DIESEL ESISUODATIN TUKOSSA

RIPA57

MITÄHÄN TAVARAA SIELLÄ ON KUN ESISUODATIN RACAL ON MUSTANA??

25

2866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Biomassaa

      Levää.

    • noFAME

      Diesel bakteria. Käy ostamassa kemikaalia ja annostele shokki ohjeen mukaan. Esim starbrite staronia shokki hoitona annostelu tuplana eli pikku pullollinen(250ml) 500l dieseliä...
      http://www.motonet.fi/fi/tuote/387671/Star-brite-dieselin-lisaaine-250-ml

      Toinen vaihtoehto tankki tyhjäksi, tankin pesu ja uudet dieselit. Jatkossa katsot, että et osta dieseliä jossa joukossa FAME:a, Nesteen diesel ei sisällä tota paskaa joka antaa oivan alustan bakteerille!

    • aurajuusto

      Onko noin? Minä taas olen kuullut , että juuri Nesteen dieseliä ei kannata käyttää. Ja siksi olen käyttänyt ST1:n dieseliä.

      • noFAME

        ÄLÄ KUUNTELE VAAN OTA ASIASTA SELVÄÄ!

        MITEN HELPPOA SE ON GOOGLETTAA...


      • noFAME

      • noFAME

      • 28m

        Tankki tyhjäksi ja pesu on oikea ratkaisu. Nuo myrkyt jotka tappavat bakteerit jättävät kaiken moskan edelleen tankkiin, joten ongelma toistuu hetken päästä. Tuo jäljelle jäävä moska on hyvä kasvualusta uusille bakteereille.

        noFAME:lle: google linkkisi ei oikein selvitä mitä koitat sanoa. Jos tankissa on 7 % FAMEa niin se mahdollistaa sellaisen bakteerimäärän että suodattimet menevät tukkoon.


      • noFAME
        noFAME kirjoitti:

        Ja tässä ST1 kertoo asiasta todella asiallisesti, sekä selkeästi ja siitä, että heillä on FAME aineita max 7% polttoaineesta, toivottavasti jaksat lukea, niin saat faktaa, etkä ole kuulopuheiden varassa!

        https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=ongelmia FAME polttoaineita ST1

        Voi kauhiasti anteeksi :)

        Avaa linkkini josta ei mitään selvinnyt, skrollaa sivua alas toiseksi viimenen linkki jonka otsake alkaa "SPV katsastajat" siinä on ST1 pdf tiedosto jossa kerrottu aika hyvin tästä bakteeri ongelmasta ja sen synnystä ja sen välttämisestä.

        En saanut toimivaa linkkiä järjestetty, sorry


      • 28m
        noFAME kirjoitti:

        Ja tässä ST1 kertoo asiasta todella asiallisesti, sekä selkeästi ja siitä, että heillä on FAME aineita max 7% polttoaineesta, toivottavasti jaksat lukea, niin saat faktaa, etkä ole kuulopuheiden varassa!

        https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=ongelmia FAME polttoaineita ST1

        Kiitos linkin tarkennuksesta. Tosin tuossa ST1:n esityksessä ei sanallakaan väitetä FAMEn olevan ongelmatonta tai parempaa kuin synteettinen Nesteen biodiesel joten varmuuden vuoksi käytän edelleen FAMEtonta dieseliä. FAME sisältää mikrobien kasvuun tarvittavat komponentit, joten jos tankissa on hiukankin vettä ja lämpöä, on soppa valmis.

        Otetaan tuolta vielä lainaus ison valmistajan ohjeesta jos mikrobeita esiintyy:"Tärkeintä mikrobien kasvun ehkäisyssä on välttää vesi-polttoaine rajapintojen muodostuminen säiliössä sekä suorittaa säännölliset puhdistukset." Eli myrkkyjen käyttöä eivät suosittele tai edes ehdota, koska se jättää moskan pyörimään tankissa ja kasvattamaan taas seuraavan mikrobierän kun myrkky on loppunut. Toki myrkkyjen valmistajat kiittävät sinua jos niiä käytät.


      • 28m
        28m kirjoitti:

        Kiitos linkin tarkennuksesta. Tosin tuossa ST1:n esityksessä ei sanallakaan väitetä FAMEn olevan ongelmatonta tai parempaa kuin synteettinen Nesteen biodiesel joten varmuuden vuoksi käytän edelleen FAMEtonta dieseliä. FAME sisältää mikrobien kasvuun tarvittavat komponentit, joten jos tankissa on hiukankin vettä ja lämpöä, on soppa valmis.

        Otetaan tuolta vielä lainaus ison valmistajan ohjeesta jos mikrobeita esiintyy:"Tärkeintä mikrobien kasvun ehkäisyssä on välttää vesi-polttoaine rajapintojen muodostuminen säiliössä sekä suorittaa säännölliset puhdistukset." Eli myrkkyjen käyttöä eivät suosittele tai edes ehdota, koska se jättää moskan pyörimään tankissa ja kasvattamaan taas seuraavan mikrobierän kun myrkky on loppunut. Toki myrkkyjen valmistajat kiittävät sinua jos niiä käytät.

        ... vielä lisäys:
        Jos FAMEa on 7%, tankissa 300 kg dieseliä, ja 1 g FAMEa kasvattaa 1 gramman mikrobeita, niin saa olla aika suodattimet että suodattavat ne 21 kg mikrobeita...

        Noin pahaa tilannetta ei käytännössä varmaan tule, mutta antaa kertoo mittakaavan.


      • noFAME
        28m kirjoitti:

        Kiitos linkin tarkennuksesta. Tosin tuossa ST1:n esityksessä ei sanallakaan väitetä FAMEn olevan ongelmatonta tai parempaa kuin synteettinen Nesteen biodiesel joten varmuuden vuoksi käytän edelleen FAMEtonta dieseliä. FAME sisältää mikrobien kasvuun tarvittavat komponentit, joten jos tankissa on hiukankin vettä ja lämpöä, on soppa valmis.

        Otetaan tuolta vielä lainaus ison valmistajan ohjeesta jos mikrobeita esiintyy:"Tärkeintä mikrobien kasvun ehkäisyssä on välttää vesi-polttoaine rajapintojen muodostuminen säiliössä sekä suorittaa säännölliset puhdistukset." Eli myrkkyjen käyttöä eivät suosittele tai edes ehdota, koska se jättää moskan pyörimään tankissa ja kasvattamaan taas seuraavan mikrobierän kun myrkky on loppunut. Toki myrkkyjen valmistajat kiittävät sinua jos niiä käytät.

        Kummassakin Nesteen dieselissä on lisäaineistus joka jossain määrin estää bakteereja villintymästä, itse käytän ainoastaan Pro dieseliä siinä on vielä lisäksi setaani korotetta. Saan sitä paikalliselta asemalta avolavatankkiautolla suoraan veneelle sopivalla hinnalla.

        Ei väitetäkään olevan parempaa ja kerrotaan avoimesti, että tavaran lähdettyä jalostamolta se on bakteerivapaata ja jos jossain vaiheessa joutuu vettä dieseliin alkaa bakteerin muodostus, varsin asiallinen tuo ST1 pdf.

        Jos olet huomannut, niin useilla veneasemilla tankit ovat ulkosalla ja keväisin ja syksyisin hikoilevat ainakin ulkopinnoiltaan kondenssivettä. Uskoisin tätä tapahtuvan jonkin verran myös tankin sisällä joten mikstuura on jo valmista tankatessa tällaiselta asemalta?


    • Biofilmii

      Kyllä se tankki on nyt tyhjennettävä ja huuhdottava kunnolla, kuten koko linja. Tämän jälkeen suodatimet vaihtoon ja levämyrkkyä ohjeen mukaan.
      Estä veden pääsy sinne tankkiin ja jos et aja tarpeeksi, niin tyhjennä se tankki talveksi.

    • KovaaAjoa

      Toisaalta minulla on tankissa ollut levää eikä sitä ole sen takia tarvinnut tyhjentää. Starbritea ohjeen mukaan ja suodatin vaihtoon, jos menee niin tukkoon ettei enää tahdo liemi mennä läpi.

      Tankki kannattaa tietenkin ajaa melkein tyhjäksi ennen seuraavaa tankkausta ja käyttää myrkkyä ohjeen mukaan.

      Tosin minulla tankin polttoaineen imu on pohjalla. Jos imu on ylhäältä, tankkia on paljon vaikeampi saada puhtaaksi .

    • Vuotavakorkki

      Mitään myrkkyjä ei tarvita kun pesee tankin, desinfioi esim sinolilla, vaihtaa polttoainesuodattimet Ja lopuksi selvittää syyn, miksi dieselbakteeri on päässyt jyläämään... Autoissahan tämä ei ole juurikaan ongelma, mutta veneissä jostain syystä on. Jostain pääsee tankkiin siis vettä. Ehkä täyttökorkin tiivisteestä tai huohotinlinjasta.

      • miksipitääainasäätää

        Mistä keksit sinolin tappavan pöpön?

        Eikö sinol sitten ole myrkkyä, eli miksi keksiä pyörä uudelleen, kun sitä varten on jo mömmöjä olemassa, ei ainakaan säästö syistä, vai?


      • Toope4

        Sinol on etanolia, johon on lisätty aineita, jotka tekevät siitä juomakelvottoman muille kuin ammattilaisille.
        Se vain lisää ongelmaa, ei poista sitä.

        Mikä sä olet koulutukseltasi?


    • ST1-MaaKutsuu

      "Veneilijän on huolehdittava ettei tankissa ole vettä". Sadeveden estäminen ei ole vaikeaa, mutta miten estetään lämmönvaihteluiden aiheuttaman kondensiveden syntyminen vesirajassa, jossa kosteus on 100%?

      Yhtä hyvin ST1 voisi kehottaa kaikia dieselin käytäjiä huolehtimaan että polttoiaineen lämpötila on vuoden ympäri tasan 20C. Polttoaineen myyjän/valmistajan pitää huolehtia, että aine sopii todellisiin olosuhteisiin eikä edellyttää, että veneilijä muuttaa ilmankosteutta ja lämpötilaa sopimaan herkkähipiäiselle polttoaineelle.

      • noFAME

        Sen saisi helposti korjattua lisäaineistamalla dieselin. Hinta olisi varmasti vajaa 1ct litralla koska starbriteä ostaessakin monen välikäden kautta lisäaineistuksen hinta 0,0125 per litra ostaessa lisäaineen litran tonkassa joka riittää 4000l dieseliä.

        En ymmärrä mitä järkeä jalostajan on riskeerata veneilijöiden turvallisuutta ja siirtää vastuu veneilijälle, tosin tuo 1 ct veneilijälle per litra itse lisäaineistaessa ei pitäisi olla liikaa?


      • UnohdaSeIlmanKosteus

        En olisi kyllä ilman kosteudesta tankissa kovin huolissani. En vaikka olisi se 100%n suhteellinen kosteus. Dieselin ja veden höyrynpaineet siellä tankin sisällä on kuitenkin sellaiset ettei sitä vettä mitenkään erityisesti kondensoidu.

        20 asteen lämpötilassa ilmassa on 100 %n kosteudessa 17 grammaa kuutiometrissä. Jos tankissasi olisi 100 litraa tyhjää tilaa niin vettä olisi ilmassa 1,7 grammaa. Lisäksi se dieselkin vie höyrynpaineellaan osan siitä tyhjästä tilasta. Eikä se kaikki ilman kosteus suinkaan muutu vedeksi sinne dieseliin.

        Talvella on vielä helpompaa 10 asteessa on enää 2,2 grammaa kuutiossa 100% suhteellisessa kosteudessa.


    • naiskippari

      Voi Ripa57 kulta kun ymmärtäisit edes kertoa onko kyseessä uusi vai vanha vene.

      Todennäköisesti kyseessä on tuo mikrobikasvusto, joten tankki kannattaa tyhjentää ja pestä. Sitten hankit kunnon isot suodattimet ja asennat ne sellaiseen paikkaan, että ne voi helposti puhdistaa/vaihtaa. Kunnnon suodattimet eivät pikku mössöistä ole moksiskaan vaan kapasiteettia riittää. Oikein rakennetussa järjestelmässä on kaksi piiriä eli jos toinen tukkeentuu, niin heitetään puhtaalle puolelle ja puhdistetaan tukkeentunut puoli. Meno voi jatkua keskeytymättä.

      • noFAME

        Voi jos sieltä lähtee parin kämmenen kokoinen rihmasto liikkeelle, niin tukkii jo putket ennen niin mainiota racorin suodatin systeemiä, tosin jos naiskipparilla on myös polttoaineen puhdistus laitteisto joita suositaan esim jenkeissä, niin voit vain hymyillä leveästi...


      • KovaaAjoa
        noFAME kirjoitti:

        Voi jos sieltä lähtee parin kämmenen kokoinen rihmasto liikkeelle, niin tukkii jo putket ennen niin mainiota racorin suodatin systeemiä, tosin jos naiskipparilla on myös polttoaineen puhdistus laitteisto joita suositaan esim jenkeissä, niin voit vain hymyillä leveästi...

        Polttoaineenpuhdistuslaitteistona käy hyvin reilu ohivirtaus moottorissa. Kun polttoaine tekee hullunkiertoa racorin ja koneen suodattimen kautta, jää isot sammakot ja jäkälät kasvamatta.

        Ymmärrän hyvin miksi tankkien imu on yläpuolelta, mutta pohjasta se kierrättää pskat suodattimiin eikä tankkiin kerry kasvustoa huomaamatta.

        Paras tapa vaikuttaa pöpöjen määrään on kuitenkin hyvä kierto tankissa.


    • tiisselilevää

      Monen veneen tankki on todella hankala tai jopa mahdoton puhdistaa, joten aikamoisesta ongelmasta on kyse. Itselläni on Starbriten aine toiminut hyvin, vaikka en tankkia ole pystynyt puhdistamaankaan.

    • VolvoMani

      Meillä tuli starbrite käsittelyn jälkeen viikon päästä uudelleen levää, joten ei toiminut Sitten hain Volvolta Grotamar 82 ainetta ja käytetty siitä lähtien, ei ole levää enää näkynyt, myös käyntihäiriöt hävisivät.

    • Saaritollo

      Aika fakiiri saa olla jos saa LEVÄÄ kasvamaan pimeään diesel tankkiin. Bakteeripohjaista biomassaa kuitenkin, mutta levää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe