Napavaihteisen käsikäyttöinen jarru tarpeenko

bike-ben

Mikäli polkupyörässä on vähintään kaksi vaihdetta, siinä pitää olla tunnetusti käsikäyttöinen jarru. Tämä koskee myös polkupyöriä, joissa on napavaihteet ja siis normaali jalkakäyttöinen jarru.
Onko tuolla käsikäyttöisellä jarrulla käytännössä merkitystä? Pettääkö jalkajarru helposti?

63

2080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylläjuuniin

      Ihan luotettavia jalkajarrut mielestäni on, mutta pyörä pysäytetään tehokkaasti vain etujarrulla. Takajarrulla voi vähän yrittää hidastaa. Esimerkiksi alamäessä jos vähääkään kovemmalla vauhdilla ajaa ja pitäisi saada pyörä pysähtymään äkisti, ei pelkkää takajarrullista pyörää välttämättä saa pysähtymään järjellisellä matkalla.

      • kdjhdjdkdkd

        > mutta pyörä pysäytetään tehokkaasti vain etujarrulla

        Mitä ihmettä sekoilet? Polkupyörä pysähtyy ihan hyvin pelkällä jalkajarrulla. Polkupyörä ei ole mikään moottoripyörä tai auto suurella massalla.


      • Soffalta_satulaan
        kdjhdjdkdkd kirjoitti:

        > mutta pyörä pysäytetään tehokkaasti vain etujarrulla

        Mitä ihmettä sekoilet? Polkupyörä pysähtyy ihan hyvin pelkällä jalkajarrulla. Polkupyörä ei ole mikään moottoripyörä tai auto suurella massalla.

        Ei, muttku ne polkimet ei oo aina hyvässä 'jarrutusasennossa' eli vaakatasossa... vaan usein esim toinen poljin ylhäällä, jolloin luonnollisesti toinen poljin on alhaalla... Ja tehokas jarruttaminen ei enää oikein onnistukkaan, kun ei voi 'lyödä klosseja kiinni' vaan vähän vaan sille 'kihnuttaa'...

        Mutt käsijarru ja varsinkin -jarrut on aina 'iskuvalmiissa' asennossa

        Jalkajarru on ihan supi-suomalainen muinaisjäänne. Ei sellaista oo muut käyttäneet enää vuosikausiin. En minäkään, vaikka en ihan junnuikäinen enää olekaan... ;)


      • kokeile_joskus
        kdjhdjdkdkd kirjoitti:

        > mutta pyörä pysäytetään tehokkaasti vain etujarrulla

        Mitä ihmettä sekoilet? Polkupyörä pysähtyy ihan hyvin pelkällä jalkajarrulla. Polkupyörä ei ole mikään moottoripyörä tai auto suurella massalla.

        Jos nyt vaan rohkeasti menisit kokeilemaan etu- ja takajarruja niin huomaat miten eroa jarrutuksen tehokkuudessa on kuin yöllä ja päivällä.

        http://www.sheldonbrown.com/brakturn.html

        "The rear brake is O.K. for situations where traction is poor, or for when your front tire blows, but for stopping on dry pavement, the front brake alone provides the maximum stopping power, both in theory and in practice."

        "Skilled cyclists use the front brake alone probably 95% of the time"


    • Pomppukeppi

      Tarkennetaan vielä että etujarrun tehokkuus perustuu paljon juuri siihen että jarruttaessa paino siirtyy samalla myös eteenpäin. Näin ollen takapyörä kevenee ja sen kitka maahan nähden myös pienenee. Etupyörä taas painautuu maata kohti ja sen kitka siis kasvaa. Siksi eturenkaalla voi jarruttaa paljon tehokkaammin ilman että se lukkiutuu. Takarenkaanhan saa yleensä hyvinkin helposti lukkoon mutta eturengasta ei.

    • TakajarrurHyvät

      Takajarru on ehdottomasti paras ja turvallisin tavalliselle pyöräiljälle. Kokenut pyöräilijä osaa käyttää etujarrua myös liukkaalla, tavallinen pyöräilijä ei. Toimiva käsijarru edellyttää, että kädet ovat jatkuvasti jarrulla. Reaktioaika on myös oleellista.

      Suosittelen takajarrua luotettavana vaihtoehtona.

      • Molempi.parempi

        Nopeutta kontrolloidaan takajarrulla. Äkillinen pysähtyminen tapahtuu tehokkaammin etujarulla.

        Normaalissa käytössä takajarru on parempi ja monipuolinen, mutta se ei pelasta äkkijarrutuksissa. Kokenut pyöräilijä ei pelkää molepien jarrujen yhtäaikaista käyttöä. Hiekalla ja jäällä etujarru on aloittelijalle petollinen.


      • N.Ijna

        paskan marjat. Kesälä tehokkain tapa jarruttaa on nimenomaan taka jarru ja heittää pyörä poikittain ja jalka maahan, jos siis tilaa on.


      • Pomppukeppi

        Toimii ehkä reiluun 10 km/h saakka... Teepä tuo temppu vaikka 35km/h vauhdissa jyrkässä alamäessä.


      • N.Inja

        Toimii kyllä kovemmissakin nopeuksissa. Vaatii tosin reeniä, että onnistuu. Maantiepyöräilijät ei sitä osaa. Pitää ajaa dirttiä Jopolla tai mummiksella niin onnistuu. Kumma homma, että ennen ajeltiin Jopolla ja Kombilla ja tehtiin hurjempia hyppyjä kun nyky nuoriso maastopyörillä. Tosin on, että on ihme, että olen elävien kirjoissa, mutta suosittlelen sitä pyörän poikittain heittämisen harjoitusta. Jos kaadut niin kaadu taakse ja irrrota ote pyörästä.


      • Pomppukeppi
        N.Inja kirjoitti:

        Toimii kyllä kovemmissakin nopeuksissa. Vaatii tosin reeniä, että onnistuu. Maantiepyöräilijät ei sitä osaa. Pitää ajaa dirttiä Jopolla tai mummiksella niin onnistuu. Kumma homma, että ennen ajeltiin Jopolla ja Kombilla ja tehtiin hurjempia hyppyjä kun nyky nuoriso maastopyörillä. Tosin on, että on ihme, että olen elävien kirjoissa, mutta suosittlelen sitä pyörän poikittain heittämisen harjoitusta. Jos kaadut niin kaadu taakse ja irrrota ote pyörästä.

        Ei kukaan sitä maantiepyörällä tee koska kapea rengas menee lukkojarrutuksessa todella nopeasti pilalle. Ja koska maantiepyöräilijät osaavat jarruttaa tehokkaasti myös ihan oikeaoppisella tavalla.


    • Kui_täh

      Mistä olet saanut käsityksen, että aina napavaihteen kanssa pitää olla käsijarru?

      Tarkkaan ottaen määräys menee näin: "... ja polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, tulee olla kaksi erillistä jarrulaitetta." (TRAFI/20118/03.04.03.00/2016) Jos siis pyörässäsi on kaksivaihteinen napavaihde, et tarvitse toista jarrua. Ajoneuvolaissa sanotaan lisäksi, että polkupyörässä pitää olla käyttöjarru. Tämän vuoksi myös fixeihin on laitettava jonkinlainen jarrulaite, vaikka sitä ei koskaan käyttäisi.

      Ja vaikka napavaihteiden kanssa toista jarrua tarvitsisitkin, sen ei ole pakko olla käsijarru. Tekniikkaa tuo määräys ei rajoita ollenkaan. Jarrut saavat myös vaikuttaa samaan renkaaseen, kunhan niitä vain on kaksi, ja ne ovat erillisiä.

      Järkee vai ei? Väärä kysymys, nyt puhutaan viranomaismääräyksistä.

      • Laki_ja_asetus

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250#L5P17

        Asetus:

        1. Polkupyörässä tulee olla ainakin yksi tehokas jarrulaite. Tavaran tai useamman kuin yhden henkilön kuljetukseen tarkoitetussa polkupyörässä, perävaunulla varustetussa polkupyörässä ja polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, tulee kuitenkin olla kaksi erillistä tehokasta jarrulaitetta.

        2. Jarrulaitteiden jarrutustehon ja lujuuden tulee täyttää standardin SFS 5200 tai ISO 4210 jarruja koskevat vaatimukset.


      • Kui_täh

        Muuten joo, mutta

        "Tämä asetus on kumottu L:lla 12.12.2014/1042, joka on voimassa 1.1.2015 alkaen."

        Ollanhan tarkkana niiden viittausten kanssa.


      • EUTuoEUVie
        Kui_täh kirjoitti:

        Muuten joo, mutta

        "Tämä asetus on kumottu L:lla 12.12.2014/1042, joka on voimassa 1.1.2015 alkaen."

        Ollanhan tarkkana niiden viittausten kanssa.

        Polkupyörässä pitää olla käyttöjarru. Polkupyörässä saa olla vilkut.


      • Vanhat_kujeet

    • Samat fysiikan lait pyörässä on kuin vaikkapa autossakin - yritäpä pysäyttää auto pelkkien takajarrujen avulla! Eli kyllä se näin menee että isoissa nopeuksissa tehokas jarrutus vaatii aina myös etujarrun käyttöä. Jarrutettaessa hidastuvuus tuo keulalle vielä korostetusti painetta niin että sillä saavutetaan noin kolminkertainen jarruvoima verrattuna takajarruun. Vielä kun samalla vie painopistettä taakse, ei ole vaaraa tangon yli lentämisestä.

    • havumetsien_mies_

      Iät ja ajat on riittänyt yksivaihteiseen pyörään riittänyt yksi jarru. On silläkin vauhtia pidetty ja pidetään edelleen. Kyllä sen jalkajarrulla saa aina pysähtymään.
      Saman luulisi koskevan napavaihteista pyörää, jossa on vähintään kolme vaihdetta.

      • jhdjdkkdm

        Juuri näin.


      • Pomppukeppi

        " Kyllä sen jalkajarrulla saa aina pysähtymään"

        Kaikki pysähtyy aikanaan. Eri asia on että pysähtyykö tarpeeksi ajoissa...


    • Pysähtyy_kyllä

      >>> Nopeutta kontrolloidaan takajarrulla. Äkillinen pysähtyminen tapahtuu tehokkaammin etujarulla.

      Normaalissa käytössä takajarru on parempi ja monipuolinen, mutta se ei pelasta äkkijarrutuksissa. Kokenut pyöräilijä ei pelkää molepien jarrujen yhtäaikaista käyttöä. Hiekalla ja jäällä etujarru on aloittelijalle petollinen. <<<

      Oletetaan, että meillä on 15 kg polkupyörä ja 75 kilon kuski, jotka liikkuvat noin 20 km/h eli 6m/s. Molempien renkaiden kitkakerroin on lukkojarrutuksessa asfaltilla 0,5.

      Liike-energiaa E = 0,5*mv^2 on:

      E = 0,5 * 90kg * (6m/s)^2 = 1620J

      Jarrutuksessa pysäyttävä kitkavoima F = nmg ja tähän kulunut energia E=Fs=nmgs. Jarrutusmatkaksi saadaan siis s=E/nmg.

      s = 1620/(0,5*90kg*9,81m/s^2)=3,8 metriä

      Oleellista ei ole jarruttaminen etujarrulla, vaan todellinen kitka ja erityisesti reaktioaika. Jos reaktioaika on yksi sekunti, pyörä etenee tuossa 6 metriä jarrutusmatka 3,8 metriä = lähes kymmenen metriä. Lukkojarruruksen osuus on tuosta teilusti alle puolet.

      • Arvuuuttaja

        Jos paino saadaan jaettua tasan pyörän kahdelle renkaalle, jarrurusmatka on seuraava:

        s = 1620/(0,5*90/2kg*9,81m/s^2) = 1,9 metriä

        Jos reaktioaika on yksi sekunti, pyörä etenee tuossa 6 metriä jarrutusmatka 1,9 metriä = lähes kahdeksan metriä. Lukkojarruruksen osuus on tuosta teilusti alle puolet.


      • Pomppukeppi
        Arvuuuttaja kirjoitti:

        Jos paino saadaan jaettua tasan pyörän kahdelle renkaalle, jarrurusmatka on seuraava:

        s = 1620/(0,5*90/2kg*9,81m/s^2) = 1,9 metriä

        Jos reaktioaika on yksi sekunti, pyörä etenee tuossa 6 metriä jarrutusmatka 1,9 metriä = lähes kahdeksan metriä. Lukkojarruruksen osuus on tuosta teilusti alle puolet.

        Muuten hyvä laskelma mutta kun etu- ja takarenkaan kitkakerroin ei ole sama. Ajajan paino siirtyy jarrutuksessa eteenpäin joten etupyörälle kohdistuva paino on paljon suurempi kuin takarenkaalle. Etu- ja takarengas eivät siis koskaan jarruta samalla teholla. Jos siis jarrutetaan vain takajarrulla, sen kitkakerroin jää kovin pieneksi ja jarrutusmatka kasvaa oleellisesti.


    • physiikkaa

      http://www.123helpme.com/physics-of-stopping-a-bike-view.asp?id=153476

      If we put all of this together we have the rear brake pushing the front wheel down and the front brake lifting the real wheel up. This increases the normal force on the front wheel and reduces the normal force on the rear wheel. That means that there is more friction between the front wheel and the ground, and less on the rear wheel. This is why front brakes are much more powerful than rear brakes.

      • EtupyöräIlmassa

        Another interesting thing is that "Since the moment arms of the frictional forces on the rear and front tires are the same, this condition for the most rapid braking without lifting the rear wheel is the same whether the front brakes, rear brakes, or both brakes are utilized" (Wehrbein). His calculations show that as long as the rider is in the correct position, which brakes you use do not affect the distance which it takes to stop without lifting the rear wheel.


    • Sammaamieltä

      "Kyllä sen jalkajarrulla saa aina pysähtymään. Saman luulisi koskevan napavaihteista pyörää, jossa on vähintään kolme vaihdetta."

      Kyllä takajarru ja jalkajarru ovat tavikselle parhaat jarrut, kun pistää renkaat tarvittaessa lukkoon. Reaktioaika on moninkertainen jarrutusmatkaan verrattuna.

      • Pomppukeppi

        Jos taviksella tarkoitetaan jotain mummoa ja vauhti on max. 10 km/h niin näin varmaan onkin. Muilla ei sitten enää.


    • narskis

      Sammaamieltä, sinne ojan perukoille se pikkutyttökin päätyi pahassa kunnossa vaikka väität että "takajarru ja jalkajarru ovat tavikselle parhaat jarrut" . Käsijarru olisi ehkä pelastanut.

    • Ottaisin-vain-takajarrut

      Nimimerkki Pomppukeppi: "Muuten hyvä laskelma mutta kun etu- ja takarenkaan kitkakerroin ei ole sama."

      Siinä tuli esille varsinainen höpöjuttua!

      Kitkakerroin on kussakin sovitussa olosuhteessa vakio, joka kuvaa kitkaa välillä tien pinta - rengas. Kitkakerroin ei ole riippuvainen kappaleen painosta. Kitkakerroin on materiaalien välinen vakio (rengas ja kuiva asfaltti, märkä asfaltti, betoni, hiekka jne.), johon vaikuttavat lämpötila, rengaspaineet tai renkaan asento oletustilastaan (ns. luistokulma).

      Jarrutettaessa voimat jakautuvat jossakin suhteessa eri pyörille. Tätä kitkavoimaa ei pidä sotkea vertailutilanteessa kitkakertoimeen. Hyvin tunnetussa polkupyörämallissa oletetaan samalla akselilla olevien renkaiden (nyt 1 1) tuottavan saman voiman.

      Kaava kitkavoimalle on esitetty aikaisemmin ylhäällä.

      Nimimerkki Pomppukeppi: "Jos taviksella tarkoitetaan jotain mummoa ja vauhti on max. 10 km/h niin näin varmaan onkin."

      Mitä tässä sinun mielestäsi sanotaan suomeksi: "Another interesting thing is that "Since the moment arms of the frictional forces on the rear and front tires are the same, this condition for the most rapid braking without lifting the rear wheel is the same whether the front brakes, rear brakes, or both brakes are utilized" (Wehrbein). His calculations show that as long as the rider is in the correct position, which brakes you use do not affect the distance which it takes to stop without lifting the rear wheel."

      --

      Polkupyörillä lähtökohta on se - koska ABS-jarruja ei ole - että kestävällä pinnalla lukkojarrutus on tehokkain tapa jarruttaa. Liukukitkan ja lepokitkan dynamiikka ei ole pyöräilijällä hallittavissa. Jos kitkajarrutus on pyöräilijän hallittavissa, ei ole eroa sillä, tapahtuuko jarrutus etu- vaiko takapyörällä.

      Vain silmänräpäystä pidemmäksi aikaa lukkiintuva etupyörä tarkoittaa lähes poikkeuksetta kaatumista. Sorapinnalla on jopa vaarallista jarruttaa etujarrulla ja hidastuminen on tehokkaista takajarrulla.

      Polkupyöränopeuksissa takajarrulla jarruttamista voidaan pitää kokonaisuutena turvallisempana vaihtoaehtona, vaikka hidastuvuudesta etujarru asfaltilla voisikin hoitaa leijonan osan. Hallitsematon jarrutus etujarrulla on vaarallista erityisesti soralla, mutta jopa asfaltilla.

      • narskis

        Niinpä, kun etujarrulla jarrutetaan, ja etupyörä pysähtyy, niin kuski ja pyörän takaosa jatkavat liikettä eteenpäin. Kuski lentää sarvien yli niin kuin kävi olympialaisten naisten maantieajossa. Se niistä hienoista kitkakerroimista.


      • Soffalta_satulaan
        narskis kirjoitti:

        Niinpä, kun etujarrulla jarrutetaan, ja etupyörä pysähtyy, niin kuski ja pyörän takaosa jatkavat liikettä eteenpäin. Kuski lentää sarvien yli niin kuin kävi olympialaisten naisten maantieajossa. Se niistä hienoista kitkakerroimista.

        Kummallista! Kun minäkin osaan jarruttaa etupyörää laittamatta sitä suinkas lukkoon... Eli kyllä se dynamiikka vaan on hallittavissa...

        Eikä etupyörä suinkas pysähdy, vaikka sen pyöriminen hidastuu eikä se takapyörä suinkas mene etpyörän edelle eikä yli.

        Tosin en tunne tilanteita kippuratankoisilla pers pystyssä ajavien osalta, jotka taitaa jo oletusarvoisesti roikkua painopiste ohjaussarviensa etupuolella ;) Minä kun ajelen 'valkoisen ihmisen' naistenmallisella citypyörällä, jossa ei onneksi ole jalkajarrua, mutt kyll tietty takajarru ...sellasella käsikahvalla käytettävä... ;) Yuo know


      • KokemustaOnn
        Soffalta_satulaan kirjoitti:

        Kummallista! Kun minäkin osaan jarruttaa etupyörää laittamatta sitä suinkas lukkoon... Eli kyllä se dynamiikka vaan on hallittavissa...

        Eikä etupyörä suinkas pysähdy, vaikka sen pyöriminen hidastuu eikä se takapyörä suinkas mene etpyörän edelle eikä yli.

        Tosin en tunne tilanteita kippuratankoisilla pers pystyssä ajavien osalta, jotka taitaa jo oletusarvoisesti roikkua painopiste ohjaussarviensa etupuolella ;) Minä kun ajelen 'valkoisen ihmisen' naistenmallisella citypyörällä, jossa ei onneksi ole jalkajarrua, mutt kyll tietty takajarru ...sellasella käsikahvalla käytettävä... ;) Yuo know

        > Eikä etupyörä suinkas pysähdy, vaikka sen pyöriminen hidastuu eikä se takapyörä suinkas mene etpyörän edelle eikä yli.

        Pysähtyy, ellei kyseessä ole ABS-jarrut tai niiden simulointi.

        Tehokkailla jarruilla ja varsinkin soralla etupyörän pyöriminen loppuu ja pituussuuntainen voima menettää merkityksensä, pito loppuu ja kitkavoima sellaisenaan menettää merkityksensä. Sivusuuntainen voima kasvaa niin suureksi, että pyörää ei kykene hallitsemaan. Seuraa kaatuminen, ellei sivuttaisvoimaa kykene hallitsemaan lihasvoimin.

        Asfaltilla takapyörä nousee ilmaan, ja jos kitkavoima on suurempi kuin nousemaan pyrkivä vertikaalinen normaalivoima, takapyörä nousee etupyörän yli. Ellei kaatuminen tapahdu ennen sitä.


      • Pomppukeppi

        "Kitkakerroin on kussakin sovitussa olosuhteessa vakio, joka kuvaa kitkaa välillä tien pinta - rengas. Kitkakerroin ei ole riippuvainen kappaleen painosta. "

        Olet oikeassa. Kitkakerroin ei luonnollisestikaan vaihtele mutta eri pyöriin kohdistuva voima sen sijaan kylläkin.

        Mitä tässä sinun mielestäsi sanotaan suomeksi: "His calculations show that as long as the rider is in the correct position, which brakes you use do not affect the distance which it takes to stop without lifting the rear wheel."

        Siinä sanotaan että JOS ajaja on oikeassa asennotta/paikassa, ei ole väliä mitä jarrua käytät. Tämä on totta jos tuo kohta JOS toteutuu. Käytännössä pyöräilijän pitää työntää lantiotaan voimakkaasti taakse ja alas, ihan takarenkaan päälle jotta voimat jakautuvat jarrutuksissa tasaisesti molempien pyörien päälle. Tuo toki onkin se oikeaoppinen tapa jarruttaa mutta hyvin harva niin pystyy jarruttamaan varsinkaan nopeassa reaktiotilanteessa.
        Tuo painon siirto taakse näkyy oheisessa videossa noin kohdassa 2:25
        https://www.youtube.com/watch?v=Zo49Gd0NgeQ&app=desktop

        "Jos kitkajarrutus on pyöräilijän hallittavissa, ei ole eroa sillä, tapahtuuko jarrutus etu- vaiko takapyörällä."

        Jälleen JOS. Normaalissa ajoasennossa takapyörä lukkiutuu paljon helpommin joten hallittu jarrutus lukitsematta rengasta on paljon helpompi tehdä etupyörällä.

        "Vain silmänräpäystä pidemmäksi aikaa lukkiintuva etupyörä tarkoittaa lähes poikkeuksetta kaatumista. Sorapinnalla on jopa vaarallista jarruttaa etujarrulla ja hidastuminen on tehokkaista takajarrulla."

        Tietysti jos ei hallitse pyöräänsä ja sen jarruja niin on vaarallista ajaa yleensäkään. Irtonaisella sorapinnalla jaruttaminen on tehtävä erittäin varovaisesti, jarrutetaan millä renkaalla tahansa.

        "Hallitsematon jarrutus etujarrulla on vaarallista erityisesti soralla, mutta jopa asfaltilla."

        Edelleenkin hallitsemattomuus on vaarallista jarrutti miten vain. Etujarrun kohtuullinen hallinta ei ole mitään rakettitiedettä ja sen oppii jokainen kun vähän harjoittelee ja oppii niiden omien jarrujensa tuntuman.


      • Pomppukeppi
        KokemustaOnn kirjoitti:

        > Eikä etupyörä suinkas pysähdy, vaikka sen pyöriminen hidastuu eikä se takapyörä suinkas mene etpyörän edelle eikä yli.

        Pysähtyy, ellei kyseessä ole ABS-jarrut tai niiden simulointi.

        Tehokkailla jarruilla ja varsinkin soralla etupyörän pyöriminen loppuu ja pituussuuntainen voima menettää merkityksensä, pito loppuu ja kitkavoima sellaisenaan menettää merkityksensä. Sivusuuntainen voima kasvaa niin suureksi, että pyörää ei kykene hallitsemaan. Seuraa kaatuminen, ellei sivuttaisvoimaa kykene hallitsemaan lihasvoimin.

        Asfaltilla takapyörä nousee ilmaan, ja jos kitkavoima on suurempi kuin nousemaan pyrkivä vertikaalinen normaalivoima, takapyörä nousee etupyörän yli. Ellei kaatuminen tapahdu ennen sitä.

        "Pysähtyy, ellei kyseessä ole ABS-jarrut tai niiden simulointi."

        Tuota "ABS-jarrujen simulointia" kutsutaan pyöräilijöiden keskuudessa jarruttamisen osaamiseksi ;)


      • Soffalta_satulaan
        KokemustaOnn kirjoitti:

        > Eikä etupyörä suinkas pysähdy, vaikka sen pyöriminen hidastuu eikä se takapyörä suinkas mene etpyörän edelle eikä yli.

        Pysähtyy, ellei kyseessä ole ABS-jarrut tai niiden simulointi.

        Tehokkailla jarruilla ja varsinkin soralla etupyörän pyöriminen loppuu ja pituussuuntainen voima menettää merkityksensä, pito loppuu ja kitkavoima sellaisenaan menettää merkityksensä. Sivusuuntainen voima kasvaa niin suureksi, että pyörää ei kykene hallitsemaan. Seuraa kaatuminen, ellei sivuttaisvoimaa kykene hallitsemaan lihasvoimin.

        Asfaltilla takapyörä nousee ilmaan, ja jos kitkavoima on suurempi kuin nousemaan pyrkivä vertikaalinen normaalivoima, takapyörä nousee etupyörän yli. Ellei kaatuminen tapahdu ennen sitä.

        Ei se pysähdy, jos jarrukahvasta ei ruttaa pohjiin, vaan sillee hidastavasti! Ei jarrukahva mikään on-off ole. Kyllä sillä voi säädellä hidastuvuutta


    • Kaatuilija

      Kaikissa pyörissä on takajarru vakiona, vaihteita tai ei vaihteita. Voitaneen helposti vetää lopputulos, että takajarru (ml. jalkajarru) on paras ja luotettavin jarru olosuhteista riippumatta - siis sekä kuivalla soralla, hiekalla ja asfaltilla että märällä - ja kaatumisen riski on vähäinen. Jalkajarrulla voidaan kontrolloida hyvin normaalia ajonopeutta.

      Jos on kokenut pyöräilijä, voi käyttää pelkästään etujarrua tai tyypillisesti etujarrun ja takajarrun yhdistelmää. Normaalissa pyöräilyssä (ei trikooheput 40km/h) pyörä pysähtyy asfaltilla kaikilla jarrutustavoilla muutaman metrin kuluessa jarrutuksen aloittamisesta. Yhdistelmäjarrutuksella (etu taka) voidaan pyörä pysäyttää hieman lyhyemmällä matkalla, mutta etujarrun käyttöä tulee ehdottomasti ja kaatumisen riksin uhalla välttää märällä ja irtonaisella hiekalla sekä soralla.

      • narskis

        Vaan jalkajarrupyörässä polkimet eivät ole aina asennossa missä, ylipäätään voi jarruttaa. Nopea jarrutus ei ole mahdollinen. Joskus ketjut voivat pudota hammasrattailta tai rattaiden väliin pudonnut esine voi jumittaa ketjut.


      • kjshvsskn

        Jos pyörässä tai jalkajarrupyörässä ei ole kuin yksi jarru, niin kyllä se on aina takana. Se kertoo asiasta kaiken tarvittavan.


      • Soffalta_satulaan
        kjshvsskn kirjoitti:

        Jos pyörässä tai jalkajarrupyörässä ei ole kuin yksi jarru, niin kyllä se on aina takana. Se kertoo asiasta kaiken tarvittavan.

        Se on takana vain, koska on ollut 'aina ennenkin'. Siis pelkkä menneisyyden jäänne.
        Mutt jos oot huomannut, niin pyörät on monelta muultakin osin muuttuneet, sitten vuosikymmenien takaisten mummopyörien, niin miksi jarrut pitäisi mukaa säilyttää niinä menneen ajan tekeleinä...?


      • Soffalta_satulaan
        Soffalta_satulaan kirjoitti:

        Se on takana vain, koska on ollut 'aina ennenkin'. Siis pelkkä menneisyyden jäänne.
        Mutt jos oot huomannut, niin pyörät on monelta muultakin osin muuttuneet, sitten vuosikymmenien takaisten mummopyörien, niin miksi jarrut pitäisi mukaa säilyttää niinä menneen ajan tekeleinä...?

        Piti sanomani, että se on jalkajarru vaan siksi, kun... Menneen ajan lumia


      • narskis

        Pyörät ovat muuttuneet vuosikymmenten saatossa. Mutta myös pyöräily-ympäristö on muuttunut. Ennen vanhaan ei pyöräillessä paljon jarrua tarvinnut käyttää. Jalkajarru on vaan siksi menneen talven lumia.


    • Se-on-nykyaikaa

      Kertokaa minulle yksi pyörämalli, jossa on tai on ollut vain etujarru.

      Ei, ei löydy vai? Juuri näin, kyllä pyörissä pitää aina olla takajarru. se on jarrujen ykkönen.

      • Jalkatakanen

        BMX:ssä on vain takajarru.


    • Alkup_maantiepyöräi

      Jalkajarru on turhake ja sopii vain harkitsevan aikuisen pyörään. Lasten pyörissä vain käsijarru on oikea vaihtoehto.

      • Soffalta_satulaan

        Jes! Näin on! ...KYLLÄ! sanoi Kivikoskikin jo aikoinaan ;)


    • Eisitätarvita

      > Napavaihteisen käsikäyttöinen jarru tarpeenko?

      Ei ole tarpeen. On selvää että polkupyörissä pääjarru on takajarru ja napavaihteisessa pyörässä siten jalkajarru. Ei ole olemassa pyörää, jossa olisi vain ja ainoastaan etujarru.

      • Shimano7

        Juu, ei sitä tarvita mutta lain mukaan se pitää olla.


      • Soffalta_satulaan
        Shimano7 kirjoitti:

        Juu, ei sitä tarvita mutta lain mukaan se pitää olla.

        Niin takajarrun laki tietyllä tavalla vaatii, mutt EI jalkajarrua...


      • Rohloff-jalkajarru

        > Niin takajarrun laki tietyllä tavalla vaatii, mutt EI jalkajarrua...

        Tietyllä tavalla - millä tietyllä tavalla?

        Ei laki ja asetus edellytä pyörässä takajarrua. Tilanne vain on niin, ettei löydy niin yksinkertaista pyöränvalmistajaa, että se jättäisi pyörästä takajarrun pois.

        Lain mukaan polkupyörässä tulee olla ainakin yksi tehokas jarrulaite. Polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, tulee kuitenkin olla kaksi erillistä tehokasta jarrulaitetta.

        Näytä sinä minulle polkupyörä ilman takajarrua tai napavaihteinen pyörä, jossa ei ole jalkajarrua, niin minä näytän sinulle kuusirenkaisen polkupyörän.

        Rohloffissakin on jalkajarru.


      • Pomppukeppi
        Rohloff-jalkajarru kirjoitti:

        > Niin takajarrun laki tietyllä tavalla vaatii, mutt EI jalkajarrua...

        Tietyllä tavalla - millä tietyllä tavalla?

        Ei laki ja asetus edellytä pyörässä takajarrua. Tilanne vain on niin, ettei löydy niin yksinkertaista pyöränvalmistajaa, että se jättäisi pyörästä takajarrun pois.

        Lain mukaan polkupyörässä tulee olla ainakin yksi tehokas jarrulaite. Polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, tulee kuitenkin olla kaksi erillistä tehokasta jarrulaitetta.

        Näytä sinä minulle polkupyörä ilman takajarrua tai napavaihteinen pyörä, jossa ei ole jalkajarrua, niin minä näytän sinulle kuusirenkaisen polkupyörän.

        Rohloffissakin on jalkajarru.

        "Näytä sinä minulle polkupyörä ilman takajarrua"

        Vaikkapa tässä:
        http://fixeddoomster.blogspot.fi/2009/09/fixi-pyorat.html

        Kyseessä siis ns. fixi eli pyörä jossa ei ole vapaaratasta eli polkimet pyöräivät aina kun takapyöräkin pyörii. Tällaisessa pyörässä ei voi luonnollisestikaan olla jalkajarrua ja esimerkkikuva pyörässä on vain etujarru.


    • Soffalta_satulaan

      Siis vielä uudelleen! Vaihdepyörissä pitää olla kaksi jarrua. ...ja niitä tuskin milloinkaan laitetaan samaan pyörään... Joten jokaisessa on tietty takajarrukin, juu. Mutta läheskään kaikissa se takajarru EI ole jalkajarru, ei. Useimmissa Suomen ulkopuolella myytävissä erityisesti ei. mutt monissa tai ainakin joissain ns suomalaisissa pyörissä toki on ...vanhasta tottumuksesta ilmeisesti... "Kun näin on 'aina' ennenkin ollut"
      Mutt kun pyysit näyttämään edes yhden pyörän, jossa ei ole jalkajarrua, niin eipä tarvi mennä edes Suomen rajojen yli. Jopa niinkin suomalaiseksi 'liputettu' valmistaja, kuin Helkama, tekee/kokoaa sellaisia.

      http://www.helkamavelox.fi/tuote/e27/

      Aikas hyvin tunnettu ja myyty pyörä vieläpä. Joten alapa etsiä, suuressa muka-viisaudessasi sitä kuusipyöräistä polkupyörää 😉 😂

      Ja jatkossa sun kantsinee muistaa, ett "luulo ei ei oo tiedon väärti", niinkuin jo kauan ovat monet muut tienneet... ;)

      Eli kantsii sinunkin kulkea silmät auki jopa pyöriä vertaillessasi

      Ps. Ja kun oikein tarkasti luet tuonkin pyörän mainoksia, niin huomaa, ett niitä on kahdenlaisia varustukseltaan... Toinen 'menneisyyden vangeille' ja toinen edistyksellisemmille... ;)

      • Rohloff-jalkajarru

        Rupesit sitten puhumaan sähköpyöristä....

        Sanoin: "Näytä sinä minulle polkupyörä ilman takajarrua tai napavaihteinen pyörä, jossa ei ole jalkajarrua, niin minä näytän sinulle kuusirenkaisen polkupyörän."

        Rohloffissakin on jalkajarru.


      • Soffalta_satulaan
        Rohloff-jalkajarru kirjoitti:

        Rupesit sitten puhumaan sähköpyöristä....

        Sanoin: "Näytä sinä minulle polkupyörä ilman takajarrua tai napavaihteinen pyörä, jossa ei ole jalkajarrua, niin minä näytän sinulle kuusirenkaisen polkupyörän."

        Rohloffissakin on jalkajarru.

        Pyörä se on sähköavusteinenkin. Ja mm tuossa Helkamassa on napavaihteisto, jossa EI ole jalkajarrua. Eikä monessa muussakaan. Vain joissain suomalaisissa se on vanhana jäänteenä, niin kuin mun napavaihteissani, jossa on käsijarrut molempiin pyöriin, ynnä turha jalkajarru, just niinkuin täällä on moni muukin lisäksi kirjoittanut. Joten turha kiemurrella, kun koukussa olet ja tietämättömyytesi paljastit


      • Soffalta_satulaan

    • Etuvaitaka

      >>> Tilanne vain on niin, ettei löydy niin yksinkertaista pyöränvalmistajaa, että se jättäisi pyörästä takajarrun pois.

      Kyllä takajarru on paras jarru ja takajarruista tehokkin ja luotettavin on jalkajarru.

      • narskis

        Jalkajarru on menneisyyden jäänne. Nykyään, kun pyöräillään taajamissa ta kaupungeissa, pitää pystyä pysäyttämään pyörä nopeasti pitää myös päästä nopeasti liikkeelle. Jalkajarrullisella pyörällä lähtö ja pysäyttäminen on usein hidasta. Liikennevaloissa näkee pyöräilijöitä, jotka käsipelillä pyörittävät polkimet lähtöön sopivaan asentoon.


    • Ehdottomastitiedän

      Kysymykseen että onko tarpeellinen?

      Ei ole koska kyllä takajalkajarru on ihan riittävä ja paras. On toiminut smalla periatteella yli sata vuotta ja toimii vieläkin. Toimii idioottivarmasti ja olen itsekin niitä käyttänyt 50 vuotta. Viimeisinkin pyörä viime vuodelta on takajalkajarrulla tietenkin ja pyöriä minulla on ollut lukuisia. Suosittelen

      Käsikäyttöisten jarrujen palat vain vinkuu ja vääntyilee, palat kovenee ajan kanssa, eivät pidä sateessa ja vaijerit venyy, irtoilee ja katkeilee. Pitämättömät palat edessä ovat turvallisuusriski eikä niihin koskaan voi luottaa.

      Takajalkajarrun lisäksi ainoa toinen oikea vaihtoehto on hydraulinen takajarru. Kaikki etu- ja muut jarrut voitte unohtaa jos haluaa parasta.

      • narskis

        Vaan lopetin tuon vanhanaikaisen jalkajarrun käytön. Nyt on saatavana tehokkaikaita levyjarruja. Jalkajarrun käyttö käyttö kaupungissa aiheutti minulle hyppääjän polven kaltaisen vamman. Jalkajarru ei sovi ainakaan polvivaivaisille.


      • Pomppukeppi

        "Takajalkajarrun lisäksi ainoa toinen oikea vaihtoehto on hydraulinen takajarru. Kaikki etu- ja muut jarrut voitte unohtaa jos haluaa parasta."

        Onneksi en halunnut parasta vaan maastopyörässäni on hydrauliset jarrut niin edessä kuin takanakin ;)


      • Ammatttilainen
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Takajalkajarrun lisäksi ainoa toinen oikea vaihtoehto on hydraulinen takajarru. Kaikki etu- ja muut jarrut voitte unohtaa jos haluaa parasta."

        Onneksi en halunnut parasta vaan maastopyörässäni on hydrauliset jarrut niin edessä kuin takanakin ;)

        Etujarrulla ei tee mitään, jos on kunnon takajalkajarru. Aloittelijoille etujarrusta on vain harmia ja kaatuilua soralla.


      • Soffalta_satulaan
        Ammatttilainen kirjoitti:

        Etujarrulla ei tee mitään, jos on kunnon takajalkajarru. Aloittelijoille etujarrusta on vain harmia ja kaatuilua soralla.

        Aloittelija...? No kun oon noita aloittelijoita (lastenlapsia ...3v) seurannut, niin ihan ekaks niiden jarru on kengänpohjissa. Mutt hyvin pian ...toisella ajokerralla ne kaikki oppi käyttämään pyörän käsijarrua, joka juu hinkas heillä takapyörän vannetta ;)
        Vanhimmalla heistä oli ekaks joku apupyörämalli, jossa jalkajarru, mutt eihän poika sillä mihinkään päässy, kun välillä polki 'meni' vika suuntaan ;) jolloin pappa osti hänelle käsijarrullisen pyörän eikä ollut enää haittaa, vaikka ois polkenut väärin päin ;) ja jarruttaminen oli heti hallussa sormen päissä...

        Niin jos siis aloittelijoista kirjoitellaan. Harva nimittäin vasta aikuisena aloittelee pyöräilyä...


    • haluaajarrut

      Minulla on tavallinen kolmevaihteinen ja takajalkajarru.

      Täällä on niin kehuttu käsijarruja että miten saisin sellaiset tähän pyörääni?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe