Halutaanko ratikka tehdä väkisin, vaikka sitten osan kaupunkia purkamalla ja Tampereen rahat hävittämällä? Muutamalla jättibussilla tulisi kahdensadan miljoonan säästöt ja matkustusmukavuus ei juurikaan muuttuisi huonompaan.
Lyökö valtuusto viimeisen naulan Tampereen arkkuun
47
149
Vastaukset
- kesättalvet_hurlumhei
Nyt se alkaa - vuosikymmeniä jatkuva velanotto.
- taakka.vaan.kasvaa
Ikävä kyllä, seuraavat 50 vuotta Tampere korviaan myöten veloissa. Nykyiset päättäjät sinetöivät vielä syntymättömien tamperelaistenkin velkakuorman.
- MansenMetro
taakka.vaan.kasvaa kirjoitti:
Ikävä kyllä, seuraavat 50 vuotta Tampere korviaan myöten veloissa. Nykyiset päättäjät sinetöivät vielä syntymättömien tamperelaistenkin velkakuorman.
Aina voi muuttaa vieruskuntaan. Ei tarvitse maksaa lantin lanttia, mutta töissä ja harrastuksissa voi käydä entiseen tapaan!
Antaapi sen kauniin ja jännittävän "Mansen metron" radanvarressa asuvien maksaa matkansa tuolla härvelillä kalliin kämpän lisäksi. Tulee siinä pyörien päällä matkustamiselle ja Mansen metron kolkuttelulle mukavasti lisähintaa. - otappa_selvää
Muuta vaan. Tosin vieruskunnissa on suurempi kunnallisveroprosentti.
- miten.on
otappa_selvää kirjoitti:
Muuta vaan. Tosin vieruskunnissa on suurempi kunnallisveroprosentti.
Tampere velkaantuu. Pärjäävätkö naapurikunnat tuloillaan?
- niinvielä
otappa_selvää kirjoitti:
Muuta vaan. Tosin vieruskunnissa on suurempi kunnallisveroprosentti.
Suunta on siihen että ainakin Pirkkalan veroprosentti on lähitulevaisuudessa alempi, elleivät hekin keksi jotain 'suurhanketta'.
- poistäältä
Niinpä , yhteiset rahat tuhlataan järjettömään hankkeeseen jolle ei ole minkäänlaista tarvetta, bussiliikenne pelaa Tampereella aivan loistavasti .
Valtuustolla pitäisi olla tulosvastuu niin loppuisi järjetön tuhlaaminen kaupungissa josssa työttömyysaste on 20 % .
Kukaan heistä ,ei pormestarikaan, kerro kuinka työttömyydestä päästään eroon, ei ,siihen ei järki riitä, yhteisten rahojen holtittomaan tuhlaamiseen se riittää, muuhun ei.- kjhkhhj
"bussiliikenne pelaa Tampereella aivan loistavasti " entä tulevaisuudessa... Kaupunki kasvaa koko ajan. Työttömyyttä torjutaan investoimalla. Tunneli, ratikka, areena, yms...
- pelkkää.menoa
kjhkhhj kirjoitti:
"bussiliikenne pelaa Tampereella aivan loistavasti " entä tulevaisuudessa... Kaupunki kasvaa koko ajan. Työttömyyttä torjutaan investoimalla. Tunneli, ratikka, areena, yms...
Montaks tunneli valmiina työllistää? Ovatko työpaikat kannattavia?
- kkhjbjjv
Noiden projektejen pitäisikin olla jatkumo, jolla taataan töitä pitkäksi aikaa... Kyllähän se tunnelikin jokusen työllistää ja nythän alkaa uuden kaupungin osan rakentaminen...
- Tre4
kjhkhhj kirjoitti:
"bussiliikenne pelaa Tampereella aivan loistavasti " entä tulevaisuudessa... Kaupunki kasvaa koko ajan. Työttömyyttä torjutaan investoimalla. Tunneli, ratikka, areena, yms...
Ratikka kyllä lisää työttömyyttä rakentamisen jälkeen. Ainakin ratikkasuunnitelmassa kerrotaan, että kuskeja tarvitaan vähemmän verrattuna busseihin.
Rakentaminen taas vähentää työttömyyttä Virossa, Latviassa ja Puolassa. - en.ymmärrä
kjhkhhj kirjoitti:
"bussiliikenne pelaa Tampereella aivan loistavasti " entä tulevaisuudessa... Kaupunki kasvaa koko ajan. Työttömyyttä torjutaan investoimalla. Tunneli, ratikka, areena, yms...
JaaJaa. Miksi lisäbudjetin laatiminen vanhainkotihoitoon ei ole sitten investointi? Ja mihin sellainen kaupunki kasvaa, jossa on lähes 20% työttömyys? Jos kasvaakin, niin velaksi, koska pitää maksaa yhä useamman eläminen. Ja mistäs ne kalliiden ratikanvierustakämppien vuokrat maksetaan? Vuokratuesta, kun ei ole töitä? Onkos se tuokin "lisä" laskettu ja otettu huomioon siinä suunnitelmassa?
Aivan järjetöntä toimintaa Tampereelta! - Pilkkuville
kjhkhhj kirjoitti:
"bussiliikenne pelaa Tampereella aivan loistavasti " entä tulevaisuudessa... Kaupunki kasvaa koko ajan. Työttömyyttä torjutaan investoimalla. Tunneli, ratikka, areena, yms...
Paljonko Tamperelaisten työttömyys näiden hankkeiden myötä korjaantuu,sopii kysyä.
- keveät_ovat_perustelut
Seuraan Aamulehden mielipidesivuja. Eilen ja tänään oli naiskirjoittajia, joiden tärkein perustelu ratikan puolesta näytti olevan liikuntarajoitteisten kulun parantuminen. En kyllä ymmärrä etteikö liikuntarajoitteisten kulku paranisi yhtälailla sähköbussiin, jos rakennetaan laiturit niinkuin ratikalle. Nytkin on jo olemassa matalatasobusseja, joissa vielä lattiaakin voidaan kallistaa kulun parantamiseksi. Ja toiseksi liikuntarajoitteisia on suhteessa niin vähän, että heille kannattaa järjestää ratikasta luovuttaessa ilmainen palvelukuljetus kotoa määränpäähän ja takaisin. Välttyisivät samalla niiltä yhteislähdöiltä, joita syntyy, kun syöttöliikennevälineestä siirrytään ratikkaan.
- niinkin.voi.sanoa
Ratikkaa vastustavat naiset puolestaan valehtelivat ilmeisen tietoisesti. Ilmeisesti tunnelin torppaamisen epäonnistuminen katkeroitti niin pahasti, että kaikki kehitys yritetään estää keinoja kaihtamatta. Säälittävä kaksikko.
- pelkkää.asiaa
niinkin.voi.sanoa kirjoitti:
Ratikkaa vastustavat naiset puolestaan valehtelivat ilmeisen tietoisesti. Ilmeisesti tunnelin torppaamisen epäonnistuminen katkeroitti niin pahasti, että kaikki kehitys yritetään estää keinoja kaihtamatta. Säälittävä kaksikko.
Puhuivat järkeä
- Tre4
niinkin.voi.sanoa kirjoitti:
Ratikkaa vastustavat naiset puolestaan valehtelivat ilmeisen tietoisesti. Ilmeisesti tunnelin torppaamisen epäonnistuminen katkeroitti niin pahasti, että kaikki kehitys yritetään estää keinoja kaihtamatta. Säälittävä kaksikko.
Ratikka vie kehityksen kyllä taaksepäin
- Arkeologiaa
Tulevaisuuden arkeologit tulevat ihmettelemään miksi autioituneen Tampereen viimeiset asukkaat rakensivat raitiotien. He tulevat päättelemään että kyseessä olivat liikkuvat tempelit jumalien lepyttämiseksi. Lepyttäminen ei kuitenkaan auttanut vaan viimeisetkin asukkaat pakenivat naapurikuntiin aina vain kiristyvän verotuksen ajamina. Tuuli jäi vain ulvomaan entiselle Hämeenkadulle unohtuneiden ratikoiden ja hiljalleen murentuvien kukkaruukkujen väliin...
- rapall
tässäpä varsinainen vitsiniekka!
ehdottomasti valtuustoon ensi vuonna, lahjoja on - lisää.pellejä
rapall kirjoitti:
tässäpä varsinainen vitsiniekka!
ehdottomasti valtuustoon ensi vuonna, lahjoja onOnko siellä liian vähän koomikoita?
- just.ja.jepulis
rapall kirjoitti:
tässäpä varsinainen vitsiniekka!
ehdottomasti valtuustoon ensi vuonna, lahjoja onLollero. Kyseessä on visionääri, ei koomikko. Tuo on yksi tulevaisuudenkuva, jos rahat loppuvat kesken kaupungilta, jossa on kaksi kertaa suurempi työttömyysprosentti kuin valtakunnallisesti. Lama jatkuu kahdeksannetta vuotta ilman mitään merkkejä noususta. Pienikin nousu lainakoroissa, niin tuollaisen hankkeen jälkeen tämän rieväkylän talous on todellisissa vaikeuksissa.
Mitään uusia työpaikkoja tänne ei ole tulossa, vaan teollisuus ja it-ala vähentää jatkuvasti. Joka 3. keskustan liiketila ammottaa tyhjyyttään. Nykyiselläänkin Hämeenkadun arvopaikat täynnä kuppiloita, pubeja, 5 euron pizzeroita, eurokirppiksiä ja kepab-paikkoja. Kesällä taasen alvariinsa järjestyshäiriöitä ja kaikenlaista hörhöä liikkeellä.
Ratikkakiihkoilijoiden joukko ei liene katsonut ulos ikkunoistaan sitten vuoden 2008? Ratikka piti saada, koska siitä oli haaveiltu. Ollaan käyty jossain Helsingissä, päästy suuren kaupungin sykkeeseen, kun on ratikan kyydissa ajeltu?
- alussa_kuitenkin_ollaan
Jos nyt ratikkapäätös syntyy, äänestän keväällä jotakin niistä puolueista, joiden vaalikampanjassa luvataan pysäyttää ratikkatyöt. Pysäyttäminen on pienempi vahinko kuin vain antaa työn jatkua.
- heti.lähtee
Ratavallityömaa avataan seuraavana päivänä monesta kohdasta. Pysäytäppä se ruljanssi. Nimet piirretään heti sellaisiin papereihin, joista ei irti pääse. Älä epäile, etteivät ne ole jo valmiina
- uskottavuusMenee
heti.lähtee kirjoitti:
Ratavallityömaa avataan seuraavana päivänä monesta kohdasta. Pysäytäppä se ruljanssi. Nimet piirretään heti sellaisiin papereihin, joista ei irti pääse. Älä epäile, etteivät ne ole jo valmiina
Tätähän se kansa juuri epäilee. Niin vaihtoehdotonta ja yksisilmäistä ollut ratikan tuputtaminen. Oikea demokratiafarssi!
- sakollahoitunee
Aina voidaan keskeyttää, mutta suurehko sopimussakko siitä varmasti tulee, oletettavasti useita miljoonia euroja. Saattaa tosin tulla edullisemmaksi kuin rakentamisen jatkaminen. Saa nähdä sitten ottaako seuraava valtuusto asiaan heti alkajaisiksi jotain kantaa. Jos valtuustoon (kuten olettaa saattaa) äänestetään pääosin samat henkilöt kuin nyt, niin raitiotien kehitys saa varmasti jatkua keskeytyksettä.
- Rapro
Onko hinta ratkaiseva tekijä päätöksenteossa. Kuitenkin se on vaan pieniosatekijä koko hankkeessa. Halpa suorastaan. Velka, taloutta pyörittää enemmän kuin paksulompakko.
- hirviösumma
Ratikkasummahan on aivan hirvittävä. Samaan aikaan kun ei muka ole varaa vaihtaa dementiavanhuksille vaippoja.
- Egologi
Raha vanhuksille ei tuota pääomaa.Ratikka tuo sitä ja talous pyörii nahdollistaen huolenpidon. Kaikki raha on velkaa.Esimerkiksi Pankkitililläsi olevat rahat ovat pankin velkaa sinulle.
- ihmisistä_on_kysymys
Egologi kirjoitti:
Raha vanhuksille ei tuota pääomaa.Ratikka tuo sitä ja talous pyörii nahdollistaen huolenpidon. Kaikki raha on velkaa.Esimerkiksi Pankkitililläsi olevat rahat ovat pankin velkaa sinulle.
Pankkihan on lainannut ne rahat ja saa korkomarginaalilla voittoa itselleen. Joku yhteiskunnan kusettama asuntovelallinen on näillä rahoilla pankille velkaa, sen lisäksi, että on yhteiskunnalle velkaa, koska valtuutetut sitä järkkäävät. Maltillisuutta ja inhimillisyyttä tarvitaan.
- Showaa
Velalla luodaan uutta rahaa. Virtuaaliraha täällä maailmaa pyörittää. Rahalla sinänsä ei ole mitään arvoa. Talous loppuu jos ei tehdä kokoajan uuttavelkaa. Eli paineta virtuaaliraahaa. EU syytää satojamiljardeja ilmaiseksi markkinoille.
- eletään_reaalimaaimassa
Showaa kirjoitti:
Velalla luodaan uutta rahaa. Virtuaaliraha täällä maailmaa pyörittää. Rahalla sinänsä ei ole mitään arvoa. Talous loppuu jos ei tehdä kokoajan uuttavelkaa. Eli paineta virtuaaliraahaa. EU syytää satojamiljardeja ilmaiseksi markkinoille.
Työ tätä maailmaa pyörittää. Keinottelijat vain yrittävät maksuvälineillä sekottaa pakkaa.
- kylläpä_talous_pelaa
Showaa kirjoitti:
Velalla luodaan uutta rahaa. Virtuaaliraha täällä maailmaa pyörittää. Rahalla sinänsä ei ole mitään arvoa. Talous loppuu jos ei tehdä kokoajan uuttavelkaa. Eli paineta virtuaaliraahaa. EU syytää satojamiljardeja ilmaiseksi markkinoille.
Varmaankin tyypillinen kokoomuslainen, heh, heh, hee?
- Eimitäänratikkaa
kylläpä_talous_pelaa kirjoitti:
Varmaankin tyypillinen kokoomuslainen, heh, heh, hee?
Kokoomuksesta juurikin Kummola tuli esiin ratikkakritiikin kanssa.
- suuuritietäjä
eletään_reaalimaaimassa kirjoitti:
Työ tätä maailmaa pyörittää. Keinottelijat vain yrittävät maksuvälineillä sekottaa pakkaa.
Kommarit taas laukomassa mielipiteitään taloudesta, jos jotakin ymmärrystä siitä olisi, hei eivät olisi köyhiä, eivätkä kommareita.
Kuten joku tuossa kertoi, lainananto, siis käytännössä pankkien rahan painaminen ja markkinoille pumppaaminen pitää talouden pystyssä, jos se lopetetaan, sakkaa valtion ja yksityisten talous suureen lamaan, köyhät kuolee silloin nälkään, toki se suuri rysähdys tulee muutenkin, vähän myöhemmin. - Tre4
Egologi kirjoitti:
Raha vanhuksille ei tuota pääomaa.Ratikka tuo sitä ja talous pyörii nahdollistaen huolenpidon. Kaikki raha on velkaa.Esimerkiksi Pankkitililläsi olevat rahat ovat pankin velkaa sinulle.
Tampereen pankkitilillä ei ole yhtään rahaa. Päin vastoin velkaa on 1 200 000 000 €. Tämä velka on elvyttänyt Tamperetta niin hyvin, että työttömyys on vain 19 %. Lisävelkahan se Tampereen pelastaa.
- Nosmokes
Kannatan ratikkaa puhtaamman kaupunki-ilman vuoksi.
- ÖkyhintainenRatikka
Se on vale. Ratikka haaskaa energiaa, kuten viikonlopun Tamperelaisessa kirjoitettiin. Ja on ollut yleisestikin tiedossa. Ratikka ei voi olla ympäristöystävällisempi kuin vähemmän energiaa kuluttava sähköbussi tai kiskoton ratikka.
- luntajapakkasta
Mitenkähän kunnon lumisena pakkastalvena hoidetaan ratikan kiskojen lumenluonti ? Pidetäänkö kiskot sulina liikuttamalla ratikka 15min vuorovälein 24 tuntia vuorokaudessa ? Lumi poistetaan kiskoilta veturin (ja mahdollisen lumivaunun) avulla (yöaikaan) ? Perinteiseen tyyliin lumenluontitraktorien avulla ? Tarvitaanko ihmistyövoimaa lumilapioiden kanssa ?
- Ratikka_paras
luntajapakkasta kirjoitti:
Mitenkähän kunnon lumisena pakkastalvena hoidetaan ratikan kiskojen lumenluonti ? Pidetäänkö kiskot sulina liikuttamalla ratikka 15min vuorovälein 24 tuntia vuorokaudessa ? Lumi poistetaan kiskoilta veturin (ja mahdollisen lumivaunun) avulla (yöaikaan) ? Perinteiseen tyyliin lumenluontitraktorien avulla ? Tarvitaanko ihmistyövoimaa lumilapioiden kanssa ?
Jännä, että tämä "lumi ja ratikka" on niin mystinen asia tällä palstalla ja jopa valtuustokeskustelussa. Stadilainen ei ajattele koko asiaa. Helsingissä ratikat eivät lumesta hätkähdä. En ole kuullut että vaunu olisi jumittunut lumeen.
Lumi ei jäädy kylmille kiskoille, ja vaikka jäätyisi, niin ratikan pyörien paino poistaa jään altaan. Vaihteissa on sähkölämpö. Ei tarvita ihmisiä lumilapioiden kanssa.
Kun liikenne on päällä, aivan tavallinen ratikan meno lennättää lumia tehokkaasti. Ratikan keulan muotoilu liittyy tähänkin asiaan. Ratikalla on painoa kuin tukkirekalla ja veto on jokaisella pyörällä, joten etenemistä ei lumi haittaa.
Silti yleensä öisin, mutta joskus myös päivällä muiden vaunujen välissä, kiskot putsataan joko ikivanhalla ratikalla, johon on kiinnitetty pyörivä harja tai lumilinko, tai upouudella saksalaisella työvaunulla, jossa on pyörivä harja tai linko ja lisäksi vielä ylimääräinen virroitin katolla, joka poistaa ajojohdosta huurretta, jos sellaista on. Lumenpoisto varmaankin ehkäisee polanteita ja jään kertymistä kiskojen väliin.
Systeemi on reilun vuosisadan ajan testattu ja aukoton. Helsingin raitioliikenne _ei_ kärsi lumentulosta eikä pakkasesta. Ratikat ovat yön kunnollisella lämpimällä varikolla, eikä niissä ole nesteitä tai osia, jotka jäätyvät haitallisesti. Ratikalla on tietenkin riittävästi virtaa matkustamon lämmittämiseen ja lattian sulana pitämiseen matkustajien kengissä tulevaa lunta ajatellen.
Busseilla on hankalampaa kun kinoksia on siellä. täällä ja varsinkin pysäkit ovat hankalia kohtia. Nesteet eivät pysy lämpiminä, ovet jumittavat, hiekoitus ei ole kunnossa yms. Ratikalla pysäkkikään ei ole samanlainen ongelma, koska vaunu on aina samalla korkeudella ja etäisyydellä pysäkistä, oli kesä tahi talvi. - mitä.häh
Miksei ratikoiden ovet jumita?
- Ratikka_paras
mitä.häh kirjoitti:
Miksei ratikoiden ovet jumita?
Talvi- ja lumiominaisuudet riippuu toki ensisijaisesti ovityypistä eikä kulkuneuvon käyttövoimasta. Muistelen vaan joitain paineilmalla toimivia bussin ovia, jotka keräävät lattialle lunta (ja jäisiä kohtia), eivätkä sitten enää aukene kunnolla. Raitiovaunuissa en tällaisia ainakaan Helsingissä ole nähnyt.
- bluffia
Tamperelaisia ratikka ei tule merkittävästi työllistämään vaan lähinnä pääkaupunkiseudun rakennusfirmoja ja virolaisia työläisiä, jos siis tämä projekti menee samanlailla kuin rantatunneli ja muut hankkeet.
- törkeämuija
Sanna Marin vaihdetta toiseen edustajaan, on törkeä.
- Tre4
Sanna Marinin tehtävä on saada Tampereen Kaupungille mahdollisimman paljon velkaa. Näin veroja voidaan nostaa ja rikkailta saadaan rahat pois. Sanna on vanhoillisvasemmistolainen, joka haluaa kostaa rikkaille. Verotus on tässä paras keino.
- EEEEEK
Sanna Marin on katkera vanhoillinen vasuri. Haluaa kostaa rikkaille. Yrittää tehdä Robin Hood politiikkaa. Tähän kuuluu himoverotus. Velka on keino nostaa veroja. Tämän takia Sanna haluaa tuhlata julkisia varoja mahdollisimman paljon. Ratikka sopi tähän hyvin
- virtuaalitodellisuus
EI Marin vasemmistolaisuudesta mitään tiedä. Nuori ihminen.
Kaupungin rahantuhlauksen kovin vastustaja on SKP mies
ex-professori Jari Heinonen (SKP) . Perinteinen Punikki.
Ei oikea vasuri halua liikemiehiä ja heidän bisneksiänsä rikastuttaa kaupungin rahoilla (tai velkarahoilla). Nykyvasurit on sitten asia erikseen. Eivät tiedä mitä tekevät.
Perinteinen punainen vasuri haluaa rahat ensisijaisesti vanhusten,sairaiden ja työttömien auttamiseen.
Ratikkaäänestyksessä näkyi ero vanhempien ja nuorien edustajien välillä.
Ei niinkään puolueiden välillä. Poikkeuksena perussuomalaiset jotka kaikki vastustavat ratikkaa. Eräs heistä tosin on rintamakarkuri ja ei uskaltanut äänestää.
Tampereen nuori poliitikkosukupolvi näitä turhakehankkeita masinoi.
Sahaavat omaa oksaa altansa. Se talousosaaminen vielä lapsentasolla.
Näkevät todellisuuden virtuaali 3D lasien läpi simulaatioana ja leikkinä.
- Rintamäkeläinen
Kyllä huomaa että lapset kirjottelee, ei ole mitään tolkkua politiikasta saati kuka niitä veroja eniten makasaa??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit305759Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen3093834TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.372986Olisit ollut varovaisempi
Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e372949- 1642414
- 552066
Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun1221950Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:91634Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s51586Sinulle, tahtoisin kertoa mitä
ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi281559