Hiukkassuodatin tukossa, myyjän vastuu

olli510

Eli ostin liikkeestä 235000 ajetin diesel auton (2008).
Auto myytiin täysin toimivana. Nyt reilu kuukausi ja 5000km kaupan jälkeen hiukkassuodattimen varoitusvalo syttyi ja kustannusarvio oli 1000-2500€.

Onko myyjäliike tällaisesta viasta vastuussa?

16

15402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RMB

      Ei valon syttyminen tarkoita automaattisesti että suodatin olisi vaihdettava. Valon palaaminen tarkoittaa sitä, että paine-ero järjestelmässä on kasvanut liiaksi.
      Puhdistuspoltto tapahtuu maantieajossa automaattisesti. Jos autolla ajetaan vain kaupunkiajoa, ei regeneroituminen pääse tapahtumaan, suodatin tukkeutuu ja valo syttyy.
      Omistajan käsikirjassa on varmaan kerrottu asia.
      Myyjällä ei siis ole vastuuta asiassa, koska tapahtuma on normaalitilanne.

    • dieselisti

      Kerro minkä merkkinen tuo ostamasi auto on? Jos ostit liikkeestä, niin ainakin osavastuu on myyjällä. Muutoin hiukkasuodatin on kuluva osa.

    • Hehkuta_se

      suodatin puhtaaksi tai tarkemmin, anna jonkun sellaisen hehkuttaa toholla karstat pois koneen käydessä. Suodattimen ja korin väli täytyy tietysti suojata lämmöltä. Euroopassa on firmoja jotka tekevät saman homman irrotettuun suodattimeen kemiallisesti ehkä neljäs-viidesosalla uuden hinnasta. Lopputulos näyttää kuin uudelta. Googleta "RuBpartikelfilter reinigen" Saksan Auto Bildissä juttu vastikään asiasta.

      • Kemiallinen

        puhdistus ei toimi. Eilisessä saksalaisessa auto-ohjelmassa kokeiltiin kolmea eri menetelmää eikä niistä toiminut kuin hehkutus. DPF-suodattimet punnittiin tarkalla vaa´alla ennen käsittelyä ja sen jälkeen. Vain hehkutetun suodattimen paino putosi käsittelyssä toistasataa grammaa. Muut painoivat tasan saman kuin ennen käsittelyä.


    • joopajooniinpäniin

      Joopa joo. Miten voi sulle annettu hintaarvio olla 1000-2500, kun hiukkaspöntön hinnan tietää etukäteen eurolleen ? Asennuksessako tuo hintahaarukka toteutuu?

    • mbmann

      Ei myyjä ole vastuussa asiakkaan ajotyylistä. Hiljaa hissutellen suodattimen saa tukkoon suht lyhyessä ajassa. Itsellä on alla 496000 km ajettu dieseli ja edelleenkin alkuperäinen hiukkassuodatin paikoillaan, ei ole tarvinnut rassata eikä stressata sen takia. Ajo on melko reipasta maantieajoa suurimmalta osalta joten puhdistuminen onnistuu.

      • RMB

        Juuri näin.
        Diesel-auton omistajat, joissa on hiukkassuodatin, pitäisi enempi tutustua tähän tekniikkaan ja minkälaisen ajotavan se vaatii. Myyjän vastuuta jos alkaa penäämään, voisin mainita, että hänen tulisi painottaa ajotavan tärkeys tähän malliin.
        Myyjällä voi tietenkin olla pelko siitä, että ostokynnys tulisi kasvamaan tiedolla tai ei myyjäkään tiedä asiasta yhtään mitään.

        Puhdistus siis tapahtuu normaalissa maantieajossa. Alipaineen noustessa alipainetunnistin antaa tiedon ECU:lle puhdistustarpeesta. Polttoainesuuttimet ruiskuttavat lisäannoksen palotilaan ja näin tapahtuvalla lisäpoltolla on tarkoitus puhdistaa hiukkassuodattimesta noki pois.

        Vaikka kerran viikossa käy motarilla ajamassa muutama kilometri noudattaen nopeusrajoitusta. Se ei siis vaadi hurjastelua. Puhdistus saattaa näkyä kulutusmittarissa vähän reilumpana lukemana. Näin on kerrottu.

        Kaupunkiajossa tapahtuma ei toimi ja se olisi muutenkin vaarallista jos yht´äkki auto nykäiseekin lisäruiskutuksen aikana ja ollaan toisen auton perässä kiinni.


      • 1346874

        Kyllä se puhdistuspoltto toimii ihan samalla tavalla kaupungissakin (omassa autossa huomaa tyhjäkäyntikierrosten nousuna, start-stopin toimimattomuutena ja öljyn lämpöjen pienenä kohoamisena), olennaisinta on että moottori on käynnissä sen n. 15 min minkä tuo puhdistuspoltto tuntuu kestävän. Ainakin kesäaikaan poltto onnistuu jopa tyhjäkäynnillä, eli ei vaadi mitenkään erityisen kuormittavaa ajoa.

        Jos aloittajalla on tullut kilometrejä 1kk/5000km tahtia niin hankala uskoa että hiukkassuodatinongelma tulisi lyhyen pätkäajon seurauksena. Noilla kilsoilla on ihan mahdollista että suodatin vaan on jo jäännöstuhkasta täynnä, mutta voi olla myös esim. pelkkä paineanturivika. Joka tapauksessa kuluva osa, eli liikkeen vastaantuloa voi kysyä mutta liikoja ei kannata odottaa.


      • Igolstadin_Rinkula
        RMB kirjoitti:

        Juuri näin.
        Diesel-auton omistajat, joissa on hiukkassuodatin, pitäisi enempi tutustua tähän tekniikkaan ja minkälaisen ajotavan se vaatii. Myyjän vastuuta jos alkaa penäämään, voisin mainita, että hänen tulisi painottaa ajotavan tärkeys tähän malliin.
        Myyjällä voi tietenkin olla pelko siitä, että ostokynnys tulisi kasvamaan tiedolla tai ei myyjäkään tiedä asiasta yhtään mitään.

        Puhdistus siis tapahtuu normaalissa maantieajossa. Alipaineen noustessa alipainetunnistin antaa tiedon ECU:lle puhdistustarpeesta. Polttoainesuuttimet ruiskuttavat lisäannoksen palotilaan ja näin tapahtuvalla lisäpoltolla on tarkoitus puhdistaa hiukkassuodattimesta noki pois.

        Vaikka kerran viikossa käy motarilla ajamassa muutama kilometri noudattaen nopeusrajoitusta. Se ei siis vaadi hurjastelua. Puhdistus saattaa näkyä kulutusmittarissa vähän reilumpana lukemana. Näin on kerrottu.

        Kaupunkiajossa tapahtuma ei toimi ja se olisi muutenkin vaarallista jos yht´äkki auto nykäiseekin lisäruiskutuksen aikana ja ollaan toisen auton perässä kiinni.

        Sarkasmia, mutta ei sitä polttoainetta palotilaan suihkuteta, vaan itse DPF:än sisälle, jossa se polttaa kennojen paskat tuhkaksi.


      • RMB
        Igolstadin_Rinkula kirjoitti:

        Sarkasmia, mutta ei sitä polttoainetta palotilaan suihkuteta, vaan itse DPF:än sisälle, jossa se polttaa kennojen paskat tuhkaksi.

        Keskustelua ei synny jos kaikki ovat samaa mieltä. Tässä olet oikeassa. "Puhdistus tapahtuu lisäruiskuttamalla polttoainetta tai lisäainetta pakosarjaan".


      • Anonyymi
        RMB kirjoitti:

        Juuri näin.
        Diesel-auton omistajat, joissa on hiukkassuodatin, pitäisi enempi tutustua tähän tekniikkaan ja minkälaisen ajotavan se vaatii. Myyjän vastuuta jos alkaa penäämään, voisin mainita, että hänen tulisi painottaa ajotavan tärkeys tähän malliin.
        Myyjällä voi tietenkin olla pelko siitä, että ostokynnys tulisi kasvamaan tiedolla tai ei myyjäkään tiedä asiasta yhtään mitään.

        Puhdistus siis tapahtuu normaalissa maantieajossa. Alipaineen noustessa alipainetunnistin antaa tiedon ECU:lle puhdistustarpeesta. Polttoainesuuttimet ruiskuttavat lisäannoksen palotilaan ja näin tapahtuvalla lisäpoltolla on tarkoitus puhdistaa hiukkassuodattimesta noki pois.

        Vaikka kerran viikossa käy motarilla ajamassa muutama kilometri noudattaen nopeusrajoitusta. Se ei siis vaadi hurjastelua. Puhdistus saattaa näkyä kulutusmittarissa vähän reilumpana lukemana. Näin on kerrottu.

        Kaupunkiajossa tapahtuma ei toimi ja se olisi muutenkin vaarallista jos yht´äkki auto nykäiseekin lisäruiskutuksen aikana ja ollaan toisen auton perässä kiinni.

        Ei tarvi mitään erityistä ajoa.


    • orimatti

      Mazda ja toyota, automaatti?, ehkä näissä eniten vikoja , koska niissä tukossa kun koskaan ei ajeta kierroksilla eli pakokaasua läpi kunnolla.

    • Anonyymi

      Ei muuta kuin auto johonkin monimerkkikorjaamolle ja heiltä DPF hiukkassuodatin pesuhuoltoon missä kunnon pesulaite ja tekijät. 99% puhtaaksi tulee ja jos alkuperäinen kenno eikä autossa muuta vikaa niin taas mennään tuo sama 235tht. Ajosta tosiaan riippuen. Voi mennä pidempäänkin.
      Ai niin. Tarvikesuodattimiin ei kannata sortua. Ne ei edes pesuja kestä. Itse kenno on kaikkea muuta mitä orkkis. Orkkis on orkkis ja sen takia maksavat. Saat oman suodattimen takaisin omaan autoon ja korjaamo kuittaa vaihdetuksi. Hinta pesulla noin 200-450 max ja työt ja tiivisteet.
      Tuon sinun tapauksen suhteeen, luulisi liike tulevan vastaan vaikka muutamalla satasella. Vastuussa eivät kyllä ole. Ellei huollossa ole todettu aiemmin esim. suodattimen olevan melkein täynnä.

      • Anonyymi

        Ostin omaan autooni hiukkassuodattimen 245€. Ei paljon kannata pesujen kanssa leikkiä.


      • Anonyymi

        ebaystä saa 100€ dpf, toimii aivan hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ebaystä saa 100€ dpf, toimii aivan hyvin.

        Kiitos, vuodesta 2016 olen taistellut autoliikkeen kanssa korvauksista, mutta nyt en enää viitsi kun niitä saa noin halvalla ebaysta.
        Nyt olen iloinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3420
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2902
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2770
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2678
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2584
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2385
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      1935
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1807
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      42
      1713
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      153
      1562
    Aihe