Tiedeuutisointi sanomalehdessä ja TV:ssä

Pippuri-Tiina

Hesarissa on arkisin tiedepalsta ja TV1:ssä Prisma. Kummassakin korostuu ihmistieteet: lääketiede, naamanilmeiden analysointi valvontakameroilla, sosiologiset pelit ja leikit... ikäänkuin muuta tiedettä ei olisikaan. "Tiede" on nykyisin näemmä synonyymi lääketieteelle. Ei matematiikkaa, ei fysiikkaa. Silloin tällöin jokin avaruusuutinen ja sitten taas tulee brittityylistä lihomis-laihtumis-naamanvääntö-geeni-seksi-psyko-virus-medisinaalituputusta. Minusta Hesarin tiedesivujen kannattaisi olla enemmän urheilusivujen kaltaisia: jos kerran jotakin joukkoa ihmisiä kiinnostaa Ruikonperän pesäpalloliigan D-sarjan menestys niin kyllä samansuuruista joukkoa kiinnostaa myös tekeilläolevat väitöskirjat ja hyväksytyt väitökset, tieteen rahoitus, perustieteiden perustutkimus, matematiikka (ai niin, eihän sitä tarvita kun meillä on Pisa ja jopa Timo Harakka tietää, että promille on prosentin sadasosa). Voitaisiin kertoa aaltoliikkeen ominaisuuksista, niin lukijat/katsojat osaisivat itse arvioida, lähteekö tuulivoimalan lavoista infra- vaiko ultraääntä vaiko kännykkäsäteilyä.

7

167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pulunkamppaaja

Tämä siis on yksi syy, miksi Helsingin Sanomat ja minä erkanemme omille teillemme jahka laskutusjakso päättyy. YLE-verosta en niin vain pääse.

• Hesari_ja_totuus

Minä ja Hesari erkanimme jo vuosia sitten. Ei enää huvittanut lukea feminististen puna-vihertoimittajien tekemää pääkaupunkiseudun paikallislehteä, jossa sai aina tarkistaa jokaisen tieteeseen tai tekniikkaan liittyvän jutun faktat.

• Pippuri-Tiina
        Hesari_ja_totuus kirjoitti:

Minä ja Hesari erkanimme jo vuosia sitten. Ei enää huvittanut lukea feminististen puna-vihertoimittajien tekemää pääkaupunkiseudun paikallislehteä, jossa sai aina tarkistaa jokaisen tieteeseen tai tekniikkaan liittyvän jutun faktat.

Tuore tapaus on näihin kauko-ohjattaviin tai omatoimisiin multikoptereihin liittyvä. Eilen teksti-tv:ssä näkyi jonkun sotilashenkilön kommentti että nykylaki ei kiellä mainittujen laitteiden lennättämistä sotilasalueilla, kun taas tänään HS väittää että on kiellettyä. Missä on informaatiokatkos, kuka ei ole tarkastanut faktoja, valehteleeko joku? Minusta asiassa ei ole ongelmaa: sotilasalueita tietenkin puolustetaan tunkeutumisyrityksiltä jatkuvasti, luulisi ottavan savikiekkoammuntahaulikon esiin jo.

• kajaanin.vartimoifdaskl

Sama meno jatkuu. Terveysasiat ovat näemmä ainoa tieteilyn aihe. Ei ihme, ettei poikia kiinnosta tiede, matematiikka, koulu, opiskelu...

• SumerinGenetiivinKehitys

Mikä mahtaa olla syy, että suomalaiset tutkijat eivät kelpaa elinkeinoelämän palvelukseen? Tutkitaanko vääriä asioita oikein vaiko oikeita asioita väärin?

• Anonyymi

nosto nostopa trallalallei

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      252
      45482
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      39
      11300
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      219
      10936
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      38
      9755
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8568
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      263
      6610
    7. Pirjo sanoi Esalle

Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3240
    8. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      30
      2279
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      40
      1912
    10. Koulu-uhkaus.

Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1580
    Aihe