R - vanhan version asentaminen Ubuntuun

R-aloittelija

Mistä löytäisin ohjeet, miten voin asentaa R 3.3.0 -version Ubuntuun (14.04)? Tarvitsen juuri tuon version. Ohjeet saavat olla suomeksi tai englanniksi.

19

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuohan on uusi versio R:stä.

      Ubuntu 14.04 LTS:ssä on vanha 3.0.2

      Nyt vähän epäilyttää tämä kysymys, että mitähän tässä nyt yritetään saada aikaiseksi kun se R on kuitenkin vuosikymmeniä kehitetty ja vakaa, että noilla versionumeroilla ei pitäisi olla niin väliä.

      • R-aloittelija

        Tämän mukaan ei ole uusin: https://cran.r-project.org/
        "The latest release (Monday 2016-10-31, Sincere Pumpkin Patch) R-3.3.2.tar.gz"

        Minulla on eräs paketti, jota pitäisi käyttää ja joka on koottu tuolla vanhalla versiolla.


      • DohheI2S
        R-aloittelija kirjoitti:

        Tämän mukaan ei ole uusin: https://cran.r-project.org/
        "The latest release (Monday 2016-10-31, Sincere Pumpkin Patch) R-3.3.2.tar.gz"

        Minulla on eräs paketti, jota pitäisi käyttää ja joka on koottu tuolla vanhalla versiolla.

        Menisit nyt kumminkin katsomaan mitä linux/ubuntu hakemistossa sanotaan ohjeeksi.


      • R-aloittelija kirjoitti:

        Tämän mukaan ei ole uusin: https://cran.r-project.org/
        "The latest release (Monday 2016-10-31, Sincere Pumpkin Patch) R-3.3.2.tar.gz"

        Minulla on eräs paketti, jota pitäisi käyttää ja joka on koottu tuolla vanhalla versiolla.

        Ei kai sen tarvitse olla uusin, että voisiko toimia ihan se että asennat Ubuntusta sen r-base, r-base-core, r-base-dev ja mitä nyt tarvitsetkaan ja siirrät sen paketin siihen. Kai siellä jonkun pienen säädön voi joutua tekemään mutta oletettavasti toimii aika helposti.

        Tietysti jos olet miettinyt käyttöjärjestelmän päivitystä lähitulevaisuudessa niin tämähän voisi ehkä olla hyvä kohta päivittää Ubuntu 16.04 LTS:n kun siinä on R-3.2.3, eli erot uudempaan on olemattoman vähäiset.


      • DohheI2S kirjoitti:

        Menisit nyt kumminkin katsomaan mitä linux/ubuntu hakemistossa sanotaan ohjeeksi.

        Mjoo, tuollahan on paketteina 3.3.0 siellä R:n sivuilla Ubuntu 14.04 LTS:lle (trusty), että sen kun klikkaa vaan.


      • R-aloittelija
        M-Kar kirjoitti:

        Ei kai sen tarvitse olla uusin, että voisiko toimia ihan se että asennat Ubuntusta sen r-base, r-base-core, r-base-dev ja mitä nyt tarvitsetkaan ja siirrät sen paketin siihen. Kai siellä jonkun pienen säädön voi joutua tekemään mutta oletettavasti toimii aika helposti.

        Tietysti jos olet miettinyt käyttöjärjestelmän päivitystä lähitulevaisuudessa niin tämähän voisi ehkä olla hyvä kohta päivittää Ubuntu 16.04 LTS:n kun siinä on R-3.2.3, eli erot uudempaan on olemattoman vähäiset.

        Mietitään...

        Sitten on vielä sellainen ongelma, että tämä paketin, jota minun pitäisi käyttää, asentamiseen R:ään on minulla yksityiskohtaiset ohjeet Windowsia varten. Ubuntuun ei ole ohjeita.

        Miten voin asentaa sen Ubuntussa? Minulla on ladattuna ja purettuna kyseinen paketti koneellani. Se on kansio, jossa on alakansioita, joissa tiedostoja päätteillä .rdb, .rdx.


      • R-aloittelija
        M-Kar kirjoitti:

        Mjoo, tuollahan on paketteina 3.3.0 siellä R:n sivuilla Ubuntu 14.04 LTS:lle (trusty), että sen kun klikkaa vaan.

        Mitä tarkalleen ottaen pitää klikata? Olen sen verran aloittelija myös Ubuntussa, että en oikein osaa vielä.


      • R-aloittelija kirjoitti:

        Mitä tarkalleen ottaen pitää klikata? Olen sen verran aloittelija myös Ubuntussa, että en oikein osaa vielä.

        Ihan ensiksi avaa Ubuntun sovelluskeskus ja asenna sellainen ohjelma kuin Gdebi

        Sen avulla voi vähän helpommin kliksutella niitä paketteja sitten koneelle.

        Tässä osoitteessa sitten ne 3.3.0 version paketit: https://cloud.r-project.org/bin/linux/ubuntu/trusty/

        Siellä näkyy olevan

        r-base-?????-3.3.0?????_amd64.deb
        r-base-?????-3.3.0?????_i386.deb

        Nuo amd64.deb on 64-bittiselle ja i386.deb 32-bittiselle.

        Tarvitset luultavasti vähintään r-base, r-base-core ja r-base-dev sen mukaan onko 32-bit vai 64-bit järjestelmä ja se sitten ilmoittelee asennettaessa jos tarvitsee jotain ylimääräistä mikä ei nyt satu Ubuntusta löytymään.

        Ajatusmalli se, että Ubuntussa valmiina oleva R versiossa on nuo kaikki hoidettuna ja sen päälle tehdään niitä paketteja mutta nyt sitten asennetaan Ubuntun päälle niitä palikoita joista se paketti on riippuvainen. Minä en nyt tiedä mistä kaikesta se paketti mitä yrität asentaa on riippuvainen. Tietokoneohjelmat vaan ovat sellaisia, että ovat aina riippuvaisia jostain.

        Itse pyrin käyttämään juuri sitä Ubuntun omaa versiota mutta käyhän se noinkin päin.


      • R-aloittelija
        M-Kar kirjoitti:

        Ihan ensiksi avaa Ubuntun sovelluskeskus ja asenna sellainen ohjelma kuin Gdebi

        Sen avulla voi vähän helpommin kliksutella niitä paketteja sitten koneelle.

        Tässä osoitteessa sitten ne 3.3.0 version paketit: https://cloud.r-project.org/bin/linux/ubuntu/trusty/

        Siellä näkyy olevan

        r-base-?????-3.3.0?????_amd64.deb
        r-base-?????-3.3.0?????_i386.deb

        Nuo amd64.deb on 64-bittiselle ja i386.deb 32-bittiselle.

        Tarvitset luultavasti vähintään r-base, r-base-core ja r-base-dev sen mukaan onko 32-bit vai 64-bit järjestelmä ja se sitten ilmoittelee asennettaessa jos tarvitsee jotain ylimääräistä mikä ei nyt satu Ubuntusta löytymään.

        Ajatusmalli se, että Ubuntussa valmiina oleva R versiossa on nuo kaikki hoidettuna ja sen päälle tehdään niitä paketteja mutta nyt sitten asennetaan Ubuntun päälle niitä palikoita joista se paketti on riippuvainen. Minä en nyt tiedä mistä kaikesta se paketti mitä yrität asentaa on riippuvainen. Tietokoneohjelmat vaan ovat sellaisia, että ovat aina riippuvaisia jostain.

        Itse pyrin käyttämään juuri sitä Ubuntun omaa versiota mutta käyhän se noinkin päin.

        "Minä en nyt tiedä mistä kaikesta se paketti mitä yrität asentaa on riippuvainen. "

        Laitetaas vielä tämä. Löysin tällaiset tiedot ko. paketista:

        Depends: PKI, httpRequest

        Onko nuo ne riippuvuudet? Ja olisiko nuo siis asennettava erikseen ubuntuun, jos ei ole jo niitä?


      • R-aloittelija kirjoitti:

        "Minä en nyt tiedä mistä kaikesta se paketti mitä yrität asentaa on riippuvainen. "

        Laitetaas vielä tämä. Löysin tällaiset tiedot ko. paketista:

        Depends: PKI, httpRequest

        Onko nuo ne riippuvuudet? Ja olisiko nuo siis asennettava erikseen ubuntuun, jos ei ole jo niitä?

        Juu, siihen voi tarvita lisäpaketteja. Ohjelmointityökalut vähän semmoisia, että niitä voi laajentaa ja siitä sitten muodostuu semmoinen ekosysteemi paketteja jotka tarvitaan, että niistä riippuvainen palikka saadaan toimimaan.

        https://cran.r-project.org/web/packages/

        Niiden lisäpakettien asentamiseen liittyvät jutut sitten siinä r-base-dev paketissa, että siinä todennäköisesti joku ohjelma millä noudetaan paketti ja asennetaan tai sitten se pitää itse ladata ja asentaa sen r-base-dev paketin mukana tulevilla työkaluilla. Eli nuo kaksi pakettia mistä se on riippuvainen laitetaan myös niin sitten pitäisi olla sille asennettavalle softalle valmis alusta mitä se tarvitsee toimiakseen.


    • R-aloittelija

      Lisäksi paketti on kai tehty windowsilla. Ehkä vaan sitten käytän hyvällä windowsia tähän. Menee vaan vaikeaksi, kun muut projektiin liittyvät jutut teen Ubuntulla.

      Vai voiko pakettia kääntää linuxille jotenkin?

      • Sillä paketilla pitäisi olla väliä silloin jos koodi on käännetty natiivikoodiksi. Muistaakseni R oli tulkattava tai siinä oli JIT, että riippuvuus siinä jää siihen ajoympäristöön ja se ajoympäristö nyt sitten oli natiivikoodia siinä on riippuvuuksia käyttöjärjestelmän versioon ja laitearkkitehtuuriin, ja sen lisäksi näkyy koostuvan useasta paketista.

        Mutta noin periaatteessa paketti voi suurella todennäköisyydellä toimii sellaisenaan kun asentaa sen Ubuntussa olevan vakio version R:stä.


      • R-aloittelija
        M-Kar kirjoitti:

        Sillä paketilla pitäisi olla väliä silloin jos koodi on käännetty natiivikoodiksi. Muistaakseni R oli tulkattava tai siinä oli JIT, että riippuvuus siinä jää siihen ajoympäristöön ja se ajoympäristö nyt sitten oli natiivikoodia siinä on riippuvuuksia käyttöjärjestelmän versioon ja laitearkkitehtuuriin, ja sen lisäksi näkyy koostuvan useasta paketista.

        Mutta noin periaatteessa paketti voi suurella todennäköisyydellä toimii sellaisenaan kun asentaa sen Ubuntussa olevan vakio version R:stä.

        Okei. Kiitos sinulle avusta. Koetan näillä ohjeilla.


    • Parempijakelu

      Asenna Manjaro Linux. Siinä kaikki paketit on paljon uudempia kuin Ubuntussa. Ja Manjaro on muutenkin joka tavalla parempi.

      • R-aloittelija

        Kiitos ehdotuksesta, mutta tarvitsen vakaata jakelua.


      • Siksikäytän
        R-aloittelija kirjoitti:

        Kiitos ehdotuksesta, mutta tarvitsen vakaata jakelua.

        Manjaro on Ubuntua luotettavampi ja toimivampi.


      • R-aloittelija
        Siksikäytän kirjoitti:

        Manjaro on Ubuntua luotettavampi ja toimivampi.

        Poistin Manjaron koneeltani juuri vähän aikaa sitten sen epävakauden takia. Siis minulla on kokemusta siitä. Tarvitsen vakaata järjestelmää, eikä Manjaro ole sellainen. En kysynyt aloituksessa, pitääkö minun asentaa jokin toinen jakelu. Pysytään aiheessa.


      • Etvaanosaa
        R-aloittelija kirjoitti:

        Poistin Manjaron koneeltani juuri vähän aikaa sitten sen epävakauden takia. Siis minulla on kokemusta siitä. Tarvitsen vakaata järjestelmää, eikä Manjaro ole sellainen. En kysynyt aloituksessa, pitääkö minun asentaa jokin toinen jakelu. Pysytään aiheessa.

        Jatka sitten pään seinään hakkaamista.


    • ubnutuisti

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe