Eurooppa maallistuu. Uskonnon ja taikauskon voima ja merkitys vähenee kun samalla tutukimustulosten ja tieteen rooli nousee.
Missä menee Suomi? Pysyykö suomi kehityksessä mukana vai ollaanko peesaajia? Haluaako Suomi olla kehityksen kärjessä vai näivettyä pieneksi.
Tästä voisi ottaa mallia ja käyttää erinomaisen koulumme opetustunteja hyödylliseen kuten elämän ja yhteiskunnan opiskeluun.
--
Luxemburg lopettaa pakollisen uskonnonopetuksen julkisissa kouluissa. Tilalle tulee "elämä ja yhteiskunta" (live and sosiety) oppiaine. Toisen asteen kouluissa muutos astui voimaan jo 2016/2017 lukuvuoden alusta ja peruskoulun osalta muutos astuu voimaan 2017/2018 -lukuvuonna.
https://www.welt.de/politik/ausland/article158270310/Luxemburg-schafft-den-Religionsunterricht-ab.html
--
Uskonnon opetus lopetetaan Luxemburgin kouluissa
3
<50
Vastaukset
- SivistyksenTärkeys
Uskonnoista entääntyminrn on huono asia, kaikkia uskontoja tulisi tuntea edes syventävästi yleissivistävällä tasolla jotta edes ymmärtäisi vähänkin tai vähintään pintapuolisesti. Tärkeää olisi kuitenkin välttää väärinkäsitykset, harhaluulot, pelko ja demonisointi. Esim moni joka ei tunne islamia pitää sitä outona, pelottavana ja vaarallisena minkä takia vieroksuu muslimeja ja on valmis rajoittamaan uskonnonvapautta. Uskonto fobioilta olisi kivä välttyä tulevaisuudessakin.
- yleissivistys
Em. vuoksi kouluissa pitäisi opettaa vähintäänkin uskontotietoa. Tunnustuksellinen opetus on useimmissa maailman maissa historiaa, koska yhdessä valtiossa asuu monien eri uskontojen edustajia. Ja oman uskonnon opettamista pidetään ihan järkevästi vanhempien ja oman uskonnollisen yhteisön tehtävänä.
Globaalissa maailmassa on hyvä edes yleisellä tasolla tuntea erilaisten ihmisten taustoja, joita arkielämässä kohtaa. Se on parasta konfliktinestoa. - tunnustaaa
Uskonnoista etääntyminen on ilman muuta hyvä asia. Ihan tutkitusti tekee hyvää ihmiselle ja yhteiskunnalle. Siksi EIT:kin suosittaa valtion ja uskontojen erottamista toisistaan.
Uskontotunneilla pitäisi enemmän kertoa uskonnottomuudesta, ettei heihin suhtauduttaisi niin ennakkoluuloisesti, demonisoivasti ja pintapuolisesti.
Uskonnoista opitaan historian tunnilla ja yhteiskuntaopissakin ihan tarpeeksi. Samalla kun kerrotaan miten vaikka vegaanit elävät. Eihän siinä sen kummempaa. Kun ymmärrät uskovat ihmiset toimivan uskonsa mukaan, niin tajuat ettei hänelle tosiasiat, tutkimustulokset ja ns. maalaisjärjen käyttö merkitse oikeastaan mitään. Hän on periaatteen ihminen, joka tekee ja toimii kuten on päättänyt, oli siinä järkeä tai ei. Näin jopa silloin kun hän aiheuttaa muille kärsimystä ja vääryyttä, jopa rikollistakin toimintaa hän perustelee omalla uskollaan.
Millä tunnilla tuo olisi hyvä opettaa koulussa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 673079
- 2002771
- 222568
- 492558
- 202436
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412285Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2101703Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241657- 361496
- 181362