Luterilainen pappi opettaa kasteesta oikein

kastejausko

62

394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Julistusta

      Taitaa viimein tulla herätys!

    • 7r5

      Eihän ev.lut kirkkoa olisi jos pakkokastetta ei olisi.

      • juhyhgytgtf

        Totta!
        Sen vuoksi heidän pitää valehdella julmasti!

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
        "Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma."

        Tämä PESEYTYMINEN ("kaste pelastaa") PELASTAA päivittäin tuhansia mm sairaaloissa...
        Muita pesuoppeja Jeesus ei ole antanut....

        Johanneksen evankeliumi:
        13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
        13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
        13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt."

        Joh. Ilm. 22:18, 19 "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. "


    • PohdiskelinVähän

      Ihan oikeaa huolta. Mutta miksi sitten pitää kastaa vauvoja, kun kerran seuraus on, että ihmiset rupeavat siihen väärällä tavalla turvaamaan?
      Tarkka sitaatti:
      "... kasteen suhteen tullaan sellaseen suruttomuuteen, että kansa ajattelee kirkossa, että kunhan olen kastettu, niin silloin suhteeni Jumalaan on kunnossa, eikä ollenkaan vaadita sitä, että myös uskon kasteen armoon ja lahjaan".

      Kuka ymmärtää tämän? Jos joku ajattelee, että kun on kastettu, niin suhde Jumalaan on kunnossa, niin eikö hän silloin muka usko kasteen armoon?

      Eri asia on se, että ei ole olemassa lapsikasteen armoa eikä siihen voi liittää mitään lupauksia. Kasteen pelastava vaikutus tuli UT:n lähetystilanteissa niihin liittyvästä tunnustautumisesta Kristukseen. Usko ja tunnustus pelastavat. Tunnustus voi tapahtua suulla (Room.10:10) tai kasteessa (Mark.16:16).
      Lapsikaste tuli kuvioihin lähellä vuotta 200, eikä kasteeseen liittyviä lupauksia voi mitenkään liittää siihen. Ei ole kuten luterilaiset teologit sanovat, että lapsikaste on vaikuttava, koska Jumala on sitoutunut siihen. Ei hän ole sitoutunut ihmisten omin päin jälkijättöisesi käyttöön ottamaan vauvakasteeseen.

      Kokkokin myöntää, että "sakramenttien toimittaminen ei hyödytä mitään ... ilman sen sakramentin vastaanottamista sydämen uskolla, siis oikealla mielentilalla".
      Miksi siis pitää vauva kastaa, jos kaste ei itsessään anna mitään eikä vauva voi sitä ottaa vastaan uskolla ja oikealla mielentilalla? Kasteessa kun on Kokon mukaan vain "tarjolla" armo. (Kovin paljon hän ei selittänyt.)
      Augsburgin tunnustuksen hän sivuuttaa. Se sanoo:
      "Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä. Lapset tulee kastaa, jotta heidät kasteen kautta annettaisiin Jumalan huomaan ja näin otettaisiin Jumalan armoon.
      Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka hylkäävät lapsikasteen ja väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta."

      No, meidän baptistisella kannalla olevien mielestä lapsikaste ei ole "kasteen oikein toimittamista" vaan sen väärin toimittamista.
      Kuuntelin vain vähän yli puolen välin. Toivottavasti loppu oli asiaa. Taisi olla enemmän ehtoolliseen liittyvää? Kaveri tuntuu vilpittömältä kyllä ja kuten sanoin: huolenaiheet olivat oikeita.

      • lviabssrk

        PohdiskelinVähän kirjoitti:
        "Usko ja tunnustus pelastavat. Tunnustus voi tapahtua suulla (Room.10:10) tai kasteessa (Mark.16:16)".

        Kertomasi on ymmärrettävä, eli sinun tarkoittavan, että suulla tunnustaminen on vaihtoehto kasteelle.


    • fnnnnnhj

      Minä kuuntelin pari sekuntia ja käänsin sen sitten pois. Eihän luterilaiset papit voi mitenkään opettaa kasteesta oikein sillä jos he niin tekevät, he menettävät virkansa ja toimeentulonsa. Heidän on pakko opettaa niin kuin Sakramenttiantikristus on käskenyt heidän opettaa teologisessa tiedekunnassa, jota tiedekuntaa Jumala ei ole perustanut vaan sakramenttiantikristilliset seurakunnat ovat itse perustaneet teologisia tiedekuntia omien harhojensa puolustamiseksi.

      Mahdotonta on, että luterilaiset papit voisivat tehdä parannuksen harhoistaan.

      • PohdiskelinVähän

        Kokko toteaa, että kirkkoherrojen ja piispojen neuvonpidon mukaan vainajien omaisia pitäisi lohduttaa sillä, että kaste kannattaa kuollutta kuoleman rajan yli.
        Järkyttävää juttua, mutta eipä juuri sen kummempi ole tuo Kokon Lutherilta lainaama ajatus, että usko kasteen armoon ratkaiseva. Ei Raamattu tunne ajatusta, että usko kohdistaisi kaiken huomionsa kasteeseen niin kuin Luther kirjoitti.
        Jeesus on uskon kohde.


      • lutpiste
        PohdiskelinVähän kirjoitti:

        Kokko toteaa, että kirkkoherrojen ja piispojen neuvonpidon mukaan vainajien omaisia pitäisi lohduttaa sillä, että kaste kannattaa kuollutta kuoleman rajan yli.
        Järkyttävää juttua, mutta eipä juuri sen kummempi ole tuo Kokon Lutherilta lainaama ajatus, että usko kasteen armoon ratkaiseva. Ei Raamattu tunne ajatusta, että usko kohdistaisi kaiken huomionsa kasteeseen niin kuin Luther kirjoitti.
        Jeesus on uskon kohde.

        Ei Jeesusta ja kastetta voi erottaa toisistaa, koska Jeesus annetaan kasteessa. Ehtoollisessakin usko kohdistuu siihen, että Jeesus on leivässäja viinissä. Kasteessa usko kohdistuu siihen että Jeesus toimii vedessä.


      • xxwxxx
        lutpiste kirjoitti:

        Ei Jeesusta ja kastetta voi erottaa toisistaa, koska Jeesus annetaan kasteessa. Ehtoollisessakin usko kohdistuu siihen, että Jeesus on leivässäja viinissä. Kasteessa usko kohdistuu siihen että Jeesus toimii vedessä.

        Tuo on mystistä ja okkulttista puhetta, jonka avulla vain hämätään ihmisiä. Ainoastaan sellaiset ihmiset, jotka eivät tunne Jeesusta, voivat keksiä tuollaisia tarinoita.

        Jeesus on luvannut olla joka päivä uskovien kanssa Sanansa ja Henkensä kautta . Hän on myös luvannut vastata rukouksiin. Ei Jeesuksella ole mitään syytä piiloutua leipään tai viiniin.
        Joh 14:13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.
        14:14 Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.
        14:15 Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.
        14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
        14:17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.


      • voihyvänenaika
        lutpiste kirjoitti:

        Ei Jeesusta ja kastetta voi erottaa toisistaa, koska Jeesus annetaan kasteessa. Ehtoollisessakin usko kohdistuu siihen, että Jeesus on leivässäja viinissä. Kasteessa usko kohdistuu siihen että Jeesus toimii vedessä.

        älä viitsi höpöttää tuollasita soopaa jossa ei ole päätä eikä häntää, ei mitään muut a kuin lutterin kirkon keksimiä taikafraaseja joilla sekotetaan tavallisen suomalaisen kerran vuodessa kirkossa istuvien ppäätä j a kuvitellaan usko tuollaiseksi mystiseksi hämäräksi omituiseksi tilaksi jossa ihminen leijuu ukkospilvessä ja kuvittelee olevansa uskovainen !!


      • lutpiste
        voihyvänenaika kirjoitti:

        älä viitsi höpöttää tuollasita soopaa jossa ei ole päätä eikä häntää, ei mitään muut a kuin lutterin kirkon keksimiä taikafraaseja joilla sekotetaan tavallisen suomalaisen kerran vuodessa kirkossa istuvien ppäätä j a kuvitellaan usko tuollaiseksi mystiseksi hämäräksi omituiseksi tilaksi jossa ihminen leijuu ukkospilvessä ja kuvittelee olevansa uskovainen !!

        Kaste ja ehtoollinen eivät ole okkultismia tai mystiikkaa, vaan Jeesuksen asettamia sakramentteja. Molemmat löytyvät Raamatusta. Jeesus ON joka päivä kanssamme Sanansa ja Henkensä kautta, mutta KONKREETTISESTI Hän on luvannut olla läsnä leivässä, viinissä ja vedessä. Kun Raamattu sanoo että Jeesus pesee vedellä ja Sanalla ja että leipä ja viini ovat Hänen ruumiinsa ja verensä, niin turha sitä on miksikään mystiikaksi sanoa. Minä uskon nämä Jeesuksen sanat. Kaikkien niitä ei ole pakko uskoa. Uudestikastajat eivät niitä usko, se on heidän valintansa.


      • gwgw
        lutpiste kirjoitti:

        Kaste ja ehtoollinen eivät ole okkultismia tai mystiikkaa, vaan Jeesuksen asettamia sakramentteja. Molemmat löytyvät Raamatusta. Jeesus ON joka päivä kanssamme Sanansa ja Henkensä kautta, mutta KONKREETTISESTI Hän on luvannut olla läsnä leivässä, viinissä ja vedessä. Kun Raamattu sanoo että Jeesus pesee vedellä ja Sanalla ja että leipä ja viini ovat Hänen ruumiinsa ja verensä, niin turha sitä on miksikään mystiikaksi sanoa. Minä uskon nämä Jeesuksen sanat. Kaikkien niitä ei ole pakko uskoa. Uudestikastajat eivät niitä usko, se on heidän valintansa.

        Mielenkiintoista että Jeesuksen sanat "tämä on minun ruumiini" on uudestikatajille vain "keksittyjä tarinoita" ja "lutterin keksimiä taikafraaseja". Ehkä se kertoo kaiken heidän uskostaan. Mutta tämä pätee uudestikastajiin että he "kuvittelevat olevansa uskovaisia" kuten roskapaskapappa asian hyvin ilmaisi,


      • järjenköyhyyttäkö
        gwgw kirjoitti:

        Mielenkiintoista että Jeesuksen sanat "tämä on minun ruumiini" on uudestikatajille vain "keksittyjä tarinoita" ja "lutterin keksimiä taikafraaseja". Ehkä se kertoo kaiken heidän uskostaan. Mutta tämä pätee uudestikastajiin että he "kuvittelevat olevansa uskovaisia" kuten roskapaskapappa asian hyvin ilmaisi,

        Kumpi ruumis tuo ehtoollisleipä on?
        Sekö, joka pantiin hautaan vai sekö, joka nousi taivaaseen??

        Oliko Jeesuksella kädessään pala omaa ruumistaan, kun Hän lausui nuo sanat: "Tämä on minun ruumiini"?

        Matt 13
        13 Minä puhun heille vertauksin, koska he näkevät eivätkä kuitenkaan näe ja kuulevat eivätkä kuitenkaan kuule eivätkä ymmärrä"

        Eräät eivät näköjään sittenkään ymmärrä!


      • hwrhh
        järjenköyhyyttäkö kirjoitti:

        Kumpi ruumis tuo ehtoollisleipä on?
        Sekö, joka pantiin hautaan vai sekö, joka nousi taivaaseen??

        Oliko Jeesuksella kädessään pala omaa ruumistaan, kun Hän lausui nuo sanat: "Tämä on minun ruumiini"?

        Matt 13
        13 Minä puhun heille vertauksin, koska he näkevät eivätkä kuitenkaan näe ja kuulevat eivätkä kuitenkaan kuule eivätkä ymmärrä"

        Eräät eivät näköjään sittenkään ymmärrä!

        Jaaha, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa on taas äänessä. Ehtoollisleipä on Krisuksen ruumis ja sillä siisti. Ei se ole vertausta

        "Se, joka syö ja juo ajattelematta, että KYSYMYS ON Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion."

        Eräät eivät näköjään ymmärrä selvää sanaa. Kristus piti siis ruumistaan kädessään jo silloin kun ehtoollisen asetti.


      • näinkinraamatussa
        hwrhh kirjoitti:

        Jaaha, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa on taas äänessä. Ehtoollisleipä on Krisuksen ruumis ja sillä siisti. Ei se ole vertausta

        "Se, joka syö ja juo ajattelematta, että KYSYMYS ON Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion."

        Eräät eivät näköjään ymmärrä selvää sanaa. Kristus piti siis ruumistaan kädessään jo silloin kun ehtoollisen asetti.

        Sehän se, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa! Se kuuluisa trolli!


    • PasiToivonen

      >>Oliko Jeesuksella kädessään pala omaa ruumistaan, kun Hän lausui nuo sanat: "Tämä on minun ruumiini"?>>

      Kyllä.

    • yyhhhhyyyyy

      Jeesus asetti kasteen ja ehtoollisen mutta hän ei asettanut niitä sakramenteiksi. Sen ovat Sakramenttiantikristuksen palvelijat tehneet.

      Jeesus asetti leivän toimimaan hänen ruumiinaan ja viinin toimimaan hänen verenään ehtoollisella. Ei Jeesus sanonut, että hän aikoo piiloutua leipään ja viiniin.

      • lutpiste

        Raamattu ei sano, että leipä toimii ruumiina ja viini verenä, vaan että leipä on ruumis ja viini on veri. Toisin sanoen Kristus itse on siinä läsnä. Näin minä uskon.


      • erwefwef
        lutpiste kirjoitti:

        Raamattu ei sano, että leipä toimii ruumiina ja viini verenä, vaan että leipä on ruumis ja viini on veri. Toisin sanoen Kristus itse on siinä läsnä. Näin minä uskon.

        Jeesus sanoi myös, että hän on ovi. Onkohan hänessä kahva ja saranat?
        Vai käyttääkö hän sittenkin kuvakieltä, vertauksia ym.
        Minä uskon niin.


      • lutpiste
        erwefwef kirjoitti:

        Jeesus sanoi myös, että hän on ovi. Onkohan hänessä kahva ja saranat?
        Vai käyttääkö hän sittenkin kuvakieltä, vertauksia ym.
        Minä uskon niin.

        Jeesus ei puhunut mitään saranoista vaan sanoi olevansa ovi. Hän on ovi pelastukseen. Ja leipä on Hänen ruumiinsa.


    • voiyksinkertaisuutta

      Jeesus EI opeta ihmissyöntiä!

      koittaka ajo herätä tuosta viidensadan vuoden umpiunestanne.

    • silmätaukijonytviimein

      KUn Jumalan Pyhä Henki asuu uudestisyntyneen sydämessä hengessä ja mielessä. niin mitä ihmeen lisää siihen tuo jokin pullanmuru ja viinakaupan tippa haloo!!!

      Jeesus sanoo, ..tehkää se Minun muistokseni...!

      joko alkaa järkenne heräillä tuosta typerästä paavin luomasta salatieteestä jossa muka Jeesusta syödään ja juodaan voi herrisä millaista keskiaikaista höperyyttä ja kansan aliarvioimista huh !!

      • lutpiste

        Älä nyt pappa hermostu! Jeesus sanoi että leipä ja viini ovat hänen ruumiinsa ja verensä. Ei siinä mitään salatiedettä tarvita; ainoastaan uskoa ja se papalta puuttuu. Ehtoollinen tehdään Jeesuksen muistoksi ja Hän on siinä itse läsnä viinissä ja leivässä.


      • rbgykdg
        lutpiste kirjoitti:

        Älä nyt pappa hermostu! Jeesus sanoi että leipä ja viini ovat hänen ruumiinsa ja verensä. Ei siinä mitään salatiedettä tarvita; ainoastaan uskoa ja se papalta puuttuu. Ehtoollinen tehdään Jeesuksen muistoksi ja Hän on siinä itse läsnä viinissä ja leivässä.

        Sakramenttiantikristuksen palvelijat ovat keksineet tuollaisen mystisen ja okkulttisen tulkinnan korostaakseen sakramenttien merkitystä.

        Leipä toimii Jeesuksen ruumiin sijaisena ja viini toimii Jeesuksen veren sijaisena ehtoollisella mutta ne eivät muutu Jeesuksen ruumiiksi tai vereksi. Jeesus itse todisti tämän.

        Matt 26:26 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini."
        26:27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
        26:28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
        26:29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

        Vaikka Jeesus oli asettanut viinin verensä tilalle, hän toteaa heti perään, että hän ei juo VIINIPUUN ANTIA ennekuin vasta uutena Isän valtakunnassa. Toisin sanoen se viini oli edelleenkin viiniä, vaikka Jeesus oli asettanut sen edustamaan vertaan.


      • järjetöntämystiikka
        lutpiste kirjoitti:

        Älä nyt pappa hermostu! Jeesus sanoi että leipä ja viini ovat hänen ruumiinsa ja verensä. Ei siinä mitään salatiedettä tarvita; ainoastaan uskoa ja se papalta puuttuu. Ehtoollinen tehdään Jeesuksen muistoksi ja Hän on siinä itse läsnä viinissä ja leivässä.

        Miksi Jeesuksen pitäisi olla läsnä jossain pullanpalassa sen lisäksi että Hän ASUU sydämessäni!?

        Eli Jeesusko tulee pois sydämestäni, menee pullanmuruun ja sitten vatsassa rimpuilee itsensä vapaaksi luomansa ruonsulatusputkiston otteesta ja meneekö s itten takaisin sydämeeni valtaistuimelle istumaan!!

        en minäkaipaa noin järjetöntä metodiikkaa paavinn ekeksiköön jotain uutta, enää ei kansaa sumuteta latinanluvulla eikä jesuiittojen viitan kahinalla.


      • lutpiste
        järjetöntämystiikka kirjoitti:

        Miksi Jeesuksen pitäisi olla läsnä jossain pullanpalassa sen lisäksi että Hän ASUU sydämessäni!?

        Eli Jeesusko tulee pois sydämestäni, menee pullanmuruun ja sitten vatsassa rimpuilee itsensä vapaaksi luomansa ruonsulatusputkiston otteesta ja meneekö s itten takaisin sydämeeni valtaistuimelle istumaan!!

        en minäkaipaa noin järjetöntä metodiikkaa paavinn ekeksiköön jotain uutta, enää ei kansaa sumuteta latinanluvulla eikä jesuiittojen viitan kahinalla.

        Raamattu ei edelleenkään sano, että leipä ja viini toimivat sijaisina, vaan se sanoo selvääkin selvemmin että leipä ON ruumis ja viini ON veri. Siinä tuo papukaija-antikristus on oikeassa, vettä viini on edelleen viiniä ja leipä on leipä mutta ne ovat myös Kristuksen ruumis ja veri, kuten Herrmme itse sanoi. Jeesus on koko ajan kanssamme Hengellään mutta Hän on läsnä konkreettiseti ja kosketeletavasti sakramenteissa eli vedessä, leivässä ja viinissä.


      • selväjuttu
        lutpiste kirjoitti:

        Raamattu ei edelleenkään sano, että leipä ja viini toimivat sijaisina, vaan se sanoo selvääkin selvemmin että leipä ON ruumis ja viini ON veri. Siinä tuo papukaija-antikristus on oikeassa, vettä viini on edelleen viiniä ja leipä on leipä mutta ne ovat myös Kristuksen ruumis ja veri, kuten Herrmme itse sanoi. Jeesus on koko ajan kanssamme Hengellään mutta Hän on läsnä konkreettiseti ja kosketeletavasti sakramenteissa eli vedessä, leivässä ja viinissä.

        Totta. Jeesus muuttuu aina tarpeen mukaan materiaksi ja kun hän sanoo: " Minä olen tie..." niin silloin Jeesus on konkreetisesti ja koskelteltavasti tie, joko moottoritie tai tavallinen öljysoratie.


    • näinonasianlaitama

      Raamatussa ei ole minkänlaista sakramenttiopetusta eikä se tunne koko paavilaista mystiikkakeksintöä millään tasolla piste.

      USKON kautta on Raamatussa KAIKKI mitä USKOON ja jumalaisuuteen tulee, se on Raamatun oppi.

      rukoushelmiä eikä talismaaneja EI Raamattu tunne sen enempää kuin taikaehtoollisia tai vaivakasteitakaan, ne ovat kaikki paavin jesuiittalaitoksen keksintöjä.
      Lutteri oli katolinen munkki, eikä hän päässyt koskaan eroon sen systeemin olemuksesta vaikka koetti uskoa puhdistellakkin joiltakin osin.
      Joitain räikeimpiä jätti opista pois,, kuten aneiden myynnit ja vastaavat hullutukset, mutta osa jäi ja siitä kärsii tämäkin kansa ja sokeus pysyy silmillä lutterin kirkolla vääjäämättä,

      • lutpiste

        Raamattu tuntee hyvin opetuksen kasteesta ja ehtoollisesta. Sakramentitkin hyödyttävät vain uskovia. Noista papan mainitsemista vaivakastesta en ole koskaan kuullutkaan. Luther säitylli sen mikä oli raamaullista ja poisti sen mikä oli epäraamatullista.


      • cvvwbbvxc
        lutpiste kirjoitti:

        Raamattu tuntee hyvin opetuksen kasteesta ja ehtoollisesta. Sakramentitkin hyödyttävät vain uskovia. Noista papan mainitsemista vaivakastesta en ole koskaan kuullutkaan. Luther säitylli sen mikä oli raamaullista ja poisti sen mikä oli epäraamatullista.

        Luther oli yhtä epäraamatullinen kuin katolinen kirkkokin on. Lutherin uskonpuhdistus oli olematon juttu, hän ei korjannut edes kasteasiaa, vaikka oli kuulema tietoinen oikeasta kastekäytännöstä.


      • wwiiiiiiiöaööfj
        cvvwbbvxc kirjoitti:

        Luther oli yhtä epäraamatullinen kuin katolinen kirkkokin on. Lutherin uskonpuhdistus oli olematon juttu, hän ei korjannut edes kasteasiaa, vaikka oli kuulema tietoinen oikeasta kastekäytännöstä.

        Kasteasiassa ei hirveästi ollut korjaamista. Muuten Luther kyllä puhdisti valtavasti uskoa ja sen näkee jo nykyisestä katolisesta kirkostakin. Luther oli tietoinen siitä, että katolisen kikon käytöntö oli oikea.

        Epäraamatullista vanhojen kikkoen oppi on vain ei-kristillisten lahkolaisten mielestä.


    • gttghhhjjj

      Matteuksen evankeliumi:
      18:20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun (Jeesuksen) nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

      Jeesus on luvannut olla kaikissa kokouksissa mukana silloin kun uskovaiset kokoontuvat hänen nimessään. Tämä tapahtuu Hengen ja Sanan kautta. Jeesus on silloin tietysti mukana myös ehtoolliskokouksissa silloin, kun uskovaiset kokoontuvat ehtoolliselle.

      Vain sellaiset ihmiset, jotka eivät ole uskossa ja joilta puuttuu Hengen yhteys Jeesuksen kanssa, voivat keksiä sellaisen teorian, että Jeesus olisi leivässä ja viinissä. He materialisoivat Jeesuksen, koska heillä ei ole oikeaa yhteyttä Jeesuksen kanssa.

      Ehtoollisella leipä ja viini ovat leipää ja viiniä mutta uskon kautta Jeesuksen sanoihin ne edustavat Jeesuksen ruumista ja verta. Ilman uskoa, kun jumalattomat sakramenttiantikristuksen palvelijat kokoontuvat keskenään, ei ehtoollinen toimi niin kuin sen on tarkoitettu toimivan.

      • kårg

        "ne edustavat Jeesuksen ruumista ja verta"

        Tällaista ei Raamatu edelleenkään opeta. Viini ja leipä ovat Kristuksen veri ja ruumis. Sellaiset papukaija-antikristukset, joilla ei ole uskoa ja jotka eivät elä Pyhän Hengen yhteydessä Jeesukseen, ovat pakotettuja muokkaamaan Jeesuksen sanoja ja vagitsemaan Jeesus oman vajaavaisen järkensä alle. Tämä papukaija on siitä hyvä esimerkki.


      • Eiieiiieiiiieii
        kårg kirjoitti:

        "ne edustavat Jeesuksen ruumista ja verta"

        Tällaista ei Raamatu edelleenkään opeta. Viini ja leipä ovat Kristuksen veri ja ruumis. Sellaiset papukaija-antikristukset, joilla ei ole uskoa ja jotka eivät elä Pyhän Hengen yhteydessä Jeesukseen, ovat pakotettuja muokkaamaan Jeesuksen sanoja ja vagitsemaan Jeesus oman vajaavaisen järkensä alle. Tämä papukaija on siitä hyvä esimerkki.

        Sakramenttiantikristuksen palvelija kirjoitti näin edellä:
        "Ei Jeesusta ja kastetta voi erottaa toisistaa, koska Jeesus annetaan kasteessa. Ehtoollisessakin usko kohdistuu siihen, että Jeesus on leivässäja viinissä. Kasteessa usko kohdistuu siihen että Jeesus toimii vedessä."

        Ei Raamattu opeta näin.


      • sorinytvaanpapukaija
        Eiieiiieiiiieii kirjoitti:

        Sakramenttiantikristuksen palvelija kirjoitti näin edellä:
        "Ei Jeesusta ja kastetta voi erottaa toisistaa, koska Jeesus annetaan kasteessa. Ehtoollisessakin usko kohdistuu siihen, että Jeesus on leivässäja viinissä. Kasteessa usko kohdistuu siihen että Jeesus toimii vedessä."

        Ei Raamattu opeta näin.

        Raamattu opettaa juuri kuten veli kirjoitti. Raamatun mukaan Jeesus annetaan kasteessa jossa Hän synnyttää uudesti ja pesee synnit pois. Jeesus on leivässä ja viinissä, ts. leipä ja viini ovat Jeesuksen ruumis ja veri.

        Sen sijaan tuon päättömän papukauja-antikristuksen leivän ja viinin edustamisoppia Raamattu ei opeta. Raamatu ei opeta, että leipä ja viini edustaisivat Jeesuksen ruumkista ja verta. Sen sijaan opetus että leipä ja viini ovat ruumis ja veri, löytyy. Eli voimme tehdä johtopäätösen, että sinä itse olet antikristuksen palvelija kun et pysy Raamatussa. Papukaijamaisuudestasi ei ole missään välissä ollutkaan epäselvää. Sori nyt vaan


      • jmmmukkkkoli
        sorinytvaanpapukaija kirjoitti:

        Raamattu opettaa juuri kuten veli kirjoitti. Raamatun mukaan Jeesus annetaan kasteessa jossa Hän synnyttää uudesti ja pesee synnit pois. Jeesus on leivässä ja viinissä, ts. leipä ja viini ovat Jeesuksen ruumis ja veri.

        Sen sijaan tuon päättömän papukauja-antikristuksen leivän ja viinin edustamisoppia Raamattu ei opeta. Raamatu ei opeta, että leipä ja viini edustaisivat Jeesuksen ruumkista ja verta. Sen sijaan opetus että leipä ja viini ovat ruumis ja veri, löytyy. Eli voimme tehdä johtopäätösen, että sinä itse olet antikristuksen palvelija kun et pysy Raamatussa. Papukaijamaisuudestasi ei ole missään välissä ollutkaan epäselvää. Sori nyt vaan

        Missä kohdassa Raamatussa sanotaan, että "Jeesus on leivässä ja viinissä" tai että "Jeesus toimii vedessä"????????


      • luterilainentaikuusesitt
        sorinytvaanpapukaija kirjoitti:

        Raamattu opettaa juuri kuten veli kirjoitti. Raamatun mukaan Jeesus annetaan kasteessa jossa Hän synnyttää uudesti ja pesee synnit pois. Jeesus on leivässä ja viinissä, ts. leipä ja viini ovat Jeesuksen ruumis ja veri.

        Sen sijaan tuon päättömän papukauja-antikristuksen leivän ja viinin edustamisoppia Raamattu ei opeta. Raamatu ei opeta, että leipä ja viini edustaisivat Jeesuksen ruumkista ja verta. Sen sijaan opetus että leipä ja viini ovat ruumis ja veri, löytyy. Eli voimme tehdä johtopäätösen, että sinä itse olet antikristuksen palvelija kun et pysy Raamatussa. Papukaijamaisuudestasi ei ole missään välissä ollutkaan epäselvää. Sori nyt vaan

        idioottimainen teksti jossa ei ole minkäänlaista totuuden siementäkään.
        ..Jeesus annetaan kasteessa....voi herrankiekunat millaista typeryyttä, sano nyt vielä että Jeesus ajoi pappatunturilla kastekipot tarakalla antamaan itseään vaaville ja leivänpalaan, se ei ole yhtään isompi vale kuin tarinasi Jeesusksen antamisista kasteessa, naurettava pöljyyden huippu!


      • tiedäntänveljet
        luterilainentaikuusesitt kirjoitti:

        idioottimainen teksti jossa ei ole minkäänlaista totuuden siementäkään.
        ..Jeesus annetaan kasteessa....voi herrankiekunat millaista typeryyttä, sano nyt vielä että Jeesus ajoi pappatunturilla kastekipot tarakalla antamaan itseään vaaville ja leivänpalaan, se ei ole yhtään isompi vale kuin tarinasi Jeesusksen antamisista kasteessa, naurettava pöljyyden huippu!

        "Missä kohdassa Raamatussa sanotaan, että "Jeesus on leivässä ja viinissä" "

        Luuk. 22:19-20

        " tai että "Jeesus toimii vedessä"????????

        Ef. 5:26

        Papalle sanon että tuo muiden haukkumisesi ja päivittelysi on erittäin epäasiallista ja loukkaavaa. Raamatun mukaan Jeesus annetaan kasteessa, Gal. 3:27


      • voitätälutterinsakkia
        tiedäntänveljet kirjoitti:

        "Missä kohdassa Raamatussa sanotaan, että "Jeesus on leivässä ja viinissä" "

        Luuk. 22:19-20

        " tai että "Jeesus toimii vedessä"????????

        Ef. 5:26

        Papalle sanon että tuo muiden haukkumisesi ja päivittelysi on erittäin epäasiallista ja loukkaavaa. Raamatun mukaan Jeesus annetaan kasteessa, Gal. 3:27

        "23. Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
        24. Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
        25. Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
        26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
        27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. "

        kuinka tonttu pitää ihmisen olla että löytää tuosta tekstistä johdannaiset vauvan kasteelle, ( jae 27 )!!)kerro oi hyvä ihminen sokeutesi salaisuus!!


      • tiedäntänveljet
        voitätälutterinsakkia kirjoitti:

        "23. Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
        24. Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
        25. Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
        26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
        27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. "

        kuinka tonttu pitää ihmisen olla että löytää tuosta tekstistä johdannaiset vauvan kasteelle, ( jae 27 )!!)kerro oi hyvä ihminen sokeutesi salaisuus!!

        Ei tarvitse erikseen löytää mitään johdannaista vauvojen kasteelle tai vaarien kasteelle tai kuurojenkaan kasteelle. Kaikki Kristukseen kastetut on liitetty Kristukseen, olivapa minkä ikäisiä tahansa. Sen kertoo jae 27.


      • cvvvfrggg
        tiedäntänveljet kirjoitti:

        Ei tarvitse erikseen löytää mitään johdannaista vauvojen kasteelle tai vaarien kasteelle tai kuurojenkaan kasteelle. Kaikki Kristukseen kastetut on liitetty Kristukseen, olivapa minkä ikäisiä tahansa. Sen kertoo jae 27.

        Jae 23 puolestaan kertoo, että tässä puhutaan uskovaisille ihmisille. Nuo ihmiset tulivat ensin uskoon ja sitten heidät kastettiin.


      • kaikkivääristyy
        cvvvfrggg kirjoitti:

        Jae 23 puolestaan kertoo, että tässä puhutaan uskovaisille ihmisille. Nuo ihmiset tulivat ensin uskoon ja sitten heidät kastettiin.

        Niinpä niin, mutta mikä voima se saisi nämä sokeat näkemään Raamatun kirjoituksia ilman luterilaista pohjalastia, kas siinä kysmystä tarpeeksi.
        Jokainen näkee joka haluaa nähdä mistä on kysmys kun luetaan vaikkapa tuo yllämainittu Raamatun kappale alkaen jakeesta 23!

        mutta kun heillä on kestokaihi päällä, niin minkäs teet.


      • mätiedänton
        kaikkivääristyy kirjoitti:

        Niinpä niin, mutta mikä voima se saisi nämä sokeat näkemään Raamatun kirjoituksia ilman luterilaista pohjalastia, kas siinä kysmystä tarpeeksi.
        Jokainen näkee joka haluaa nähdä mistä on kysmys kun luetaan vaikkapa tuo yllämainittu Raamatun kappale alkaen jakeesta 23!

        mutta kun heillä on kestokaihi päällä, niin minkäs teet.

        Minusta tuntuu että pappa ei osaa lukea Raamattua muuten kuin uudestikastesilmälasit yllään. Kun Raamattu sanoo selvästi että kaste pelastaa, niin vain uudestikastesilmälaseilla varustettu henkilö voi väittää etti kaste ei pelasta,

        Jokainen näkee ylläolevan kohdan nojalla, että Jeesus puetaan päälle kasteessa. Roomalaiskirjeestä näemme että kasteessa kuollaan ja haudataan yhdessä Jeesuksen kanssa, eli liitytään Hänen sovitustyönsä piriin.


      • itkuakinpukkoo
        mätiedänton kirjoitti:

        Minusta tuntuu että pappa ei osaa lukea Raamattua muuten kuin uudestikastesilmälasit yllään. Kun Raamattu sanoo selvästi että kaste pelastaa, niin vain uudestikastesilmälaseilla varustettu henkilö voi väittää etti kaste ei pelasta,

        Jokainen näkee ylläolevan kohdan nojalla, että Jeesus puetaan päälle kasteessa. Roomalaiskirjeestä näemme että kasteessa kuollaan ja haudataan yhdessä Jeesuksen kanssa, eli liitytään Hänen sovitustyönsä piriin.

        No voi sentään kun piti vaavien kuolla kovin nuorena!

        otan osaa.


      • eddkki
        mätiedänton kirjoitti:

        Minusta tuntuu että pappa ei osaa lukea Raamattua muuten kuin uudestikastesilmälasit yllään. Kun Raamattu sanoo selvästi että kaste pelastaa, niin vain uudestikastesilmälaseilla varustettu henkilö voi väittää etti kaste ei pelasta,

        Jokainen näkee ylläolevan kohdan nojalla, että Jeesus puetaan päälle kasteessa. Roomalaiskirjeestä näemme että kasteessa kuollaan ja haudataan yhdessä Jeesuksen kanssa, eli liitytään Hänen sovitustyönsä piriin.

        Raamattu sanoo kolmessa kohdassa, että kaste pelastaa, ja joka kerta puhutaan siitä, että kaste pelastaa uskoon tulleen uudestisyntyneen ihminen.

        Missään ei sanota, että kaste pelastaisi vauvoja tai jumalattomia ihmisiä.


      • lutpiste
        eddkki kirjoitti:

        Raamattu sanoo kolmessa kohdassa, että kaste pelastaa, ja joka kerta puhutaan siitä, että kaste pelastaa uskoon tulleen uudestisyntyneen ihminen.

        Missään ei sanota, että kaste pelastaisi vauvoja tai jumalattomia ihmisiä.

        Kaste pelastaa aina VAIN uskovan ihmisen. Uudestisyntyminen ja Kristuksen liittäminen tapahtuu kasteessa. Vauvankin kaste pelastaa uskon kautta. Kaste siis pelastaa vauvan koska Jumala tälle uskon antaa.

        Hassua että uudestikastajat rinnastavat vauvan ja jumalattoman ihmisen... Eikä Raamattu sano missään että kaste pelastaisi aikuisiakaan


    • koliseekoöisinkin

      ...veli kirjoitti...hehehehehhehhee on siinä veljekset todellakin!

      sakastin lattian alla asutte kaiketi ja sieltä näitä pättömiä juttujanne laitatte tulemaan tokitoki !!

    • PasiToivonen

      >>Vain sellaiset ihmiset, jotka eivät ole uskossa ja joilta puuttuu Hengen yhteys Jeesuksen kanssa, voivat keksiä sellaisen teorian, että Jeesus olisi leivässä ja viinissä. He materialisoivat Jeesuksen, koska heillä ei ole oikeaa yhteyttä Jeesuksen kanssa.>>


      Älykäs ihminen ymmärtää että Leipä ei voi olla Jeesuksen ruumis.

      Älykäs ihminen ymmärtää että Maa on litteä, koska muuten kaikki vesi valuisi tyhjyyteen.

      Mutta mina en ole älykäs, olen v*tun tyhmä. Siksi uskon niin kuin Jeesus sanoo: Tämä on minun ruumiini...

    • PasiToivonen

      Olen muuten helluntailainen. Siis v*tun tyhmä.

      • hyväpasi

        "Siksi uskon niin kuin Jeesus sanoo: Tämä on minun ruumiini..."

        Ja näin uskoo moni muukin kristitty. Jeesuksen sanoja ei tavitse muutella.


      • pasiopitseilaa

        etkös sinä ole ollut jo vaikka mikä ja nyt taidat kumartaa luunpalasia suitsukkeen savussa vai miten se meni!!


    • lavoakajastiin

      mikään kaste ei ole vielä ketään pelastanut tällä pollilla eikä tule pelastamaankaan.

      ei sen enempää kuin etä Jeesus tukkisi itsensä kenenkään leipään tai viinipulloon!

      Jeesus taisi sanoa leipää MURTAESSAAN, että tämä on Minun ruumiini joka teidän edestänne annetaan..."

      onko kukaan siellä sakastissa koskaan murtanut leipää että tietäisi miten leivälle mahtaa käydä kun sitä murretaan, kokeilkaa kerran elämässenne jospa siten pääsisitte metafooran jälsjille joka ehtoolliseen liittyy.
      Nyt kun keskuudessanne näyttää vallitsevan ennemminkin taikuuden ilmapiiri kuin mikään todellisen ehtoollisen ymmärtämisen ilmasto.

      minä tiesin jo pienenä poikana mikä on ehtoollisen olemus, kas kun minulle EI ole opetettu lutterin viidensadan vuoden harhaisia tarinoita leivän koostumuksesta eikä viinin salaisuuksista.

      • kääkkäonsairas

        Älä pappa märise! Kristillinen kaste pelastaa jokaisen uskovan, kuten Herran asettama ehtoollinenkin. Jeesus sanoi todella leipää murtaessaan että leipä on Hänen ruumiinsa ja näin kristityt uskovat.

        Pappa ei tiedä hevonpaskaa nyt eikä pikkupoikanaan yhtään mitään mistään ehtoolisista. Ehtoollisessa Raamatun mukaan on Kristuksen ruumis ja veri eikä pappa saa sitä muuksi muutettua. Iljettää tuo papan taikuuden ilmapiiri jossa Kristuksen sijaan ylistetään iaikaa ja ihmsien saavutuksia! YÄK!!!


      • hyväponttiveli
        kääkkäonsairas kirjoitti:

        Älä pappa märise! Kristillinen kaste pelastaa jokaisen uskovan, kuten Herran asettama ehtoollinenkin. Jeesus sanoi todella leipää murtaessaan että leipä on Hänen ruumiinsa ja näin kristityt uskovat.

        Pappa ei tiedä hevonpaskaa nyt eikä pikkupoikanaan yhtään mitään mistään ehtoolisista. Ehtoollisessa Raamatun mukaan on Kristuksen ruumis ja veri eikä pappa saa sitä muuksi muutettua. Iljettää tuo papan taikuuden ilmapiiri jossa Kristuksen sijaan ylistetään iaikaa ja ihmsien saavutuksia! YÄK!!!

        Siis onhan tuo selvä asia, ettei pappa ole kristitty. Niin halventavaa käytöstä häneltä kuten tältä toiseltakin uudestikastajalta. Vaikea on nähdä papassa Pyhän Hengen synnyttämän uskon tuovaa rauhaa ja iloa. Pelkää vihaa, katkeruutta, panettelua ja toisten mollaamista on hänen joka ikinen viestinsä. Kyllä siitä voi päätellä paljon.

        Ja vielä kirsikkana kakun päälle näemme miten eri tavalla pappa pasaa kuin Raamattu opettaa:

        Ramattu: "teidät pelastaa nyt kaste"'
        Pappa: "mikään kaste ei ole vielä ketään pelastanu"

        Eli papan opetuksen on täysin vieraita niin Jeesukselle, apostoleille kuin alkukirkolle kuin kristityillekin. Valitettavaa!


      • jompikumpituleeeteen
        hyväponttiveli kirjoitti:

        Siis onhan tuo selvä asia, ettei pappa ole kristitty. Niin halventavaa käytöstä häneltä kuten tältä toiseltakin uudestikastajalta. Vaikea on nähdä papassa Pyhän Hengen synnyttämän uskon tuovaa rauhaa ja iloa. Pelkää vihaa, katkeruutta, panettelua ja toisten mollaamista on hänen joka ikinen viestinsä. Kyllä siitä voi päätellä paljon.

        Ja vielä kirsikkana kakun päälle näemme miten eri tavalla pappa pasaa kuin Raamattu opettaa:

        Ramattu: "teidät pelastaa nyt kaste"'
        Pappa: "mikään kaste ei ole vielä ketään pelastanu"

        Eli papan opetuksen on täysin vieraita niin Jeesukselle, apostoleille kuin alkukirkolle kuin kristityillekin. Valitettavaa!

        "Ramattu(?) :teidät nyt pelastaa kaste"

        21. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
        22. hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.
        1. Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä -
        2. ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaan.
        3. Riittäähän, että menneen ajan olette täyttäneet pakanain tahtoa vaeltaessanne irstaudessa, himoissa, juoppoudessa, mässäyksissä, juomingeissa ja kauheassa epäjumalain palvelemisessa.

        kuten jokainen Raamatun sanasta (jae 3) huomaa, on sakastiveljeskunnalla sangen huonotapaisia vauveleita!!

        pitäisikö sosiaalitoimne jo puuttua asiaan, vai pitäisikö veljet johdattaa totuuden tuntemiseen tuostakin harhakuvitelmistaan!!


      • ulkokullatuillekysely
        kääkkäonsairas kirjoitti:

        Älä pappa märise! Kristillinen kaste pelastaa jokaisen uskovan, kuten Herran asettama ehtoollinenkin. Jeesus sanoi todella leipää murtaessaan että leipä on Hänen ruumiinsa ja näin kristityt uskovat.

        Pappa ei tiedä hevonpaskaa nyt eikä pikkupoikanaan yhtään mitään mistään ehtoolisista. Ehtoollisessa Raamatun mukaan on Kristuksen ruumis ja veri eikä pappa saa sitä muuksi muutettua. Iljettää tuo papan taikuuden ilmapiiri jossa Kristuksen sijaan ylistetään iaikaa ja ihmsien saavutuksia! YÄK!!!

        milloin ehtoollisenne saa aikaan suun peseytymisen, onko siitä ollut vielä opetusta sakastinperällä?


      • ylenvoimallistasaarnaa
        kääkkäonsairas kirjoitti:

        Älä pappa märise! Kristillinen kaste pelastaa jokaisen uskovan, kuten Herran asettama ehtoollinenkin. Jeesus sanoi todella leipää murtaessaan että leipä on Hänen ruumiinsa ja näin kristityt uskovat.

        Pappa ei tiedä hevonpaskaa nyt eikä pikkupoikanaan yhtään mitään mistään ehtoolisista. Ehtoollisessa Raamatun mukaan on Kristuksen ruumis ja veri eikä pappa saa sitä muuksi muutettua. Iljettää tuo papan taikuuden ilmapiiri jossa Kristuksen sijaan ylistetään iaikaa ja ihmsien saavutuksia! YÄK!!!

        oliko tuo kopio sakastin iltahartaudesta vaiko ihan uusi hengentuote?


    • PasiToivonen

      >>etkös sinä ole ollut jo vaikka mikä ja nyt taidat kumartaa luunpalasia suitsukkeen savussa vai miten se meni!!>>

      Luunpalasia ei ole tullut kumarreltua eikä kirkossa suitsutella. Suitsutus kuuluu ortodoksiseen kirkkoon.

      >>Nyt kun keskuudessanne näyttää vallitsevan ennemminkin taikuuden ilmapiiri kuin mikään todellisen ehtoollisen ymmärtämisen ilmasto.>>

      Minä sanoinkin että olen tyhmä. Minä en ymmärrä loogista päättelyä.

      • oheisenlaskuntulos

        Miksi olet helluntaissa pasi`?

        ja miksi saat olla siellä, ai niin lookisuus tulee vastaan nyt, no ehkä epäsellainenkin osaa vastata helpompiin ilman viidenpisteen vihjeillä oleviin kysymskiin.


    • PasiToivonen

      Miksi olet helluntaissa? Nykyään enemmänkin muodon vuoksi, saa sentään jotain vaihtelua tylsään elämään kun menee sunnuntaina kokoukseen.

      Miksi saat olla siellä? En tiedä. Nykyään ihmisiä ei eroteta kovin heppoisin perustein. Israelia saa kritisoida, viiniä saa juoda. Jos eläisin avioliiton ulkopuolisessa suhteessa, minut ehkä erotettaisiin. Ei välttämättä silloinkaan.

      Kahdeksantoista vuoden aikana olen saanut nähdä ja kuulla kaikenlaista. Ehkä siksi kunnioitukseni vapaita suuntia kohtaan on vähentynyt. On siellä ihan vilpittömiäkin ihmisiä.

    • PasiToivonen

      Luterilaiseen Kirkkoon en näillä näkymin tule liittymään. Yhteisessä rukouskokouksessa (miestenpiiri) Ev.Lut. pappi joutui valitsemaan sanansa hyvin varovaisesti jotta ei joutuisi vaikeuksiin.

    • mkmmubyy

      Miksi pitää uskoa kun Jeesus on uskomisen kieltänyt?
      Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan: 24:23-26

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14846
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    10. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3039
    Aihe