Hevosen kenkien koot

MuistelujenKirjoittaja

Minulla on hevoskokemusta nuoruudestani 1970- luvulla työhevosen kuskina. Näiltä ajoilta on jäänyt mieleen, että hevosen etukengät ovat (aina)numeroa suuremmat, kuin takakavioiden kengät.

No, nyt kirjoitin aiheesta muistelutarinan, mutta sitten alkoi epävarmuus, että onko käsitykseni kenkien koosta sittenkään yleispätevä. Netissä on vaikka kuinka paljon juttua hevosen kengityksestä, mutta ei vahingossakaan sellaista, josta saisi vahvistuksen käsitykselleni. Voitteko auttaa asiassa? Ovatko hevosten etukengät numeroa suuremmat, kuin takakengät ja kuinka yleisesti?

20

5696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

      Meillä on kaikissa jaloissa samankokoiset kengät. En ainakaan muista että koskaan olisi ollut erikokoisia yhdelläkään hevosellamme.

    • metallurgi-

      Eiköhän tuo kenkien koko riipu etupäässä otusten fyysisistä ominaisuuksista ja käytöstä..

    • mörrinkäinen

      Saman kokoisia kenkiä on meilläkin käytetty, eikä itse asiassa tule vuosien varrelta mieleen yhtään hevosta jolla olisi ollut eri kokoiset kengät etu- ja takajaloissa.

      • metallurgi-

        No, itse käytän jaloissani kenkiä joiden koko on 11, käsissäni käytän hanskoja joiden koko on 12.


      • MuistelujenKirjoittaja

        No, olipa yllättävä tämä kyselyni tulos. Minulla on mielestäni aivan selkeä mielikuva, että vanhan ajan (keskikokoisilla) työhevosilla oli yleensä etukavioissa neljän numeron ja takakavioissa kolmen numeron kengät.


    • bcvbnvcnbcv

      Yleisimmin ovat kyllä kaikki kaviot samaa kokoa. Vaikka etukaviot ovat usein pyöreämmät, kuin takakaviot.

    • MuistelujenKirjoittaja

      No, minua jäi vaivaamaan nämä kyselyni tulokset. Tänään luonani vieraili 80-vuotias enoni. Kysyin häneltä asiaa ja vastaus oli seuraava: "Olen kengittänyt hevosen satoja kertoja ja joka kerralla on etukavioissa ollut suuremman numeron kengät, kuin takakavioissa!"

      Kyseessä oli siis suomenhevoset. Mitä enoni kertoi, se vahvisti omia hevosmiesmuistojani 1970-luvulta.

    • tiedä_häntä

      Jossain menneisyydessä noin on voinut ollakin, mutta käytännöstä on jossain vaiheesa luovuttu syystä x. Nykyään ainakin useimmilla hevosilla on saman kokoiset monot kaikissa jaloissa. En tiedä miksi entisaikoina olisi ollut eri kokoiset kengät - ei kai kavioiden koko ole ajan saatossa mitenkään muuttunut, joten olettaa sopii, että ne ovat kuitenkin olleet samaa kokoa silloinkin. Ja jos hevosilla on ollut saman kokoiset kaviot kaikissa jaloissa ja silti etusissa on ollut isommat kengät, olisi kiva tietää miksi. Jos kengät ovat liian isot, ne jäävät helposti kiinni puiden juuriin tai hevonen voi itse astua takajaloillaan etujalan kengän kannalle, jolloin kenkä repeää irti kokonaan tai osittain ja hevonen voi loukkaantua pahastikin. Olisi typerää laittaa etujalkoihin isompaa kenkää kuin hevonen tarvitsee, enkä ymmärrä sitäkään, jos etujaloissa on ollut sopivat kengät ja takasissa sitten liian pienet.

      Voisiko enosi selittää miksi hevosilla oli tuohon aikaan eri kokoiset kengät? Nykyään ei todellakaan ole. Itselläni kokemusta n. 30v enkä tunne enkä tiedä yhtäkään hevosta jolla olisi ollut jaloissaan eri kokoiset kengät.

      • MuistelujenKirjoittaja

        "Voisiko enosi selittää miksi hevosilla oli tuohon aikaan eri kokoiset kengät? "

        No ihan vaan siitä syystä, että suomenhevosen etukaviot ovat/olivat isommat, kuin takakaviot. Se on myös oma kantani ollut. Itse olen vuollut kavioita, joten siltä osin niiden kokoeroista on omaakin havaintotietoa. Isävainaakin kengitti hevosemme aina itse, joten niidenkin muistojen perusteella olen käsitykseni muodostanut.

        Olin tästä kavioiden kokoeroasiasta lähes varma, sillä nuoruudessani tuli paljon työhevosen kanssa touhuttua. Lähdin vain ilmiön yleisyydestä varmistusta hakemaan, ja minulle täysin yllätyksenä se täällä kiistettiin.


    • tiedä_häntä

      Jaa... Jännää ettei omassa elämässäni ole tullut koskaan vastaan yhtään suokkia(kaan) jolla olisi ollut eri kokoiset jalat. Täytyypä uteliaisuudesta kysäistä kengittäjältä kun hän seuraavan kerran tulee käymään.

      Oppia ikä kaikki!

      • metallurgi-

        Jokainen hevonen on yksilö, joten ei voida sanoa että kaikilla hevosilla on samankokoiset kengät edessä ja takana.
        Nämä "yleispätevät nyrkkisäännöt" ovat ainoastaan amatööreille ja ammatitaidottomille vetelyksille keksittyjä viisauksia.
        Etu- ja takakengät eivät ole edes vertailukelpoisia keskenään.


    • Harrastekengittäjä

      Ravihevosilla etukavioiden kulma loivempi kuin takana, eli kavio on pidempi, joten maahan vastaava pita pidempi kuin takana, joten yleensä edessä suurempi kenkä kuin takana.

    • 20vuottakengitystä

      Aika usealla hevosella takakenkä numeroa pienempi, kyllähän tietysti taakse saa saman kokoisenkin kengän käymään riippuen kavion muodosta, itse valitsen kengät mitä tarvitsee mahdollisimman vähän muokata ja niinhän se täytyy olla että kenkä muokataan kavioon sopivaksi eikä kaviota kenkään sopivaksi, kuitenkin otettava huomioon kavion muoto siinä vaiheessa kun aletaan kengittämään, onko kavio säännöllinen jne.

      Tuo ravihevosten kaviokulma on aika monella ravurilla päin *ersettä ja pahasti ja tämä kaikki vain rahan takia, on toki ravihevosia joilla kaviokulmat ok.

      • metallurgi-

        Näin kirjoittaa ammattilainen.
        Nuo enomiesten "perinnetieto viisaudet" voi jättää omaan arvoonsa... Aurinko kiertää Maata?


    • Miumauuuu

      Kyllä meidän issikalla joskus on eri kokoiset kengät etu- ja takajaloissa, mutta yleensä samankokoiset.:)

      • metallurgi-

        Vaihda kengittäjää!


    • Nitpic

      En tiennytkään että eri kokoiset kengät on näin harvinaista. Meillä yhdellä hevosella on takaset isommat kuin etukaviot ja sen takia takana koon isommat kengät. Entisellä hevosella vennot vuohiset vaikutti siihen että taakse myös laitettiin isommat kengät.

    • 20vuottakengitystä

      Ei se ole harvinaista, meillä kaikilla kolmella hevosella, joista yksi Suomen hevonen, on edessä numeroa suuremmat kengät.
      Yleensä hevosilla on takakavio pystympi eli kaviokulma pienempi. (kaviokulma on pieni jos kavio on pysty ja kulma sitä suurempi mitä pidempi kavio on eli hyvin lätyskä kavio on kulmaltaan suuri ja nyt puhun kaviokulmamittarilla mittaamisesta).
      Ravihevosten kavion pituutta ei tulisi lisätä kasvattamalla kaviota pidemmäksi sillä silloin on kaviokulma ja varvasakseli päin prinkkalaa mutta tämä kavioiden liika pituus näyttää olevan aika yleistä ravureilla, lisäksi kun ajetaan paljon ja kovilla tiepohjilla niin ei ihme että ravureilla jalat loppu hyvin nuorena ja kortisonipiikkejä kuluu. Kavion pituutta pitäisi lisätä kengällä, näin kaviokulman voi säilyttää oikeana.

      • metallurgi-

        "Ravihevosten kavion pituutta ei tulisi lisätä kasvattamalla kaviota pidemmäksi sillä silloin on kaviokulma ja varvasakseli päin prinkkalaa mutta tämä kavioiden liika pituus näyttää olevan aika yleistä ravureilla, lisäksi kun ajetaan paljon ja kovilla tiepohjilla niin ei ihme että ravureilla jalat loppu hyvin nuorena ja kortisonipiikkejä kuluu."

        Juurikin näin!

        Hevosen hyvinvointi on sivuseikka silloin kun on "raharavurista" kyse, sama pätee myös "huippu-urheilijaan"... ravurin paras ikä alle 10v., hevosen elinikä 30v...

        PS. Kortisoonipiikki ilman riittävää lepoa ei paranna mitään... poistaa vain kivun väliaikaisesti, eli pahentaa tilannetta kun malttamaton "huippuravivalmentaja" jostain korvesta lähtee treenaaman toipilasta "kun ei ontunut enää"... keleen idiootti!


      • iougioughi
        metallurgi- kirjoitti:

        "Ravihevosten kavion pituutta ei tulisi lisätä kasvattamalla kaviota pidemmäksi sillä silloin on kaviokulma ja varvasakseli päin prinkkalaa mutta tämä kavioiden liika pituus näyttää olevan aika yleistä ravureilla, lisäksi kun ajetaan paljon ja kovilla tiepohjilla niin ei ihme että ravureilla jalat loppu hyvin nuorena ja kortisonipiikkejä kuluu."

        Juurikin näin!

        Hevosen hyvinvointi on sivuseikka silloin kun on "raharavurista" kyse, sama pätee myös "huippu-urheilijaan"... ravurin paras ikä alle 10v., hevosen elinikä 30v...

        PS. Kortisoonipiikki ilman riittävää lepoa ei paranna mitään... poistaa vain kivun väliaikaisesti, eli pahentaa tilannetta kun malttamaton "huippuravivalmentaja" jostain korvesta lähtee treenaaman toipilasta "kun ei ontunut enää"... keleen idiootti!

        Niinpä niin, jos kyseessä ison rahasumman lähtö johon idioottivalmentaja ilmoittanut hevosen ja tuleekin jotain ongelmia ja kortisonipiikki auttaisi niin ei muuta kun piikkiä vaan hevoseen niin kyllä se taas rahaa tuo ja kuulemma ravivalmentajille ei se "raha" niin tärkeää ole vaan hevosen hyvinvointi. Hevosia pidetään nälässä ja laihoina että jaksaisivat juosta!!! Raviurheilu tulisi kieltää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe