Katkeilevat jouset 307 sw

entinenpösöfani

Ajan pikitietä, n 28 km/pv. 2003 mallin pökötti on ollut n 6 vuotta meillä. Sinä aikana on mennyt jo yksi kierrejousi poikki. Eli silloinkin auto oli autotallissa ja sitä pois peruutettaessa kuului narinaa ja heti perään poks. Rengas puhkesi jousen laukeamisen takia. Hinauksella huoltoon ja uusi jousi. 28.11 aamulla peruuttelin taas autoa ulos. Arvannette lopun. Sama puoli ja sama vika. Hinausauto pihalle. Korjaamolta soitettiin että on kummatkin jouset poikki edestä. Ei fan, mitä tämä on. Auto oli juuri elokuulla katsastettu. Tosin 27.11 piti usemman kerran peruutella pihalla, runsaan lumen takia ennen talliin laittoa. Eikö auto kestä sitä? onko autotalli tälle autolle kammotus? Olenko ainoa, jolle käy näin. Onhan tuohon pitänyt jo kaikenlaista laittaa, abs yksikkö kesällä, erilaisia tukivarsia ja laakereita etupäähän ja lämmityslaitteen kenno. Eli tämä kesä on mennyt kuvetta kaivellessa ranskalaisen ihmeen vuoksi. Onko auto vaarallinen, onko tyyppivika - myisinkö pois

12

1973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pösömän

      Mulla oli 2003 Berlingo uutena, ja kampanjakorjauksena vaihdettiin etujouset. Koskaan ei ole mistään autostani rengas mennyt jousen katketessa. Olen kuullut, että niin voi käydä.
      Ainut omistamani auto josta jousi vaihdettiin on 92 mallinen Honda accord. Katkeaminen paljastui katsastuksessa.
      Ps. Aloittajan juttu olisi ollut ihan uskottava, jos ei vikalistaa olisi lueteltu loppuun. Tällainen ajatus mulla, oli totta tai provo.

      • haittasikokysymykseni

        tämä on täysin totta. Ei mikään provo. Olen nainen, jolle tällainen pska auto tuli eteen. Talossa on myös toinen Pösö, vanha 406 joka pesee tämän uudemman mennen tullen. En vain käsitä asiaa. Siis se on katsastettu elokuulla. Maanantaina peruutin tallista ulos, kuului pamaus. Auto ei liikkunut vaan hirveä rohina etupäästä. Tilasin hinausauton paikalle. He veivät sen paikalliseen Peugeotliikkeeseen. Sieltä soitettiin ja lähetettiin kuva että myös vasen jousi oli poikki. Ja kun kävin siellä paikanpäällä tänään, vein uuden renkaan, näin jouset ja totesin sen, että iskarin yläkiinnitys oli myös murtunut. Pulitan tästä ilosta varmaan n 600 euroa, mikä tässä asiassa mielestäsi on provoa. Minua ei naurata yhtään, jos tähän palstaan kuvan saisin, laittaisin liitteeksi - myös korjaamon nimen josta voi tarkastaa. Pitääkö kaikkea aina epäillä, etkö ole kuullut että autosta voi katketa jousi? sen minä olen jo kerran todistanut, mutta että kaksi menee samalla kerralla, sitä en ymmärrä. Mutta ehkä kun en ole mies, en tajua näitä kaikkia. Tällä foorumilla siis haen tietoa siitä, onko jollain tapahtunut näin, en sitä että joku on kuullut jotain. Eli onko muilla tämän auton omistajilla vastaavia kokemuksia


      • Pösömän

        Asialliseen keskusteluun kannattaa osallistus peugeot foorumilla. Täällä on todella paljon provosoivia keksittyjä kirjoituksia.


    • Syy_ja_seuraus

      Minulta paukahti vanhasta 406:sta saman puolen etujousi poikki kahdesti. Vasta toisella kerralla selvisi syy: joustintuen yläpäässä oleva laakeri oli jumissa. Etupyörän ollessa ääriasentoon käännettynä kohdistui jouseen luonnottoman suuntainen rasitus, jota se ei kestänyt.

      Asiantuntijoiden mukaan on jousen katketessa aiheellista vaihtaa kummankin puolen jouset, jotta jousipari toimisi harmonisesti yhteen. Vanha jousi on aina jossain määrin väsynyt ja siis jousto-ominaisuuksiltaan erilainen kuin uusi.

      Samoin kannattaa vaihtaa kummankin puolen joustintuen ylälaakerit kerralla, jos toisen havaitaan jumiutuneen. Toista odottaa todennäköisesti sama kohtalo ennen pitkää. Osat eivät ole erityisen kalliita.

      Kyseisen laakerin kuva (406):

      https://media.rexbo.net/101/t/200/suspension-strut-support-bearing-febi-18754-1.jpg

      • Syy_ja_seuraus

        Toinen tapaus:

        Minulla oli noin 35 vuotta sitten Renault 12. Kun siitä meni toinen takajousi poikki, käännyin vielä nykyistäkin köyhempänä autohajottamon puoleen, aluksi puhelimitse.

        Paikan päällä kerroin olevani se heppu, jolle puhelimessa luvattiin Rellun takajouset. Äijä otti ronskit työkalut ja lähti irrottamaan – Peugeot 404:n etujousia! Juoksin tietenkin perään tivaamaan, oliko tilaukseni ymmärretty jotenkin väärin.

        Ei – kaveri kertoi ymmärtäneensä tarpeeni tasan tarkkaan. Sanoi myyvänsä minulle mitoiltaan täsmälleen samankokoiset jouset, jotka kuitenkin ovat sopivasti jäykemmät. Saisin noilla Peugeot 404:n etujousilla Renaultini löysästä peräpäästä jämäkämmän ja kantavamman!

        Lupaus piti kutinsa. Tuo jousipari todellakin kannatti asentaa mieluummin kuin vetelämmät alkuperäisjouset!


      • Anonyymi
        UUSI

        Ette omistajat ja vielä uunommat palikat osaa ymmärtää. Kun se yläpään paska saksalainen laakeri jumittunut... laskekaa mikä voima jouseen kohdistuu ohjaustehostimen vaikka 100 bar paineella. Ranskalaisilla laakereillahan tuota ongelmaa ei ole.


    • naisautoilijana

      syy ja seuraus: olit oikeassa, soitin korjaamolle ja kyselin asiaa. Kun olin lumikinosten takia joutunut vekslaamaan pihalla autoa monta kertaa, että sain talliin, jousi ei enää kestänyt. Näin itse sitten paikanpäällä tuon laakerin joka jousessa oli: se oli ihan ruosteessa ja laakerit eivät siis toimineetkaan. Onneksi nyt tuli siis toinenkin jousi varmuuseksi. Näin vielä sen iskarinkin, se kiinnityslautanen tai mikä lie nimeltään, oli ruosteessa. Jääkö maanteiden kura ja suola tuonne ja aiheuttaa noin pahan ruosteen, siinä mysteeri. Katsoin vielä kuvasi noista laakereista, juuri nuo olivat siis ihan sisuskaluja myöten ruosteessa. Tavallaan hyvä, että ei ajossa lauennut. Nyt näille luvattiin siis kahden vuoden takuu, työlle ja osille.

      • OmaKokemusOnTämä

        Ammattitaidoton se ensimmäinen korjaamo, jos ei tarkista tuon kääntölaakerin toimintaa samalla kun vaihtaa jousen.

        Oikeastaan se kannattaisi ainakin näihin peugeot autoihin vaihtaa varmuuden vuoksi aina, kun tuolla kohden ollaan jotakin tekemässä.

        Ei varmaankaan ollut hinauksineen halpa korjaus tuo...


      • Syy_ja_seuraus
        OmaKokemusOnTämä kirjoitti:

        Ammattitaidoton se ensimmäinen korjaamo, jos ei tarkista tuon kääntölaakerin toimintaa samalla kun vaihtaa jousen.

        Oikeastaan se kannattaisi ainakin näihin peugeot autoihin vaihtaa varmuuden vuoksi aina, kun tuolla kohden ollaan jotakin tekemässä.

        Ei varmaankaan ollut hinauksineen halpa korjaus tuo...

        Minun tapauksissani ei ollut kyseessä varsinainen korjaamo, vaan käsistään kätevä mies lähipiiristä. Ei varsinaista veloitustakaan vaan palkkio jotakin kaljakoppa- tms. hyväveli-tasoa.

        Mutta siinähän tuo ammattitaito ja tietämys karttui niin tekijällä kuin teettäjälläkin...


      • Manitpoistyhmältä

        Ei ole varmaan halpa, merkki liike kyseessä. Uskon että 600- jotain olen heille velkaa. En ymmärrä miten katsastus meni läpi..


    • hoohoo_

      Aloittajan kannattaa muistaa, että kyseessä on kuitenkin n. 13v vanha auto, jonka jousitus on ollut rasituksessa kaiken tuon ajan. Autohan on ollut kestävä!

      Voit olla varma, että lämpimään talliin auton laittaminen ruostuttaa sen nopeammin kuin sen pitäminen kylmässä tallissa tai ulkona.

      Seuraavan kerran pösömurheesi voi huoltaa joku yksityinen korjaamo, joka on maineensa ansainnut. Tuonkin homman hoitaa varmasti edullisemmin ihan joku muu kuin merkkokorjaamo.

      Katsastuksessa katsotaan vain sen hetkinen tilanne. Kaikki on ollut sillä hetkellä toleranssissa. Myös iskunvaimentimien testit ovat kiistanalaisia... joskus sanotaan, etteivät ne aina kerro totuutta.

      Eihän autoa kannata suinkaan vaihtaa, jos olet siihen nyt joutunut investoimaan. Uuteen autoon vaihtaminen on aina tappiollista ja samalla tavalla se tekniikka alkaa pettämään muissakin käytetyissä autoissa.

    • Anonyymi
      UUSI

      Ei ole pölhöt jousen eikä auton vika. Miehinen osaamattomuus jälleen kerran.. jousen rikkoo kiinnijuuttunut MC Pherson tolpan yläpään laakeri. Jos on ranskalainen laakeri, vikaa ei ole eikä tule, jos saksalainen, 6 vuoden jälkeen. Ja jousi ei katkea ajossa vaan pysäköintioloissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe