauskuvin, ettei ihmiset tekisi syntiä pilkatessaan Jumalaa. Tässä linkissä on muiden tekemiä kirjoituksia, missä tulee ilmi Raamatun ihmeellinen yliluonnollinen viisaus.
      http://www.kolumbus.fi/pentti.toikkanen/

      • Asiasta ollaan montaa mieltä. Näyttää riippuvan yksinomaan siitä, että kuinka mieluisa joku kohta joko juuri sellaisenaan, kirjaimellisesti tai sitten aivan mielivaltaisesti tulkiten eli "vertauskuvallisesti" siellä kirjassa kulloisellekin lukijalleen on.


    • ViimeinenVipunen

      Vielä tuosta luomisesta: Raamattuhan on ihmisten kirjoittama kirja, ja luomiskertomukset kirjoitettiin muistiin vasta Mesopotamian kaupunkivaltioiden aikaan. Toisessa luomiskertomuksista painotetaan sitä, kuka maailman loi ja miten ja toinen keskittyy ihmisrodun syntyyn...ja tämä on se ihmisen kokemusperäinen kertomus siitä, miten ihminen sai syntynsä. Miettikää nyt vaikka historiasta 200 000 takaisia oloja Afrikassa: aavikoituminen ja vähän vettä. Ihminen syntyy keitaalle, minne löytää useita villieläimiä suojaan kuivuudelta.

    • fda

      Millaisen lopputuloksen voi odottaa tarinan johdonmukaisuudelle, kun kirjurit säveltävät omiaan parantaakseen tarinaa ja lainailevat pätkiä muualta.

    • bibviz

      Raamatun ristiriitaisuuksille on tehty omat sivutkin.
      http://bibviz.com/

      Sieltä voi englantia osaavat käydä katsomassa onko niitä yhtään vai ei.

    • v.kornik

      Kiitos aloittajalle, joka on tehnyt suuren työn Raamatun ristiriitaisuuksien etsimisessä ja tuomalla ne yleiseen keskusteluun.
      Myös Raamatun tutkijat, eksegetiikot, muun muassa viime vuonna edesmennyt Heikki Räisänen, on kirjoittanut useita kirjoja Raamatun ristiriitaisuuksista. Hänen mukaansa Raamatun Vanha Testamentti perustuu muinaisiin itämaisiin taruihin. Suosittelen, että luette hänen teoksensa Rosoinen Raamattu. Se sisältää myös paljon Raamatun ristiriitaisuuksia.
      Uskovat ihmiset tarvitsevat uskoa, eikä sitä voi heiltä kieltää, eikä moittia heitä uskostaan. Uskominen on kuitenkin vain helppo tapa selviytyä elämästä onnellisena, vaikka älyllisesti se onkin itsepetosta.
      Raamatun tutkinta uusine tulkintoineen osoittaa kuitenkin virheet, joita Raamattu pitää sisällään. Jokaisen pitäisi älyllisen rehellisyyden nimissä uskaltaa uskoa myös tieteellistä näkökulmaa Raamatun tulkinnassa. Jos jokin asia tuntuu ristiriitaiselta, se todennäköisesti on sitä.

    • unohdakokojuttu

      Jos kokee elämänsä( ...joksikin...)se on silloin sitä kokijalle. Ei siihen mitään kirjaa tarvitse.
      Jos haluaa voi olla rehellinen itselleen ja sanoa että olen valinnut vapaaehtoisesti väittää (raamattuni) elämäni riitaiseksi.
      Kokeile kirjoittaa joku ajatus ja katso voiko sen käsittää vain yhdellä tavalla.

    • niin_vain_on

      Eikö ketään ilmoittaudu. Onko joku onnellinen tai onneton siksi että kaveri käski olla.
      Kyllä se oma päätös tarvitaan toiminko tai ajattelenko hänen käskystään. Valitsenko riidattoman tai riidan.

      " 1) On mahdotonta että minua kohtaisi mikään mitä en itse pyytäisi. 2) jopa tässä maailmassa juuri minä hallitsen kohtaloani. 3) Se tapahtuu mitä haluan tapahtuvan 4) Sitä ei tapahdu mitä en halua tapahtuvan. 5) Se minun täytyy hyväksyä. 6) Sillä siten minut johdatetaan tämän maailman tuolle puolen omien luomuksieni - oman tahtoni lasten - luokse; lasten jotka ovat taivaassa, jossa pyhä itseni asuu heidän kanssaan, Joka minut loi. "

      Jokainen reagoi omien kokemustensa ohjaamana -oman itsensä - ohjaamana.
      Ei voi kokea sitä minkä kaveri kokee, eli ei voi nähdä kaverin maailmaa. Mieti onko se ja sama kumpi teistä pelehtii naapurin kanssa, uskoisin että on aika eri juttu kuka on kenenkin kanssa naimisissa.
      Ei voi tietää mitä Raamatun kirjoittajat ovat kokeneet ja siitä ajatuksia muistiin merkinneet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe