Uusilla valtionyhtiöillä talous ja työllisyys ylös

Oy.Suomi.Ab

Yksityisiltä yrityksiltä puuttuu investointihalukkuus. Valtiolla puolestaan on intoa patistaa työttömät töihin. Enää puuttuvat ne työpaikat. Kun kerran yksityinen sektori ei niitä kykene järjestämään, niin valtion on puututtava peliin.

Näin on tehty ennenkin ja siitä on hyviä kokemuksia, esim. Outokumpu ja Neste ovat valtion perustamia.

http://yle.fi/uutiset/professori_kova_talous_-haastattelussa_ilman_valtionyhtioita_suomessa_olisi_pelkkaa_eramaata_ja_sellutehdas/9119825

"– Suomi ois pelkkää erämaata, ehkä sellutehdas ja kaksi sahaa, jos olisi eletty pelkästään sen mukaan, että markkinat hoitavat."

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EU.heh

      Lisätään vielä listaan Kemira ja Typpi oy. Nykyään vain EU kieltää, kuten valtio-omisteiset pankitkin. Ovat sosialismia

      • autotehdaskin

        Kekkosen keksimällä Saappi-tehtaallakin menee nykyään aika mukavasti. Saapit on tosin muuttuneet Mersuiksi.

        Tuskin olisi Mersu itse tehdasta Suomeen saakka perustanut. Kyllä siihen tarvittiin Suomen valtiota. Ja tietysti Saapilta tuotteet, koska autonsuunnittelu ei ole ollut koskaan suomalaisten vahvinta aluetta.

        Vaan tekihän ne suomalaiset Saappiin V8-moottorin yhdistämällä kaksi Triumpin nelipyttystä yhteen. Saappihan ei itse osannut tehdä oikein moottoreita. Nelitahtisia bensamoottoreita lainailivat ainakin Foordilta ja Triumpilta.


      • EU.heh

        Vuorikemia vielä lisäksi. Siitä on poikinut Harjavallan teollisuus. Turhaan yksityisten panosta hehkutetaan.


      • poikkeus.sääntö
        EU.heh kirjoitti:

        Vuorikemia vielä lisäksi. Siitä on poikinut Harjavallan teollisuus. Turhaan yksityisten panosta hehkutetaan.

        Finavia ei ole ollut oikein hyvä, etenkään tämän nykyisen Bernerin aikana. Muutama miljoona on palanut kansalaisten rahaa.


    • tuho.edessä

      Kaikki panostukset yritysten toimintaedellytysten parantamiseksi valuvat hukkaan eli sijoittajien taskuun veroparatiiseihin. Paljon parempi tulos yhteiskunnan kannalta saataisiin jos valtio jakaisi rahaa suoraan kansalaisille yritysten sijasta.
      Kaikki muukin kyllä menee nykyään ihan väärin ja olenkin tullut siihen lopputulokseen että kaikki yhteiskunnat järjestelmästä riippumatta ovat ennemmin tai myöhemmin tuhoon tuomittuja tällaisen vääryyteen taipuvaisten henkilöiden lieroiltua itsensä päättäviin asemiin...
      Esim. ansiosidonnaisen keston leikkaaminen ei tule lisäämään työllisyysastetta vaan toimeentulomenoja, asunnottomuutta, rikollisuutta ja vankien määrää. Pahoin pelkään että henkiäkin tullaan menettämään...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3460
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2922
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2800
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2688
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2604
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2405
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      1972
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1827
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      42
      1733
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      157
      1622
    Aihe