Seinäjoen hellarit on tehnyt rahankeräysrikoksen

Julkinen_valvoja

Seinäjoen Helluntaiseurakunta on tehnyt hyvin ison raharikoksen, jota poliisi parhaillaan tutkii. Seurakunta on kerännyt kolehtia ilman rahankeräyslupaa. Laiton rahankeräys on ollut määrältään mittavaa ja se on kestänyt monta vuotta. Tämä tekee rahankeräysrikoksesta vakavan ja jopa Suomen mittapuussa suuren.

Raharikoksesta vastuun saa ainakin seurakunnan johtaja Markku Tuppurainen. Mikäli käräjäoikeus toteaa hänet syylliseksi, niin hänet voidaan tuomita vankeusrangaistukseen ja velvoittaa maksamaan omasta pussistaan korvauksia valtiolle. Onkohan niin, että Tuppuraisen sydänkohtaus onkin johtunut niistä paineista, mitä poliisin tutkinta on laittanut syntiä tehneen papin päälle?

Pahinta tässä on se, että seurakunta joutuu maksamaan takaisin valtiolle kaikki keräämänsä rahat pitkältä ajalta taaksepäin. Kaikki kolehtilahjoitukset menevät nyt valtion pohjattomaan kaivoon. Seurakuntaa uhkaa omaisuuden takavarikko ja mahdollisen tuomion jälkeen vararikko, koska sillä ei ole kykyä maksaa takaisin kolehtikeräyksiä, asianajokuluja ja muita vahingonkorvauksia sitä määrää, mitä tästä aiheutuu. Seinäjokelaiset ovat lahjoittaneet ihan turhaa rahaa seurakunnalle ja menettävät kaikki rahansa.

Todisteeksi on otettu talteen video, jossa näkyy laiton rahankeräys Seinäjoen Helluntaiseurakunnassa. Kolehtia kerätään jopa pankkikorttilaitteilla.

Menestysteologiaa Seinäjoella
https://www.youtube.com/watch?v=3OYrgSomm68

151

6469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rotatjättävätlaivan

      Jos tässä pekumaisessa viestissä on savua väärästä tulesta, tulemme näkemään rottien pakenemisen uppoavasta seinäjoen bethelkirkosta. Kuka on rotta? Kuka karkaa vastuusta? Kuka vaihtaa maisemaa, kun väärä tuli alkaa polttaa rotan häntää?

      • pekukoasialla

        Kerätäänhän kolehteja joka seurakunnassa, mikä tästä muka tekisi laittoman ? Siis mikäli tuo aloitus on edes totta ?


    • RahakoRatkaisee

      Minkälaisella autolla nämä rahankerääjät ajelee?
      Kuinka hienossa kodissa nämä asuu?
      Onko ne kodit ja autot hienompia kuin tavallisilla seurakuntalaisilla?

      Pankkikorttilaitteen on kalliita ja niiden ylläpidosta maksetaan maksua pankkiin. Täytyy olla jonkinlainen liikevaihto, että niiden ylläpito kannattaa.

      • onpakallista

    • pitkäänhellari

      Olen omassa elämässä kyllä kokenut sen Raamatullisen totuuden, että kun antaa tuloistaan Jumalalle sen 10 %, niin ei ole taloudellisia ongelmia. Ennen oli tuloni paljoa suuremmat mutta oli myös enemmän ahdinkoa maksujen kanssa.
      Minä kyllä annan varani sinne, minne koen Jumalan puhuvan, että kuuntele kolehtipuheita.

      • HarhaanJohtamista

        Olen itse antanut kymmenykset tuloistani ja olin sen verran köyhempi.

        Mitään ihmeellisiä siunauksia ei tullut eikä postiluukusta tai muualtakaan tullut rahaa eikä mitään muutakaan,

        Olin silloin jo pieni tuloinen ja tämä kymmenysten pois antaminen rasitti talouttani todella kovasti ja ei tuonut mitään siunauksia ja niin on kaikille muillekkin käynyt joiden kanssa olen asiasta keskustellut.


      • LahjaksiSaatua

        Eihän siunaukset tule pankkikortin tai lompakon kautta vaan Ef.1:3.".. Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,.."

        Apt.8:18".. Mutta kun Simon näki, että Henki annettiin sille, jonka päälle apostolit panivat kätensä, toi hän heille rahaa 19. ja sanoi: "Antakaa minullekin se valta, että kenen päälle minä käteni panen, se saa Pyhän Hengen". 20. Mutta Pietari sanoi hänelle: "Menkööt rahasi sinun kanssasi kadotukseen, koska luulet Jumalan lahjan olevan rahalla saatavissa..."
        Ei niitä voi ostaa "pankkikorteilla" tms. Oma vanhurskaat jäävät ulkopuolelle.


      • yhteiskuntaoppia

        No useinmiten se on kyllä niin että tämä meidän yhteiskunta muotomme antaa ne siunaukset ja mahdollisuuden menestyä ja vaurastua. Monet muutkin seikat vaikuttaa siihen kuinka täällä pärjätään. En väitä ettäkö Jumala ei siunaa mutta en usko vaihtokauppaan, eli kymmenyksillä si voi ostaa Jumalalta mitään, se joka ei anna kymmenyksiä saa tai jää saamatta sen mitä tämä yhteiskunta kaikille tarjoaa.


    • Lähelläjumalaa

      Olen kristitty. Elämäni muuttui, kun tulin uskoon Jeesukseen.
      Koin, että siihen, mitä vuosikausia olin kaivannut ja etsinyt, sain vastauksen. Jumala, jonka olemassaolosta en ollut ollut kovinkaan varma, tuli minulle rakkaaksi. Hänhän on Luoja ja minun Taivaallinen Isäni. Jeesus on todellinen, elävä, rakastan Häntä. En tiedä, mitä elämäni olisi ilman uskoa, mutta sen tiedän, että nyt se on merkityksellistä. Saan elää päivittäisessä suhteessa elävään Jumalaan ja Hän täyttää sydämeni kaipuun.
      Varoillani haluan tukea kaikkea sitä työtä, mitä tehdään Jumalan kunniaksi ja ilosanoman eteenpäin viemiseksi siltä osin kuin Jumala on minulle varoja antanut.

      • oletkokunnossa

        Miten tämä liittyy aloitukseen??? Evankeliointia voi tukea laillisesti.


      • Tervettä.harkintaa

        Jos tukee huonoa seurakuntaa kuten Seinäjokea, niin siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Rahan antamisessa tulee pitää järki kädessä.

        Seinäjoella näyttää olevan rikollisia pappeja. Ei niille pidä mitään antaa.


      • LissuPastorina

        Niin yksi on yksi pahimmista rikollisista eli entinen poliisi. joka varamsti ryöstää köyhältä hänen viimeisen suupalan


      • kuulopuhe
        Tervettä.harkintaa kirjoitti:

        Jos tukee huonoa seurakuntaa kuten Seinäjokea, niin siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Rahan antamisessa tulee pitää järki kädessä.

        Seinäjoella näyttää olevan rikollisia pappeja. Ei niille pidä mitään antaa.

        Eikös se Tuppurainen lähtenyt Lähetysseurakunnasta Seinäjoelle saatettuaan Lähetyssrkn talouden kuralle. Näin olen kuullut, saattaa olla tietysti väärääkin tietoa.


    • pitkäänhellari

      Niin se on. Samaa olen kokenut kuin sinä lähelle Jumalaa päässyt. Minulle tuottaa iloa tukea evankelistaa jossain kaukana viidakkokylässä tai lähettää roposia vaikka Avainmedian toimintaa, että Hyvä sanoma voisi saavuttaa edullisesti jopa massoja. On myös ilo tietää, että kurjuuden keskellä elävä romanialaislapsi saa joulupaketin, jossa on lelu ja lämpimät lapaset ja sukat ja karkkipussi, ym., maapohjalattiakodissa, isoäidin hoivissa kasvava lapsi voi käydä koulua ja jonkinlainen tulevaisuus sitä kautta on mahdollinen.

      Voisin käyttää rahat helposti ostamalla itselleni jotain väliaikaisesti iloa tuottavaa tai tehdä vaikka ulkomaamatkan, mutta minulle suurempi ilo tulee siitä, että joku todella puutteessa elävä hyötyy ja pääsee elämässä eteenpäin.
      En aina edes tiedä, onko vaikuttimeni inhimillinen vain Pyhän Hengen aikaansaama, mutta se ei minua haittaa.

      • Moikkamoi7

        Henki se käskee meitä juuri rakastamaan toisiamme.


    • tryryryrtyrtyryr

      Suomessa pystyy seurakunta keräämään rahaa laillisesti. Sen kun rekisteröityy uskonnolliseksi yhdyskunnaksi ja hakee sen lisäksi rahankeräysluvan. Niin on moni tehnyt. Seinäjoki ei näytä niin tehneen, jolloin kaikki rahankeräys olisi silloin laitonta.

      Tällaisesta ei selviä pienillä seurauksilla.

    • Jumalaonpyhä

      Jeesus on sanonut: "On monia jotka ottavat rahaa Jumalan sanan saarnaamisesta , mutta minä sanon teille, lahjaksi olette saaneet, lahjaksi myös antakaa". "
      Antakaa keisarille mikä keisarin on ja Jumalalle, mikä Jumalan on".
      "Jos joku sanoo teille, tulkaa tänne täällä on Herra, mutta minä sanon, älkää menkö, ettette kadottaisi uskoa".
      Kavahtakaa kaikkia jotka ottavat rahaa Jumalan sanasta. Jumala ei tahdo rahaa, ettekä te voi ostaa itsellenne autuutta, vaan tekemällä taivaallisen Isänne tahdon mukaan.

      • Niin_on

        Luukkaan evankeliumin 16. luvussa on hyvä vertaus epärehellisestä taloudenhoitajasta. Taloudenhoitajan kaapista löytyi raato. Sitten hän sai potkut ja alkoi tekemään entistä törkeämpiä rikoksia, jotta saisi pelastettua nahkansa.

        Näinhän nyt näyttää tekevät helluntaiseurakuntien papit.


      • mittasuhteet

        Vertaa ns. leipäpappeihin, jotka ovat täydellä palkalla saarnaamassa ihmisille. Siis virkamiehiä! Kirkollisveroakin menee vaikka kuinka paljon, kun on jos jonkinlaista virkailijaa.


    • mustaa_makkaraa

      Tampereen Helluntaiseurakunnalla ei myöskään ole rahankeräyslupaa. Kysyin kerrran asiaa yhdeltä heidän toimistonaiselta.

      He keräävät häpeilemättä kolehdin siitä huolimatta, että tietävät sen olevan laitonta. Jos tuohon poliisi puuttuu, ja ilmeisesti sellaista on tiedossa, niin kaikki rahat menee valtiolle.

      Olen tässä jo odottanut, milloin Usko Katto viedään poliisisaattueessa pois seurakunnan johtajan virasta. Se mies jos kuka on suuri eksyttäjä.

      • evijärveltä

        Nyt stoppia !!!! Tunnen Usko Katon, evijärveltä kotoisin. Ei varmasti ole vilpin mies. Ilmiannan ko tämän herjan?


      • Nnnnnnnmmmkkkööä

        Kaikkien pitäää rekisteröityä yhdyskunnaksi että saa kerätä kolehtia. Koskaan ei olisi saanut yhdistyksenä kerätä kolehtia sitä ei vaan ole tiedetty.tai saa mutta se on tehty säännöissä hankalaksi. Yämän kummemmasta jutusta ei ole kysymys.


    • poliisinkommentti

      Poliisin ohjeet:
      Kolehdin kantaminen on sallittua ilman rahankeräyslupaa, jos kolehtia kerää uskonnonvapauslaissa tarkoitettu uskonnollinen yhdyskunta julkisen uskonnonharjoituksensa yhteydessä ja jos kolehtia kerätään vain tähän uskonnonharjoitukseen osallistuvien keskuudesta. Uskonnollisella yhdyskunnalla tarkoitetaan uskonnollisten yhdyskuntien rekisteriin merkittyjä, virallisia uskonnollisia yhdyskuntia. Kolehdin keräämisen mahdollisuus ilman rahankeräyslupaa koskee vain näitä uskonnollisia yhdyskuntia, mutta ei esim. uskonnollista toimintaa harjoittavia yhdistyksiä.

      • tässä.tarkempaa.tietoa

        Suurin osa helluntaiseurakunnista ei ole uskonnollia yhdyskuntia vaan hengellisiä yhdistyksiä, kuten on Seinäjoen ja Tampereen asianlaita. Ne tarvitsevat rahankeräysluvan.

        Poliisin ohjeet:
        Kolehdin kantaminen on sallittua ilman rahankeräyslupaa, jos kolehtia kerää uskonnonvapauslaissa tarkoitettu uskonnollinen yhdyskunta julkisen uskonnonharjoituksensa yhteydessä ja jos kolehtia kerätään vain tähän uskonnonharjoitukseen osallistuvien keskuudesta. Uskonnollisella yhdyskunnalla tarkoitetaan uskonnollisten yhdyskuntien rekisteriin merkittyjä, virallisia uskonnollisia yhdyskuntia. Kolehdin keräämisen mahdollisuus ilman rahankeräyslupaa koskee vain näitä uskonnollisia yhdyskuntia, mutta EI ESIM. USKONNOLISTA TOIMINTAA HARJOITTAVIA YHDISTYKSIÄ.


    • kuinhelppoheikit

      Onko tietoa kuinka suuren potin saivat kerättyä kun oikein oli "Jumala puhunut että tuona iltana kerätään kaikkien aikojen suurin kolehti:::))) Kovin on maalliset ja pastoreita miellyttävät puheet Jumalalla....

      Moni menee tilaisuuteen odottaen sanaa, voimaa ja rohkaisua Jumalata raskaisiin elämäntilanteisiin, on sairautta, työttömyyttä, yksinäisyyttä, masennusta ym. ahdistusta ihmisillä, ja pastorilla onkin "ilosanomana" kerrottavana että Jumalapa onkin nyt puhunut että he keräävät näiltä ihmisiltä nyt kaikkien aikojen suurimman kolehdin... Voiko enää tyhjemmäksi Jumalan sana mennä

    • jatketaan

      ei anna aihetta toimenpiteille

      • vaipoliisinkommenetit

        Ahaa, täälläpä "poliisi" nopeasti asian ratkaisi parhain päin:::::)))))))


      • kakloon

        Kylla tassa nyt on vahan ajojahti meneillaan. Joka seurakunnassa kerataan kolehti. Keneltakaan ei oteta vakisin, vaan jokainen antaa vapaasta tahdostaan. Jos seurakunnassa kay, on luonnollista, etta sita haluaa myos tukea.( Mina en ole seurakuntalainen, ihan ulkopuolisena kirjoitan vain omia ajatuksia.)


    • rahankeräsylaki

      Rahankeräsylaki
      2 §

      Lain soveltamisala

      Tätä lakia sovelletaan rahankeräysten toimeenpanemiseen.

      Tämän lain soveltamisalaan eivät kuulu:

      1) naapuriapu;

      2) tavarakeräykset;

      3) vetoaminen yleisöön omaisuuden saamiseksi testamentein;

      4) hyväntekeväisyyshuutokaupat, tukikonsertit ja tukitilaisuudet;

      5) yksityishenkilöiden merkkipäiväkutsujen ja -haastattelujen sekä kuolinilmoitusten ja muistokirjoitusten yhteydessä esitetyt muistamispyynnöt;

      6) uskonnonvapauslaissa (453/2003) tarkoitetun uskonnollisen yhdyskunnan julkisen uskonnonharjoituksen yhteydessä siihen osallistuvien keskuudessa suoritettava kolehdin keräys; (25.8.2016/736)

      7) joukkorahoituslain (734/2016) mukainen laina- tai sijoitusmuotoinen joukkorahoitus ja joukkorahoituksen välittäjän toiminta.

      • Kohta_6_sta

        Seinäjoki ja Tampere eivät ole uskonnonvapauslaissa tarkoitettuja uskonnollisia yhdyskuntia vaan aatteellisia yhdistyksiä.

        Miksi on näin? En tiedä.

        Muissa uskontokunnissa seurakunnat ovat järjestäytyneet uskonnollisiksi yhdyskunniksi, mutta jostain syystä hellarit eivät ole.


      • Överiksi

        Seinäjokelaaaset Eteläpohojalaaset on erikooosta sakkia
        Vältän kaikiin keinoon.


    • mitäkummaa

      Eivätkö ne kuulu Helluntaikirkkoon?

      • Ei.S.Helluntaikirkolle

        Joitakin helluntaiseurakuntia on Suomen Helluntaikirkon yhteisöjäseniä, mutta se ei tee näitä seurakuntia uskonnollisiksi yhdyskunniksi. Suomen Helluntaikirkossa on jäsenenä niin yksityisiä henkilöitä kuin aatteellisia yhdistyksiä.

        Porissa on ollut todella raaka taistelu vallasta ja omaisuudesta. Suomen Helluntaikirkko yritti kaapata Porin Helluntaiseurakunnan osaksi sen toimintaa ja monet tehdyt päätökset todettiin oikeudessa laittomiksi. Näistä riidoista kirjoitti Seura-lehti erinomaisen artikkelin:

        http://seura.fi/puheenaihe/ajankohtaista/porin-helluntaiseurakunta-jakaantuu-riidellessaan-miljoonaomaisuudesta/?shared=331155-18181f6e-500


    • eilaitontaollenkaan

      Rahankeräsylaki
      Rahankeräyslupaa ei tarvita myöskään kokoontumislaissa (530/1999) tarkoitetun yleisen kokouksen järjestäjän kokoukseen osallistuvien keskuudessa suorittamaan rahankeräykseen silloin, kun yleinen kokous järjestetään sisätiloissa.

      • lainoppinut

        Helluntaiseurakunnan kokoukseen ei sovelleta tuota kohtaa laista. Älä tongi nyt jotain tekosyitä siihen, ettei helluntaiseurakunnat tarvitse rahankeräyslupaa. Et ole lakimies ja et osaa näitä asioita.

        Jos haluat lopullisen ja tyhjentävän ohjeen laista, niin lue tämä:

        Poliisin ohjeet:
        Kolehdin kantaminen on sallittua ilman rahankeräyslupaa, jos kolehtia kerää uskonnonvapauslaissa tarkoitettu uskonnollinen yhdyskunta julkisen uskonnonharjoituksensa yhteydessä ja jos kolehtia kerätään vain tähän uskonnonharjoitukseen osallistuvien keskuudesta. Uskonnollisella yhdyskunnalla tarkoitetaan uskonnollisten yhdyskuntien rekisteriin merkittyjä, virallisia uskonnollisia yhdyskuntia. Kolehdin keräämisen mahdollisuus ilman rahankeräyslupaa koskee vain näitä uskonnollisia yhdyskuntia, mutta EI ESIM. USKONNOLISTA TOIMINTAA HARJOITTAVIA YHDISTYKSIÄ.

        Ja yleensä helluntaiseurakunnat ovat järjestäytyneet uskonnollista toimintaa harjoittaviksi aatteellisiksi yhdistyksiksi.


    • pelkäänpä

      Onko tästä jossain uutisoitu? En ainakaan löytänyt mitään....

      • wqweqewqweq

        Tänään on ollut Seinäjoen Helluntaiseurakunnan jäsenten ylimääräinen asiakokous kello 12:30. Onkohan tätä asiaa käsitelty siellä?


    • huhhuuuh
    • DoctorT

      HIENO HOMMA!! Jotain romahdusta olenkin jo vuosia odottanut ja yleensä sellaisen aiheuttaa seksi tai raha!!

      Helluntaikirkot ja sen mieliset harhaanmenneet joutavatkin jäädä valheistaan kiinni.

      • korpitasialla

        Mitä hienoa tuossa nyt on?


    • On_perää_aloituksessa

      Helsingissä Saalem-seurakunnassa on ihan samanlainen tilanne. Heillä ei ole rahankeräyslupaa ja poliisi on käynyt jo kyselemässä.

      Helsingin helluntaiseurakuntien vanhimmistot ovat paniikissa. Poliisi on lähettänyt heille jotain paimenkirjeitäkin.

      Mikä Yrjölää uhkaa tiilenpäiden lukeminen.

      Tällä hetkellä Saalemin kolehtikeräykset ovat kaikki laittomia ja rahat menetetään valtiolle.

      • pidärahas

        " Poliisi on lähettänyt heille jotain paimenkirjeitäkin."

        Vai poliisi lähettelee PAIMENKIRJEITÄ ? Eipä taida lähetellä, mitä satuilet.

        Helarit uhraavat OMIA RAHOJAAN, mitä se muille kuuluu.


      • Jurpot

        Saaalem o Helluntaikirkon jäsen. eli ei tarvitse rahankeräyslupaa,


    • suhteellisuutta

      Poliisilla ei riitä voimavaroja selvitellä sellaista rahankeräystä, mikä on ja on ollutkin perinteinen käytäntö näissä yhdistyksissä. Niissä kun ei perustaltaan ole kysymys vääryydestä.

      Poliisithan eivät ehdi selvittelemään esimerkiksi niitäkään pyörävarkauksia joista tekijät näkyvät valvontakamerakuvissa. Niissä menetyksissä on moni köyhä mummo ja lapsi kokenut tuntuvan haitan ja mielipahan.

      • dfgdfgdfgdgdfg

        Luulen, että sama tilanne on vähän joka paikassa ympäri suomea helluntaiseurakunnissa.

        Tässä ei ole kyse mistään pikkurikollisuudesta. Hellareiden rahankeräyksessä on kyse hurjan suuresta talousrikoksesta, jossa on ilman lupaa kerätty miljoonia euroja.

        Poliisilla on kyllä resursseja tutkia jättikokoisia rahankeräysrikoksia. Toivottavasti toimivat nopeasti, jotta hellaripapit saadaan vankilaan ja tilalle paremmat papit.


    • turust

      Turun Helluntaiseurakunnalta puuttuu kans rahankeräyslupa.

      Olen toivonut vähän tuuletusta tännekin. Pekka Havupalo ei tehnyt mitään, kun seurakunnan nuoret menivät bussilla Heidi Bakerin konferenssiin Vantaalle. Havupalo on muutenkin mies, johon en luota.

      Toivottavasti poliisi tulee kyselemään Turun seurakunnan asioista myös. Pekka Havupalo saa kyllä tehdä tiliä tekemisistään. Hän on ansainnut saman edesvastuun kun muut rikoksentekijät.

    • turhasyytellä

      Aika monet helluntaiseurakunnat ovat jo liittyneet Helluntaikirkkoon!

      Asiat on siltä osin siis kaikin puolin kunnossa.

      • lainoppinut

        Jos hengellistä toimintaa harjoittavat yhdistys liittyy Suomen Helluntaikirkon jäseneksi, niin se ei saa oikeutta kerätä kolehtia ilman rahankeräyslupaa. Näyttää siltä ettet ymmärrä lakia.

        Ei poliisi lähde tutkimaan Saalemia ja Seinäjoen Helluntaiseurakuntaa muuten vain. Poliisi tarkistaa ensin luvat tai niiden puuttumisen, yhteisön toimintamuodon yms. Ei poliisi lähetä muuten vain seurakuntien hallituksille paimenkirjeitä, elleivät he ole saaneet raskauttavaa tietoa ennen sitä.

        Poliisilla on rikostiedusteluosasto, jonka etsivät voivat käydä esimerkiksi seurakunnan toimistossa pyytämässä kopion seurakunnan tilinpäätöksestä ja kirjaamassa sunnuntain kokouksissa käyvien määrät yms. Sitten kun ovat saaneet kerättyä tarpeeksi aineistoa, niin poliisit hakevat seurakunnan johdon kuulusteluihin ja takavarikoivat seurakunnan kirjapidon. Seurakunnan pankkitilien tiliotteet haetaan tutkintaa varten pankeista.

        Poliisi selvittää ennen esitutkinnan aloittamista, onko aihetta epäillä rikosta. Saalemin ja Seinäjoen kohdalla sellainen varteenotettava epäily näyttää olevan.

        Kun olen lukenut edellä esitetyn ja itse tarkistanut asioita mm. YTJ-palvelusta ja seurakuntien nettisivuilta, niin todellakin näyttää olevan niin, että eräillä helluntaiseurakunnilla ei ole voimassaolevaa lupaa kerätä kolehtia.

        Rahankeräysrikoksesta on rikoslaissa säädetty rangaistus.

        Huhtikuussa 1986 Leo Meller tuomittiin Helsingin raastuvanoikeudessa yhden vuoden, 10 kuukauden ja 20 päivän vankeuteen sekä 8 510 markan sakkoihin muun muassa vero-, kirjanpito- ja rahankeräysrikoksista. Samalla Patmos ry tuomittiin menettämään valtiolle vastoin rahankeräyslakia kerätyt 100 000 markkaa.


      • Pekka-P_
        lainoppinut kirjoitti:

        Jos hengellistä toimintaa harjoittavat yhdistys liittyy Suomen Helluntaikirkon jäseneksi, niin se ei saa oikeutta kerätä kolehtia ilman rahankeräyslupaa. Näyttää siltä ettet ymmärrä lakia.

        Ei poliisi lähde tutkimaan Saalemia ja Seinäjoen Helluntaiseurakuntaa muuten vain. Poliisi tarkistaa ensin luvat tai niiden puuttumisen, yhteisön toimintamuodon yms. Ei poliisi lähetä muuten vain seurakuntien hallituksille paimenkirjeitä, elleivät he ole saaneet raskauttavaa tietoa ennen sitä.

        Poliisilla on rikostiedusteluosasto, jonka etsivät voivat käydä esimerkiksi seurakunnan toimistossa pyytämässä kopion seurakunnan tilinpäätöksestä ja kirjaamassa sunnuntain kokouksissa käyvien määrät yms. Sitten kun ovat saaneet kerättyä tarpeeksi aineistoa, niin poliisit hakevat seurakunnan johdon kuulusteluihin ja takavarikoivat seurakunnan kirjapidon. Seurakunnan pankkitilien tiliotteet haetaan tutkintaa varten pankeista.

        Poliisi selvittää ennen esitutkinnan aloittamista, onko aihetta epäillä rikosta. Saalemin ja Seinäjoen kohdalla sellainen varteenotettava epäily näyttää olevan.

        Kun olen lukenut edellä esitetyn ja itse tarkistanut asioita mm. YTJ-palvelusta ja seurakuntien nettisivuilta, niin todellakin näyttää olevan niin, että eräillä helluntaiseurakunnilla ei ole voimassaolevaa lupaa kerätä kolehtia.

        Rahankeräysrikoksesta on rikoslaissa säädetty rangaistus.

        Huhtikuussa 1986 Leo Meller tuomittiin Helsingin raastuvanoikeudessa yhden vuoden, 10 kuukauden ja 20 päivän vankeuteen sekä 8 510 markan sakkoihin muun muassa vero-, kirjanpito- ja rahankeräysrikoksista. Samalla Patmos ry tuomittiin menettämään valtiolle vastoin rahankeräyslakia kerätyt 100 000 markkaa.

        KorkeinOikeus kumosi kaikki rikosepäilyt Mellerin ja Patmoksen toimista.


    • eituletutkintaa

      Yleishyödylliset yhdistykset eivät nyt ole tässä lainkaan poliisitutkinnassa!

      Seurakunnissa rahaa ei jaella kenellekään, vaan ne käytetään tuon yhdistyksen toimintaan.

      Poliisi kiinnostuu vasta, jos rahaa kerätään joidenkin henkilöiden rahavarojen kartuttamiseksi.

      • Onko.pääsi.pensaassa

        Olet niin väärässä. Yleishyödyllinen yhdistys Rukousystävät ry ja sen johtaja Pirkko Jalovaara on juuri saanut syytteen rahankeräysrikoksesta.

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001245645.html

        Helsingin käräjäoikeus jatkoi viime keskiviikkona Jalovaaran omaisuuteen kohdistuvia esinetakavarikkoa ja vakuustakavarikkoa 1. huhtikuuta 2016 saakka.

        Poliisi aloitti Jalovaaran kiinteään ja irtaimeen omaisuuteen kohdistuvat turvaamistoimet syyskuussa 2014.

        Kiinteää omaisuutta ovat esimerkiksi talot ja tontit.

        Irtaimeen omaisuuteen lasketaan esimerkiksi ajoneuvot, arvopaperit (kuten esimerkiksi asunto-osakkeet), pankkitilillä olevat varat, veronpalautukset ja käteinen raha.

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015120720236732_uu.shtml


    • xxyxxyy

      Kannattaisi asioita tutkia vähän paremmin.
      Tämän ketjun jutut on juttuja , joissa on kyllä tosiasioita väännelty ihan mielivaltaisesti.

      Helluntaiherätys on ollut alkujaan itsenäisistä rukoushuone -yhdistyspohjaisista seurakunnista koostuva liike.
      Ja tähän asti lainsäätäjä on tulkinnut kolehdinkeruuta näissä seurakunnissa väljästi, ymmärtäen sen , niinkuin se myös on, samanlaiseksi toiminnan kulujen kattamiseksi kuin esim uskonnolliseksi yhdyskunnaksi rekisteröidyilläkin, tapahtui se sitten vapaaehtoisten lahjoitusten tai sitten kirkollisveron muodossa.

      Nyt kuitenkin lakia uskonnollisista yhdyskunnista on viime aikoina uudistettu ajanmukaiseksi , ja myös helluntaiherätyksessä on monet seurakunnat järjestäytyneet uskonnollisen yhdyskuntalain mukaisesti helluntaikirkoiksi.
      Kaikki hell seurakunnat eivät ole vielä näin tehneet ja heille poliisihallitus on lähettänyt asiasta tiedotteen jossa ilmenee, että he jatkossa näyttävät tulkitsevan lakia tiukemmin , ja suosittelevat seurakuntia hoitamaan järjestäytymisensä asianmukaisesti.
      Mistään muusta tässä ei ole kysymys.
      Toiminta tulee jatkumaan ihan samanlaisena helluntaikirkossakin kuin se on ollut tähän asti rukoushuoneyhdistyksissäkin .Toiminta perustuu seurakuntalaisten vapaaehtoiseen antamiseen, eikä siitä ole tähänkään asti pidetty rikollisena toimintana.
      Yhdistyslaki velvoittaa yhdistystoiminnasta ilmoittamaan menot ja tulot kirjanpitoineen ja tositteineen jotka joka vuosi täytyy toimittaa viranomaisille.
      Täten viranomaisilla on kyllä hyvin kattava kuva yhdistyspohjaisten seurakuntien tuloista ja menoista käyttötarkoituksineen .
      Tämä asia on keskustelussa viranomaisten kanssa , eikä ole vielä tietoa , kuinka tarkasti lakia jatkossa tullaan tulkitsemaan, niiden seurakuntien osalta jotka haluaisivat jäädä yhdistyspohjaisiksi seurakunniksi.
      Ketjussa esitetty väite "laittomasta vuosikymmeniä jatkuneesta rahankeräyksestä" on ihan mielivaltainen , harhaanjohtava ja pahansuopainen väite , jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa.
      Viranomaisilla on ollut kautta vuosikymmenten tarkka tieto helluntaiherätyksen rahankeräyksestä ja toiminnasta , joten heillä olisi ollut jo aika päiviä sitten mahdollisuus ja myös velvollisuus puuttua siihen, jos siinä on jotain rikollista.
      Näin ei kuitenkaan ole tehty, eikä nytkään ole siitä kysymys.
      Laeissa on vain tapahtunut muutoksia , ja myös poliisihallitus toivoo järjestäytymiskysymykseen asianmukaisuutta.
      Hekin ymmärtävät hyvin ettei kristillinen seurakunta ole sama asi kuin vaikka metsästys-seura.

      • lainoppinut

        Et ymmärrä lakia ollenkaan. Et ole myöskään osannut arvioida tapahtunutta sen perusteella, mitä oikeusohjeet määräävät. Annat sellaisen väärän kuvan, että uskonnollista toimintaa harjoittanut aatteellinen yhdistys saa kerätä kolehtia ilman rahankeräyslupaa. Niin ei ole eikä asiasta ole edes erehtymisen mahdollisuutta.

        Mutta jos helluntaiseurakunta, joka on aatteellinen yhdistys, ei ole noudattanut oikeusohjeita, niin saavat syyttää vain itseään.

        Nyt vain on niin, että helluntaiseurakunnissa kerätyt kolehdit ovat lainvastaisia, ellei seurakunnalla ole rahankeräyslupaa. Rahan keräämisen jatkaminen on jatkettu rahankeräysrikos.

        Tässä on poliisihallituksen ohje, joka kertoo ymmärrettävällä tavalla tämän asian.

        https://www.poliisi.fi/luvat/arpajaishallinto/rahankeraykset/rahankeraysluvat

        https://www.poliisi.fi/luvat/arpajaishallinto/rahankeraykset/milloin_rahankerayslupaa_ei_tarvita

        Saalem ja Seinäjoen Helluntaiseurakunnat ovat aatteellisia yhdistyksiä. Ne tarvitsevat rahankeräysluvan:

        Poliisi neuvoo (huom. viimeinen virke!): "Kolehdin kantaminen on sallittua ilman rahankeräyslupaa, jos kolehtia kerää uskonnonvapauslaissa tarkoitettu uskonnollinen yhdyskunta julkisen uskonnonharjoituksensa yhteydessä ja jos kolehtia kerätään vain tähän uskonnonharjoitukseen osallistuvien keskuudesta. Uskonnollisella yhdyskunnalla tarkoitetaan uskonnollisten yhdyskuntien rekisteriin merkittyjä, virallisia uskonnollisia yhdyskuntia. Kolehdin keräämisen mahdollisuus ilman rahankeräyslupaa koskee vain näitä uskonnollisia yhdyskuntia, mutta ei esim. uskonnollista toimintaa harjoittavia yhdistyksiä."


      • voi.voi.voi.voi

        Nyt ymmärrän!

        Helluntaiseurakuntien vanhimmat ovat aivan kuutamolla siitä, miten hoidetaan seurakuntien taloushallintoa ja viranomaisvelvoitteita.

        Nimimerkki xxyxxyy näyttää lisäksi olevat hyvin ylimielinen lain vaatimusten suhteen ja haluaa sanella sen, miten laki tulisi kirjoittaa.

        Minusta on oikein, että tuollaiset hellarijohtajat tuomitaan oikeudessa.


      • grhjytgj

        Kirjoittajalla "xxyxxyy" on sekä antaa informaatiota että huomauttaa aloituksen epäkohdista, mm.:"vuosikausia jatkunut laittomuus".

        Erään asian kirjoittaja kertoo kahteenkin otteeseen tulevan poliisihallitukselta kehotuksen muodossa: " seurakuntia hoitamaan järjestäytymisensä asianmukaisesti".

        Tuosta saattaisi päätellä, että poliisihallitus kehottaa seurakuntia järjestäytymään uskonnolliseksi yhdyskunnaksi, tai yhdyskunnan jäsenseurakunnaksi.

        Poliisihallitus ei voi kehottaa seurakuntia eli seurakunnan jäseniä muuttamaan uskonvakaumukseen verrattavaa seurakuntanäkemystä.

        Uskonnonvapauslaki ei ole siltä olennaiselta osalta ole muuttunut että asia helluntaiseurakuntien näkemykselle olisi eri kuin oli v. 1923.

        Uskonnonvapauslain mukaan järjestäytymällä helluntaiseurakunta ei voi säilyttää parinteistä seurakuntanäkemystä.


      • lainoppinut
        grhjytgj kirjoitti:

        Kirjoittajalla "xxyxxyy" on sekä antaa informaatiota että huomauttaa aloituksen epäkohdista, mm.:"vuosikausia jatkunut laittomuus".

        Erään asian kirjoittaja kertoo kahteenkin otteeseen tulevan poliisihallitukselta kehotuksen muodossa: " seurakuntia hoitamaan järjestäytymisensä asianmukaisesti".

        Tuosta saattaisi päätellä, että poliisihallitus kehottaa seurakuntia järjestäytymään uskonnolliseksi yhdyskunnaksi, tai yhdyskunnan jäsenseurakunnaksi.

        Poliisihallitus ei voi kehottaa seurakuntia eli seurakunnan jäseniä muuttamaan uskonvakaumukseen verrattavaa seurakuntanäkemystä.

        Uskonnonvapauslaki ei ole siltä olennaiselta osalta ole muuttunut että asia helluntaiseurakuntien näkemykselle olisi eri kuin oli v. 1923.

        Uskonnonvapauslain mukaan järjestäytymällä helluntaiseurakunta ei voi säilyttää parinteistä seurakuntanäkemystä.

        Veistit tikusta nyt asian. Ei aloittaja väitä poliisin vaativan hellareita järjestäytymään uskonnollisiksi yhdyskunniksi. Kyse on siitä, että uskonnollinen yhdyskunta ei tarvitse rahankeräyslupaa kolehdin keräämiseen, mutta uskonnollista toimintaa harjoittava aatteellinen yhdistys tarvitsee.

        Ilman lupaa kerätyt rahat menettää valtiolla ja vastuuhenkilöt voivat saada jopa vankeusrangaistuksia.

        Huhtikuussa 1986 Leo Meller tuomittiin Helsingin raastuvanoikeudessa yhden vuoden, 10 kuukauden ja 20 päivän vankeuteen sekä 8 510 markan sakkoihin muun muassa vero-, kirjanpito- ja rahankeräysrikoksista. Samalla Patmos ry tuomittiin menettämään valtiolle vastoin rahankeräyslakia kerätyt 100 000 markkaa.

        Taitaa olla niin, että nyt on hellaripapeilla palanut näpit pahasti.


    • asiatkunnossa

      Aloittajalla on mennyt asiat sekaisin.

      Seinäjoen Helluntaiseurakunta on mukana tekemässä TV7 ohjelmia ja TV7 toimintaa järjestävällä Ristin Tuki ry on voimassa oleva rahankeräsylupa.

      Jos tuota keräystä on jossain mainostettu, niin on mainostettu tuota TV7 Ristin Tuki ry rahankeräysluvan tiliä, jonne rahat ohjautuvat, jos joku lahjoittaa TV työhän rahaa.

      Asiat ovat siis täysin laillisessa kunnossa.

      Ristin Tuki ry lahjoitetut varat eivät mene millekään seurakunnalle.

      Tuota keräysluvallista lahjoitustiliä mainostetaan monissa TV7 ohjelmissa.
      Keräyslupa on siis voimassa!

      • sdfsfsdfsdf

        Ristin Tuki ry:llä on rahankeräyslupa, mutta Seinäjoen Helluntaiseurakunnalla ei ole. Jos rahat ovat menneet seurakunnan tilinpidon kautta, niin keräys on ollut laiton.


      • voi.voi.voi.voi

        Seinäjoen hellareilla on omissa tilaisuuksissa kolehtikeräykset.

        Ei tämä sitä asiaa muuta, että seurakunta ei ole noudattanut lakia.


      • E..L..O

        Aloituksessa on lopussa linkki Auli Mattilan Youtubeen lataamaan videoon, jossa Timo Närhi kerää rahaa Seinäjoen Helluntaiseurakunnassa. Auli Mattila on Mauno Mattilan vaimo. He tuottavat yhdessä materiaalia nettiin.

        Petri Paavola on julkaissut muutamia päivä sitten kaksi artikkelia Timo Närhestä ja TV7:n eksytyksestä.
        http://www.kotipetripaavola.com/lopunajanvaaravanhurskaus2.html
        http://www.kotipetripaavola.com/lopunajanvaaravanhurskaus.html

        Nyt näyttää siltä, että helluntaiseurakuntien ruotiminen jatkuu tuomalla esille tiedot heidän rahankeräyslupien puuttumisesta.


      • tarkkuutta

        Videolla kolehtilahjoitusta pyytää Seinäjoen Helluntaiseurakunnan johtaja Markku Tuppurainen ja lahjoituskehotus tehdään Seinäjoen Helluntaiseurakunnan tiloissa. On mahdollista, että tällainen rahankeräys laitetaan Seinäjoen seurakunnan piikkiin, vaikka osa rahasta menisi Ristin Tuki ry:lle. Tuppurainen teki virheen, kun meni pyytämään yleisöltä rahaa, koska hänellä ei ole rahankeräyslupaa.


    • toimeksi.saaneena

      Helluntaiseurakuntien johtajat ja papit tulevat saamaan laajasti rangaistuksia. He saavat vain sitä, mitä ovat omalla toiminnallaan itselleen aiheuttaneet.

      Helluntaiseurakuntien johtajat ovat saarnanneet korvasyyhyyn, uskoneet torontolaisia valhehenkiä ja levittäneet harhaoppeja.

      Tämä on tuomio, jonka on Jumala määrännyt.

    • Vastustajat.hävetkööt

      Helluntaisurakunnissa ei kerätä kolehtia vaan annetaan uhri.

      Lahjoittaa saa ihan vapaasti, ei sitä laki kiellä.

      • lainoppinut

        Voi sinua osaamatonta raukkaa. Uhri on sama asia kuin rahakeräyslain 2 § tarkoittama kolehti. Lahjoittaa saa vapaasti, mutta rahaa ei saa kerätä vapaasti.

        Rahankeräämiseksi katsotaan myös sellainen hiljainen toiminta, jossa lahjoituksen antaja ymmärtää toisen toivovan lahjoitusta yleisöltä. Kenenkään ei tarvitse kehottaa lahjoittamaa. Se riittää, että antaja ymmärtää lahjan saavan tarjoutuvan ottamaan vastaan lahjoituksia myös tuntemattomilta lahjoittajilta. Siihen riittää pelkästään se, että seurakunnan nettisivuilla on tilinumerotiedot julkaistu. Kaikki ymmärtävät tämän rahankeräämiseksi. Tilinumero annetaan yleensä laskun yhteydessä asiakkaalle. Seurakunnan internettiedottaminen tilinumerosta on aina rahankeräämistä yleisöltä, koska tietoa ei tarvita muuhun, kun lahjoitusten tekemiseen.

        Poliisi neuvoo: "Rahankeräyksessä rahan kerääminen tapahtuu vetoamalla yleisöön eli pyytämällä rahalahjoituksia yleisöltä. Rahalahjoitusten pyytäminen voi tapahtua millä tahansa tavalla. Riittävää on, että yleisö ymmärtää että heiltä pyydetään rahaa lahjaksi. Vetoamisen ei tarvitse olla mitenkään käskevää tai aktiivista pyytämistä. Myös internetissä tapahtuva vastikkeeton rahan pyytäminen voi olla rahankeräystä. Kannatusjäsenten tai tukijäsenten hankinnassa voi siinäkin olla kyse rahankeräyksestä."

        https://www.poliisi.fi/luvat/arpajaishallinto/rahankeraykset/laittomat_rahankeraykset


      • Vastustajat.hävetköön

        Niin pyytämättä voi lahjoittaa vapaasti, niin aionkin tehdä.

        Ei siihen poliiseilla ole mitään sanomista.


      • lainoppinut
        Vastustajat.hävetköön kirjoitti:

        Niin pyytämättä voi lahjoittaa vapaasti, niin aionkin tehdä.

        Ei siihen poliiseilla ole mitään sanomista.

        Mutta lahjan saaja ei saa ottaa vastaan lahjoituksia yleisöltä, jos sillä ei ole rahankeräyslupaa. Niin se menee.


      • Vastustajat.hävetköön

        Ja lahjan antamisen lisäksi voin ostaa kaikenlaista myynnissä olevaa kirjallisuutta, kahvileipää yms. runsaasti.


      • Simelius1

        Tuli vaan mieleen kysäistä näin sivullisena keskustelusta ja muutenkin sivullisena että kuinka paljon saa lahjoittaa ettei verottaja puutu asiaan?


    • Kylläpä on taas vastenmielinen ketju. Ensinnäkin ilman minkäänlaisia lähdeviitteitä syytetään nimeltä mainittuja seurakuntia rikoksesta, ja kas kummaa, kyseessä ovat juuri ne seurakunnat, joita tietyt tahot ovat päivästä toiseen täällä jo kuukausien ajan syyttäneet mitä kauheimmiksi Baalin profeettojen temppeleiksi. Sitten nämä pyhät ja hurskaat kehtaavat vielä pahansuovasti ilkkua sille mahdollisuudelle, että kyseiset seurakunnat joutuisivat maksamaan täysin mahdottomia summia takaisin. Hävetkää!

    • jasesiitä

      Ihan hatusta temmattu aloitus. Ei missään ole kyseinen seurakunta ollut epäilyksen alainen, se on vain aloittajan pään oivallus.

      • Saalemista.terveiset

        Viranomaiset hylkäsivät Saalemin hakemuksen rahankeräysluvasta. Voimme vain arvailla, mikä on ollut syynä siihen, mutta hylkypäätös antaa aiheen epäillä, ettei kaikki ole kunnossa. Saalemilla ei ole ollut vuosikausiin rahankeräyslupaa.

        Nyt seurakunnalla ei ole voimassa olevaa lupaa ja he keräävät kolehtia omalla riskillä. Mika Yrjölä voi joutua oikeasti vankilaan.

        Rahankeräysluvan voi helposti tarkistaa siten, että katsoo onko seurakunnan nettisivuilla tiedot rahankeräysluvasta. Viranomaiset vaativat luvan saaneita kertomaa keräysluvan ehdot yleisölle, jolloin tiedot laitetaan myös nettisivuille. Jos nettisivuilla ei ole tietoja, niin lupaa ei ole.

        Poliisin ohje:

        Asianmukaisesti toimiva rahankeräyksen järjestäjä kertoo rahankeräyksen yhteydessä seuraavat tiedot:

        Rahankeräysluvan saajan nimi
        Rahankeräysluvan myöntänyt viranomainen (Poliisihallitus tai poliisilaitos, esimerkiksi Helsingin poliisilaitos)
        Luvan numero
        Luvan myöntämisajankohta (päivämäärä)
        Keräyksen toimeenpanoaika (päivämäärinä, esimerkiksi 1.1.2014–31.12.2014)
        Keräyksen toimeenpanoalue (esimerkiksi koko Suomen alue Ahvenanmaata lukuun ottamatta tai Pohjanmaan poliisilaitoksen toimialue)
        Kerättävien varojen käyttötarkoitus (rahankeräysluvassa määrätty yleishyödyllinen tarkoitus, johon varat tulee käyttää)
        Aika, jonka kuluessa kerättävät varat on tarkoitus käyttää
        Käytännön toimeenpanija (vain silloin, jos erillinen käytännön toimeenpanija on määrätty rahankeräysluvassa)

        Näiden tietojen avulla voit tunnistaa laillisesti järjestetyn rahankeräyksen.

        https://www.poliisi.fi/luvat/arpajaishallinto/rahankeraykset/laittomat_rahankeraykset


      • Totuudenhenki
        Saalemista.terveiset kirjoitti:

        Viranomaiset hylkäsivät Saalemin hakemuksen rahankeräysluvasta. Voimme vain arvailla, mikä on ollut syynä siihen, mutta hylkypäätös antaa aiheen epäillä, ettei kaikki ole kunnossa. Saalemilla ei ole ollut vuosikausiin rahankeräyslupaa.

        Nyt seurakunnalla ei ole voimassa olevaa lupaa ja he keräävät kolehtia omalla riskillä. Mika Yrjölä voi joutua oikeasti vankilaan.

        Rahankeräysluvan voi helposti tarkistaa siten, että katsoo onko seurakunnan nettisivuilla tiedot rahankeräysluvasta. Viranomaiset vaativat luvan saaneita kertomaa keräysluvan ehdot yleisölle, jolloin tiedot laitetaan myös nettisivuille. Jos nettisivuilla ei ole tietoja, niin lupaa ei ole.

        Poliisin ohje:

        Asianmukaisesti toimiva rahankeräyksen järjestäjä kertoo rahankeräyksen yhteydessä seuraavat tiedot:

        Rahankeräysluvan saajan nimi
        Rahankeräysluvan myöntänyt viranomainen (Poliisihallitus tai poliisilaitos, esimerkiksi Helsingin poliisilaitos)
        Luvan numero
        Luvan myöntämisajankohta (päivämäärä)
        Keräyksen toimeenpanoaika (päivämäärinä, esimerkiksi 1.1.2014–31.12.2014)
        Keräyksen toimeenpanoalue (esimerkiksi koko Suomen alue Ahvenanmaata lukuun ottamatta tai Pohjanmaan poliisilaitoksen toimialue)
        Kerättävien varojen käyttötarkoitus (rahankeräysluvassa määrätty yleishyödyllinen tarkoitus, johon varat tulee käyttää)
        Aika, jonka kuluessa kerättävät varat on tarkoitus käyttää
        Käytännön toimeenpanija (vain silloin, jos erillinen käytännön toimeenpanija on määrätty rahankeräysluvassa)

        Näiden tietojen avulla voit tunnistaa laillisesti järjestetyn rahankeräyksen.

        https://www.poliisi.fi/luvat/arpajaishallinto/rahankeraykset/laittomat_rahankeraykset

        Tuskinpa Yrjölä, Tuppurainen tai muut pastorit joutuvat vastuuseen mahdollisista rahankeräysrikoksista, jos tällaisia on edes tapahtunut. Seurakuntien taloudesta vastaa hallitus ja jos joku vastuuseen joutuu niin ne ovat hallituksen jäsenet, puheenjohtaja etunenässä. Pastori ovat vain työntekijöitä eli seurakunnan hallituksen alaisia.


    • Sitäköhalutaan

      Moskeijoita sitten vaan tukemaan rahallisesti. Sitähän tässä maassa, jopa ev.lut. kirkkokin tekee.

    • RosvotVankilaan

      Olen kuullut muualtakin tästä Seinäjoen helluntailaisten rahankeruun virheellisyydestä. Silloin sitä siloiteltiin,

      On hyvä jos rahankeruulupaa ei myönnetä takautuvaksi ja johtajat saavat kovat rangaistukset ja Seinäjoen helluntailaiset joutuvat maksamaan kaiken uudestaan.

      Kovin ylimielistä on Seinäjoen helluntailaisten toiminta

      • Vastustajat.hävetköön

        Ja kateus on synti.


      • uryttyryryr
        Vastustajat.hävetköön kirjoitti:

        Ja kateus on synti.

        Turha tässä on väitellä. Antaa viranomaisten viedä vankilaan rikolliset helluntaipapit. Prosessit tuppaavat joskus kestämään aika kauan, mutta ennemmin tai myöhemmin vankilan ovi pamahtaa kiinni.


      • saalemista.terveiset

    • turha.hupi.teillä

      Ei kannata olla hyvillään aloittajan keksimästä jutusta että Seinäjoella menetetään rahat jotka on seurakunnalle annettu.jne.
      Siellä kerätään kuten ennenkin kunnes järjestäytyvät ei a.yhdyskunnaksi.
      Aatteelisten kolehdinkeräys asia koskee kaikkia aat:lsia. herätysliikkeitä myös luterilaisten herätysliikkeitä. Ei tässä Seinäjoen hellunt. srk.ole sen enempää vaarassa kun ketkään muutkaan.

      • dsfgsdgsdgsg

        Sinä teit väärän johtopäätöksen.

        Ilman rahankeräyslupaa kolehtia keränneet seurakunnat joutuvat maksamaan valtiolle takaisin kaikki laittomasti keräämänsä rahat ja siinä todennäköisesti menee melkein kokonaan helluntailiikkeen omaisuus valtiolle.

        Mutta saavat papit syyttää vain itseään. He ovat ansainneet rangaistuksen.


      • kateus.pois

        Aivan.

        Seuraava sateet lähetä on katsottavissa youtubesta 16.11. suorana lähetyksenä.


    • Tulevat.tilaisuudet

      Eipä hätää. Katsellaan rauhassa.

      Tulevat tilaisuudet ...

    • netistä.kopsattu

      Ristin Voitto lehti kirjoittaa tästä Seinäjoen sotkusta:

      Seinäjoen helluntaiseurakunta haki viime kesänä uutta valtakunnallista rahankeräyslupaa radio- ja Youtube-ohjelmiensa tukemiseksi. Lupaprosessin yhteydessä valtakunnalliset keräysluvat myöntävä poliisihallituksen arpajaishallintoyksikkö pyysi selvitystä seurakunnan kaikista tuloista. Tiedot saatuaan asiaa hoitava viranomainen totesi, että seurakunnan omissa tilaisuuksissaan harjoittama kolehdinkanto ei ole lain mukaista, koska yhteisö on järjestäytynyt aatteelliseksi yhdistykseksi.

      Lakiasiantuntijaa konsultoituaan seurakunta päätti vetää lupahakemuksensa pois. Tämän seurauksena myös kolehdinkantoon liittynyt keskustelu raukesi.

      – Viimeisessä viestissään asiaa hoitanut virkamies antoi ymmärtää, että tapaus on loppuun käsitelty mutta että laittakaa asiat kuntoon, seurakunnan johtava pastori Markku Tuppurainen kertoo.

      http://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/uutiset/poliisihallitus_yhdistysseurakuntien_kolehdinkeruu_luvanvaraiseksi/?numero=40/2016

    • eikiitosteillemitään

      Kyllä hellarien rahankerjuu onkin ollut röyhkeää !!!
      Raamatun mukaisessa mallissa opetuslapset antoivat ihmisille rahaa, ruokaa ja vaatetta aina tarpeen mukaan, jopa sanoen "rahaa meillä ei ole , mutta sitä mitä on teille annamme", nykyajan "opettajat" ovat muuttaneet nämäkin säännöt päinvastaisiksi, he ovat ahneudessaan kuin pohjattomat säkit, niin paljon uppoaa kuin vaan annetaan, ja lisää kerjäävät...
      Lihavat ja ylensyöneet ukot lihavien , ylpeiden eukkojensa kanssa etupenkeissä istumassa kuin ainakin fariseukset !!! En tarvitse heidän omahyväisiä, läpinäkyviä, omaan etuunsa tähtääviä "opetuksiaan " mihinkään !!

      • C..E.O

        Viimeisen viiden vuoden aikana Saalem on kerännyt noin 8 miljoonaa euroa ilman rahankeräyslupaa. Sitten kun laitetaan parisataa muuta suomalaista helluntaiseurakuntaa mukaan samassa jäsenmääräsuhteessa (45000 jäsentä ja Saalemissa noin 3600), niin pääsemme noin 100 miljoonaan euroon. Ja lähes kaikki varat on ilman rahankeräyslupaa. Kyllä on poliisin talousrikosyksiköllä ja ulosottomiehellä nyt töitä tiedossa.


      • weqewerwerwew
        C..E.O kirjoitti:

        Viimeisen viiden vuoden aikana Saalem on kerännyt noin 8 miljoonaa euroa ilman rahankeräyslupaa. Sitten kun laitetaan parisataa muuta suomalaista helluntaiseurakuntaa mukaan samassa jäsenmääräsuhteessa (45000 jäsentä ja Saalemissa noin 3600), niin pääsemme noin 100 miljoonaan euroon. Ja lähes kaikki varat on ilman rahankeräyslupaa. Kyllä on poliisin talousrikosyksiköllä ja ulosottomiehellä nyt töitä tiedossa.

        Saalemilla on sen verran paljon häikkää omassa toiminnassa, ettei se saa rahankeräyslupaa. Tämä tuhoaa seurakunnan koko talouden.


      • Ilosanomaa

        Ei ne antanut rahaa. Opetuslapset saarnasivat ilosanomaa Jeesuksesta, paransivat sairaita ja vapauttivat riivattuja.


      • Paavali ainakin käski perustamiensa seurakuntien kerätä rahaa Jerusalemin seurakunnalle.

        "Kun keräätte varoja Jerusalemin pyhille, noudattakaa niitä ohjeita, jotka olen antanut Galatian seurakunnille: kunkin teistä on aina sapatin jälkeisenä päivänä pantava syrjään rahaa sen mukaan kuin hänellä on varaa, jottei keräystä pantaisi toimeen vasta kun olen tullut sinne. Sitten kun tulen, lähetän teidän valitsemanne ja valtuuttamanne henkilöt viemään lahjaanne Jerusalemiin." (1. Kor. 16:1-3)


      • näin.on
        Tipale kirjoitti:

        Paavali ainakin käski perustamiensa seurakuntien kerätä rahaa Jerusalemin seurakunnalle.

        "Kun keräätte varoja Jerusalemin pyhille, noudattakaa niitä ohjeita, jotka olen antanut Galatian seurakunnille: kunkin teistä on aina sapatin jälkeisenä päivänä pantava syrjään rahaa sen mukaan kuin hänellä on varaa, jottei keräystä pantaisi toimeen vasta kun olen tullut sinne. Sitten kun tulen, lähetän teidän valitsemanne ja valtuuttamanne henkilöt viemään lahjaanne Jerusalemiin." (1. Kor. 16:1-3)

        Ja sitten on omasta järjestä kiinni, minkä seurakunnan jäsen on. Ei pidä olla huonossa seurassa.

        1 Kor 5: 11 Nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan. Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa. 12 Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia. 13 Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."


    • Annetaanvain

      Kristillisissä kirkoissahan on aina kerätty rahauhreja. Täysin vapaehtoista mitä niihin antaa.
      Kyllä valtio tarpeeksi ottaa veroja lähes kaikesta mikä liikkuu!

      • ota_huomioon

        On täysin typerää antaa sellaiselle seurakunnalle, joka on lainvastaisesti kerännyt kolehtia. Kaikki rahat menetetään valtiolle ja papit saavat linnatuomiot.


    • JSK2016

      Se minua vaivasi Seinäjoen helluntaiseurakunnassa joskus parikymmentä vuotta sitten että siellä rukoiltiin "erityiset siunaukset" niille jotka antoivat rahaa kolehtiin. Mitä tai minkälaisia ovat nämä "erityiset siunaukset"? Mikä niiden vaikutus tai teho on verrattuna "tavallisiin siunauksiin"? Voiko isommalla rahasummalla isomman siunauksen? Rukoillaanko minkäänlaisia siunauksia niille jotka eivät sillä kertaa antaneet kolehtiin?

      Tuossahan Jumalan siunauksesta tehdään ikään kuin tuote jota voi ostaa. Jeesushan ajoi rahanvaihtajat ja kauppiaat pois Isänsä temppelistä. Raha ei ole ihmisen ja Jumalan välisen suhteen mahdollistaja tai välikappale.

      Kun annat Jumalalle salassa, pitämättä meteliä ja kohottamatta itseäsi, Jumala näkee ja muistaa kaiken mitä annoit Hänen työnsä tueksi. Kiitä Jumalaa siitä että saat ja voit auttaa rahallisesti. Jumala kyllä palkitsee ja maksaa takaisin, omalla ajallaan ja tavallaan, tahtonsa mukaisesti, viimeistään taivaassa aarre odottaa nöyrää palvelijaa joka pyyteettömästi auttaa muita.

      • Antaailolla

        No eipä tietenkään. Eihän Jumalan valtakunta näin toimi.
        Jumala antoi koko ihmiskunnalle lahjaksi pelastuksen Jeesuksessa Kristuksessa. Joka lahjan vastaanottaa hänelle se astuu voimaan.

        Kristitty antaa varoistaan siihen, mihin haluaa.
        Kolehteja on kerätty aina ja antamiset ovat vapaaehtoisia.
        Ei tarvitse antaa, jos ei halua.
        Saa antaa, jos haluaa. Antamisenkin vaikuttaa Jumala ihmisessä.
        Jeesus sanoi, ettei voi palvella kahta Herraa, ei Jumalaa ja mammonaa. Ketä sinä palvelet?


      • sdfsdfsfsfdsd

        Ei ole sellainen erityistä siunausta, että poliisi ja ulosottomies vievät koko seurakunnan omaisuuden rikoshyödyn menettämisseurauksena.


      • kukahaki

        joko ne on viety?


      • asdfasdfasdfgdf
        kukahaki kirjoitti:

        joko ne on viety?

        Luvat on jo evätty. Prosessi etenee.


      • Siunatkaa
        sdfsdfsfsfdsd kirjoitti:

        Ei ole sellainen erityistä siunausta, että poliisi ja ulosottomies vievät koko seurakunnan omaisuuden rikoshyödyn menettämisseurauksena.

        Koko seurakuntien historian on kerätty vapaaehtoisia uhrilahjoja.
        Nytkö ne olisi kielletty? Silloinhan ollaan jo antikristuksen ajassa!
        Hengellisten seurakuntien pitää antaa saada kerätä vapaaehtoinen uhri. Kuka sitten antaa, kuka ei. Se on vapaaehtoista.
        Valtio saa tarpeeksi veroista. Ei tarvitse puuttua uskovaisten rahalahjoihin! Stop! Stop, tykkänään! Kaikella rajansa!


      • erejrerw
        Siunatkaa kirjoitti:

        Koko seurakuntien historian on kerätty vapaaehtoisia uhrilahjoja.
        Nytkö ne olisi kielletty? Silloinhan ollaan jo antikristuksen ajassa!
        Hengellisten seurakuntien pitää antaa saada kerätä vapaaehtoinen uhri. Kuka sitten antaa, kuka ei. Se on vapaaehtoista.
        Valtio saa tarpeeksi veroista. Ei tarvitse puuttua uskovaisten rahalahjoihin! Stop! Stop, tykkänään! Kaikella rajansa!

        Kolehtien kerääminen ei ole kielletty uskonnollisilta yhdyskunnilta. Voi uskontoa harjoittava aatteellinenkin yhdistys kerätä kolehtia, kunhan muistaa hakea ennen keräämistä rahankeräysluvan. Sen saa asiallisella hakemuksella.

        Jos on rikkonut lakeja vastaa, niin lupaa ei saa, kuten on nyt ilmeisesti Saalemin ja Seinäjoen tilanne. Saalemille ja Seinäjoelle tämä tarkoittaa toiminnan loppumista. Joko papit laittavat itse ovet kiinni tai poliisi hakee heidät vankilaan.


      • Iloinenantajaantaa11
        sdfsdfsfsfdsd kirjoitti:

        Ei ole sellainen erityistä siunausta, että poliisi ja ulosottomies vievät koko seurakunnan omaisuuden rikoshyödyn menettämisseurauksena.

        On se aivan älytöntä syyttää jotain seurakuntaa tällaisesta. Kirkoissahan aina kerätty uhrilahjoja. Jokainen antaa niin kuin huvittaa ja tahtoo. Useimmat antavat ihan mielellään.


    • o---

      o---

      29.10.2016 20:42

      ReijoR kitti näin

      "Mitä... missä... Missä sä näät kiristittyjä? :O :) Oli kristitty tai ei, menee helvettiin, se on varma. "

      Halle Halle













    • koinksmittatäynnä

      On erikoista, syrjivää ja mielivaltaista, että yhteisöille on laitettu erilaisia vaatimustasoja oikeudessa kerätä rahaa.
      Laissa on vielä muitakin erikseen mainittuja tapauksia, joissa ei rahankeräyslupaa tarvita.

      Millään johdonmukaisuudella asiaa ei voi perustella.

      Netistä ei löydy lain sanamuotoa ennen viime elokuuta. Elokuussa on päivätty jokin lain osa voimaan tulleeksi.
      Kun sääntely-yhteiskuntaa on tavoitteena myös vapauttaa, ollaan tässä menty syvemmälle sääntelyihin.
      Muistuttaa jo venäläistä valikoivaa sääntelyä.

      Kun ei edes pikavippien tarjontaa ja korkokiskontaa saada kuriin. Siinä olisi todellinen sääntelyn ja valvonnan paikka.

    • o-ctorT

      DoctorT

      18.10.2016 14:37

      HERRA ei todellakaan vastaa SAASTUTETULLE srklle!

      Ei ole koskaan vastannut, eikä vastaa vieläkään. ei ainakaan herätyksellä ja siunauksilla. Mutta luuta voi käydä viuhaan!

      • DoctorT

        Kas vain Tohtoria!! Olisiko Herran Henki hänessä vaikuttanut jo ennenkuin luuta alkoi viuhua??

        Jo vuosia sitten sanoin, että ensimmäisenä sortuu Seinäjoki!!! Ja sitten Saalem!!

        Profeetta en ole, mutta eräät hengellliset lainalaisuudet ovat vain pysyviä ja niin nytkin ja tulevaisuudessa.


    • Arvostakaa

      Ulkopuolisena sanoisin, että tämän ketjun aloitus on herjaus ja kunnian loukkaus.
      Suomessa kymmenet seurakunnat toimivat samoin perustein.
      Poliisi tutkikoon aloittajan motiivit!
      Jumala ainakin tietää kaikki motiivit.
      Hän tutkii sydämet!

      • näin.tämä.menee

        Aloittaja noudattaa vain Raamatun sääntöä.

        Room 13
        1 Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa.

        2 Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa. 3 Ei sen, joka tekee oikein, tarvitse pelätä viranomaisia, vaan sen, joka tekee väärin. Jos siis tahdot elää pelkäämättä esivaltaa, tee oikein! Silloin saat siltä kiitosta. 4 Se on Jumalan palvelija ja toimii sinun parhaaksesi. Mutta jos teet väärin, pelkää! Esivalta ei kanna miekkaa turhaan. Se on Jumalan palvelija ja panee täytäntöön väärintekijälle kuuluvan rangaistuksen.

        5 Siksi on suostuttava esivallan alaisuuteen, ei vain rangaistuksen pelosta vaan myös omantunnon vaatimuksesta. 6 Sen vuoksi te verojakin maksatte, sillä viranomaiset ovat Jumalan palveluksessa, kun he hoitavat tehtäviään. 7 Antakaa jokaiselle se, mikä hänelle kuuluu: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.


    • mitätaasuskoa

      Mikseivät he olisi lupaa halunneet hakea??

      Onko niin, että jos on keräyslupa, joutuu myöskin tejkemään viranomaisille tilin, mihin keräysvarat on käytetty...?

      • suomivajoaayhälisää

        jokaisessa helluntraissa on kirjanpito, joka tarkistetaan tilikauden lopussa siihen valittujen toimesta.

        jokainen euro on merkitty mistä se tuli ja mihin se meni.

        seurakunnan säännöissä jotka on ministeriön hyväksymät on maininta kolehtien keräämisestä oman toimitilan seinien sisällä vapoaahetoisesti, on se nyt kumma jos sekään ei enää riitä.


      • luiluiluluil

        Minulla on sellainen käsitys, että helluntaikirkkoja on erehdyttäneet eräät "asiantuntijat", joita kirkon vanhimmat ovat uskoneet.

        Tässä kuitenkin toteutuu Jumalan sallimus ja tuomio.

        Kun helluntailaiset pastorit ovat opettaneet väärin Raamattua sekä eläneet muissakin synneissä, niin he saavat rangaistukseksi viraltapanon, rikosrangaistuksen ja julkisen häpeän.


      • Sanaohjaa
        luiluiluluil kirjoitti:

        Minulla on sellainen käsitys, että helluntaikirkkoja on erehdyttäneet eräät "asiantuntijat", joita kirkon vanhimmat ovat uskoneet.

        Tässä kuitenkin toteutuu Jumalan sallimus ja tuomio.

        Kun helluntailaiset pastorit ovat opettaneet väärin Raamattua sekä eläneet muissakin synneissä, niin he saavat rangaistukseksi viraltapanon, rikosrangaistuksen ja julkisen häpeän.

        Siinähän se onkin.Emme saa sokeasti luottaa ihmisiin, vaikka he kuinka arvovaltaisia olisivatkin ja luotettavan mainetta nauttisivat, vaan täytyy tarkistaa sanasta ja varmistaa, tarkistaa vielä luotettavasta sanasta, väärentämättömästä Jumalan sanasta miten asiat ovat.


      • pienistäpuroista
        suomivajoaayhälisää kirjoitti:

        jokaisessa helluntraissa on kirjanpito, joka tarkistetaan tilikauden lopussa siihen valittujen toimesta.

        jokainen euro on merkitty mistä se tuli ja mihin se meni.

        seurakunnan säännöissä jotka on ministeriön hyväksymät on maininta kolehtien keräämisestä oman toimitilan seinien sisällä vapoaahetoisesti, on se nyt kumma jos sekään ei enää riitä.

        Nimenomaan juuri näin, ja tilintarkastajat ovat yleensä ihan virallisia , seurakunnan ulkopuolisia, joiden lausunnon perusteella hallitukselle myönnetään tili- ja vastuuvapaus. Kirjanpidot löytyy joka rukoushuoneyhdistyksestä, eikä nuo rahat mene kenellekään noin vain. On työntekijöitä, joille maksetaan noista varoista palkka, on kiinteistöt, joiden kulut maksetaan, määrätty osa menee ulkolähetykselle, useimmiten nimettyjen lähetyssaarnaajien kannatusten maksamiseksi...


      • pienistäpuroista
        pienistäpuroista kirjoitti:

        Nimenomaan juuri näin, ja tilintarkastajat ovat yleensä ihan virallisia , seurakunnan ulkopuolisia, joiden lausunnon perusteella hallitukselle myönnetään tili- ja vastuuvapaus. Kirjanpidot löytyy joka rukoushuoneyhdistyksestä, eikä nuo rahat mene kenellekään noin vain. On työntekijöitä, joille maksetaan noista varoista palkka, on kiinteistöt, joiden kulut maksetaan, määrätty osa menee ulkolähetykselle, useimmiten nimettyjen lähetyssaarnaajien kannatusten maksamiseksi...

        Lisäys; työntekijöiden palkat ovat normaalia verotettavaa tuloa, joista maksetaan kaikki normaalit TEL- ym maksut. Eli vuosikymmenet on näillä seurakuntalaisten vapaaehtoisesti uhraamilla varoilla tehty evankelioimis-, lähetys- ja myös sosiaalista työtä sekä rakennettu rukoushuoneita ja pidetty niitä kunnossa.


    • mikkelinmies1

      Kyllä minä siunaan Suomen helluntaiseurakuntien johtajia ja evankelistoja. En ole koskaan tavannut rikasta saarnamiestä näissä piireissä. Srk-johtajien palkat pyörii 2500 euron molemmin puolin, pienemmissä 1500 molemmin puolin. Tekevät kutsumustyötä Jumalalta. Ei kannata ilkkua Seinäjoen sen enempää kuin Helsingin Saalemin tai Tampereen ja muitakaan, ettei sattuisi omaan nilkkaan. Uhraajat antavat rahansa Jumalalle, eikä Tuppuraiselle, Yrjölälle tai Katolle. Tervettä uskovaista ei määräillä?

      • PaluuSananlinjaan

        Jumalan seurakuntien vanhinten kaikissa seurakunnissa kuitenkin pitää pysyä Kristuksen opissa mitä väärentämättömässä Raamatun sanassa lukee. Kyllä täytyy täysin sydämin tunnustaa ja saarnata Jeesuksen Kristuksen parantaneen siten , että Hän toimi Jumalana ja ihminenä samanaikaisesti, eikä kyseenalaistaa tätä Raamatullista totuutta, viitaten kintaalla, ettei se tulkinta nyt niin tarkkaa ole.Kyllä se on tarkaa.Jos väittää Jeesuksen Kristuksen parantaneen vain ihmisenä Pyhän Hengen voimassa, kieltää samalla Jeesuksen Kristuksen jumaluuden.Tämä asia on todellakin näin tarkkaa, jos aiomme pysyä Jeesuksessa Kristuksessa ja tunnustaa Jeesus Kristukseksi. lihaantulleeksi.

        Antikristus ei sitä tunnusta.Antikristuksen jeesus on ihminen, enkeli, profeetta tai persoonaa muuttava välillä ihminen ,välillä jumala, mutta ei ihminen, Jeesus Kristus Immanuel, Jumala kanssamme.Mitä muuta Pyhästä Hengestä siinnyt voi olla kuin Jumalan Poika, Isän kanssa yhtä ja siis iankaikkinen Jumala, ollut jo ennen kuin Aabraham syntyi.Jeesus Kristus tuli taivaasta Isän lähettämänä ja tuli kaltaiseksemme. Jeesus Kristus ja Pyhä Henki toivat yhdessä.Jeesus Kristus läheti myös Pyhän Hengen Taivaasta luoksemme.

        Jos seurtakunnan johto ei tunnusta rinta rottingilla sydämestään Jeesuksen Kristuksen jumaluutta, vaan veljeilee antikritillisen toiminnan kanssa yhteistyössä ,ei sellaiseen toimintaa voi Jeesuksen Kristuksen omat, seurakuntalaiset kymmenyksiä maksaa.Uskovat eivät voi osallistua antikristilliseen oppiin ja opetukseen ja sitä kannattaa.Jeesushan varoittaa, että tulee valvoa , ettei kukaan meitä eksytä ja vääriä kristuksia ja profeettoja nousee ja he eksyttävät monta.

        1 Joh 4 Biblia 1776

        I. Te rakkaimmat! älkäät jokaista henkeä uskoko*, vaan koetelkaat henget, josko he Jumalasta ovat; sillä monta väärää prophetaa ovat tulleet maailmaan.
        2. Sillä te tuntekaat Jumalan Henki, että jokainen henki, joka tunnustaa Jesuksen Kristuksen lihaan tulleen, se on Jumalasta,
        3. Ja jokainen henki, joka ei tunnusta Jesusta Kristusta lihaan tulleeksi, ei se ole Jumalasta: ja se on antikristuksen henki, josta te kuulitte, että hän on tuleva*, ja on jo parhaallansa maailmassa.


    • o-------nurmosta

      o-------

      19.7.2016 9:28

      MIETTIKÄÄPÄPÄ HIUKAN

      Onko vanhemmisto tilivelvollinen Jumalalle jos antaa synnin rehottaa helluntaseurakunnassa. ja onko Jumalan rangaistus kovempi vanhemmistolle joka opettaa väärää oppia.

      Ja on syntiä harjoittaa vakavia rikoksia jos on ottantut toisen kasteen ja kokenut herä'tyksen, vai onko se pyhän hengen Pilkkaa jos ei teekkään parannusta, vaan riittääkö, että kiistää van kaiken synnin , vai tuleeko Synti tunnustaa.

      Entä oletko huomannut että helluntiseurakunnassa on jo vääriä profeettoja,
      josta Jeesuskin mainitsi että aikojen lopussa moni eksyy näihin helluntailahkoihin..

      Herra ei pelasta helluntailaista joka elää syvässä synnissä , joka tietoisesti pilkkaa Jumalaa ja tekee vakavia syntejä. . . .
      Olen huomannut että lahkoissa on väkevä eksytys".

      LOPETTKAA VALEHTELU JA SYNNIN TEKO . HALLE HALLE



    • missäollaan

      Minä koen taas ,että eksytys yrittää luikerrella milloin millaisessa muodossa jäädäkseen pysyvästi ns. helluntaiseurakuntiin ja muuttaen Kristuksen oppia salakavalasti.Nyt on totinen parannuksetekoaika ja tulee hylätä antikristillinen opp ja huonosti käännetyt Raamatut.Tottahan toki myös synneistä tulee aina tehdä parannus, nuhdella jne.Sehän on ihan oleellista kristillisyyttä.

    • Kirjakääröt

      2Piet.2:1. Biblia (1776). Niin oli myös vääriä prophetoita kansan seassa, niinkuin teidänkin sekaanne vääriä opettajia tulee, joita vahingolliset eriseurat tuovat, ja kieltävät sen Herran, joka heidät ostanut on, saattain itsensä nopian kadotuksen.

    • stadin_kundi

      Saalemissa on ihan samanlainen tilanne. Ei heillä ole rahankeräyslupaa ja kolehtipussi kiertää satojen seurakuntalaisten ohi joka sunnuntai ja muinakin päivinä. Siinä tahkoavat rahaa noin pari milliä per vuosi. Ja koko potti ilman lupia.

      He eivät tajua yhtään mitä ovat tehneet ja mitä heille käy.

    • ovucyx

      "Jumala puhunut että tuona iltana kerätään kaikkien aikojen suurin kolehti."

      ???????????

      Jos kerran Jumala oli jo luvannut kaikkien aikojen suurimman kolehdin, niin miksi piti manipuloivalla puheella maanitella ihmisiä antamaan? Olisi vaan rauhassa ja hiljakseen mitään puhumatta katsottu kuinka ihme tapahtuu ja rahaa virtaa ilman sielullisia temppuja sitä avittamassa.

      Siitä olisi nähty, oliko kyseessä todella Jumalan lupaus vai omaa toiveajattelua.

      • juttututtu

        Selväähän on, että Jumala ei ole mitään luvannut ja sen johdosta Närhi joutui "säveltämään" tällaisen uhrimanipulaatiolaulun.


    • Tutkikaaonkototta

      Nykyään saa kuka tahansa kirjoitella netillä.
      Onko kirjoituksessa sitten jotain perää, on ihan toinen juttu.
      Lukijoilta vaaditaan, että on itse valveilla, eikä usko joka juttua!

      • sdfsfsfssdf

        Aloituksessa on perää. Sinun on hyväksyttävät tämä tosiasia.


    • Setä.neuvoo

      Kolehti on termi, jolla on yleensä tarkoitettu lahkojen ja kirkkojen saleilla kerättyä. Mutta rahankeräys-sanalla on tarkoitettu useimmiten julkista, varsinkin pankkitilitiedoilla tehty keräystä, johon pitää olla lupa etukäteen, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060255

      • lainoppinut

        Uskonnollista toimintaa harjoittava aatteellinen yhdistys, joka ei ole uskonnollinen yhdyskunta, tarvitsee rahankeräysluvan kerätäkseen kolehdin kirkkosalissa:

        Rahankeräyslaki 2 §

        ...uskonnonvapauslaissa (453/2003) tarkoitetun uskonnollisen yhdyskunnan julkisen uskonnonharjoituksen yhteydessä siihen osallistuvien keskuudessa suoritettava kolehdin keräys; (25.8.2016/736)


      • kgkgjgjgj
        lainoppinut kirjoitti:

        Uskonnollista toimintaa harjoittava aatteellinen yhdistys, joka ei ole uskonnollinen yhdyskunta, tarvitsee rahankeräysluvan kerätäkseen kolehdin kirkkosalissa:

        Rahankeräyslaki 2 §

        ...uskonnonvapauslaissa (453/2003) tarkoitetun uskonnollisen yhdyskunnan julkisen uskonnonharjoituksen yhteydessä siihen osallistuvien keskuudessa suoritettava kolehdin keräys; (25.8.2016/736)

        Lainsäätäjältä on perusteetonta ja yhdenvertaisuuden vastaista asettaa toiset yhteisöt eri asemaan kuin toiset kun määritetään kuka tarvitsee rahankeräysluvan ja kuka ei.

        Sitten on vielä erinäisiä muita ryhmiä mainittu, jotka eivät tarvitse rahankeräyslupaa. niin on tietenkin oikein ja hyvä.

        Onkohan laki tehty kiireellä ja kuunneltu vain niitä joilla on oma etu tai edustamansa valikoitu toisen etu valvottavana. Mutta ei ole tarkasteltu oikeudenmukaisuutta.

        Pyramidi- ja ketjukirjehuijausten erottelemine pitäisi olla erotettavissa muulla tavoin. Ja mitä tulee yhteisöjen mahdollisuuksiin käyttää rahankeräysoikeutta väärin, väärinkäytön mahdollisuus on kaikilla yhteisöillä. Ne joudutaan selvittelemään jälkikäteen.


      • lainoppinut
        kgkgjgjgj kirjoitti:

        Lainsäätäjältä on perusteetonta ja yhdenvertaisuuden vastaista asettaa toiset yhteisöt eri asemaan kuin toiset kun määritetään kuka tarvitsee rahankeräysluvan ja kuka ei.

        Sitten on vielä erinäisiä muita ryhmiä mainittu, jotka eivät tarvitse rahankeräyslupaa. niin on tietenkin oikein ja hyvä.

        Onkohan laki tehty kiireellä ja kuunneltu vain niitä joilla on oma etu tai edustamansa valikoitu toisen etu valvottavana. Mutta ei ole tarkasteltu oikeudenmukaisuutta.

        Pyramidi- ja ketjukirjehuijausten erottelemine pitäisi olla erotettavissa muulla tavoin. Ja mitä tulee yhteisöjen mahdollisuuksiin käyttää rahankeräysoikeutta väärin, väärinkäytön mahdollisuus on kaikilla yhteisöillä. Ne joudutaan selvittelemään jälkikäteen.

        Aatteellinen yhdistys ja uskonnollinen yhdyskunta toimivat eri lain nojalla. On asiallista, että aatteelliselta yhdistykseltä vaaditaan eri asioita, kuin uskonnolliselta yhdyskunnalta, joka tarvitsee myös rahankeräyslupaa muihin rahankeräyksiin kuin kolehdin keräämiseen.


    • Setä.neuvoo

      Ettekö osaa lukea lain pykälää 2, jossa sanotaan, mikä EI KUULU lain soveltamisalaan? Onko maa täynnä onnettomia, jotka väittävät mustan valkoiseksi ja valkoisen mustaksi?

      2 §

      Lain soveltamisala

      Tätä lakia sovelletaan rahankeräysten toimeenpanemiseen.

      Tämän lain soveltamisalaan eivät kuulu:

      1) naapuriapu;

      2) tavarakeräykset;

      3) vetoaminen yleisöön omaisuuden saamiseksi testamentein;

      4) hyväntekeväisyyshuutokaupat, tukikonsertit ja tukitilaisuudet;

      5) yksityishenkilöiden merkkipäiväkutsujen ja -haastattelujen sekä kuolinilmoitusten ja muistokirjoitusten yhteydessä esitetyt muistamispyynnöt;

      6) uskonnonvapauslaissa (453/2003) tarkoitetun uskonnollisen yhdyskunnan julkisen uskonnonharjoituksen yhteydessä siihen osallistuvien keskuudessa suoritettava kolehdin keräys; (25.8.2016/736)

      7) joukkorahoituslain (734/2016) mukainen laina- tai sijoitusmuotoinen joukkorahoitus ja joukkorahoituksen välittäjän toiminta. (25.8.2016/736)



      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060255

    • o-onokki

      Eenokki12





      "Helluntailaisuus eksyttää vain omiaan niitä vähäjärkisiä uneksijoita joita kukaan ei rakasta.
      Jumala rakastaa vauvana kastettujaan jotka pyrkivät opetuksien kautta uskomaan että Jeesus on se hyvä paimen joka varjelee lapsia uudestikastetuilta ja heidän herraltaan Saatanalta. "




      Että silleen

    • asarael

      Rahankeräyslain uudistamista selvitetään
      "Tavoitteena on selvittää vaihtoehtoisia toteuttamismalleja rahankeräystoiminnan sujuvoittamiseksi. Samalla on kuitenkin tarkoitus pitää kiinni voimassa olevan rahankeräyslain tavoitteesta estää epärehellinen toiminta rahankeräysten yhteydessä".

      Hankkeen toimikausi on 18.8.2016–31.5.2017.

      http://www.intermin.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/1/1/rahankerayslain_uudistamista_selvitetaan_69311

      Rahankeräystoiminnan kehittäminen

      http://www.intermin.fi/fi/lainvalmistelu/rahankerays

      Sääntelyn kevennys sinne, missä sääntelyä ei tarvita.

      Yhdenvertaisuus esimerkiksi yhdyskuntaseurakuntien kanssa. Kolehtimuotoisessa rahankeräyksessä yhteisöjen aseman tulee olla yhdenvertainen.
      Asiallinen yhteinen nimittäjä on rahankeräysmuoto, ei järjestön perustamismuoto.

      • esivallan.puolesta

        Niin ja mitä tämä tähän liittyy?

        Rahankeräyslakia ei kumota, ei ainakaan tämän jälkeen. Luuletteko, että eduskunta armahtaisi helluntailaisia, jotka olivat avioliittolakia vastaan? Luuletteko, että eduskunta päästäisi helluntailaiset pälkähästä sen jälkeen, kun ovat kärähtäneet joukolla rikoksesta, josta on ennenkin tuomittu vankeuteen mm. Leo Meller?

        Rahankeräyslakiin voi tulla joitain hallintomenettelyyn liittyviä parannuksia, mutta tulevaisuudessakin tulee hakea lupa ja noudattaa luvan ehtoja. Luvaton rahankerääminen jää rangaistavaksi rikokseksi.

        Ennen kuin lakimuutoksia ehtii tulla lakiin, niin ensimmäiset helluntaiseurakunnat ovat mitä todennäköisimmin ehtineet saaneet syytteet.


      • esivallan.puolesta

        Mediatiedote 18.8.2016
        Rahankeräyslain uudistamista selvitetään

        Sisäministeriö on asettanut esiselvityshankkeen, jonka tehtävänä on kartoittaa rahankeräystoiminnan nykytila ja kehittämiskohteet. Tavoitteena on selvittää vaihtoehtoisia toteuttamismalleja rahankeräystoiminnan sujuvoittamiseksi.

        !!! Samalla on kuitenkin tarkoitus pitää kiinni voimassa olevan rahankeräyslain tavoitteesta estää epärehellinen toiminta rahankeräysten yhteydessä. !!!


      • asarael
        esivallan.puolesta kirjoitti:

        Mediatiedote 18.8.2016
        Rahankeräyslain uudistamista selvitetään

        Sisäministeriö on asettanut esiselvityshankkeen, jonka tehtävänä on kartoittaa rahankeräystoiminnan nykytila ja kehittämiskohteet. Tavoitteena on selvittää vaihtoehtoisia toteuttamismalleja rahankeräystoiminnan sujuvoittamiseksi.

        !!! Samalla on kuitenkin tarkoitus pitää kiinni voimassa olevan rahankeräyslain tavoitteesta estää epärehellinen toiminta rahankeräysten yhteydessä. !!!

        Kysymykseen, miten tämä tähän liittyy. Eli miten liittyy ketjun aloitusviestiin.
        Siten että tämä ei juuri noteeraa aloittajan esityksiä.
        Muuten rahankeräyksestä on keskusteltu.

        Rahankeräyslain tehtävä on estää epärehellinen toiminta rahankeräysten yhteydessä.

        Tavoitteena on myös selvittää vaihtoehtoisia toteuttamismalleja rahankeräystoiminnan sujuvoittamiseksi.

        Jälkimmäinen koskee varmastikin tapauksia joissa on vakiintuneita ja käytäntöjä tarkastuksineen eikä niitä koskien nyt tarvita lynkkausmielialaa.

        Rahankeräyslakia tullaan jollakin tavalla uudistamaan. Siellä on valmistelijoilla olemassa asiaa koskevia näkökohtia.


      • lainoppinut
        asarael kirjoitti:

        Kysymykseen, miten tämä tähän liittyy. Eli miten liittyy ketjun aloitusviestiin.
        Siten että tämä ei juuri noteeraa aloittajan esityksiä.
        Muuten rahankeräyksestä on keskusteltu.

        Rahankeräyslain tehtävä on estää epärehellinen toiminta rahankeräysten yhteydessä.

        Tavoitteena on myös selvittää vaihtoehtoisia toteuttamismalleja rahankeräystoiminnan sujuvoittamiseksi.

        Jälkimmäinen koskee varmastikin tapauksia joissa on vakiintuneita ja käytäntöjä tarkastuksineen eikä niitä koskien nyt tarvita lynkkausmielialaa.

        Rahankeräyslakia tullaan jollakin tavalla uudistamaan. Siellä on valmistelijoilla olemassa asiaa koskevia näkökohtia.

        Se ei muuta sitä tosiasiaa, että helluntaiseurakunnat ovat mitä ilmeisimmin tehneet erittäin vakavia talousrikoksia, joista on rikosseuraamus. Ei ole kohtuutonta asettaa rikolliset vastuuseen teoistaan.

        Minä en katso seurakuntien olleen bona fide eli hyvässä uskossa ja vilpittömässä mielessä. Kyse on vähintäänkin törkeästä huolimattomuudesta ja osassa tapauksia tahallisesta teosta. He vääristelevät samalla mallilla myös Raamattua. Sen takia rikosseuraamus on oikeudenmukainen.


      • Eiheitellä

        Joka on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven, sanoi Jeesus.
        Kuinka monta kiven heittäjää löytyy?


      • sdfadfadsfsad
        Eiheitellä kirjoitti:

        Joka on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven, sanoi Jeesus.
        Kuinka monta kiven heittäjää löytyy?

        Minä en ole tehnyt koskaan rahankeräysrikosta.


      • koristelekuustavälil
        lainoppinut kirjoitti:

        Se ei muuta sitä tosiasiaa, että helluntaiseurakunnat ovat mitä ilmeisimmin tehneet erittäin vakavia talousrikoksia, joista on rikosseuraamus. Ei ole kohtuutonta asettaa rikolliset vastuuseen teoistaan.

        Minä en katso seurakuntien olleen bona fide eli hyvässä uskossa ja vilpittömässä mielessä. Kyse on vähintäänkin törkeästä huolimattomuudesta ja osassa tapauksia tahallisesta teosta. He vääristelevät samalla mallilla myös Raamattua. Sen takia rikosseuraamus on oikeudenmukainen.

        niin niin justiinsa koit a nyt vaan mahtua nahkoihisi vaikka helluntai olisi mitä tehnyt ja tekee, sinulta se ei ainakan ole pois!

        kyllä se yhteiskunta hoitaa virkansa ilman paahtamistasikin.


    • Setä.neuvoi

      Helluntailahkojen tilaisuuksissa on tapana perustella jollain hyvällä tarkoituksella rahan keräämistä tai kolehtia. Yleensä kokouksissa selkeästi ilmoitetaan etukäteen, mihin hyvään tarkoitukseen kerättävä kolehti menee. Siten pykälä 2 soveltuu niiltä osin, kuin todetaan, ettei kuulu lain soveltamisalaan soveltaa näihin tilanteisiin rahankeräyslakia.

      Keskustelun aloittajako oli minua nimittelemässä keskustelussa, tavalla joka todistaa hänen syytöksensä häneen itseensä soveltuviksi? Eihän lain mainitseminen minulta ollut mitään hupakkoutta eikä osaamattomuutta. Solvaaja itse on lain rikkoja.

      • lainoppinut

        Olet jääräpää ja täysin pihalla, mitä laki sanoo. Sinulle täytyy kauhalla laittaa päähäsi järkeä, mutta ei taida sinne sitä mahtua.

        Tässä on poliisihallituksen rahankeräyslupaviranomaisten ohjeesta lainaus. Älä nyt lähden tekemään itsestäsi naurunalaista väittämällä, ettei lupaosaston lakimiesjohtaja osaa työtään. Todellakin tietää mistä puhuu:

        "Kolehdin keräämisen mahdollisuus ilman rahankeräyslupaa koskee vain näitä uskonnollisia yhdyskuntia, mutta ei esim. uskonnollista toimintaa harjoittavia yhdistyksiä."

        https://www.poliisi.fi/luvat/arpajaishallinto/rahankeraykset/milloin_rahankerayslupaa_ei_tarvita

        Seinäjoen Helluntaiseurakunta on aatteellinen yhdistys:

        https://tietopalvelu.ytj.fi/yritystiedot.aspx?yavain=84887&tarkiste=263916B3993E35AE3F3366856C20715346185F0C

        Saalem on aatteellinen yhdistys:

        https://tietopalvelu.ytj.fi/yritystiedot.aspx?yavain=25321&tarkiste=C7505E1D5191410A61DF0264AB88B0D3199B96B8


    • Setä.neuvoo

      Poliisien ohjeet ja viranomaisten toisilleen juoruilut eivät ole sama asia kuin Suomen laki.

      Rahankeräyslain pykälästä 2:

      1) naapuriapu;
      2) tavarakeräykset;
      3) vetoaminen yleisöön omaisuuden saamiseksi testamentein;
      4) hyväntekeväisyyshuutokaupat, tukikonsertit ja tukitilaisuudet;
      5) yksityishenkilöiden merkkipäiväkutsujen ja -haastattelujen sekä kuolinilmoitusten ja muistokirjoitusten yhteydessä esitetyt muistamispyynnöt;

      Kohta 4 näyttää siltä, että soveltuu erittäin moniin helluntailahkojen tilaisuuksiin, joissa ollaan kolehtivaroilla hankkimassa tukea milloin mihinkin hyvään tarkoitukseen, ja konserttimusiikkia lähes joka tilaisuudessa. Jos ei muuten niin mummojen virsilaulua.

      Ottamatta minun ollenkaan kantaa tässä keskustelussa siihen, ovatko helluntailaiset oikeaa uskontoa tai Raamatun mukaista kristinuskoa.

      • lainoppinut

      • koditon1

        No, eiköhän tässä ole jälleen kysymyksessä Helluntaikirkon kasvattamishanke - puurot ja vellit kun sopivasti sekoitetaan, niin saadaan kansaa liikkeelle ja liittymään seurakunnittain Suomen Hellluntaikirkkoon ...


    • STMariaSalome

      Onhan se selvää että ei he ole tahalleen tehneet

      Eivät ole tienneet ett5ä pitää olla joku lupa
      Ei minullakaan ole mitään hajua sellaisista

      ( en ole kerännyt rahaa) Mutta Seurakunta
      Uskovaiset Jumalllalle elävät eivät tajua niitä rahaasioita MAALLisia
      kyllähän se Valtio tajuaa sen
      Presidentti

      ihmisiä on autettu pysymään terveinä
      olemaan jotain ( kun kävin Hämeenlinnassa esim
      Tai ei Seinäjoellakaan ollut MItään
      R kioski

      Ei kai Valtio tahdo rangaista siitä että ihmisillä on hengellistä elämää

    • STMariaSalome

      olin huolissani Hämeenlinnalaisista kun ei siellä näyttänyt olevan muuta elämää illalla kuin R kioski

      Eihän kukaan pidä rikoksena että järjestetään tervettä elämää
      He on vaan unohtaneet sen rahankeräys luvan.
      He varmaan luuli jokainen että joku muu on sen hoitanut.

    • o-i-o-i

      ReijoR


      17.3.2016 20:44


      " Äläkä ole tollo ja seuraa jotain helluntalaista joka tekee rikoksia. "



      Kommentoi

    • rahaavoihaasatavaivoiko

      Ikävä että pitää antaa "kirkolleen"kymmenys.Yksi tuttu hellari sanoi ettei hänen tarvitse;(on muutenkin rahallisesti lujilla).Taitavat mennä vain suurelta osalta jonkun yhden taskuun. Ei sielläkään seurata oikeasti että rahat menisivät kaikkien hyväksi johonkin kohteeseen. EIHÄN sitä seurata valtiollakaan oikeasti enää tai ei kai Talvivaaraakaan olisi ikinä päässyt syntymään kun joku olisi vaatinut esim jätevesien selvittelyä ja esim muutenkin kaivosten yleisistä ongelmista olisi otettu etukäteen selvää. Jotakin tuosaa haisee palaneelta kun joku yksi tai pari ihmistä sanoo että on tosi turvallinen kohde ja hyvä.

    • Elävä.seurakuntayhteys

      On hienoa, kun saa taas tänään mennä kokoukseen, virkistymään yhteisestä uskosta ja samalla lahjoittaa omat roposet.

      • raiskasin.Jeesucksen

        Tiesitkö aivovammainen hihhuli sitä että Jeesusta ei ole koskaan ollutkaan? Te aivottomat, lapsia raiskaavat hihhulit palvotte olematonta, mielisairasta huoranpoikaa.

        Kaikki kristityt pitäisi mielestäni hävittää pois. Te olette syöpä.


      • vastaakunhanselviät
        raiskasin.Jeesucksen kirjoitti:

        Tiesitkö aivovammainen hihhuli sitä että Jeesusta ei ole koskaan ollutkaan? Te aivottomat, lapsia raiskaavat hihhulit palvotte olematonta, mielisairasta huoranpoikaa.

        Kaikki kristityt pitäisi mielestäni hävittää pois. Te olette syöpä.

        kerrotko mistä sait sellaisen tiedon ja millainen takuu sillä oli?


      • toimeksi.saaneena
        raiskasin.Jeesucksen kirjoitti:

        Tiesitkö aivovammainen hihhuli sitä että Jeesusta ei ole koskaan ollutkaan? Te aivottomat, lapsia raiskaavat hihhulit palvotte olematonta, mielisairasta huoranpoikaa.

        Kaikki kristityt pitäisi mielestäni hävittää pois. Te olette syöpä.

        Sinuun sovelletaan tätä Raamatun kohtaa (Joh. 20:22,23):

        Mt 5:22: .. ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.


      • DoctorT
        raiskasin.Jeesucksen kirjoitti:

        Tiesitkö aivovammainen hihhuli sitä että Jeesusta ei ole koskaan ollutkaan? Te aivottomat, lapsia raiskaavat hihhulit palvotte olematonta, mielisairasta huoranpoikaa.

        Kaikki kristityt pitäisi mielestäni hävittää pois. Te olette syöpä.

        Sinun hävittämistyön on saatana jo sinussa aloittanut!


      • Onnellinenjumalanlapsi
        DoctorT kirjoitti:

        Sinun hävittämistyön on saatana jo sinussa aloittanut!

        Jos Jeesus on Herra niin silloin Hän määrää ihmisen elämässä!
        Saatana valehtelee, tappaa ja tuhoaa. Jeesus on tullut, että olisi elämä ja yltäkylläisyys! Ihmisen elämän vaelluksesta tulee näkyviin, kuka määrää.


    • Sedän.pesäpallomaila

      Selväksi tuli, että minua vastaan väitteli höppi.

      Syytöksiä syytävä höppi.

      Minulla ei ollut mitään väärää väitettä tähän keskusteluun, eikä mitään moitittavaa viesteissäni. Ei mitään eksytystä. Mutta keskusteluissa riehuu: höppi.

      Joka lähti vastailemaan viestiin, jossa ihmeteltiin, onko mustan valkoiseksi väittäjiä. Siihen tarttui: höppi.

      Joka ei alun perin osannut tuoda keskusteluun edes mainintaa, linkkiä laista, joka asiaan liittyy. Mutta kun minä sen toin, niin minua alkoi nimitellä osaamattomaksi: höppi.

      Psykologiaa tunteville on selvää, mikä höppi se on, joka syytää projisointia ja mustavalkoistamista.

      Sama nimittelyä minulle on tullut, kun olen julistanut, että pelastusta ei saada teoilla, Ef 2. Sitten minua on alettu nimitellä eksyttäjäksi ja raatelevaksi sudeksi. Nimittelyä on tehnyt: höppi.

      Mikä pelle täytyykään ihmisen olla, että on ruvennut minua syyttelemään siitä, että helluntailaiset joutuvat helvettiin.

    • o-i-j-a-v-o-i

      o-i-j-a-v-o-i

      6.6.2016 22:35



      ReijoR kirjoitti näin



      ":) Haha hhaah... :) On teillä pojat mielikuvitusta. Helvetti silti odottaa! ;) "



      HALLE HALLE

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1589
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      21
      1238
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1059
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1041
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    7. 4
      932
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      4
      926
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      912
    Aihe