Vapaa tahto on myytti

DRHouse

Palstallakin on usein puhuttu aiheesta vapaa tahto. Kretut yrittävät kieroilla vapaata tahtoa ja sen käsitettä mieleisekseen, mutta on olemassa vain yksi karu totuus:

VAPAATA TAHTOA EI OLE OLEMASSAKAAN

Tähän tulokseen on päästy neurotieteellisissä ja psykologisissa tutkimuksissa jotka osoittavat vapaan tahdon vain illuusioksi:

http://www.iflscience.com/brain/free-will-may-be-more-illusion-we-previously-thought-claims-study/

Tässä tutkimuksessa havaittiin, että valintatolanteessa alitajuntamme tekee töitä ja peilaa valintojamme edellisiin valintoihimme.

"According to the research, published in the Journal of Cognitive Neuroscience, decisions could be predicted based on the pattern of brain activity immediately before a choice was made.

The brain has a normal level of so-called background noise; the researchers found that the pattern of activity in the brain in the seconds before the cue symbol appeared - before the volunteers knew they were going to make a choice - could predict the likely outcome of the decision. "

http://www.independent.co.uk/news/science/free-will-could-be-the-result-of-background-noise-in-the-brain-study-suggests-9553678.html

Saman tekstin voi löytää suomeksi tästä linkistä:

http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/onko-ihmisella-vapaata-tahtoa-tutkijat-kumosivat-harhaluulon-6243063

Kreationismin kannalta asia tekee mielenkiintoiseksi tämä:

Research adds to evidence suggesting 'even our most seemingly ironclad beliefs about our own agency and conscious experience can be dead wrong'

http://www.independent.co.uk/news/science/free-will-could-all-be-an-illusion-scientists-suggest-after-study-that-shows-choice-could-just-be-a7008181.html

Kreationismihan ei perustu mihinkään muuhun kuin kreationistien subjektiiviseen kokemukseen siitä miten maailma makaa. Loppujen lopuksi jokainen kreationistinen väitehän on joko variaatio argumentista "god did it", perustuu siihen että argumentin esittäjä on kokenut jonkin asian suunnitelluksi tms., perustuu raamattuun ja siitä vedettyihin mielipiteisiin, perustuu esittäjänsä toiveisiin tai on muuten epätieteellinen esitys joka on lähinnä huonoa filosofiaa.

Meidän tulee muistaa ettei kreationismi ole tiedettä, eikä se noudata tieteen metodia.

Joku voisi nyt alkaa vinkua evoluutiosta, mutta toisin kuin kretuilussa, evoluutiolla ON todisteet, siitä ON havaintoja, se NOUDATTAA tieteellistä metodia ja VOIDAAN perustella objektiivsesti ja vailla uskomuksia.

Tässä on sitten turha vedota "puuttuviin renkaisiin", koska niitä ei ole etsitty sataan vuoteen, muutamiin väärennöksiin, jotka evoluutiotutkijat itse kumosivat tai muihinkaan kretardien käyttämiin argumentteihin. Jopa sillä tilke-DNAlla näyttää olevan tieteellinen pohja, eikä sitä, jyrin valheiden vastaisesti, ole kumottu.

Onkin mielenkiintoista että kretardismi saattaa todellakin olla vain aivojen itseensä kohdistama huijaus. Kreationisti siis vain huijaa itseään. Vääristynyt ajatusmalli se on varmasti.

35

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskopelastaa

      Jumala antoi Poikansa . Ettei jouduttais helvettiin pahojen tekojemme tähden .

      • DRHouse

        Paistsi ettei antanut. Se tarina on fiktiivinen.


      • Haistavittu69
        DRHouse kirjoitti:

        Paistsi ettei antanut. Se tarina on fiktiivinen.

        Haista vittu.


      • nollaajatus

        Ja tietenkin olet ajatellut tämän kuvion implikaatiot. Joko Jumala on kaikkivoipa, jolloin hän tietää ihmisen valinnat väistämättä ja vapaalla tahdolla ei jumalsuhteessa ole mitään merkitystä (ts. jumala tietää jo ennakkoon, ketkä pääsevät taivaaseen ja ketkä joutuvat helvettiin),

        tai ihmisellä on vapaa tahto ja Jumala ei tiedä kuinka ihminen toimii valintojen edessä - eli hän ei ole kaikkivoipa.

        Mielestäni vapaa tahto on illuusio. Ihminen on geno- ja fenotyyppi, joka toimii aina tietyissä tilanteissa sisäänrakentuneella tavalla. Sitä voi ajatella mielessään erilaisia vaihtoehtoja, jotka tuntuvat avoimilta, mutta se miten "itse" eli minä fenotyyppinä on rakentunut geneettisesti, sosiaalisesti ja suhteessa ympäristötekijöihin, valitsee aina ja väistämättä tiedostamatta tai alitajuisesti "ainoan itselle" mahdollisen vaihtoehdon". Juuri se, että voimme kuvitella mielessämme lukemattomia vaihtoehtoisia toimintamalleja, saa meidät uskomaan, että valinta näiden vaihtoehtojen välillä on vapaa; näin ei kuitenkaan ole.

        Tietenkin pitää huomata, että ihminen on psykofyysinen ja biokemiallinen organismi, johon vaikuttaa mm. hormonit, ravintoaineiden puutokset, yms. tekijät, joita muuttamalla voidaan myös muuttaa ihmisen tapaa toimia.


    • DrPölkky

      Tiedeuskovilla ateisti-nihilisteillä on aivan väärä käsitys vapaasta tahdosta. Vapaa tahto ei todellakaan merkitse absoluuttista vapautta.

      Yrittäkää vaan vapaasti tahdota aurinkoa kuutioksi. Onnistuuko se? Yrittäkää vaan vapaasti tahdota maapalloa kuutioksi. Onnistuuko se?

      Tuossa pari esimerkkiä joita voisitte kokeilla "vapaan tahtonne" mukaan.

      • DRHouse

        "Tiedeuskovilla ateisti-nihilisteillä on aivan väärä käsitys vapaasta tahdosta. Vapaa tahto ei todellakaan merkitse absoluuttista vapautta."

        Vapaa tahto on ihmisen kyky tehdä harkittuja valintoja. Siis se merkitsee absoluuttista vapautta toimia näin. Siis jos vapaata tahtoa olisi olemassakaan.

        "Yrittäkää vaan vapaasti tahdota aurinkoa kuutioksi. Onnistuuko se? Yrittäkää vaan vapaasti tahdota maapalloa kuutioksi. Onnistuuko se?"

        Sinä olet ainoa joka käsittää vapaan tahdon noin. Maapallo muuten ei ole pyöreä.

        "Tuossa pari esimerkkiä joita voisitte kokeilla "vapaan tahtonne" mukaan. "

        Onko sinun aina pakko nolata itsesi?


      • nollaajatus

        Niin. Siis aika monet ateistit ja "tiedeuskovaiset" ajattelevat, että vapaa tahto on tietoisuuden synnyttämä illuusio. Kukaan kretardeja paitsi ei kuvittele, että tahdon vapaus tarkottaisi maagisia kykyjä, joiden avulla maailmankaikkeutta ja sen ilmiöitä voisi muuttaa.

        Kysymys on yksinkertaistaen se, että ihminen tulee risteykseen, jossa on sattumanvarainen määrä vaihtoehtoisia toimintamalleja. Hän tiedostaa erilaiset toimintamallit ja juuri se luo illuusion siitä, että valinta näiden vaihtoehtojen välillä olisi vapaa. Se ei ole, koska ihminen on geneettisesti ja sosiaalisesti kehittynyt psykofyysinen ja biokemiallinen organismi, jossa "itseä" sitoo sisäänrakentuneet lait tai toimintamallit. Vaikka tiedän, että voisin kääntyä oikealle tai vasemmalle, toimin aina annetussa tilanteessa siten, kuin olen kehittynyt toimimaan. En siis valitse vapaasti, vaan vapauttani sitoo "itsen" rajoitukset jne.

        Joku voisi väittää, että olethan vapaa, koska kirjaitat tänne. Mutta ehkä kirjoitan, koska se on ainoa vaihtoehto, jonka "minä" valitsee mahdollisten vaihtoehtojen joukosta, koska sellaiseksi ole kehittynyt geno- ja fenotyyppinä.


      • rehti.peltiseppä

        Voi sentään kun kreationistista nihilistiä taas kiukutteluttaa. Oletko koskaan kirjoittanut mitään positiivista tai osaatko edes tahdota (sic!) mitään positiivista?


    • Mistänäitäriittää

      Tyhmä, tokihan eri asiat rajoittavat ihmisen ajattelua ja toimintoja. Et voi lentää vaikka kuinka tekisi mieli.
      Raamatun vapaa tahto on moraalikysymys jossa ihminen joko haluaa totella Luojansa antamia täydellisen hyviä elämänohjeita tai sitten omiaan.

      Mistään tämän kummemmasta ei ole kysymys.

      • DRHouse

        "Tyhmä, tokihan eri asiat rajoittavat ihmisen ajattelua ja toimintoja. Et voi lentää vaikka kuinka tekisi mieli.
        Raamatun vapaa tahto on moraalikysymys jossa ihminen joko haluaa totella Luojansa antamia täydellisen hyviä elämänohjeita tai sitten omiaan."

        Juurikaan tuossa merkityksessä ei ihmisellä mitään vapaata tahtoa ole. Ihmisen moraali on siis hänen tahdostaan riippumatonta. Vai luulitko oikeasti että jotain lentokyvyn himoamista olisi tutkittu psykologien ja neurotieteilijöiden toimesta? Olet sinä vaan idiootti...


    • Epävapaa-valinta

      Ihminen ei tietenkään voi valita tahtomisiaan vapaasti, koska tahtominen ei ole riippumaton edellytyksistään. Noita edellytyksiä ovat ensinnäkin ilmiselvästi tahdottavan asiantilan tiedostaminen, ainakin jos oletetaan, että tahtominen on jotain, joka liittyy elämään. Käytännössä tietyn asiantilan tiedostaminen taas edellyttää mm. sitä, että ihmisellä on sitä koskevaa tietoa. Lisäksi käytännössä ihminen voi tietyllä hetkellä olla tietoinen vain hyvin pienestä osasta periaatteessa tiedostettavaksi kelvollisesta tiedosta, jolla voisi olla vaikutusta tahtomiseen.

      Asiantilan luokittelu tavoiteltavaksi asiantilaksi taas edellyttää sitä, että ihmisellä on käytettävissään tietoa tai ainakin luuloa sen tavoiteltavuudesta. Tiedon edellytyksenä taas on se, että käytettävissä on mekanismi, jolla voidaan erottaa toisistaan todellisuuden paikkansapitävät ja paikkansapitämättömät kuvaukset. Käytännössä noiden kuvausten perustana toimiva data on peräisin aisteista ja yleensä luotettavimmiksi subjektiivisesti koettavat totuusarvostelmat elämänkokemuksista arvioitavaan asiaan liittyen. Asiaan liittyvä tieto tai luulo voi myös olla ja usein on peräisin vanhemmilta, opettajilta, opetusmateriaaleista, informaatiosta, joka on ollut saatavilla jne.

      Aisti-informaation tulkinta edellyttää, että käytettävissä on tietojenkäsittelymekanismi, joka luokittelee tuota informaatiota, mikä taas käytännössä edellyttää myös tietojen tallennuskapasiteetin olemassaoloa. Tahdottavan asiantilan muistaminen valintatilanteessa edellyttää sitä, että tavoitetila on jo aiemmin tallennettu muistiin. Tavoiteltavuusarvostelma taas perustuu siihen, miltä tavoiteltava asia tai sen oletetut vaikutukset tuntuvat tai ovat aiemmin tuntuneet, joten sen tahtominen ei tietenkään ole riippumatonta tuntemuksista, eikä riippumatonta siitä, mitkä sen oletetut vaikutukset ovat tai minkälaisten niiden oletetaan olevan. Lisäksi tietysti kuhunkin tarkasteltavaan tahtomistilanteeseen liittyvä nimenomaan tietynlainen tietojenkäsittelyn eteneminen edellyttää sitä, että käytettävissä on ylipäätään riittävästi aikaa ja energiaa sen läpiviemiseen. Aika- ja resurssirajoitteet siis vaikuttavat siihen, mitä voidaan arvioida ja mitä siten pidetään tavoiteltavana.

      Tahtominen on siis riippuvaista mm. tietoisuudesta, tiedoista, luuloista, käytettävissä olevista tietolähteistä, aiemmista elämänkokemuksista, asiantilojen tavoiteltavuutta koskevista tuntemuksista, oletuksista, aisti-informaatiosta, aisteista, informaation luokittelusta, muistista ja tietojenkäsittelyyn käytettävissä olevasta ajasta ja energiasta. Nuo asiat taas ovat riippuvaisia aiemmista tapahtumista, jolloin muodostuu laaja kausaaliketju alkuräjähdykseen asti. Tahtominen on siis aina nimenomaan edellytystensä määrittämää, eikä siihen liity, eikä edes periaatteessakaan voi liittyä kertakaikkiaan minkäänlaista vapautta tms. Sitä paitsi tuollainen joidenkin kuvittelema vapaus tms. olisi myös aivan mieletöntä, koska se ei perustuisi mihinkään ja se ei siis voisi edes olla minkäänlaista.

      Lisäksi kyse ei edes ole vain yhdestä yksinkertaisesta kausaaliketjusta vaan kaikki todellisuuden osat ovat vaikuttaneet toisiinsa kvanttimekaanisesti maailmankaikkeuden varhaisissa vaiheissa, joten oikeasti toisistaan riippumattomia tapahtumiakaan ei ole olemassa. Tahtominen ja sen tietynlaiset tilat ovat siis seurausta alkuräjähdyksestä ja sen ominaispiirteistä, mm. luonnonvakioiden arvoista ja aineen jakautumisen erittäin pienistä epätasaisuuksista maailmankaikkeuden varhaisissa tiloissa. Viimekädessä siis jo miljardeja vuosia sitten tapahtuneista kvanttifluktuaatioista, jotka eivät selvästi ole luonteeltaan edes tahdonvaraisesti valittavissa oleviksi tai hallittavissa oleviksi mitenkään vakuuttavasti perustellen luokiteltavissa olevia asioita.

      • Sanoit sen hyvin.


      • näin.on.näkkäri

        Niin rullaa maailmankaikkeutta bb:stä päin tietoisuuden tähän hetkeen tai toiseen suuntaan, niin vastaan ei tule mekanismia mikä sen mahdollistaisi, eikä henkilökohtaista kokemusta, mikä tarkemmin katsoen sellainen olisi edes siitä omasta perspektiivistä. Illuusia on suht vahva, tottumus siihen ja asian henkilökohtainen tutkimattomuus ulkoisista lähteistä ja omasta tietoisuuden kokemuksesta.


      • totta-vai-satua

        " Tahtominen ja sen tietynlaiset tilat ovat siis seurausta alkuräjähdyksestä ja sen ominaispiirteistä,... siis jo miljardeja vuosia sitten tapahtuneista kvanttifluktuaatioista, jotka eivät selvästi ole luonteeltaan edes tahdonvaraisesti valittavissa oleviksi...."

        Totta? Jos joku on kreationisti, syynä on alkuräjähdyksen kvanttifluktaatiot. Samasta syystä toinen on ateisti ja materialisti.
        Oikeaa ja väärää ei ole. Moraali on illuusio. Varas tai raiskaaja toteuttaa kehonsa alkeishiukkasten konfiguraatiota.


      • totta-vai-satua kirjoitti:

        " Tahtominen ja sen tietynlaiset tilat ovat siis seurausta alkuräjähdyksestä ja sen ominaispiirteistä,... siis jo miljardeja vuosia sitten tapahtuneista kvanttifluktuaatioista, jotka eivät selvästi ole luonteeltaan edes tahdonvaraisesti valittavissa oleviksi...."

        Totta? Jos joku on kreationisti, syynä on alkuräjähdyksen kvanttifluktaatiot. Samasta syystä toinen on ateisti ja materialisti.
        Oikeaa ja väärää ei ole. Moraali on illuusio. Varas tai raiskaaja toteuttaa kehonsa alkeishiukkasten konfiguraatiota.

        »Totta? Jos joku on kreationisti, syynä on alkuräjähdyksen kvanttifluktaatiot. Samasta syystä toinen on ateisti ja materialisti.»

        Ihmisen teistisyys tai ateistisuus ovat kausaaleja ilmiöitä. Taustalla ovat perinnöllisyys, synnynnäisyys sekä altistuminen kulturaalisille ilmiöille. Asiat ovat tulleet kulloisiinkin pisteisiin omia polkujaan; mikäli asiat olisivat toisin, ne olisivat tietysti voineet tulla samanlaisiin pisteisiin toisia polkuja, mutta olisivat myös voineet tulla aivan toisenlaisiin pisteisiin.

        »Oikeaa ja väärää ei ole.»

        Näin on.

        »Moraali on illuusio.»

        Ei ole. Moraali on käytännöllisyyden hyväksi osoittama, tunteista ja ajattelusta kumpuava järjestelmä, joilla ilmiöitä voidaan abstraktisti luokitella esim. niin tunnettujen tai ennakoitavien kausaalien piirteiden perusteella "hyväksi" ja "pahaksi", joiden perusteella toimintaa voidaan optimoida yhteisön koheesion lisäämiseksi ja tähän laumaeläintä ajavan sisäisen tuskan vähentämiseksi. Moraali ei ole illuusio, vaan se on abstrakti konstruktio.

        »Varas tai raiskaaja toteuttaa kehonsa alkeishiukkasten konfiguraatiota.»

        Ei toteuta, vaan on seurausta niistä. Kukaan ei kuitenkaan väitä, että vapaan tahdon olemattomuudesta seuraisi absoluuttinen kyvyyttömyys pyrkiä ohjailemaan ajattelua keskittymällä tiettyihin ajatuskulkuihin. Varas tai raiskaaja ei ole mikään kvarkkiensa emergenssin absoluuttinen sätkynukke, kuin elämänsä sivustaseuraaja.

        Vapaan tahdon olemattomuus on taustasyy sille, miksi varkaalla on impulsio anastaa jotakin, tai raiskaajalla impulsio pyrkiä ilman tai vastoin eettisiä näkemyksiä tai sosiaalisia normeja toteuttamaan seksuaalisia paineitaan piittaamatta toisten tunteista tai oikeuksista. Vapaan tahdon olemattomuus ei kuitenkaan estä sitä, että varkaan tai raiskaajan mielessä tapahtuu osin ohjattuja ajatuskulkuja, jotka saavat heidät toimimaan vastoin impulsioitaan joko eettisistä syistä tai pelkästään seurauksien pelossa.


      • tieteenharrastaja
        Khaostheoria kirjoitti:

        »Totta? Jos joku on kreationisti, syynä on alkuräjähdyksen kvanttifluktaatiot. Samasta syystä toinen on ateisti ja materialisti.»

        Ihmisen teistisyys tai ateistisuus ovat kausaaleja ilmiöitä. Taustalla ovat perinnöllisyys, synnynnäisyys sekä altistuminen kulturaalisille ilmiöille. Asiat ovat tulleet kulloisiinkin pisteisiin omia polkujaan; mikäli asiat olisivat toisin, ne olisivat tietysti voineet tulla samanlaisiin pisteisiin toisia polkuja, mutta olisivat myös voineet tulla aivan toisenlaisiin pisteisiin.

        »Oikeaa ja väärää ei ole.»

        Näin on.

        »Moraali on illuusio.»

        Ei ole. Moraali on käytännöllisyyden hyväksi osoittama, tunteista ja ajattelusta kumpuava järjestelmä, joilla ilmiöitä voidaan abstraktisti luokitella esim. niin tunnettujen tai ennakoitavien kausaalien piirteiden perusteella "hyväksi" ja "pahaksi", joiden perusteella toimintaa voidaan optimoida yhteisön koheesion lisäämiseksi ja tähän laumaeläintä ajavan sisäisen tuskan vähentämiseksi. Moraali ei ole illuusio, vaan se on abstrakti konstruktio.

        »Varas tai raiskaaja toteuttaa kehonsa alkeishiukkasten konfiguraatiota.»

        Ei toteuta, vaan on seurausta niistä. Kukaan ei kuitenkaan väitä, että vapaan tahdon olemattomuudesta seuraisi absoluuttinen kyvyyttömyys pyrkiä ohjailemaan ajattelua keskittymällä tiettyihin ajatuskulkuihin. Varas tai raiskaaja ei ole mikään kvarkkiensa emergenssin absoluuttinen sätkynukke, kuin elämänsä sivustaseuraaja.

        Vapaan tahdon olemattomuus on taustasyy sille, miksi varkaalla on impulsio anastaa jotakin, tai raiskaajalla impulsio pyrkiä ilman tai vastoin eettisiä näkemyksiä tai sosiaalisia normeja toteuttamaan seksuaalisia paineitaan piittaamatta toisten tunteista tai oikeuksista. Vapaan tahdon olemattomuus ei kuitenkaan estä sitä, että varkaan tai raiskaajan mielessä tapahtuu osin ohjattuja ajatuskulkuja, jotka saavat heidät toimimaan vastoin impulsioitaan joko eettisistä syistä tai pelkästään seurauksien pelossa.

        Kyllähän noinkin väitetään:

        "Kukaan ei kuitenkaan väitä, että vapaan tahdon olemattomuudesta seuraisi absoluuttinen kyvyyttömyys pyrkiä ohjailemaan ajattelua keskittymällä tiettyihin ajatuskulkuihin."

        Tuo kyky nimittäin avaisi tien vapaalle tahdolle, koska jokainen ajatus voi muuttaa aivojen tilaa ja sitä kautta vaikuttaa ihmisen tuleviin tekemisiin. Silloin vapaa tahto ei enää olisikään ihan pelkkä illuusio.

        Aina voi tietysti viisastella, että tuota ajattelun ohjailuakin ohjaa jokin ennalta määrätty tapahtumankulku. Ja niin edeleen.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Kyllähän noinkin väitetään:

        "Kukaan ei kuitenkaan väitä, että vapaan tahdon olemattomuudesta seuraisi absoluuttinen kyvyyttömyys pyrkiä ohjailemaan ajattelua keskittymällä tiettyihin ajatuskulkuihin."

        Tuo kyky nimittäin avaisi tien vapaalle tahdolle, koska jokainen ajatus voi muuttaa aivojen tilaa ja sitä kautta vaikuttaa ihmisen tuleviin tekemisiin. Silloin vapaa tahto ei enää olisikään ihan pelkkä illuusio.

        Aina voi tietysti viisastella, että tuota ajattelun ohjailuakin ohjaa jokin ennalta määrätty tapahtumankulku. Ja niin edeleen.

        No joo, taisin puhua vain omasta puolestani.

        Mielestäni jokainen ajatus voi muuttaa aivojen tilaa jonkin verran, mutta ei "riittävästi". Minulle vapaa tahto on paradoksi, jossa se tahdonvapaus on jonkinlaisena ideana olemassa ja periaatteessa valjastettavissa, mutta samalla auttamattoman kahlittuna lähtökohtiinsa. "Vapaa tahto" voi keikuttaa venettä tajunnan aallokossa, mutta mitä sillä on lopulta vaikutusta?

        Mielestäni tämä on samanlainen paradoksi kuin omnipotenttius. Joku näpäyttää teistejä, että eihän teidän jumalanne voi olla omnipotentti, koska sitten hänen pitäisi pystyä olemaan kaikkivoipa ja ei-kaikkivoipa samanaikaisesti, hähää. Sitten tähän voidaan vastata, että eihän omnipotenttius tarkoitakaan mitään sellaista mikä määritelmällisesti on mahdotonta, vaan vain kaikkea sitä mikä on mahdollista.

        Totta kai näin voisi ajatella, että vapaa tahto on kaikkea sitä tahdonvapautta, mikä kahleittensa puitteissa pystyy soljumaan. Ainakin minua tässä häikäisee tai hämärtää, miten vain, se vapauden absoluuttisuuden käsite samalla tavalla kuin omnipotenttiuden kanssa. En pysty pitämään sitä aitona, jos kuitenkin jossain tulee seinä vastaan.


      • Epävapaa-valinta
        Khaostheoria kirjoitti:

        »Totta? Jos joku on kreationisti, syynä on alkuräjähdyksen kvanttifluktaatiot. Samasta syystä toinen on ateisti ja materialisti.»

        Ihmisen teistisyys tai ateistisuus ovat kausaaleja ilmiöitä. Taustalla ovat perinnöllisyys, synnynnäisyys sekä altistuminen kulturaalisille ilmiöille. Asiat ovat tulleet kulloisiinkin pisteisiin omia polkujaan; mikäli asiat olisivat toisin, ne olisivat tietysti voineet tulla samanlaisiin pisteisiin toisia polkuja, mutta olisivat myös voineet tulla aivan toisenlaisiin pisteisiin.

        »Oikeaa ja väärää ei ole.»

        Näin on.

        »Moraali on illuusio.»

        Ei ole. Moraali on käytännöllisyyden hyväksi osoittama, tunteista ja ajattelusta kumpuava järjestelmä, joilla ilmiöitä voidaan abstraktisti luokitella esim. niin tunnettujen tai ennakoitavien kausaalien piirteiden perusteella "hyväksi" ja "pahaksi", joiden perusteella toimintaa voidaan optimoida yhteisön koheesion lisäämiseksi ja tähän laumaeläintä ajavan sisäisen tuskan vähentämiseksi. Moraali ei ole illuusio, vaan se on abstrakti konstruktio.

        »Varas tai raiskaaja toteuttaa kehonsa alkeishiukkasten konfiguraatiota.»

        Ei toteuta, vaan on seurausta niistä. Kukaan ei kuitenkaan väitä, että vapaan tahdon olemattomuudesta seuraisi absoluuttinen kyvyyttömyys pyrkiä ohjailemaan ajattelua keskittymällä tiettyihin ajatuskulkuihin. Varas tai raiskaaja ei ole mikään kvarkkiensa emergenssin absoluuttinen sätkynukke, kuin elämänsä sivustaseuraaja.

        Vapaan tahdon olemattomuus on taustasyy sille, miksi varkaalla on impulsio anastaa jotakin, tai raiskaajalla impulsio pyrkiä ilman tai vastoin eettisiä näkemyksiä tai sosiaalisia normeja toteuttamaan seksuaalisia paineitaan piittaamatta toisten tunteista tai oikeuksista. Vapaan tahdon olemattomuus ei kuitenkaan estä sitä, että varkaan tai raiskaajan mielessä tapahtuu osin ohjattuja ajatuskulkuja, jotka saavat heidät toimimaan vastoin impulsioitaan joko eettisistä syistä tai pelkästään seurauksien pelossa.

        "Kukaan ei kuitenkaan väitä, että vapaan tahdon olemattomuudesta seuraisi absoluuttinen kyvyyttömyys pyrkiä ohjailemaan ajattelua keskittymällä tiettyihin ajatuskulkuihin."

        Ihminen ei pysty keskittymään sellaisiin ajatuskulkuihin, joihin keskittymisen edellytykset eivät täyty. Esimerkiksi ihminen ei pysty keskittymään sellaisiin ajatuskulkuihin, joihin keskittymiseen ihmisellä ei ole käytettävissään riittävästi ajattelun edellyttämää energiaa. Jos tietyt ajatuskulut jo kuluttavat tuon energian, niin muiden ajattelu ei ole mahdollista. Keskittyessään tiettyihin ajatuskulkuihin ihminen ei pysty keskittymään muihin ajatuskulkuihin, mikä taas vaikuttaa siihen, mihin ihminen keskittyy jne.

        Itseasiassa tietyllä hetkellä kaikki muut ajatuskulut ovat käytännössä saavuttamattomissa paitsi ne, jotka havaitaan ja ajatuskulut, jotka ovat vähiten vakiintuneita, unohtuvat erittäin helposti, vaikka ne havaittaisiinkin. Esimerkiksi ihminen havaitsee unennäössä lukemattomia mitä mielenkiintoisimpia asioita, mutta ei kuitenkaan yleensä pysty muistamaan niistä kuin joitakin. Ihminen pystyy siis keskittymään vain jo aiemmin riittävän vakiintuneisiin ajatuskulkuihin.

        "Vapaan tahdon olemattomuus ei kuitenkaan estä sitä, että varkaan tai raiskaajan mielessä tapahtuu osin ohjattuja ajatuskulkuja, jotka saavat heidät toimimaan vastoin impulsioitaan joko eettisistä syistä tai pelkästään seurauksien pelossa."

        Lainsäädännön tarkoituksena tietysti on vaikuttaa potentiaalisiin rikollisiin. Jos tuollaisella ohjauksella on vaikutusta, niin potentiaalinen rikollinen on lainsäätäjän ohjaama automaatti. Toisaalta, jos ihmisillä voisi olla vapaa tahto, niin lainsäädäntö olisi turhaa, koska lainsäädännöllä ei voisi olla ihmisiin mitään vaikutusta.


      • Epävapaa-valinta kirjoitti:

        "Kukaan ei kuitenkaan väitä, että vapaan tahdon olemattomuudesta seuraisi absoluuttinen kyvyyttömyys pyrkiä ohjailemaan ajattelua keskittymällä tiettyihin ajatuskulkuihin."

        Ihminen ei pysty keskittymään sellaisiin ajatuskulkuihin, joihin keskittymisen edellytykset eivät täyty. Esimerkiksi ihminen ei pysty keskittymään sellaisiin ajatuskulkuihin, joihin keskittymiseen ihmisellä ei ole käytettävissään riittävästi ajattelun edellyttämää energiaa. Jos tietyt ajatuskulut jo kuluttavat tuon energian, niin muiden ajattelu ei ole mahdollista. Keskittyessään tiettyihin ajatuskulkuihin ihminen ei pysty keskittymään muihin ajatuskulkuihin, mikä taas vaikuttaa siihen, mihin ihminen keskittyy jne.

        Itseasiassa tietyllä hetkellä kaikki muut ajatuskulut ovat käytännössä saavuttamattomissa paitsi ne, jotka havaitaan ja ajatuskulut, jotka ovat vähiten vakiintuneita, unohtuvat erittäin helposti, vaikka ne havaittaisiinkin. Esimerkiksi ihminen havaitsee unennäössä lukemattomia mitä mielenkiintoisimpia asioita, mutta ei kuitenkaan yleensä pysty muistamaan niistä kuin joitakin. Ihminen pystyy siis keskittymään vain jo aiemmin riittävän vakiintuneisiin ajatuskulkuihin.

        "Vapaan tahdon olemattomuus ei kuitenkaan estä sitä, että varkaan tai raiskaajan mielessä tapahtuu osin ohjattuja ajatuskulkuja, jotka saavat heidät toimimaan vastoin impulsioitaan joko eettisistä syistä tai pelkästään seurauksien pelossa."

        Lainsäädännön tarkoituksena tietysti on vaikuttaa potentiaalisiin rikollisiin. Jos tuollaisella ohjauksella on vaikutusta, niin potentiaalinen rikollinen on lainsäätäjän ohjaama automaatti. Toisaalta, jos ihmisillä voisi olla vapaa tahto, niin lainsäädäntö olisi turhaa, koska lainsäädännöllä ei voisi olla ihmisiin mitään vaikutusta.

        Noiden muiden pointtiesi annan kyllä ylikirjoittaa väitteeni, mitä yllä lainasit. Sehän oli muutenkin kämmätty kai yleistykseksi. Tätä kuitenkin ihmettelen:

        »Lainsäädännön tarkoituksena tietysti on vaikuttaa potentiaalisiin rikollisiin. Jos tuollaisella ohjauksella on vaikutusta, niin potentiaalinen rikollinen on lainsäätäjän ohjaama automaatti. Toisaalta, jos ihmisillä voisi olla vapaa tahto, niin lainsäädäntö olisi turhaa, koska lainsäädännöllä ei voisi olla ihmisiin mitään vaikutusta.»

        Mielestäni riittää, että koska potentiaalinen rikollinen voi puntaroida lainsäädännöstä seuraavaa riskiä ja valita silti tehdä rikoksen, että hän ei ole täysin lainsäätäjän ohjaama automaatti; että näin siis lainsäätäjä olisi vain onnistunut syöttämään potentiaaliselle rikolliselle säännöistä ja seurauksista tiedottamalla abstraktioita, joihin tuo pot. rik. vertaa rikoksesta arvioimaansa hyötyä.

        En oikein ymmärrä, että mitä vapaan tahdon oleminen sinänsä muuttaisi lainsäädännön vaikutusvallassa ihmisiin. Voisivathan ihmiset kai edelleen samalla tavalla puntaroida, että kannattaako jokin riski ottaa, tai että onko rikos ylipäätään moraalisesti niin kyseenalainen tai ehdottomasti poissuljettu vaihtoehto. En näe sinänsä vapaan tahdon ajatuksessa estettä rationalisoida vapaasti oikeaksi vaihtoehdoksi sitä, mitä lainsäätäjä on esittänyt.


      • nollaajatus
        Khaostheoria kirjoitti:

        »Totta? Jos joku on kreationisti, syynä on alkuräjähdyksen kvanttifluktaatiot. Samasta syystä toinen on ateisti ja materialisti.»

        Ihmisen teistisyys tai ateistisuus ovat kausaaleja ilmiöitä. Taustalla ovat perinnöllisyys, synnynnäisyys sekä altistuminen kulturaalisille ilmiöille. Asiat ovat tulleet kulloisiinkin pisteisiin omia polkujaan; mikäli asiat olisivat toisin, ne olisivat tietysti voineet tulla samanlaisiin pisteisiin toisia polkuja, mutta olisivat myös voineet tulla aivan toisenlaisiin pisteisiin.

        »Oikeaa ja väärää ei ole.»

        Näin on.

        »Moraali on illuusio.»

        Ei ole. Moraali on käytännöllisyyden hyväksi osoittama, tunteista ja ajattelusta kumpuava järjestelmä, joilla ilmiöitä voidaan abstraktisti luokitella esim. niin tunnettujen tai ennakoitavien kausaalien piirteiden perusteella "hyväksi" ja "pahaksi", joiden perusteella toimintaa voidaan optimoida yhteisön koheesion lisäämiseksi ja tähän laumaeläintä ajavan sisäisen tuskan vähentämiseksi. Moraali ei ole illuusio, vaan se on abstrakti konstruktio.

        »Varas tai raiskaaja toteuttaa kehonsa alkeishiukkasten konfiguraatiota.»

        Ei toteuta, vaan on seurausta niistä. Kukaan ei kuitenkaan väitä, että vapaan tahdon olemattomuudesta seuraisi absoluuttinen kyvyyttömyys pyrkiä ohjailemaan ajattelua keskittymällä tiettyihin ajatuskulkuihin. Varas tai raiskaaja ei ole mikään kvarkkiensa emergenssin absoluuttinen sätkynukke, kuin elämänsä sivustaseuraaja.

        Vapaan tahdon olemattomuus on taustasyy sille, miksi varkaalla on impulsio anastaa jotakin, tai raiskaajalla impulsio pyrkiä ilman tai vastoin eettisiä näkemyksiä tai sosiaalisia normeja toteuttamaan seksuaalisia paineitaan piittaamatta toisten tunteista tai oikeuksista. Vapaan tahdon olemattomuus ei kuitenkaan estä sitä, että varkaan tai raiskaajan mielessä tapahtuu osin ohjattuja ajatuskulkuja, jotka saavat heidät toimimaan vastoin impulsioitaan joko eettisistä syistä tai pelkästään seurauksien pelossa.

        Ihminen on osiensa summa. Se, miten me toimimme annetuissa tilanteissa on seurausta lukemattomista muuttujista. Evoluution kannalta "Red King-malli", jossa lähtökohtana on, että kettujen on kehityttävä aina vain nopeammiksi saadakseen kiinni jänikset, joiden on kehityttävä aina vain nopeammiksi, päästäkseen kettuja pakoon, on ymmärtääkseni osoitettu vääräksi. Altruisimi, lajien välinen yhteistyö ja sosiaalisuus vaikuttavat hyödyttävän populaatioita enemmän kuin puhdas egoismi.

        Mutta aiheeseen: Ihminen on osiensa summa ja toimii siksi niin kuin toimii. Niin myös raiskaajat, tappajat jas sarjamurhaajat. Psyko- ja sosiopaattien aivojen empatiaa säätelevä alue on alikehittynyt (siis ihan magneettikuvausten mukaan). Mä en usko, että moraali olisi jotenkin tahdon vapaudesta riippumaton ilmiö. Mielestäni eettiset valinnat ja valinnat yleensäkin kuuluvat samaa tahdon vapauden ongelmaan.

        Ihminen on sellainen kuin on, koska on sellainen kuin on. Muutos on toki mahdollista, mutta se ei ole tietoinen valinta, vaan seurausta juurikin niistä ihmisen sisäänrakentuneista ominaisuuksista, joita ihminen ei voi itse valita. Ei siis siitä, että ymärtää hyvän ja pahan jotenkin eri tavoin, vaan siitä, että elämä ja aika muuttaa fenotyyppiä ja tämän tapoja reagoida erilaisiin ärsykkeisiin. Impulssikontrolli vahvistuu, koska se suojaa ko. yksilöä yksilön kannalta vihamieliseltä ympäristöltä. Näennäinen moraali on vain yksilön selviytymisen kannalta tehokkain sopeutumiskeino yhteisössä: siis yhteiset pelisäännöt. Moraali on sopeutumiskeino, joka toimii useimpien kannalta hyvin positiivisena ja vahvana suojana. Moraalittomat saalistajat käyttävät tätä hyväkseen, kunnes sisäänrakennetut suojamekanismit palauttavat heidät heidän oman selviytymisensä kannalta välttämättä osaksi moraalisia sääntöjä noudattavaa yhteisöä.

        Mielestäni vapaata tahtoa ei ole edes moraalisissa kysymyksissä. Muutosta on, mutta se palautuu aina yksilön selviytymiseen ja sopeutumiseen. Moraalin noudattaminen on lähes kaikissa tapauksissa järkevämpää kuin sen noudattamatta jättäminen. Mielestäni ihminen toimii sisäänrakentuneesti näissä tilanteissa tahdon vapaudesta riippumatta ainoalla mahdollisella tavalla.


      • näin.on.näkkäri
        Epävapaa-valinta kirjoitti:

        "Kukaan ei kuitenkaan väitä, että vapaan tahdon olemattomuudesta seuraisi absoluuttinen kyvyyttömyys pyrkiä ohjailemaan ajattelua keskittymällä tiettyihin ajatuskulkuihin."

        Ihminen ei pysty keskittymään sellaisiin ajatuskulkuihin, joihin keskittymisen edellytykset eivät täyty. Esimerkiksi ihminen ei pysty keskittymään sellaisiin ajatuskulkuihin, joihin keskittymiseen ihmisellä ei ole käytettävissään riittävästi ajattelun edellyttämää energiaa. Jos tietyt ajatuskulut jo kuluttavat tuon energian, niin muiden ajattelu ei ole mahdollista. Keskittyessään tiettyihin ajatuskulkuihin ihminen ei pysty keskittymään muihin ajatuskulkuihin, mikä taas vaikuttaa siihen, mihin ihminen keskittyy jne.

        Itseasiassa tietyllä hetkellä kaikki muut ajatuskulut ovat käytännössä saavuttamattomissa paitsi ne, jotka havaitaan ja ajatuskulut, jotka ovat vähiten vakiintuneita, unohtuvat erittäin helposti, vaikka ne havaittaisiinkin. Esimerkiksi ihminen havaitsee unennäössä lukemattomia mitä mielenkiintoisimpia asioita, mutta ei kuitenkaan yleensä pysty muistamaan niistä kuin joitakin. Ihminen pystyy siis keskittymään vain jo aiemmin riittävän vakiintuneisiin ajatuskulkuihin.

        "Vapaan tahdon olemattomuus ei kuitenkaan estä sitä, että varkaan tai raiskaajan mielessä tapahtuu osin ohjattuja ajatuskulkuja, jotka saavat heidät toimimaan vastoin impulsioitaan joko eettisistä syistä tai pelkästään seurauksien pelossa."

        Lainsäädännön tarkoituksena tietysti on vaikuttaa potentiaalisiin rikollisiin. Jos tuollaisella ohjauksella on vaikutusta, niin potentiaalinen rikollinen on lainsäätäjän ohjaama automaatti. Toisaalta, jos ihmisillä voisi olla vapaa tahto, niin lainsäädäntö olisi turhaa, koska lainsäädännöllä ei voisi olla ihmisiin mitään vaikutusta.

        Päissäni tässä huidon ja räävin meneen mihin sattuu silmä osuun, anteeksi siitä.

        >> "Kukaan ei kuitenkaan väitä, että vapaan tahdon olemattomuudesta seuraisi absoluuttinen kyvyyttömyys pyrkiä ohjailemaan ajattelua keskittymällä tiettyihin ajatuskulkuihin."

        Ihminen ei pysty keskittymään sellaisiin ajatuskulkuihin, joihin keskittymisen edellytykset eivät täyty. Esimerkiksi ihminen ei pysty keskittymään sellaisiin ajatuskulkuihin, joihin keskittymiseen ihmisellä ei ole käytettävissään riittävästi ajattelun edellyttämää energiaa.>>

        Mitä ihminen tekee ja miten se sen tekee jälkikäteisine perusteluineen on mielestäni toissijaista, vaan mitä ihminen on – se näennäinen tekijä mistä kaikki kumpuaa – kun vapaasta tahdosta kai oli puhe. Ja ihmisellä tarkoitan tietoisuutta. "Pyrkiä", "keskittyä" yms. ovat seurauksia itsessään siitä jostain minkä vapautta koitetaan funtsia. Ajattelemme tekojamme etukäteen, mutta emme ajattele niitä ajatuksia etukäteen missä ajattelemme tekojamme etukäteen. Pimeys, olemattomuus edeltää kaikkea päähämme pälkähtävää – selitykset, perustelut tulevat jälkikäteen, yhtälailla saman kaavan alaisesti.


    • eimyytti

      Eikö vapaa tahto ole lähinnä ihmisen sisällä oleva halu ja ajatukset. Aika pitkälle ihminen voi jopa käytännössä toimia tahtonsa mukaan. Teot paljastavat ihmisen ajatusmaailman ja sen mitkä asiat siellä ovat hallitsevia.
      Vangittukin ihminen on ajatuksiltaan itsenäinen ainakin pääsääntöisesti.

      • hulluusviisautta

        totta-vai-satua. Kirjoitat tekstiä jota en ymmärrä. Meinaatko, että sinut on ohjelmoitu tekemään sitä mitä teet. Kyllähän sinäkin voit valita moniakin asioita, esim. mitä syöt, mihin menet, mitä teet, mitä luet, raiskaatko, varastatko, valehtelehko. Meinaatko, että alkeishiukkaset johtavat päiväsi kulun ja sinä robottina toimit niiden mukaan.


      • näin.on.näkkäri

        Tahdo/halua jotain mitä et ennen ole, et pysty, joten tahtosi ei ole vapaa. Se että toimit vallitsevien halujesi mukaan on jo toinen asia.

        Ja ei, päätös(tahto) yrittää muuttaa itseään ja sopeutua tahtomaan jotain mitä aiemmin ei ole tahtonut, on myös päätös(tahto) itsessään johon pätee sama kuin edelliseen.


    • totta-vai-satua

      On vain kaksi mahdollisuutta:
      1) Ihmisen tietoisuuteen ja persoonallisuuteen kuuluu ominaisuus aitoon vapaaseen valintaan. Ihmisellä on myös ymmärrys rakkaudesta, oikeasta ja väärästä ja siten ihminen on moraalisista valinnoistaan vastuullinen.
      2) Ihminen tietoisuus ja persoonallisuus on seurausta alkeishiukkasten konfiguraatiosta aivoissa. Konfiguraatiot ovat puolestaan seuraus edeltävistä tiloista alkaen alkuräjähdyksestä sekä sattumasta. Sattuma on mukana aivoissa tapahtuvien kvanttimaailman ilmiöiden kautta.
      Silloin moraalista vastuu päättyy viimeistään yksilön kuolemaan ja ihmiskunnan osalta viimeistään kun avaruus on laajentunut elinkelvottomaksi.
      Moraali ja vapaa tahto ovat siis aikanaan tuhoutuva illuusio.

      Avaaja ja moni tähän ketjuun osallistunut ovat jälkimmäisen vaihtoehdon kannalla.

      Itse olen ensimmäisen vaihtoehdon kannalla. Ihmisen henkiset ominaisuudet, rakkaus, moraali ja vapaa tahto ovat tärkeämpiä ja pysyvämpiä kuin alkeishiukkasten konfiguraatiot.

      • näin.on.näkkäri

        Jäätävät perustelut kannallesi. Hyväksynet (ainakin sen mahdollisuuden) siis tietoisuuden kumpuavan aivoista/aivotoiminnasta ja niiden toimivan niissä puitteissa kuin kaikki muukin maailmankaikkeudessa, ja sitä kautta luovan nuo kaikki mainitsemasi asiat, mutta se ei kuitenkaan riitä sinulle, tyydytä vastauksena. Miksi ei?


      • totta-vai-satua

        Periaatteessa kaksi mahdollista vastausta.
        1) Ihmisessä ja maailmassa on materiaalisen ulottuvuuden lisäksi muita ulottuvuuksia. Näitä emme voi tavoittaa fysikaalisilla mittareilla, mutta ne vaikuttavat maailmassa. Ihmisen tietoisuus on sekä alkeishiukkasten konfiguraatiota että tuota muuta ulottuvuutta. Silloin tahto ja moraali on samanaikaisesti fysikaalinen aivoista mitattavissa oleva ilmiö sekä aineettoman maailman ilmiö. Tahto on silloin fysiikan ja kemian mittausten ulottumattomissa oleva persoonallisuuteen ja tietoisuuteen liittyvä ominaisuus, mutta tahtomisen vaikutukset näkyvät ja ovat mitattavissa aivoista.
        2) Ihminen ja maailma ovat pelkästään ainetta. Aineellisessa maailmassa on kuitenkin monenlaista informaatiota, joka ei ole ainetta. Mutta aine kantaa tuota informaatiota. Tahtomme on silloin verrattavissa tietokoneohjelmaan mielessämme. Kuitenkin tahdon informaatiosisältö ei ole laadullisesti samanlainen kuin tietokoneohjelma. Emme ymmärrä tietoisuutta, emmekä osaa ohjelmoida sitä tietokoneelle. Tietoisuuteen liittyvä tahdon vapaus ja moraalinen vastuu on siis informaatiota ja se saattaa joskus olla ymmärrettävää luonnonlakien puitteissa.
        Tässä vaihtoehdossa olemme moraalisesti vastuussa informaation luojalle ja vaikka kuolemme, teoistamme säilyy informaatio. Moraalinen vastuu, rakkaus , pyhyys ja pahuus pysyvä vielä kuolemankin jälkeen. Kuolemme, mutta tietoisuuteemme sisältyvä informaatio jatkaa elämää jossakin muodossa.

        Kumpikaan malli ei mahdu fysikaalisen maailmankaikkeuden raameihin. Pidän itse todennäköisempänä ensimmäistä vaihtoehtoa, mutta jälkimmäinen on periaatteessa selvitettävissä tutkimuksen kautta. En usko, että voimme tavoittaa maailman kaikki ulottuvuudet luonnonlakien ymmärtämisen kautta.

        "...se ei kuitenkaan riitä sinulle, tyydytä vastauksena. Miksi ei? "
        Oman kokemuksen ja yleisinhimillisen kokemuksen vuoksi. Moraalilla vaikuttaa oleva objektiivinen sisältö, vaikka kulttuureissa on paljon eroja.
        Ihmiskunnalla on yhteinen kokemus Jumalasta. Kaikissa kulttuureissa halutaan palvella Jumalaa. Valtaosalla yksittäisillä ihmisistä, minä itse mukaan lukien, on kokemuksia Jumalan läsnäolosta.
        Maailmankaikkeuden alkuperä ja siinä ilmenenä järjestys tarvitsee selityksen, suunnittelijan. Se että me kykenemme ymmärtämään luontoa tarvitsee selityksen.
        Siinäpä muutama syy.


      • näin.on.näkkäri
        totta-vai-satua kirjoitti:

        Periaatteessa kaksi mahdollista vastausta.
        1) Ihmisessä ja maailmassa on materiaalisen ulottuvuuden lisäksi muita ulottuvuuksia. Näitä emme voi tavoittaa fysikaalisilla mittareilla, mutta ne vaikuttavat maailmassa. Ihmisen tietoisuus on sekä alkeishiukkasten konfiguraatiota että tuota muuta ulottuvuutta. Silloin tahto ja moraali on samanaikaisesti fysikaalinen aivoista mitattavissa oleva ilmiö sekä aineettoman maailman ilmiö. Tahto on silloin fysiikan ja kemian mittausten ulottumattomissa oleva persoonallisuuteen ja tietoisuuteen liittyvä ominaisuus, mutta tahtomisen vaikutukset näkyvät ja ovat mitattavissa aivoista.
        2) Ihminen ja maailma ovat pelkästään ainetta. Aineellisessa maailmassa on kuitenkin monenlaista informaatiota, joka ei ole ainetta. Mutta aine kantaa tuota informaatiota. Tahtomme on silloin verrattavissa tietokoneohjelmaan mielessämme. Kuitenkin tahdon informaatiosisältö ei ole laadullisesti samanlainen kuin tietokoneohjelma. Emme ymmärrä tietoisuutta, emmekä osaa ohjelmoida sitä tietokoneelle. Tietoisuuteen liittyvä tahdon vapaus ja moraalinen vastuu on siis informaatiota ja se saattaa joskus olla ymmärrettävää luonnonlakien puitteissa.
        Tässä vaihtoehdossa olemme moraalisesti vastuussa informaation luojalle ja vaikka kuolemme, teoistamme säilyy informaatio. Moraalinen vastuu, rakkaus , pyhyys ja pahuus pysyvä vielä kuolemankin jälkeen. Kuolemme, mutta tietoisuuteemme sisältyvä informaatio jatkaa elämää jossakin muodossa.

        Kumpikaan malli ei mahdu fysikaalisen maailmankaikkeuden raameihin. Pidän itse todennäköisempänä ensimmäistä vaihtoehtoa, mutta jälkimmäinen on periaatteessa selvitettävissä tutkimuksen kautta. En usko, että voimme tavoittaa maailman kaikki ulottuvuudet luonnonlakien ymmärtämisen kautta.

        "...se ei kuitenkaan riitä sinulle, tyydytä vastauksena. Miksi ei? "
        Oman kokemuksen ja yleisinhimillisen kokemuksen vuoksi. Moraalilla vaikuttaa oleva objektiivinen sisältö, vaikka kulttuureissa on paljon eroja.
        Ihmiskunnalla on yhteinen kokemus Jumalasta. Kaikissa kulttuureissa halutaan palvella Jumalaa. Valtaosalla yksittäisillä ihmisistä, minä itse mukaan lukien, on kokemuksia Jumalan läsnäolosta.
        Maailmankaikkeuden alkuperä ja siinä ilmenenä järjestys tarvitsee selityksen, suunnittelijan. Se että me kykenemme ymmärtämään luontoa tarvitsee selityksen.
        Siinäpä muutama syy.

        Yleisinhimillinen kokemus ja siinä(kin) kehyksessä objektiivisesti moraalissa yhteneväisyyttä – ei ole pienessäkään määrin yllättävää. Samaan kategoriaan menee "kokemus" jumalasta. Hieman annat ymmärtää, että kaikkien kokemus jumalasta on kokemus samasta jumalasta, mutta niinhän ei asian laita mielessäsi oikeasti ole; vaan sinulla on kokemus jumalan todellisuudesta ja muilla väärinkäsitys, pelkästään sillä faktalla, että Jeesus on sinulle numero uno.


      • totta-vai-satua

        "Hieman annat ymmärtää, että kaikkien kokemus jumalasta on kokemus samasta jumalasta,"
        Ymmärsit väärin, kirjoitin epätäsmällisesti. Valtaosalla ihmisistä on kokemuksia aineettomuuden todellisuudesta. Ei välttämättä Jumalasta ollenkaan.

        Niin kuin huomaat, minulla on sekä järki- että kokemusperäisiä syitä olettaa aineeton todellisuus olevaksi.
        Jeesuksesta en ole kirjoittanut sanaakaan. Avauksessa puhutaan vapaasta tahdosta. Aidosti vapaa tahto, oikeudenmukaisuus ja vastuu edellyttää tekijää, luojaa. Sen kautta voi päätellä luojan luonteesta jotakin. Luojan on edustettava objektiivista moraalia, jota voidaan rikkoa vapaalla tahdolla.

        Materialistiselta kannalta katsoen sellainen moraali, joka tuottaa eniten lisääntyviä ja kelpoisimpia jälkeläisiä, valtaa ihmiskunnan. Tätä taustaa vasten mielenkiintoinen Tiede -lehden uutinen parin vuoden takaa on, että raiskauksissa raskauden todennäköisyys on suurempi kuin normaalissa seksissä.


    • ihminen.ei.ole.eläin
    • Ropotti.Rops

      Olen deterministi ja fatalisti. Siksi elämäni on erityisen mielenkiintoista ja jännittävää!

      • Robotti.Kops

        Onhan se, kun et itse etukäteen tiedä, että mitä se kohtalo on puolestasi päättänyt.


    • Lukekaajaverratkaa

      Avaus on älytöntä savartelua. Jyri sanoi parilla lauseella sen mistä Raamatun vapaassa tahdossa on kysymys.

      • DRHouse

        Niin, aloitushan käsittelee juurikin moraalista vapaata tahtoa, jyri.


    • jupinaa....mutinaa...a

      https://ylilauta.org/tiede/29924044


      Ylilaudalla on tuommoinen hyvä jupina aiheesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe